vissza a cimoldalra
2019-04-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11346)
A csapos közbeszól (95)

Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (5)
László Margit (180)
Egyházi zene (219)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1639)
Franz Schmidt (3312)
Requiem (454)
Abbado – az ember (155)
Kimernya? (3006)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4322)
Élő közvetítések (7824)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3227)
Operett, mint színpadi műfaj (3885)
Pantheon (2340)
Erkel Színház (9929)
Kelemen Zoltán, operaénekes (94)
Simándy József - az örök tenor (598)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Mesél a sherwoodi erdő (Korngold: Robin Hood kalandjai)
Balázs Miklós, 2006-08-09 [ Egyéb ]
nyomtatóbarát változat

Korngold: Robin Hood kalandjai E. W. KORNGOLD:
Robin Hood kalandjai (filmzene)
Moszkvai Szimfonikus Zenekar
William Stromberg
Marco Polo
8.225268

A Marco Polo a kilencvenes évek közepe óta rendszeresen publikálja a harmincas, negyvenes években készült hollywoodi sikerfilmek arra érdemes zenéit, új, digitális hangfelvételeken. Ezzel nem csupán a műfaj híveit kívánja szolgálni, de alkalmasint tágítja is a hagyományos klasszikus zene kereteit az ún. klasszikus filmzenével, mely csak első hallásra tűnik hajánál fogva előrángatott terminusnak, hiszen nemritkán méltatlanul elfeledett, 50-60 éve érintetlen filmzenék bukkannak fel a katalógusban, jól ismert, nagy tekintélyű zeneszerzők tollából. Csak néhány példa az újabb megjelenésekből: Honegger: A nyomorultak (Les Miserables), Tiomkin: Burma hadművelet (Objective, Burma!), Waxman: Vörös folyó (Red River). Ami pedig a korszak amerikai mozitermését illeti, számos filmalkotás és az azt körülvevő világ relikviáinak tisztelete mára az európai szem számára különösnek tetsző szubkultúrává érett, a rendezők, de kivált a színészek egykori használati tárgyai manapság kultusztárgyakká nemesültek. Nem kerülhette el ezt a sorsot a muzsika sem.

Erich Wolfgang Korngold egyike volt a kor legmegbecsültebb filmzene-szerzőinek. Az Ausztriából bevándorolt, csodagyerekként induló művész kirobbanó sikert ért el Hollywoodban, filmzenéi, elsősorban a Tengeri sólyom (The Sea Hawk), a Blood kapitány (Captain Blood) és nem mellesleg a Robin Hood kalandjai (The Adventures of Robin Hood) példátlanul népszerűvé tették az akkor Bécsben is aktív operaszerzőként működő, Amerikában pedig tizennyolc teljes filmzene megkomponálásáig jutó Korngoldot. Ezt megkoronázandó, éppen a Robin Hood kalandjaiért kapta meg második Oscar-díját.

Egy Robin Hood-film gondolata először 1935-ben fogalmazódott meg a Warner Bros.-nél, az eredeti tervek szerint James Cagney-vel a főszerepben. Végül mégis az akkor még alig ismert - dacára a Blood kapitány népszerűségének -, ám igen ambiciózus sármőrnek számító Errol Flynnt kérték fel a szerepre, s a választás egyértelműen az alkotókat igazolta. 1938-ra készült el a film, mely a Warner stúdió addigi legnagyobb sikerét hozta: a Robin Hood kalandjai máig egyenrangú partnere a korszak legnézettebb mozijainak, a King Kongnak, a Casablancának vagy a Máltai sólyomnak.

Egyébiránt ezzel a Robin Hood-produkcióval párhuzamosan a Metro-Goldwyn-Mayer is tervezett egy adaptációt a "tolvajfejedelem" legendájából, méghozzá operett formájában, Jeanette MacDonalddal és Nelson Eddy-vel a főbb szerepekben, ez azonban az Errol Flynn-féle változat dübörgő sikere miatt sohasem készült el. A Warnerével párhuzamos filmtervnek annyi eredménye mindenesetre volt, hogy a Warner Bros. kénytelen volt szerződést kötni az MGM-mel, hogy Korngold semmiféle vokális elemet nem építhet bele a film zenéjébe, nehogy a dal szárnyán közelítő Metro-produkció érvényesülését bármiképpen akadályozza. Hogy jó egyezség köttetett-e, nem dolgunk megítélni, mindenesetre így született meg a muzsika a jelenleg ismert formájában, s talán a szimfonikus filmzene nagy karriert befutott műfaja is.

A film példátlan sikere nem utolsósorban a rendkívül eredeti, sziporkázóan mozgalmas zenének köszönhető. Ma már beszerezhető néhol, ám évtizedekig egyáltalán nem volt hozzáférhető az eredeti filmzene, melyet még maga Korngold vezényelt szalagra. Emellett alkalmanként a szerző is vezényelt egy kb. negyedórás szvitet a műből szerte Amerikában, ám a hatvanas évekre ez is lassan kikopott a repertoárból. Néhány felvétele azért akad a darabnak, helyesebben egypár részletének: 1961-ben jelent meg először lemezen a Robin Hood-szvit, majd ezután kétszer, 1972-ben és '75-ben RCA filmzenéket bemutató sorozatában (The Classic film Scores of Erich Wolfgang Korngold, ill. Classic Film Scores for Errol Flynn). A korábbi legteljesebb kiadást az 1983-as Varujan Koijan-lemez őrzi, mely a LP-k terjedelmi korlátai miatt az eredetinél mintegy félórával kevesebbet, 43 percet rögzített és dobott piacra.
A Marco Polo kiadványa így az egyetlen teljes Robin Hood-filmzene a maga 78 perces játékidejével, elsősorban a fáradhatatlan, a korszak filmzenéinek feltámasztásában elévülhetetlen érdemeket szerzett John Morgannek köszönhetően.

Nem megfeledkezve Douglas Fairbanks örökbecsű némafilmjéről, Kertész Mihály és William Keighley Robin Hood-mozija furcsa módon még mindig a legjobb mozgóképes feldolgozás a sztoriból, a világháború utáni adaptációkat elnézve bizonyosan: Giorgio Ferroni sápatag Tüzes íjásza, John Irvin több mint kétórás ötlettelensége (Robin Hood, 1992) még nem is a legrosszabbak a sorban. Hátra volt még a Kevin Costner-féle (rendezte Kevin Reynolds), Szentföldes, boszorkányos áltörténelmi eposz (A tolvajok fejedelme), de az már inkább a bohózat kategóriája, csakúgy, mint Mel Brooks Robin Hood - a fuszeklik fejedelme című opusza, mely vállaltan az.

Norman Reilly Raine és Seton I. Miller forgatókönyvírók munkája egy hamisítatlanul jó kedélyű, mulatságos kalandfilmet varázsolt a közkedvelt meséből: Errol Flynn, Basil Rathbone alakítása, Olivia de Havilland üde jelenléte a vásznon pedig kockázat nélküli garanciát jelentett a sikerre. Ehhez jön még - a kor lehetőségeihez mérten - a gyönyörű színekben pompázó fényképezés, és persze Korngold giccs határán egyensúlyozó, de rendkívül színes és vidám, behízelgő zenéje. A címszereplő Flynn pedig született Robin of Hollywood, vagy, ha tetszik, ő a megtestesült Robin H(ollyw)ood, a Bálvány.

Robin Hood története voltaképpen pont ilyen. Hiszen a sherwoodi íjász messze nem történelmi figura, nem Rob Roy-szerű szabadsághős, akit a brit nemzeti történelem hordoz címeres pajzsán. Robin Hood inkább afféle népi hős, több köze van a falusi folklórhoz vagy a ködös nemzeti mitológiához, mint a történelembe forduló királydrámákhoz. Robin Hood, a "jó útonálló", elvesz a gazdagoktól, azután odaadja a szegényeknek - na igen, ő a mi emberünk!

William Stromberg karmester sokadik filmzene-felvétele ez a lemez a remek formában teljesítő Moszkvai Szimfonikus Zenekar élén. Együttese minden részletre ügyelve, lelkesen és pontosan muzsikál, s ez kitűnően tükröződik a cd minden tekintetben kiváló hangzásában (a felvétel DVD-Audio kiadása is kapható). Korngold zenéje pedig rendkívül temperamentumos muzsika, tele bájjal, humorral, zsúfolásig ezernyi apró zenei "bonbonnal". Nyerítenek a fanfárok, dörmögnek a bőgők, zümmögnek a fúvósok, mesél a sherwoodi erdő, muzsikál a zord vadon. Normannok és szászok talán sosemvolt viszályának díszleteiben parádé és cukormáz, Robin Hood kardoz és íjaz, a gonosz is meglakol, elringat az édes hepiend.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Vári-Kovács Emese (ének), Gál Márta (csembaló), Molnár Andrea (blockflöte)
„Férfi szemmel, női szemmel a barokkban”
MONTEVERDI: Scherzi musicali cioe arie et madrigali – Maledetto sia l’aspetto; Eri già tutta mia
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Se l’Aura spira
G. CACCINI: Le nuove musiche – Belle rose porporine
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Ch’amor sia nudo
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – Chiamata à nuovi Amori
MONTEVERDI: Tempro la cetra
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Così mi disprezzate
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Nube gentil
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – L’Eraclito amoroso
MONTEVERDI: Ohimè ch’io cado
STEFFANI: Un core o piante o sassi
STEFFANI: Il pastorello
STEFFANI: Dolce Auretta
STROZZI: Ariette a voce sola op. 6 – Chi brama in Amore
STROZZI: Diporti di Euterpe overo Cantate e ariette a voce sola, op. 7 – Mi fa rider la speranza

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sztanyiszlav Trofimov, Irina Csurilova, Alekszej Markov, Nazsmiddin Mavljanov, Roman Burgyenko, Andrej Zorin [etc.]
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Mariinszkij Zenekar
vez.: Valerij Gergijev
CSAJKOVSZKIJ: Jolánta - koncertszerű előadás

20:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház

Szigetvári Dávid, Kovács István, Gabriella, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Bakonyi Marcell
vez.: Csiki Gábor
BACH – MENDELSSOHN: Máté-passió
Oratórium egy részben
18:00 : Martonvásár
Agroverzum

Novák Zita, Tóth Kiss Johanna (hegedű), Sörös Jenő (brácsa), Balog Endre (cselló), Boldoghy Kummert Péter (nagybőgő), Novák András (klarinét)
KODÁLY: Epigrammák 1-5 (Novák András átirata klarinétra és vonósnégyesre)
WEINER: Ballada op. 8 (Novák András átirata klarinétra és vonósötösre)
KEREK GÁBOR: Családi zene op. 207
WEINER: I. Divertimento, op. 20 (I., II. tétel)
WEBER: Kvintett klarinétra és vonósnégyesre, op. 34