vissza a cimoldalra
2020-07-13
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11537)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (3425)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3974)
Élő közvetítések (8501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4864)
Operett, mint színpadi műfaj (4383)
Lehár Ferenc (715)
A MET felvételei (707)
Pantheon (2695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1979)
Opernglas, avagy operai távcső... (20522)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1433)
Sass Sylvia (478)
Antonin Dvorak (199)
A nap képe (2213)
Franz Schmidt (3640)
Jazz (79)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A heroina és a dal (Lotte Lehmann dallemeze)
- zéta -, 2007-02-01 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Lotte Lehmann - Lieder Recordings Lotte Lehmann - soprano
Lieder Recordings, Vol. 2 (1937-1940)

Lauritz Melchior - tenor
Erno Balogh, Paul Ulanowsky - piano
Bruno Reibold - conductor

Naxos
8.111094

Ha az ember első alkalommal belehallgat a Naxos egyik legújabb kiadványába, Lotte Lehmann dalfelvételeinek második részébe, előfordulhat, hogy meglepődve hőköl vissza az első percben. Erős, de kellemetlen élességű hangot hall, valami nagyon-nagyon műfajidegen hangvételt. Azután ahogy telik az idő, egyre inkább megszokja, sőt a végére, netán többedszeri újrahallgatásnál kifejezetten élvezi.

Lotte Lehmann tehát nem adja magát könnyen. De mégis ajánlom jó szívvel mindenkinek, aki szereti a daléneklés szemérmesen zárkózott világát. A lemez a világhírű énekesnő 1937 és '40 közötti hangfelvételeiből válogat. Legtöbbjük annakidején meg is jelent 78-as lemezen, de némelyik a stúdióban aludta álmát ez idáig.

De vajon miért érdekelheti a világot egy 65-70 éves dalfelvétel? A dalművészet interpretációtörténetét megvizsgálva a kérdést inkább úgy célszerű föltenni, hogy vajon érdekli-e a világot egy Dietrich Fischer-Dieskau előtti hangfelvétel? Igen, a nagy német bariton pályája kétségtelenül éles cezúrát jelentett a dalművészet egyedfejlődésében. Hangadásban és értelmezésben éppúgy, mint a koncertezés napi gyakorlatában. Ha a kérdést innen nézzük, akkor igenis fontos megismerni egy Fischer-Dieskau előtti korszak jelentős dalénekesét. Ugyanakkor ezt abban a tudatban tegyük, hogy a daléneklés minden más zenei előadóművészi műfajnál hamarabb, gyorsabban változott. De térjünk vissza Lotte Lehmann izgalmas pályájához.

A művésznő 1910-ben, Hamburgban debütált, s hamar a két világháború közti időszak énekes sztárja lett, híres Wagner- és még híresebb Richard Strauss-interpretátor. Utóbbi számos művét ajánlotta neki, így Lehmann jó pár Strauss-opera ősbemutatóján (pl. az Arabella címszereplőjeként) léphetett föl, emellett világszerte elismerten legendás Marschallin volt A rózsalovagban. Operai működése mellett (a kortársakhoz képest) rendkívül fontosnak tartotta a dal műfaját is, rendszeresen adott dalesteket. Sokáig alapvetően Európában tevékenykedett, de 1938-ban véglegesen az USA-ba távozott.

Az akkor már ötven esztendős díva a hírnevéhez méltóan a Metben folytatta pályáját, s ekkor készült dallemezeinek többsége is. Jelen válogatásunkban egy-egy jelentéktelennek tűnő Sjøberg- és Calcott-dal mellett kilenc Wolf-mű, három Brahms-opusz, hat Schumann- és tizenegy Schubert-alkotás hallható.

A kezdetben éles hangot hamar megszokjuk, s idővel kihalljuk azt is, hogy Lehmann mennyi finomságot tud kifejezni a súlyos drámai szopránszerepektől kissé elnehezedett hanggal. Elképzelései minden esetben a szerzőt idézik, ami abban a korban még korántsem volt mindennapos. Az egyszerűség kedvéért nézzünk meg találomra két ismertebb dalt részletesebben.

A Téli utazás című Schubert-dalciklus huszonnégy dalából összesen tizenegy található a lemezen. A hársfa című közismert dalt Lehmann igen széles eszköztárral valósítja meg. A vers első négy sorát szinte egy lélegzettel énekli mezzoforte, a következő ismétlést viszont csak súgja. A dráma a harmadik versszakban tör ránk ("die kalten Winde bliesen..." - "oly hűs a szél az éjben..."), az énekesnő drámai színekkel festi elénk egy pillanat alatt. A visszatérésben újra a nyugodt mezzoforte az uralkodó. A dalon (és a lemezen) végig pontos szövegmondás, rendkívüli ritmikai fegyelem és intonációs biztonság jellemzi előadását.

Wolf híres Mörike-dalaiból a Gebet (Ima) előadása pont azzal a tulajdonságával tűnik ki, amit jóval később a már említett Fischer-Dieskau honosított meg a műfajban. Ez a statikus, szinte rezzenéstelen eszköztelenség. Csendes és magába forduló, éppen olyan, mint maga a dal.

Hajtsunk továbbá fejet a két nagyszerű zongorista, a magyar származású Balogh Ernő (Bartók- és Kodály-növendék volt) és Paul Ulanowsky előtt, akik egyébként hosszú évekig állandó kísérői voltak Lehmann koncertjeinek. Virtuóz, érzékeny közreműködésük jelentősen emeli a lemez színvonalát.

A lemez további ínyencsége Schumann öt szoprán- és tenorhangra komponált duettje, melyben Lehmann partnere a Met örökös Wagner-tenorja, Lauritz Melchior. Ő már korántsem a perfekt zenei megvalósítással tűnik ki, de nemes és főleg szépen csengő hangon énekel. Sajnálatos, hogy az egyébként énekhangokra és zongorára komponált műveket ismeretlen szerző áthangszerelte, meglehetősen negédes, Schumanntól mindenképpen idegen hangvételűre.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1924 • Carlo Bergonzi, énekes († 2014)
elhunyt:
1951 • Arnold Schönberg, zeneszerző (sz. 1874)
2004 • Carlos Kleiber, karmester (sz. 1930)
2014 • Lorin Maazel, karmester (szül. 1930)