vissza a cimoldalra
2020-01-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1845)
Franz Schmidt (3505)
Palcsó Sándor (277)
Pantheon (2508)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3046)
Élő közvetítések (8348)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4655)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3627)
Verdi-felvételek (556)
Kolonits Klára (1154)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

"Etalon helyett" - Bartók: String Quartets 1-6 (Alban Berg Quartett)
- zéta -, 2006-07-24 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

BARTÓK: String Quartets 1-6 BARTÓK: String Quartets 1-6
Alban Berg Quartett
EMI Classics
2 CD
0946 360947 2 4

Ha egy komolyzenei közvélemény-kutatáson föltennénk a kérdést, hogy melyik az a magyar zenemű, mely a legtöbb kiadást érte meg eddig a világ hanglemezpiacán, valószínűleg kevesen gondolnának kapásból Bartók Béla Vonósnégyeseire. A neten tett - korántsem alapos - kutakodás során helyből sikerült tizenhat olyan felvételt találni, ahol a világ vezető együttesei Bartók-összesét játsszák. Talán majd egyszer lesz lehetőség összehasonlítani legnagyobbak Bartók interpretációját, itt és most csak néhány érdekes összefüggésre hívnám föl a T. Olvasó figyelmét.

Feltűnő, hogy a legnagyobb lemezcégek milyen kiemelten foglalkoznak a Bartók-kvartettekkel. A Deutsche Grammophone például három különböző felvételt mondhat magáénak (Hungarian 1961, Emerson 1988, Hagen 1995). A legtöbb felvétel magyar (vagy exmagyar) csapatokhoz kötődik, de a legismertebb külföldi együttesek mind igyekeztek rögzíteni e műveket. A világhírű Juilliard Quartett kétszer is megtette ezt, rajtuk kívül csak a Takács (néhol Takács-Nagy) Kvartettnek kapható két felvétele (s állítólag Bartókéknak készül a második).

Az EMI már nem egyszer aratott Bartók vonósnégyeseivel, a Bartók Quartett lemeze elhozta az olasz és francia kritikusok Nagydíját, ugyanakkor az Alban Berg Quartett 1987-es felvétele évekig a kamarazenei vásárlási toplisták élén állt. Most újra megjelenő CD-jükön újra ez utóbbi felvételt adják közre.

Az 1971-ben, Bécsben alakult együttes legnagyobb erénye a kiegyensúlyozott állandóság. 1981-től Günter Pichler - 1. hegedű, Gerhard Schulz - 2. hegedű, Thomas Kakuska - brácsa, Valentin Erben - gordonka. 2005-ig ebben a változatlan felállásban működtek. (Akkor halt meg brácsásuk, helyét azóta Isabel Charisius igyekszik betölteni.) A Bartók kvartettek felvételei 1983 decembere és 1986 júniusa között készültek a seon-i evangélikus templomban.

Bartók hat vonósnégyese pontos tükörképei a komponista zeneszerzői útjának. Az elsővel 1909-ben készült el (27 esztendős volt ekkor), az utolsó pontosan három évtizeddel később, 57 éves korában. Az első vonósnégyes kezdőtételén (Lento) még érezzük a nagy példaképek, Wagner (elsősorban a Trisztán) és Richard Strauss hatását, de a későbbi alkotások már az érett bartóki hangon szólnak.

Az Alban Berg Quartett igazán remek felvételt tálal elénk. Hely hiányában csak néhány momentumra emlékeztetnék. Az első vonósnégyes harmadik tételének (Allegro vivace) erősen rubatos, magyaros hangsúlyai a külföldi együtteseknek nemigen szokott sikerülni (kicsit érthető okokból), de náluk mégis pontos és hatásos. Ugyanezen tétel végének szenvedélyes táncával (mely Molnár Antal szerint "haláltánccá szélesedik") már megelőlegezik a késő bartóki indulatot.

A Második előadását gondolom a leginkább eltalált hangulatúnak. Megérezték Bartók útkereséseit (túl vagyunk már a Kékszakállún és a Fából faragotton, de még a Mandarin előtt) és talán Bartók e művében került legközelebb Debussyhez. (Talán az sem véletlen, hogy sokan az Alban Berg vonósnégyes Debussy-quartetjét tartják a legsikerültebbnek.) Az utolsó tételben (Lento) pedig elbúcsúznak ettől a korai Bartóktól, tán még senkinek sem sikerült ezt a fásult hangot ennyire depressziósan megvalósítani.

A Harmadik számomra a magányosság hangját jelenti, s Alban Bergék ezt is pontosan "hozzák". Amikor első alkalommal hallgattam a felvételt, itt tudatosodott először bennem az a rendkívüli és szokatlan tény, hogy az együttes két és fél esztendeig dolgozott ezen a produkción. Patikamérlegen kidolgozott, aprólékosan "megcsinált" produkcióval állunk szemben, ami ráadásul egy pillanatra sem tűnik kimódoltnak. A komolyzenében ritka mérnöki alaposság esetükben még ritkább művészi érzékenységgel párosult. Jó tudni, hogy a világban olykor ilyen előadások is születnek. És még jobb, hogy Bartók-mű esetében.

Szóval, a felsorolást még folytathatnám, de inkább nem teszem. Régóta sejtem, hogy igazi remekműveknél nem létezik ideális előadás, nincs olyan, hogy etalon. Mert az igazi remekműnek nem csak egy arca van, hanem számtalan. És Bartók vonósnégyesei kétségkívül igazi remekművek.

Mégis, aki csak egyetlen előadásban szeretné megismerni őket, annak tiszta szívből ajánlom az Alban Berg Quartett felvételét.

Etalon helyett is nagyon megteszi.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Orgonalátogatás haladóknak"
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/2
A romantika virtuózai – Mendelssohn, Liszt, Reger

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61

18:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Figaro házassága

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Méhes Csaba (pantomimművész)
"Egri & Pertis Zongoraduó: Áthallások 2. - Ha Debussy pantomimozott volna..."
MASSENET: Báli jelenetek Op.17 – részletek
- A maszkok bevonulása
- Promenád holdfényben
- 2. tánc
LUDVIG SCHYTTE: Pantomimok Op.30 – részletek
STRAVINSKY: Petruska – burleszk (1914) – 2. kép: Petruska szobája
PERCY GRAINGER: Händel in the Strand – Clog Dance (1912)
FAURÉ: Maszkok és bergamaszkok – nyitány Op.112
DEBUSSY: Játékdoboz (1913)
BIZET: Gyermekjátékok Op.22 – részletek
MILHAUD: Ökör a háztetőn – komikus balett Op.58
OFFENBACH: Kán-kán az Orfeusz az alvilágban c. vígoperából

19:00 : Budapest
Magyarországi Francia Intézet, Auditórium

Etienne Rolin, Ifj. Kurtág György

"Átlátszó Hang újzenei fesztivál"
Concerto for electronics and soundpai

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Mendelssohn Kamarazenekar
BIBER: Battalia (A csata) „Sonata di marche”
BEETHOVEN: c-moll vonósötös, op. 104 (a szerző átirata a c-moll op. 1, No. 3 zongorás trióból)
SOSZTAKOVICS: Kamaraszimfónia op. 110a (Rudolf Barshai átirata a 8. vonósnégyesből)
A mai nap
történt:
1853 • A trubadúr bemutatója (Róma)
született:
1909 • Hans Hotter, énekes († 2003)
1955 • Simon Rattle, karmester
elhunyt:
1576 • Hans Sachs, mesterdalnok (sz. 1494)
1972 • Michael Rabin, hegedűs (sz. 1931)