vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Verdi-felvételek (554)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A végtelentől a mindenségig (Beethoven-vonósnégyesek / Endellion Quartet)
- zéta -, 2006-01-19 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

BEETHOVEN: String Quartets BEETHOVEN: String Quartet Op.18 No.3 & Op.132
Endellion Quartet
Warner
2564 62196-2

Már egy hete hallgatom az Op.132-es vonósnégyes harmadik tételét.

Sokáig azt hittem, hogy Mahler utolsó befejezett szimfóniája, a Kilencedik egyedüli, kivételezett teremtménye a csodának, amit mi mindannyian Zenének hívunk. Igen, azt gondoltam, hogy Mahlernek sikerült egyedül üzennie a túlvilágról, úgy mutatni be a Halált, ahogy még senkinek sem sikerült. Lágynak, elomlónak, határtalannak. Halála előtt alig több, mint egy évvel ilyennek érezte.

De most egyre csak Beethoven Tizenötödikjét hallgatom, annak is a harmadik tételét.

A Mesterről köztudott, hogy az utolsó három évében már csak kvartetteket komponált. Egyiket a másik után, szám szerint ötöt. Úgy látszik, sok éve teljes süketségben, visszavonultságban ebben a műfajban találta meg a végső esszenciát. 1825 tavaszán fogott az a-moll vonósnégyeshez.

Már jócskán benne járt a műben, amikor súlyosan megbetegedett. Mikor felépült, Badenbe utazott, ott folytatta a megkezdett darabot. Egy új lassú tételt illesztett a közepébe és címet is adott neki: "A lábadozó hálaéneke az istenséghez, líd moduszban". Éppoly lágyat, elomlót és határtalant, mint Mahler. Talán mondani sem kell, alig volt több ideje hátra, mint egy éve.

A harmadik tétel az Endellion Quartet előadásában különösen megrázó, bár ez a szó itt és most nem azt jelenti, amit korábban. A semmiből indul, talán a végtelenből, mert megállt az idő, a metrum is kikattanhatott tengelyéből. Árva, egyenes üveghangok szólnak (molto adagio), pontosan úgy, mint Mahlernél. Amint nagy sokára akkordokká állnak össze, már inkább középkort idéző reneszánsz fúvósötösre emlékeztetnek, érthetetlen átalakulással. A metrum - mondom - szinte érzékelhetetlen. Sejthettünk már valamit a Missa Solemnis Benedictus tételében is ebből, de nem ennyit. Beethoven nagyon közel járhatott az "istenséghez".

A tétel középső szakasza váratlan lendületet vesz: "Új erőt érezve". 3/8-os lüktetés ragadja meg a hallgatót - mi más ez, ha nem a megélénkülő véráram? Persze, a Hatodik szimfónia természeti képe a pataknál, de mégis, mennyire másabb ez így! Majd ismét visszavált: "Bensőséges érzéssel". Ismét az élettelen, vagy még inkább életen túli világ csöndes merengése. Átölel és magunkra hagy.

Azt hiszem, még napokig nem fogok szabadulni ettől a harmadik tételtől.

Hibátlanul kidolgozott felvétel. Aki teheti, vegye meg!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész