vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Verdi-felvételek (554)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A vonat nem vár... - csak ahol megáll az idő (Glier vonósnégyesei)
BaCi, 2006-06-08 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Glier: Vonósnégyesek GLIER:
A-dúr vonósnégyes, No.1 Op.2
g-moll vonósnégyes, No.2 Op.20
Pulzus Vonósnégyes
Hungaroton
HCD 32401

Glier, Glier, Glier... Hol is hallottam én már ezt a nevet...?
Bocsássanak meg a kissé szarkasztikus kezdésért. Természetesen tudom, hogy zeneszerző, tudom, hogy főként a vonósokhoz volt köze, tudom, hogy hallottam már darabjait... de aztán valóban megáll a tudomány. Semmi több. Egy dallam, egy harmóniaváltás, egy benyomás - semmi sem maradt belőle.

Nem is volna ez olyan nagy tragédia, ha mondjuk a Mester az 1830-as évek környékén születik, és valamikor a századforduló táján vesz búcsút az evilági léttől. Akkor azt mondhatnánk, hogy egy romantikus kismesterről van szó, aki nem lopott, ahogy a zsenik szokták, hanem utánzott. Születési és halálozási dátuma azonban 1875 és 1956. Ez egy elég izgalmas korszak. Életművét hallgatva azonban úgy tűnik, ez az ő számára nem vált világossá.

Olyan szempontból rendben is volna a dolog, hogy megszületése után Brahms még több mint 20 évig élt és alkotott. Sőt, az 1900-as évek tájékán még Schönberg is csak a Gurre-daloknál tartott, és 1903-ban született Bartók Kossuth-szimfóniája is. De a maradék 50 évben azért történt egy s más. S Glier korai romantikus műveit - stílusukat tekintve - akár kései művei közt is eladhatnánk. Pedig a korszak legnagyobb újítói (Prokofjev és Sosztakovics) ott éltek a közvetlen közelben. Sőt, előbbi még a tanítványa is volt. "Csak hát kissé elfajzott" - mondhatta Glier annak idején.

Így utólag már nehéz eldönteni, hogy Gliernek szerencséje volt, és beleszületett a közepes tehetségének és ambiciózus mivoltának legmegfelelőbb társadalmi formába, vagy csak a Szovjetunió művészetfelfogása tette ilyenné? Lényeg, hogy a fent említett újító honfitársak valószínűleg inkább félelmet éreztek nevének hallatán, semmint szellemi társ iránti lojalitást. Annak a bizonyos vonatnak ugyanis - a Szovjet Zeneszerzők Egyesületének elnökeként - ő volt az egyik legerőteljesebb visszatartója.

Ráadásul művei nemcsak a "formalista, dekadens, kozmopolita" elemeket nélkülözik, hanem a szellemi sziporkákat is. Az általa igen mélyen tisztelt nagy elődök - mint pl. Csajkovszkij, Borogyin - nem biztos, hogy büszkék lennének a folytatásra.
Szép zene. Amolyan igazi háttérzene beszélgetéshez, könyvespolc-rendezgetés alá.
Ismét egy olyan vállalkozás a Hungarotontól, ami a zenetörténet vitathatatlanul létező, de nem túl jelentős rétegével foglalkozik.

A Pulzus Vonósnégyes csak pár éve létezik. Nehéz róluk bármit is mondani a lemez alapján, hiszen ezen a zenén nincs túl sok értelmezni való. Hamis hangnak, harmóniának mindenesetre nyoma sincs. Egységes a hangzás, értelmes a tagolás, nagyszerűek az arányok, találóak a hangszínek... szinte sajnálja az ember, hogy nem a Brahms-vonósnégyeseket hallja az előadóktól.

Gliernek pedig minden oka megvan rá "odaát", hogy büszke legyen zenéjére, melyet az utókor még a harmadik évezred elején is ilyen odaadással szólaltat meg.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész