vissza a cimoldalra
2020-08-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (920)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4028)
Franz Schmidt (3658)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2010)
Régizene (3615)
Operett, mint színpadi műfaj (4420)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (148)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62197)
Pantheon (2713)
Radnai György művészete (60)
Gioacchino Rossini (1035)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4692)
A nap képe (2228)
Gaetano Donizetti (973)
Gregor József emléke (182)
Barokk zene (491)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Egy mondat Mahler Harmadikjáról
Szilgyo, 2004-12-08 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2004. december 6. - Budapesti Kongresszusi Központ
MAHLER: 3. szimfónia
A Kölni Rádió Szimfonikus Zenekara
km: A Magyar Rádió Gyermekkórusa
Nemzeti Énekkar
Birgitta Svenden (ének)
Vez: Szemjon Bicskov

Monumentális, bombasztikus, lenyűgöző, hatásvadász, szín- és részletgazdag, strukturálatlan, sodró lendületű, ezek mind-mind jogos jelzők Gustav Mahler 1896-ban komponált és bemutatott 3., d-moll szimfóniájával kapcsolatban, amely hat tételes, női és gyermekkórust, altszólistát, valamint hatalmas zenekari apparátust foglalkoztat, tipikusan olyan mű, amelyet nagyon jól kell előadni, különben az emberfia majd megveszik az unalomtól; nos, unalomról ezen az estén szó sem lehetett, köszönhetően a hazánkban először fellépő, jelentős nemzetközi presztízzsel bíró Kölni Rádió Szimfonikus Zenekarának, és persze az orkesztra igazolta is jó hírét, szerencsére nem a messze földön híres német hűvösség, hanem a messze földön híres német precizitás jellemezte a zenészeket, nomeg szenvedélyesség, elkötelezettség és odaadás a szerző, a közönség és a karmesterük-zeneigazgatójuk, az elsősorban nagyhírű művész és másodsorban orosz emigráns világpolgár Szemjon Bicskov iránt, aki idén több, zenei körökben igen jól csengő helyen is debütált, például a Metben a Borisz Godunovval, vagy Salzburgban A rózsalovaggal, ez utóbbit talán épp Carlos Kleiber helyett dirigálta (ki tudja?), mindenesetre budapesti teljesítménye alapján ott is van a helye a legjobbak közt, hiszen ez a Mahler Harmadik cseppet sem utolsósorban neki köszönhetően (majdnem) szerves egészként funkcionált, ami önmagában is hatalmas bravúr, hiszen a mű terjedelemben (több, mint másfél óra!) a standard zenekari repertoár valamennyi darabját jócskán felülmúlja, az egyes tételek karakterüket tekintve igencsak eltérőek, és ezek visszaadása szinte tökéletesen sikerült; jó szolgálatot tett Bicskov analitikusnak mondható megközelítése, az egyes szólamok részletező kidolgozása, ám mindezek ellenére sem vesztünk el a részletekben, a zenekar szinte együtt lélegzett, a kórustétel álomszerűen szólt, a szólista Birgitta Svenden - aki szintén nem akárki, a Metben és Bayreuthban is Erdaként adott bölcs és megfontolandó tanácsokat Wotannak - sötét tónusú, telt hangon fájdalmasan-szépen kiáltotta világgá Nietzsche Zarathustrájának sorait, az egészet tekintve pedig azt hiszem, hogy sikerült megszeretnem és kicsit talán meg is értenem ezt a szó minden létező értelmében "nagy" művet, azonban a kölniekkel egy jó darabig biztosan nem futunk össze, hiszen európai turnén vannak éppen, eljöttek Budapestre is, amiért a magyar zenei élet nem lehet nekik eléggé hálás, hiszen ami onnan nézve koncertkörút, az innen nézve maga a csoda, talán soha el nem múló...

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1940 • Gregor József, énekes († 2006)