vissza a cimoldalra
2019-07-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11352)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3175)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6942)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1696)
Franz Schmidt (3374)
Operett, mint színpadi műfaj (3988)
Opernglas, avagy operai távcső... (20255)
Élő közvetítések (8013)
Erkel Színház (10287)
Társművészetek (1320)
A nap képe (2136)
Udvardy Tibor (208)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3307)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (984)
Balett-, és Táncművészet (5839)
Edita Gruberova (3086)
Giuseppe Verdi (1390)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Csizma és frakk (Fonó Zenekar: Túlparton)
-té.pé-, 2005-01-28 [ Egyéb ]
nyomtatóbarát változat

Other Side Other Side
Túlparton
Szabadi Vilmos
Gulyás Márta
Fonó Zenekar
Hungaroton HCD 32297

Nem lehet nem felfigyelni arra a kulturális trendre, mely az elmúlt években egyre nagyobb teret hódít. Nevezetesen a nép-, és műzenének egy platformon való megjelenítésére. Az elképzelés persze gazdasági haszonnal is járhat, hiszen egyetlen "projektre" két, homlokegyenest ellenkező hallgatóságot lehet megnyerni. Egy színpadon (legutóbb éppen a Zeneakadémia színpadán) áll ilyenkor a folklorista és a klasszikus neveltetetésű muzsikus. A gyökerektől a végtermékig, a parasztzenétől a magas kultúráig terjed a képzeletbeli ív.

Megmutatják az "eredetit" és annak kvintesszenciáját. Az ötlet első pillanatban nem is látszik rossznak. Gyakorlatilag "ex has" kiválogatható bármely Bartók- vagy Kodály-mű, hogy párhuzamba állítódjék a népzenei eredettel. Legyen az zenekari vagy zongorakompozíció, rapszódia vagy kórusmű. A forrás, az ősi gesztusrendszer, a hangvétel mind-mind könnyen bizonyítható, jól hallható, példázható.

A Fonó Zenekar, Szabadi Vilmos és Gulyás Márta közös lemezén Bartók Duói, illetve két hegedű-zongora Rapszódiája áll párhuzamban az autentikus népzenével, dallamvariánsokkal. Összeállításukban igyekeznek megmutatni a Kárpát-medencében élő népek hangszervirtuózainak játékbeli különbségeit, variációit is. Erdélyi és szlovák tánczenék, ruszin és román hegedűjáték- technikák váltakoznak a Párosítóval, a Tót nótával, a Katonanótával vagy éppen a Menyasszony búcsúztatóval.

A Duókat Gombai Tamás és Szabadi Vilmos adja elő korrektül. A miniatűr remekek jól kapcsolódnak az előzményekhez, de egészében mégiscsak kilógnak az egyébként ügyesen szerkesztett, változatos és nagyon hangulatosan előadott zenék sorából. Mint ahogy kilóg az összeállításból - nem tematikai értelemben, hanem akusztikailag - az I. és II. Rapszódia is. S nem feltétlenül azért, mert a stilizált népzenei világ itt kerül a legmesszebbre - ez korántsem biztos -, hanem, mert a zongora és a hozzá kapcsolódó akusztikai emlékeink nem egyeztethetők össze a cimbalmos, hegedűs, brácsás, dudás, furulyás énekes előzményekkel.

Pedig Szabadi és Gulyás előadása igazán kifogástalan. Érzelemdús, határozott elképzelésekkel felépített, pontos interpretációt hallhatunk. Csak éppen egy másik világból. Vagy - ahogy a lemez címe mondja -, a másik partról. Mert, hogy mit tekintünk túlpartnak, az csak a szemlélődő földrajzi pozíciójának függvénye.
Mit csináljunk? Itt van egy szimpatikus lemez, mely hangulatos népzenéket és klasszikus műzenéket tartalmaz. Külön-külön mindegyik tetszik, de számomra az összetevők együttesen nem alkotnak új elegyet.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Hagyományok Háza

Andreas Ottensamer (klarinét), Kelemen Barnabás (hegedű), José Gallardo (zongora)
"A III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny nyitóhangversenye"
BARTÓK: Kontrasztok, BB 116
A mai nap
született:
1960 • Dawn Upshaw, énekes
elhunyt:
1998 • Lamberto Gardelli, karmester (sz. 1915)