vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Verdi-felvételek (556)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Csalog Gábor zongoraestje
-vap-, 2004-12-03 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2004. november 27. - Zeneakadémia
Csalog Gábor - zongora

CHOPIN: Négy mazurka
SZKRJABIN: Négy prelűd; Két poéma; A lángok felé - poéma
CHOPIN: Asz-dúr polonéz-fantázia, op. 61
DEBUSSY: Metszetek (Pagodák, Granadai esték, Kertek esőben)
CHOPIN: h-moll szonáta, op. 58

Mostanában valahogy minden - általam látott-hallott - zongorahangversenyre jutott valamiféle külsődlegesség. Sárga reflektorok (Vásáry), Lisztre hajazó kinézet (Oravecz, Bogányi), két - különböző - zongora (Schiff), kívül hordott fekete ing, leoltott csillárok, kottából való játék kis asztali lámpa fényénél (Csalog). Ezek egy része abszolút külsődleges, valamelyik zeneileg közvetlenül indokolható, egyesek pedig áttételesen. Ez utóbbi csoportba tartoznak Csalog Gábor eszközei, amelyekkel a hangversenyek kötött formalitásait afféle házimuzsikálássá igyekezett oldani, ezáltal az élményt közvetlenebbé tenni. A kottából való játék - itt bravúros, saját kezű lapozással súlyosbítva - ellenezhető: túlságosan megköti az előadót a leírtak látványa, de igazolható is: nem a hangok felidézésére kell az agyi energiákat fordítani, hanem megszólaltatásuk mikéntjére. És a hallott játék mintha ezt igyekezett volna igazolni.

A kezdőszámként megszólaló négy Chopin-mazurkában a múlt század nagy virtuózait idézte az a szabadság, amellyel a művész a tempót, dinamikát kezelte. Kisebb-nagyobb gyorsítások, lassítások - ezek az eszközök ma már egy objektívabb, analizálóbb felfogás következtében háttérbe szorultak. De éppen az említett külsőségek fényében, anélkül, hogy szabadosságig fokozódtak volna, a kötetlenséget, a zenélés improvizatív jellegét erősítették, mintha ott és akkor…

Szkrjabin Négy prelűdjének és három Poémájának előadásával ebben az előadói stílusban maradt Csalog. A későromantikus orosz zeneszerző dallamai jóval szárazabbak, harmóniavilága jóval disszonánsabb Chopinénál, ugyanakkor a művek megszólaltatásának immanensebb eszközei a fent említettek. Ezzel együtt a Poémák költői világa, zenei sokrétűsége valóban igazolta az utólagos, a koncerten bejelentett cserét, hogy tudniillik utánuk következett az Asz-dúr polonéz-fantázia, a nagyobb formátumú Chopin-művek egyik legszebbike. Méltón zárta az első részt, megkapóan egyszerűnek tűnő előadásban, amelyből a polonéz téma visszatérése sokáig emlékezetes marad.

Az impresszionistaként jellemzett Debussy Metszetek című sorozata sem a kompozíció stílusa miatt kerülhetett a Chopin-művek által meghatározott keretes műsorszerkezetbe, hanem, mert bizonyos előadói eszközök itt is nagyon is rokoníthatók a másik két szerzőével. Hihetetlen halk és lágy megszólalások, hangos, virtuozitást kívánó kitörések, gyors hangulatváltások. És meg kell mondani, ez a világ volt az, amelyben Csalog az este folyamán a leginkább megtalálta önmagát. A három zenei kép (Pagodák, Granadai este, Kertek esőben) három világot ábrázol, amelyek kicsi, de korántsem szűk keretében Csalog hallatlanul gazdag billentéskultúrája, a bensőségességet hangsúlyozó külső-belső világa maradandó élménnyé tette ezeknek a kis remekeknek a megszólaltatását.

Ehhez képest kissé nehézkesebbnek hatott a műsorzáró Chopin h-moll szonáta első tétele, amelynek előadása a lassú tétel során állt teljesen vissza abba a rendbe, amelyet a koncert első számai meghatároztak.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész