vissza a cimoldalra
2020-02-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11466)
A csapos közbeszól (95)

Ki írhat kritikát? (1444)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4688)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3684)
A nap képe (2189)
Erkel Színház (10539)
Opernglas, avagy operai távcső... (20414)
Gioacchino Rossini (1029)
Juan Diego Flórez (747)
Társművészetek (1594)
Kolonits Klára (1157)
Balett-, és Táncművészet (5976)
Franz Schmidt (3535)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1870)
Momus-játék (5787)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4556)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (130)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

San Francisco, dzsesszklub - Dés és Snétberger a Zeneakadémián
Sándor Bea, 2003-11-01 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2003. október 30.
Zeneakadémia
Dés László - szaxofon
Snétberger Ferenc - gitár

Két alkalommal megint együtt koncertezett Dés László és Snétberger Ferenc, ezúttal a Zeneakadémián. A hírek szerint az október 26-ai és 30-i zenélésről hangfelvétel, s nemsokára CD is készül.

Snétberger feketében, Dés afféle zenészes, húzós próbákat megélt szürke zakóban lépett a színpadra, és az összehangoláshoz játszott kis dallamtöredékek után belevágtak egy Trio Stendhal-dalba, a Something Happened lemezről (1992). A Possible Emotions, Snétberger szerzeménye ezúttal az évtizedes felvételhez képest több variációval szólalt meg. Szépek voltak a visszavezetések a dallamos főtémához, ami Snétberger más dalaiban (például a 2002-es Balance szólólemezen) is felbukkan.

Az első taps után Dés bejelentette, hogy a koncertet egyben játsszák, nem lesz szünet, de bárki járkálhat nyugodtan (persze nyilvánvaló, hogy a Zeneakadémia közönsége nem lesz túl mozgékony), érezzük magunkat egy dzsesszklubban. S hogy főleg új dalokat játszanak. "Reméljük, összejön."

Aztán fújja a sokhangú szaxofont, néha kicsit túlságosan is. Szépen szólnak az ismerős, filmzenés-déses dallamok, és szépen a freejazz-futamok is, de Snétberger mintha jobban figyelne a közös zenélésre. Néha azért egyedül is lehet hallani a gitárost, aki mindvégig alapoz, ritmust ad, időnként konga-hangokat produkál a gitárján (hol nylon-, hol erősebb hangú fémhúroson), és megszólal képtelen (és ezúttal sehol sem széttöredező, bár rövid elemekből építkező) dallamvariációja: egymásba olvadnak a nótatémák, a latin ritmusok, dzsessz-ütemek, vagy épp a nagybőgősen szóló twist-alap.

A negyedik számtól a duó trióvá bővül, Dés jelenti be Dést, László az Andrást. Az ütős kicsit éles hangokkal kezd, az elején attól lehet tartani, hogy a két Dés már nagyon sok lesz, de aztán nem így lett, s ráadásul a gitár és az ütős hangszerek nagyon jól szólnak együtt.

Aztán egy szám erejéig a gitár és az ütős hangszerek maradnak szaxofon nélkül. Keleties dallamvariáció, erdélyi jiddis népdalok gyakori szakaszvége a visszatérő főtéma, de átvált a dal latinos ritmusokba, s végén a közönség hálásan nagyot tapsol. Dés visszajön és kicsit házigazdáskodik: bemutatja a két másik zenészt.

Egy szinkópás, majd az ezt széttördelő ritmussal indul újra a hármas, ami végül összeérik, innen már a ráadás-számokig arányosabb a játék. Jól szól a kanna, a cintányérból néha kicsit sok lesz a lezárásként játszott másik Trio Stendhal-számban (Gomee, Snétberger, szintén a Something Happened albumról), de általában szépek az ütősök kísérő hangjai, és a látóteremben Snétbergerével együtt minden láb veri egy kicsit a flamenco-ritmusokat.

A ráadások még jó játékok voltak: elhangzott egy játékos-csúfolódós főtéma (Dés szaxofonjából), aztán harmadszorra egy etűdös gitáralapú darab. Végül Snétberger magával vitte a dallamtöredékeket tartalmazó kottafüzetét, s ez lehetett a jelzés a világosítóknak, hogy végleg befejezték.

Összejött az este - ce soir le Dieu venu, működött a koncert. Nekem pedig nagyon jó napom volt, mert előtte meghallgattam Snétberger For My People albumát, a koncertről kijövet pedig még megvettem az improvizatívabb Balance-ot. Nehéz volt a nézelődők közt meggyőzni az eladókat, hogy nem Dés filmzenelemezét kérem, hanem Snétberger szólóalbumát, de meglett, örömmel hallgatom.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Anu Komsi (szoprán), Keller András (hegedű), Zempléni Szabolcs (kürt), Várjon Dénes (zongora)
KURTÁG GYÖRGY: Kafka-töredékek, op. 24
LIGETI: Kürttrió

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Szeged Classic Trió:
Varga Laura (fuvola), Vizsolyi Lívia (fagott), Klebniczki György (zongora)
W.Fr. BACH: Siciliano
CLEMENTI: F-dúr szonáta
HAYDN: G-dúr trió, No. 15
FARRENC: Trió, op. 46/4
WEBER-VILBACH-LEFORT: A bűvös vadász - parafrázis
GERSHWIN (Kontra Zoltán átirata): Három dal - Nice Work If You Can Get It
- The Man I Love
- I Got Rhythm
SOSZTAKOVICS: Öt darab - részletek
- Prelude
- Gavotte
- Polka

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Lendvay József (hegedű), Oláh Kálmán, Balázs János (zongora)
Műsorvezető: Bősze Ádám
"Cziffra Fesztivál 2020" - Paganini+
PAGANINI: g-moll caprice, op. 1/6 („Trilla”)
LISZT: 1. (g-moll) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: g-moll Paganini-etűd
PAGANINI: Esz-dúr caprice, op. 1/17
LISZT: 2. (Esz-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: Esz-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/1
LISZT: 4. (E-dúr) Paganini-etűd
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: E-dúr caprice, op. 1/9 („Vadászat”)
LISZT: 5. (E-dúr) Paganini-etűd („La chasse”)
OLÁH KÁLMÁN: E-dúr Paganini-etűd
PAGANINI: a-moll caprice, op. 1/24
LISZT: 6. (a-moll) Paganini-etűd („Téma és variációk”)
LUTOSŁAWSKI: Variációk egy Paganini-témára
PAGANINI: 2. ( h-moll) hegedűverseny, op. 7 – 3. Rondo à la clochette („La campanella”)
A mai nap
elhunyt:
1987 • Dmitrij Boriszovics Kabalevszkij, zeneszerző (sz. 1904)