vissza a cimoldalra
2019-10-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2433)
Jonas Kaufmann (2444)
modern eszement rendezesek (321)
Operett, mint színpadi műfaj (4082)
Élő közvetítések (8206)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2683)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4417)
Lisztről emelkedetten (971)
Juan Diego Flórez (743)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3461)
Erkel Színház (10342)
Kedvenc magyar operaelőadók (1146)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (993)
Momus társalgó (6355)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1782)
Franz Schmidt (3438)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

McCoy Tyner: Time For Tyner
Flór Gábor, 2005-12-06 [ Jazz ]
nyomtatóbarát változat

McCoy Tyner McCoy Tyner: Time For Tyner
EMI / Blue Note Records
RVG Edition
7243 5 63840 2 6

Szánalmas ez a küszködés, ahogy a nagy lemezcégek próbálják megakadályozni a másolást. Aki másolni akar, úgyis fog, aki viszont nem, annak nem biztos, hogy muszáj megnehezíteni a műélvezetét. Kivételesen nem az otthoni, hifi-közeli berendezésen akartam meghallgatni a lemezt, hanem (mivel nem otthon voltam) egy szintén elég jó hangeszközzel ellátott számítógépen. De csak akartam: a cd behelyezése után a következő üzenetet kaptam, természetesen (?) angolul: ahhoz, hogy meg tudjam hallgatni a cd-t, néhány fájlt fölül fog írni a számítógépemen. Akarom, avagy nem?

Hát de még mennyire, hogy nem! Mi az, hogy néhány fájlt? Milyen fájlt? Ha megvásárolok egy cd-t, csak azon az áron hallgathatom meg (ha esetleg számítógépes cd-hallgató volnék), hogy számomra ismeretlen fájlokat tölt a számítógépemre? Hogy is van ez, tisztelt (?) Nagy Testvér?

Tehát: nem akarom (különösen ilyentájt, amikor a Sony-botránytól hangos a sajtó). Ám ha nem akarom, a lemez bizony Windows operációs rendszer alatt lejátszhatatlan, legalábbis az az által fölkínált lejátszóval. Jó szakember mindent megold persze (a Real Player gond nélkül lejátssza), de miért kell nekem azzal küzdenem, hogy valahogy le tudjak játszani egy legális cd-t?

A fentieknek megfelelően forrongó hangulatban kezdtem bele a lemez meghallgatásába, aztán ez a hangulatom át is váltott hamar. Hiába, azért a 60-as, 70-es években tudtak valamit ott a messzi Ámerikában. Nem véletlen, hogy ez a lemez szinte fellelhetetlen volt már hosszú évek óta, igazán jó ötlet volt a Blue Note-tól, hogy újra kiadta.

A McCoy Tyner - Bobby Hutcherson - Herbie Lewis - Freddie Watts által jegyzett kvartett talán Tynernek a Coltrane-idők utáni egyik legjobb formációja. A zongora-vibrafon összjáték annyira egységes, hogy szinte már azt hinné az ember, nem is volt két zenész, csak két hangszín. Nagyon azonos gondolatvilágban mozognak.

A ritmusszekció pedig szintén csoda. Lewis és Watts tökéletes kiegészítője Tyner zenéjének, sőt nemcsak kiegészítője, hanem szerves része is. Érdekes dolog ez, hogy ki lesz világhírű, és ki nem. Vajon mitől függhet ez? Ennél a lemeznél is, az első, ami föltűnt, a bőgő erőteljes soundja, a határozott tempó, ami végigkíséri az összes darabot. Lewis szólója sem a "na szólózzon egyet a basszus is, ha már itt van, mindegy, milyet" kategóriába tartozik, kár, hogy csak a nyitószámban, az African Village-ben hallhatjuk.

Általában azt szokták mondani erről a lemezről, hogy az A oldala (mármint természetesen a bakelit verziónak) a "jobb", a tyneresebb. Nem tudom, nekem egyformán tetszett mind a kettő, bár a B oldal utolsó előtti számában azért elfért volna legalább egy kis vibrafon, de hát, ha egyszer szólózongora, akkor szólózongora, viszont akkor meg nem a végére kellett volna rakni. Való igaz, hogy az A oldal számai nem sztenderdek (Tyner saját számai), nagyon eredetiek, mind ritmus, mind dallamvilágukban. Erősen érződik rajtuk Coltrane gondolati hatása (mint ahogy Tyner zenéjén általában), csak talán az érzelmi töltésük, lendületük más, hangulatviláguk kevésbé zilált, felkavaró.

Viszont a B oldal sztenderdjei olyannyira Tyner egyéniségére vannak formálva, hogy akár a saját zenéi is lehetnének. Gondolom, ezért is választotta ezeket - az ember nem játszik olyan "idegen" muzsikát (már amennyiben művészről van szó), amihez nem tud valamit hozzátenni. Az I Didn't Know What Time It Was könnyed szvingjébe és a The Surrey With The Fringe On Top uptempós lüktetésébe is beleszövi a Coltrane-hagyományt, kilép a sztenderd ritmusokból, harmóniákból, újraértelmezve ezzel az egész számot. Aki pedig az eddigiekből nem hallotta volna ki, a szólódarabban megfigyelheti Tyner különleges balkéz-technikáját, melyről minden egyes róla megjelent írásban, bármilyen rövid legyen is, olvashatunk.

Nagyon jó sorozat ez a Blue Note-tól, mert a reissu, remake és egyéb üzleti vállalkozású "ismétlő" kiadványok között (melyek általában milliószor megjelent, kis jogdíjú, sokszor gyenge felvételeket tartalmaznak) valódi értéket hordoz: olyan zenéket hallgathatunk meg, amelyek igazi legendák, az igazi legendák valóban jó felvételei, és nagyon sokunk lemezgyűjteményéből nagyon hiányoznak.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Tóth-Csamangó Blanka (klarinét), Persányi Zsófia (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior" Őszi színekben
BRAHMS: f-moll szonáta brácsára és zongorára, op. 120, No. 1

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Mocsári Károly (zongora)
"Emlékkoncert Liszt Ferenc 208. születésnapján"
LISZT: 16. magyar rapszódia
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles
LISZT: h-moll szonáta
A koncert előtt fél órával, 17.30-kor emléktábla koszorúzás a Régi Zeneakadémia Andrássy úti falánál.

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szutrély Katalin, Balogh Eszter, Komáromi Márton, Borka Ákos (ének), Fülöp Andrea (zongora)
SCHUBERT: A tánc D. 826, Tavaszi üdvözlet, D. 686, Az ifjú apáca, D. 828, Megszentelt napok, D. 763, Fény és szerelem, D. 352, Atlasz, D. 957, Éj és álmok, D. 827, Himnusz a végtelenhez, D. 232
BRAHMS: Vasárnap, op. 47, No. 3., Üzenet, op. 47, No. 1, Májusi éj, op. 43, No. 2, Az ajtó előtt, op. 28, No. 2, Kék szemed, op. 59, No. 8, Négy kvartett, op. 92

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rohmann Ditta (cselló)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vajda Gergely
LISZT: A bölcsőtől a sírig – szimfonikus költemény
LIGETI: Csellóverseny
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Erkel Színház

Juan Diego Florez
Magyar Állami Operaház Zenekara
vez.: Jader Bignamini
VERDI: A végzet hatalma – Nyitány
Rigoletto – “Questa o quella”
Rigoletto – “Ella mi fu rapita…. Parmi veder le lagrime…. Possente amor mi chiama”
A pünkösdi királyság – Nyitány
Attila – “Oh dolore!”
A lombardok – “La mia letizia infondere… Come poteva un angelo”
A két Foscari – “Brezza del suol natio… Dal più remoto esilio… Dal consiglio alla presenza… Odio solo, ed odio atroce”
Traviata – Prelűd – I. felvonás
Traviata – “Lunge da Lei… De’ miei bollenti spiriti…O mio rimorso”
LEHÁR: A mosoly országa – “Dein ist mein ganzes Herz”
Paganini – “Gern hab’ ich die Frau’n geküsst”
Giuditta – “Freunde, das Leben ist Lebenswert”
BERLIOZ: Rákóczi-induló
MASSENET: Werther – “Pourquoi me réveiller”
BIZET: Carmen – “La fleur que tu m’avais jetée”
MASCAGNI: Parasztbecsület – Intermezzo
PUCCINI: Bohémélet – “Che gelida manina”
15:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Ránki Fülöp (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: 3 darab a Szent Erzsébet legendájából zongorára
A keresztes lovagok indulója, Interludium
LISZT: A Sixtus- kápolnában
Lento, Aleegri Miserere című műve nyomán
Andante con pietá Mozart Ave Verum Corpus című műve nyomán
LISZT: Két Legenda

17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Lovarda

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Tasso, Lamento e Trionfo, Szimfonikus költemény - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Dante Szimfónia - A szerző általi kétzongorás változat

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Kápolna

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Amit a hegyen hallani - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Via Crucis - A szerző általi négykezes változat
A mai nap
történt:
1883 • Megnyílt a New York-i Metropolitan Opera House
született:
1811 • Liszt Ferenc, zeneszerző († 1886)
1832 • Leopold Damrosch, karmester († 1885)
elhunyt:
1764 • Jean Marie Leclair, zeneszerző (sz. 1697)
1859 • Ludwig Spohr, zeneszerző (sz. 1784)
1973 • Pablo Casals, csellista (sz. 1876)
1979 • Nadia Boulanger, zenepedagógus (sz. 1887)