vissza a cimoldalra
2017-11-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Milyen zenét hallgatsz most? (24980)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60140)
Momus társalgó (6274)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3855)
Társművészetek (1217)
Kedvenc művek (142)
Kedvenc előadók (2813)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11196)
A csapos közbeszól (94)

Pantheon (2147)
Bartók Béla szellemisége (238)
Lehár Ferenc (590)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2421)
Operett, mint színpadi műfaj (3369)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (933)
Moldován Stefánia (44)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2422)
Rost Andrea (1945)
Momus-játék (5368)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (367)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1179)
Franz Schmidt (2957)
Brahms, Johannes (155)
Kimernya? (2593)
Élő közvetítések (6685)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: zsoly
Leírás:
Honlap:
   


zsoly (2088 hozzászólás)
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24002017-05-21 16:19:54
Mennyire hiteles ez a szavazás? Van közjegyző? Vagy házi biznisz?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 35612017-05-19 12:22:01
Ezt újból bizonyította a tegnap premierrel!
Vincenzo Bellini • 4522017-05-19 12:21:28
Nem csak Demuro, az egész előadás! Szavakat alig találok! Fantasztikus volt!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23812017-03-29 22:47:55
Káprázatos volt! Kár bármi többet is mondani! TUTTI BRAVI!
A két héttel ezelőtti Bánk bán katarzis után most ez! Gyúrjunk a Faustra is! :-)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23782017-03-20 21:39:14
Szóval egyetértünk :-) Csak én még mindig heves leszek, ha arra gondolok, hogy mi történt a darabbal fél évszázadon keresztül.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23772017-03-20 21:37:23
A bel canto áriáknak is sajátja, hogy egy tételmondatot exponálnak és körbeéneklik. Donizetti és Bellini pocsék librettóit miért nem írja át senki? Erkelt sem kellett volna átírni. A nagyária átköltéséből, épp a lényeg lett elmismásolva: neked kell ELŐBB segítenem...
Engem teljesen levett az eredeti Erkel a lábamról. A Nádasdy-féle ABC egyszerűségű drámát csinált belőle, és úgy tette nemzeti kinccsé, hogy a bel canto lenyirbálása miatt eladhatatlanná vált külföldön... Most kellett rádöbbennem, hogy Erkel anyanyelvi szinten beszélte azt, ami miatt Donizettit és Bellinit a mai napig világszerte ünneplik? Nem kérek már többet a csonkított Bánk bánból...

Egyébként gimnazisták és felső tagozatosok nézték végig az előadást 16-án, ifjúsági bérlet volt. Az ő fegyelmezettségük a bizonyíték, hogy fogyasztható az ős-Bánk.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23682017-03-15 15:19:49
Fantasztikus este volt! Voltak zavaró szeplői, de azokat egyszerűen feledem, olyat kaptunk Kolonits Klárától, László Boldizsártól, Kelemen Zoltántól, a jelentősebb eredeti szerepben figyelemre méltóan megszólaló Cseh Antaltól, és nem utolsó sorban Pál Tamástól! És Erkel eredeti bel canto remekétől! Nem emlékszem, mikor fordult velem elő utoljára, hogy egy előadás alatt többször is percekig libabőrös voltam, vagy épp percekig a könnyem folyt. Tegnap megtörtént. Köszönöm! A nagy elődök sorához új Bánk-Melinda páros csatlakozott.
Rost Andrea • 18732017-03-04 10:14:04
A MÁO-s Salomeben még mikroportja sem lesz. Ott miben fog bízni? Rettenetes :(
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22162016-04-09 20:18:08
Rég írtam errefelé, de a tegnapi Trubadúr-premier nagyon "megmozgatott" :-) Először is óriási elismerés Pál Tamásnak a zenei koncepcióért, a zenekarnak pedig a megvalósításért. Nem tudom, utoljára mikor hallottam a szegedi zenekart ilyen tűzzel és ilyen jól játszani. A „Verdi-umccaccáknak” nyoma sem volt, minden ritmikus kíséret lüktetett, valódi életre kelt, vért vagy könnyet folyatott, vagy éppen a köd gomolygását festette. Számomra eddig ismeretlen sforzato-k és ritmikai megoldások váltak hallhatóvá, sokszor szinte robbant a zenekar, de ez amolyan belső robbanás volt, nagyon távol állt az olcsó hatásvadászattól. LE A KALAPPAL! Az operarajongóknak igazi csemege, hogy valamennyi ária ki volt nyitva, da capoval, variálva. Külön köszönet a balettzenéért, amit még sosem hallottam.
Kelemen Zoltán fantasztikusan énekli Lunát, áriájának strettája őserővel robban. 2007-ben hallottam tőle Szegeden a szerepet, azóta még sokkal jobb lett. Nadia Cerchez sokkal, de sokkal jobban tetszett, mint akár Ladyként, akár Toscaként. A második részben különösen megérint, mind a szerepformálása, mind az éneklése. Ideális Leonora, alkatra és hangra is. Wiedemann Bernadett őserővel robbant be a szegedi színház auditóriumába, Azucenát az első részben szinte önkívületben énekelte, majd sokkal privátabb lett a második részben. A közönségtől a legnagyobb ovációt ő kapta. Azt is el kell azonban mondani, hogy csúcshangjai sajnos vagy nyersek voltak, vagy nem szólaltak meg rendesen. Ez hagyott szeplőt a teljesítményén, de nagyon örültem, hogy Szegeden hallhattam, immáron nem csak a szabadtérin. Profizmusa párját ritkítja. Tóbisz Titusz Manricoja állja meg a legkevésbé a helyét ebben a parádés szereposztásban. Őserő rejlik a hangjában, a magasságokat csodásan fedi, de még meg kell tanulnia énekelni. Az, hogy a legatoi vontatottak, „cipelősek”, enyhe kifejezés. A frázisvégei pedig sokszor összetörnek, mint egy csésze, amit a földhöz vágnak. Egy nagyon jó tanár kellene ahhoz a fantasztikus alapanyaghoz, ami a torkában lakozik. Naturalista Manrico-figurája egyébként kiváló, nekem nagyon tetszett.
A végére hagytam a csalódást: a színpadképet teljesen agyonvágja az igénytelenebbnél igénytelenebb parókák hada. Elnézést kérek, ha ez koncepció, akkor nem szeretem, ha pedig nem az, hanem egyszerű igénytelenség, akkor pedig kikérem magamnak. A kórus egyenesen nevetségesen fest, de Azucenát sem kímélte az, aki a fejére tette azt a borzalmat. Nagyon nagy kár! A naturalista elemek (amelyek erősen jelen vannak a rendezésben) akkor hatnak, ha azok tényleg naturalisták és nem műanyagok. A pörkölt-boncolt műanyag disznó nem az, az szimplán fájdalmas.
Megyek jövő vasárnap is megnézi. A zenei és énekesi megvalósítás összességében több, mint jelentős, a zenei koncepció pedig előadás-történeti ritkaság.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18622014-04-14 17:48:10
Igen, igen!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18612014-04-14 17:47:52
Ez jó volt :-)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18582014-04-14 16:35:17
Mindez cseppet sem indokolja, hogy éneklési eszköztára a kiabálásra korlátozódjon. Hoffmann sem lírai szerep, nem mellesleg.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18542014-04-13 21:22:38
Egyetértek! Inkább hallgatom százszor László Boldizsár nagyszerű, árnyalt éneklését, két (jó, másfél) gikszerrel, mint Nyári Zoltán monoton, gikszer nélküli kiabálását. Jelzem, mindkét előadáson ott voltam, nem papírból mondok véleményt.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18522014-04-13 18:41:10
A NOL igazán korrigálhatna: a fotón nem Kálnay Zsófia, hanem a szombaton éneklő Heiter Melinda látható.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18422014-04-12 17:33:23
Asz''' volt az, pontosan ott, ahol Karola is énekelte :-) Lefutó helyett, felfutó skála lett.
José Cura • 3312014-04-02 11:34:00
"Kifejezetten érzékeny vagyok a hírességek bálványként való imádására, és szokatlan örömmel tölt el, ha hibát találok az említett énekesek teljesítményében. Jólesne leírni, hogy az ováció tényleg csak Cura nevének szólt, de el kell ismernem: a tenor hangját ünnepelte a nagyérdemű."

Nos, ha az operavilág azt a firkászt, aki ilyet leír, még engedi a jövőben szóhoz jutni, akkor azzal saját magáról állít ki bizonyítványt... Nem szépet...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 50102014-03-26 19:50:20
Némi pontosítás -ppp- kritikájához a Toscáról: Boross Csilla Szegeden már énekelt Toscát, pont abban a sorozatban, amelyben Cura is énekelt. Tehát nem először énekelte itthon ezt a címszerepet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 372482011-04-02 13:06:33
Kiemelném a cikk bevezetőjét:

"Mit Verdis „Macbeth“ ist die Ungarische Staatsoper wieder weit hinter die bisherigen zaghaften Erfolge als international anerkanntes Musiktheater zurückgefallen. Der Ex-Direktor und als Regisseur eigentlich schon abgechriebene Miklós Szinetár hat den brisanten Shakespeare-Stoff als statuarisches Bühnenweihefestspiel und damit sowohl an Shakespeare als auch am Verdi-Librettisten Piave vorbei inszeniert."

...
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7632011-03-12 19:02:35
Mosuc új kortárs zenei projektje: Motalla: Concertos for soprano and orchestra
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7622011-03-12 19:00:20
10 perces werkfilm a zürichi Normáról. A rendező elég lagymatagul beszél, de a koncepciója szerintem annál figyelemre méltóbb :-)
Legszimpatikusabb megjegyzése: a zene érvényesüljön, ne terelje el színpad a zenéről a figyelmet.
Mosuc is nyilatkozik és egy kicsit énekel is :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7602011-03-01 09:59:41
Szuper kritika a Normáról, egy kritikustól, aki tudja, mi az hogy bel canto és értékeli is azt! :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7522011-02-27 20:41:18
Ma este Norma-premier és Rollendebüt!
Toi, toi, toi! :-9

Színlap

Fotó
Operett, mint színpadi műfaj • 17812011-01-19 16:42:20
Nagyszerű gála volt Törökbálinton.
G.F. Händel Operák, Zeneművek • 16602010-12-08 18:28:14
Tiramisunak sok szeretettel

Zsoly & Sesto
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 12862010-11-13 19:52:34
:-)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 12832010-11-12 21:11:44
Köszi, kedves Zéta! Az év végén sajnos megyek haza... :-)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 12802010-11-12 15:18:38
Külföldön vagyok az idén, így a SZNSZ idei operaelőadásairól lemaradtam. Ezért is volt nagy öröm, hogy a Traviata bemutatóját élőben nézhettem a neten. Cilike,itt most is meg lehet nézni az egész előadást.

Juronics rendezése a revelatív Faust elkárhozásához képest némileg zavarba ejtett. Egyet kell értenem Lámpaoltogatóval, az egész előadásra a szereplők túlmozgatása volt a jellemző. Ez sajnos az, amit nem jó színészvezetésnek hívnak, hanem inkább funkciótlan rohangászásnak. Az I. felvonás záró cabalettájában ennek áldozatul is esik Maria Pakhar, akit a záró háromvonalas Esz előtt az emeletre felszalasztani nemhogy rossz rendezői ötlet, hanem (előre is bocsánt!) énekesgyilkos mutatvány. Meg is van az eredménye: Pakhar kiált egyet, majd mivel nem sikerül az Esz, gyorsan le is csúszik róla (a premieren, második előadást nem közvetítették, így azt nem láthattam).
Ami szintén zavaró (nekem) és nem tudtam igazából megfejteni, hogy Juronics mennyire akarta elérni a nézőnek szereplőkkel való maximális azonosulást, beleérzését, vagy mennyire akarta elidegeníteni az egész sztorit. Összességében az elsőre szavaznék, minden kifogásom ellenére is kiválóan működik az előadás, megrendített, megborzongatott. Ehhez képest nehezen értem, hogy pl. a második felvonás Alfredo-áriájában miért kell eljátszani az ókori hősszerelmest tógában (vagy palástban, mindegy), színházat rendezni az áriából, ezzel elidegenítve (vagy nevetségessé téve?) Alfredó érzéseit. Akkor most mit is akartunk valójában?
Egyébként Violetta jelenléte és játéka az ária alatt nem Juronics ötlete, elég a salzburgi Netrebko-Villazon Traviata-ra gondolni, ott is közösen öltözködnek a hálószobában a II. felvonás elején.

Balczó Péter! BRAVO! Őt először a Simándy-énekverseny döntőjében hallotam, és itt valahol le is írtam, hogy talán az egyetlen volt, aki a kötelező darabbal, Caccini Amarilli-jével tudott valamit kezdeni. Bocsánat: nagyszerűen el tudta énekelni! Nem áriázott, tudta mi az hogy legato és vonalvezetés, meg stilisztika. Alfredo-járól pontosan ugyanezt lehet elmondani. Balczó Péter a stilisztika és ízléses éneklés terén messze kiviláglik a magyarországi korosztályából! Nem énekes, énekművész! A szó legjobb értelmében. Alfredo kapcsán is pontosan az járt a fejemben, mint anno, amikor az Amarilli dalocskát hallottam tőle. Minden a helyén van. Csak kívánni lehet, hogy a következő években kápráztasson el bennünket a lirico szerepkörben.

Maria Pakhar nagyszerűen hozza a szerepet, különösen a harmadik felvonásban megrendítő az alakítása. Éneklésével kapcsolatban mégis marad bennem kérdőjel. A hangképzése egy az egyben Nyetrebko nyomdokain halad, s már most hallani a kezdeti gondokat: pl. a piano-k fogott indítása (vagy még inkább az indítás késése!) árulkodnak a technikai problémáról. Az első felvonásban az is kiderül, hogy Pakhar nem koloratúr-szoprán, a cabalettában kifejezetten lomhának hat. Nem baj, Violetta összetett szerep, a második-harmadik felvonásban viszont annál meggyőzőbb! Annak ellenére, hogy néha az volt az érzésem, hogy Pál Tamásnak vissza kellett vennie a lendületből, mintha Pakhar néha elhúzott volna egyes frázisokat.

Az olasz baritonista az öreg Germont szerepében nem hagyott különösebb nyomot.

Furcsa. Sok minden járt a fejemben az előadás kapcsán, és valahogy mégis működött, magával ragadott az egész. Érdekes műfaj az opera, az embernek az agya néha tiltakozik, a működő-élő előadás végül mégis óriási élményt tud jelenteni. :-) Köszönet érte.
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán • 4082010-02-26 15:06:45
S most már a neten is olvasható a pontos program.
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán • 4072010-02-26 13:03:09
apró pontosítás: a közvetítés második szünetében lesz a megemlékezés
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán • 4062010-02-26 13:01:10
Holnap este (27-én) az Ö1 rádió élőben közvetíti a Metropolitan Bohémélet előadását (Nyetrebko, Beczala), és a szünetben (kb. 21h06-kor) Gottfried Cervenka, az Opernredaktion vezetöje Ágai Karolára és Archipovára fog emlékezni.
Az adás online is elérhető itt

Kérdezem (nem halkan, hangosan!), hogy a hazánkban működő zenei szerkesztőségek (vannak még ilyenek?) mikor óhajtanak megemlékezni Ágai Karoláról?
Ha van bárkinek információja erről, köszönöm!

Addig is holnap este meghallgatom az osztrák közszolgálati rádió megemlékezését.

Zétának pedig ezúton is köszönet a személyes hangvételű búcsúzásért!
Sz. Ágai Karola-drámai koloratúrszoprán • 4002010-02-24 19:07:41
Igen, lásd a 224. alatti beírásom.
Edita Gruberova • 16902009-11-23 20:39:33
Bocs, Telramund! Most Parampapoli említett a Lucreziát, összekevertelek, sorry! A jelen idő sem a fachra vontakozik. Orfeusz nem relativizálta fachra a többször ismételt kijelentését.
Edita Gruberova • 16892009-11-23 20:36:22
Igen, igen. Én sem akartam itt hosszan ecsetelni ezt a dolgot, meg elemezgetni a Lucreziát, csak... A rajongói túlzásoknak is vannak azért határai.
Edita Gruberova • 16842009-11-23 20:29:29
Nem akartam megszólalni, de most már nem bírtam magamban tartani. Nizajemon és Telramund is említette a Lucreziát, hát igen. Felraktam a Lucreziát, mert igencsak nem hittem a fülemnek. És elgondolkodtam azon, amit a Papíruszos kritikus a Normáról írt. Csöppet sem nevezném elmebetegnek. Azt már inkább tartom cikinek (sorry!), hogy valaki JELEN IDŐBEN Gruberovát tartsa a legnagyobb énekesnőnek. Meg lehet hallgatni: a Lucrezia-záróhang alig negyed hanggal van alatta, és ettől eltekintve is jóindulattal visításnak nevezném. Igen kérem, lehet festeni is, és lehet nyugodtan drámainak nevezni. Hangnak már kevésbé nevezném. De amin a legjobban elképedtem az nem is a tophang (mindenkinek elsülhet rosszul), hanem a középfekvés hörgései, meleg levegői és huhogásai. Meg lehet hallgatni. Ja, biztos ez is drámai effektus.
Nem láttam a Normát, nem is arról írok, hanem a Lucreziáról, amit mindenki meghallgathat.
És eszem ágában sincs Gruberova nagyságát és életművét megkérdőjelezni! Sőt! Csak nagyon zavar, hogy egyesek elmebetegnek titulálnak kritikusokat, maguk pedig JELEN IDŐBEN írkálnak olyan dolgokat, amik igencsak "peinlich",ahogy a német mondaná. Gruberova a legnagyobb operaénekesek közé tartozott fénykorában. Ez vitathatatlan. De nem 'folyamatos jelenidőben' már, ha kérhetem.
Edita Gruberova • 16312009-11-23 09:11:11
+ egy kis Lucrezia
Edita Gruberova • 16302009-11-23 09:08:26
Egy újabb Norma-kritika
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 291412009-11-21 11:09:17
Nem Tannhäuser-téma, de tegnap este tömeg volt, teltház a Karamazov testvéreken. Hogy-hogy még senki nem lelkendezett róla?! (vagy csak elkerülte a figyelmemet) FANTASZTIKUS! BRAVI!

Amúgy nagyon érdekelne, hogy Sümegi milyen Erzsébet. Valaki látta?
Lucia Popp • 8142009-11-14 14:40:57
Egy frappáns összefoglalás a Papíruszportálon Lucia Popp pályájáról, 70. születésnapjára emlékezve.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9622009-11-13 21:26:01
Jajmán, formába' vagy, látom ám! :-)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9602009-11-13 21:04:50
Itt meg lehet hallgatni a döntős szereplését. Mimiként feltétlenül megnézem!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9222009-11-07 17:12:45
A közbe ékelődött Mezzo-fesztivál miatt csak november végére és december elejér van újból kitűzve.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9182009-11-06 22:49:34
Köszi, hogy felhívtad rá a figyelmet. Pál Tamásnak pedig köszönöm az elgondolkodtató sorokat.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9152009-11-05 17:44:59
Csatlakozom!!! Minden szavaddal egyetértek. A második szereposztás figurái fantasztikusak voltak, az igazi átléléshez és énekléshez annyit tennék hozzá, hogy mindezt magától értetődő TERMÉSZETESSÉGGEL. Semmi manír, semmi eljátszás, a figurák egyszerűen megjelentek a színpadon, a fiatal énekesi stáb egyszerre volt végtelenül bohém és végtelenül esendő. Boncsér Gergelynek gyakorlatilag semmit sem kell csinálnia ahhoz, hogy Rodolfo legyen, pusztán annyit, hogy kimegy a színpadra. Illúziókeltők voltak Kónya Krisztinával. A Kabátária tényleg klassz volt Kiss Andrástól, pont a halksága és a visszafogottsága tette személyessé és intimmé. És már megint csak ezt a szót használnám: természetessé. A közönség szisszenésnél nélkül figyelte, majd kiestek az emberek körülöttem a székből, és nagy taps volt a jutalma. BRAVI! Élveztem a premiert is, de a második előadás még nagyobb élmény volt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 289902009-11-05 10:09:59
Gyere el Szegedre és hallgasd meg Boncsért Rodolfo-ként a Bohéme-ben. Le fog esni az állad. Az enyém is leesett. Nagyon jó potenciál, vigyázni kell és rá és gondozni kell!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 289702009-11-04 18:43:09
Azért az a volumen nem akkora volumen. Én is ott voltam a szegedi Dómban, hm, mintha nem ugyanazon a koncerten lettünk volna. Már ami Cserna Ildikót illeti.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9112009-10-31 17:17:19
Igen, feltűnő kulcsdobálás van, és mindketten feltűnően fújogatják el a gyertyáikat is. A Parpignol-jelenet szerintem nagyon ötletes, hogy a gyerekek és az anyák Parpignol bábfigurái. Az utcaseprők és a tejesasszonyok helyetti kísértetvíziókat nem tudtam hova tenni. Ahogy a II. felvonás párzsi diákforradalmárait a magyar plexipajzsos rendőrökkel??? Az nekem sok volt.
A legnagyobb meglepetés a vége: Musetta nem adja oda a muffot Miminek, ő simogatja Mimi helyett. Keserű, szarkasztikus befejezés. Szegény Mimi, már úgyis félájultan.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 288962009-10-30 10:23:20
Köszi, hogy ezt belinkelted!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 9042009-10-30 10:19:49
Fotók a mai Bohém-premier elé.
MET-es operaelőadások moziban • 262009-10-25 18:05:25
Köszönöm, de Malfitanot kihagyom nagyívben, amit a Domingos filmben művelt éneklés címszó alatt, az leginkább hallgathatatlan volt. :-( A játéka pedig pedig leginkább egy giccsparódiára emlékeztetett. Így Malfitanot még Terfel kedvéért sem vállalom be.

A belemagyarázásokat én sem szeretem, de ez a Tosca nekem pont azért tetszett, mert nem éreztem belemagyarázást. Persze, ebben nem kell, hogy egyetértsünk.
MET-es operaelőadások moziban • 242009-10-25 17:36:39
PS.: ja és a darabot a szegedi Belvárosi Moziban láttam, ahol közel 500 néző élvezheti a vetítéseket, vidéken először Szegeden :-)
MET-es operaelőadások moziban • 232009-10-25 17:35:35
Nekem pedig nagyon tetszett a Tosca! Számomra ez igazi verizmo volt, és hadd emlékeztessek arra, hogy bár a realizmus nem egyenlő a naturalizmussal, de bizony sokkal közelebb áll hozzá, mint a romantikához. Tosca karaktere és Scarpia karaktere telitalálat volt! Az a Scarpia aki sorozatosan ilyen ocsmányságokra képes, az nem egy elegáns arisztokrata, hanem egy undorító kéjenc féreg (elég arra gondolni, hogy mit énekel mindkét felvonásban), akinek igenis ott vannak a kurvák a mindennapjaiban és pont ezért érdekes neki Tosca, aki nagyvadnak számíthat Scarpia könnyűcske célpontjai között. A grúz bartion szerintem fantasztikus figura volt ebben a szerepben. Mattila a második felvonásban úgyszintén. Tosca nem egy romantikus heroina (bármilyen sajnálatos is), hanem egy szerencsétlen válságbűnőző (a darab verizmo, ezt újból hangsúlyoznám), és Mattila nagyszerűen hozta minden apró részletében a krízishelyzetből bűncselekmény útján menekülők tipikus jegyeit, igazi csapdába esett, vergődő nő volt. Cselekménye még ebben a rendezében sem gyilkosság, de minősítési kérdésekről e fórumon nem vitatkozom. Azt máshol szoktam :-)
Lucia Popp • 8132009-10-22 09:49:39
A közelgő 70. születésnap emlékére
Opernglas, avagy operai távcső... • 166182009-08-30 15:15:54
Pillangókisasszony, civilben - interjú Kincses Veronikával
Sumi Jo • 1012009-08-30 15:13:28
Ha már feldobtad a topikot, nálam ez szólt tegnap:

Rossini: Messa di Gloria

Sumi Jo, Ann Murray, Francisco Arazia, Raúl Gimenez, Samuel Ramey

St Martin in the Fields; Marriner

Jo-t nem hallom itt hamisnak, viszont egy két magassága igen éles és préselt. Arazia kellemes meglepetés volt, amilyen májbajos pl. Ernestóként, itt éppen ellenkezőleg, nagyon tetszik, és Rossini nem kímélte a tenor szólamokat. Természetesen Murray és Ramey viszik a pálmát. Egyébként kiváló felvétel, nagyon élveztem! :-)
Olvasói levelek • 71232009-08-09 22:55:58
Vidnyánszky ezt förtelmes marhaságát, miszerint csak Debrecenben van repertoár szintű operajátszás minden évad előtt elnyomja. Tavaly is sikerült neki, akkor éppen az M1 Híradójában. Már meg sem lepdőm, hogy idén meg a Magyar Hírlapban nyomja ezt a süketelést. Tódítás és ferdítés magasiskolája!

Mellesleg a szegedi vezetés is üzenhetne valamit Vidnyánszky úrnak, ha ilyen gátlástalanul tesz évről évre ilyen kijelentéseket.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8942009-08-09 22:54:14
Nem Debrecenben lesz, hanem Szegeden, az önkormányzat egy csomó pénzt nyomott a fesztiválba az idén (nem úgy, mint tavaly). Tessék elolvasni az Armel honlapját, ők a szervező, ott van feketén-fehéren. Vidnyánszky ezt förtelmes marhaságát, miszerint csak Debrecenben van repertoár szintű operajátszás minden évad előtt elnyomja. Tavaly is sikerült neki, akkor éppen az M1 Híradójában. Már meg sem lepdőm, hogy idén meg a Magyar Hírlapban nyomja ezt a süketelést. Tódítás és ferdítés magasiskolája!
A nap képe • 1682009-08-07 10:48:09
Stimmel!!! Biztos nem fuvola.
Gioacchino Rossini • 5772009-08-07 10:01:20
Nem megy el az étvágyam, különben fel sem raktam volna. :-)
Cencic csúcs, az életben nem mondanám meg fül után, hogy nem lírai alt.
Te, Merilinin nem is csávó, asszem. :-)))))
Gioacchino Rossini • 5752009-08-07 09:39:59
Reggeli mellé ez, szuper!

Max Emanuel Cencic - Rossini Opera Arias

Orchestre de Chambre de Geneve
vez.: Michael Hofstetter

Tancredi, La donna del lago, Semiramide, Aureliano in Palmira
Lucia Popp • 8022009-07-25 19:26:04
Akkor marad a már meglévő házi antológiád, ha jól sejtem (?).
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7242009-07-23 11:06:44
Mosuc bravúros beugrása a koncertet 9 órával a kezdés előtt lemondó Kasarova helyére egy svájci koncertsorozatban. Cikkek:

1.

2.

3.
Fiatal művészeink hazai és nemzetközi sikerei • 2732009-07-20 18:38:34
Interjú Vajda Gergellyel, aki a kaliforniai Music in the Mountains Festival művészeti igazgatója lett
Opernglas, avagy operai távcső... • 166082009-07-20 18:36:03
Singen bis der Arzt kommt - tanulságos cikk a mai opera "cirkusziparáról".
Lucia Popp • 7992009-07-19 12:58:44
Hm, akkor kívánom Neked a második verziót! :-)
Lucia Popp • 7972009-07-19 12:31:57
A kérdés, hogy beszerzed-e, vagy tul.képp magad is már össze tudod állítani ezt az antológiát? :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7222009-07-14 17:25:22
Oh, ez klassz. :-)
Ha jól emlékszem Filianotival vannak a Tubuson Alfredo-részletek (ha nem is ebből az előadásból).
Edda Moser • 1122009-07-13 23:33:18
Aktuális interjú
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 20832009-07-01 16:05:30
Egyetértek, Schukoff nekem is tetszett! Engem sem zavart a hangszín, én baritonként hallgattam, olyan baritonként, akinek tökéletesen megvannak a Parsifalhoz szükséges magasságai. Éppen ezért fel sem merült bennem, hogy tenorokkal hasonlítgassam.
Joseph Haydn • 4192009-06-30 15:02:38
Nelsonmesse
pardon...
Joseph Haydn • 4182009-06-30 15:02:12
[b]Nelsonmesse[b]

Luba Orgonasova
Elisabeth von Magnnus
Deon van der Walt
Alastair Miles

Arnold Schoenberg Kórus
Concentus Musicus Wien
Nikoalus Harnoncourt
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7172009-06-30 14:59:47
Akkor ezek szerint a Merkerhez is eljutott a hír. :-) Úgy látszik, La Mosuc nem elégszik meg azzal, hogy így énekel, még le is doktorált? Ahogy a disszertáció címét elnézem, ráadásul a napi praxisához igen közelálló témában. :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7102009-06-29 19:07:35
Azt hiszem, hogy a választ a szó szerint süket ügynökök tudják csak... Ilyen világot élünk... Aki a Scalaban olasz repeortárt énekel, az bárhol a világon megállná a helyét. Vagyis a régi fénykorban biztosan így lett volna.
W.A.Mozart • 13972009-06-29 18:36:49
Gyerekkori szerelem első hallásra, azóta sem tudtam kiszeretni belőle, etalon mindhárom felvéltel. :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 7082009-06-29 18:35:55
BRAVA, BRAVA és nagy GRATULA! Akinek füle van, tudja, hogy ma jobb helyre nem is mehetett volna :-)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 20482009-06-22 22:57:57
Te melyik hányadba esel? :-))
(bocs a provokatív kérdésért!)
Wagner • 20582009-06-22 14:46:27
Örülök a lelkendezéseknek! Már alig várom a vasárnapi Parsifalt.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 20422009-06-22 13:40:38
Nagyszerű, kedves Pszí! Jó volt olvasni :-)
Beverly Sills-"The All-American prima donna"-"America´s operatic sweetheart" • 1912009-06-22 09:04:17
Sills és Burnett
Lucia Popp • 7902009-06-22 09:00:48
Lucia Popp Tribute
Miklósa Erika • 3992009-06-17 15:38:55
Csatlakoznom kell! A IX.-hez Miklósának semmi köze sincs. A két rossz belépéséről ne is beszéljünk. Elég blama a kottával a kézben már az első belépést elrontani, hirtelen a kamera se tudta, hova kapjon.
Wagner • 20472009-06-15 23:26:29
Én csak tavaly láttam először élőben a Ringet, sőt egyáltalán Wagnert is, még 2008 januárban a Tannhäusert, amit rögtön egy Hollandi követett Bécsben. Ebből a két előadásból már rögtön az volt a benyomásom, hogy élőben Wagner összehasonlíthatatlanul más, mint konzerven, és ő az a zeneszerző, ahol a legnagyobb a hatásbeli különbség a felvétel és az élő előadás között. Én legalábbis ekkora különbséget egyetlen más szerzőnél-műnél sem tapasztaltam. Ezt aztán maximálisan megerősítette a Ring is.
Nekem most csak Parsifal lesz, az korábban kimaradt.
Amúgy köszönet mindenkinek a beszámolókért.
Wagner • 20392009-06-15 10:30:18
Meglep, hogy Roider nem volt jó, tavaly Mimeként nagyon klassz volt.
Wagner • 20382009-06-15 10:29:34
Köszönet a beszámolókért! Kedves Semper, nem kell szerénykedni, inkább bátran írogatni. :-)
Wagner • 20342009-06-14 23:05:33
Hol maradnak a Wagner-beszámolók a Müpából??? Olvasnám kíváncsian, kedves fórumtársak, de nincs mit.
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6992009-06-12 19:25:37
gondolsz?
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6982009-06-12 19:25:18
Esetleg a hamburgi Hoffmannra gondolsz. Csúcs volt, ahogy a kacéran kacsingatott Olympia a ciklámen mini cuccban á la Merylin Monroe :-)
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6962009-06-11 11:21:40
Ha már nem szerepeket, hanem operacímeket írtam, akkor természetesen Hoffmann meséi...
Elena Mosuc-drámai koloratúra • 6952009-06-11 11:19:50
Egy fantasztikus összeállítás (többek között Lucia, Sonnambulla, Ariadne, Maria Stuarda, Olympia és a végén Traviata).
BRAVA, BRAVISSIMA!
Beverly Sills-"The All-American prima donna"-"America´s operatic sweetheart" • 1882009-06-11 10:56:41
Gyanítom, hogy nem fog hiányozni a "repertoárodból". :-))
Opernglas, avagy operai távcső... • 165822009-06-08 10:53:20
Tipikus magyarosch hozzáállás: ha nem énekel senki a STOP-ban az a baj, ha meg énekel valaki, akkor meg miért ő, miért nem más?

Minden esetre TOI, TOI, TOI Fekete Attilának!
Opernglas, avagy operai távcső... • 165722009-06-07 12:01:56
Interjú Nyári Zoltánnal.
Joseph Haydn • 4012009-06-07 12:00:32
Ennek örülök!
Nem csoda, ha két nap Ring után Verdi és Haydn kerül terítékre. Jó "lazítást"! :-)
Joseph Haydn • 3982009-06-07 10:40:34
Haydn? Azt hittem ma inkább Wagnert fogsz hallgatni. :-))
Gregor József emléke • 1292009-06-05 23:46:21
A Gregor-album lett az év könyve Szegeden.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8842009-06-05 20:19:34
Ne is mondd. Én ezt az egész korszakot csak hírből ismerhetem. :-(( A minap épp Karikó Terézt láttam az egyik belvárosi parkban. Sajnos a színpadon őt sem láthattam.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8822009-06-05 18:42:46
Én sajnos pont akkoriban kezdtem operába járni, amikor ő visszavonult. Így csak elbeszélésekből ismerem. Sajnálom, hogy nem hallhattam.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8802009-06-04 21:47:45
Interjú Juhász Józseffel életműdíja alkalmából.
Momus társalgó • 9082009-06-03 20:41:32
Most olvastam a Délmagyarországban, hogy a Mezzo-győztes Adam Diegelnek felajánlották a Szabadtérin Kalafot, amire azonnal rábólintott. De aztán beszélt az énektanárával, és végül is visszamondta, korai lenne még, vigyázni akar a hangjára. Ritkán ugyan, de ilyen példát is találni.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8792009-06-02 22:28:22
Íme a komplett fesztiválprogram:

Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval produkciói és főszerepei

Döntő a Szegedi Nemzeti Színházban 2009. november 3 – 17.


2009. november 3., 4.
David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja – ősbemutató
a debreceni Csokonai Színház produkciója (Debrecen, Magyarország)
rendező: Nadine Duffaut
versenyszerepek:
Le Condamné - Nyári Zoltán (tenor, Magyarország)
La Condamnée - Donita Volkwijn (szoprán, USA)
Le Friauche - Kim Chul Jun (basszus, Korea)

2009. november 6., 7.
Richard Strauss: Ariadné Naxosban
a Państwowa Opera Bałtycka produkciója (Gdansk, Lengyelország)
rendező: Marek Weiss
versenyszerepek:
Bachus - Patrick Bladek (tenor, Franciaország)
Composer - Ariana Chris (mezzoszoprán, USA)
Zerbinetta - Rácz Rita (koloratúr szoprán, Mo.)

2009. november 9., 10.
Maurice Ravel: Pásztoróra
Bohuslav Martinu: Alexandre bis – magyarországi bemutató
a Théâtre Bienne Soleure produkciója (Bienne, Svájc)
rendező: Bagó Bertalan
versenyszerepek:
Philoméne, Concepcion -
Friederike Meinel (mezzo, Németország)
Oscar, Gonzalve -
Balczó Péter (tenor, Magyarország)
Alexandre, Ramiro -
Stanislaw Kierner (bariton, Lengyelország)

2009. november 12., 13.
Marco Tutino: Vita – magyarországi bemutató
a Morva-Sziléziai Nemzeti Színház produkciója (Ostrava, Cseh Köztársaság)
rendező: Telihay Péter
versenyszerepek:
Vita - Zuzana Dunajcanova (szoprán, Szlovákia)
John Donne - Chad Armstrong (basszbariton, USA)
Dr. Posner - Marc Haffner (tenor, Franciaország)

2009. november 15., 16.
Tobias Picker: Emmeline – európai bemutató
a Dicapo Opera Theatre produkciója (New York, USA)
rendező: Alföldi Róbert
versenyszerepek:
Emmeline - Kristin Sampson (szoprán, USA)
Matthew - Nyári Zoltán (tenor, Magyarország)
Aunt Hannah - Iulia Merca (mezzo, Románia)

2009. november 17.
Díjátadó Gála
Közreműködik a Pannon Filharmonikusok
Rendező: Vidnyánszky Attila
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 8782009-06-02 16:42:27
Nagyon örülök, hogy Balczó Péter lehetőséget kap! Tavaly hallottam a Simándy-énekverseny döntőjében, azon kevesek közé tartozott (egy kezemen meg tudnám számolni!), akiknek volt fogalmuk arról, mi az hogy stilisztika, üde színfoltja volt az egyébként kiábrándító versenynek! Nemhiába kapta a díjat a Caccini-dalért. TOI, TOI, TOI! :-)
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

"Ringató"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Akilone Quartet: Emeline Concé, Elise De-Bendelac (hegedű), Louise Desjardins (brácsa), Lucie Mercat (cselló)
BEETHOVEN: 6. (B-dúr) vonósnégyes, Op.18/6
WEBERN: Öt tétel vonósnégyesre, Op.5
WEBERN: Hat bagatell, Op.9
SCHUMANN: 1. (a-moll) vonósnégyes, Op.41/1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ROSSINI: Olasz nő Algírban

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Trojan Tünde előadóművész, Pintér Gábor színművész,
Szilasi Alex (zongora)
"...Ne hagyd a sorsod csillagokra..." - Pilinszky János versei

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Oláh Vilmos (hegedű)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, Op.50
BEETHOVEN: 1. (C-dúr) szimfónia, Op.21
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, Op.40
BEETHOVEN: 8. (F-dúr) szimfónia, Op.93

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Chantal Santon-Jeffery (ének)
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
Koncertmester: Simon Standage
Vezényel: Vashegyi György
"Ragyogjatok, új csillagok!"
Válogatás Rameau és francia kortársai operáiból

19:30 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Aysen Ulucan (hegedű), Birsen Ulucan (zongora), Özcan Ulucan (hegedű, mélyhegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
MOZART: Esz-dúr sinfonia concertante K.364
ONUR TÜRKMEN: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MICHAEL ELISON: Versenymű két hegedűre, zongorára és vonósokra (ősbemutató)
MOZART: A-dúr szimfónia no. 29, K. 201
19:00 : Pécs
Kodály Központ

Wing Singers Gospel
Cantissimo
Trillák Kórus – Mohács, Babits Kamarakórus
VoiSingers
"Hamisítatlan kórus-ünnep!"

19:30 : Debrecen
Szent Anna Székesegyház

Kodály Kórus Debrecen
Vezényel: Szabó Sipos Máté
"Mint a hegyek"
Orbán György kóruskönyvei az idén 70 éves szerző tiszteletére
A mai nap
született:
1872 • Manuel de Falla, zeneszerző († 1946)
1933 • Krzysztof Penderecki, zeneszerző
elhunyt:
1585 • Thomas Tallis, zeneszerző (sz. 1505)