vissza a cimoldalra
2019-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3541)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1824)
Franz Schmidt (3481)
Pantheon (2463)
Operett, mint színpadi műfaj (4183)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62029)
Kórusok, kórusművek, karéneklés (115)
Társművészetek (1537)
Élő közvetítések (8279)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
musical (189)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Az ismeretlen Quantz (Hat fuvolakvartett)
Varga Péter, 2004-06-24 [ Hangszeres művek ]
nyomtatóbarát változat

Quantz: Six Flute Quartets Johann Joachim Quantz:
Six Flute Quartets

Mary Oleskiewicz - fuvola
Elizabeth Field - hegedű
Daniel Elyar - brácsa
Stephanie Vial - cselló
David Schulenberg - csembaló

Hungaroton - HCD 32286

Qantz manapság jóval ismertebb a barokk zenei előadási gyakorlatot szinte enciklopédikus igénnyel összefoglaló könyve alapján, mint zeneszerzőként. Növendékek nyúzták egy G-dúr fuvolaversenyét, szó szerint, mert csak néhány fuvolatechnikailag érdekes részlet szerepelt belőle, a többi senkinek nem kellett. Mostanában már zeneművei is elő-előkerülnek, szintén szó szerint, mert a lemez hat quartettje eddig lappangott.

A felvételek fuvola szólistája maga talált rájuk két évvel ezelőtt, és a Hungaroton jóvoltából már a boltokban is a CD. Abból, hogy a borítót leszámítva teljes egészében Amerikában készült, valamiféle terjesztési bérmunkaszerűséget sejtek a háttérben, ami inkább az ottani állapotokra vet igen rossz fényt.
Mindenesetre a lemez jól illeszkedik a cég kiadási politikájába: újabb kevéssé ismert zeneszerző felvett munkáival lettünk gazdagabbak.

Abban az időben a triószonáta volt a bizonyíték: egy ugrásra kész zeneszerző elsajátította a mesterség fogásait, tud mindent, ami ahhoz kell, hogy teljes mértékben megfeleljen megbízóinak. Merthogy ez a műfaj többszólamúságával (három) őrizte a régi polifonikus műfajok tudósságát.
Ennél is többet jelentett szerzőjük tudásáról a quartett. Négy szólam - a csembaló csak duplázza a basszust és akkordokat játszik - még komolyabb kontrapunktikus felkészültséget kíván, ha annak demonstrálása a cél. És Quantz, a későbbi nagykönyv szerzője ki is aknázza a lehetőségeket. Nem könnyed, szórakoztató zene írására törekedett, hanem komoly bemutatóra tudásából. Hogy milyen elveknek akart megfelelni, arról alapos, tömör ismertetetést olvashatunk a kutató-fuvolista tollából.

A nyolc-tízperces művek azért többek, mint zeneszerzéstani leckefelmondások. Ebben nagy része van annak, hogy Qantz az olaszos stílusvilágot választotta, amely dallamosságával nem engedi szárazzá válni a tudós zenét. Rögtön az első belehallgatáskor Vivaldira asszociál a hallgató, és nem is téved, mert - mint a kísérőszövegből kiderül - konkrét idézet is található az első tételben. Persze a dallamrajoknak azt a szárnyalását, amit sokszor a mintaképtől hallhatunk, Quantztól nem kapjuk, de az utolsó, a h-moll quartett lassú tétele bizony felkészült versenytársnak mutatja. És még több valódi zenehallgatási élményt okozó tételt lehetne sorolni, de kevéssé érdekesekből is akad elég.

A csak amerikai zenészekből álló ötös felkészülten játssza a quintetteket, mindegyikük valamelyik ottani egyetem tanára. Bőven hozzák tehát azt az általánosan magas színvonalat, amit egy manapság lemezre kerülő együttestől elvárhatunk. Talán az igazi nagy egyéniség hiányzik közülük, mostanában ez sem feltétlenül divat - nagyon egyéninek lenni: ezt és így sokan mások eljátszhatnák. Mert lehet, hogy a zenén azzal is sokat lehetne segíteni, ha nem csak az volna legfőbb érdekessége, hogy 250 éve nem hallotta senki, hanem, hogy így sem. Mindazonáltal valóban fontos lemezhez jut, aki megveszi; a barokk zene egyik fontos alakjának fontos műveit hallhatja, kiegészítve a Quantzról szinte csak, mint teoretikusról és száraz bemutató példák szerzőjéről élő képet.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Máv Szimfonikus Zenekar
vezényel: Cser Ádám
műsorvezető: Molnár Szabolcs
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55 - I. és IV. tétel

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Balázs János (zongora)
CHOPIN est: 4 keringő, 4 mazurka, 4 impromptu, 2 noktürn, 2 polonéz

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának ünnepi hangversenye alapításának 65. évfordulóján

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Borbély László (zongora)
Classicus Quartet
Kiss Péter (zongora), Rajk Judit (mezzoszoprán), Szűcs Péter (klarinét)
"Mestereink, Eötvös Péter, Jeney Zoltán és Vidovszky László estje"
EÖTVÖS PÉTER: Kosmos
JENEY ZOLTÁN: Három dal Apollinaire verseire
JENEY ZOLTÁN: Unisono
VIDOVSZKY: Reverb
JENEY ZOLTÁN: Két gyászének
JENEY ZOLTÁN: Ezerév ‒ hangszalagra
EÖTVÖS PÉTER: Joyce ‒ klarinétra és vonósnégyesre

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok és a
Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistái
"Weiner koncert"
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva (oboa)
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla (hegedű)
MARIO CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka (gitár)
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István, Nok Roland (harsona)
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya (oboa)
MANUEL MARIA PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter (gitár)
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely (hegedű)
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár (trombita)
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Péter (zongora)
MENDELSSOHN: Dalok szöveg nélkül (részletek)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
SCHUMANN: Gesänge der Frühe, op. 133

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Lantos István (zongora)
Válogatás Haydn és Schubert műveiből

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Koppándi Vonósnégyes:
Koppándi Jenő, Hutás Erzsébet (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), Kántor Balázs (cselló)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
"...mint húrnak pendülése Lukács bérlet 2."
SMETANA: Moldva
MARTINŮ: Concerto vonósnégyesre és zenekarra
DVOŘÁK: VIII. (G-dúr) szimfónia, op. 88
17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

"Arpeggio Gitárzenekar ünnepi koncert"
A mai nap
történt:
1917 • Hilde Zadek, énekesnő († 2019)
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)