vissza a cimoldalra
2019-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62025)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1823)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3538)
musical (189)
Operett, mint színpadi műfaj (4182)
Élő közvetítések (8277)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Zenei események (1007)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Michel Petrucciani: Oracle's Destiny
Flór Gábor, 2006-10-31 [ Jazz ]
nyomtatóbarát változat

Michel Petrucciani: Oracle's Destiny MICHEL PETRUCCIANI
Oracle's Destiny
Michel Petrucciani - piano
Universal Music Jazz France
6 02498 39898 2

Michel Petrucciani mindig a kedvenceim közé tartozott. Bármilyen stílusban, bárkivel játszott, dallamos, érzelemmel teli, ötletes zongorázása különleges élményt nyújtott. Azon nagyon kevés zongorista közé tartozik, akiknek szólólemezeit is szeretem. Sajnos élőben soha nem láthattam, nem sikerült eljutnom egyetlen koncertjére sem, de nem is vagyok nagy koncertjáró, az élő zene varázsa ugyan nagyon fontos számomra is, de olyan sokszor volt negatív élményem az élő előadások technikai minőségével kapcsolatban, hogy tulajdonképpen jobban szeretem a lemezeket, ott legalább biztosra mehetek, nagyjából.

Ennél a lemeznél aztán nagy meglepetés ért. Hallgattam, és nem tudtam, mi a baj. Petrucciani persze hozta a szokott formáját, de valahogy mégsem stimmelt valami. Időbe telt, mire rájöttem: ez a lemez fordítva van. Azaz: a bal oldalon szólnak a magas hangok, a jobbon pedig a mélyek. Mintha szemben ülnék a zongorával (amit ugye normális esetben nem tesz az ember, mert vagy a zongora mellett ülünk, vagy a művész mögött, félig mögött), ahogy valószínűleg a stúdióban a technikus tette. Elbizonytalanodtam nagyon, és gyorsan elővettem néhány szólózongora-felvételemet, klasszikustól a jazzig, különböző kiadóktól, és megállapítottam, hogy bizony mindenhol a bal oldalon van a basszus. Merthogy így normális szerintem, hiszen ha mellette ülünk, akkor is a magas hangokat halljuk jobb oldalnak, meg balról jobbra írunk, legalábbis Európában, meg ilyenek, hirtelen ennyi jut eszembe.

Aztán egy stúdiómunkám kapcsán megkérdeztem tanult hangtechnikus barátomat, hogy is van ez, és ő pontosan az ellenkezőjét mondta. Eléggé megdöbbentem: ezek szerint van egy ilyen elmélet is a zongorával kapcsolatban. Biztosan egy olyan technikus találta ki, aki egész életében csak a zongora boldogtalanabbik végén ült. Mindenesetre számomra nem élvezhető ez a fordított világ, ezért hifi rendszeremet mellőzve fejhallgatóra váltottam, amit ugyan utálok, de valamit valamiért (mégsem fogom az egész szobát átrendezni egyetlen lemez miatt, az erősítőm pedig az a kategória, ahol a tervezők azt hiszik, hogy minden lemez jól van keverve, és így a bal és jobb oldal csak mechanikusan cserélhető föl). Rögtön helyére is került a komfortérzetem, és minden erőlködés nélkül végig tudtam hallgatni a felvételt.

A Jós végzete egy melankolikus, elgondolkodó lemez. Petrucciani Bill Evansnek dedikálta, és ha nem olvastam volna el ezt a kisbetűs egy sort a borító hátulján, akkor is azt mondanám, hogy valahogy olyan Bill Evans-es ez a CD. Persze azért nagyon is rá jellemző muzsika ez, mert nem nélkülözi a művész jellegzetes fordulatait, és a hangszeres virtuozitás is tagadhatatlan, de nem a pörgős, "virga" Petrucciani, hanem a higgadt, elmélyült, megkockáztatom: melankolikus. Éppen ezért különleges ez a lemez, nemcsak Petrucciani felvételei, hanem a szólózongora-lemezek között is.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 2."
BEETHOVEN: G-dúr trió, op. 1/2
BEETHOVEN: Esz-dúr trió, op. 70/2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

MOZART: A varázsfuvola

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Falvai Sándor (zongora)
CSAJKOVSZKIJ: Dumka, op. 59,
BEETHOVEN: f-moll szonáta, op. 2 no. 1,
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Bíró Zsófia (fuvola)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
SCHUBERT: 6. C-dúr szimfónia
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Fuvolaverseny
SCHUBERT: C-dúr nyitány olasz stílusban
BEETHOVEN: I. C-dúr szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráti Kristóf (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Vezényel: Baráti Kristóf
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, op. 40
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, op. 50
BARTÓK: Divertimento, BB 118
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Révész Richárd (zongora), Szentpáli Roland (tuba)
Sárik Péter Trió
Talamba Ütőegyüttes
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Sinfonia concertante négy ütőjátékosra és zenekarra
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - The Swinging Nutcracker (átdolgozás)

19:30 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Keszei Bori, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, Kéringer László, Jekl László (ének)
Gesztesi Tóth László (orgona)
Belvárosi Kántorátus (karigazgató: Gesztesi Tóth László)
Savaria Barokk Zenekar
Vezényel: Németh Pál
Barokk Karácsony
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny op. 4. No. 4.
MOZART: Exultate, jubilate KV 158a
BACH: Magnificat BWV 243
17:00 : Martonvásár
Brunszvik-kastély

Balog Evelin, Ittzés Zsuzsanna, Kunszeri Márta, Menyhárt Zsuzsanna (fuvola, altfuvola)
Maros Ádám (vibrafon)
MOZART: Adagio and Rondo K 617.
BACH: Siciliano
BACH: Largo
DEBUSSY: Arabesque I-II.
IGOR LESNIK: First Toy
VIVALDI: Aria "Sento in Seno" from the Opera "Tieteberga" RV737.
PACHELBEL: Canon
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő "Dance of the Mirlitons"
Angels We Have Heard on High...

19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)