vissza a cimoldalra
2019-11-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11446)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)
Giuseppe Verdi (1394)
Zenei témájú könyvek (99)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4443)
Élő közvetítések (8236)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1800)
Franz Schmidt (3453)
Momus-játék (5763)
Kimernya? (3277)
Operett, mint színpadi műfaj (4147)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2943)
Plácido Domingo (917)
José Cura (580)
Requiem (456)
Zenetörténet (256)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Tralala, tralala - Micimackó
- kegy -, 2004-09-10 [ Nagy zeneszerzők ]
nyomtatóbarát változat

Nagy zeneszerzők - Micimackó Vannak alkotóművészek, akiket elsősorban nem műveik miatt szeretünk: inkább a személyiségük varázsa vagy egy-egy jellemvonásuk ejt rabul bennünket. Ilyen Beethoven süketsége, Händel vicces parókája, Cage vonzódása a dobókocka iránt, Mozart első nevének tükörfordítása, Wagner body buildereket is megszégyenítő, mennyiségi jellegű teljesítménycentrikussága, Bach szexuális teljesítőképessége. És persze a neves brit szerző, Micimackó együgyűsége.

Micimackó Angliában, a Százholdas Pagonyban született, Róbert Gida gyermekeként, aki édesanyja és édesapja is volt. E szociális hátrány a társadalmi hierarchiájára oly büszke Nagy-Britanniában hamar kitaszítottá tette a kis Micit, aki ekkorra keresztapja A. A. Milne tréfájának köszönhetően már azt sem tudta, fiú-e vagy lány?

Elhatározta, hogy kivonul a világból. Először David Copperfieldként vagy Twist Oliverként akart élni, de aztán rájött, hogy e pozíciók a brit zenetörténetben már foglaltak, és a Százholdas Pagony egy eldugott részében a társadalom más mellőzött, s - valljuk be - kissé különös alakjaival vette körül magát: Fülessel, Bagollyal, Malackával, Kangával, Zsebibabával, Tigrissel.

Micimackó hamar az emberi lét legaljára süllyedt. Kivonulását követő rövid időn belül már semmi mással nem tudott foglalkozni, mint mézevéssel és gondolkodással.

Ha a dalszerzést nem számítjuk. Márpedig számunkra ez a legfontosabb.

Micimackó tulajdonképpen a naiv szerzőkkel rokon. Soha nem tanult művészeteket, ha bárki megkérdezte volna, nagy valószínűséggel visszakérdezett volna: mi az a művészet? Ő csak tette, amiről mások elmélkednek. Munkássága persze megítélhető, hiszen elég hullámzó minőségű, az azonban kétségtelen, hogy a szemétdombon néhány gyémánt félkrajcár is ott csillog, a folyami hordalék között aranyrög úszik, a szén közt kicsiszolódott a gyémánt... több ilyen most nem jut eszünkbe.

Legautentikusabb, vagyis legmicimackósabb slágere a Tralala, tralala, pritty, pretty, prütty című dal, amelynek szövege így hangzik: tralala, talala, pritty, pretty, prütty, mégis komoly gondot okoz a kisiskolásoknak, ha feladják memoriterként.

Ennél figyelemreméltóbb azonban Micimackó a megmerevedett brit társadalmat megcélzó munkássága. Az Ismert erdei körökben című darabban olyan dekadens figurának állítja be magát, akinek kóros mézevése még a társadalom magasabb rétegeiben is állandó beszédtéma. Elemzői szerint ezért rokonítható a maga korában ugyancsak az arisztokraták körében feszültséget keltő Robin Hooddal.

Sokan ismerik a dadaizmus felé hajló, szürrealisztikus alkotásait is. Ezek közül a legtöbbet emlegetett a Nyáron nyaralok, télen telelek kezdetű mű, amelyben kifejti, hogy a trotechnikus mindig Elek.

Sokrétű alkotóról van tehát szó. Munkásága szerteágazó és korántsem egészében felfedezett, mint az Északi-sark, amelynek megzenésítése is az ő nevéhez fűződik. Reméljük, a kortárs zenetudomány hamarosan bővebbeket tár elénk e különös szerzőről.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"OrgonaExpedíció"
Audiencia a hangszerek királynőjénél

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud, Keller András, Pilz János (hegedű), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Kolonits Klára (ének), Szűcs Máté, Homoki Gábor (brácsa), Perényi Miklós, Rohmann Ditta (cselló)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű); William Coleman (brácsa); Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
"kamara.huKAMARA.HU – Utas és holdvilág"
kamara.hu/1 - emlék
"A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja"
BEETHOVEN: 1. (F-dúr) vonósnégyes, op. 18/1
GRIEG: 3. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 45
LISZT: Die Loreley
LISZT: Oh! quand je dors
LISZT: Mignons Lied
CSAJKOVSZKIJ: Firenzei emlék, op. 70
A fesztivál művészeti vezetői: Simon Izabella és Várjon Dénes

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Rigoletto

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balázs János (zongora)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Pinchas Steinberg
LISZT: Les Préludes – szimfonikus költemény
CHOPIN: 2. (f-moll) zongoraverseny, op. 21
DVORÁK: 9. (e-moll) szimfónia, op. 95 („Az Újvilágból”)
A mai nap
született:
1719 • Leopold Mozart, zeneszerző († 1787)
1774 • Gaspare Spontini, zeneszerző († 1851)
1778 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző († 1837)
1805 • Fanny Mendelssohn, zongorista, zeneszerző († 1847)
1896 • Pataky Kálmán, énekes († 1964)
1900 • Aaron Copland, zeneszerző († 1990)
1927 • Svéd Nóra, énekes († 1982)
elhunyt:
1831 • Ignaz Pleyel, zeneszerző, zongorakészítő (sz. 1757)
1946 • Manuel de Falla, zeneszerző (sz. 1872)
2005 • Takács Jenő, zongorista, zeneszerző (sz. 1902)