vissza a cimoldalra
2020-02-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Ki írhat kritikát? (1444)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4688)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3684)
A nap képe (2189)
Erkel Színház (10539)
Opernglas, avagy operai távcső... (20414)
Gioacchino Rossini (1029)
Juan Diego Flórez (747)
Társművészetek (1594)
Kolonits Klára (1157)
Balett-, és Táncművészet (5976)
Franz Schmidt (3535)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1870)
Momus-játék (5787)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4556)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (130)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

A semmi szigete
Széphegyi Arnold, 1999-12-01 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

1999. december 01. - Fészek Klub
Új magyar művek Hangversenyciklusa

Morgolódom. Már megint. Persze mit vártam? Csodát? Hagyjuk…

Új magyar művek hangversenyciklusa címmel szervezett négy részből álló sorozatot Lázár Eszter a Magyar Rádió számára. A szerda esti hangversenyek helyszíne a valószínűleg sosemvolt dicsfényéből élő, szinte mindenre alkalmatlan Fészek Klub. Az érdeklődés csekély: szerzők, rokonok, barátok, ellenségek. Ráadásnak néhány lézengő Ritter.
De már ezzel a címmel is bajom van. "Új magyar művek…" Miért csak a soha sehol el nem hangzott darabok kapnak lehetőséget? Az egyszer már beváltak miért nem? Ilyen szinten vált használativá a kortárs zene? Megírják, meghallgatjuk, eldobjuk? Ilyen gazdagok volnánk mondanivalóval rendelkező, hallgatható kortárs zenében?

Nem vagyunk gazdagok. Sőt!

Gulya Róbert: Delfinek hangja c. zongoradarabja kellemes semmittevésre ösztönözte az agysejteket. A legtöbb izgalmat a cím okozta.
A jól ismert énekes Kállay Gábor személyében új taggal bővült a zeneszerző társadalom. Kállay Juhász Gyula verseire írt Anna dalai jól énekelhető, ügyes zongorafaktúrával ellátott, kellemes ópusz. Jó volt hallgatni.
Néha bizony cenzorért kiált a meggyőződéses demokrata is. Az egykori Szervánszky növendék Rékai Iván minden képzeletet alul múlt vonósnégyesre írt hangjaival. Glisszandókból és kettősfogásokból álló szervezetlen, dilettáns, ronda és hosszú darabot szenvedett végig a kínosan mocorgó közönség.
Király László: Öt dal Lázár Tibor verseire c. munkája, bár nem tartozik a remekművek közé, de talán az előzmények miatt, hálás fülekre talált.
Soproni József IX. zongoraszonátáját hallgatva könnyen elveszti az ember a fonalat és akkor bizony szinte lehetetlen újra megtalálni. Makacs zene. Ritkán enged a lírának, s ha igen, azt is visszavonja nyomban. De érződik benne a rendszer. Ettől még persze nehéz szeretni.

A szünetben ismerősök kínos kényszervigyora, mások elkerülése.

Lázár Eszter valószínűleg súlyos amnéziában szenved, amennyiben bemutatóként fogadott el egy olyan művet, amit a Bartók-házi szerzői esttől a Magyar Zene Társasága tavalyi koncertjéig bezárólag többször is (bemutatóként) hallhatott. Sőt, tudomásom szerint Rádiófelvétel is készült belőle. Mert melyik Petrovics műből nem készült? Hogy ez a tény önmagában elég lehetett volna arra, hogy a szerző ne küldje el a kottát, s a szerkesztő ne szerkessze be… Ugyan kérem. Nemrégiben, ha jól tudom egy olyan mű nyerte a milleniumi operapályázatot, ami semmilyen kiírásnak nem felelt meg formailag (amitől persze még nagyon jó is lehet - majd megtudjuk 2000 október 23-án). Csak tudnám, ki zsűrizte?

Ezzel együtt, mondjuk így: versenyen kívül, Petrovics Emil: Panasz és vigasz – három ének Szabó Lőrinc verseire c. zongorás dal sorozata az est egyik legkiemelkedőbb produkciója volt.
Gondolom, csak a kontraszt kedvéért kellett elszenvednünk Károlyi Pál: Sitis névre keresztelt szóló fuvolára és körlégzésre komponált másfél, uszkve két órásnak tűnő hangáradatát.
Decsényi János is a siker felé kacsingat, amikor senki sem figyeli. Az elviselhetetlen elektronika egyik apostola, most cinikus fél mosollyal posztmodern daloknak nevezi Csend elé c. művét. Többnyire szépek a halálvárásról szóló dalok. Bár ez elsősorban a költő Czigány György érdeme.
Szőnyi Erzsébet nem növelte a női zeneszerzőkbe vetett hitet. Zongoráskvintettje végül is nem bántott senkit. Annál érdektelenebb volt.

Szomorú szerda estéknek nézünk még elébe.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Anu Komsi (szoprán), Keller András (hegedű), Zempléni Szabolcs (kürt), Várjon Dénes (zongora)
KURTÁG GYÖRGY: Kafka-töredékek, op. 24
LIGETI: Kürttrió

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szeged Classic Trió:
Varga Laura (fuvola), Vizsolyi Lívia (fagott), Klebniczki György (zongora)
W.Fr. BACH: Siciliano
CLEMENTI: F-dúr szonáta
HAYDN: G-dúr trió, No. 15
FARRENC: Trió, op. 46/4
WEBER-VILBACH-LEFORT: A bűvös vadász - parafrázis
GERSHWIN (Kontra Zoltán átirata): Három dal - Nice Work If You Can Get It
- The Man I Love
- I Got Rhythm
SOSZTAKOVICS: Öt darab - részletek
- Prelude
- Gavotte
- Polka

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Lendvay József (hegedű), Oláh Kálmán, Balázs János (zongora)
Műsorvezető: Bősze Ádám
"Cziffra Fesztivál 2020" - Paganini+
PAGANINI: g-moll caprice, op. 1/6 („Trilla”)
LISZT: 1. (g-moll) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: g-moll Paganini-etűd
PAGANINI: Esz-dúr caprice, op. 1/17
LISZT: 2. (Esz-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: Esz-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/1
LISZT: 4. (E-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/9 („Vadászat”)
LISZT: 5. (E-dúr) Paganini-etűd („La chasse”)
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: a-moll caprice, op. 1/24
LISZT: 6. (a-moll) Paganini-etűd („Téma és variációk”)
LUTOSŁAWSKI: Variációk egy Paganini-témára
PAGANINI: 2. ( h-moll) hegedűverseny, op. 7 – 3. Rondo à la clochette („La campanella”)
A mai nap
elhunyt:
1987 • Dmitrij Boriszovics Kabalevszkij, zeneszerző (sz. 1904)