vissza a cimoldalra
2019-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8276)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2993)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3537)
Operett, mint színpadi műfaj (4179)
Kimernya? (3376)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62013)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4627)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1822)
Franz Schmidt (3478)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Zenei események (1007)
Haspók (1260)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Szabó Sándor: Hungarian Jazz Rhapsodie
Flór Gábor, 2004-02-26 [ Jazz ]
nyomtatóbarát változat

Szabó Sándor: Hungarian Jazz 
Rhapsodie Szabó Sándor:
Hungarian Jazz Rhapsodie
Zoller Records - AZ 2002 0910
2003

Nem vagyunk gitáros nemzet. Gitáros nemzet vagyunk. Vagy: itthon nem vagyunk gitáros nemzet. Vagy mi van?
Szabó Gábor, Bacsik Elek, Zoller Attila. Manapság: Szabó Sándor. Több közös vonásuk van: gitárosok, lemezeik zömmel külföldön jelentek/jelennek meg, és Magyarországon kevesebben ismerik őket, mint kellene/illene.

Annak a műfajnak, amit Szabó Sándor művel, még neve sincs magyarul. Ő maga polifonikus gitározásnak nevezi, külföldiül leginkább acoustic fingerstyle a neve. Ez az a stílus, amikor a gitárművész egyszerre játszik kíséretet és szólót. Persze, klasszikus, mondhatná bárki, de nem. Nem feltétlenül a klasszikus játékstílusról van szó. A gitárok is általában fémhúrosak, nem nejlon, mint a klasszikus zenében, ennek következtében hangjuk csengőbb, fémesebb, több a frazírozási lehetőség, másmilyenek a vibrátók, és még sorolhatnám. Sokszor használnak speciális hangolást, húrozást, például a basszuskíséret erősítésére, sőt, néha a gitár teste is külön hangszerré válik, leginkább kézi ütőssé szegény, ezzel igen eredeti hangzást eredményezve, és hosszú évekre megélhetést biztosítva a hangszerészeknek.
Ennek a műfajnak a népszerűsítésére vállalkozott elszánt Don Quijoteként Szabó Sándor: gitárfesztiválokat rendez, lemezeket ad ki (néha itthon is).

A Hungarian Jazz Rhapsodie Zoller Attila emlékére készült. A lemez külseje szép, hangulatos, ízléses, bár a dekorációnak nincs igazán köze a tartalomhoz és a címhez, de nem baj. Nekem még megmaradt az a szokásom a bakelit-korszakból, hogy (első hallgatáskor legalábbis) forgatom a kezemben a borítót, nézegetem a címeket, olvasgatom a kísérőszöveget, bámulom a képeket. Itt érdemes. Kár, hogy kicsit "trendi": mostanában divat, hogy nem tesznek a lemezborítókra, bookletekbe fényképet a muzsikáló művészekről, pedig én úgy szeretném megnézni, hogy néz ki, aki játszik, erre a borítóra meg még egy Zoller Attila kép is elfért volna, belülre mindenképpen. (Nem mintha jelen esetben nem tudnám, hogy néznek ki, de azért mégis.)

Nagy bátorság, alázat, szeretet és tudás szükséges ahhoz egy gitárosnak, hogy Zoller-emléklemezt adjon ki. Azt hiszem, Szabó Sándor mindennek a birtokában volt, amikor elkészítette ezt a CD-t, melyen tíz Zoller Attila-szerzemény, egy népdalfeldolgozás (Szabó saját hangszerelésében egy Zoller által is sokat játszott dal, a Csitári hegyek alatt), két Szabó Sándor-szerzemény és Seress Rezső világslágere, a Szomorú vasárnap szerepel.

Szabó Sándor nem próbált Zoller-kópia lenni. Igazi interpretációkat hallhatunk tőle, megőrizve az eredeti művek szellemét, hozzátéve az előadó gondolatait, az eredeti sérelme nélkül átfordítva azokat saját stílusára, hangulatvilágára. Máshogy játszik Szabó, mint Zoller (szerencsére), mást játszik, másmilyen a harmóniavilága, a pengetése, a dinamikája, másmilyen érzelmeket közvetít, és mégis átsugárzik muzsikáján a zolleri örökség. Játéka technikailag is kifogástalan (bár a gyors számoknál itt-ott indokolatlan rubatókat érzek, kicsit nem ül a tempó, de ez talán csak "érzet").
Nagyon jó a lemez egészének ritmikai felépítése is: bár sok a lassú vagy közepes tempójú kompozíció, mégsem ül le, nem válik unalmassá.

Külön említésre méltó a keverés: nagyon jól sikerült. Annyira szépen szól a gitár, a hangszín, a "térérzet" csodálatos, minden apró hang, finom rezdülés tökéletesen hallható, szép a dinamika, igazi, "élő" hangélmény (pedig ennél az "egyszálgitáros" stílusnál igen sok a hibalehetőség). Persze, úgy "könnyű", ha maga a művész egy személyben a hangmérnök is. Nem sokat kellett vitatkoznia.

Vannak lemezek, amelyeket egyszer meghallgat az ember, és azt mondja: de jó volt, aztán fölteszi a polcra a többi közé, és lehet, hogy csak évek múlva veszi le, vagy akkor sem. Aztán vannak lemezek, amiket egyszer meghallgat az ember, és azt mondja: de jó volt, de valami miatt meghallgatja még egyszer, akkor még jobb, aztán többször is meghallgatja, és még jobb, és ez így megy nagyon sokáig. (Mint a hagyma, mondaná Peer Gynt és Shrek, több rétege van.) Ez a lemez ilyen.

Egy biztos: Zoller Attila lemezeit ezentúl gyakrabban fogom hallgatni, csakúgy, mint Szabó Sándoréit (be is megyek a legközelebbi lemezboltba, Bécsben, és megveszem mindet, vagy esetleg hősies elszántsággal felkutatom azokat a magyarországi lemezboltokat, ahol zenét is árulnak).

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 2."
BEETHOVEN: G-dúr trió, op. 1/2
BEETHOVEN: Esz-dúr trió, op. 70/2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

MOZART: A varázsfuvola

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Falvai Sándor (zongora)
CSAJKOVSZKIJ: Dumka, op. 59,
BEETHOVEN: f-moll szonáta, op. 2 no. 1,
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Bíró Zsófia (fuvola)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
SCHUBERT: 6. C-dúr szimfónia
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Fuvolaverseny
SCHUBERT: C-dúr nyitány olasz stílusban
BEETHOVEN: I. C-dúr szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráti Kristóf (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Vezényel: Baráti Kristóf
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, op. 40
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, op. 50
BARTÓK: Divertimento, BB 118
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Révész Richárd (zongora), Szentpáli Roland (tuba)
Sárik Péter Trió
Talamba Ütőegyüttes
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Sinfonia concertante négy ütőjátékosra és zenekarra
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - The Swinging Nutcracker (átdolgozás)

19:30 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Keszei Bori, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, Kéringer László, Jekl László (ének)
Gesztesi Tóth László (orgona)
Belvárosi Kántorátus (karigazgató: Gesztesi Tóth László)
Savaria Barokk Zenekar
Vezényel: Németh Pál
Barokk Karácsony
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny op. 4. No. 4.
MOZART: Exultate, jubilate KV 158a
BACH: Magnificat BWV 243
17:00 : Martonvásár
Brunszvik-kastély

Balog Evelin, Ittzés Zsuzsanna, Kunszeri Márta, Menyhárt Zsuzsanna (fuvola, altfuvola)
Maros Ádám (vibrafon)
MOZART: Adagio and Rondo K 617.
BACH: Siciliano
BACH: Largo
DEBUSSY: Arabesque I-II.
IGOR LESNIK: First Toy
VIVALDI: Aria "Sento in Seno" from the Opera "Tieteberga" RV737.
PACHELBEL: Canon
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő "Dance of the Mirlitons"
Angels We Have Heard on High...

19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)