vissza a cimoldalra
2020-08-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11552)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4028)
Franz Schmidt (3658)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2010)
Régizene (3615)
Operett, mint színpadi műfaj (4420)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (148)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62197)
Pantheon (2713)
Radnai György művészete (60)
Gioacchino Rossini (1035)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4692)
A nap képe (2228)
A MET felvételei (917)
Gaetano Donizetti (973)
Gregor József emléke (182)
Barokk zene (491)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Vásáry Tamás zongoraestje
K. L., 2004-09-20 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2004. szeptember 15.
Zeneakadémia
Vásáry Tamás - zongora

Schubert: G-dúr szonáta
Debussy: Pour le piano
Schubert: A-dúr szonáta
Debussy: L'Isle joyeuse
Schubert: Gesz-dúr impromptu
Debussy: La puerta del vino
Schubert: Esz-dúr impromptu
Debussy: Minstrels
Schubert: Asz-dúr impromptu
Debussy: Ce qu'a vule vent d'ouest

Külsődleges eszközök bevetésével kezdődött a koncert. A nézőtéri fények kialudtak, s csak a színpadi lámpák működtek, majd bekapcsolódott két-két - sárga és fehér - reflektorpár a színpad két oldala felett a zongorára, illetve a zongoristára irányítva fénysugarát. Aki a fészkelődő, tapsoló közönséggel látszólag nem törődve hangszeréhez sietett, és egyből belekezdett a G-dúr fantázia-szonátába.

Az elcsendesülő nézőtérről lassan a zongora hangjaira is koncentrálhatott a hallgató, illetve a szerző üzenetére, amelynek átadására aznap este Vásáry Tamás vállalkozott. Amely azonban a több mint fél órás darab alatt - mindenféle formai, tartalmi, hangulati elem bevetése ellenére - sem sikerült igazán. És ez nem a szerző hibája volt. Nem is a "kritikus" hallgatóé. Hanem a megfogalmazásé: fakón hangzó akkordok, híján valódi erőnek (nem fortissimónak) és puhaságnak - ebben az esetben viszont híján valódi pianissimónak, alig-alig valami agogika, tagolás. Ehelyett összeeső frázisok, a futamok hangjai egyenetlenek, gyakran nem az első hangból folynak mintegy ki, hanem ad hoc módon második, harmadik hangjuk válik hangsúlyossá.

Legjobb esetben is csak a zenét hallottam. Azt, az élet szépségeiről, mélységeinek vonzó-taszító voltáról szóló elbeszélést, amit a legjobb Schubert-interpretátoroktól hallhatunk, nem.

Debussyvel azért más a helyzet. Ha a hangok el vannak játszva - és érdekes módon itt a jóval igényesebb technikai elemek már megtalálták helyüket az ujjakban és a billentyűkön -, és megszólal az ismerős debussys hangzás, már jóval nagyobb az esély a kérdések helyes feltevésére, de az igazi választ - úgy éreztem - itt sem kaptuk meg.

Debussy par exellence zongoraszerzőnek számít. Talán ez lehetett az első látásra különösnek, de hangzó mivoltában nagyon is jól működő párosításnak az alapja. Egy nagyon nagy zeneszerző, nagyon nagy, de nem kifejezetten zongorista-erőpróbáló művei, egy ugyanolyan nagy zeneszerző kisebb, de technikailag igen sokat kívánó műveivel együtt. Két, önmagában zárt világ, nem összekapcsolódva, de nem is taszítva egymást.

Szünet után az A-dúr szonátával folytatódott a műsor. A jóval kisebb igényű, de nem jelentéktelen mű sem állt össze nagy egésszé. Ugyanazok a hibák: ha nem kell teljes erővel a technikára koncentrálni, már egyáltalán nem kell?
Persze Debussy Boldog szigetének hangjai megkapták azt a fénysugarat, amely révén legalább szomorkodni nem kellett, olyan távol van tőlünk, hogy nem is látszik.

A tapsvihar hatására nem sokáig kérette magát a zongorista, belekezdett a Gesz-dúr impromptu akkordfelbontásos jobbkéz-futamaiba, amely fölött - szintén jobb kézzel játszva - kell kibontakozni a dallamnak. De ha az akkordok hangjait egyenetlen hangerővel, szinte némelyiket nem is hallva kapjuk meg, lehet-e figyelni az éneklő dallamra? Már-már valami időskori izomgyengeségre gyanakodtam, amikor az utána következő (Le pourte de vine) virtuóz futamai arról biztosítottak: szó sincs ilyesmiről.

És még kétszer ugyanez, impromptu-prelűd-párosítás a tapsviharokra válaszul - gondolkodás nélkül. Lehet, hogy többször is, de azt már nem vártam meg.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1940 • Gregor József, énekes († 2006)