vissza a cimoldalra
2020-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (4551)
A MET felvételei (1212)
Régizene (4316)
Erkel Színház (10716)
Társművészetek (2066)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (648)
Polgár László (269)
Sass Sylvia (480)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4743)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4929)
Simándy József - az örök tenor (669)
Franz Schmidt (3688)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4102)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2057)
Élő közvetítések (8511)
A nap képe (2232)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Verdi Album - Kiadatlan oldalak
Heiner Lajos, Dauner Nagy István, 2003-07-31 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Verdi Album - Kiadatlan oldalak Verdi Album
Ritkán hallott áriák és nyitányok
- Simon Boccanegra, Ernani, Attila, Aida, A két Foscari, A sziciliai vecsernye -
Luciano Pavarotti
A Milánói Scala Zenekara
Vez.: Claudio Abbado
Warner - 8573-84104-2

Még a legnagyobbaknak is voltak rossz napjaik.
Itt van ez az Aida-nyitány, Zöld Józsi bácsitól - nagyon-nagyon szeretem őt, úgy hiszem, többen már-már perverzitásnak tartanák, hogy minden egyes írott kottafejét szeretném meghallgatni, gyűjteményemben tudni (legutóbb például egy olyan válogatást sikerült találnom, ahol többek között a Capriccio fagottra, nagyzenekari kísérettel hallható).

Ám ez az Aida-nyitány! Hát mégiscsak! Azaz mégsem. Verdi az opera 1872-es milánói bemutatójára írta, zárt ajtók mögött próbálta, aztán nem engedélyezte az előadást.
Biztosan hiányoztak a műlovarnők és az idomított pacik, meg a kupolasátor, meg a ricamag.
Amúgy becsapósan kezdődik az egész, mint a mindenki által ismert Előjáték, de aztán terebélyesedik, hangosodik.

A mű 1943. július 25-én hangzott el a nyilvánosság számára először, Arturo Toscanini dirigálta az NBC zenekarát. Első - s tudtommal mindmáig egyetlen - "hivatalos" felvételére évtizedekkel később került sor, Claudio Abbado vezette a Milánói Scala Zenekarát. Amúgy Toscanini interpretációja és Abbado felfogása között pont két perc a különbség az idősebb mester "javára". Azt hiszem, a Maestro érezte: jobb ezen minél gyorsabban túl lenni.
Az egész történet - és a CD anyagának részletes ismertetése - olvasható a kísérőfüzetben.

Akkor tehát? Óvakodjunk a felvételtől?
Semmiképp se. A zeneszámok ritkaságok, összességében "átlagos" fiatalkori Verdik, alternatív áriák, vagy épp a Simon Boccanegra "másik" előjátéka. Hallgatható, feledhető, de szép muzsikák.
Hozzátartoznak, hozzá kell, hogy tartozzanak minden operabarát Verdi-képéhez.

Amúgy a felvétel nagyszerű. Kápráztató a fénykorában lévő Pavarotti, gyönyörű a voce fénye, az éneklés eleganciája, könnyedsége. Jó a zenekar, dinamikus Abbado.
Bosszantóan rövid a CD játékideje, a magyarázat, hogy először LP-n jelent meg.
Ajánljuk?
Igen. És nemcsak Pavarotti-fanoknak.

Heiner Lajos


Nem vagyok túl hálás közönsége az árialemezeknek. Mióta hallottam, hogy a mégiscsak "nambervan" Domingo milyen érzéketlenül üvölti Nemorino románcát a Hungarotonnál is megjelent válogatáson (SLPDL 12938), és ehhez képest milyen átélt és gyönyörű ugyanez az ária a teljes opera Melogyija átvételén Peter Dvorskyval (C 10 19615-20), inkább csak teljes operákat hallgatok. Ha nincs rá időnk, vagy csak a kíváncsiságunk hajt, akkor is jobban járunk a teljes felvételek érzelmileg, zeneileg konzisztensebb részleteivel.

A csodatenorok se feltétlenül hoznak lázba. Tudom, hogy a sztárok tényleg különleges emberek, hiszen fehér hollóként ritka, ha a kivételes hangi adottságokhoz zenei felkészültség és színészi-művészi érzék egyformán társul. Sajnos újabban azt látom, hogy az operák előadásához szükséges képesség egy-egy énekes számára már nem az operák előadásához szükséges eszköz, hanem cirkuszi spektákulum. A héroszok vásárban mutogatott különleges szörnyetegek lettek, szakállas nők, kétfejű borjúk, háromtenorok.

Talán éppen Pavarotti az, akit nem nagyon tudok hová tenni ebben panoptikumban. Az ő hangja volt a legszebb - valamikor. De a zeneiséget, a színészi vénát az áriaesteken "használt" legendás fehér kendő már önmagában is sokszor-sokszor megkérdőjelezte. (És ugyan mit szóljunk Pavarotti egyik legutóbbi nyilatkozatához, melyben Ricky Martint és Elton Johnt a 19. század nagy operaszerzőihez hasonlította, sőt szerinte egy operaária és egy jól sikerült popdal között nincs különbség...)

Amikor ez a lemez készült (vagyis 78-80-ban), Pavarotti csúcsformában volt. A legfényesebb tenorhang, az olvasztott arany ragyogása. Szépsége valószínűtlen, mint egy ismeretlen és utánozhatatlan hangszeré. De ez nem énekhang és nem eszköze a zenei kifejezésnek. Van benne valami megmagyarázhatatlan idegenség, a hangszer használója nem operahős, nem énekes - vagy talán nem is ember?

Ez a CD dokumentum. Olyan részletek hallhatók rajta, melyeket Verdi énekesek kívánságára, vagy a helyi közönség igénye szerint, egyfajta alternatívaként komponált, de végül kimaradtak a művekből. Kiadatlan oldalak, mondja a borító, tehát zenetörténeti érdekességek dokumentuma, és még valamié: ez a lemez megmutatja azt is, hogy hogyan lesz a művészi kifejezés eszközeiből öncél.

Dauner Nagy István

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Rudnyiczky Tatyjana, Csáky-Bogár Rita (hegedű), Szkordilisz Emília, Farkas Anna (oboa), Radnai Róbert (brácsa), Demeter László (fuvola), Révész Márk (kürt)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András, műsorvezető: Zelinka Tamás
"Középpontban a versenyművek"
Bach: d-moll kettősverseny, BWV 1043
Marcello: d-moll oboaverseny
Stamitz: D-dúr brácsaverseny, op. 1
Mendelssohn: e-moll hegedűverseny (fuvola változat), op. 64
R. Strauss: 1. (Esz-dúr) kürtverseny, op. 11

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Bakonyi Anikó, Turpinszky Gippert Béla, Miksch Adrienn, Huszár Anita, Vághelyi Gábor, Kiss András, Laczák Boglárka
Sinfonietta Erudita (művészeti vezető: Tötös Krisztina)
Vörösmarty Vegyeskar (karigazgató: Gyombolai Bálint)
rendező Toronykőy Attila
Vezényel: Oberfrank Péter
Ruszalka, a vízitündér
Antonín Dvořák operája nyomán

14:30 : Budapest
BFZ próbaterme

"Kakaókoncert"
ismétlés: 16:30

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Varnus Xavér (orgona)
2021. február 17-ére halasztva
Elmarad

18:00 : Budapest
Hubay Zeneterem

Czabán Angelika - ének
Granik Anna - zongora
Detvay Mária Marcella - hegedű
Tóth Armand - fuvola
Händel: Neun deutsche Arien IX. HWV 210
Flammende Rose, Zierde der Erden (B.H.Brockes)
Schumann: Suleika dala (W. Goethe)
Holst: Négy dal (Anonym)
Poulenc: La Courte Paille (M. Caréme)
Farkas F.: Le Sylphe (P. Valéry), Pour Isabelle (Ch.
Baudelaire)
Tóth A.: Töredék-dalok (Arany J.), Álomdalok
(Gárdonyi G., T. Arghezi, Tóth A., R. M. Rilke)
Ligeti Gy.: Három Weöres dal
II.

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Jake Heggie: Ments meg, Uram! (Dead Man Walking)
Elmarad
13:00 : Tállya
Művelődési Ház

Miskolci Szimfonikus Zenekar
"Kerekdomb Fesztivál nyitókoncert"
Haydn: "Az este" szimfónia No. 8
J.S. Bach: h-moll zenekari szvit, Bourrée, Polonaise, Menuet és Badinerie tételek
Mozart: Kis éji zene
Weiner I. divertimentó Op. 20

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Szutrély Katalin, Pintér Ágnes, Balogh Eszter, Bárány Péter, Megyesi Zoltán, Melkovics Zoltán, Najbauer Lóránt
Orfeo Zenekar és Purcell kórus
Vezényel: Vashegyi György
Bach: h-moll mise, BWV 232
Elmarad
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)