Bejelentkezés Regisztráció

Kamara

Haydn nyomában (Eybler és Pleyel kamaraművei)

2004-09-01 07:31:00 Cretien Louis

\"String String Trios
Joseph Eybler, Ignace Pleyel
Belvedere Trio Wien
Szabadi Vilmos - hegedű
Elmar Landererer - brácsa
Nagy Róbert - cselló
Hungaroton
HCD 32219

Haydn nemcsak nagy zeneszerző volt, hanem nagy hatású zeneszerző is. Ha kifejezetten nem is tanított, igen sokan voltak olyanok, akik művei alapján tanulták a szakmát (többek között Mozart is). A Belvedere Trio Wien legújabb lemezének két szerzője viszont személyes kapcsolatban is állt vele, még tanítványainak is nevezhetők.

A lemezen elsőként Joseph Eybler triója hangzik fel. A szerző valóban kitűnő tanítványnak mutatkozik. (Milyen lett volna például a Mozart Requiem - merthogy ő kapta először a feladatot Mozart halála után -, ha nemcsak elkezdi, hanem be is fejezi a kiegészítést? Egy Salieri-utód?)
Különösen a második, Andante tétel dallama megragadó, de a többi zene is - amit hallunk tőle - méltó Haydn-kortársnak, követőnek mutatja.

Ignace Pleyel - a nagy hírű, Chopint zongorával ellátó Camille Pleyel zongoragyáros apja és a gyár alapítója - három kéttételes koncerttrióval szerepel a lemezen. A kissé szigorúan hangzó műfajmegjelölés mindössze annyit takar, hogy a zeneszerző tudatosan törekedett arra, hogy a három hangszer egyenrangúan vegyen részt a zenei szövet kialakításában, egyébként viszonylag könnyedebb muzsikát fed.

A kísérőfüzet részletezi Pleyel zeneszerzői érdemeit, különleges ötleteit, amiket ezekben a művekben hallhatunk, az igazság azonban az, hogy ő - Eyblerrel ellentétben - valódi kismester, akinek zenei ötletei hallás után korántsem tűnnek annyira megragadónak, valószínűleg nem véletlenül alapított később zeneműkiadót és zongoragyárat.

A Belvedere Trio Wien kitűnő egyéni hangszeres művészekből áll. Mindent megtesznek együtt is, hogy a művek a Mozart- és Haydn-remekek méltó kortársaiként szólaljanak meg. Nem rajtuk múlik, hogy az eredmény nem feltétlenül meggyőző. Talán Eyblertől kellett volna több.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.