vissza a cimoldalra
2020-07-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11537)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (710)
Régizene (3425)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3974)
Élő közvetítések (8501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4864)
Operett, mint színpadi műfaj (4383)
Lehár Ferenc (715)
Pantheon (2695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1979)
Opernglas, avagy operai távcső... (20522)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1433)
Sass Sylvia (478)
Antonin Dvorak (199)
A nap képe (2213)
Franz Schmidt (3640)
Jazz (79)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A szerelem és tenger petyhüdt költeményei - Chausson-Ravel-Debussy
dni, 2005-05-12 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

A szerelem és tenger petyhüdt költeményei - Chausson-Ravel-Debussy ERNEST CHAUSSON: Poème de l'amour et de la mer
MAURICE RAVEL: Shéhérazade
CLAUDE DEBUSSY: Le Livre de Baudelaire - from Debussy's Cinq Poèmes de Charles Baudelaire (Orchestrated by John Adams)
Susan Graham (soprano)
BBC Symphony Orchestra
Yan Pascal Tortelier
Warner 2564-61938-2

Chausson, Ravel, Debussy. A posztromantika francia szárnyának színe-virága. Egy Wagneren nevelkedett, sőt, egyenesen wagneriánus nemzedék a mester teuton masszivitása nélkül.

Tehetségük nem hétköznapi, ötleteik vannak, a mesterséget tudják.

Szépek is a dalok. Elsőre feltűnik a hasonlóság, jól hallható, hogy Richard Strauss - ha német is - ugyanabból az alomból származik. Szóval szépek ezek a dalok.

Elsőre feltűnik. Aztán másodikra is szépek, de aztán nagyon hamar hamar eltereli a figyelmem valami, és akárhányszor hallgatom végig a lemezt, a harmadik dalt holnap már nem ismerném fel egy "kinyerma" vetélkedőn. Mindezért persze szívesen hárítanám a felelősséget a művekre, de nem nagyon találok fogást rajtuk, ahhoz túl jól vannak megcsinálva. Arra gondolok, hogy talán csak a szerkesztés szerencsétlen hatása, hogy a lemez-kezdő Chausson Poème de l'amour et de la mer ciklus első dala a legmarkánsabb - és talán legszebb - tétele a felvételnek.

Igazam volt, ha máshol kezdem, akkor az a másik a legszebb.

Egyszóval semmi baj nincs, hacsak nem az, hogy túlságosan is idegen számomra, számunkra a "bágyadt, petyhüdt" francia stílus, vagy hogy egy kevésbé pejoratív jelzőt mondjak, nevezzem "pasztell"-nek?

Bevallom, kezdetben kissé ingerültté tesz, amikor rájövök, hogy talán csak én hallgatom rosszul ezt a lemezt.

Ezúttal nem kellene olyan intenzíven követnem a zenei folyamatot, talán részt sem kell vennem benne. Lehet, hogy a hímsoviniszta neveletetésnek köszönhető, hogy az embernek nehezére esik nem irányítani, hanem csak engedni és elfogadni?

Valamelyest határozott karakterrel, csupán Ravel Shéhérazade dalai rendelkeznek. Bizonyára nem véletlen, hogy a lemezen szereplő művek közül ezek a legismertebbek. A Chausson dalok szépsége meglepetés, de ez a meglepetés nem tartós, és a szép pillanatok dacára Debussyt is nehezen idézem fel egy nap elteltével.

Suzan Graham viszont emlékezetest alakít. Visszafogott és árnyalt, de minden pillanatban érezhető a benne rejlő erő. Drámai mezzo, de a mélységei csak úgy egyszerűen vannak. Nem huhognak úgy öblösítve, ahogy az gyalázatosan gyakran hallható ebben a műfajban. Magasságok és mélységek pianissimók és fortissimók egyaránt rendelkezésére állnak - de nem kérkedik velük, hanem csak használja őket.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
elhunyt:
1910 • Marius Petipa, koreográfus (sz. 1818)