vissza a cimoldalra
2020-09-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4442)
Eiffel Műhelyház (293)
Társművészetek (2082)
Bartók Béla szellemisége (283)
Bartók Béla (1881-1945) (217)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (307)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)
Kimernya? (3772)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4934)
Balett-, és Táncművészet (6037)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1449)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4108)
Franz Schmidt (3691)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Nabucco a Margitszigeten
Szilgyo, 2003-08-12 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

GIUSEPPE VERDI: Nabucco
Margitszigeti Szabadtéri Színpad, 2003. augusztus 7. (főpróba)
Rendező: Koltay Gábor
Vezényelt: Kaposi Gergely

A néhány évvel ezelőtti balsikerű, Pa-Dö-Dő koncerttel egybekötött Bánk bán előadás után végre újra operaelőadásnak tapsolhatott a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon: Verdi valóban remek műve, a Nabucco került színre. A tény örvendetes, a megvalósítás helyenként - főként magyar viszonylatban és elsősorban a látványt illetően - impozánsnak mondható, mégis ahhoz, hogy reálisan értékelhessük az egész produkciót, a szabadtéri operaelőadások látogatóinak minden jóindulatára szükségünk van. Mert bár a rendező, az amúgy korrekt munkát végző Koltay Gábor szerint a szereplőgárda gerincét hazai világsztárok alkotják, a főszerepeket éneklő művészek talán két kivételtől eltekintve nem olyan szerepekben léptek színpadra, amelyekben valós képességeiket csillogtathatnák. Szereposztási tévedés, avagy kényszermegoldás? Gyanítom, inkább az utóbbi.

Összességében azonban - talán a hangmérnökök ez esetben tényleg áldásos tevékenységének köszönhetően - mégsem volt kellemetlen a fülnek ez a Nabucco, az énekművészek becsülettel hajtottak, de hát mindenki csupán hozott anyagból dolgozhatott, legfeljebb a mikroportokkal lehetett javítani egy kissé az énekesi teljesítményeket...
Sokkoló vizuális hatások sem érték az embert, újdonságok és meglepetések nélküli, konzervatív rendezéssel volt dolgunk, helyenként érdekes díszlet-, és látványelemekkel, egy-két pirotechnikai attrakcióval, amelyet általában fülsiketítő hanghatások kísértek. Mindez a nyári szabadtéri előadások szellemében: a nagy teret lehetőleg teljesen, a darab szabta kereteket csak részben kitölteni.

És akkor az énekesek: a címszerepet Gurbán János énekelte, aki számomra ezen az estén bizonyította be végérvényesen, hogy művészi nagyságához kétség sem férhet, hiszen általam látott korábbi alakításai (főként Wotanja) sokkal kevésbé tűntek szuggesztívnek. Alakítása most mindvégig meggyőző volt, azzal a kis szépséghibával, hogy Nabucco nem igazán az ő fach-ja. Ennek eredményeként szépen megoldott részek (például a 4. felvonás nagyáriája) váltakoztak a szerep hősi oldalának megmutatására irányuló erőtlen kísérletekkel. A hangjában mindvégig érezhető volt egyfajta tragikus színezet, ami - folytonossága miatt - ebben a szerepben inkább fogyatékosságként hatott.

Szilfai Márta Abigélként még most is telitalálatnak bizonyult, drámai szopránja mindvégig erőteljesen szólt, a szólórészekben igen jól teljesített, sajnos azonban az énekesnő hangja mostanra kissé megkopott, ezért a magas hangokat sokszor már csak forszírozva énekelhette. Zakariás főpap szerepében Egri Sándor igencsak felemás érzéseket kelthetett a hallgatóban. Az nyilvánvaló, hogy az énekes csak hozzávetőlegesen rendelkezik a szerep által megkívánt mélységekkel, ezt azonban erőteljes, sötét tónusú hangjával sokszor sikerült feledtetnie. Mindamellett az eddig jobbára basszbariton szerepeket éneklő művészre egy basso cantabile szerepet bízni (három nagy áriával!) legalábbis kétséges vállalkozás, ám ezekben a basszusínséggel terhelt időkben Egri szereplése kielégítőnek mondható. Megjegyzendő: nála volt érezhető leginkább a mikroport jótékony hatása...

Berkes János Ismaele rövid szerepében szerencsére nem igazán tehette próbára vokális képességeit, Szilfai Márta mellett ő volt az, aki hangi adottságának megfelelő feladatot kapott. Fenena-ként Bazsinka Zsuzsanna szerepeltetése véleményem szerint nem bizonyult jó döntésnek. Az énekesnő szépen énekelt, mindezt azonban koloratúrszoprán létére egy eredetileg mezzo hangfajra írt szerepben tette. Természetesen ennek megfelelően az együttesekben nem sokat lehetett hallani belőle.

A kórus (Pécsi Nemzeti Színház kibővített kórusa) és a zenekar (Liszt-Wagner Zenekar) teljesítményére talán a tisztes helytállás a legjobb szó, mindkettőnek egyaránt voltak jó és kevésbé jó momentumai. A zenei irányításért Kaposi Gergely felelt, gyors tempói mindvégig megfelelőek voltak, és jól fogta össze a heterogén közreműködői gárdát.

Végre itt a nyár, hömpölyög a tömeg a Margitszigeti Szabadtéri felé, fogy a csapolt sör és a perec (utóbbi a kelleténél talán kicsit gyorsabban, a szünetben nekünk már nem is jut), az ember ennek megfelelően hajlandó bizonyos evidenciák felett szemet hunyni, és kompromisszumokat kötni, már ami például egy operaelőadás megvalósítását illeti. Vagy ahogy azt a nálam sokkal okosabbak mondják: valamit valamiért...
Azt hiszem, ez így is van rendjén.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Gulyás István (zongora)
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc


15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Szokolay Ádám - zongora
BARTÓK BÉLA:
Három csíkmegyei népdal zongorára (1907), BB 45b
Zongoraszonáta (1926), BB 88
Válogatás a Gyermekeknek című sorozatból (1908-09), BB 53
Román kolindadallamok (I. sorozat, 1915), BB 67
Szonatina (1915), BB 69
Román népi táncok (1915), BB 68
Táncszvit (1923, 1925), BB 86

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Berecz Mihály (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Ünnepi hangverseny Bartók Béla halálának 75. évfordulóján

Bartók: Táncszvit, BB 86a
Beethoven: 2. (B-dúr) zongoraverseny, op. 19
Beethoven: Lento assai
Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, BB 114
Élő közvetítés!

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1835 • A Lammermoori Lucia bemutatója (Nápoly)
született:
1877 • Alfred Cortot, zongorista († 1962)
1891 • Charles Münch, karmester és hegedűs († 1968)
1898 • George Gershwin, zeneszerző († 1937)
1930 • Fritz Wunderlich, énekes († 1966)
elhunyt:
1945 • Bartók Béla, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1881)