vissza a cimoldalra
2020-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Verdi-felvételek (556)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3045)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4653)
Kolonits Klára (1154)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3625)
Pantheon (2507)
Élő közvetítések (8347)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (196)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A BFZ titokkoncertje
Dauner Nagy István, 2004-11-09 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2004. november 5.
Zeneakadémia
Budapesti Fesztiválzenekar
Reinhardt Nikoletta (brácsa),
Eckhardt Gábor (zongora),
Pusker Ágnes és Júlia (hegedű),
Rév Lívia (zongora)
Vez.: Fischer Iván

MILHAUD: A kaliforniai nő (Négy arckép brácsára és zongorára, No.1.)
SCSEDRIN: 1. Zenekari concerto ("Huncut csasztuskák")
MARTINU: Versenymű két hegedűre és zenekarra - III.tétel (1950)
MOZART: A-dúr zongoraverseny K.488
BRAHMS: g-moll zongoranégyes Op.25 - Arnold Schönberg hangszerelése

A BFZ titok-koncertjei nem csupán attól érdekesek, hogy az ember már parkolót keres, vagy sorba áll a ruhatárnál, amikor még mindig nem tudja, hogy mit fog hallani.

Érdekes az este később is, amikor már lehullt a lepel. Talán azért is, mert akár van előre hirdetett program, akár nincs, az esemény más dolgokban sem mindenben emlékeztet hagyományos hangversenyre.

A műsor első felében némi happening, előtérben Fischer-konferanszié, háttérben sétáló brácsás lány (Milhaud darabját és az új Greiner-hangszerét mutatja be Reinhardt Nikoletta).

Egy, a koncertlátogató polgárt pukkasztó Scsedrin-művel kezdődne a tulajdonképpeni koncert, de az orosz szerző saját magát is kerékbe töri és szétdarabolja. Kezdődni így is elkezdődik valahogy, de az egymást érő, viccesen abbahagyott és túljátszott zárlatok csak nem akarnak abbamaradni...
Martinu Concertino két hegedűre, ahol a szólókat a tizenéves Pusker-lányok, Ágnes és Júlia adják elő, majd Mozart 488-as A-dúr zongoraversenyét hallottuk, a közel kilencven éves Rév Lívia játékával.

Úgy érzem, kezdem érteni. Ezeket a műsorokat nem is lenne sok értelme előre kihirdetni. Ezek a koncertek nem az előadandó művekről szólnak. A zene segítségével, de közvetlenebbül, tudatosan és didaktikusan tálalják az intellektuális izgalmat, humort, szeretetet és bölcsességet, mindazt, amit a zenében szeretünk.

A "szakértő" közönség a versenyművek szólistáitól ma nem várja a technikai perfekciót, a világot forgató erőt, a fehér izzást. A két hegedűs kislány még innen, az évtizedek óta Párizsban élő Rév Lívia már túl van ezeken. Fischer Iván viszont felhívja a figyelmet az "angyali" derűre és tisztaságra. Nos, így is lehet mondani. Valójában technikai problémák sincsenek, de valóban, ahogyan Pusker Ágnes és Júlia játékában, úgy Rév Líviáéban is jelen van a hit a zenében, és igazi, szeretetreméltó muzsikálást rendeznek.

A koncert második fele egy gigantikus "kísérleté". Brahms zongoranégyesét adják elő, Schönberg hangszerelésében.

Ez másfajta kihívás a koncertlátogató közönségnek. Schönberg, talán fogadásból, talán bizonyítási vágyból, de lehetetlen feladatot tűzött ki maga elé. Zsenijét és tudását, hangszerelő felkészültségét sikerült bemutatnia, de a műből így sem lett igazi, szimfonikus nagyzenekarra alkalmas darab - igaz, ez valószínűleg nem is volt célja.
A sikeres előadás szintén lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Fischer Ivánék - talán fogadásból, talán bizonyítási vágyból - műsorra tűzték, és szintén megoldották. A műben a sűrű, megalapozott vonóskari hangzás tűnik fel. Nagyszerűek a csellisták! És persze a többiek is. Fischer Iván jó érzékkel billentette helyére a balanszot. A ráadást - Bach egy korálját - csak a fúvóskar adta elő.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Klaudia Tandl (ének), Niall Kinsella (zongora)
SCHUBERT: Die Männer sind méchant, D. 866/3
SCHUBERT: Die junge Nonne, D. 828
SCHUBERT: Des Mädchens Klage, D. 191
SCHUBERT: Heidenröslein, D. 257
SCHUBERT: Suleika I, D. 720
SCHUBERT: Suleika II, D. 717
SCHUBERT: Kennst du das Land, D. 321
SCHUBERT: Heiss mich nicht reden, D. 877/2
SCHUBERT: So lasst mich scheinen, D. 877/3
SCHUBERT: Nur wer die Sehnsucht kennt, D. 877/4
SCHUBERT: Der Fischer, D. 225
SCHUBERT: Du liebst mich nicht, D. 756
SCHUBERT: Thekla, D. 595
SCHUBERT: Der Jüngling an der Quelle, D. 300
SCHUBERT: Luisens Antwort, D. 319
SCHUBERT: Der König in Thule, D. 367
SCHUBERT: Gretchen am Spinnrade, D. 118
SCHUBERT: Gretchens Bitte, D. 564

11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar próbaterme

"Próbatermi vendégség"
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar művészeinek kamarakoncertje
BRUCKNER: F-dúr vonósötös - Adagio
CSAJKOVSZKIJ: Románcok, op. 47 (részletek)
MOZART: e-moll szonáta hegedűre és zongorára, K. 304
DOHNÁNYI: Szextett

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 3"
BEETHOVEN: c-moll trió, op. 1/3
BEETHOVEN: B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Charlotte Saluste-Bridoux (hegedű)
Concerto Budapest
Vezényel: Rácz Zoltán
DUKAS: La péri
BERNSTEIN: Szerenád
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

MOZART: Cosi fan tutte
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész