Bejelentkezés Regisztráció

Vokális művek

Verdi-hősnők Lukács Gyöngyitől

2004-08-09 07:30:00 kalahari

\"Verdi-hősnők Georgina Lukacs
Verdi heroines
Vez.: Kovács János
Hungaroton
HCD 32174
2002.

Lukács Gyöngyi - vagy ahogy külföldön ismerik: Georgina Lukacs - Verdi-szerepeit gyűjtötte erre a lemezre. Ezeket a szerepeket jelenleg is énekli szerte a világon, a Macbethben mostanában itthon is láthattuk/hallhattuk.
A Lady szerepe talán a legdrámaibb a lemezen szereplők közül. Ehhez kell a legerőteljesebb hang, és olyan mélységek, amilyeneket itt hallhatunk Lukács Gyöngyitől. A drámai szopránoknál talán fontosabbak is a szép, hatásos, kifejező mélységek, mint a magasságok. Vagy másképp fontosak. A Lady keménységét, határozottságát csak így lehet hitelessé tenni. Nem mellékes az sem, hogy ez a szerep nagyon illik az énekesnő alkatához.

De tud másmilyen is lenni. Legnagyobb erénye a lemeznek, hogy színpad és látvány nélkül, pusztán a hangjával életre tudja kelteni ezeket a hősnőket. Nem elénekli: megformálja őket. Abigél második felvonásbeli áriájában például először fúriaként átkozódik, majd a következő pillanatban már lírai hangon ábrándozik.

Hogy a drámai szoprán hang nem kiabálást és állandó forte hangerőt jelent, arra a legjobb példa Aida és Amélia második, valamint a Don Carlos Erzsébetének negyedik felvonásból való áriája. Kitűnő pianókat hallhatunk itt, és annak ellenére, hogy a szituációk nagyon hasonlóak (mindhárom nő bánkódik valami miatt), nem lesz egysíkú az előadás: Lukács Gyöngyi önálló színt tud adni mindegyik figurának.

A leglíraibb jelenet A Trubadúr Misereréje. Annak idején ebben a szerepben debütált az énekesnő az Operaházban. A máskor kemény, súlyos szoprán itt leheletfinommá válik - hihetetlenül érzékenyen énekli az áriát.

A másik Leonóra áriája (A végzet hatalmából) a legsikerültebb darabja a lemeznek, ebben együtt van minden: remek pianók, finomság, lágyság - és a végén az átkozódás: \"Maledizione!\" - ezt így kell énekelni. Nemrég hallottuk élőben is a koncerten, és el lehet mondani, hogy a mostani előadása még jobb volt, mint a két évvel ezelőtti.

De miért most írunk egy két éve megjelent lemezről? Mert akkor elmulasztottuk, és talán most (önálló estjének sikere után) még érdekesebb visszahallgatni Lukács Gyöngyit. Két év általában nem múlik el nyomtalanul egy énekes életében. Lukács Gyöngyi már 2002-ben sem volt ismeretlen a világ előtt: számos rangos helyen aratott sikert. De pályája csúcsán lévő énekes is fejlődhet még tovább, az pedig külön öröm, ha a fejlődés eredményét lemez is dokumentálja. Mint megtudtuk, már készülőben van a következő lemez, amelyen verista operarészleteket énekel majd. Kíváncsian várjuk.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.