vissza a cimoldalra
2018-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1059)
Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2887)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: vilagos
Leírás:
Honlap:
   


vilagos (52 hozzászólás)
 
 
Simándy József - az örök tenor • 4932017-12-05 12:19:15

Mindenki véleményét tiszteletben tartva, csak azt szeretném felvetni: miért gondolja bárki, hogy a régi nagyok - tehetségük, szorgalmuk révén - nem tudnának alkalmazkodni a mai követelményekhez, ha ma a mai mérce szerinti, olyan formátumú mesterek kezébe kerülnének, mint Klemperer, Ferencsik, Oláh Gusztáv, Nádasdy Kálmán?


Simándy József - az örök tenor • 4892017-12-04 10:04:38

Sajnálom ezért a nyilatkozatért (csak az itt leírtak alapján, élőben nem hallottam), ami magát a nyilatkozót minősíti. A Hugenottákban látott szereplése után - ahol az általam látott előadáson nagyon megküzdött a magas hangokért, és a színészi játék sem volt valami magával ragadó - úgy gondolom, hogy mindkét tekintetben kapaszkodnia kell, hogy utolérje Simándyt.  Ha majd 50 év múlva úgy él az emberek emlékezetében, mint Simándy még ma is, akkor sikerült.



 


Olvasói levelek • 108822016-04-03 17:02:38
A fórumok írásaihoz csak alkalomszerűen szólok hozzá, de operarajongó civilként érdeklődéssel követek több témát. Ma Palló Imre felvételeit hallgattam, s közben rájöttem, hogy szinte hihetetlen: művészetével nem foglalkozik egyetlen fórum sem a momus-on, legalábbis közvetlenül biztos nem. Nem tudom, hogyan lehetne egy róla szóló fórumot indítani, hogy a szerintem egyik legjelentősebb magyar operaénekes emléke ne vesszen homályba?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 542072015-11-04 15:35:26
Kár, hogy ha van "további, hiteles információ", nem tudhatjuk meg itt, ha már volt rá utalás több ízben, s így csak találgatásokra ad okot.
De mindegy is, a vita, vagy eszmecsere szerencsére kulturált keretek között zajlott, s manapság már ez is valami. Én ilyenkor mindig csak azt sajnálom, ha valaki dicsérete a másik méltatlan leértékelésével kapcsolódik össze. Valljuk be, néha vett ilyen irányt is ez a pengeváltás, de ezt szerencsére sikerült visszarántani.
Mostantól a szép emlékek megőrzésére és az újak gyűjtésére összpontosítok (jelenleg ez utóbbi egy kicsit nehezebb).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 542012015-11-04 14:50:08
Bár magam is (talán túlzottan) elmerültem ebben a témában, most már szívesebben olvasnék véleményt a Wertherről (nekem nem nagyon tetszett, s ezt még tetézték a végtelenül leegyszerűsített magyar feliratok, amik semmit nem adtak vissza az eredeti költőiségéből, az angol pedig a magyar tükörfordítása volt), vagy a Sába királynőjéről, amit holnap fogok megnézni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541962015-11-04 12:43:53
Az a kérdés, hogy ami NINCS benne, benne van-e Simándy saját életrajzi kötetében. Ha igen, akkor ő nyilvánvalóan nem hallgatta el, s a Wikipédián pótolandó. Ha még ehhez képest is van további új (hiteles!) információ, akkor azt "illik" közzétenni, nem csak sejtetni.Hiszen "az életrajz is része a művész pályafutásának, nemde?"
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541882015-11-04 10:55:59
Mindenkit óvnék attól, hogy a Wikipédiát autentikus forrásnak tekintse. Hátránya egyben előnye is: szerkeszthető - tehát ha valakinek hiányérzete vagy plusz információja van, megírhatja, s az esetek többségében figyelembe is veszik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541872015-11-04 10:53:26
Ez természetes, az lett volna a furcsa, ha nem lett volna rivalizálás kettejük között. De a rajongóik közötti rivalizálás sokszor messze túllépte ezt a szintet, ami itt a fórumon is megnyilvánult - erre akartam utalni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541822015-11-04 09:50:49
A művészeti kérdéseken túlmenően, az életrajzi kérdéseket illetően (bár nem értem, a művész kvalitásainak megítéléséhez miért kell ezeket is bevonni a vitába) nem tartom tisztességesnek indoklás nélkül csak úgy odavetni, hogy "életrajzából kiretusáltak ez-azt", miközben az ennek illusztrálására említett események szerepelnek a művész által tollba mondott életrajzi könyvben. Az ilyen felelőtlen kitérők - konkrétumok megnevezése nélkül -felesleges találgatásokra adhatnak okot, ráadásul semmi közük ahhoz, hogy ki énekelte jobban pl. a levél-áriát, vagy milyen alakítást nyújtott az operaszínpadon.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541682015-11-04 01:45:57
Kedves Takatsa Úr, a Requiem-elemzéséért köszönetképpen (és remélhetőleg nem büntetésképpen) küldök Önnek egy linket, amely talán tartalmazza azokat az erényeket, amiket hiányolt az előadásból, ráadásul egy másik oldaláról ismerheti meg Simándyt:
https://www.youtube.com/watch?v=D3XO3mbHy74
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541582015-11-03 10:05:29
Időközben szinte mindent leírtak a takatsa úr írásához hozzászólók, amit én is szerettem volna. Csak annyit jegyeznék meg, hogy az ő analógiája szerint és ítéletének tükrében Tóth Aladár, Nádasdy Kálmán, Klemperer, Fricsay, Ferencsik, Kodály, Doráti, Fodor Géza talán vakok voltak....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541422015-11-02 08:03:41
Edgarként én is szívesen megnéztem volna Simándyt, de úgy tudom, csak Münchenben lehetett látni az 50-es évek végén (vagy a 60-as évek elején). A lemez viszont az egyik kedvencem, szerintem a legjobb felvételei közé tartozik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541392015-11-02 07:37:45
Már vártam, hogy mikor kerül a képbe Réti József...Őt is óriási énekesnek tartom, de eszemben sincs Simándyval, Ilosfalvyval hasonlítgatni. Inkább örülök, hogy annak idején egy időben három ilyen kiválóság léphetett színpadra és koncertterembe nálunk. Kár, hogy ma nincs így.
Ugyanakkor nem fér a fejembe, hogy az egyikük szeretete miért késztet egyeseket a másik méltatlan kisebbítésére. Persze, nem ismeretlen nálunk ez a jelenség, ld. Illés/Omega, Koncz/Zalatnay/Kovács Kati/ vagy akár Fradi/MTK.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541232015-11-01 10:15:34
Más megszólalókkal ellentétben, nekem nincs jó véleményem a tegnap este látott Wertherről. (Ezt nyilvánvalóan befolyásolja, hogy az egyik legjobb operai emlékem Kelen Péter Ossián-dala, talán senkitől nem hallottam ezt ilyen szépen. Sajnos, nem találom ezt a felvételt, ha valakinek meglenne, kérem, tegye fel a youtube-ra vagy linkelje be ide).
Ez annyiban kapcsolódik az eredeti nyelvű előadás+ felirat témához, hogy véleményem szerint a feliratok itt mérhetetlenül egyszerűek (hogy ne mondjam színvonaltalanok) voltak az eredetihez képest, távolról sem tükrözték annak költőiségét. Az angol szöveg pedig a magyar tükörfordítása volt. Lehet, hogy a példákban felhozott műfordítások sem mindig jók,de azért nem ártana azt sem elfeledni, hogy az esetek többségében az eredeti sem egyszerű próza.
Nyilvánvalóan a befogadó személyétől is függ, hogy mennyire tud koncentrálni a szöveg olvasása mellett a zenére és a játékra, de biztos, hogy csak a jó színvonalú fordítás segíti a mű megértését.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 541072015-10-31 23:39:16
Mindenki véleményét tiszteletben tartva szeretném megjegyezni, hogy Simándy Józsefet és Ilosfalvy Róbertet egyformán a magyar operajátszás óriásának tartom, magamat pedig igen szerencsésnek, hogy nem csak felvételről láthattam és hallhattam őket. Ez manapság még értékesebbnek tűnik számomra,hiszen megfelelő magyar szereplő hiányában olyan külföldiek énekelnek tenor-főszerepeket a budapesti operaszínpadon, akik egyiküknek sem léphetnek a nyomába.
Ehhez képest mellékesnek tartom, bár nyilvánvalóan érdekes megfigyelés, hogy valamely felvétel valamely másodpercénél ki hogyan intonált, s a Bánk Bán-interpretáció értékeléséhez is egy kicsit komplexebb megközelítést ajánlanék, ld. Fodor Gézáét (Operai Napló, 305-311.p., aki a 6 oldalas értékelésben nem helyezi az egyiket a másik fölé.
A kettejük rajongótábora közötti vetélkedés margójára érdekességként elmondom,, hogy a 70-es évek elején a Simándi-család egy tagja vitt el megnézni Ilosfalvyt, amikor Pesten lépett fel a Végzet hatalmában, azzal, hogy ezt mindenképpen látni kell.
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel • 8142015-10-18 14:15:01
1953-ban készült a felvétel, akkor még Littassy György is itthon volt. Szüleim jó barátságban voltak vele, s úgy emlékszem, valamikor a 70-es években fellépett még az Operaházban, Sarastrot énekelt, ők is megnézték. Sajnos ma már senkitől nem tudom megkérdezni, pontosan mikor is volt ez.
Simándy József - az örök tenor • 1612012-03-05 15:00:23
A rádióan egy alkalommal ugyanabban a Simándy-öszeállításban játszották le az Enzo-románcot jó pár éve, amikor Max áriáját a Bűvös vadászból. Ezt fel is vettem magnóra, de nagyon rossz lett mára már a minősége. Jó lenne újra hallani! Úgy emlékszem erre, mint S.J egyik legjobb felvételére!
Simándy József - az örök tenor • 1552012-03-04 00:14:53
Ma megnéztem az Urániában a Met-beli Ernani előadás közvetítésének ismétlését.Egyetértek -zéta kritikájával, nem volt valami nagy élmény, valahogy hiányzott belőle a tűz.
Erről jut eszembe, hogy valamikor hozzájutottam egy Ernani-részleteket tartalmazó rádiófelvételhez, ami a 60-as években készülhetett: Simándy, Palócz, Szalma(?) Déry Gabriella (?. Százszor jobb, mint a Met-é. Nem tudom ,hogy akkor vajon az egész operát felvették-e, vagy csak a részleteket. Nem tudok róla, hogy Simándy József Budapesten színpadon énekelte volna az Ernanit.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 419052011-12-11 09:40:52
bocs: nyitány, nem nyitás
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 419042011-12-11 09:39:03
Én a dec 6-i előadást láttam, de alapvetően egyetértek. Mindig optimistán és megengedően ülök be, és menet közben azt mondogatom magamnak: egész jó ez....Aztán vége, a közönség ünnepel (szegények, nem tudják, vagy nem emlékeznek rá, hogy korábban milyen előadások után hívták ki ennyiszer a szereplőket) - én meg hazaérve már másképp látom a helyzetet, főleg, ha felteszek egy-két felvételt pl. Melisssel, Rétivel. Biztosan ők sem voltak tökéletesek a kezdetkor, de a különbséget egyszerűen nem lehet írásban érzékeltetni.
Más: innen üzenem a nézőtéri felügyelőknek: AZ ELŐADÁS A NYITÁNNYAL KEZDŐDIK! Még a nyitás utolsó taktusai közben is akkora volt a rohangálás, helykeresés, a már ülő nézők felállítása, hogy nem lehetett a zenére figyelni. Korábban - helyesen - nagyobb volt a szigorúság, kéretik visszaállítani.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 413762011-11-05 18:03:03
Nem közvetlenül aktuális operaházi újság, mivel azonban a múlt megbecsülése szorosan összefügg a jelen alakulásával, itt írom meg:

Halottak napján a farkasréti temetőben felkerestem régi kedves operaművészeim sírját. Ekkor tapasztaltam, hogy az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb magyar operaénekesének, Melis Györgynek a sírja mennyire méltatlan ahhoz, amit ő adott a magyar operaművészetnek. Félreértés ne essék: nem hivalkodó, fényes síremléket hiányolok, hiszen az nem is illene az ő egyéniségéhez, de az a néhány ötletszerűen elhelyezett kődarab által körülvett kis földhalom a kopásnak indul kereszttel mégis kevés...
Úgy érzem, a volt kollégák és maga az intézmény, amit annyira szeretett, vagy az Operabarátok Egyesülete (működik még?, igazán odafigyelhetne(nének) arra, hogy ilyen módon is méltóan őrizzék emlékét.

Ha nincs erre pénz (AMI SZÉGYEN LENNE), én hajlandó lennék az elsők között befizetni pl. egy alapítványba ebből a célból.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 353022010-11-17 20:15:39
Ha a 35295-ös bejegyzéseddel a 35285-re reagáltál, akkor az csak annak második mondatára vonatkozhat, és akkor: igen! Ha nem, akkor félreértés történt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 352992010-11-17 19:16:01
Természetesen nyilván parancsra. Bár az új ügyvezető akkor még nem is élt....
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 352942010-11-17 16:31:58
Köszönöm szépen a régi rendezések felidézését. AZt hiszem, amiről én megemlékeztem, mint nekem legjobban tetszőről, az a Dr Kenessey-féle lehetett.
Kár, hogy az "ős-Bánkot" nem láthattam, a tv-ben egy kis részletet tudtam csak megnézni, de pont ott nem lehetett észlelni a különbségeket. Rokonaim felvették, talán egyszer végig tudom nézni, ez a méltalás külön felkeltette az érdeklődésemet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 352912010-11-17 16:23:20
Kedves Álmodó!

Nem "elsőre" írtam. Már 2006-ban is, sőt, idén egy Trubadúr-előadás kapcsán írt hozzászólásomra még Ön is reagált. Tény, hogy ebben a hónapban először Mozsár István kapcsán írtam, mert megláttam, hogy a neve alapján humorizáltak vele kapcsolatban, és mivel véletlenül ismerem, és nekem nagyon kedvező tapasztalataim voltak vele, úgy gondoltam, ezt megírom.
A válasz kapcsán hoztam szóba a Bánk Bán előadást, és sajnáltam, hogy - az ígéretek ellenére - nem úgy szerepel a műsorban, mint ahogy korábban eltervezték, mert érdekelt volna. A következő fordulóban - az ezel kapcsolatos hozzászólás hatására - elmondtam, hogy nem a deheroizálást reméltem az új rendezéstől, és általában semmi bajom a régi rendezésekkel, s amikor utoljára láttam, kik énekeltek. Látva a mostani szereposztást, kételyeimet fejeztem ki, hogy tőlük is hasonló élményt kapok, de remélem, kellemesen csalódok majd. Nyilvánvaló, hogy az énekes produkciónak és a rendezésnek nincs közvetlen köze egymáshoz, de úgy érzem, nem logikátlan egy hozzászólásban mindkettőt megemlíteni, hiszen az opera komplex műfaj.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 352872010-11-17 15:52:09
Nem okvetlenül egy deheroizált Bánkot szerettem volna látni, hanem egy friss, új megközelítést. Ezen kívül szeretem, ha a bérlet kibocsátója tartja az ígéretét. Semmi bajom a régi rendezésekkel, de ha már választani lehet ezek közül, akkor nekem személyesen az tetszett a legjobban, amelyik a 60-as évek végén, a 70-es évek elején-közepén ment -sajnos, nem emlékszem, ki rendezte, de Álmodó ebből láthatja, hogy nem az új vezető hatására kezdtem foglalkozni az operával. Mostani félelmem inkább az énekesi produkcióval kapcsolatos - főleg az említett összehasonlításban - , bár ne lenne igazam!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 352842010-11-17 15:26:48
Ha már a humornál tartunk, akkor talán úgy is mondhatjuk, hiogy nem jól sült el ez az ágyú....De örülök, hogy egyetértünk abban, hogy meg kell adni a tiszta lappal indulás lehetőségét..
Sokkal jobb lenne itt a művészi produkciókról vitatkozni, a jó előadásokat méltatni. Normáli körülmények között kit érdekel, hogy ki az Opera igazgatója és hogy van-e miniszteri biztos? De hát nem normálisak a körülmények.
Én pl. holnapután a Bánk Bánt fogom megnézni, amikor a bérletet megvettem, még azt hittem, hogy az ős-Bánk Bánt fogom látni érdekes új felfogásban, premier utáni előadásban. Ennyit a bérlők számára tett ígéretek betartásáról.... Most egy kicsit félek, ahhoz képest, hogy vagy 15 éve láttam utoljára Ilosfalfyval, Melissel.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 352812010-11-17 14:47:12
Tisztelt Spangel Úr!Ismeri Ön Mozsár Istvánt, hogy már azonnal, a nevét kihasználva gúnyolódik? Elég olcsó poén...
Nos, én véletlenül ismerem, és miután dolgoztam vele, állíthatom, hogy egy nagyon tisztességes, tehetséges, jószándékú ember kezébe került az adminsztratív és pénzügyi irányítás. Kívánom, hogy kapjon elég időt és annál több bizalmat, mint amit ezen a helyen megelőlegeztek neki.
Polgár László • 1752010-09-21 21:01:28
Egy rövid villanásnyi emlékkép, ugyancsak Zürichől. Hónapokkkal ezelőtt késő este álmosan kapcsolgattam a tv-t, mígnem a Mezzo-n rátaláltam a Fidelio zürichi előadásának felvételére, már a vége felé jártak. Polgár László énekelte Roccot, aki akkor már túl volt szólama javá, így az ő alakításából sajnos nem sokat láttam. Sajnos, nem emlékszem, kik énekelték a többi szerepet, de annyira igen, hogy kiváló, ismert énekesek voltak, de az előadás végén messze a legnagyobb ünneplésben Polgár László részesült - pedig, valljuk be, ez a Roccoknak úgy általában nem jár ki. Én ennek a mozzanatnak a felidézésével emlékszem Rá.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 333032010-09-15 11:18:03
Értettem. Sajnálom. Bocs.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 333012010-09-15 10:52:41
Nagyon kíváncsi vagyok a pénteki előadásra. Bár bérletes vagyok, így biztosan régimódi, begyöpösödött ... Tkp. az lenne a legjobb, ha befizetném a bérlet árát, és el sem mennék, így legalább maradna üres hely a modern operajátszás iránt nyitott beugró nézőknek.
Csak halkan teszem hozzá, hogy az utóbbi időben pont azok a produkciók tetszettek, amik esetleg a bérletesek nagy részének talán nem - ugyanis nem vagyunk egyformák, és nem tartom ízlésesnek a bérletes közönséget így leszólni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 331332010-09-01 15:18:29
Nem szeretnék most csontváz lenni az Opera (vezetőinek) szekrényében. (Egyébként meg nem szeretm ezt a kifejezést, amit naponta legalább ötször hallok.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 330642010-08-27 13:03:48
Lehet, hogy ők időt nyertek (bár Fischer inkább veszített, mert ahelyett, hogy itt nyüglődne, tárt karokkal várják a világ legkomolyabb operaházaiban).
De mi lesz a társulat tagjaival, no meg a "zzemberekkel", akik adójából finanszírozzák ezt a rejtő jenői szomorútörténetet? Nincs joguk arra, hogy egy tisztességes házban dolgozzanak ill. élvezzék a jó elődásokat?
Az a baj, hogy ez igazából nem érdekli mindazokat, akikről itt beszélünk...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 330362010-08-25 15:10:52
Nagyon távoli szemlélőként - és szenvedő nézőként, "az emberek" egyikeként - kérdezem: el tudja képzelni valaki is, hogy Harangozó Gyula nem azok támogatásával lépett fel hétfőn, akik most nem írták alá a kinevezését? Közben történhetett valami, ami homokot szórt a fogaskerekek közé. Régen is, most is látunk ilyen esetet eleget, csak hát ez nagyon szem előtt van...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 330162010-08-24 16:39:32
Ha élőben halottad Radnai Györgyöt, akkor "közönség-karriered" húsz évesnél hosszabb kell, hogy legyen.
Én hallottam és láttam, nagyon szerettem.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 26342010-08-24 16:35:25
Most már én is emlékszem, függönyök és vetített képek voltak. Köszönöm, hogy segítettél felidézni!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 26332010-08-24 16:34:05
Köszönöm, így már összeállt a kép...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 26302010-08-24 14:01:34
Köszönöm!
Ugyanakkor úgy tudom, Vámos László 1996 februárjában húnyt el. Ezek szerint a 96 októberi felújítás készült az ő korábbi rendezése alapján? Sajnos erre egyáltalán nem emlékszem, akkoriban éppen nem nagyon jártam az Operába és az Erkelbe.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 26272010-08-24 13:06:10
Nem is ezt vártam volna, hogy minden ugyanolyan legyen, mint akkor, éppen ellenkezőleg. Talán félreérthetően fogalmaztam - az szinte biztos azonban, hogy az akkori rendezésben jobb volt a színészvezetés (vagy csak több volt a próba?).
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 330032010-08-24 13:03:08
Hát ez az, erre akartam utalni eredetileg. A lényeg: művészek, méghozzá nagy művészek voltak, esetenként talán nagyobbak is, mint a felkapott világsztárok.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 329982010-08-24 12:31:08
Felhívnám a figyelmet a Kariszra általam alkalmazott olaszos jelző mögötti kérdőjelre (lehet, hogy idézőjelbe kellett volna tenni?)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 329972010-08-24 12:27:22
Tökéletesen egyetértek. Az általam a hozzászólásomban említettek (B.Nagy, Simándy, Ilosfalvy, stb.) tényleg elismertek voltak egyes külföldi operaházakban, de - minden irántuk való tisztelet és művészi nagyságuk mellett - nem voltak világszerte közismertek. Marton Éva tökéletes példa arra, ki volt világsztár a magyar énekesek közül.
Épen ezért hoztam fel az egészet Karizs "nem volt egy világsztár" minősítése okán.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 26252010-08-24 12:19:47
90 %-ban egyetértek Spangel P. kritikájával. Mielőtt azonban erre rátérnék, megemlítek két dolgot, ami nagyon zavart az előadás körülményeivel kapcsolatban:
1. AZ egész házban nem volt kifüggesztett színlap, csak a rendező Budafest programlapja (lehet, hogy volt programfüzet, de az nem pótolja). Így hát a külföldiek vagy az énekeseket nem ismerő nézők nem tudhatták, kik éneklik az egyes szerepeket, ki a rendező, ki vezényel stb.

2. Az előadás előtt azonban szétnyílt a függöny, hogy perceken keresztül olvasgathassuk az eredetileg a magyar szöveg megjelenítésére szolgáló képernyőn: ki mindenki támogatta a produkciót létrehozó Budafestet. Ezt enyhén szólva ízléstelennek tartottam, bár tisztelem mindazokat, akik erre áldoznak. Úgy vettem észre, hogy a környezetemben ülők tetszését sem nyerte el ez a módszer.

A zenei produkciót illetően egyetértek azzal, hogy Sümegi E. kiegyenlítetten, szépen, ha kell drámaian, ha kell, líraian énekelt, nagyon tetszett. Jó volt Fokanov is, akit nagyon szeretek, de megítélésem szerint ebben a szerepben a mai garnitúrából jobb Kálmándi Mihály.
Sajnos, bár gyakori és lelkes opera-látogató és -hallgató vagyok, de amatőr, így nem tudom megítélni: Fekete Attila milyen technikai megoldásokat alkalmazott Manrico szólamának megszólaltatásához, és ezek helyesek voltak-e vagy sem, de engem meggyőzött. Nagyon sajnáltam a stretta végén a gikszerért, és igazságtalannak tartom, hogy szinte mindenki ennek alapján ítél meg egy produkciót, holott az egész opera tele van Manrico áriáival és duettjeivel, amiket szerintem nagyon jó színvonalon énekelt el. (Bár lehet, hogy tényleg nem igazán neki való ez a szerep.)

AZ interneten azt olvastam, hogy a művet Vámos László rendezése alapján Palcsó Sándor állította színpadra. Eddig azt hittem, hogy az elmúlt 40 év minden Trubadúr-felújítást láttam, de nekem ez nem idézte fel egyiket sem (Vámos László talán a 70-es évek elején rendezte), egyes mozgások esetleg felderengtek, de a díszlet biztosan más volt.
Most úgy voltam vele, hogy inkább szívesen hallgattam volna ugyanezt a zenei előadást koncert-szerűen, ugyanis nagyon zavart, hogy szegény énekesek látszólag nem kaptak semmiféle útmutatást a játékot illetően. Így aztán bátortalanul, mondhatni céltalanul jártak-keltek a színpadon, és mitg tehettek mást, mint hogy elővették és alkalmazták a megszokott, és bizony már avíttnak ható operaénekesi manírokat (Vámos Lászlónál, aki egyben korszakának megkerühetetlen színházi és tv-rendezője volt, bizonyára nem így volt ez, ráadásul azóta már változtak a korszerű operajtékról alkotottt elképzelések).
Ez lehetett az oka talán Wiedemann Bernadett a kritika által említett "kedvetlenségének", pedig ő kifejezetten a jól játszó énekesek közé tartozik egyébként. Ezért nem tudta kiváló éneklése ellenére megteremteni a máglyaáriában azt a feszültséget, ami a cigányasszony elbeszéléséhez hozzátartozna.
Kár, hogy a színpad nem tudott felnőni a zenéhez, és főleg azért kár, mert viszonylag kis munkabefektetéssel sokkal maradandóbb élményt kaphatott volna a teltházas közönség.



Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 329882010-08-23 23:25:27
Világsztár? Mi az, illetve ki az?

Ilosfalvy, Simándy, Melis, Miller , B. Nagy, Kelen (hogy csak férfi-énekeseket említsek) azok voltak talán? És mégis "leénekeltek" sok világsztárt, és nyugodtan lehettek volna azok, ha a körülmények úgy alakulnak, és megfelelően menedzselik őket. Persze, ez a budapesti közönségnek nem jött volna jól..
Tehát nem sértés Karizs Bélára nézve, ha azt írják: nem volt világsztár...
Ugyanakkor, minden megbecsülésem mellett, azt hiszem, hogy a teljes produkcióját (éneklés, alakítás, kiállás) tekintve nem volt ideális Manrico vagy más Verdi-hős (ugyanakkor szívesen hallgatom olasz nyelvű felvételét a 70-es években készült Végzet hatalma-felvételen). Sajátosan "sírós" (olaszos ?) volt az éneklési stílusa, de nagy vivőerejű volt a hangja, amellyel óriási dinamikai hatsokat tudott elérni, és tisztán, biztosan énekelt. Alkata, színpadi mozgása viszont nem fedte a hősies tenoreokról alkotott elképzeléseket. Mindenestre, boldogok lehetnénk, ha ma lenne egy-két ilyen tenorunk, és akkor nem kéne mindent az egyébként kiváló Fekete Attilával énekeltetni.
B. Nagy János emlékére • 1042008-01-03 20:45:14
B. Nagy János halálának napján lemezboltban jártam, és megláttam ária-cd-jét. Ugyanezek a felvételek már megvoltak bakelitlemezen, de már erősen karcolódott a lemez, megvettem hát a cd-t is (ráadásul van rajta egy-két olyan felvétel, ami a lemezen nincs, igaz, hiányzik is egy-kettő.) Hazajövet végighalgattam, néhány áriát többször is. Hátborzongató arra gondolni, hogy lehetséges: eközben távozott el B. Nagy János a földi létből. Nem hiszem, hogy ebben a pillanatban sokan hallgatták volna a cd-jét. Isten nyugosztalja! .... Mi meg várhatunk, amíg újra ilyen kaliberű mnagyar tenor tűnik fel az Operaház színpadán..
Simándy József - az örök tenor • 342006-09-18 15:38:02
Biztos, hogy nem egyszerű a feladat, de ügyesen biztos ki lehetne küszöbölni ezekt a problémákat, ha hozzáértő venné a kezébe az ügyet. Kár, hogy ez nem én vagyok, mert szívesen felvállalnám..

Egyébként én is ott voltam az ünnepségen, de az utána következőket, az Általad oly szépen leírt utóhangulatot sajnos már nem tudtam átélni, mert máshová kellett sietnem.

Tetszett az ünnepség, bár egyes megszólalók esetében az én ízlésem szerint egy kicsit sok volt az aktuálpolitikai felhang. Bár sok mindent el lehet mindani rólam, csak azt nem, hogy a régi rendszer híve lennék, azt azért szívesen megkérdeztem volna Ütő Endrétől (aki talán egy kicsit többet beszélt a saját érdemeiről, mint amennyi ide kívánkozott volna) hogy szerinte Papp László, Balczó, és részben Egerszegi, de akár Makovecz is szerinte mikor és milyen pénzből érte el a kiemelkedő eredményeit és annak idején megkaptak-e minden létező elismerést. Jó, Papp Lászlót nem engedték a profi-világbajnoki címért indulni, ezt elismerem. A tények veszélyes dolgok, és nem elegáns ezeket figyelmen kívül hagyni.

Nekem a reformátos lelkésznő megszólalása tetszett a legjobban....

Mindezek azonban nem befolyásolják a lényeget, hogy egy szép ünnepségsorozat csúcspontjaként S.J. szobra ott áll Kistarcsán, és utána tegnap éjjel a rádióban is négy órás szép emlékező műsorral tisztelegtek emlékének.

Minden elismerést és köszönetet, hálát megérdemel a család, a S.J. Baráti Társaság, a KIKE, hogy ilyen hatalmas munkát végeznek az emlékezet fenntartására, és mindenki, aki önzetlen munkával és adományokkal segítette őket ebben. És a szobor ára is majd csak összejön....
Simándy József - az örök tenor • 322006-09-18 13:13:40
Bocsánat a gépelési hibáért: természetesen a szobor finanszírozására gondoltam
Simándy József - az örök tenor • 312006-09-18 13:11:47
Újfent felvetem a korábban már leírt gondolatot: biztos, hogy nem hozna milliókat, de tisztességes összeget eredményezne, ha a KIKE és a S.J. Baráti Társaság valamiképpen CD-n kiadna kevésbé ismert, főleg a rádióban meglévő felvételeket S.J. művészetéről. Úgy gondolom, hogy ezeket CD-ket akár a szokásos piaci árnál drágábban lehetne árulni, és elkelnének - ezzel kettős célt lehetne szolgálni: a mai érdeklődők is szélesebb körben megismerkedhetnének a nagy tenor művészetével, tehát hozzájárulna emléke fennmaradásához és ápolásához, másrészt a befolyt összeget sziobir finanszírozására lehetne felhasználni.
Simándy József - az örök tenor • 302006-09-18 13:04:33
Köszönöm a kiigazítást. Valószínűleg Somogyi László volt a karmester, akiről - lévén akkor még nem rednszeres budapesti koncertlátogató - sajnos nem sokat, sőt gyakorlatilag semmit nem tudok.
Simándy József - az örök tenor • 222006-09-15 11:24:10
Eszembe jutott még, hogy a rádiónak van két nagyon jó Verdi Requiem koncert-felvétele is Simándival: az egyik az 50-es években készült, Somogyi Ferenc (?) vezényletével, Székely Mihály énekelt még, a női közreműködőkre sajnos nem emlékszem. A második a 70-es évek közepe táján készült, Melles Károly vezényletével, közreműködött Gregor József, Sass Szilvia és Buday Lívia.
Mindkettő nagyon jó, és mindkettőn kiemelkedő szépséggel szólal meg az "Ingemisco" és a " Hostias" tenorszóló S.J tolmácsolásában a rá jellemzően szép finom átmenetekkel, szinte éteri hangzással, az utóbbiban különösen. Az ílések küloönbözők, de ez nekem sokkal jobban tetszik, mint a híres olasz és más (hős)tenorok interpretációja.
Simándy József - az örök tenor • 202006-09-13 15:59:57
Ha már a rádiófelvételekről van szó, ott igazi kincsek találhatók, amik szerintem óriási értéket képviselnek. Jó ötlet lenne, ha ezeket pl. a Simándy Baráti Társaság (nem biztos, hogy pontosan idézem a megnevezését), ezeket megszerezné, és CD-másolatokat árulna belőle. Ebből is biztosan lehetne egy bizonyos összeget összegyűjteni a S.J. emlékét ápoló célokra.
Nekem megvan innen a teljes Álarcosbál, Fidelio, Lohengrin, Turandot- felvétel, továbbá részletek az Otelloból, Ernaniból (hányan tudják vajon pl. hogy ez is létezik, és ráadásul gyönyörű!).
Hallottam a rádióban még részleteket a Bűvös vadászból és talán a Nyugat lányából, de a rádiós összeköttetésem megszűnt, így nem tudom már megszerezni. De ha az előbb leírt módon hozzájuthatnék, szívesen áldoznék rá, mint ahogy egyébként a kistarcsai szoborra is tettem.
Azt olvastam valahol, hogy az évfordulóra is megjelenik egy új CD, kíváncsi vagyok, hogy azon milyen felvételek lesznek hallhatók. A Hungaroton honlapján még nem látható, tud róla valaki?
Simándy József - az örök tenor • 162006-09-13 10:44:03
Én is ott voltam a gálaesten, amely méltóképpen idézte fel a nagy magyar tenor emlékét. A fiatal énekesek változó minőségű,de mindenképpen biztató produkcióját hallgatva arra gondoltam, hogy halála után sok évvel S.J.még arra is lehetőséget adott nekünk, hogy koncentrált válogatást kapjunk pár órában abból, amit a mai fiatal tenorok és szopránok nyújtani tudnak, és láthassuk, kikre érdemes odafigyelni a jövőben.
Külön örültem a műsor összeállításának, amely Simándy szerepeire utalva azt is bemutatta az utókornak, hogy az állandóan és joggal emlegetett Bánk bán mellett ő a tenor-irodalom szinte minden szerepét megszólaltatta, és képes volt ezek mindegyikében a legmagasabb színvonal, a művészi tökély elérésére illetve megvalósítására. Jó ezt is időről-időre feleleveníteni, hogy az utókor tudja: a mai szemüveggel nézve egy szupersztár lépett fel rendszeresen az 50-es- 70-es években a pesti Operaházban - néhány hasonlóan kvalitásos más hangfekvés-beli társával (Svéd, Melis, Palló, Székely, Littassy, Gyurkovics, Osváth, Tiszai M.)együtt, akiért a mai körülmények között kapkodnának a világ nagy operaházai és alig-alig láthatnánk itthon - legalább ennyi jó is volt azokban az időkben.
Az ilyen alkalmak elősegítik az emlékezést, és talán példát állítanak a fiatalok elé.
Köszönjük a szervezőknek és a résztvevőknek!
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Farkas Judit, Molnár Tímea (ének)
Németh Zoltán, Harazdy Miklós (zongora)
"Hangulatkoncert"
WEBER: A bűvös vadász - Agathe áriája
DONIZETTI: Don Pasquale - Norina áriája
MOZART: Cosí fan tutte - Fiordiligi áriája ('Per pieta...')
PUCCINI: Bohémélet - Musette áriája
LISZT: 7. transzcendens etűd
PUCCINI: Turandot - Liu halála
DEBUSSY: A tékozló fiú - Lia áriája
GOUNOD: Faust - Margit ékszeráriája
CHOPIN: Valse Brillante, op. 34, No. 1
DVOŘÁK: Ruszalka - Holdária
MENOTTI: A médium - Monica keringője

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Yang Sung-Won (cselló), Enrico Pace (zongora)
LISZT: 1. elégia (cselló-zongora átirat)
LISZT: 1. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: 4. (Desz-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Elfelejtett románc (cselló-zongora változat)
LISZT: 6. (E-dúr) consolation
LISZT: Gyászgondola (cselló-zongora változat)
LISZT: 3. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Die Zelle in Nonnenwerth (cselló-zongora változat)
LISZT: Cantique d'Amour
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
CHOPIN: C-dúr polonaise bevezetéssel, op. 3
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Kauten Andrea (zongora)
Savaria Szimfonikus zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám


WEBER: A bűvös vadász – nyitány
GOETZ: Zongoraverseny
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, op. 15
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)