vissza a cimoldalra
2020-07-11
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11532)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4862)
Radnai György művészete (58)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (863)
Lehár Ferenc (710)
Operett, mint színpadi műfaj (4379)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1977)
Zenetörténet (290)
Jazz (77)
Antonin Dvorak (198)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (1016)
Bartók Béla szellemisége (282)
Bartók Béla (1881-1945) (215)
A MET felvételei (681)
Kimernya? (3701)
Franz Schmidt (3638)
A nap képe (2212)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: ladik
Leírás:
Honlap:
   


ladik (64 hozzászólás)
 
 
Wagner • 10802008-01-21 16:51:31
Szerinted ki tudta volna jobban elénekelni Vénuszt, ezt a hanggyilkos, iszonyuan nehéz szólamot? (Úgy hallottam többen visszautasították, mert érezték, hogy nem tudnak megbírkózni vele) Szendrényi évekig nem volt színpadon, aztán egy mezzó szerep után hirtelen hozzá "vágták" Vénuszt. /hajlamos vagyok azt hinni, hogy kitolásból/
Barcelónából Erzsébet csarnok áriájával hozta el a Wágner díjat, s ezt a szerepet szerintem most is hitelesebben el tudta volna énekelni. Könnyű azt mondani, hogy nem volt jó. A körülményekhez képest igenis jó volt, ahhoz képest, hogy elvették tőle a folyamatos hangi jelenlét lehetőségét.Olyan ez, mint a sport. Ha nem vagy edzésben, nincs arany.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 1082007-12-07 10:00:46
Nézegettem az opera honlapját, ott is csak pár rövid mondattal mutatják be, ugyan akkor van olyan énekesnő, akiről egy egész litánia zeng (nevét nem írom ki)pedig Szendrényivel nem lehet egy napon említeni, s nem azért mert idősebb nála, hanem mert közel sem olyan tehetséges.
Titokzatosak az érvényesülés útjai.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 1072007-12-07 09:45:59
Mi az,hogy nekünk nem kellett? Ki az a "NEKÜNK" ?? Szendrényi is többnyire sikerrel a tarsolyában jött vissza külföldi fellépéseiről, s csak abban hibázott, hogy nem szerződött ki, amikor módja volt rá. Talán azt remélte, hogy itthon is szükség lesz rá. A googleban megkeresheted a róla szóló kritikákat, méltatásokat, azokhoz képest a momus ugyancsak szűkszavú.
Olvasói levelek • 49912007-10-30 08:47:20
A momus keresőbe is beírtam Kenéz Ernő nevét, a válasz nulla találat:)
Olvasói levelek • 49902007-10-30 08:43:05
Kenéz 1963-ig volt az Operaház tagja. Házy Erszébet akkortájt kezdet? Én úgy tudom a Gábor diák női főszereplőjének Krencsei Mariannak az ének hangját Gyurkovics Mária adta /a filmen legalábbis/ Zentéét pedig Kenéz, de az Ő nevét nem írták ki . A dátumokat nem tudom pontosan, de úgy vélem Kenéz Ernő a
Házy Erzsébet előtti énekes gárdához tartozott, márcsak azért is, mert a csúcson kellett abbahagynia a pályát.
Olvasói levelek • 49882007-10-29 15:57:27
Kedves Búbánat! Valakiről beszélünk és vele kapcsolatban mellesleg megemlítünk valakit. Hát ez az ! Kenézről külön nem esik szó, pedig állítólag nagyon tehetséges volt. Ma is vannak jónéhányan,
akik már életükben felejtésre ítéltetnek, és vannak, akiknek szárnyal a neve,...
Csak a hangi adottságok döntik el, hogy kiből lesz csillag? Mostanában sokat gondolkodom azon, hogyan is működnek-forognak a sztárcsinálás "malmai"?
Olvasói levelek • 49802007-10-27 12:43:58
Gyerekkoromban én a rádióban hallottam nagyon sokszor /majdnem annyiszor, mint
Gyurkovics Máriát/ gyönyörű hangja volt, olyan olaszos tenor:-)
Furcsa, hogy még az Operaház nagy könyvében sincs megemlítve a neve.
Olvasói levelek • 49792007-10-27 12:39:20
Hogyan is ugrana be, amikor 30 különböző szerepet énekelt, a mantuai hercegtől Fausztig.
1963-ban is nagy "leépítés "volt az Operában, s Kenézt azzal a "jószándékkal"
küldték el, hogy van más hivatása is, éljen meg abból. /Gyógyszerész volt eredetileg/
Olvasói levelek • 49772007-10-26 19:06:29
Kenéz Ernő. Mond valakinek valamit ez a név? 1952 és 1963 között az MÁO tenoristája. 30 főszerep 450 előadás, Simándihoz fogható hangi adottságok.
Nagyon elfelejtettük.
Érdemes beírni a googleba a nevét.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 942007-09-18 20:08:07
Na, itt jön elő a kérdés, a tyúk volt előbb, vagy a tojás? Akit elhalmoznak feladattal, annak nincs ideje lustálkodni, aki nem kap feladatot, arra könnyen rá lehet mondani, hogy "lustácska".
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 862007-09-17 20:42:10
Sajnos nem, csupán egy valaki a közönségből, aki a kezdetek óta figyelemmel kiséri a művésznő pályáját.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 842007-09-17 18:47:18
Külföldön többször énekelte (többek között) a Kékszakállú Juditját, lemez is készült vele. Itthon vajon miért nem kaphatja meg ezt a szerepet? Most már a külleme sem lehet akadály, mert egyszerüen gyönyörű a színpadon.
Madelon,mint könyöradomány? Ha van benne egy csöpp büszkeség, nem vállalja el.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 832007-09-17 18:38:13
Bizony megvan. Aki hallota Őt a két utolsó Trubadúrban nem csalódott. Az elsőben még nem hozta az igazi formáját, nem csoda hiszen már egy éve nem énekelhetett színpadon, de a másodikban már teljes fényében szólt a hangja. A közönség lelkesen tapsolt, mert a közönség
szereti, és értékeli ezt a különleges tehetségű művésznőt. Sajnos a operakedvelő közönség véleménye nem izgatja az operaház vezetését. Szendrényi Katalin nemcsak egy szép hang, de nagyszerű színésznő is. Érthetetlen, hogy miért mellőzik.
modern eszement rendezesek • 1172007-06-27 09:39:37
Ezzel a beírásoddal nincs vitám, egy egy jó előadás után engem is hasonló gondolatok foglalkoztatnak: szépen megoldott zenei frázisok, a szereplők egymás iránti kapcsolata , a karmester , hogyan segíti /vagy nem segíti az énekeseket stb,/ csak mint írtam is, eleddig nem érzékeltem, hogy mekkora szerepe van ebben opera-színházi élményben a rendezőnek. Beláttam, hogy nincs feltétlenül igazam, ezután jobban
figyelek.
Arra nem kaptam választ, hogy szerinted, ha a rockoperát kizárjuk, mimódon fog megújúlni az opera? ( csak a rendezőktől várhatunk megoldást?) Más egyéb lehetőség?
modern eszement rendezesek • 1152007-06-27 09:17:36
Igen, Sesto, próbálkozni kell,/a muszáj szónak itt és most izzadság szaga van, maradjunk abban ,hogy kell, ha érdemes.
Én kissé kényelmes megoldásnak tartom, ha a rendezők egymást leutánozva több bőrt lehúznak ugyan arról az operáról:-"láttam külföldön valami érdekes megoldást, kiegészítem a saját apró ötleteimmel, és
elhitetem a honi közönséggel, hogy én találtam ki" - Ez a fajta hozzáállás sem tetszik , épp úgy nem, mint a se füle se farka "átértelmezések", megerőszakolt átlényegítések. Lehet úgy is modernül rendezni, ha meghagyják a történetet a maga idejében, s a közönség , ha elég fogékony beleérzi a maga fájdalmát örömét.
Szerintem az a jó rendezés, amely képes
megnyitni a publikum érzelmi csatornáit, s nem Önmagát akarja főszereplővé tenni, hanem a művet. Nagyon sokszor láttam például a Toscát, és nekem az a megrázó, ha az Angyalvár tetejéről ugrik a mélybe, nem pedig egy felhőkarcoló tizedik emeletéről./Ez csak egy példa, remélem érted mire gondolok/ Jágó mint náci? Hirtelen ez jutott eszembe, elfogadom, hogy ügyetlen ( elcsépelt) párhuzam, de ezért ne rám nézz görbén, hanem azokra, akik elcsépelt közhellyé tették az ilyen, korunkra átuniformizált megoldásokat.
modern eszement rendezesek • 1122007-06-26 20:28:26
Kérdésedre, hogy mit is jelent a "modern"
operarendezés, én nem tudok válaszolni, azért nem, mert engem mindenek felett a zene és az énekes érdekel.
Az persze elképzelhető, hogy egy egy különös színpadkép, s ahogy benne mozdul a művész lenyűhöz, megborzongat, s nyilván az én hibám, ha ilyenkor nem jut eszembe , hogy ez talán egy zseniális rendezőnek is köszönhető.
Az, hogy nem bírok tudomást venni a rendezőről, kizárólag az opera esetében fordul elő velem, minden más területen, kivált a filmeknél nagyon is érdekel.
Lehet, hogy ezután a "beszélgetés" után megpróbálom kicsit másként szemlélni a dolgokat:)
modern eszement rendezesek • 1112007-06-26 20:01:20
Sesto,elgondolkodtam az érveiden, s bizonyos határig egyetértek, ám azt mindjárt az elején tisztázni szeretném, hogy eszembe sem volt rockopera-rendezéseket összehasonlítani jelenkori mondern operarendezésekkel. Úgy vélem, hogy minden kornak megvolt a maga zenei világa,s az opera ma is azokból a csodás "örökzöldekből" merítkezik, amelyek régi idők üzeneteit hordozzák .
Meglehet próbálni aktualizálni bármelyiket, megjeleníthetjük mondjuk Jágót náci-tisztként akár, csak az a kérdés, érdemes e, hiszen annyi más lehetőség adódik ... Lehetne például új, (modern) operát szerezni és azt merész, döbbenetes rendezéssel színpadra vinni.
Rengeteg fájdalmas téma van jelenidőnkben,
a modern kísérletek mégis kibicsaklanak jobbára, s úgy tűnik mintha a rockopera
lenne képes korunk izlését kielégíteni.
A "múzeumba", csak a vájtfülüek, (és persze a sznobok) járnak, az ifjúság pedig
a könnyűzene Trubadúrjainak csápol. Változik a világ( nem feltétlenül jó irányban) és változik az izlés. Ezért is mertem feltételezni , hogy a tömeg izlésének megfelelően talán a rockoperában
próbál megújúlni az opera .Azt nem mondtam, hogy ez igényes megoldás, de mégis hat a tömegekre, s ha így van, akkor ez jelent valamit.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 742007-06-25 17:30:09
Könyörgöm, akarok válaszolni, csak nem voltak egészen világosak a kérdések, vagy az én apercipiálásom nem flott.
Vegyük egyenként /szabad?/
Mondd mi az első kérdés?
modern eszement rendezesek • 842007-06-25 17:05:51
Akkor minden múzeum elefántcsonttorony? Néhány évvel ezelőtt voltam Egyiptomban, és amikor letéredeltem a nagy piramis árnyékában, határozottan úgy éreztem, ha most valaki bukfencekkel és petárdákkal el akarná venni tőlem ezt a soha vissza nem térő mágikus élményt, hát megölném.
Igen, ez csak is múzeumként lehetséges (szerintem),mert csak úgy tudom szeretni, csak úgy tudom élvezni, ha az össze-vissza
káoszban fetrengő új idő nem zavar bele.
Hidd el, van ilyen. Az LP, SD, DVD más.
Nem ugyan az, mint a szemtől szemben talákozás a zenével.
Az igazi élő operaest optimális esetben
színházi élmény, de ahhoz olyan személyek kellenek mint például Szendrényi, akinek ha nem is jön be minden esetben a magassága( másnak se mindig) mégis el tudja varázsolni a közönséget.
A rockoperát egyszinten emlegetni az operával jogos, mert ez az új idők hangja.
Ha valaki érzékeny a modern rendezésekre,a
rockoperát is el kell fogadnia.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 722007-06-25 16:42:49
A képlet egyáltalán nem egyszerű. Ha az lenne, szót sem érdemelne.
Visszadobom a kérdést: Mit nevezhetünk modern rendezésnek, és miért van szükség rá? Na, miért??
Az átfogó, mindent fölforgató nagy reform uszályaként?
Miért érdekes, ha Lohengrin aktatáskával lép a színpadra? Muszáj ráerőltetni korunkra a mítoszt, aminek a maga idejében
volt igazi jelentősége? Ettől jobbak, okosabbak leszünk?
Mi az, hogy rendezői színház? Létezik ?
Talán létezni fog. Figyeld a közeljövőt.
Most veszem észre, hogy a Szendrényi topicban vagyunk:-)Róla csak annyit, hangilag, színészileg egyformán átütő, ujabban még szép is. Sajnos nem Kovalik B. tanítványa:)
modern eszement rendezesek • 812007-06-25 16:17:59
Szóval itt zajlik a vita a rendezőkről!

Valaha nagyra Tartottam a merész, különleges rendezői megnyilvánulásokat,bizonyos témákban, bizonyos helyzetekben filmen, színpadon...Sose felejtem a Máter Johannát, a Hamu és Gyémántot, Tarkovszkij Szoláriszát, a filmre vitt Rlubjovot, Bergman sikolyait, vagy az orosz Hamletet Szmoktunovszkijjal a főszepben .... Operaügyben viszont konzervatív vagyok, mert érzésem szerint ez a zenei műfaj egyfajta múzeum, ahol a
zene és a hangok misztériuma az elsődleges. Zavar / s úgy vélem ezzel nem vagyok egyedül/ ha a rendező az énekesek, és a zeneszerző elé akar tolakodni és a saját "látomásait" akarja "megetetni" velem. Ha operába megyek, Verdit, Wágnert,
Puccinit /stb/akarom élvezni kitűnő énekesek előadásában, és nem érdekelnek a modern rendezői koncepciók. Zavar, ha egy operaházban igazgatók és rendezők presztizsben, fizetésben, hatalomban fürdenek, s az énekeseket, a kórust, a zenekart afféle beosztotti szolgahadnak nézik, akik fölött korlátlanul uralkodhatnak. Operába a zenéért és a hangokért megyek, és nem érdekel, hogy egy egy rendező mit látott külföldön, és mit próbál leutánozni a maga "dicsőségére"
A múzeum maradjon múzeum, s akik oda betérnek, ne találkozzanak fejetetejére állított eszement förmedvényekkel, mert a
klasszikus operát megújítani nem kell.
A megújításnak már kinyilt az útja: lásd rockopera, tessék ebben a műfajban kitalálni vakmerő rendezői megoldásokat, de a skanzenbe ne építsünk panelból felhőkarcolót.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 682007-06-25 15:06:33
Naná, hogy megnéztem ismét:-) a világért ki nem hagytam volna, hiszen olyan ritkán láthatom ezt a fantasztikus művésznőt a színpadon, s kitudja, láthatom e még?
A tegnapi előadás sokkal jobb volt mint a tizenkilencediki, mert akkor még érezhető volt a szorongás, mintha ismét meg kellett volna barátkoznia a színpaddal a hosszú kihagyás után . Kár, hogy nem láttad eddig sohasem, aki emlékszik csodás Toscájára, Adriánájára Brünnhildéjére, annak különösön érdekes lehet ez a másik, de épp olyan átütő tehetséggel sugárzó operaénekesnő, aki képes volt formát váltani, megujúlni, és közönségét ismét elbűvölni. Ez valóban egy másik Szendrényi, akit ha végre felfedezne az új vezetés..... Na ,erre nem sok sansz van, mert úgy érzem, hogy a közeljövő operájában a hangok háttérbe szorulnak, és modern rendezői koncepciók törnek előtérbe. Bár ne lenne igazam.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 652007-06-20 19:23:26
Még azt el kell mondanom, valaki megjegyezte a hátam mögött:-"Ez nem cigányasszony, ez királynő" Szépsége valóban meghökkentő volt. Elképzelni se tudtam, hogy mi rejlik a kilók mögött, most végre láthattam, ugyan akkor szimpátiával figyeltem Leonórát, aki majdnem olyan "nagydarab" volt mint valaha Szendrényi:-)hatalmas hang, csak a színe más. Egészében véve remek előadás volt, Luna gróf méltán ünnepeltette magát, Bándi is /egyik/ legjobb formáját hozta.
/ Kelen vajon miért mondta le?/
Óriási vastapssal ünnepelte a közönség a
produkciót, nem is értem miért vették le a műsorról? Bolond egy történet az tény, de Verdi zenéje, és az énekesi teljesítmények miatt kell a közönségnek, márpedig, ami ennyire kell, azt nem lenne szabad elvenni tőle.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 642007-06-20 19:05:55
Egyetértek az előttem szólókkal, azzal a megjegyzéssel, hogy mindenek ellenére érezhető volt személyiségének átütő sugárzása, az a fajta varázslat, amivel csak kevés énekművész rendelkezik. Ha rendszeresen foglalkoztatnák, még győzedelmesen visszatérhetne a legnagyobbak közé. Nemcsak heteken hónapokon keresztül hagyták "parlagon" éveken át nem vett róla tudomást a váltakozó vezetés, és gyanítom, hogy a mostani, az operát alapjaiban "megmodernizáló" főrendező sem számol vele, pedig olyan elementáris erejű tehetség /drámai kifejező készség/ rejlik ebben a művésznőben, ami ritkaság az opera gyakorlatában, és a hangszíne is gyönyörű. Mennyire igaz , hogy feladatok erőpróbáján edződik a hang , ez abból is kítűnik , hogy az utolsó felvonásban már tökéletesen /régi fényében/ szólt a hangja.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 542007-06-05 20:21:27
A hónap végén /19, 24/ Trubadúr. Nagyon kíváncsi vagyok milyen lesz Szendrényi közel 100 kiló súlyveszteség után a színpadon? És arra is kíváncsi vagyok, hogy vajon megnézi e valamelyik új vezető ezt az előadást? (Persze ezt nem könnyű kilesni a közönség soraiból:)
Drukkolok Szendrényinek, bár úgy érzem, ez önmagában semmit nem jelent.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 532007-03-19 13:32:40
Szerintem is szoprán, csak annyira sötét
színezetű és olyan átütően meg vannak a mélységei, hogy könnyedén el tudja énekelni a mezzó szerepeket is. Ezért mondják azt, hogy besorolhatatlan hangfaj.
Ez nem hizelgő definició? Miért baj az ha egy énekesnek a mély hangjai is jól hallhatóak? Ez miért nem hizelgő definició? Mindeképpen szükségszerű a hangfaji besorolás?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 190302007-03-14 15:48:12
Köszi. Tavaly hallottam az Optimus díjról, és figyelmere méltónak találtam, mert ritkaságszámban megy az olyan fajta
díj, amit a pályatársak ítélnek oda a kiválasztottnak, operaénekesek egy operaénekesnek. Ha valakik, hát Ők aztán tudják, hogy ki érdemel elismerést.
Miért van mégis olyan nagy csend körülötte? Miért nem írnak erről az újságok? Vagy ez csak valami belterjes szakmai ügy, ami nem tartozik a közönségre? (Bezzeg ha egy slágerénekes
megnyikkan , azonnal ugrik a média)
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 512007-03-14 09:57:17
Van, aki állítja, hogy Szendrényi született mezzo, de ez nem lehet igaz, hiszen a nemzetközi énekversenyeket drámai szopránként nyerte, ettől függetlenül /szerintem/ bármelyik mezzo szerepet bármikor el tudta volna énekelni, ám a szoprán szólamokban is mindig sikere volt, akkor is ha néha nem volt tökéletes a magassága. ( Ez bizony másnál is előfordul)Maradjunk abban, amit már többször leírtak róla: "besorolhatatlan hangfaj". Hogy ez előny, vagy hátrány, azt nem tudom, de ha ezt a "besorolhatatlanságot" figyelembe vesszük, akkor nem beszélhetünk fach-váltásról.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 190272007-03-14 09:20:12
Optimus -díj. Az idén is átadták? Ha igen, ki kapta? Mit tudtok erről?
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 392007-01-26 13:58:58
Még az ősszel, a Műszaki Egyetem aulájában. Én is csak az utolsó pillanatban tudtam meg, ezért nem szólhattam. Utána említettem ezen a fórumon, és valaki vissza is jelzett, hogy Ő is hallotta, és nagyszerű volt.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 372007-01-25 20:48:32
Verdi Requimjét már lefogyott állapotban énekelte, és semmi baj nem volt a hangjával.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 302007-01-25 11:44:41
Színpadon már régen láthattuk, de ma reggel a tévé Napkelte műsorában igen, viszontláttam. A fogyásról beszélt, kicsit a pálya nehézségeiről is, de egy szót sem szólt hajdani fergeteges sikereiről, és jelenlegi mellőzöttségéről.
Mint aki bölcsen tudomásul vette, ez van.
Az Adriana Lecouvreur című operából (is)mutattak részleteket, és látva Őt a címszerepben, ismét belém sajdult: micsoda hang! Micsoda kivételes tehetség!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 182022006-11-06 16:16:26
Tegnap este a Műszaki Egyetem aulájában
végighallgattam Verdi Requimjét. Egy ismerősöm küldött sms-t , jelezvén, hogy a
mezzo szólamot Szendrényi Katalin énekli.
Ennyi volt a "hírverés", különben mit sem tudtam volna róla. A koncert ingyenes volt, nem kellett beléptidíjat fizetni. Az aula tömve volt. A karzaton is álltak, a lépcsőkön is ültek, kevésnek bizonyult az ülőhely. A már lefogyott művésznő csodálatosan nézett ki, és gyönyörűen énekelt.Az jutott eszembe, amit egyszer valaki leírt róla: "besorolhatatlan hangfaj." Valóban. Nem hasonlít az öblösen sötétített mezzo-hangokra, sem a vékonyan szárnyaló szopránokra, valami egészen különös , sajátságos fénye-lelke van a hangjának. A szopránszólót interpretáló Ardó Mária is nagyszerű volt, bár mélyebb hangfekvésben nem tudott eléggé erőteljes lenni , ennek ellenére elismerésre méltó a teljesítménye. Egészében véve nagy élmény
volt, örülök, hogy ott lehettem. Úgy tudom, hogy 13.-án a Zeneakadémián, megismétlődik ez az előadás, ez a Requiem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 180712006-10-25 20:08:39
Már hogyne lenne! Puccini zenéje, az énekesek hangi jelenléte, és művészi játéka. Nekem ez elég. Nem szeretem ha egy rendező mindenáron megpróbál előtérbe tolakodni az úgynevezett modern operajátszás jegyében, mert én úgy vélem, hogy a klasszikus opera nem modern, és a közönség nem igényli, hogy füstben-gőzben , tótágast állva, esetleg félmeztelenül a padlón kúszva kinlódjon az énekes, csak azért mert a rendező meg akarja mutatni, hogy Ő aztán a fantáziadús
,zseniális mester. Operába a zenéért és a hangokért járok, a rendezőtől pedig azt várom el, hogy alázattal tisztelje a művet, és a lehető legjobb helyzetbe hozza azokat , akik előadják. Persze megvádolhatsz azzal, hogy konzervatív vagyok, de nézetem szerint az opera is az,
amolyan muzeális műfaj, amit ha valaki erőszakkal ki akar forgatni eredeti állapotából, olyan érzésem támad, mintha egy skanzen közepébe toronyházat akarna építeni panelból. Vannak persze modern operák (rockoperák) amelyeket föl lehet dobni különleges ötletekkel, de Verdinél, Wágnernél, Puccininél stb, erre nincs szükség, legalábbis én nem igénylem, éppen ezért jobban kedvelem az olyan rendezéseket, amelyek nem a rendező önmegvalósítására törekednek, s nem fordítják ki sarkából a művet a látvány kedvéért.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 180652006-10-25 12:38:35
Ha jól tudom, pillanatnyilag két zenei diplomával rendelkező rendező van Magyarországon, Galgóczi Judit, és Nagy Viktor. Ez utóbbi már volt főrendezője az operaháznak az Antall kormány idején, aztán amikor változott a politikai helyzet, visszaminősítették rendezővé. Most meg elbocsájtották? Vajon miért? Csak nem politikai megfontolásból? vagy tán mert egy "sztárcsináló" kritikusi klikk és a hozzájuk tartozó slepp úgy határozott, hogy amig beépítik a maguk zseninek kikiáltott emberét, átmenetileg legyen Palcsó a kinevezett? " A jog, a törvény addig is magasról le van tojva".
Nagy Viktor rendezésében láttam a Ringet,
a Toscát, a Rigolettot , a Hamupipőkét,
/Dr Herczet a Madáchban/ s most a napokban a Duna tévében Szörényi misztikus operáját , az Árpád népét. Ez utóbbinak a zenei megfogalmazása és a forgatókönyve nem nagyon tetszett, de a rendezés igazán látványos volt, nagy szakmai tudásról árulkodott. lehet, hogy mégis hiba volt elvállalnia ennek a misztikus játéknak a rendezését? Nem tudom, csak gyanítom, hogy emiatt többen jobboldalinak hiszik, és úgy vélik nincs helye az Operaházban.
Talán az lenne a megoldás, ha Nagy Viktor nem nyugodna bele, hogy ilyenformán lapátra teszik, hanem az általad megnevezett kormányrendeletre hivatkozva pert indítana. 10 százalék esély van rá, hogy megnyerné, azért ha személyesen ismerném, biztosan nem merném javasolni neki, hogy vágjon bele.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 262006-09-19 18:05:30
Nem akartam már benézni ebbe a fórumba, de aztán mégicsak... és hálás vagyok neked
Búbánat, hogy nem hagytad Szendrényi múltját bemocskolni. Sok emlékezetes élményt adott a közönségnek, s ha úgy alakul a dolog, hogy többé már nem teheti, legalább szépen búcsúzzunk tőle.
Fáy Miklós kritikájából csak azért idéztem , mert az volt az utolsó, ami róla is szólt.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 192006-09-16 21:20:46
Jó, akkor most én is idézek, Fáy Miklós
ÉNEKLŐS-KARDOZÓS című írásából, ami az Élet és Irodalomban jelent meg a Trubadúr
előadása után / és nem is volt ez olyan régen/

...................................
" Tokody Ilona, bár furcsa róla ilyet mondani, de öreg róka, rókanő, ha nincs esélye, hogy hallható legyen az együttesekben, akkor még vissza is vesz, pihen, hogy amikor lehetősége van, akkor megszólaljon a hangja. Persze akkor sem szólal már meg mindig, de nem is ez a baj, hanem ahogy nézi az ember: ugyan az
a Tokody, ugyanaz az arckifejezés, a mozdulat, és az egész mégis sivár és üres.
Ha valaki azt mondja, hogy bizonyos idő után nem lehet elvárni még az előadótól sem, hogy teljes odaadással vagyen részt ebben a furcsa történetben, azzal sem lenne könnyű vitatkozni. Vagyis nem lenne könnyű, ha nem volna ott Azucenaként Szendrényi Katalin, akiről már sokszor és sokan mondtak le, elsősorban azért mert a magasságaival gond volt. A megoldás a jelek szerint tényleg egyszerű, Szendrényi szoprán helyett mezzoszoprán szerepet énekel, és nem csak Ő jár jobban. Annyi, de annyi rossz, unalmas, károgó Azucena után egy igazi, szép hang, igazi sors, igazi tragédia. Szendrényi Katalin érdeme , hogy az ember egyszerre rájön, hogy ez a csodálatos marhaságnak tartott opera csodálatos, de nem marhaság, hanem tévelygő és megszállott emberek zenés bolyongása.
....... Olyan kedvet csináltak az Erkel Színházban, hogy otthon nekiugrottam az új
Trubadúrnak, ami persze nem új, de megint kiadták. Domingó a címlapon, dús, sötét hajjal, festői jelmezben, mintha róla szólna ez a lemez, de nem. Nincs jó formában, a magasságait csúnya fakó hangon
kiabálja .....
Nem Domingó a főhős , és természetesen nem is Rosalind Plowright, aki ugyan jó énekes, de meglehetősen érdektelen hang, és utálni is csak akkor lehet, amikor nagyon sikít.....
Jevgenyij Nyeszterenkó viszont épp olyan
erőssége a lemeznek, mint amilyen Szendrényi Katalin volt az előadásnak...."

xxxxxxx

Lám , ilyen szubjektív a művészi teljesítmény megítélése. Ezeket a sorokat egy meglehetősen szigorú kritikus írta le, s ha nem haragszol , én elhiszem neki,
mert magam is így éreztem.

És ezzel be is fejezhetnénk végre.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 152006-09-16 12:00:11
Lehet, hogy " nem normális", csak éppen természetes./És milyen remek Azucena volt!/ Mint már emlitettem is, nem egy drámai szoprán ment át mezzóba egy bizonyos kor után. Ne mondd, hogy még nem hallottál ilyenről?
Azt nem állítom, hogy valami ördögi ármány szervezte az eltűnését, valaminek bizonyára történnie kellett. A sok siker után egy esetleges bukás, vagy a kilói miatt Ő maga húzódott vissza? Nem tudom.
Néha elég egy pikkirt megjegyzés, egy
gúnyos mosoly, és az érzékeny művész vissza bújik a csigaházba. Ezek persze csak találgatások, fogalmam nincs róla, hogy mi történhetett, csak azt tudom, hogy kár érte, mert most lehetne pályája csúcsán, ha lehetne.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 142006-09-16 11:44:11
Kedves Búbánat! Ezt az interjút nem ismerem, de igen nagy szerénységről, és a pálya iránti alázatról tanúskodik.
Idézhetnél a korabeli kritikákból is, hogy fogadták a margitszigeti Aidáját,
az Erkelszínházbéli Toscáját stb .. Az angol nyelvű méltatások is érdekesek lehetnek, az interneten részben megtalálhatók. Idézhetnél persze, de minek? Most már úgy is mindegy. Feltételezem, hogy jószándékkal nyitottad ezt a fórumot, de nem hiszem, hogy érdemes lenne folytatni. Úgy sem tudjuk megfejteni, miért nem teljesedett be a jóslat, hogy Ő lesz Takács Paula, vagy Marton Éva utóda. Többen írták róla, hogy besorolhatatlan hangfaj, ami talán a
mezzóban tudna igazán magára találni, csakhogy azon a területen is már "kibérelt" helyek vannak. Szerintem fantasztikus Amnerisz lenne, jobb mint a jelenlegi , vele pontosan egyidős mezzó, de Isten ( és a szereposztás) útjai kifürkészhetetlenek:-)
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 122006-09-16 10:50:22
A verseny-győzelmeket nem követte nagy csend. Amerikában Aidát énekelt, Barcelónában a Köpeny női főszerepét, Prágában Toscát, Franciaországban, Ausztráliában Juditot a kékszakállúból, Bécsben (és itthon is) Leonorát a Végzet hatalmából, itthon Giocondát, Adriánát, Brünhilldét, és végül Azucenát, amivel ismét bizonyított. Mindig is sötét hangszíne volt, egyáltalán nem csoda az, ha egy idő után a drámai szopránból mezzo lesz.
Gyanítottam, hogy elsősorban azok írnak ide, akik megakarják kérdőjelezni a tehetségét, ezért is kértem, hogy fejezzük be. Ha jövője nincs, legalább a múltját ne vitassuk el tőle. Magas C ide vagy oda, az elmúlt húsz évben kevés olyan
sugárzó tehetséggel találkoztam, aki úgy el tudott volna varázsolni, mint Ő. Hagyjátok meg az illuziómat. Fejezzük be, ne érveljetek tovább ellene.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 102006-09-16 10:17:36
Az " eltűnés" okát benned, és a tiédhez hasonló rivális indulatokban kellene keresni, nem pedig az elcsukló magasságokban, amelyek bizony bárkivel előfordulnak, még Domingó is megcsuklott egyszer Radamesz áriája közben, és olyan negatív élményem is volt jónéhányszor, hogy sztárolt énekeseknek nem jött át a hangjuk a zenekaron, vagy úgy sikították a magasságot, hogy fölállt a szőr a hátamon. Te Szendrényinek még a múltját is szeretnéd befeketíteni minden dícsérő kritika, minden külföldi elismerés ellenére úgy véled, hogy Te jobban tudod.
Jó lenne, ha befejeznénk ezt a felesleges vitát, nem is kellene tovább írni ezt a topikot, mert félő, hogy kárörömmel beírnak ide azok a pályatársak, akiknek érdekükben állt, hogy Szendrényit kinixeljék a színpadról.Megtörtént, megnyugodhatsz. Idegesítő lehetett, hogy ahányszor fellépett, mindig Ő kapta a legnagyobb tapsot. Én tudom, minden esetben ott voltam a tapsolók között.A közönség szerette Őt, akkor is, ha néhányan a befolyásos pályatársak közül ki nem állhatták. Sikerült elérnetek, amit el akartatok érni, nem érdemes több szót vesztegetni rá, nem illő utólag belerúgni, hiszen már senkinek sem állhat útjába. Fejezzük be, jó?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178512006-09-15 14:46:38
Kisebb Operát akarnak? Már a Művészetek Palotájában is rendeznek operát, meg hallottam olyan fülest is, hogy új operaház épül a szigeten... (vagy hol) Most akkor mi van ? Lehet, hogy csak az egyetlen, szép operaházat akarják belegyümöszölni egy gyufásdobozba? Nekem
az opera olyan, mint egy múzeum. Egyik komolyzenei műfaj csodálatos szentéje. Én , mint közönség, nem igénylem, hogy modernizálják ( modernek ott van a musical, meg a rock-opera) én azért megyek
ünneplőbe öltözve operába, mert újra és újra hallani akarom Verdi, Puccini, Wagner... stb zenéjét , és hallani akarok
csodálatos hangokat. Az opera a hangoké,
és a zenéé, nem pedig az irodai dolgozóké, a rendezőké és az igazgatóké. Ők épp úgy, mint a kormány , arra valók, hogy alázattal szolgálják a művészeket, és rajtuk keresztül a közönséget.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178432006-09-15 12:25:00
Nem kéne elmenni ebbe az irányba, mert ez méltatlan, és izléstelen. Senkiről se tételezzük fel, hogy azért kap szerepet, mert valakinek a szeretője. Ezt sürgősen hagyjátok abba, és főleg ne dobálózzatok nevekkel .
Ha Szendrényi művésznőről akartok valamit is mondani, arra már van egy külön topic.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 62006-09-15 12:04:45
Anyádkínja fulladt ki! Azt csak Te szeretted volna. A magasságai is tökéletesek voltak, csak Te már tudod, hogy ezzel kell érvelni, mert ez a bevett szokás. Kilenc kritikus egyöntetű véleménye volt, hogy fellépése reveláció. Egekbe emelték , míg az első szereposztást éneklő Tokodyt nem érezték olyan nagyon jónak. Talán ez volt a bajok kezdete? Betegség, vagy pszichés dolog...(?) ez elképzelhető. Ha valaki rádöbben, hogy erősen kezdik mellőzni, fúrni bizony kiakadhat a "pszichéje", és bánatában akár el is hízhat. De ne beszéljünk a kilókról, hiszen már tudjuk, hogy azokat leadta, Azucénával pedig bizonyította, hogy nem a hangját vesztette el, csak a lehetőségeit.
Szendrényi Katalin - mi van vele? • 52006-09-15 11:46:06
Te aztán igazán felkészült vagy Szendrényi Katalinból! :-) Cikkekből szedted össze a leírt információkat? Én nem bánom, hogy külön fórumot nyitottál számára, nem hiszem, hogy ez ártana neki, de talán már nem is használ. Minden estre érdekes, és érdemes beszélni arról, hogy egy ilyen igéretes tehetség, aki színészi és hangi teljesítményének csúcsán
van, miért került mégis sűlyesztőbe? Én gyűjtöttem a róla megjelent kritikákat, és gondolom, hogy azok nem igazán tetszettek a már befutott, elismert művészeknek, akik mögött itthon mindig csak másodszereposztásban énekelhetett. Hogy miért nem szerződött külföldre, azt nem tudom, de azt igen, hogy nagyon sokat utazott. Énekelt Bécsben, Amerikában, Párizsban, Ausztráliában, Japánban...stb, s a külföldi lapokban megjelenő kritikák is elismerően nyilatkoztak róla.
Két lemez is készült vele, amelyen Juditot énekelte a Kékszakállúból, de itthon ezek a lemezek nem kaphatók, és Juditot is talán egyszer énekelte a operaház színpadán mint beugró. Mi lehet az oka, hogy itthon olyan mostohán bántak vele? Adriánája után Fáy azt írta róla, hogy "védeni való tagja Ő az operának" , s most mégis kiteszik? Érthetetlen. Nem tudok rájönni, hogy mi lehet az oka. Féltékenység? Egy szerepeket osztó igazgatónak, vagy mit tudom én ,ki osztja a feladatokat, nincs oka féltékenykedni, hiszen nem helyette, helyettük énekelne, ha énekelhetne.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178142006-09-13 15:53:17
Szívesen beszélgetnék Szendrényi Katalinról egy külön fórumon, de nem tudom, hogy itt a momuson hogy kell új rovatot, illetve új topicot nyitni. Máshol, péládul az indexen jelölve van, hogyan lehet új témát nyitni, itt nem találok semmi olyat. El tudna valaki igazítani , hogyan kell új fórumot nyitni?
Érzékelem én is, hogy itt nem egyes énekesek erényeit, vagy hibáit kell méltatni, sokkal fontosabbak az operaház
általános gondjai-bajai. Egy vagyok a közönség közül,semmi módon nem tartozom az operaház kötelékébe, ezért kínos is, hogy itt adom elő egyes személyekre vonatkozó véleményemet.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178132006-09-13 15:36:24
Pánczéllal láttam Azucénát öblögetni, Szendrényi kilóméterekkel jobb volt, mert Ő nemcsak énekelte, át is élte a szerepet.
Legyen Carmen? Érdekes ötlet, és úgy vélem remek Carmen lenne. ( Callas sem csak húszonévesen énekelt ifjú díva szerepeket) Ötvenhez közelítve? Mit gondolsz Pánczél hány éves? Ha jól tudom, egy évfolyamon végezték az akadémiát. És Temesi Mária hány éves? Szerintem nemcsak közeliti, hanem már majdnem ötven:-) És Marton Éva
hány éves? És Tokody hány évesen énekelte
a Trubadúr Leonoráját, és Melindát a szegedi szabadtérin? Kérdés: a hangja tette ezt lehetővé, vagy a hírneve?
Félreértés ne essék, nagy tisztelője vagyok Marton Évának, és Tokodynak is. Igazán nagy művészek voltak. Tisztában vagyok azzal is, hogy az operaénekes, egy bizony kor után elveszti a hangját, de Szednrényi művésznő, még nem vesztette el, erre bizonyság az Azucena. Fáy Miklós azt is megírta róla, hogy besorolhatatlan hangfaj, tehát? Legyen akár Carmen, boldogan elmegyek megnézni, és szinte biztos vagyok abban, hogy nem fogok csalódni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178102006-09-13 13:42:52
Elküldték? Valóban? Ezt nem tudtam:-(
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178052006-09-13 11:21:31
Miért is ne? Fáy azt írta Azucenájáról, hogy, "végre egy igazi szép hang, igazi dráma" , mert Szendrényi nemcsak elénekli a szerepet, de kivételes színészi adottsággal át is éli. Nem Ő lenne az egyetlen drámai szoprán, aki mezzóként folytatja a pályát. Szerintem kitűnő Amnerisz lenne ,de énekelhetné újra Brünhilldét is, vagy bármi mást. Luxus egy ilyen tehetséget mellőzni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 178022006-09-13 10:39:25
Ha most már jól néz ki, akkor elképzelhető, hogy ismét láthatjuk a színpadon? Úgy vélem a kilók miatt nem kapott szerepet az utóbbi időben, de most már ez nem lehet akadály:)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 177932006-09-12 18:30:00
Tényleg? És ?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 177912006-09-12 18:24:59
Nagy Viktorról az a hír járja, hogy jobboldali beállítottságú, s bármennyire is szeretnénk, a művészet sem mentes a politikától, illetve a politikára hivatkozó, és kirekesztő magatartástól.
Azt nem tudom megítélni, hogy a Palcsó féle túlélőkre szüksség van e, tegyük fel, hogy a nevezett rendkívüli tehetséggel van megáldva:-)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 177872006-09-12 18:18:24
Ha így van, akkor biztosan kap szerepet bőségesen, mert eleddig helyette is mások énekelték a nekivaló szólamokat.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 177842006-09-12 18:13:52
Azt a fülest hallottam, hogy Szendrényi Katalin hetven kiló lefogyott. Igaz ez?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163952006-06-29 20:09:17
Ügyes vagy Elisabetta, így kell ezt csinálni(!) bár feleslegesen erőlködsz, a fejsze elröpült, a nyelével kár hadakozni.
Egyébként Azucénája sem volt hamis, ezt Te találtad ki. (Én befejeztem)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163922006-06-29 19:48:17
Szendrényi Katalin pályáját a kezdetek óta figyelem, s gyüjtöttem a róla szóló írásokat. Amikor hazatért a Milánoi Scala studiójából, ahol két évet töltött, a Tosca címszerepében debütált óriási sikerrel .( Semmi baj nem volt a magasságaival. Akkor azt írták róla, hogy Ő jövő nagy reménysége, Takács Paula , Marton Éva utódja stb stb. Kapott is főszerepet bőségesen itthon és külföldön egyaránt. Énekelt Amerikában, Ausztráliában, Párizsban, Bécsben, Barcelónában, Párágában stb( Aidát a Margitszigeten)és egymás után nyerte meg a nemzetközi énekversenyeket. Hogy mikor kezdődött körülötte a csend, nem tudom, csak kezdtem észlelni, hogy egyre-másra hiányzik a neve a plakátokról. Brünnhildeként láttam viszont a színpadon,
aztán hosszú csend, majd Azucéna.A legközelebbi Istenek Alkonyán már Pelle énekelte helyette Brünnhildét, aki sem küllemben sem hangban, sem színészi átélésben nem volt jobb. Sokat töprengtem azon , mi lehet az oka annak, ha egy ilyen ígéretes pálya megtörik. Most kezd kirajzolódni a kép, most kezdek rájönni, hogyan lehet egy ilyen nagy tehetséget kiiktatni a pályáról. kapaszkodjunk bele egy rosszul sikerült magasságba, és kezdjük híresztelni, hogy nincs magassága. Előbb utóbb mindenki azt figyeli (maga az énekes is), előbb utóbb a
kritikusok is úgy érzik, hogy a dicsérő szavak mellett azért nem árt megemlíteni, hogy a magasságokkal baj van. Ezután jöhet a következő lépés, kezdjük el híresztelni, hogy folyamatosan hamisan énekel, és ezzel már el is értük a célt,
az énekest sikeresen letöröltük a színpadról, és jöhet az új generáció, jöhet a fiatalitás, jöhet a reform. (A közönség nem számít.)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163882006-06-29 18:32:07
Nem az érzéseimet sértetted , hanem a fülem. Azt elfogadom, hogy mint akárki más, néha Szendrényi is lehet rossz passzban, nincs olyan énekes, aki időnként ne fogna hamis hangot, (még Domingó is néha aláintonál), de hogy általában hamisan énekel, ez egyszerűen nem igaz. A magyar énekesek közül Ő az egyetlen, aki őt nemzetközi énekversenyről hozta el az első díjat, nem tartom valószínűnek, hogy a zsüri elnézte volna a hamis hangokat, vagy a préselt magasságokat. Szerintem pszichikailag tették tönkre itthon. Egyszer valaki kitalálta , hogy nem jó a magassága, s azóta mindenki ezt hajtogatta, mignem valószínűleg félni kezdett a magasságoktól. Így képzelem. lehet, hogy Te elmenekültél az előadásairól, s nem vártad meg, hogyan ünnepelte vastapssal és brávozással minden fellépését a közönség. Óriási hatású művész , igazi varázsló. Arról most hadd ne szóljak, hány préselt, vagy vísító magasságot hallottam én már énekesektől, olyanoktól, akiknek a gigszereit még a szép hangszín sem mentheti, mert nincs nekik olyan. Az, hogy nem kapott szerepet, ez nem az ő tehetségét minősíti, hanem azokat, akik a szerepeket osztják.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163682006-06-28 13:00:58
Tehet valamit a közönség? Gyüjtsünk aláírásokat, és küldjük el az igazgatónak?

Ha válaszod konkretizálni akarnám, értsem úgy, hogy például Szendrényi pályáját előremegfontolt szándékkal, módszeresen teszik tönkre? Ha igen, akkor ennek kell, hogy legyen valami oka. Külső megjelenésével van gond? Esetleg politika?
( Ezt elképzelni sem tudom, mert a tehetség nem lehet politikafüggő)
Lehet, hogy a pályatársak nem szeretik, vagy féltik tőle a szerepeiket, ezért nem szól senki egyetlen jó szót sem az érdekében? Netán elvesztette a hangját? Pár hónappal ezelőtt még megvolt.
Véletlenül sem bukkan fel a neve sem itt, sem ott, még kis mellékszerepekben sem.
Egyre inkább érdekel az ok, és szeretném ha merne valaki konkrétan válaszolni, vagy legalább a sejtéseit elmondani.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163652006-06-28 11:22:19
Megnéztem a műsort és a szereposztást.Ledöbbentem, hogy Szendrényinek egyetlen szerepe nincs, ezek szerint Ő lesz az első, akit elbocsájtanak. Amikor az Adriana főszerepét elénekelte, Fáy azt írta róla, hogy védeni való tagja Ő az operaháznak,
ha másért nem is, miatta érdemes volt műsorra tűzni ezt az amúgy nem túl népszerű operát. Azucenáját is Fáy dicsérte, azt írta, hogy Ő vitte el a hátán az egész előadást, miatta volt érdemes megnézni. Azóta néhány hónap telt el. Mi történt azóta? Mi a baj vele?
Ha el tudta énekelni döbbenetes hangi és színész erővel Azucenát, miért ne tudná elénekelni akár Amneriszt , Gertrudist, vagy a a Kékszakállú Juditját? ( Az utóbbit lemezre is énekelte külföldön, amit sikerült megszereznem egy bécsi ismerősöm jóvoltából.) Miért kell Őt negligálni? Tudja valaki az okát?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163612006-06-28 10:28:22
Temesi Máriát nem szeretem.Hideg, éles(sikitós:) a hangja, de lehet, hogy Gertrudishoz éppen ez kell? Pánczél Évával megfogom nézni, bár belőle hiányolom a színészi átélés képességét,
a hangja viszont szép, igazi mezzo.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163602006-06-28 10:21:10
A nagy Marton Éva már valóban képtelen lenne Lady Macbetet énekelni, mert koránál fogva már jócskán vesztett hangjának erejéből- fényéből, de 45 évesen még nagyszerűen megoldotta volna a
feladatot, hiszen drámai szoprán (volt) és
nem " más ketegória".
Operarajongó lévén, azt azért el tudom dönteni, mi a különbség dráma, lírai ,és
koloratúr szoprán hangok és szerepek között. Ha Marton el tudta énekelni a Turandotot, akkor Abigaéllal és Lady Macbettel is könnyedén megbírkózott volna. Ma már nem, de akkor még igen.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163582006-06-28 10:09:35
Lehet, hogy igazad van, én ezt nem tudom eldönteni, bár Brünhildét is elénekelte,
a Giocondában is nagyszerű volt, s valamikori Toscája után azt írta egy kritikus, hogy " világsztár" született. Ezek mind drámai-szoprán szerepek, nem?
Olyan már előfordult, hogy bizonyos kor után egy énekes átment ( vagy áttették) a mezzo fahba, talán neki is ez a sorsa.
Minden esetre remek Azucena volt és valószínűleg remek Gertrúdisz lehetne a
Bánk Bánban. Én Abigailt is kinézném belőle, de ha valóban nem neki való, biztosan nem is vállalja (vagy vállalná)el.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163562006-06-28 09:18:30
Szednrényi Katalin, mint Abigail? Szép lenne, ha igaz lenne, de vajon igaz?

Köszönöm ezt a rövid választ, sokkal okosabb nem lettem tőle, de legalább figyelemre méltattál. Én mint közönség azt szeretném, ha egyetlen énekest sem bocsájtanának el, mert az opera mégiscsak a hangoké, és nem a saját hatalmukat építgető igazgatóké, és ömegvalósító rendezőké.....
Azért nézek meg többször is egy egy előadást, mert arra vagyok kiváncsi, hogy a különböző énekesek, hogyan interpretálják ugyan azt a szerepet. Én a hangokért járok operába, és feltételezem , hogy a közönség nagy része
szintén.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 163432006-06-27 10:12:41
Olyan érzésem van, hogy itt körön belüliek
beszélgetnek egymással.
Én kívülálló vagyok, de szeretem az operát, és drukkolok, hogy ne olyan énekeseket tegyenek lapátra, akiket még nagyon szeretnék látni, hallani.
Szerintetek kik azok, akiket el fognak küldeni? Tudjátok? Vagy legalábbis sejtitek? Ha igen, homályosítsatok már fel. Pánczél, Kertesi,Rácz, Szendrényi Sümegi, Bazsinka remélem nincs köztük?
Ők a középkorosztályhoz tartoznak,és még
nem vesztették el a hangjukat.
Szendrényi például csodás főszerepeket énekelt, és mindig hatalmas élményt jelentett számomra gyönyörű hangja és színészi teljesítménye. Utoljára Azucéna szerepében láttam, (fantasztikus volt)és nem igazán értem miért mellőzik mostanában
Vagy csak én gondolom, hogy mellőzik? Olvastam Fáy kritikáját az ÉS-ben, nagyon dicsérte ( pedig dícséretből neki nincs sok:) Mi kell ahhoz, hogy valakit futtassanak, és mi kell ahhoz, hogy tehetséges emberek sűlyesztőbe kerüljenek?
A mindenkori vezetés figyel vajon a közönség véleményére?
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1925 • Nicolai Gedda, énekes († 2017)
1929 • Hermann Prey, énekes († 1998)
elhunyt:
1937 • George Gershwin, zeneszerző (sz. 1898)