vissza a cimoldalra
2020-02-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (7325)
Balett-, és Táncművészet (5980)
Élő közvetítések (8407)
Opernglas, avagy operai távcső... (20417)
Momus-játék (5794)
Franz Schmidt (3540)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4692)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1874)
Belcanto (942)
Joan Sutherland - La Stupenda (117)
Operett, mint színpadi műfaj (4233)
Pantheon (2540)
Simándy József - az örök tenor (644)
Kolonits Klára (1161)
Erkel Színház (10543)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Szólamlobbi - Niccolo Machiavelli
- kegy -, 2004-05-07 [ Nagy zeneszerzők ]
nyomtatóbarát változat

Nagy Zeneszerzők - Niccolo Machiavelli A Dante és Petrarca városából, Firenzéből származó reneszánsz kori zseni, Niccolo Machiavelli zenei pályafutása egy felismeréssel kezdődött. Az iskolai poétikaórán a szapphói strófa tanulmányozása közben egyszercsak rádöbbent: a vezetékneve egy úgynevezett adoniszi kolón. A tény annyira kedvére való volt, hogy miközben a kolónt zenei ritmusképletre lefordítva vígan dünnyögte: "tá-titi-tá-tá", úgy döntött, ez ómen, ő zenei pályára született, életét tehát a zenének szenteli.

Elhatározását azonnal bejelentette derék testnevelés-ének szakos osztályfőnökének, aki úgy vélekedett, a politikai pálya jobban illenék a kis Niccolo személyiségéhez, mint a művészetek. Niccolo azonban nem hallgatott az okos tanácsra. Időpontot kért az iskola igazgatójánál. Neki titkon elhintette, az osztályfőnök ének óra helyett testnevelés, testnevelés óra helyett ének, az ének óra helyett osztályfőnöki, az osztályfőnöki óra helyett pedig testnevelés órákat tart, ami tűrhetetlen. Az igazgató erre kirúgta a mit sem sejtő tanerőt, és a furmányos Niccolo javaslatára egy Bolognából érkezett lantművészt vett fel, aki már ekkor az ifjú Machiavelli bizalmasa volt. Niccolo így minden további nélkül megkapta a szükséges referenciákat a Firenzei Köztársasági Reneszánsz Zenei Szakközépiskolába.

Szülei egyhangú lelkesedéssel fogadták az események alakulását, mivel mindketten erősen vonzódtak a művészetekhez: az apa egész tűrhető terzinákat faragott, az anya Raffaello modorában festegetett, és mindketten több hangszeren játszottak. Ám, amíg a bejelentés estéjén édesapja a tekerőlanton gyakorolt, Niccolo megsúgta édesanyjának, hogy apja nem is örült igazán. Kicsit később, amikor édesanyja a fésülködni ment, Niccolo őt árulta be apjának azzal, hogy nem is örül a karrierjének. A két szülő azonnal véresen összeveszett, soha többet nem álltak egymással szóba, az édesapa lezüllött alkoholistává vált, és legközelebb csak Shakespeare-mellékalakok ihletőjeként került elő. Niccolo előtt azonban szabad volt az út.

A Firenzei Köztársasági Reneszánsz Zenei Szakközépiskolában csak rövid ideig folytathatott tanulmányokat, mert az iskola tanári karának tagjai Niccolo tevékenykedésének köszönhetően úgy összevesztek egymással, hogy a karhatalomnak kellett lecsendesítenie őket. A megszerzett tudás azonban már elég volt arra, hogy Machiavelli a piemonti herceg szolgálatába álljon. Igazság szerint itt sem volt maradása, mert a zenekar amúgy jól fizetett és elégedett tagjai hamarosan egymás halálos ellenségeivé váltak, s kis híján a herceget is felkötötték egy hegedűhúrra.

A viszontagságok ellenére Machiavelli tehetsége szépen bontakozott. Újszerű elmélete az volt, hogy sajátos taktikával tulajdonképpen bármelyik hang, hangzat lehet domináns, s hogy melyik meddig marad az: kizárólag a módszernek köszönhető. Õ fedezte fel az interaktív kompozíciót is. Egyes zenekari műveinek hangneme például nem volt fix: a hangnem meghatározásáért a hallgatók lobbizhattak, és annak a vágya teljesült, aki a koncert megkezdéséig ügyesebb volt. Sőt bevezette a játék közbeni lobbizást is. Előfordult, hogy a zenekar a-mollban kezdte a hangversenyt, de a fafúvósok lobbija olyan erős volt, hogy hamarosan váltottak Esz-dúrra, végül mégis cisz-mollban fejezték be, a vonósok talpraesettségének köszönhetően. Mindez már csak azért is különleges eredmény, mert a reneszánsz elvileg nem ismerte a tonalitást!

Machiavelli méltán legismertebb kompozíciója A fejedelem című remekmű. Ebben végleg szakított a korabeli zene harmóniáról alkotott esztétikai nézeteivel. Machiavelli szerint a szólamoknak nem a zeneszerző által meghatározott módon kell összecsengeniük: a dallamot, a szólamok hangerejét, a tempót, sőt, a szöveget is az dönti el, hogy ki, hogyan ügyeskedik. Éppen ezért ezt a darabot csak az egyébként szintén Machiavelli által kifejlesztett Zenei Túlélő Táborokban lehet előadni, és az interpretációra kizárólag mindenre elszánt zenészek jelentkezhetnek. Aki azonban túlél egy ilyen előadást, nem csupán kivételes zenei élményben lehet része: utána nyugodt lélekkel vehet részt zenekari meghallgatásokon, zenész-szakszervezeti gyűléseken, operaházi társulati üléseken.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Liszt-kukacok Akadémiája – Zenélő természet

17:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

A Jeruzsálemi és a Budapesti Zeneakadémia növendékei
"Reconnections koncert"
MENDELSSOHN: c-moll zongoranégyes, op. 1
Omer Yaari (zongora), Salko Lekic (hegedű), Soós Előd (brácsa), Michal Korman (gordonka)
POULENC: Szextet zongorára és fúvósokra
Omer Yaari (zongora), Szabady Ildikó (fuvola), Ács Anna (oboa), Yehiel Lock (klarinét), Hezi Nir (kürt), Daniel Luria (fagott)
JOLIVET: Linos dala
Dávid Boglárka (fuvola), Talia Herzlich (hegedű), Soós Előd (brácsa), Michal Korman (gordonka), Tamar Frenkel (hárfa)
TZVI AVNI: Fúvósötös
Dávid Boglárka (fuvola), Ács Anna (oboa), Sándor Norbert (klarinét), Hezi Nir (kürt), Daniel Luria (fagott)
RICHARD STRAUSS: Capriccio - szextet
Varga Oszkár, Jan Lichuid (hegedű), Sztojka Zoltán, Alexis Pelton (brácsa), Csőke Flóra, Tomasz Máté(gordonka)

18:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Aida

18:00 : Budapest
Fuga

Miranda Liu (hegedű), Borbély László (zongora)
„Vendégségben a FUGÁban” sorozat
BEETHOVEN: G-dúr szonáta, Op. 96
BEETHOVEN: a-moll szonáta, Op. 23
BEETHOVEN: c-moll szonáta, Op. 30

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Óbudai Danubia Zeneka
vezényelnek: Holly Hyun Choe, Joanna Slusarczyk és a mesterkurzus kiválasztott karmesterei
"Hogyan vezényeljünk kamaraegyüttest?"
YOON: Theaterleben – ősbemutató
SCHÖNBERG: Verklärte Nacht, Op. 4
MARINO: AUTORITRATTO – ősbemutató
PANISELLO: Chamber Concerto – magyarországi bemutató

18:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Venti Chiavi Gitártrió
"Nemzetek Zenéi Három Gitáron"

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Minya Flóra (zongora)
Paulik Lídia (hegedű), Zheng Yuan Qi (gordonka)
"Gradus Ad Publicum"
J.S. BACH-F. BUSONI: Ich ruf zu dir
J.S. BACH: Esz-dúr francia szvit
MENDELSSOHN: Variations sérieuses
J.S. BACH-F. BUSONI: Nun komm der Heiden Heiland
MENDELSSOHN: d-moll trió

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Authentic Quartet
"XVIII.századi vonós kamarazene korabeli hangszereken"
válogatás J. G. Werner fúgáiból, I. Pleyel, F. Krommer, J. Wölfl és J. Haydn vonósnégyeseiből




19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Vagyim Repin (hegedű), Balázs János (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
"Cziffra Fesztivál 2020 - Gálakoncert és Díjátadó"
GRIEG: 3. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 45
CSAJKOVSZKIJ: Valse-Scherzo, op. 34
CSAJKOVSZKIJ: Lenszkij áriája az Anyegin című operából
RAVEL: Tzigane
GRIEG: a-moll zongoraverseny, op. 16

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Camille Thomas (cselló), Langer Ágnes (hegedű)
Savaria Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Madaras Gergely
DOHNÁNYI: Ruralia Hungarica, op. 32b
BARTÓK: I. rapszódia, Sz. 86, BB 94b
BARTÓK: II. rapszódia, Sz. 89, BB 96b
BUTTERWORTH: A Shropshire Lad
ELGAR: Csellóverseny
16:00 : Győr
Egyetemi Hangversenyterem (Zsinagóga)

a Győri Filharmonikus Zenekar művészei.
Művészeti vezető: Berkes Kálmán
BEETHOVEN: F-dúr „Razumovszkij” vonósnégyes, op. 59, No. 1
RAVEL: Szonáta hegedűre és csellóra
A mai nap
született:
1685 • Georg Friedrich Händel, zeneszerző († 1759)
1927 • Régine Crespin, énekes († 2007)
1929 • Vujicsics Tihamér, zeneszerző, népzenekutató († 1975)
elhunyt:
1704 • Georg Muffat, zeneszerző (sz. 1653)
1931 • Nellie Melba, énekes (sz. 1861)
1934 • Edward Elgar, zeneszerző (sz. 1857)