vissza a cimoldalra
2019-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62025)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1823)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3538)
musical (189)
Operett, mint színpadi műfaj (4182)
Élő közvetítések (8277)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Zenei események (1007)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Szabó Sándor lemezei 1 - Acoustic Poetry
Flór Gábor, 2006-04-06 [ Jazz ]
nyomtatóbarát változat

Bevezető

Szabó Sándor lemezei különleges élmények. Mindegyik más, de mindegyiket átszövi egyfajta elmélyülés, gondolatiság, már ha lehet ilyet írni zenéről. Mindegyik eredeti, mindegyik valamilyen kísérlet, újítás, valamilyen irányba kitágítja a gitár "felhasználási" lehetőségeit. Szabó Sándor lemezei nehezen hozzáférhetőek, nincs Szabó-polc a "nagyobb lemezboltokban" (pedig lehetne), néha kapható, néha nem, de leginkább a szerzőtől személyesen lehet megrendelni (www.sandorszabo.com), legalábbis az általa itthon kiadottakat (már amelyikből van még), a külföldi lemezeit viszont csak külföldi lemezboltokban, vagy hosszas "guglizás" eredményeképpen találhatjuk meg. A következő hetekben Szabó Sándor lemezeit szeretném bemutatni, a teljesség igénye nélkül, nem időrendi sorrendben, hanem kedvem szerint. Megpróbálok mindegyikhez fellelhetési iránymutatást is adni, hogy akit érdekel, meg is hallgathassa, mert (bár ezzel a saját munkámat kérdőjelezem meg, de ez van) zenéről, annak hallgatása nélkül beszélni nem sokat ér.

Szabó Sándor: Acoustic Poetry Szabó Sándor: Acoustic Poetry
2005 SZS02 CD

Az akusztikus gitár hangjában van valami nyugtató, meditációra késztető, kinek mi. Alapjában mindenképpen egy "nyugodt" hangszer. Lehet persze vele viharokat kavarni, meg sok egyéb hatást kelteni, mert lehetőségei avatott kezekben szinte végtelenek. A bariton-gitár pedig még inkább nyugodt, köszönhetően a mélyebb hangfekvésnek. Tulajdonképpen egy "rendes" gitárról van szó, mélyebb húrokkal (A, D, g, c', e, a), a húrvastagság pedig - a mély hangolás következtében - szintén jelentős. Először nem is tudni, mi a különleges a hangzásban, csak valahogy nagyon más. Sötétebb tónusú, talán méltóságteljesebb - mintha egy idős mester szavait hallgatnánk egy félhomályos szobában.

Az Acoustic Poetry lemez három részre, három különböző, és mégis hasonló ciklusra tagolódik. Az első öt szám különálló darab, a következő négy már összefüggő mű (The rainmaker suite), a címek is ezt mutatják: Ima az esőért, Esővárás, Jön az eső, Eső után. Ezek a címek az én fordításaim, mert a borítón csak angolul jelennek meg. Divat ez mostanában, kicsit fáj is nekem (pl. a BMC lemezeiről is csak a nevekből tudom, hogy magyar zenészek Magyarországon készült felvételei), nem is értem, miért nem volt jó a régi rendszer, amikor két nyelven szerepeltek a címek és az információk a lemezeken. Ebben az esetben azért (a bevezetőben vázolt okok miatt) megértem, de engedtessék meg nekem: nem szeretem.

A szóban forgó lemez nem nagyon kapható lemezboltokban, szerzői kiadás, nem karolta föl egyetlen nagy cég sem. Tipikus - mondhatnám: csinálj eredetit, add el, ha tudod, vegye meg, akit érdekel, mi csak biztosra megyünk, művészetet nem támogatunk (viszont nagyon hangoztatjuk az ellenkezőjét). És ami még tipikusabb: a művésztől tudom, hogy külföldről igen pozitív visszhang érkezett az albumról, és tárgyalások folynak külföldi kiadásról, terjesztésről is. Lehet, hogy "ott" még hallgatnak lemezeket "szakmai" körökben is?

A harmadik ciklus magyar népdalfeldolgozásokat tartalmaz, a művész saját értelmezésében, de mégsem veszítve el az eredeti dalok sajátosságait.
A negyedik rész pedig mindössze két szám, ezért nem is nevezném ciklusnak - inkább ráadás, külföldi "hatásokra" született művek. Az egyik egy kaliforniai ősz hangulatát idézi (stíluselemeiből kikacsintanak az úgynevezett kaliforniai gitárstílus elemei is), a másik pedig dél-koreai tájakra tekint, és ebben hallhatjuk Szabó Sándor új felfedezettjét, a ghuzenget, aminek összesen annyi köze van a gitárhoz, hogy húrok vannak rajta, egyébként inkább citera. Hangzásában pedig teljesen egyéni, a lemez hangzásába mégis tökéletesen beleillik, mert a tónusa mély, meleg.

Különböző időpontokban íródott, különböző hangulatú darabok ezek. Az említett ciklusok - ha nem nézem meg a címeket, csak hallgatom a zenét - nem nagyon választhatóak külön, egy utat járnak be, kerek egészet alkotva. Különleges lemez ez abból a szempontból is, hogy nem nagyon lehet csak úgy belehallgatni, vagy egy darabig hallgatni. Ha belekezd az ember, már végig kell ülni, mert ha nem így teszünk, hiányérzetünk támad, félbemaradottság érzése tölti el bensőnket.

A borító is érdemel néhány szót. Nekem mániám a borító, nem tudom a "szükséges rossz", vagy a "mindegy, akármilyen, csak ne porosodjon a lemez" szemléletével nézni (bár némelyik lemezborító sajnos ezt az elvet követi). Nagyon fontos számomra, hogy már akkor tudjam, érezzem, milyen hangulatú zenét fogok hallani, amikor először a kezembe veszem a cd-t. Különösen, hogy amióta a bakelit lényegében eltűnt, csak apró kis "vacakot" kap a kezébe az ember, amin alig látszik valami szöveg, a hely is kevés rajta (előre tartok a jövőtől, amikor még kisebb adathordozókra kerül majd a zene, ami még inkább ártani fog a borítónak és a bookletnek). Nos, ez a borító tökéletes. Egyszerű, nyugodt, szép. Sehoon Kim Jiri Mountain című képe mintha csak direkt ehhez a lemezhez készült volna. A kétlapos booklet belsejében a méretekhez képest igen bő információhoz juthat a lemezen szereplő darabokról, valamint a hangszerekről az, aki tud angolul.

A cd szerzői kiadás. Hozzájutni leginkább megrendelés útján lehet, a művész honlapjáról.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 2."
BEETHOVEN: G-dúr trió, op. 1/2
BEETHOVEN: Esz-dúr trió, op. 70/2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

MOZART: A varázsfuvola

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Falvai Sándor (zongora)
CSAJKOVSZKIJ: Dumka, op. 59,
BEETHOVEN: f-moll szonáta, op. 2 no. 1,
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Bíró Zsófia (fuvola)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
SCHUBERT: 6. C-dúr szimfónia
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Fuvolaverseny
SCHUBERT: C-dúr nyitány olasz stílusban
BEETHOVEN: I. C-dúr szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráti Kristóf (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Vezényel: Baráti Kristóf
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, op. 40
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, op. 50
BARTÓK: Divertimento, BB 118
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Révész Richárd (zongora), Szentpáli Roland (tuba)
Sárik Péter Trió
Talamba Ütőegyüttes
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Sinfonia concertante négy ütőjátékosra és zenekarra
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - The Swinging Nutcracker (átdolgozás)

19:30 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Keszei Bori, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, Kéringer László, Jekl László (ének)
Gesztesi Tóth László (orgona)
Belvárosi Kántorátus (karigazgató: Gesztesi Tóth László)
Savaria Barokk Zenekar
Vezényel: Németh Pál
Barokk Karácsony
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny op. 4. No. 4.
MOZART: Exultate, jubilate KV 158a
BACH: Magnificat BWV 243
17:00 : Martonvásár
Brunszvik-kastély

Balog Evelin, Ittzés Zsuzsanna, Kunszeri Márta, Menyhárt Zsuzsanna (fuvola, altfuvola)
Maros Ádám (vibrafon)
MOZART: Adagio and Rondo K 617.
BACH: Siciliano
BACH: Largo
DEBUSSY: Arabesque I-II.
IGOR LESNIK: First Toy
VIVALDI: Aria "Sento in Seno" from the Opera "Tieteberga" RV737.
PACHELBEL: Canon
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő "Dance of the Mirlitons"
Angels We Have Heard on High...

19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)