vissza a cimoldalra
2020-02-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Ki írhat kritikát? (1444)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4688)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3684)
A nap képe (2189)
Erkel Színház (10539)
Opernglas, avagy operai távcső... (20414)
Gioacchino Rossini (1029)
Juan Diego Flórez (747)
Társművészetek (1594)
Kolonits Klára (1157)
Balett-, és Táncművészet (5976)
Franz Schmidt (3535)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1870)
Momus-játék (5787)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4556)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (130)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Álom luxuskivitelben - A Philharmonia Zenekar a BKK-ban
Szilgyo, 2004-04-15 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2004. április 13.
Budapesti Kongresszusi Központ
Philharmonia Orchestra London
Vez.: Christoph von Dohnányi

Arvo Pärt: Fratres
Prokofjev: Klasszikus szimfónia
Mahler: I. szimfónia

Számos tanulsággal szolgált a Philharmonia Zenekar április 13-i koncertje, amely egyben az Európa Koncertek sorozat nyitóhangversenye volt. Elsősorban: bármennyire is kifogásolható a Budapest Kongresszusi Központ akusztikája, egy Mahler-szimfónia (esetünkben az I., D-dúr, a Blumine-tétel nélküli változat, tehát semmiképp sem Titán) előadására mégis ez ma a legalkalmasabb hely Budapesten. Más kérdés, hogy Prokofjev Klasszikus szimfóniája viszont helyenként mintha elveszett volna úgy a hatodik sor környékén.

További tanulságok: ha valaki megkérdezné tőlem, ki a kedvenc kortárs észt zeneszerzőm (aminek, valljuk meg, igen kicsi az esélye), habozás nélkül mondanám Arvo Pärt nevét. Az este folyamán először ugyanis az 1935-ös születésű komponista Fratres című műve hangzott el, mégpedig a vonósokra és ütőhangszerekre írt változat. A kompozíció ereje egyszerűségében rejlik, az egész mű egy igen kevés hangból álló, szinte végtelenített dallamon alapul, amelyet a vonószenekar játszik az ütősök óraütésszerű hangjai mellett, a szólóhegedűs kvázi-magánszólamával kísérve. Érdekesség, hogy a Pärt-műveket tartalmazó Sanctuary albumon ugyanennek a műnek egy másik változata hallható, a különbség csupán annyi, hogy a szólóhangszer nem szerepel benne. Egyébként is a Fratres több változatban él, szinte végigkíséri a szerző életművét.

Ezután következett a már említett Prokofjev-darab, amely reális körülmények között (értsd: kisebb teremben) minden bizonnyal a hallottaknál is élvezetesebb lett volna, így azonban csupán annyit állapíthatok meg, hogy a zenekar játéka már itt sem nélkülözte a virtuozitást, főként a negyedik tétel fuvolaszólamainak játékossága és a vonósok hangzása marad emlékezetes.

A szünet után mintha egy másik világba csöppent volna a Kongresszusi Központ közönsége. A Mahler-opus rejtett dimenziói is felszínre kerültek, az egyes tételek eltérő karaktereinek megformálása remekül sikerült az egész este folyamán hihetetlenül intelligensen és éretten dirigáló karmesternek, Christoph von Dohnányinak. Különösen tetszett a harmadik tétel, amely egyfajta gyászinduló-paródiaként él a köztudatban, benne a Frére Jacques (avagy a János bácsi) dallamával. Dohnányi értelmezésében azonban mindez számomra nem hatott paródiaként, a lassan hömpölygő, fájdalmas zenét jól ellenpontozták a zsidó táncmotívumokat idéző gyors részek.

Az együttes játékára a fegyelmezettségen és pontosságon túl a zenekari színek és a dinamikai árnyalatok gazdagsága volt jellemző, amelyek egészen rendkívülivé tették a Mahler-szimfónia előadását. Az angol zenekarok legendásak a pontos játékukról, de ilyen elsőrangú produkcióra bizony nem számítottam. A vonósok mellett feltétlenül meg kell említeni a rézfúvósszekciót is. Nagy érdemük, hogy sohasem nyomták el a halkabb hangszereket, mégis mind a trombiták, mind pedig a kürtök (a kürtösök a fináléban a szerző eredeti intencióinak megfelelően, felállva játszottak) impozánsan szóltak.

Mint ahogy impozáns és élvezetes volt az egész este. A jól megválasztott, színes programmal fellépő, kiváló zenekart elhallgattuk volna az idők végezetéig is. Milyen kár, hogy másnap már néhány száz kilométernyire innen, a bécsi Musikvereinban volt jelenésük...

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Anu Komsi (szoprán), Keller András (hegedű), Zempléni Szabolcs (kürt), Várjon Dénes (zongora)
KURTÁG GYÖRGY: Kafka-töredékek, op. 24
LIGETI: Kürttrió

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szeged Classic Trió:
Varga Laura (fuvola), Vizsolyi Lívia (fagott), Klebniczki György (zongora)
W.Fr. BACH: Siciliano
CLEMENTI: F-dúr szonáta
HAYDN: G-dúr trió, No. 15
FARRENC: Trió, op. 46/4
WEBER-VILBACH-LEFORT: A bűvös vadász - parafrázis
GERSHWIN (Kontra Zoltán átirata): Három dal - Nice Work If You Can Get It
- The Man I Love
- I Got Rhythm
SOSZTAKOVICS: Öt darab - részletek
- Prelude
- Gavotte
- Polka

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Lendvay József (hegedű), Oláh Kálmán, Balázs János (zongora)
Műsorvezető: Bősze Ádám
"Cziffra Fesztivál 2020" - Paganini+
PAGANINI: g-moll caprice, op. 1/6 („Trilla”)
LISZT: 1. (g-moll) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: g-moll Paganini-etűd
PAGANINI: Esz-dúr caprice, op. 1/17
LISZT: 2. (Esz-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: Esz-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/1
LISZT: 4. (E-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/9 („Vadászat”)
LISZT: 5. (E-dúr) Paganini-etűd („La chasse”)
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: a-moll caprice, op. 1/24
LISZT: 6. (a-moll) Paganini-etűd („Téma és variációk”)
LUTOSŁAWSKI: Variációk egy Paganini-témára
PAGANINI: 2. ( h-moll) hegedűverseny, op. 7 – 3. Rondo à la clochette („La campanella”)
A mai nap
elhunyt:
1987 • Dmitrij Boriszovics Kabalevszkij, zeneszerző (sz. 1904)