vissza a cimoldalra
2019-10-22
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2433)
Jonas Kaufmann (2444)
modern eszement rendezesek (321)
Operett, mint színpadi műfaj (4082)
Élő közvetítések (8206)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2683)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4417)
Lisztről emelkedetten (971)
Juan Diego Flórez (743)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3461)
Erkel Színház (10342)
Kedvenc magyar operaelőadók (1146)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (993)
Momus társalgó (6355)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1782)
Franz Schmidt (3438)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Muzsika a szabadban - Puskás Ferenc
- kegy -, 2004-06-11 [ Nagy zeneszerzők ]
nyomtatóbarát változat

Nagy zeneszerzők - Puskás Ferenc Egyesek populistának tartják, mások zseninek. Egyik-másik ítész szerint az, hogy hatalmas tömegeket volt képes megmozgatni fellépéseivel, ócska sikerhajhászás, míg akad vélemény, amely szerint ez maga a zene diadala. Egy biztos: Puskás Ferenc (mindannyiunk Öcsi bácsija) ma már legenda.

A Kispesti Munkás Szavaló, Énekes és Testedző Körben kezdte egyszerű énekesként. Olyan ismert helyi spirituálékat énekeltek, mint az Egy kispesti vendéglőbe egy kispesti vendég lő be vagy a Kispest megér egy kis estet. Öcsi (ahogy kezdettől nevezték) azonban már ekkoriban tudta, ő többet akar, mint szoprán szólamot fújni egy kórusban.

Szorgalmasan gyakorolt. Adottságai és gyakorlása hamarosan a legjobbak közé emelték őt, később pedig énekkarkapitánnyá választották. Ez idő tájt a Kispesti Munkás Szavaló, Énekes és Testedző Kör már eredményesen szerepelt a ZB I-ben (a Zenész Bajnokság felsőházában). Több alkalommal lettek győztesek az Angyalföldi Vasas Másik Munkás Zenei és Vasöntő Klub, a Ferencvárosi Lumpenproletár Zenész Kör, a Belügyminisztériumi Újpesti Nagyon Munkás Zenei és Külvárosi Edzőtársulat és az MTK ellen.

Öcsi elsősorban gyors és cseles kadenciáiról, fürge alterációiról, észrevehetetlen modulációiról és trükkös szerkesztésmódjáról volt híres. Schönberg gondolatiságát továbbfejlesztve képes volt a rák-, a tükör- és a tükör-rák forma mellett az ugróbak, és a faltörő kos figurák felépítésére, ami nagyon hatékonynak bizonyult egy-egy összecsapás alkalmával.

Öcsi karrierje azonban akkor kezdődött, amikor a Magyar Nemzeti Munkás Zenei Válogatott tagja lett. Itt módja nyílt arra, hogy a Kispestnél eltöltött idők alatt az éneklés mellett félig-meddig titokban komponált műveit végre előadja.

Kiváló zenésztársakra lelt: Czibor, Kocsis, Bozsik, Fenyvesi, hogy csak néhányat említsünk közülük. Briliáns tehetségük és együttműködő készségük lehetőséget teremtett Öcsi számára, hogy kísérleti jellegű, de hamarosan roppant népszerű műveit színpadra, pontosabban gyepre állítsa.

Puskás forradalma először is abban állt, hogy minden alkotását pontosan kilencven percesre komponálta - hosszabbítást csak indokolt esetben engedélyezett. Továbbá az első perctől törekedett arra, hogy a darabok ne koncertpódiumokon, hanem stadionokban szólaljanak meg. (Manapság hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy ezzel nem csupán a híres rock and roll-fesztiválokat és -turnékat előzte meg, de a rock and roll születését is.)

Az ötvenes évek magyar politikai apparátusa támogatta Puskás elvtárs (az apparátus nevezte eképpen, a közönség számára Puskás Ferenc továbbra is Öcsi maradt) nagyszabású terveit, hiszen így - vélekedtek a politikai döntéshozói - a dolgozók szabad ég alatt, jó levegőn, napfényben, a pázsit illatát belélegezve élvezhették a kultúrát. (A jelenség korszakalkotóvá vált. Nem csoda, hogy Puskás Ferencről mára stadiont neveztek el.)

Puskás hatvanezres kórusra, szavalásra, sípszóra és kiabálásra hangszerelt nagyívű művei azonnal a közönség kedvenceivé váltak. A legnépszerűbb a mai napig a Magyarország - Anglia: 6 - 3 című darab, amelynek premierjét 1953-ban Angliában, a Wembley Stadionban tartották, de ezen kívül számos siker fűződik Öcsi bácsi és a Magyar Nemzeti Munkás Zenei Válogatott nevéhez, amelyet egy idő után már csak Aranycsapatként emlegetett a közönség.

Mivel a kor technikája meglehetősen fejletlen volt, felvétel kevés maradt ezekről a szabadtéri előadásokról. De javasoljuk, hogy aki hozzájut egy-egy ilyen unikális rögzített darabhoz, okvetlenül idézze fel az ötvenes éveket!

A tréfát egy pillanatra félretéve, a szerző és a Café Momus szerkesztősége ezúton kíván Öcsi bácsinak mielőbbi gyógyulást, jó egészséget és további minden jót. És mindent köszönünk!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Tóth-Csamangó Blanka (klarinét), Persányi Zsófia (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior" Őszi színekben
BRAHMS: f-moll szonáta brácsára és zongorára, op. 120, No. 1

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Mocsári Károly (zongora)
"Emlékkoncert Liszt Ferenc 208. születésnapján"
LISZT: 16. magyar rapszódia
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles
LISZT: h-moll szonáta
A koncert előtt fél órával, 17.30-kor emléktábla koszorúzás a Régi Zeneakadémia Andrássy úti falánál.

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szutrély Katalin, Balogh Eszter, Komáromi Márton, Borka Ákos (ének), Fülöp Andrea (zongora)
SCHUBERT: A tánc D. 826, Tavaszi üdvözlet, D. 686, Az ifjú apáca, D. 828, Megszentelt napok, D. 763, Fény és szerelem, D. 352, Atlasz, D. 957, Éj és álmok, D. 827, Himnusz a végtelenhez, D. 232
BRAHMS: Vasárnap, op. 47, No. 3., Üzenet, op. 47, No. 1, Májusi éj, op. 43, No. 2, Az ajtó előtt, op. 28, No. 2, Kék szemed, op. 59, No. 8, Négy kvartett, op. 92

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Rohmann Ditta (cselló)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vajda Gergely
LISZT: A bölcsőtől a sírig – szimfonikus költemény
LIGETI: Csellóverseny
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Erkel Színház

Juan Diego Florez
Magyar Állami Operaház Zenekara
vez.: Jader Bignamini
VERDI: A végzet hatalma – Nyitány
Rigoletto – “Questa o quella”
Rigoletto – “Ella mi fu rapita…. Parmi veder le lagrime…. Possente amor mi chiama”
A pünkösdi királyság – Nyitány
Attila – “Oh dolore!”
A lombardok – “La mia letizia infondere… Come poteva un angelo”
A két Foscari – “Brezza del suol natio… Dal più remoto esilio… Dal consiglio alla presenza… Odio solo, ed odio atroce”
Traviata – Prelűd – I. felvonás
Traviata – “Lunge da Lei… De’ miei bollenti spiriti…O mio rimorso”
LEHÁR: A mosoly országa – “Dein ist mein ganzes Herz”
Paganini – “Gern hab’ ich die Frau’n geküsst”
Giuditta – “Freunde, das Leben ist Lebenswert”
BERLIOZ: Rákóczi-induló
MASSENET: Werther – “Pourquoi me réveiller”
BIZET: Carmen – “La fleur que tu m’avais jetée”
MASCAGNI: Parasztbecsület – Intermezzo
PUCCINI: Bohémélet – “Che gelida manina”
15:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

Ránki Fülöp (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: 3 darab a Szent Erzsébet legendájából zongorára
A keresztes lovagok indulója, Interludium
LISZT: A Sixtus- kápolnában
Lento, Aleegri Miserere című műve nyomán
Andante con pietá Mozart Ave Verum Corpus című műve nyomán
LISZT: Két Legenda

17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Lovarda

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Tasso, Lamento e Trionfo, Szimfonikus költemény - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Dante Szimfónia - A szerző általi kétzongorás változat

19:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély, Kápolna

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
"Liszt Fesztivál"
LISZT: Amit a hegyen hallani - A szerző általi négykezes változat
LISZT: Via Crucis - A szerző általi négykezes változat
A mai nap
történt:
1883 • Megnyílt a New York-i Metropolitan Opera House
született:
1811 • Liszt Ferenc, zeneszerző († 1886)
1832 • Leopold Damrosch, karmester († 1885)
elhunyt:
1764 • Jean Marie Leclair, zeneszerző (sz. 1697)
1859 • Ludwig Spohr, zeneszerző (sz. 1784)
1973 • Pablo Casals, csellista (sz. 1876)
1979 • Nadia Boulanger, zenepedagógus (sz. 1887)