vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Verdi-felvételek (554)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Egy tisztességes mesterember két korszak határán (Spohr: Hegedűduók)
Johanna, 2006-06-29 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

LOUIS SPOHR: Duettek két hegedűre LOUIS SPOHR: Duettek két hegedűre
C-dúr duett, Op.9 No.1
A-dúr duett, Op.9 No.2
C-dúr duett, Op.153

Csaba Péter, Szabadi Vilmos - hegedű

Hungaroton Classic
HCD 32356

Louis Spohr (1784-1859) német zeneszerzőt, hegedűművészt és karmestert Paganini mellett a korszak legnagyobb hegedűsének tartották. Elsősorban fantasztikus adagiojátéka miatt nyerte el a közönség csodálatát.

Mint zeneszerző, rendkívül termékeny volt. Írt operát, 10 szimfóniát, 15 hegedűversenyt, 4 klarinétversenyt, oktettet, vonóskvartettet, szeptettet, vonósötöst, zongoraötöst, zongoratriót, hárfatriót, oratóriumokat, s számtalan egyéb művet, melyek nagy része már feledésbe merült, de Hegedűiskolája a mai napig ismert.

A hangszeres duó műfaja, így a hegedűduó is a 18. század elején alakult ki, elsősorban Franciaországban, egyrészt pedagógiai céllal, másrészt a házi muzsikálás szolgálatában. Hamar elterjedt Európa-szerte.
A lemezen szereplő első két duett Spohr viszonylag korai alkotása, viszont az Op.153-as, négytételes darabot már pályája csúcsán komponálta.

Ha az ember az Op.9 No.1 C-dúr duettet kezdi hallgatni, némi késői mozarti hatást vél felfedezni a harmóniák, dallamfordulatok tekintetében. Amolyan zeneszerzési stílusgyakorlatnak is beillene. A második tétel egy kifejezetten szép Adagio, a harmadik könnyed tánc kissé elgondolkodó hangulatban, talán kissé hosszan kifejtve ugyanazt a mondanivalót.

Ugyanennek a sorozatnak a No.2 darabja az A-dúr duett. Első tétele kissé emlékeztet az előző darab zárótételére, bár kissé mozgalmasabban, fantáziadúsabban megkomponált alkotás. A második tételben (Rondo Allegro) sem hoz túl sok újdonságot a szerző, megmarad a szokványos harmóniák és cseppet sem meghökkentő dallamfordulatok keretein belül, de azt igazán kellemesen, jó mester módjára teszi.

Szabadi Vilmos és Csaba Péter előadásában kissé egyformára sikeredett az első két mű. A tempók között alig van némi különbség, a hangvétel amolyan könnyedén semmitmondó, időnként a két hegedű nincs teljesen együtt, egy-egy hangsúly kicsit erőszakosra sikeredik, és intonációs problémák is becsúsznak.

A négytételes C-dúr duett későbbi alkotás, sajnos pontos évszámot nem sikerült kiderítenem.
Valóban változott a szerző stílusa, a harmóniavilág is újszerűbb, már a romantika felé kacsingat. Ez a muzsika már kevésbé didaktikus, mélyebb gondolatokat, érzelmeket fedezhetünk fel, valószínűleg nem annyira házi muzsikálásra, vagy okítási célokra, mint inkább koncertszerű előadásra szánta a szerző.

Talán a két hegedűművésznek is jobban tetszett az Op.153-as hegedűduó. Legalábbis erre utal az a tény, hogy mennyivel kidolgozottabb, pontosabb ennek a darabnak a tolmácsolása. Itt már sem a kettejük közti összhanggal, sem az intonációval, sem a muzikalitással nincs problémájuk.

Bár Louis Spohr valóban nem tartozik a zenetörténet legkiemelkedőbb komponistái közé, valószínűleg korának kiemelkedő muzsikusa, nagy pedagógus egyénisége volt, s zenéje kiváló mesterségbeli tudásról árulkodik.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész