vissza a cimoldalra
2019-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62029)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (115)
Társművészetek (1537)
Élő közvetítések (8279)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1823)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3538)
musical (189)
Operett, mint színpadi műfaj (4182)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Lisztről emelkedetten (981)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Kurtág 80 - Obrecht, Truszova és egyebek
- dni -, 2006-02-27 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2006. február 16.
Szent Mihály-templom
A:N:S Chorus
Keller Vonósnégyes
Borsódy László, Winkler Balázs (trombita)
OBRECHT: Missa Maria Zart
SOÓS ANDRÁS: Sequence
KURTÁG: 4 initium
Aus der Ferne V
Hommage a Jacob Obrecht
IFJ. KURTÁG GYÖRGY: Progress No.2
VIDOVSZKY: Postscriptum ad missam Maria Zart Jacobi Obrecht

2006. február 18. - Fesztivál Színház
Vékony Ildikó (cimbalom)
UMZE kamaraegyüttes
Maria Husmann (ének)
Vez.: Andrea Pestalozza
KURTÁG: Szálkák, Op.6c
Játékok és üzenetek fúvósokra (részletek)
A megboldogult R. V. Truszova üzenetei, Op.17

A Főtéma rovatunkban a Kurtág 80 fesztivált "záró" cikkem végén azt írtam: nem ért még véget a zenetörténet.
A Szent Mihály-templomi hangverseny pontosan ezt a tényt fogalmazta meg, mégpedig sokkal hitelesebben, mint azt akárki zenetudor tehetné. Nem is csak úgy megfogalmazta, hanem felmutatta, és dicsfénnyel övezve kinyilatkoztatta.

Az ötszáz éve elhunyt Obrecht nagyszabású Missa Maria Zart miséjének tételei között egy-egy Obrecht inspirálta kortárs darabot hallhattunk. Például a most ünnepelt Kurtágtól, de érdekes módon a szerepet vállaló szerzőtársak is hasonló gondolatokat - és hasonló nyelven - fűztek a miséhez. Soós András, ifjabb Kurtág György és Vidovszky László darabjaival együtt maga a hangverseny kezdett önálló műalkotásként viselkedni.

Egy hétköznapi koncerten az ilyen hangzó "betétek" rendszerint csupán arra adnak alkalmat, hogy a pár perces pauzákat kihasználva a főszerepet vállaló kórus kissé kifújja magát, most viszont értelmeztek, kommentáltak, és ezzel egy teljesen új, teljesebb dimenzióba helyezték az előd művét.
Obrecht modális fordulatai a klasszikusokon nevelkedett fül számára nem nyújtják a megszokott, biztonságos hangnemi környezetet. Időbe telik, amíg az esetlegesnek tűnő zárlatok nem keltenek hiányérzetet, de még akkor is könnyen lehet, hogy ebben a méretben, időtartamban - és önmagában - Obrecht miséjét fárasztó "mantrázásnak" találtuk volna.

A kortárs kommentárok nem csupán felébresztettek, hanem eszembe juttatták az Augsburgban látott XII. századi fa madonnát. A feleségem mondta ott, a többi kora-középkori faragványra utalva, "milyen érdekes, hogy az igazi művészi kifejezőerő mennyire független a stílustól és az eszközöktől. Egy kisméretű, primitív, festett fa-szobor, az arányai nem pontosak, de az üdvözült fájdalom sugárzik róla."

Volt olyan érzésem, hogy a Bali János vezette, egyébként nagyszerű A:N:S Chorus most nem tartott igényt a főszerepre. Közvetítettek, és velünk együtt csodálkoztak rá arra, hogy a művek, a stílusok és eszközök mind részei egy kortalan gyakorlatnak. Süketnek kellett volna lenni ahhoz, hogy valaki ne hallja meg: félezer év ide, vagy oda, a hangok ugyanarról szólnak.

Ott és akkor egy pillanatra sem kételkedtem abban, hogy újabb ötszáz év múlva is lesz zene, és lesznek hangversenyek. Ettől aztán, én is az öröklét részének éreztem magam.
Nagy élmény volt.

A szombat esti (február 18.) előadás is több volt, mint koncert. Releváció volt, mert a korai, cimbalomra írt Szálkákat, valamint a Játékok és üzenetek fúvósokra című sorozatot még nem hallottam "élőben". Így viszont olyan részletek is megszólalhattak, amelyeket most, utólag kénytelen vagyok nélkülözhetetlennek minősíteni. A keményen megütött cimbalom hangjának lecsengése, vagy a basszusfuvola felharmonikusai és még sok hasonló "effekt" szoros részét képezi a leírt zenének. Ehhez még hozzávenném, hogy az első sorban ülve annyira közelről követhettem a hangszerszólókat, hogy onnan nem csupán a klarinét billentyűmechanika-zörejeit hallhattam, hanem szinte fizikailag éreztem azt az erőt, koncentrációt és személyes kisugárzást, amivel Klenyán Csaba "ott volt" minden hangon.

Ilyesmi hangfelvételen csak nagyon nehezen, illetve többnyire egyáltalán nem érvényesül. De koncerten az ember általában amúgy is kénytelen jobban figyelni. Ez minden stílus zenéjének használ, de kortárs műveknél különösen fontos.

Ezért lenne igazságtalan a második félidőben hallott mű (A megboldogult R. V. Truszova üzenetei, Op.17) előadását összevetni a húsz évvel ezelőtti hanglemezen hallott emlékekkel. Csengery Adrienne teljesítménye akkoriban utolérhetetlennek tűnt, de most Maria Husmann is rendkívül meggyőző volt, és az UMZE, valamint az őket dirigáló Andrea Pestalozza is kitettek magukért.

Jó lett volna, ha a műsorhoz megkapjuk Dalos Rimma önmagukban is "erős" verseit. Sajnos a különböző szóróanyagok között nem találtunk ilyesmit. (Nekem szerencsére megvannak - a már emlegetett Hungaroton-lemezhez annakidején mellékelték!) Úgy gondolom, a mű maradéktalan átéléséhez, befogadásához mindenképpen szükséges a szöveg alapos ismerete, és ehhez aligha elegendő, ha csak a fülünkre hagyatkozunk - és nem csupán azért, mert nem tudunk eléggé oroszul.

Ez a dalciklus egyértelműen remekmű. Õszintén remélem, hogy a fesztivál elmúltával is repertoáron marad, és nem bánnám azt sem, ha felvételen is több, különböző előadást birtokolhatnék belőle. Jut eszembe: a kottát is be kellene szereznem...

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Máv Szimfonikus Zenekar
vezényel: Cser Ádám
műsorvezető: Molnár Szabolcs
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55 - I. és IV. tétel

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Balázs János (zongora)
CHOPIN est: 4 keringő, 4 mazurka, 4 impromptu, 2 noktürn, 2 polonéz

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának ünnepi hangversenye alapításának 65. évfordulóján

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Borbély László (zongora)
Classicus Quartet
Kiss Péter (zongora), Rajk Judit (mezzoszoprán), Szűcs Péter (klarinét)
"Mestereink, Eötvös Péter, Jeney Zoltán és Vidovszky László estje"
EÖTVÖS PÉTER: Kosmos
JENEY ZOLTÁN: Három dal Apollinaire verseire
JENEY ZOLTÁN: Unisono
VIDOVSZKY: Reverb
JENEY ZOLTÁN: Két gyászének
JENEY ZOLTÁN: Ezerév ‒ hangszalagra
EÖTVÖS PÉTER: Joyce ‒ klarinétra és vonósnégyesre

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok és a
Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistái
"Weiner koncert"
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva (oboa)
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla (hegedű)
MARIO CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka (gitár)
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István, Nok Roland (harsona)
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya (oboa)
MANUEL MARIA PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter (gitár)
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely (hegedű)
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár (trombita)
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Péter (zongora)
MENDELSSOHN: Dalok szöveg nélkül (részletek)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
SCHUMANN: Gesänge der Frühe, op. 133

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Lantos István (zongora)
Válogatás Haydn és Schubert műveiből

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Koppándi Vonósnégyes:
Koppándi Jenő, Hutás Erzsébet (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), Kántor Balázs (cselló)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
"...mint húrnak pendülése Lukács bérlet 2."
SMETANA: Moldva
MARTINŮ: Concerto vonósnégyesre és zenekarra
DVOŘÁK: VIII. (G-dúr) szimfónia, op. 88
17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

"Arpeggio Gitárzenekar ünnepi koncert"
A mai nap
történt:
1917 • Hilde Zadek, énekesnő († 2019)
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)