vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Verdi-felvételek (554)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Az eltűnt idő nyomában (Chopin és Rahmanyinov csellószonátája / Knyazev, Luganszkij)
BaCi, 2007-01-16 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Cello Sonatas - Knyazev, Luganszkij CHOPIN: Cello Sonata in G minor, op.65
RACHMANINOV: Cello Sonata in G minor, op.19
Vocalise, op.34 no.14 (arr. Wallfisch)

Alexander Kniazev - cello
Nikolai Lugansky - piano

Warner Classics
25646 39462

Öreg, vagy fiatal? Ennek a kérdésnek a tekintetében nagyon sokat változott a világ az elmúlt 100-150 év alatt. Emily Brontë az Üvöltő szelekben 40 éves, "megfáradt" hősét már csak az élet után sóvárgó embernek tekinti. Manapság ebben a korban még gyerekeket vállal az ember. Szomorú is lenne a világ, ha pl. Ránki Dezső 40 éves korában leáldozottnak tekinti csillagát és eldobja a zongorakulcsot. Hiszen számára a 40-es évei utáni időszak még hihetetlen fejlődést rejtett magában.

Úgy tűnik, az egyén aktív életkora egyre hosszabb szakaszt ölel fel. Egyre hosszabb út szükségeltetik ahhoz, hogy szellemiekben elérjük korunk magaslatait.

Ezt látszik igazolni Alexander Knyazev és Nyikolaj Luganszkij 2006-ban készült felvétele. A két művész olyan úton indult el, amelynek csúcsa sokkal inkább az ötvenedik életévhez van közel, semmint a negyvenhez.

A 46 éves Knyazevnek nincs könnyű dolga a Chopin-szonátában. Chopinnél mindenek felett áll a zongora. Akár a zongoraversenyeit, akár ezt a csellószonátát tekintjük, úgy tűnik, mintha csak a zongora újabb arculatának felfedezése miatt foglalkozna a többi hangszerrel.
Legerőteljesebben a szonáta harmadik tételének hosszú hangokra épített, elnyújtott dallamával próbálja kiaknázni a cselló lehetőségeit. A nem túl leleményes, állandóan ismételgetett téma egyre elnyűttebbé válik. Nincs az az előadói lelemény, ami igazából érdekfeszítővé tehetné. Knyazev az egész szonáta folyamán nem nagyon tehet mást, mint hogy asszisztál Luganszkij páratlanul finom, briliáns játékához.

A 35 éves zongoraművész rettenetesen jól érzi magát a chopini miliőben. A romantika lengyel mesterének műve nemcsak eltűri Luganszkij apró időbeli ingadozásait, hanem egyenesen igényli azokat. A fiatalember teljesen szabadon és magabiztosan, a zenével tökéletes összhangban alakítja a darab lüktetését. Ez az időhöz való változatos viszony pedig eltereli az ember figyelmét a hangszínek, a billentésmód hiányosságairól.

Ez a viszony azonban a Rahmanyinov-szonátában már kevésnek bizonyul a tökéletesség látszatának megteremtéséhez. Hiányoznak a basszusok mélységei, a belső szólamok plasztikus kiemelése, a billentésmódok gyors váltása. Az időkezelés álarca itt-ott még kicsit zavaró is. Knyazev plusz tíz éve itt mutatkozik meg igazán. Nála rendben vannak a basszusok, sok helyen a hangszínek végtelen skálája, a jobb kéz "virtuozitása" lendíti tovább a zenét Luganszkij körülményességéből.

Az együttjáték ennek ellenére, sőt talán éppen ezért tökéletes. Valaki mindig tudja, hogy mi a helyes út. A Chopinben inkább Luganszkij, a Rahmanyinovban inkább Knyazev. A másik pedig nem vitatkozik, hanem elfogadja társát vezetőnek.

Luganszkij fent említett hiányosságai nem gyenge képességeiből fakadnak. Ellenkezőleg, azt jelzik, hogy olyan rendkívüli tehetségű, intelligens zenésszel állunk szemben, aki nem az üres virtuozitás számára könnyen járható útját választotta, hanem a zene beszédes tolmácsolását tűzte ki célul. Még nincs a végén, de ennyi idősen ez nem is várható el.
Most még a szabadság, a lendület, a fiatalság pótolja a hiányzó éveket.

A fiatalságért cserébe egy kis bohóság.... talán nem is olyan rossz ez így Luganszkijnak. Hiszen így is fantasztikusan zongorázik, és ennek a lemeznek így is a tavalyi év legjobbjai közt van a helye.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész