vissza a cimoldalra
2017-11-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Momus társalgó (6255)
Milyen zenét hallgatsz most? (24979)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60134)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11195)
A csapos közbeszól (94)

Kolonits Klára (1015)
Bartók Béla szellemisége (233)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6422)
Erkel Színház (8507)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1175)
Franz Schmidt (2953)
Verdi-felvételek (530)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2410)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (363)
Élő közvetítések (6678)
Kocsis Zoltán (640)
Operett, mint színpadi műfaj (3346)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2414)
Zenei témájú könyvek (92)
Nagy koncertek emlékezete (32)
Barenboim (70)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: oberon
Leírás:
Honlap:
   


oberon (235 hozzászólás)
 
Erkel Színház • 77312017-04-12 08:16:03
Nem kötözködni szeretnék, csak pontosítani: az, hogy a fórum nem aktív, hogy nem férsz hozzá mint mezei böngésző-felhasználó, még nem jelenti azt, hogy a hozzáértőbb nem tudja előhalászni annak tartalmát. Ha valaki lenne olyan perverz, hogy az érdekné majd, mit írtak az (opera)énekesekről a 2010-es években, elő tudja majd keresni később is. Az a színházas fórum is megvan valahol. Ha fontos Neked, esetleg érdeklődj utána...
Erkel Színház • 77252017-04-11 21:51:01
Ezt most miért nekem írtad? Én elfogadom más véleményét, de leírom a magamét is. Soha nem voltam szélsőséges, senkiről nem írtam, hogy alkalmatlan, hogy hallhatatlan, de azt sem, hogy világszínvonal, hogy jobb, mint Damrau pl. Ha idejött Di Donato, Kaufmann, Fleming, kapott hideget-meleget, a kedvenc itthoniak meg hibátlanok. Persze csak a kedvencek, a többi - legyen akármilyen kezdő, akit inkább biztatni kellene - az mind alkalmatlan. Az internet (youtube) idején ez elég vicces, hiszen elég jól össze lehet hasonlítani, hogy ki énekel jól és ki nem olyan jól. Persze ennek eldöntéséhez kellene a szakmai tudás és nem csak felületes ismeretek és néhány büfében ellesett bennfentes kifejezés tudálékos használata.
Erkel Színház • 77172017-04-11 08:32:33
A személyeskedésre nem reagálnék, de az első gondolatra: sokszor vagyok úgy vele, hogy nem írnék, mert nem láttam hallottam kiemelkedőt, csak esetleg egy jó közepes előadást. De ekkor olvasom itt a fórumon másoktól, hogy XY világszínvonalú volt (aki szerintem csak max. közepesen, jó szakmunkát végzett), másokat pedig földbe döngölnek, hogy alkalmatlan = hallhatatlan (akit pedig hallani lehetett, és nem érdemli ezt meg). Ekkor tollat ragad a jó érzésű ember, hogy más is megjelenjen, ne csak ezek a túlzó, elfogult, szakmainak álcázott "vélemények", mert a net sajátossága, hogy mindent megőriz. És néhány év múlva, ha valaki rákeres, csak annyit olvashatna, amit az elfogultak írtak egykor.
Erkel Színház • 76832017-04-05 21:33:02
Volt...Sajnos ez az utolsó fellépése operában.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22102017-03-09 19:23:52
Az egyetlen értelmes választás volt. Pont ezért sose gondoltam volna, hogy meglépik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584462017-02-25 15:42:11
Képzeld el még én is tapsoltam nekik. Mert elismerem a teljesítményüket. De azért a hibáikat is hallom és megemlítettem. Ellenben nem írtam azt, hogy hallgathatatlanok voltak, hogy hangi katasztrófa volt, hogy nem alkalmasak címszerepet énekelni, sőt sose voltak. Csak annyit, hogy szerintem nem volt kiváló, mert aki hamisan énekel, aki technikai hiányosságokkal énekel, az nem kiváló. Attól még lehet akár a legjobb mai, itthoni megoldás, de ez semmiképp nem világszínvonal. És azt is megírtam, hogy a véleményem csak egy, mint bárki másé. Ők viszont hazudoznak és sértegetik azokat, akik nem tartoznak a kedveltek közé. Ez azért nem egyenlő.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584282017-02-24 14:15:08
Senkit sem akarok jó énekesnővé dagasztani, elég jó énekesnő ő magától is. Ezt veled ellentétben elég sokan így látják, hallják. A Fb-on számtalan pozitív visszajelzést is lehetett olvasni azoktól, akik szintén ott voltak.
Szép, hogy outsider-ként szakmainak akarod magad beállítani. Nyugodj bele, hogy a Te véleményed is csak egy a sok közül, ugyanúgy, mint az enyém is.
És miért is ne lehetne másképp előadni a Macbeth-et, mint ahogy Te (Ti) elképzelitek, hallottátok valamikor, a megelőző egy-két évtizedben? A barokk operákat egykor kasztráltak énekelték, aztán kihúzták a da capo-kat, jó nagy vibrátóval játszották énekelték, átírták baritonra, tenorra, majd nőkkel énekeltették, most meg bélhúros hangszereken, nonvibrato játszák és kontratenorok éneklik. Akkor melyik a helyes? Azt is megírtam már régebben, hogy ma sokkal hangosabb minden. Verdinek sosem volt ekkora zenekara, és a hangszerek sem szóltak ekkorát mint ma - főképp a fúvósok - így biztos, hogy az énekeseknek nem kellett ilyen forszírozottan énekelni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584242017-02-24 13:03:33
Persze, ez biztos katasztrófa volt. Az nem, aki forszírozva, alacsonyan, de nagy hangon énekel. És az sem, aki dagaszt, öblöget, a magas hangokra egy oktávval lejjebbről csúszik fel. Meg minden szóvégre unmuzikálisan rányom és rávibrál. De ezeket ugyanúgy nem halljátok, mint egyesek hangját. Én meg mindkettőt hallom. A hibákat sajnos, a kisebb hangokat meg szerencsére.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584232017-02-24 12:51:55
Még az a szerencse, amint már írtam, hogy veletek ellentétben több ezer embernek van ilyen prekoncepciója. Azt hiszem nem én vagyok valaki(k)nek a rabja, hanem Te nem fogadsz el senki mást. De persze más szemében a szálkát... És az utolsó mondatra: akkor ebből az következik, hogy akiket Pécsre felkértek azok nem jó énekesek?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584212017-02-24 12:43:34
Hallgatom és veletek ellentétben hallom is őket. Még az Erkel leghátsó sorában is. Mert engem jobban érdekel a hangerőnél, hogy mennyire muzikálisan, jól énekel-e valaki. És az is, hogy a színpadon hogyan alakítja a szerepet, vagy "ledobja a színpad", mint sok nagyhangút sajnos. Azt meg most végre megtudtam, hogy a nagy hang pénz kérdése. Mint a régi úszós viccben: Nagy hangod van? Nem? És ha megfizetem?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 584182017-02-24 11:07:06
Milyen jó, hogy nem az ide beírogatók osztják a szerepeket! Akkor megfosztottak volna jó 4000 embert az élménytől, amit a két Erkel-beli Carmenek adtak nekik. Mert mindkét előadás nagyon jó volt összességében. És ez sokkal fontosabb, mint hogy hangkolosszusok énekeljenek és gólemként mozogjanak hozzá a színpadon. Váradi Zita remek volt, de a többi szereplőre sem lehetett panasz, és végre egy olyan illúziókeltő Carment láthattunk, akinek készséggel elhittük, hogy ő a hölgyek között a legcsábítóbb, utána vágyakoznak a férfiak. És mellesleg még táncolni is tud, ami ennél a szerepnél nem elhanyagolható. Én Misura Zsuzsa művésznőnek inkább hiszek, aki melegen gratulált a címszereplőnek, és a több mint negyedórás tapsnak, meg a bravózó, fütyülő, kiabáló publikumnak. Persze a másik topikból is tudhatjuk, hogy Gulyás Dénes sem ért a hangokhoz, csak az ide író tudósok.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583172017-02-11 09:28:51
Most neked válszolok, de rajtad keresztül a többieknek is. Korábban valaki szóvá tette, hogy miért nincsenek fiatal jó és nagy hangok a magyar operában. Erről pontosan ez a fórum is tehet - persze ne értékeljül túl - meg az a hozzáállás, hogy világszínvonalnak és remeknek kiáltanak ki olyan produkciókat, ami nem az, sokat árt az ügynek. A fiatal, leendő énekes az operában mit hall, itt mit olvas? Igaz, hogy a zeneiskolai énektanára azt tanítja: dolgozzon türelemmel a helyes levegővételen, a legátó íveken, a szabad rezonancia hozzákapcsolásán, ne nyomjon, ne törjön a hang. De ő (a tanár) nem csinált karriert, a színpadon lévő "sztárt" pedig hogy megtapsolták, és azt írták a Momus-on, hogy remek volt, pedig egész másképp csinálta. Hát akkor előre, nyomassunk, nem baj, ha törik, csúszik, többszínű a hang, csak nagy legyen, minél nagyobb, mert ez a nyerő. És tönkremennek. Ennek a tendenciának lett az eredménye, hogy korábbi világsztár (nagyhangú) énekesnőnk került a Zeneakadémia tanszékvezetői posztjára, és nem olyan kollégája, aki még 70 évesen is megőrizte hangja intaktságát, köszönhetően annak idején kiválóan kiművelt technikájának. Igaz, ő "csak" Bachot, Mozartot, Rossinit énekelt, nem Verdit, Puccinit Wagnert, ezért hát nem is lehet olyan jó...
Itt korábban komoly kritika érte Flemminget, míg a csütörtöki előadás főszereplői állítólag kiválóak voltak. No comment.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583132017-02-10 21:07:29
Ez csúsztatás. Attól, hogy esetleg - mert nem hallottam a mai előadást - a mai főszereplő sem volt a legjobb, még nem következik, hogy a tegnapi az volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583122017-02-10 21:04:43
Én hallottam őket. De most már egészen meg vagyok zavarodva, mert hol erről, hol arról a névről válaszolsz. Én nem a te beírásodra reagáltam.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583092017-02-10 19:53:32
Gratulálok, sikerült lejutni a megfelelő szintre. Csak azért, mert én nem úgy gondolom és hallom, mint te. Sajnálom, de az éneklés és a zene sosem lesz egyenlő a hangerővel. Kicsit többről szól ez az egész, de azt hiszem ezt ilyen stílusban nem lehet megvitatni. Kívánom, hogy legyen lehetőséged olyan "hőstenort" is hallani, aki nem üvölt és olyan drámai szopránt, aki még a pálya csúcsán van.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583072017-02-10 19:26:20
Itt minden, amit írtam: szerintem van így. Na ki vagyok?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583062017-02-10 19:24:47
De az is zavart, csak őket itt alább nem dícsérték. Ellenben a főszereplőket igen.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583042017-02-10 19:13:20
Nem válogatok, azt hallgatom, aki épp aznap van. Azonban ha nem volt jó, nem írom azt, hogy de. Még akkor sem, ha "nagy név".
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 583012017-02-10 18:40:30
Jó, mi sosem fogunk egyetérteni, mert ha van hangerő, téged nem zavar a forszírozás, a nyomás és ennek eredményeként az alacsony intonáció, vagy a zörgés, lebegés, portamentós csúszkálások, és a sok unmuzikális rábővítés, rányomás a szavak végi hangzókra. Engem meg nem zavar, ha valakinek kisebb a hangja - uram bocsá akár az optimálisnál is - ha szépen formál, muzikális és tiszta. Ha valaki lírai szoprán hangon énekel mezzo szerepet, az bocs, de nem az ő hibája, és egyébként miért ne énekelhetné? Az pedig igenis baj, ha hangos a zenekar, amikor nem kellene.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 582942017-02-10 13:22:51
Sajnálatosan az Operában nem mindegy, hogy hol ül az ember. Hátrébb, a tizenötödik sor körül már mindenkit remekül lehetett hallani, bár az indokolatlan helyeken is túl hangos zenekar a kelleténél jobban lefedett egyes hangokat. Az igazság az, hogy valóban voltak hangerőbeli különbségek az egyes énekesek között, de mivel mindenkit jól lehetett hallani, így azt is, hogy a kisebb hangerővel megáldott szólisták bizony leckét adtak énektechnikából és főképp MUZIKALITÁSBÓL a nagyobb hangú kollégáknak. A főszereplők közül az egyik végig csak forszírozva, nyomva, ezért sokszor alacsonyan énekelt, csoda, hogy ezt az állandó túlvezéreltséget így bírja már évek óta. A másik pedig SAJNOS már túl van a zeniten. Hallatszik az egykori átlagon felüli kvalitás, de mára már sok bántó élesség, csúszkálás, fölösleges rázüfecolás jellemzi előadását. Persze lehet, hogy verista művet csak szétvetett lábakkal és merev nyakkal, derékból forgolódva szabad énekelni, és akkor tévedtem...
Erkel Színház • 74222017-02-01 15:03:49
OH, balga együgyűség! Most is van pl. próba a Carmen közelgő előadásaira, de nincs ott a próbán José, Escamillo, Zuniga, Ramendado, Fraschitta. Csak ők nincsenek, de próba van. Carmen egyedül duettezik, kvintettezik. Ma ez a munkamenet. Így készülnek a remek előadások.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 580312017-01-12 08:49:29
Annyit azért a riporter helyében megkérdeztem volna, hogy ha ennyire pozitív megítélésű és hasznos a nagykövetek tevékenysége, akkor miért nem szerződnek (tek) velük időben, hanem csak most, kb. fél évvel a szeptemberi munkakezdésük után, és miért vannak kiakadva a gazdasági részlegen, mert "merészelnek" már számlát is leadni a szeptember-október hónapokban végzett munkáról?! (Amit majd 60 nap múlva talán ki is fizetnek nekik...)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579472016-12-23 18:00:13
Ne csináld Momo, még elárulja a felhatalmazók neveit és elsápadunk!

Mindenkinek Áldott boldog Karácsonyt Kívánok én is!
Megyek a töltött káposztához, mert már rotyog...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579262016-12-23 14:24:58
Mivel az utolsó mondatot, úgy vélem, nekem címezted, újra és utoljára megerősíteném, hogy nem az a bajom, hogy meghallják, hanem az, hogy bizonyos esetekben, egyes énekeseknél kitüntetetten nem, még az oly egyértelmű hiányosságokat sem. De ezt már túl sokszor írtam le, többet nem teszem.
A szorított gége esetére: igen, vannak, akik a barokk áriák előadásához az u.n. "szűk torkot", vagy kicsit lemerevített gégét tanítják, úgy gondolják, hogy azt nem természetes, laza hangképzéssel kell énekelni, hogy az egyenes, nonvibrátó módon kiadott hangokhoz ez a "technika" kell. Amellet, hogy szerintem ez teljesen téves felfogás, a konkrét esetben, melyet egyébként, ha jól emlékszem Zéta írt és nem is ppp, Joyce DiDonato MÜPÁ-s koncertje kapcsán született a megállapítás, hogy összeszorított gégével énekelt. Én csak erre reagáltam, mert teljesen nevetségesnek gondolom, főképp, hogy nem is kivitelezhető.
Értekezhetnénk az éneklésről komolyan is, ahogyan valamikor Sesto-val hozzákezdtünk, de az érdekes módon rövid időt ért meg, és a mostani megmondók nem is társultak. Sesto pedig már sajnos rég nincs köztünk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579232016-12-23 11:32:39
Azt hiszem, olvasási problémával nem én küzdök... Sose írtam, hogy én objektív vagyok, sőt most nyomatékosan ideírom: mint mindenki, én is szubjektív véleményt írok, alkotok. Pont ezért: senki véleménye nem több, mint EGY vélemény, bárki legyen is az! Mert emberek vagyunk, senkinek - még Neked sincs - a birtokában a bölcseség köve. És írtam már sokszor véleményt énekesekről, meg is lettem fenyegetve rendesen, hogy megtalálnak, meg ilyenek. De akkor is az volt rólam az elképzelés, hogy biztos valamelyik ellenlábas kolegina vagyok, mert persze más nem írhat kemény, megmondó kritikát... Most lehet, hogy meglepődsz, de Veled az esetek túlnyomó többségében egyet szoktam érteni, most sem az a problémám, hogy kritizáltad Miklósát, vagy bárki mást, hanem az, hogy az általad igen kedvelt, és már világszínvonalúnak titulált szoprán hölgy teljesen nyilvánvaló technikai problémái fölött nagyvonalúan elsiklasz, míg másoknál - sokszor kezdőknél, akiknél szerintem még elnézőbbnek is kellene lenni - belekötsz mindenbe. Én úgy gondolnám, hogy ha itt is, akkor ott is... Vagy ha az egyik helyen nem zavar a hang zörgése, a háromféle színben szólás, a hátul ülés, akkor ne zavarjon másoknál se. És konklúzióként: bárcsak lenne akár egy, magyar, világszínvonalú énekesünk, de sajnos jelenleg ettől nagyon messze vagyunk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579202016-12-23 01:17:04
Ez megint nem talált. Ti mást el se tudtok képzelni?
Olvassátok vissza korábbi írásaimat, abból kiderül, mennyire nem vagyok egyik hölgy fan sem. Ám ppp igen is fan-ja egy másik művésznőnek, pont ennek okán írtam, amit írtam és nem a másik kettő "védelmében".
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579152016-12-22 23:19:57
Ahogy leírtam az előzőt, már rögtön meg is bántam, mert tudtam, hogy soha nem fogod elismerni, elfogadni a kritikát, ellenben személyeskedni fogsz és a szokásos alpári stílusban reagálsz. Így is lett. Nem azért írok, írunk néhányan mást mint Te, mert utálunk, vagy bármi bajunk lenne Veled, hanem mert az írásaidat olvasók még azt hihetnék, hogy azok objektívek és szakmailag megalapozottak, és ezért akár igazodási pontként is megfelelnek. Sajnos - és ezt őszintén mondom - sajnos nincs így, mert elfogult vagy. Az, hogy 12 évig tanultál énekelni, sajnos (szintén) nem jelent semmit. Egyszer személyesen tapasztalhattam meg, hogy egy korábban valóban világkarriert csinált művésznőnk a kurzusán mekkora sületlenségeket mondott a tanítványainak az éneklésről. Én egyáltalán nem akarom a szakmai renomédat rontani, mert az szerintem nincs, csak Te képzeled úgy, hogy van. A véleményem pedig tényleg csak egy a sok közül, ugyanúgy, mint a Tiéd is! Ezt kellene megszívlelned!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579132016-12-22 22:29:18
Ez mind OK. Csak az nem OK, ha a kedvenc hibáit nem látja-hallja - vagy nem akarja látni-hallani -, a nem kedveltet pedig akkor is lehúzza, ha nem is jogos. Ez a bajunk mindenkivel, aki elfogult. Meg az, ha áltudományos megállapításokat használ: pl. az orrmelléküreg rezonancia vagy a szorított gége esete... Aki sose látott még énekest "belűlről", az biztos hasra esik ezektől, de azért vannak, akik nem autszájderek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 579002016-12-20 09:25:54
Igen, olvassák - mint ahogy én is olvasom, de ez még mindig a világ kisebbik fele.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 578982016-12-20 08:46:15
Sajnálatos, hogy néhányan azt gondolják, számít valamit, ami itt egyesek tollából megjelenik. A világ nagyobik fele nem igazán törődik a momuson írtakkal (hál Istennek!). Az említett ítész által mostanában már teljesen nyíltan földbe döngölt Miklósa Erika mégis csak nemzetközi karriert csinált. Vannak akik Bretz Gábort baritonnak hallják, vannak akik nem. Vannak akiknek Sáfár Orsolya nem tetszik, vannak akiknek meg tetszik. Ilyen a világ, mindegyik CSAK EGY vélemény, semmivel nem több, mint a másiké. Nem kell senkit túldimenzionálni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 578962016-12-20 08:32:11
Ez mind rendben is lenne, ha objektíven ítélkezne. De a kedvence torkában még a gerendát sem hallja, míg másokéban akkor is hall szálkát, ha esetleg ott sincs.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 578902016-12-19 22:05:46
Nem tökmindegy, hogy mit ír? Az övé is csak EGY vélemény, mint a Tiéd, vagy az enyém. Nem is ér többet.
Jonas Kaufmann • 14052016-06-08 22:17:35
Ez meg nagyon gyenge válasz volt a felvetéseimre.
Ennél többre tartottalak. Eddig.
Jonas Kaufmann • 14022016-06-08 19:56:05
Csak most olvastam, de ez kicsit erős volt.
Főképp annak fényében, hogy egy "finoman szólva is súlyos technikai fogyatékosságokkal éneklő énekesnőt" pedig feltétel nélkül elfogadsz. Azt az állítást Neked kellene megvédened, és kiváncsian várnánk Kaufmann technikai hiányosságainak felsorlását is, főképp, hogy a MÜPÁ-s koncerten egyet sem hallottunk belőle. De biztos rossz a fülünk...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566822016-06-07 18:42:57
Nem tudom, miért kell valakik véleményét egyeseknek mértékadónak kikiáltani, míg mások pedig földbe döngölik ugyanazt. Így a szimpatizánsok rajongása által szép lassan e lelkes amatőrökből már elfogadott szakember válik és észrevétlenül - vagy még inkább igen is szembeszökően - idézett, példaadó lesz a véleményük. Hogy az olasz úrnak (már ha egyáltalán létezik) nem tetszik, és sohasem tetszett Rost Andrea éneklése? Na és! Beszéltem hajdan olyanokkal, akiknek Maria Callas nem tetszett. És attól sem dőlt össze a világ. Én kifejezetten örülök, hogy Rost Andrea itthon énekel - bár korábban is többször hallhattuk volna - és szeretnék sok hozzá mérhető produkciót látni-hallani a budapesti Operában.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20542016-05-07 21:04:59
15
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20522016-05-07 20:43:53
Igazad van, a hírnév, vagy az ismertség, de még a gazdagság sem igazol semmit. És F.I. nem is olyan kiváló karmester, mint amilyennek megvásárolt hírneve alapján gondolhatnánk. Hogy más vád ne érhessen, pl. Kovács János vagy Pál Tamás egy-egy csuklómozdulata többet ér, mint Fischer egész handabandázása. Szeretném megtudni, hogy hasonló körülmények között ki tudott volna színvonalasabbat alkotni. De hogy még fokozzam, Kocsis Zoltán sokkal jobb muzsikus és Medveczky Ádám és Hollerung Gábor is sokkal jobb karmesterek szakmai szempontból.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20442016-05-07 14:22:37
Én a sikergyártás technikáját minősítettem. Egy teljesen átlagos színvonalú produkcióról szuperlatívuszokban beszélni, másoknál meg jó esetben csak fanyalogni, vagy leginkább meg sem említeni őket. Így aztán szép lassan, évtizedek alatt kialakul a sikeres együttes és kiváló karmester nimbusz.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20422016-05-07 13:49:30
Ma az Új zenei újságban választ kaptunk, hogy miért is van mindez így.
A BFZ Mozart koncertjét méltatták. Szuperlatívuszokat hallhattunk a karmester koncepciójáról, a kiváló zenekarról, hogy a kórus már nem is kórus, hanem egyenesen az "angyalok kara" volt. Majd jött a bejátszás, ahol hallhattunk egy basszus nélküli kórus hangzást, egyenes, hamiskás hangú szopránokkal, és lötyögő, pontatlanul belépő zenekarral, nem igazán értelmes lassításokkal, agogikákkal. A kritika pedig választékos megfogalmazással, válogatott jelzőkkel méltatta mindezt, és a végén Kovács Samu síri hangon hozzátette: "Még sok ilyen koncertet kívánok magunknak a Fesztiválzenekarral".
Az a bizonyos világhír is valahogy így született.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20102016-05-01 15:20:28
Nincsen ebben semmi rosszindulat.
Ha visszaemlékezünk, a 80-as években Fischer és Kocsis (mert együtt tették) alapította az BFZ-t és akkor már rögtön példa nélküli finanszírozást sikerült megszerezniük. Ezért el tudták csábítani a többi zenekar legjobbjait, hiszen a sokszorosát fizették - és fizetik azóta is - mint más zenekarok. Miután Kocsis eljött és megkapta az NFZ-t, éveken át kellett lobbiznia érte, hogy az állam felhozza őket a BFZ anyagi szintjére. Azóta Kocsissal az NFZ is van olyan jó, mint a BFZ (mert megválogat(hat)ja a zenészeit és meg is tudja őket fizetni) és ugyanezt még néhány karmester-zenekarigazgató meg tudná tenni, ha ők is évtizedeken át ilyen anyagi körülményeket élvezhetnének. És érdekes, hogy Fischer úrnak mindig csak akkor fáj a zenekari finanszírozás színvonala, ha a BFZ-ről van szó. Az elmúlt 30 évben egyszer sen emelte fel szavát a többi zenekar anyagi színvonala miatt, pedig azok a BFZ-ének a töredékéből, és valóban fizetik a 80-100 zenész fizetését. És az is érdekes, hogy 2010 után, mikor Demszky-ék távozásával a budapesti finanszírozás kérdésessé vált, ugyancsak reklamált, de amikor az állam átvállalta az összeget (és azóta is fizeti, sőt idén emelt is 100 milliót), egy halk "köszönöm" sem hangzott el.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20032016-04-30 16:59:28
Direkt nem írtam milliárdokat, mert annyi nem is kellene. Az említett zenekaroknál ugyanis nem lopják el a költségvetés felét alapból, és aztán esetleg a másik alig feléből úgy-ahogy elműködgetnek.
Persze ugyanezért aztán nem is kapnak milliárdokat.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 19992016-04-30 12:30:10
Hát pont a Fesztiválzenekarnak bőven elég az az 1,2 milliárd, amit így is kap. Ha már a stadionoktól el lehetne venni néhány száz milliót, talán olyan zenekaroknak kellene adni, akik eddig is bizonyították, hogy jóval kevesebből is a BFZ-vel azonos szinten tudnak muzsikálni. Ha Fischer úrnak nem elég az 1,2 milliárd, tudok legalább három együttest, akik boldogan lépnek a helyükbe és nem is lehet majd észrevenni a cserét. Az meg külön vérlázító, hogy Fischer úr bejelentése szerint "külföldi turnék is elmaradnak", mert ebből csak azt a következtetést lehet levonni, hogy a BFZ-t nem azért hívták-hívják meg, mert a világ egyik legjobb zenekara, és fizetik a költségeiket, hanem mindezt a magyar állam és Budapest állta eddig.
Marton Éva • 6342016-04-11 22:27:19
"...kiosztjuk a Marton Éva Különdíjat. Ez egy magas pénzösszeg, amit én magam fogok odaítélni a nekem leginkább tetsző énekesnek."
Ez Igen! Gondolom saját zsebből. Vagy nem is?
Én is szívesen adnék nagy összegű "Oberon díjakat", nem is egyet, ha a minisztérium fizetné...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556382016-02-17 19:26:35
Így van: egy főigazgató, vagy egy főzene azt hív meg, azzal dolgozik, akivel akar. Ezt lehet nem szeretni, de elvitatni a jogát nem lehet. Mindegyik valamilyen érdek mentén választ, vagy ilyen, vagy olyan érdek alapján. Van aki díványon osztja a szerepeket, van aki kocsmában, van aki a szponzor feleségére. Ha nem érdeke, hogy valakit meghívjon, nem is fogja, mégha a világ legjobbja is az illető.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556302016-02-17 16:29:13
Te is tudod, Cilike, hogy aki tényleg a szakma közelében van, az mindenki tudta ezeket. Csak itt elhangzott, hogy erről is Ókovácsék tehetnek, én csak nem akartam, hogy ezt is a nyakába varrjuk, van ott ép elég. De főokosunk nem tágított. De ennél kérlek ne menjünk beljebb, őrizzük meg Viktort szép emlékezetünkben, nyugodjék békében!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556102016-02-17 12:15:41
Szerintem tudod, hogy kire gondolok - aki kamaraénekesi elismerést kapott azt talán nevezhetjük a vezetés kiemelt művészének... Nem azt mondtam, hogy nem bíráltad őket, hanem azt véleményeztem, hogy nem kellene összehasonlítani, mert értelmetlen. Mint ahogy az énekeseket sem kellene.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556082016-02-17 12:12:11
Tudjuk, hogy mindig, mindenben Te vagy a legjobb, Te hallod a legjobban, Te tudsz legtöbbet, de most sajnos nem. De mivel "halottról jót, vagy semmit" ezért ebben nem mehetünk tovább. Gondolom a nekrológ író is ezt tartotta szem előtt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 556002016-02-17 11:05:41
"Kétségtelenül lettek volna, de messze nem annyi, és olyan horderejű kifogások, mint a jelenlegién."
De hamar felejtünk! Akit az előző vezetők rúgtak ki, vagy sose hívtak akkor, azoknak az volt a rossz éra, de lehet, hogy most sokat vannak foglalkoztatva és így a mostani jó. Volt időszak, mikor az általad oly kedvelt énekesnőt be se engedték a Házba, most - bár tudom, hogy szerinted ez sem elég - kiemelt művésze a jelenlegi vezetésnek. Jutocsa (hál Istennek rövid) ámokfutása, Győriványi megalázó intézkedései, Horváth Á. saját magát főszerepekbe helyező műsorpolitikája is rettenetes volt. Nem kellene ezt sem összehasonlítani - mint ahogy az énekeseket sem kellene egymással - mert egyesknek akkor volt rossz, másoknak meg most. Valakiknek meg mindig... Massányi Viktort szerintem is az Operának illett volna saját halottjának tekiteni, elvégre közel 20 évig énekelt a Házban, sokkal inkább, mint a Nemzeti Énekkarnak, ahol csak fél évet. De azért az erős, hogy ők üldözték a halálba, kicsit keveset tudsz erről...
Erkel Színház • 62962016-02-15 14:44:52
Eddig is úgy írtam, de köszönöm a biztatást! A figyelmesebb olvasást pedig tényleg komolyabban vehetnéd, mert nem azt írtam, hogy zavarja, hogy egyedül van a színpadon, hanem azt, hogy nem olyan egyszerű ott állni (és énekelni), mint ahogy az a nézőtér 10. sorából, vagy az otthoni fotelből látszik. A nagyoknak sem, hát még a kicsiknek (fiataloknak), akikkel megértőbbnek, elnézőbbnek kellene lenni.
Erkel Színház • 62932016-02-15 13:37:36
Sosem kértem, hogy az én fülemre hallgass. Csak ahogyan a mások kedvenceinek is vannak hiányosságai, esetleg hibái, úgy a Tieidnek is vannak, csak mi nem döngöljük Őket a földbe a "kritikánkkal". Észre kellene venni, hogy máshol sincs kolbászból a kerítés, ott is szép számmal akadnak gyengébb előadások és énekesek, még a legnagyobb nevű helyeken is. Sőt a legnagyobb nevek is kifognak - néha nem is ritkán - kevésbé sikeres pillanatokat. Ha valaha egy percet is álltál volna a színpadon, tudhatnád, hogy mennyire egyedül van ott az énekes, még egy hangszer sincs, ami mögé elbújhatna, és teljesen lutri, hogy akkor, ott mi fog megszólalni. És ezen kívül még ezer dolog befolyásolhatja. Az, hogy valakit egyszer láttál, hallottál - édeskevés. Ugyanezért ostobaság az előéneklés is.
Erkel Színház • 62912016-02-15 12:23:41
Szerintem hagyd! Itt egyesek az objektivitásra hivatkozva csak a saját szubjektív véleményüket és az általuk kedvelteket fogadják el. Szerintük azok a drámai koloratúr szoprántól a lírain át mindenre alkalmasak lennének, más meg semmire. Kár az energiádat pocsékolni a vitára. Csak amit ők hallottak, csak ahogy ők hallották, csak ahogy ők szeretnék hallani - az az üdvözítő.
Erkel Színház • 61692016-01-20 15:35:27
Ernesto Palacio a következőket mondta: a tenoroknak általában a magas hangokkal és a passaggio kiművelésével van problémájuk, de JDF-nek olyan szerencsés a hangja, hogy pont ezekkel nincs semmi gondja.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56922015-10-28 16:22:10
Én nem hasonlítottam össze senkivel, csak megállapítottam, hogy szerintem jól és szépen énekel. A többieket - áttételesen - csak az inkriminált jelző miatt hoztam szóba.
Másrészről szívesen vennék részt egy valóban szakmai vitában az éneklésről - erre tettünk kísérletet jó pár évvel korábban a Sesto nevű fórumtárssal, de sajnos amikor tényleg megpróbáltunk szakmai érveket, véleményt megfogalmazni, minden nagyhangú "elpárolgott" - de akkor azt kizárólag tabuk, sértődés nélkül, nem úgy, hogy XY-t nem lehet bírálni, mert ő akkora nagy sztár (volt), stb. Ha ilyen lehetőség adódna, talán az is kiderülne, hogy valami fogalmam azért van erről a műfajról :)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56902015-10-28 15:44:59
Nem ezt állítottam, csak annyit, hogy túl gyakran és sajnos érdemtelenül hangzik el a jelző olyanok kapcsán is, akik (még-már, vagy soha) nem érdemlik meg. Jó példa erre, hogy a szintén világszínvonalúnak kikiáltott Marton Énekverseny nagydíjasa a Neue Stimmen-ben az első fordulón sem jutott túl. Úgy tűnik igazi nemzetközi viszonylatban mégsem találták olyan kimagaslónak. Ez persze nem tölt el elégtétellel, inkább sajnálom, mert tagadhatatlanul tehetséges, de az ajnározás helyett inkább a helyén kellene kezelni és értékelni a teljesítményét.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56892015-10-28 14:26:48
A válaszból az derül ki, hogy mégis értek - kicsit - hozzá :). Egyébként nem kedvencem, egész véletlenül akadtam a felvételre, csak megörültem, hogy végre valakinek a produkciójára megalkuvás nélkül mondhatom, hogy JÓ. És azért nem világszínvonal még - csak kezdődik, és ha nem romlik/rontják el akkor talán... - mert az még hiányzik, amit valaki itt hiányolt és Kincses Veronikát hozta fel példának: a szerepek teljes, felszabadult átélése, megoldása. De hiszen csak 24 éves, és ez egy verseny volt. Viszont hallgatva rögtön eszembe jutott, hogy ki mindenkire hangzik el, hogy világszínvonal, miközben össze-vissza machinál, grimaszol, tátogat, öblöget, szorít, sötétít, torkoz, jóval nagyobb hangon próbál énekelni, mint ami a sajátja, hamis, éles, lebegős, vaklizós, stb. Ezért akartam példának állítani.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56812015-10-27 23:01:46
Kár, hogy az elvakultság megakadályozza a tisztánlátást. No meg a tisztánhallást is...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56802015-10-27 23:00:45
Hú ez most nagyon mellé ment! Valakivel össze tetszik téveszteni. Így már értem az előzőt, csak sajnos téves.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56772015-10-27 22:45:04
Nem egynél, de valahol az ilyen minőségű produkcióknál. És az ifjú hölgy a különböző álszakértők fej- és mellhang, meg orrmelléküreg rezonanciás kijelentéseire is csattanós választ ad. Azaz: így énekel az, aki jól énekel.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56762015-10-27 22:40:55
Hogy jövök én ide? Csak nyitott szemmel és füllel járok a világban.
Milyen zenét hallgatsz most? • 244952015-10-27 21:13:37
Elsa Dreisig-ot a Neue Stimmen döntőjében a youtube-on. Ajánlom mindenkinek!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 56722015-10-27 21:12:09
Ha valaki szép hangot és igazi éneklést akar hallani, nézze meg a youtube-on a Neue Stimmen döntőben Elsa Dreisig produkcióit. Különösen ajánlom az egyes itthoni énekesek kapcsán világszínvonalt emlegetőknek!! A világszínvonal valahol itt kezdődik.
Erkel Színház • 58232015-09-30 20:53:02
Azokon az előadásokon, amikor Miklósa Erika énekli Mariát, akkor a Somewhere-t is. A másik szereposztásban ez nem így van.
Jonas Kaufmann • 12142015-09-21 09:10:15
Mi ez az ádáz ellenérzés a hangosítással és a microporttal szemben? Ha valakinek szép a hangja és jól énekel !!! az hangosítva és microporton keresztül is kiderül. Ellenben sok ígéretes hang ment már tönkre, mert állandóan túlvezérelve énekelt a megalomán karmesterek egyre nagyobb és hangosabb zenekarai és a rossz akusztikai viszonyok miatt.
Erkel Színház • 57622015-09-14 09:39:21
Wiedemann Judit
Erkel Színház • 57612015-09-14 09:38:04
Az én véleményem egészen más.
Örültem, hogy láttam végre - sok év után - egy olyan előadást, ahol nem kellett a szék karfáját szorongatni, hogy a szereplők el tudják-e énekelni a szólamukat. Mindkét szereposztás remekül helytállt, és főképp a pénteki premieren voltak kifejezetten erős, drámai jelenetek, mind színészileg, mind zenei szempontból. Külön is ki szeretném emelni a kórus tagjait - mind a fiúkat, mind a lányokat - nem akármilyen teljesítményt nyújtanak, és láthatóan élvezik is. Ha Novák Péter csak ennyit ért volna el, már ennyi is elég lenne. Szerintem nagyon jó a rendezői koncepció is, a Shakespeare monológ is abszolút funkcionálisan illeszkedik és teljesen érthető, hogy miért ezt és itt mondja el Doc. A zenekar is kiválóan muzsikált, ezt a számukra nem mindennapi zenei anyagot igen magas színvonalon játszották. Ami esetleg a próbák hiányából fakadt, azért pedig nem a rendező a felelős, elég nehéz úgy rendesen bepróbálni valamit, ha a próbaiőszak első felében elegedik a fél szereposztást turnézni, majd nem adnak a tánckarból táncosokat, ezért külsős - néptáncos!! - növendékeket kell beilleszteni, a próbákat kitűzik, de nincs terem, a bemutató előtt három nappal derül ki, hogy teljesen át kell rendezni jeleneteket, mert a jogörökösökkel nem történt meg az egyeztetés, és sorolhatnánk. Az Opera kiemelt produkcióként hirdette ezt a bemutatót, de a körülményeket - enyhén szólva - nem igazán biztosította hozzá. Ezt nem Novák Péteren kell számonkérni.
Nagyon jó előadás, ajánlom mindenkinek, aki tudja nézze meg!
Olvasói levelek • 106622015-05-15 23:03:55
A Csapos közbeszól topicban még mindig az az utolsó (02.27-i) beírás olvasható, hogy "Zalbarna hozzáférését két hétre korlátozzuk".
Aki azóta sem tért vissza. Miközben nála sokkal személyeskedőbben és kioktatóbban fogalmazók már a címlapra írnak kritikát. Gratulálok!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 521762015-03-27 08:21:39
Valakivel egyeztetnek, pl. két monogramot biztosan tudhatunk: BT és MÉ. Azért ilyenek a szereposztások...
Vagy minket kellene megkérdezniük? A TV-ben látott Parasztbecsület nem arról győzött meg, mint amit itt a fórumon olvasok nap mint nap.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516912015-02-09 23:46:34
Milyen rossz lehet, hogy mindenki szembe jön az autópályán...?!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516722015-02-09 17:37:12
"Boldogok az alázatosak (a lelki szegények), mert övék a mennyek országa", "Aki magát felmagasztalja, megaláztatik"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 516672015-02-09 14:52:39
Szerintem nincs azzal baj, hogy különbözőképpen ítélünk meg emberi teljesítményeket. A baj azzal van, ha valakik ezt nagyképűen, öntelten teszik, arra hivatkozva, hogy ők már mennyit hallottak-láttak (mintha ez bármit is jelentene), de közben olyan szakmai nonszenszeket írnak le, mint "szorított gégével énekelt...", vagy "az orr-melléküreg rezonanciáját használta jobban...", stb. Aki akár csak egyszer is próbálta, hogy mi az ott állni a színpadon néhány száz, esetleg néhány ezer ember előtt és semmi mögé el nem bújva, csak a saját énekhangjával magára irányítani a figyelmet akár csak pár másodpercre is, az nem bírál senkit nagyképűen és nem ír le ilyeneket soha.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 513412015-01-15 16:54:02
De ha valaki messze nem kifogástalanul énekli el a kottát, az csak azért, mert ezt kellően nagy hangon teszi, még ne legyen jó.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 513402015-01-15 16:52:32
Bármit le lehet írni bárkiről és bármit el lehet hallgatni róla... De továbbra is úgy gondolom, hogy az összehasonlítgatás - még fachtársak között is - helytelen. Mivel állítom - Marton Évával szemben - hogy ez nem verseny. Önmagukkal lehet csak összehasonlítani a teljesítményüket, és ilyen vonatkozásban, ha Rácz Rita jobban énekelt mint korábban, akkor azt szabadjon megírni és ha Lukács Gyöngyi pedig (oh mea culpa) esetleg gyengébben mint máskor, azt is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 513062015-01-15 09:29:48
Köszönöm! Végre! Mélységesen egyetértek. Az elmúlt években számtalan példát próbáltam "más sportágakból" hozni (legnagyobbat rúgó focista, stb.), de a Te példád talán még jobb: egyesek lelkendeznek, ha valaki baromi nagyot rávág a szögre - lehet, hogy így egy ütésre beverődik, de sajnos legtöbbször inkább jól elgörbül - mert nekik csak az a lényeg, hogy hű de nagyot ütött. Az, hogy görbe lett a szög, vagy esetleg mellette megsérült a deszka is, az nem számít. Pedig annak sokkal fontosabbnak kellene lennie, mint az, hogy hány és mekkora ütésekkel verték be a szöget.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512922015-01-12 23:52:30
Magad írod, hogy a véleményező hallja jobbnak, ergo semmilyen mérték nem igazolja, csak valakinek a szubjektív ítélete. Akik az Operában énekelnek, azokat is kiválasztotta - ugyanilyen szubjektíven - valaki. Annak aki döntött, ők tetszettek jobban a többinél, tehát neki "ők voltak jobbak". De mások szerint pedig nem így van. Akkor van ennek értelme? Maximum annak van szerintem, hogy az adott szerepet valaki megfelelően, jól, esetleg kiválóan énekelte, színészileg megoldotta, ezért való-e neki a szerep, vagy sem, de semmiképp nem állíthatom, hogy XY-nál jobb, vagy rosszabb.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 512892015-01-12 20:42:58
Én meg az egésszel nem értek egyet: mi az, hogy Wiedemann jobb, mint Gál, de Pánczél még jobb, mint Wiedemann, stb. Gyorsabban énekli, hangosabban, vagy hosszabban tartja a hangokat? Szerintem az éneklésben olyan fogalom, hogy jobb, egy énekesnek csak saját magával mérhetően van, ha van egyáltalán. Aki több százszor énekelhet valamit, annak biztosan becsúszik egy-két gyengébb alkalom, de sok olyan is van, aki pedig pár egészen biztató alkalom után mégsem kap több lehetőséget. Így tehát százalékosan sem lehet összehasonlítani őket. Ennek semmi értelme.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 511712015-01-05 15:52:20
Itt a topicban annyi mindenről lehet olvasni, ami nem is szorosan tartozik a MAO aktuális történéseihez, talán így nem gond, ha szót ejtünk egy "gondosan titkolt" eseménysorozat legutóbbi rendezvényéről, ami viszont teljesen ideillő. Létezik egy "Dalszínház utcai dalestek" sorozat, melyet az Opera valamiért nem igazán hirdet, így nem is csoda, ha alkalmanként a Székely Bertalan teremben jó, ha 35-40 fős hallgatóság gyülik össze. Pedig a korábbi koncertek előadói és programja is megérte volna a nagyobb hírverést - gondolom a 2000 Ft-os jegyekre lehetett volna találni még legalább kétszer ennyi külföldit akár, főleg, hogy borkóstoló is kapcsolódik a programhoz... De ez eddig nem így volt. Január 3-án délután azonban - a szervezőknek nem kis meglepetést okozva - zsúfolásig megtelt a kb. 100 főt befogadni képes terem, mert valahogyan mégis híre ment, hogy Megyesi Schwartz Lúcia fog énekelni, és a program sem volt akármilyen. Nem alibi, a már unásig lerágott csontokat tartalmazó műsorral készült, hanem a bő egy órás dalest érdekes tematikával, remekül felépített dramaturgiával várta a hallgatóságot. A kimagaslóan professzionális szinten előadott, a daléneklés lényegét és értelmét a legmagasabb szinten bemutató énekesi teljesítmmény mellett a koncert során végig kiválóan zongorázó Gábor Józsefet is ki szeretném emelni, akinek érzékeny, rendkívül muzikális KÍSÉRETE a koncert elválaszthatatlan része volt.
Hogy mennyire igaz ez, azt a jó 100 fős publikum - a ráadásokkal együtt jó másfél órás - pisszenés nélküli jelenléte, és a dalok-dalciklusok utáni automatikus hatásszünetek kivárása, majd csak ezek után kitörő taps érzékeltette a legjobban.
Öröm volt látni, hogy néhány kolléga pl. Kertesi Ingrid, Csereklyei Andrea, vagy Vígh Andrea rektor asszony is eljött meghallgatni Lúciát, de a legmegtisztelőbb Hamari Júlia személyes jelenléte volt. Őt külön is köszöntötte a műsorvezető és a közönség is nagy tapssal. Kár, hogy ugyanez - azaz a részvétel - nem mondható el a Ház egyetlen vezetőjéről sem, pedig egy kimagasló koncertélményt szalasztottak el.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 510172014-12-21 13:27:40
A túlzást nem arra a mondatra értettem, mert készséggel elhiszem, hogy óriási tapasztalattal rendelkezel. Nem ismerlek, de lehiszem. A túlzást arra értettem, amikor világsztárt kiáltanak egyesek olyan produkció hallatán, ami nem több, mint becsületes szakmai teljesítmény, vagy amikor valakinél a legapróbb nüanszokat is észreveszik, másnál meg alapvető hiányosságokat sem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 510142014-12-21 11:25:44
Ez annyira szubjektív "műfaj", hogy soha nem lesz mindenki számára egységesen elfogadható, bárki is ossza a szerepeket. Csak példaként: a Te és ppp véleményével az esetek túlnyomó többségében egyetértek, de pl. mindketten sztároltok egy énekesnőt, aki szerintem is muzikális, tehetséges, sok szerep eléneklésére alkalmas, de messze nem akkora "világszínvonal", mint ahogyan azt Ti írjátok. Ti biztosan neki osztanátok a lehetőségetek szerinti összes szerepet, én meg elküldeném egy jó énektanárhoz inkább még... Írjuk csak meg, ki-ki a saját véleményét, és lehetőleg senki ne sértődjön meg, ha mások nem értenek egyet vele. (És tartózkodjunk a túlzásoktól, mert az elegánsabbá és hihetőbbé teszi a véleményt)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 505212014-10-05 16:43:25
De Te a többiekről sem állítottál tücsköt-bogarat, velük is pozitív voltál, és ez így korrekt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 505192014-10-05 14:04:02
Egyáltalán nem vagyok frusztrált, de akármilyen nagy név, ha lebeg és zörög a hangja, akkor lebeg és zörög.
És akármilyen kis név, ha szépen, muzikálisan és jól énekel, akkor szép, muzikális és jó. Ennyi. Hiteltelen lesz a bírálat, ha még oly jól is hall sokaknál mindent, de a kedvencnél a nyilvánvalót nem veszi észre.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 505172014-10-05 11:55:56
Hát ezt pont jónak címezted. Ha Lukács, Agache vagy Komlósi énekel, akkor szerinte ők mindig világszínvonal, a többieknél meg még a fülrezonanciát is meghallja. Jó lenne tényleg pártatlan kritikát olvasni - bárkitől - aki nem lép át elegánsan a kedvencek hibáin, de a többiek szemében még a szálkát is... Pont a fiataloknak lenne hasznos, ha szakavatott rávilágítana, hogy hova vezet az állandó nyomással való éneklés (lebegés, vagy zörgés), hogy miért nem a mindenáron hangerőre törekvés az üdvözítő út. De aki x decibel alatt meg sem hallja a hangokat és az éneklés minősége, a muzikalitás meg sem érinti?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 505042014-10-04 17:46:39
OK, nem voltam ott, de a Par-Baj-on ott voltam. Ha már ennyire kifinomultan és egzaktul ítélsz, azt miért nem hallottad, hogy Komlósi Ildikó minden hangot hátulról nyom előre, hogy a nyomás miatt erősen lebeg a hang, hogy - sajnos - sokszor alacsony az intonáció és a magasságokat néha a szerencse mentette meg a gikszertől? Ezek abszolút énektechnikai paraméterek, mégis azt írtad, hogy remek volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 505032014-10-04 12:17:44
Ha már ennyire komolyan vettétek, akkor menjünk bele: a fejrezonancia használata nem egyenlő a fejhangon való énekléssel. És aki orrhangon énekel, az is használja a fejrezonanciáját.
A fejrezonanciába igenis beletartozik az orr és környékének rezonanciája is, anélkül nem is lenne teljes, mert a homloküregben lévő rezonánsok az orr és az orr melléküregen keresztül kapcsolódnak be. Így, ennyire tudálékos módon szétválasztani - mert ő hallja - egyenlő azzal, mikor egy nagy tudású énektanár megállapította, hogy a növendék a jobb oldali hangszalagjára több levegőt fújt, mint a bal oldalira... Szerintem - bár nem hallottam - annyi történt, hogy a mély hangokat előrébb hozta, jobban fókuszálta.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 504952014-10-03 22:23:42
Kedves ppp,
az orr nem a fejen van? Majd ha már a szem- és fogrezonanciát s külön fogod hallani...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 504352014-09-26 12:42:36
Akkor álljon itt még egy vélemény.
A rendezésről: mintha két különböző ember rendezte volna. A Bajazzók-ban volt koncepció, több jó ötlet, a jelmezek is jók voltak, az egészből egy kellemes, élvezhető előadás kerekedett. Engem, mivel elég hátul ültem, a magasra emelt színpad sem zavart. Ellenben a Parasztbecsület-tel nem tudott mit kezdeni a rendező. Tele volt ügyetlenségekkel, nem lehetett a koncepciót sem kitalálni: szürke, ködös, sivár, valóban észak-európai környezetben narancsfákról énekelnek, színes ruhákban - de egyáltalán nem ünneplőben - sétálgatnak tömegek a kicsi szűk téren, majdnem fellökik egymást, Santuzza pedig, mint egy spanyol özvegy, úgy van felöltöztetve. Az összes asszony hajadonfőtt, csak neki van kendője, aki egyébként lány (még hivatalosan). A megfeszített Krisztus-t viszik körbe, meg a csukjás - vezeklő jelmezt viselik, pedig Husvét van... Alfio énekli, hogy most jött meg, várja otthon Lola, majd nem hazamegy, hanem valahova el. Utána persze a házából jön ki, mikor Santuzzával találkozik...
Az énekesekről: leginkább a tenor vendég tetszett, kivéve az első megszólalását, akkor kicsit megijedtem, de belejött. A Bajazzókban pedig kifejezetten jó volt. Pasztircsák Polina szerintem egyáltalán nem volt kevés, sem hangilag, sem színészileg. Komoly jövőt jósolok neki, már most erős színpadi kisugárzása van, és igen szép zenei megoldásokat hallhattunk tőle most is. A bariton vendég sajnos valóban nem a legjobb technikával énekel, ezért az egyébként szép orgánum nem tud maradéktalanul érvényesülni és sokszor nem realizálható a hangmagasság sem. De ő is erős színpadi egyéniség. Szolnoki Apollóniának "nagyobb" lett a hangja, mint amikor pár éve hallottam, de ez szerintem nem érdem, csak állapot. Ellenben, ha már egy kicsit is hosszabb, kitartott hangot kell énekelni, kellemetlen zörgés hallatszik, lehet, hogy az erőltetéstől... Nagy Zoltán sajnos nem nyújtott értékelhetőt. Sem mint a csábító, sármos férfi, sem mint énekes. Nem tudom az okát, miért énekelhet Escamillo-t és más, jóval nagyobb szerepeket, ha ezzel a középszereppel is ilyen problémái vannak. Szappanos Tibor viszont kifejezetten szépen énekelt, feledtetve a szerepben másoktól hallott sok korábbi kellemetlen élményt. Végül Komlósi Ildikó Santuzzája: mindig elszomorít, ha egy egykor kiváló énekesnek nincs olyan őszinte, szakmai kontrollja, aki szembesíti az aktuális hangi állapotával, az abban rejlő lehetőségekkel. Lehet, hogy tíz évvel ezelőtt - ha énekelte - kiváló Santuzza volt, de ma már nem tudja megfelelő színvonalon elénekelni. Persze a rajongók bravóztak, de sokan meg kényelmetlenül feszengtek előadás közben.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 26542014-04-24 00:11:12
Úristen! Tudod Te mit beszélsz?! A főnök felesége alulintonált? És szegény Kálmán Lacinak sem lesz több fellépése, ha ez kiderül... Ez így volt korhű. Már 1869-ben is pontosan ennyivel intonálták alul. Több kutatás is bizonyíthatja.
Régizene • 30162014-04-15 17:12:21
De sajnos muzikalitás sincs. Sajnos, mert szép a hangja.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 494962014-04-09 21:20:03
Ennyi tévesen kiosztott szerep még Győriványi idejében sem volt. Gratulálunk!
Jonas Kaufmann • 7112014-03-29 09:38:16
A szemét az Budapesten is szemét és Londonban is. De itt jó esetben hangok vannak, ott pedig énekesek. Ez nagy különbség.
Jonas Kaufmann • 7032014-03-28 23:22:55
Kaufmann egy nagyon jó énekes. És Kaufmann-ként énekli el a szerepeket. Miért kellene Otellót, Cavaradossi-t, vagy mit tudom én melyik tenor főszerepet úgy énekelnie (bárkinek is), ahogy egykor Caruso, vagy Bjorling, vagy Pavarotti. Pont ez lenne az éneklés lényege, hogy ha adott egy jó énekes - mint ahogy Ö az - akkor hallgassuk meg, hogy énekli el. És pont mi ne fanyalogjunk, akiknél sajnos egy még megközelítőleg hasonló kvalitás sincs!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 493252014-03-04 18:53:25
Sajnos teljesen egyet kell értsek. És az alant belinkelt felvétel is szörnyű. Nem is értem, mitől világhírű az, aki így énekel?! De sajnos a magyar partnernőről sem lehet semmi pozitívat mondani.
Az est egyetlen "emberi" pillanata az volt, mikor a szegény férfi műsorvezető - aki a teljes műsor alatt állandóan csak az atlétaként is fantasztikusan teljesítő sztárpartnerének kérdezhetett "alá", és méltatlan poénokat kellett felolvasson a bizonyára magasan képzett PR- és marketing-osztály által összehordott felkonfokból - az utolsó megszólaláskor: "...a művésznők már rózsás hangulatban vannak", önkéntelenül imígyen kiszólt: "Ez ide volt írva, és fel kellett olvasnom"
Erkel Színház • 43402013-12-22 13:32:44
Én most is csak megírtam azt, amit láttam-hallottam. Se többet, se kevesebbet.
Csak mellékesen: ahhoz, hogy valakiről kiderüljön, van-e erotikus kisugárzása, alkalmas-e Carmen szerepére, mint előadó (nem hangilag, hanem figurában) nem kell rendezés, jelmez, díszlet, világítás. Elég két sort előadnia a Habanerá-ból, akár zongorával.
Erkel Színház • 43352013-12-20 15:04:22
Szerdán is volt egy Carmen. Ennek több címe is lehetett volna: "Amikor tényleg Michaela a legjobb" - mert magasan Ő volt a legjobb, sőt úgy is mondható, hogy az egyetlen értékelhető. Sokszor kapja Michela a legnagyobb tapsot, mert hálás szerep (mint Papagena a Varázsfuvolában)de szerda este ez teljesen jogos volt. Nagyon örültem, hogy hallhattam Pasztircsák Polinát.
A másik cím lehetett volna: "Minden relatív" - mert tényleg a szerdai Frascitta-hoz képest akkor Cecilia Lloyd sokkal jobb. És mert mint figura, Bakonyi Marcell sokkal alkalmasabb Escamillo szerepére, mint Szegedi Csaba, de rá még nagyon nagy ez a kabát. Egyszerűen nem tud még olyan szinten énekelni, amit ez a szerep megkíván. Nem tudom, ki adta oda neki, de az sem ért az énekléshez, az biztos! És sajnos Marcell a színpadi játékban is nagyon kezdő még.
Harmadrészt lehetett volna: "Nyomokban Carment is tartalmaz" - mivel Schöck Atala produkciójára leginkább ez illett. Ha behunytam a szemem, néha egy-egy pillanatra az énekesi megvalósítás rendben volt. Voltak kifejezetten szép hangjai - főképp a szerep mélyebb lágéjában - de sajnos hangilag sem volt makulátlan, mert a magasságok - amik nem is olyan nagy magasságok - már kilukadnak, lebegnek, egy sokkal idősebb hang benyomását keltik. És a szerep megkívánta erotika sehol sincs a hangjában. A játékában pedig még kevésbbé. Ha nézte is az ember, végig azon gondolkodott, hogy miért adják oda egy olyan énekesnőnek Carmen szerepét, aki valószínűleg remek oratórium szólista lehet - ha egy jó karmesterrel zeneileg is kidolgozzák a darabot - de a színpad nem a lételeme. Látszik, hogy megcsinálja az instrukciókat: felteszi a lábát az asztalra, oldalba löki Josét, ha ezt kérték, még táncol is (sőt maga kasztanyettázik, néha még el is találva az ütemet), de egy természetes, felszabadult mozdulata nincs.
De hogy jót is írjak a negyedik cím "Ez van!": Bogányi Tibor keze alatt sokkal összeszedettebben, jobban szólt a zenekar, nagyon jó tempóket vett. És végül a kórus. Most nagyon jó volt a kórus, frissen, tisztán, illúziókeltően énekeltek egész este. Éppen ezért, mivel ilyen jó volt az összhatás, kérem az itt olvasgató, válaszolgató kórustagoktól: szóljanak, hogy a Habanera előtti tenor rész nincs rendben, legyen belőle szólampróba, vagy valami, mert azt még soha nem hallottam tisztán, tisztességesen és kár lerontani az egész este színvonalát. A másik, hogy szóljanak a szőke hajú kolléganőnek, aki a rózsa odadobásának jelenete után utolsónak marad Joséval, hogy ha lehet, ne szóljon oda magyarul, hogy "Ez van!".
Erkel Színház • 42882013-12-07 20:19:03
Látom jól felkavartam az érzelmeket. Nem volt semmi hátsó szándékom, csak azt írtam meg, amit láttam és hallottam. A kórusról írt első mondatom, amit nem idézel, a rendezés hiányosságaira utal vissza, én is így gondolom, hogy ez a bajok legfőbb okozója.
Az, hogy a Háry-ban az Erkel kórusában voltak Operai tagok is, ebből a szempontból semmit nem jelent. Egy együttest együttesként kell megítélni, és a benne aktuálisan résztvevő tagoknak is így kell ehhez viszonyulni. Ha beállt az Erkel kórusába, akkor már nem az Opera kóristája. Az a kórus frissen, tisztán és illúziókeltően énekelt, ez most nem.
Erkel Színház • 42752013-12-07 14:08:04
Carmen folyt.:
Az Escamillo szerepébe beállt Szegedi Csaba sajnos tévedés. Vagy ma még tévedés. Egyrészt alkatilag egyáltalán nem illúziókeltő, láthatóan nem is érzi magát jól sem a jelmezeiben, sem a szerepben. Az áriában mindent megpróbált, a szemeit is igen villogtatta, de nem egy lehengerlő sztár-torreádor állt előttünk, hanem egy kicsit duci kisfiú, aki a felnőttektől ellesett mozdulatokkal el szeretné játszani a nagy torreádort. A hangjának szépsége azért megmutatkozott, egy-két olyan szépen megoldott frázissal - amilyent ebben a szerepben nem igen hallottam eddig itthon – megmutatta, hogy tud énekelni, a szerep lágéja is megvan, de szerintem (még) nem neki való.
Létay-Kiss Gabriellának nagy tábora van itt a fórumon. Tegnap is Ő aratta le a legnagyobb sikert. Pont azért, mert a rajongói bizonyára szeretnék sok nagy szerepben látni és hallani, mondom: a hang szép és elég nagy is, de hol van?! Annyira fönt ül és hátul szól, hogy a szöveget a legritkábban érteni. Valaki azt szokta írni, hogy sötétít. Ez nem sötétítés, hanem a hang „ülése” magas. Meg is mutatta egyébként, mert egész este a dereka fölé emelt kézzel énekelt, és egy-egy magasságnál még az arca elé is emelte a kezét. Ezek az önkéntelen mozdulatok egyértelműen megmutatják a helytelen technikát. Ha technikailag elől énekelne, a hang nem lebegne mint néhányszor tegnap is, és a rajongók legnagyobb örömére még nagyobbá, még fényesebbé válna.
Nyári Zoltán jó Don José. Főképp, mint szerep, mit színészi alakítás nagyon jó. Ő a rendezés(telenség) ellenére is kezd valamit a karakterrel, a végén is igazi drámává tudja fokozni a helyzetet. De ami szerintem maradéktalanul nincs rendben az nála is az éneklés, annak is a technikai része. El tudja énekelni a szerepet, a hangerő is elegendő, de mindent nyomással, a hang folyamatos, hátulról előre tolásával old meg. Ez már annyira beült nála, hogy amikor egyszer-kétszer megpróbálta nyomás nélkül énekelni a magasságokat, be is tört a hang. Elől és kint kellene énekelni, nem előre a rezonanciába belenyomva a hangot. Úgy a felszabaduló rezonánsok hozzácsengése miatt még felhangdúsabb lenne, még nagyobbat szólna a hangja.
Mester Viktória ellenben nagyon tetszett. Sokkal jobb volt, mint az előző években. A hangja gömbölyűbb lett, a teljes lágéban egységes, a magasságokat is sokkal jobban győzte, mint korábban. És ami főképp tetszett, hogy sem figurában, sem hangilag nem egy „közönséges, férfifaló” Carment alakított. Ha kellett nagyot szólt a hang, de mert játszani a hangjával, a szerep változása szerint több féle színt mutatott, és többször még halkan is mert énekelni. Itt nála térnék vissza a kisebb szereplőkhöz is egy pillanatra: a második felvonástól kezdődően - amennyire a karmester okozta váratlan tempók és megingások engedték - az együttesekben mindannyian kiválót nyújtottak.
És milyen igazságtalan az élet: bár Ő volt az este egyértelműen legjobb, szakmailag a legmagasabb színvonalú fellépője, ennek ellenére Michaela és José kapta a legnagyobb tapsot.
Erkel Színház • 42742013-12-07 14:07:28
A tegnapi Carmenről:
Szép-, majdnem teltházas este volt tegnap az Erkelben. A közönség többségének tetszett is, amit látott-hallott.
Sajnálatos, hogy ebből a Szinetár rendezésből mára már annyi sem maradt, amennyi a bemutató idején volt. Az asszisztensek által újra és újra lebutított, mindenféle színpadi közhelyekkel, pótcselekvésekkel kitöltött helyzetek, jelenetek még azt a kevés ötletességet, szellemességet is kiirtották, ami a kezdetekkor benne volt. Ez leginkább a kórus jelenlétében volt érezhető. Már az is veszteség, hogy a friss – a Háry-k alatt bemutatkozott – Erkel kórus helyett, gondolom az időhiány miatt, az Opera kórusa jött át. Az a bizonyos „színházi rutin” hatotta át teljes jelenlétüket. Sajnos jól látható volt, hogy egyes ősrégi kórustagok már nem is énekelnek, össze-vissza lézengenek a színpadon, mindenki csinálja a kis privát jeleneteit (kisrököny, nagyrököny, a másik vállának lapogatása, karok tárogatása, stb.). Néhány férfikari megszólalás kifejezetten fájdalmas volt. Elszomorító.
A gyerekkar hangilag viszont sokkal jobb, volt, mint a korábbi években. A színpadi jeleneteik sajnos nincsenek megoldva (lsd. fenn), de ha valaki ráncba szedné őket, megérné a fáradságot.
A zenekar, akiknek összetételét nem tudtam megállapítani, igen csak színvonal alatt teljesített.
Ebben persze nagy szerepe volt az ifjú, igen sármos, de zeneileg annál bizonytalanabb vendég karmesternek. Az első felvonás teljesen ráment a rossz tempók, a széteső zenedramaturgi megoldások okozta küszködésre. Az énekesek később is sokszor kerültek szorult helyzetbe a karmester miatt, bár a második felvonástól azért sikerült egyszer-egyszer néhány pillanatra összerázódni.
És a szólisták: a kisebb szerepekből csak két énekest említenék, a többiek becsülettel és tulajdonképpen a szerepek adta lehetőségeikhez mérten jó színvonalon álltak helyt. Az egyik Szvétek László, akinél az egyik szemem (már elég régóta) sír, a másik pedig kicsit mosolyog. Ami kellemes élményt okozott, hogy végre valaki el tudta énekelni Zuniga szerepét úgy, hogy zeneileg rendben volt, nem kellett a szék karfáját szorongatva végigszenvedni pl. a második felvonásbeli küszködéseket, amik más énekeseknél jellemzőek. De hangilag nagyon kifáradt benyomást keltett tegnap is – és már sajnos régóta. A másik Cecília Lloyd, akit azért említek, mert itt valaki korábban e szerepe kapcsán kiemelte, hogy „kiragyogott” a Carmen-vokálból, és jelentősebb szerepekre is alkalmasnak gondolja. Ami igaz, üzembiztosan énekelte Frascitta szerepét, de a néhány szólisztikusabb helyzetben kihallatszott, hogy a hang éles és szubrettes színezete van. Ezen szerintem javítania kellene ahhoz, hogy igazán nagy szerepekkel próbálkozhasson, azoknál ez a hangvétel nem felel meg.
Erkel Színház • 42532013-12-05 10:10:21
Addig kár álmodoznunk nem létező szereposztásokról és bemutatókról, amíg az is problémát okoz, hogy ott legyen a teljes zenekar az aktuális előadáson. Mint tegnap a Carmen kezdetekor, amikor a TELJES ütős szólam hiányzott. Márpedig a Carmen egy jókora cintányér ütéssel kezdődik. Később is csak két zenész érkezett meg közben...
És ha már a mű mostani sorozatának kulisszatitkainál tartunk: a vendég karmester itt "üdül" egy hétig, de nem tud próbálni, mert nem egyeztettek neki próbákat, azután kap egyetlen próbát a zenekarral - amiben csak a prímben öt olyan új muzsikus ül, aki még eddig sosem játszotta a darabot. És ez az egyetlen "zenekaros" próba a színpadi jelmezes, díszletes, rendezői is egyben. Majd a második Carmen szereplő beállása előtt van ugyan színpadi próba, de akkor a karmester nincs Magyarországon, mert ez is így lett leszervezve.
Bizonyára ezek után a vendég jó hírét fogja vinni a magyar operának...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 486952013-11-16 13:36:24
És a tenor? Nem is volt, vagy nem volt említésre érdemes, vagy a múltkori pengeváltás után, mivel nem lehet róla elég lesújtót írni, dicsérni meg ugye öngól lenne...??
Kedvenc előadók • 26202013-11-14 21:53:13
Pl. ilyen orbitális butaságot, amit zéta ír: "mélyebb hangjait kissé természetellenesen szorított gégével képzi" életemben nem hallottam, még elképzelni sem tudom. Kíváncsi lennék, hogyan szorítja össze a gégéjét valaki?!
Kedvenc előadók • 26192013-11-14 21:49:14
Pedig leírhatnál néhány nevet, tényleg örömmel értesülnék arról, ha valóban van aki a világ élvonalában énekel.
Elviselem, ha mást gondolnak, én még senkit nem minősítettem, pedig már többektől megkaptam, hogy nem jó a fülem és nincs humorérzékem, stb. Most is csak azért szálltam be a ringbe - amiben már hosszú ideje nem vettem részt - mert aránytalannak érzem ezeket a kritikákat. Azért azt aki a Grammy díjat megkapta és a Gramophone az év énekesének választotta, talán nem Magyarországról kellene kioktatni énektechnikai kérdésekben, ahogyan azt pl. Malina János teszi egy másik site-on.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Farkas Eszter (cimbalom)
Foglakozásvezetők: Haraszti Rita, Kósa Dávid
"Liszt-Kukacok Akadémiája"

10:30 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

Várjon Dénes (zongora), Biczó Bernadett, Várkonyi Zsófia (hegedű), Baksai Réka (brácsa), Kirkósa Tünde (cselló), Szappanos Edit (ének)
Meseillusztrátor: Kőszeghy Csilla
Narrátor: Simkó-Várnagy Judit
"kamara.hu - a Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja"
"Hamucsellócska"
Zenés mese a Hamupipőke nyomán

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Horváth Ágnes (brácsa), G. Horváth László (hegedű), Háry Péter (cselló), Szűcs Péter (klarinét), Kiss Péter (zongora)
MOZART: Esz-dúr („Kegelstatt”) trió zongorára, klarinétra és brácsára, K. 498
LISZT: Obermann völgye
DEBUSSY: G-dúr trió

11:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Said Tichiti (ének, guembri, ud, ütőhangszerek), Ibrahima Fall
(djembe, balafon), Khalid Moutahir (ének, ütőhangszerek), Fehér Károly, Somogyvári Balázs, Merkovics Zoltán (ütőhangszerek)
"Zenél a világ! - A Szaharán innen és túl"

15:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Zenekar
mesélő: Lukácsházi Győző
"Bonbon matiné"
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő

16:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

"Demeniv Mihály, harmonikaművész és tanítványai, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola növendékeinek koncertje"
Szerkesztő-műsorvezető: Becze Szilvia

17:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Szabóki Tünde, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Cser Krisztián, Kovács István (ének)
Lutheránia Énekkar
Budapesti Vonósok
Vezényel és a műről előadást tart: dr. Kamp Salamon
"Budapesti Vonósok – Bach közelében 1."
J.S. BACH: János-passió BWV 245
Jézus elfogatása
Péter megtagadja Jézust

17:00 : Budapest
BFZ Székház

Lesták Bedő Eszter (hegedű, barokk hegedű), Pilz János (hegedű, barokk hegedű), Rajncsák István (barokk brácsa), Mahdi Kousay (cselló, barokk cselló), Sovány Rita (viola da gamba, barokk cselló), Martos Attila (violone), Pivon Gabriella (barokk fuvola),
Cszizmadia Angelika (csembaló), Dinyés Soma (orgonapozitív, csembaló),
Varga Judit (csembaló)
"Kamarazene korhű hangszereken"
BIBER: e-moll szonáta, C. 142
J.S. BACH: D-dú;r gambaszonáta, BWV 1028
J.S. BACH: g-moll triószonáta, BWV 1029
MOREL: Chaconne en Trio
PACHELBEL: c-moll partita
J.S. BACH: C-dú;r triószonáta, BWV 1037
J.S. BACH: 5. Brandenburgi verseny, BWV 1050

17:30 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Szecsődi Ferenc, Csévi Flóra (hegedű),
Szentpéteri Gabriella (zongora),
Kiss Zenede tehetséggondozott növendékei
"Ünnepi koncert - a Klebelsberg Kuno Hét programja."
Ignaz Pleyel, Rózsa Miklós és Hubay Jenő

18:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Michel Béroff (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Csaba Péter
FRANCK: Szimfonikus variációk
RAVEL: Zongoraverseny bal kézre
SIBELIUS: II. szimfónia

18:55 : Budapest
MűPa, Fesztivál Színház

"Metropolitan Operaközvetítések a MűPában"
THOMAS ADÈS: Az öldöklő angyal

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Horti Lilla, Megyimórecz Ildikó (szoprán), Erdős Attila (bariton), Pataki Bence (basszus), Virág Emese (zongora)
Műsorvezető: Kovács Sándor
Művészeti vezető: Marton Éva
"Mihalovich-dalok"
Emlékezés a 175 éve született zeneszerzőre, a Zeneakadémia rektorára

19:00 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Bándi János, Bándi Írisz Réka (ének)
Salgó Tamás (zongora)
HANDEL: Jöjj, béke angyala (duett)
LULLY: Gavotte / hegedű szóló (Bándi Írisz Réka),
ERKEL: Bánk bán/Bánk-Gertrudis (duett)
WAGNER: Tannhäuser / Romerzählung (Bándi János)
VERDI: A trubadúr / Máglyaária, (Bándi Írisz Réka)
BIZET: Carmen / Seguidilla (duett)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Feriencsik László (fagott)
Capella Savaria
Művészeti vezető: Kalló Zsolt
JOHANN DAVID HEINICHEN: G-dúr concerto, S. 214
JOHANN FRIEDRICH FASCH: C-dúr fagottverseny, FaWV N:C1
WILLEM DE FESCH: E-dúr concerto grosso, op. 3/3
WILLEM DE FESCH: a-moll concerto grosso, op. 3/6
JOHANN DAVID HEINICHEN: G-dúr concerto, S. 213

19:00 : Budapest
Benczúr Ház

Ishimoto Hiroko (zongora)
"Női szerzők a férfiak árnyékában"
Fanny Mendelssohn, Teresa Carreno, Lili Boulanger, Elfrid Andrée, Benna Moe, Haruna Miyake, Agathe Backer, Dora Pejacevic és Amy Beach művei

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Simon Izabella, Várjon Dénes, Roman Rabinovich, Érdi Tamás (zongora)
Veronika Eberle, Muriel Cantoreggi (hegedű), Kim Kashkashian, Andrea Hallam (brácsa), Perényi Miklós, Marie-Elisabeth Hecker (cselló), Fejérvári Zsolt (nagybőgő)
Radovan Vlatković (kürt), Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott)
"kamara.hu - a Zeneakadémia Kamarazenei Fesztiválja"
DEBUSSY: En blanc et noir
CHOPIN: cisz-moll noktürn, Op. posth.
CHOPIN: 1. (g-moll) ballada, Op. 23
JANÁČEK: Concertino
JANÁČEK: Pohádka
SCHUBERT: A-dúr („A pisztráng”) zongoraötös, D. 667

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Kruppa Bálint (hegedű)
Szent Efrém Férfikar (karnagy: Bubnó Tamás)
Concerto Budapest
vez.: Rácz Zoltán
"Orbán 70, Csíky 80"
ORBÁN GYÖRGY: Serenata No.1
ORGÁNY GÖRGY: Hegedűverseny
CSÍKY BOLDIZSÁR: Új mű - ősbemutató
CSÍKY BOLDIZSÁR: Gulag

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Solti Kamarazenekar
18:00 : Pécs
Kodály Központ

Bogányi Gergely (zongora)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Cristian Mandeal
"Élet és halál táncai"
BARTÓK: Táncszvit
LISZT: Haláltánc
RICHARD STRAUSS: Hétfátyoltánc
DEBUSSY: A tenger
A mai nap
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1899 • Ormándy Jenő, karmester († 1985)
elhunyt:
1986 • Bárdos Lajos, zeneszerző, karnagy (sz. 1899)