Bejelentkezés Regisztráció

Budapesten

Aida az Erkelben

2003-11-17 23:42:00 kalahari

2003. november 16.
Erkel Színház
Verdi: Aida

Karmester: Lukács Ervin
A király: Valter Ferenc
Amneris: Pánczél Éva
Aida: Sümegi Eszter
Radames: Kiss B. Atilla
Ramfis: Szvétek László
Amonasro: Fokanov Anatolij
Főpapnő: Gál Erika
Hírhozó: Pataki Antal

Amikor felment a függöny, már lehetett sejteni, hogy nem átlagos előadás lesz. Már a szereposztásnak is legalább két okból örülhettünk. Egyrészt kiderült, hogy a hazai énekesekből is parádés szereposztást lehet összeállítani, másrészt - ezúttal - sikerült mindannyiukat ugyanarra az előadásra kiírni. Az Aidához ugyanis kell (legalább) öt jó énekes. Öt olyan énekes, akinek nem jelent gondot a zenekari árkon túlra is eljuttatni a hangját. Ma este emiatt nem kellett izgulni.

Izgultunk viszont Kiss B. Atilláért, aki mostanában nem volt a legjobb formában. Mai alakítása alapján úgy vélem, most már kifelé tart a hullámvölgyből, és hamarosan a régi lesz. Egészében véve nagyon korrekt Radamest énekelt. Az első felvonásban úgy tűnt, mintha tartana a románctól, és elég visszafogottan énekelt, de utána már bátrabb lett, és kellemes perceket szerzett a teltházas Erkel közönségének. A Nílus-parti jelenet sikerült legkevésbé jól, de a negyedik felvonás duettje Sümegi Eszterrel pazar volt.

Aki látta már Sümegi Esztert Aida szerepében, annak nem is kellene semmit mondanom, aki nem látta, annak pedig úgyis hiába próbálnám elmesélni: látni kell! Ha annyit mondok: világszínvonal, talán ez is kevés. A művésznő tökéletes Aida, Európa bármely színházában megállná a helyét. Pont ezért akkora öröm, hogy itthon énekel. Nehezen tudnék kiemelni egyetlen részt a produkciójából, de talán az első felvonásra szavaznék, amelyben Aida vívódását úgy adta elő, hogy valósággal elbűvölte a közönséget. A többség még köhögni is elfelejtett.

A szerelmi háromszög harmadik tagja, Pánczél Éva sem maradt el a többiek mögött. Amellett, hogy kiválóan énekelt, remekül árnyalta Amneris korántsem egysíkú figuráját. Alakításában a féltékenységtől gyötrődő királylány hiteles, élő szereplővé vált a színpadon. Amneris és Aida kettőse (a második felvonásból) külön élményt jelentett a két művésznő tolmácsolásában.

Amonasro szerepe nem túl nagy, hiszen csak a második és harmadik felvonásban szerepel. Viszont a Nílus-parti jelenet kulcsfontosságú része az operának, és ez felértékeli az etióp király szerepét. Fokanov Anatolij nem okozott csalódást ebben a szerepben sem. Apa és lánya kettőse az egyik csúcspontja volt a mai estének.

Ramfis szerepében - nagyon kellemes meglepetésként - Szvétek Lászlót hallhattuk, aki mostanában egyre nagyobb feladatokat kap. Nemrég inkvizítort énekelt a Don Carlosban, januárban pedig érdeklődéssel várjuk Wotan és Hagen szerepében, különösen a mai alakítása után.

Lehet abban valami, hogy a jó alakítások egymást erősítik, támogatják, mert ma este mindenki kitett magáért. Meg kell még dicsérnem Gál Erikát, akit csak a színfalak mögül hallottunk, és akinek nagy szerepe volt abban, hogy a gyönyörű imarészletek ilyen fantasztikusan szólaltak meg.

A szólisták mellett a kórus is tisztességgel helytállt; egyre összeszedettebb produkciókat nyújtanak az utóbbi időben. Reméljük, ez a tendencia folytatódik. A női kart csak méltatni tudom, a férfikar viszont kissé szétesett a bevonulási jelenetben, de összességében ők is rendben voltak.
A zenekarra, melyet Lukács Ervin vezényelt, szintén nem lehetett panasz: jó tempóban és szépen játszottak egész este.

Az előadásnak kimondottan jót tett, hogy átkerült az Erkel Színházba. A monumentális díszletek ezen a színpadon jobban mutatnak, több hely is van, ami nem mellékes körülmény egy ilyen nagyszabású produkciónál. Továbbá igazán üdvös dolog volt kicserélni a kókadt pálmaágakat, amelyeket még a tavasszal is használtak; így azért mutatósabb volt.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.