vissza a cimoldalra
2019-11-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4609)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2354)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (66)
Erkel Színház (10372)
Élő közvetítések (8244)
Kimernya? (3288)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7232)
Palcsó Sándor (269)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3505)
Chopinről - mélyebben (423)
Kedvenc előadók (2842)
Opernglas, avagy operai távcső... (20353)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1802)
Franz Schmidt (3455)
Vincenzo Bellini (478)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Szólamlobbi - Niccolo Machiavelli
- kegy -, 2004-05-07 [ Nagy zeneszerzők ]
nyomtatóbarát változat

Nagy Zeneszerzők - Niccolo Machiavelli A Dante és Petrarca városából, Firenzéből származó reneszánsz kori zseni, Niccolo Machiavelli zenei pályafutása egy felismeréssel kezdődött. Az iskolai poétikaórán a szapphói strófa tanulmányozása közben egyszercsak rádöbbent: a vezetékneve egy úgynevezett adoniszi kolón. A tény annyira kedvére való volt, hogy miközben a kolónt zenei ritmusképletre lefordítva vígan dünnyögte: "tá-titi-tá-tá", úgy döntött, ez ómen, ő zenei pályára született, életét tehát a zenének szenteli.

Elhatározását azonnal bejelentette derék testnevelés-ének szakos osztályfőnökének, aki úgy vélekedett, a politikai pálya jobban illenék a kis Niccolo személyiségéhez, mint a művészetek. Niccolo azonban nem hallgatott az okos tanácsra. Időpontot kért az iskola igazgatójánál. Neki titkon elhintette, az osztályfőnök ének óra helyett testnevelés, testnevelés óra helyett ének, az ének óra helyett osztályfőnöki, az osztályfőnöki óra helyett pedig testnevelés órákat tart, ami tűrhetetlen. Az igazgató erre kirúgta a mit sem sejtő tanerőt, és a furmányos Niccolo javaslatára egy Bolognából érkezett lantművészt vett fel, aki már ekkor az ifjú Machiavelli bizalmasa volt. Niccolo így minden további nélkül megkapta a szükséges referenciákat a Firenzei Köztársasági Reneszánsz Zenei Szakközépiskolába.

Szülei egyhangú lelkesedéssel fogadták az események alakulását, mivel mindketten erősen vonzódtak a művészetekhez: az apa egész tűrhető terzinákat faragott, az anya Raffaello modorában festegetett, és mindketten több hangszeren játszottak. Ám, amíg a bejelentés estéjén édesapja a tekerőlanton gyakorolt, Niccolo megsúgta édesanyjának, hogy apja nem is örült igazán. Kicsit később, amikor édesanyja a fésülködni ment, Niccolo őt árulta be apjának azzal, hogy nem is örül a karrierjének. A két szülő azonnal véresen összeveszett, soha többet nem álltak egymással szóba, az édesapa lezüllött alkoholistává vált, és legközelebb csak Shakespeare-mellékalakok ihletőjeként került elő. Niccolo előtt azonban szabad volt az út.

A Firenzei Köztársasági Reneszánsz Zenei Szakközépiskolában csak rövid ideig folytathatott tanulmányokat, mert az iskola tanári karának tagjai Niccolo tevékenykedésének köszönhetően úgy összevesztek egymással, hogy a karhatalomnak kellett lecsendesítenie őket. A megszerzett tudás azonban már elég volt arra, hogy Machiavelli a piemonti herceg szolgálatába álljon. Igazság szerint itt sem volt maradása, mert a zenekar amúgy jól fizetett és elégedett tagjai hamarosan egymás halálos ellenségeivé váltak, s kis híján a herceget is felkötötték egy hegedűhúrra.

A viszontagságok ellenére Machiavelli tehetsége szépen bontakozott. Újszerű elmélete az volt, hogy sajátos taktikával tulajdonképpen bármelyik hang, hangzat lehet domináns, s hogy melyik meddig marad az: kizárólag a módszernek köszönhető. Õ fedezte fel az interaktív kompozíciót is. Egyes zenekari műveinek hangneme például nem volt fix: a hangnem meghatározásáért a hallgatók lobbizhattak, és annak a vágya teljesült, aki a koncert megkezdéséig ügyesebb volt. Sőt bevezette a játék közbeni lobbizást is. Előfordult, hogy a zenekar a-mollban kezdte a hangversenyt, de a fafúvósok lobbija olyan erős volt, hogy hamarosan váltottak Esz-dúrra, végül mégis cisz-mollban fejezték be, a vonósok talpraesettségének köszönhetően. Mindez már csak azért is különleges eredmény, mert a reneszánsz elvileg nem ismerte a tonalitást!

Machiavelli méltán legismertebb kompozíciója A fejedelem című remekmű. Ebben végleg szakított a korabeli zene harmóniáról alkotott esztétikai nézeteivel. Machiavelli szerint a szólamoknak nem a zeneszerző által meghatározott módon kell összecsengeniük: a dallamot, a szólamok hangerejét, a tempót, sőt, a szöveget is az dönti el, hogy ki, hogyan ügyeskedik. Éppen ezért ezt a darabot csak az egyébként szintén Machiavelli által kifejlesztett Zenei Túlélő Táborokban lehet előadni, és az interpretációra kizárólag mindenre elszánt zenészek jelentkezhetnek. Aki azonban túlél egy ilyen előadást, nem csupán kivételes zenei élményben lehet része: utána nyugodt lélekkel vehet részt zenekari meghallgatásokon, zenész-szakszervezeti gyűléseken, operaházi társulati üléseken.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Nádor Terem

Giusto Kamarazenekar
koncertmester Litván Erika
vez.: Jean-François Gonzales-Hamilton

GRIEG: Holberg szvit
VICTOR KIOULAPHIDES: Summer concerto, magyarországi bemutató.
DVOŘÁK: E-dúr szerenád vonószenekarra, op. 22

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Martin Schmeding (orgona)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus (karigazgató: Nemes László Norbert)
"Requiem – Halál és élet"
BRAHMS: Német Requiem, op. 45 – 6. Denn wir haben hie keine bleibende Statt (Robert Schaab átirata)
SZATHMÁRY ZSIGMOND: Mors et Vita
REGER: Korálfantázia a Wachet auf, ruft uns die Stimme kezdetű korálra, op. 52/2
TOURNEMIRE: Improvizáció a Victimae paschali laudes dallamára (Maurice Duruflé átirata)
DURUFLÉ: Requiem, op. 9

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Balog József (zongora)
Baltic Sea Philharmonic
Vezényel: Kristjan Järvi
GRIEG: I. Peer Gynt-szvit, op. 46
GRIEG: a-moll zongoraverseny, op. 16
STRAVINSKY: A tűzmadár (1945)
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Szabóki Tünde, Francesca Provvisionato, Balczó Péter, Cser Krisztián
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Kodály Kórus Debrecen (karigazgató: Szabó Sipos Máté)
Vezényel: Kollár Imre
A mai nap
született:
1921 • Anda Géza, zongorista († 1976)
1928 • Pernye András, zenetörténész, zenekritikus († 1980)
1944 • Agnes Baltsa, énekes
elhunyt:
1828 • Franz Schubert, zeneszerző (sz. 1797)