vissza a cimoldalra
2020-01-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Palcsó Sándor (277)
Pantheon (2508)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (3046)
Élő közvetítések (8348)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4655)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3627)
Verdi-felvételek (556)
Kolonits Klára (1154)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1844)
Franz Schmidt (3504)
Operett, mint színpadi műfaj (4201)
Zenei események (1009)
Marilyn Horne (474)
Milyen zenét hallgatsz most? (25048)
Momus-játék (5769)
Ilosfalvy Róbert (874)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Csillagok a Kongresszusi Központban
kalahari, 2004-09-29 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2004. szeptember 27.
Budapesti Kongresszusi Központ
M2 - élő közvetítés
Operacsillagok - Gálakoncert 2004.

Mondhatnám, hogy szándékos volt. Hogy az olvasók, a közönség nagy részével való együttérzésből ülök itt a tévé előtt. De az igazság az, hogy jegy nélkül a Momus újságíróit sem engedik be a koncertre.
Azon is gondolkodtam, hogy van-e létjogosultsága egy kritikának, ha nem élőben hallom a produkciókat? De hát a nagy többség úgyis tévén-rádión keresztül élvezheti csupán. És ami jó, az átjön így is.

Hosszan lehetne értekezni, vitatkozni arról, hogy miért pont a ma este fellépő énekesek a "csillagok", miért került be valaki a válogatásba, és miért maradt ki más. Lehetne, de felesleges. A vendégek Őszy-Tóth Gábriel csillagai - fogadjuk el, esetleg egészítsük ki gondolatban a sajátjainkkal.

Gálaműsoroknál két hibát szoktak elkövetni: vagy felkérnek műsorvezetőnek egy hivatásos beszélőt, mondjuk színészt, aki vagy érti, amit felolvas, vagy nem, vagy pedig szakemberre bízzák, aki nem feltétlenül a szavak embere. Melyik a jobb? Most szerencsénk volt, mert Batta András személyében kaptunk egy hozzáértő, ám színpadon magát eladni is képes házigazdát, aki választott egy megfelelő partnert. Bényi Ildikónak azonban olyan szövegeket adtak a szájába a művészek bemutatása kapcsán, hogy jobban járt, akit nem (ő) mutatott be.

Kertesi Ingridről megtudtuk például, hogy mit szeretett rajzolni gyerekkorában, ám ez nem befolyásolta abban, hogy az első félidő legelső valóban zseniális produkcióját adja elő. A Sonnambula-részlet után még egy Lucia-Enrico-kettősbe is beugrott Miller Lajossal.
Rost Andrea a Gilda-áriában, majd a négyesben nyújtott kiemelkedőt. A nők mezőnyében az élvonalat képviselte még Lukács Gyöngyi Leonóra-áriája, valamint Sümegi Eszter és Pánczél Éva kettőse az Aidából. Tokody Ilona névjegyként a Lauretta-áriát hozta, nem hiszem, hogy ezt éneklik nála jobban. Legfeljebb egykori önmaga a jelenleginél. Desdemonája meggyőző volt, nem így Gulyás Dénes Otellója. Nem véletlenül nem soroljuk őt a drámai- vagy hőstenorok közé.

A fent említett szövegíró Bándi Jánost "szenvedélyes művész"-ként mutatta be, elég szerencsétlen módon, mert a művész szenvedélyessége legfeljebb családtagjaira tartozik, viszont profi énekes-színészről van szó. Mintegy cáfolatként: a Canio-ária első strófája iskolai leckefelmondásnak hatott, aztán belemelegedve a szerepbe, láttuk azt a Bajazzót is, akire utalt a szerencsétlen bevezető.

Lelki szemeim előtt megjelent Mozart, amint direkt Kováts Kolosnak írja Sarastro áriáját. Ne nevessenek, ez hangzott el. Hamarosan meggyőződhettünk róla, hogy nem egészen így volt: Kováts Kolost nem ezért szeretjük.
Molnár András pedig Wagner-tenornak született, mint megtudtuk, de ez szerencsére nem gátolta meg abban, hogy a Wagner-szerepek előtt a fél olasz-francia repertoárt is végigénekelje. Most azonban a Tannhäuser kettősét adták elő Temesi Máriával.

A lemez megjelenése óta Kiss B. Atilla már bizonyára kezdi érezni, hogy milyen "korszakos Bánk bánná" változni, ami azzal is jár, hogy a hasonló rendezvényeken nagy valószínűséggel a Hazám, hazám... előadására kérik fel. Ez már az "álmából ébresztve is" kategóriája, mindazonáltal hallottam már jobb előadásban is tőle.
A Bordal sem maradhatott ki, és ha Petur, akkor Sólyom-Nagy Sándor. Nem egyszerűen hozzánőtt a szerep: jelenleg nincs nála jobb Petur, sem vokálisan, sem a szerepformálásban.

Nehezen tudnék véleményt formálni néhány olyan fellépőről, akiket élőben sosem láttam színpadon - és most sem. Pitti Katalinnál vannak sejtéseim, hogy milyen lehetett egykor, különösen a Cseresznyevirág-kettős alapján, ahol viszont fájó pont volt Takács Tamara közreműködése. Kicsit többet sejtet Kincses Veronika Margitja a Mefistofeléből, de inkább nem mondanék semmit Sass Sylviáról.

Feledhető Denevér-kettőst hallottunk Csavlek Etelka és Rozsos István előadásában. Airizer Csaba a sajnálatosan távollévő Gregor József sikerszámával, a Rágalomáriával birkózott, több-kevesebb sikerrel. Ám végképp érthetetlen, miért erőlteti Mészöly Katalin éppen Azucenát.
A második rész ideális befejezése lehetett volna a Luna-Leonóra-kettős Misura Zsuzsa és Fokanov Anatolij tolmácsolásában. Sajnos, ezt még követte Turandot áriája Marton Évától.

Viszont a szervezők ezúttal megkíméltek minket A végzet hatalma nyitányától, helyette volt Sevillai-nyitány, és a zárószám sem a Brindisi lett, hanem egy igazi ínyencfalat: a Nabucco Szabadságkórusa a fellépők előadásában. Kórus ritkán szól ilyen összeszedetten, különösen vonatkozik ez a "férfikarra", és értékelendő mindez annak fényében, hogy hőseink általában legfeljebb 5-6 emberrel énekelnek egyszerre együtt, de akkor is más-más szólamot.

A maratonira nyúlt koncert színvonalas zenei kíséretét a Rádiózenekar látta el Kovács László vezényletével. Alkalmuk nyílt egy közös produkcióra az egyik szervezővel, a zongorista Balla Ibolyával. Hosszas töprengés után sem értem, hogy mi szükség volt az ő közreműködésére, amit sejtek, az viszont nem tetszik.

Lehet fanyalogni a gála, mint olyan műfaján (én is szoktam), de az tény, hogy ennyi kedvencünk egyszerre ritkán áll egy színpadon. Az ötletgazdák reményüket fejezték ki, hogy lesz folytatása a gálának; ez esetben: jövőre, velük, ugyanitt.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

KACSÓH PONGRÁC: János vitéz

15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Orgonalátogatás haladóknak"
Szabó Balázs zenés orgonatörténeti sorozata/2
A romantika virtuózai – Mendelssohn, Liszt, Reger

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61

18:00 : Budapest
Erkel Színház

MOZART: Figaro házassága

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Egri Mónika, Pertis Attila (zongora)
Méhes Csaba (pantomimművész)
"Egri & Pertis Zongoraduó: Áthallások 2. - Ha Debussy pantomimozott volna..."
MASSENET: Báli jelenetek Op.17 – részletek
- A maszkok bevonulása
- Promenád holdfényben
- 2. tánc
LUDVIG SCHYTTE: Pantomimok Op.30 – részletek
STRAVINSKY: Petruska – burleszk (1914) – 2. kép: Petruska szobája
PERCY GRAINGER: Händel in the Strand – Clog Dance (1912)
FAURÉ: Maszkok és bergamaszkok – nyitány Op.112
DEBUSSY: Játékdoboz (1913)
BIZET: Gyermekjátékok Op.22 – részletek
MILHAUD: Ökör a háztetőn – komikus balett Op.58
OFFENBACH: Kán-kán az Orfeusz az alvilágban c. vígoperából

19:00 : Budapest
Magyarországi Francia Intézet, Auditórium

Etienne Rolin, Ifj. Kurtág György

"Átlátszó Hang újzenei fesztivál"
Concerto for electronics and soundpai

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Benjamin Beilman (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Marek Janowski
BEETHOVEN: D-dúr hegedűverseny, op. 61
SCHUMANN: II. (C-dúr) szimfónia, op. 61
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Mendelssohn Kamarazenekar
BIBER: Battalia (A csata) „Sonata di marche”
BEETHOVEN: c-moll vonósötös, op. 104 (a szerző átirata a c-moll op. 1, No. 3 zongorás trióból)
SOSZTAKOVICS: Kamaraszimfónia op. 110a (Rudolf Barshai átirata a 8. vonósnégyesből)
A mai nap
történt:
1853 • A trubadúr bemutatója (Róma)
született:
1909 • Hans Hotter, énekes († 2003)
1955 • Simon Rattle, karmester
elhunyt:
1576 • Hans Sachs, mesterdalnok (sz. 1494)
1972 • Michael Rabin, hegedűs (sz. 1931)