vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Verdi-felvételek (554)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Zene húros hangszerekre (a Budapesti Csellóegyüttes lemeze)
Széphegyi, 2005-03-17 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Aubade - Budapesti Csellóegyüttes Aubade
Budapesti Csellóegyüttes
Hungaroton
HCD 32238

A Budapesti Csellóegyüttes új lemezén népszerű (fél)klasszikusok hallhatók.
Kezdve Rossini Sevillai borbélyának nyitányával és végezve Offenbach Ördög Róbertjének reminiszcenciáival. A lemezre került hét műben nehéz volna túl sok közös vonást felfedezni, hiszen hallhatunk itt átiratokat a 18. századból éppúgy, mint az Aranjuez Concertóval elhíresült, a 20. századot végigélt Rodrigótól, vagy a századfordulós Raveltől.

A kompozíciók zenei színvonala sem egyenletes, hiszen aligha mérhető egyenlő mércével a Lúdanyó meséi és a Két lovagi darab. De mindez nem számít. Nyilvánvaló, hogy a szerkesztői szándék sem ez irányba hatott. Sokkal inkább afelé, hogy megmutassa: a Budapesti Csellóegyüttes mindent le tud játszani. Mindent és igen magas színvonalon.

Egy mezei hallgató legfeljebb hosszú percek után venné észre, hogy a Sevillai nyitánya most nem zenekaron, hanem 11 csellón, illetve egy nagybőgőn szól. A hangzás tökéletes, hiányérzetünk aligha marad. Az átiratot készítő Kántor Balázs nem a kottahűségre, hanem a lényegi megfeleltetésre helyzete a hangsúlyt, ami kitűnő, bármikor vállalható eredményt hozott. De ugyanilyen mestermunka Ravel Tündérkertjének hangszerelése is. Finom, áttört, érzékeny munka. Ez az érzékenység, a hangszer iránti hűség és elfogulatlan szeretet jellemzi az egész, szűk órányi lemezt.

Vonószenekari hangzás váltakozik kamarazenéléssel, erőteljes tuttik csipkekönnyűségű szólókkal. Az sem titok, hogy ezek a művek az együttes kedvencei közé tartoznak. Méltán, hiszen szépek, és/vagy virtuózak, és egészen biztosan sikerre ítéltettek. Technikai bravúr szempontjából nyilván Offenbach Meyerbeer operájának témáira komponált reminiszcenciája viszi el a pálmát, a hegedűsöket is próbára tevő prím szólamával, számomra azonban mégis inkább Jean Françaix (lemez)címadó négytételes műve a legszimpatikusabb.

De ez már egyéni ízlés, vérmérséklet és pillanatnyi hangulat kérdése. Akárcsak a kissé alpári, mondhatni: kurvás borító. Nem a csellóját láthatóan nagyon is szerető, harisnyakötős hölgy ellen van kifogásom, hanem az egész, ízléstelenül, ötlettelenül megvalósított, és a lemez tartalmához nem igazán kötődő megjelenéssel.

De ezzel még korántsem értek véget a booklet apró, de bosszantó meglepetései. Kezdve azzal, hogy a második oldal aljának tanúsága szerint a teljes együttes csupán a 9. trackig játszott (ez ellentmond a hátsó borítónak és a valóságnak), folytatva egy betűhibával a magyar nyelvű ismertetésben és befejezve azzal a ténnyel, hogy a zenekarvezető Boldoghy Kummert Péter egyébként nagyon is lényegre törő ismertetőjében még egészen más a művek sorrendje, mint magán a korongon. Nagy ügy! - mondhatják. Tényleg nem az. De egy professzionális együttes és egy nagy kiadó figyeljen jobban oda a részletekre is.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész