vissza a cimoldalra
2020-10-30
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11562)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4821)
Richard Strauss (751)
Pantheon (2746)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4153)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4967)
Kimernya? (3830)
Operett, mint színpadi műfaj (4571)
A MET felvételei (1309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2082)
Franz Schmidt (3711)
Egyházi zene (229)
Rost Andrea (2055)
Lehár Ferenc (728)
A nap képe (2240)
Jacques Offenbach (484)
Momus-játék (5927)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: WarteNur
Leírás:
Honlap:
   


WarteNur (318 hozzászólás)
Politikai homokozó • 163382007-10-27 22:59:44
Elkerülte a figyelmedet, hogy elsősorban az a véleményem, hogy nem kéne a dolgoknak idáig fajulnia.
Továbbá a kisebbség, amire célzok, a zsidóságon belül is kisebbség, csakhogy ők az erősebbek.
Tisztában vagyok azzal is, hogy az antiszemita megnyilvánulásokat, és pl. a holokausztot is többnyire a "kis csóró" zsidók szívják meg, a "java" megússza.
Politikai homokozó • 163342007-10-27 22:43:22
Az a helyzet, hogy az "M.Zs."-zésnek mindig is lesz alapja addig,
amíg az a kisebbség, akit illet, írányítani akar országot, és világot.

Amíg pl. az SZDSZ a "hatalomért" most arra is képes lenne, hogy a Fidesz felé húzzon, mert veszni látja magát az MSZP oldalán.

Amíg vezető politikusaik köntörfalazás nélkül kijelentik, hogy felvásárolnak országokat.

Lassanként a tengeren túli országok elbutított fogyasztói társadalma is kezd rájönni, hogy mi az antiszemitizmus, és mi váltja ki.
Én mondom, ha nem vesznek vissza világhatalmi törekvéseikből, előbb-utóbb megint lesz majd holokauszt, ezúttal eredményesebb.
Nem kéne idáig feszíteni a húrt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 202382007-10-27 19:54:31
Perencz(!) Béla
Másnak nem szólnék, de aki állítólag újságíró, ne mutasson rossz példát!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 202272007-10-23 12:41:02
Hogy mit vállal el, és hogyan, nem tudhatjuk.
Meg egyébként is, hányszor láttunk már olyat, hogy a közönség ovációja miatt attaca-nak gondolt részek nem mehettek megállás nélkül, hát most majd legfeljebb a karmester miatt nem fog úgy menni.
Kompromisszumról még nem hallottál?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 202252007-10-23 12:35:05
Na, ez így már korrekt.
Ki írhat kritikát? • 6422007-10-23 12:33:16
Az a 15 év szerintem sajnos több, de mindegy.
Az a legnagyobb baj, hogy elharapódzik a Fáy féle stílus.
Mindenféle "kritikuspalánták" a hozzáértésük hiányát rendszeresen Fáy-s fordulatokkal, cinikus megjegyzésekkel próbálják pótolni.
És sajnos van egy réteg aki szívesen csámcsog ilyenen.
Saját fülemmel hallottam, hogy néha pl. Kovács Samunál is becsúszik egy-egy ilyen.
Pl. egyre határozottan emlékszem, mert sajnos tetszett is:
"x.y. énekes végig úgy énekelt, mintha a szájában felejtette volna a fogkefét" - vagy valami hasonló.

Mondjuk, ha van egy két ilyen megjegyzés időnként, jó helyen, jó időben, lehet, hogy nem baj.

De hogy végig hasonló élcelődéseket kelljen olvasni zenekritika címen, miközben az értelmes vélemények, érvek hiányoznak, azt nem vagyok hajlandó elfogadni.
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek • 52007-10-23 10:57:08
Ez bizony így van.
Aztán persze milyen jól tudnak fanyalogni más, jobb hangi adottságokkal rendelkező művész szerintük vitatható muzikalitásán.
Itt a momuson is olvasni ilyeneket.
Minden, ami nem opera... • 3292007-10-23 10:51:49
Tudod, amikor a tandíjat legelőször bevezették, nem feltétlenül annak összege volt a probléma, hanem az, hogy ha van, később majd bármilyen magas lehet.
És lett is.
Ez lesz a vizitdíjjal is.
Ma még csak 300, holnap 500, aztán végül majd olyan magas lesz, hogy sokan nem tudják kifizetni.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 942007-10-23 10:46:04
Aha.
Ezek szerint te még nem neveltél fel gyermeket, ezért beszélsz ilyen sületlenségeket.
La calunnia-avagy operaházi köpöcsésze és dagonya • 1342007-10-23 10:06:02
Csak nem félsz?
Mitől, kitől?

/csak vicc volt/
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 202222007-10-23 10:04:14
Kocsár hiánya nem hiszem, hogy hátrányára válik a darabnak, szerintem csak Te és esetleg még kevesen mások érzik ezt másképp, mint ahogy a Budafestes zenei megvalósításról is finoman szólva megoszlanak a vélemények.
A momusos hozzászólásaidból már kitűnt, hogy Te a GyRGy, Kocsár, Failoni, stb. oldalhoz húzol. Nem baj ez, kedves egészségedre.

Lukács Ervin "második szereposztása" pedig nem megalázó, csak vlsz. nincs fogalmad a kialakulás körülményeiről.
A dolog úgy indult, hogy létre szerettek volna hozni egy un. senior szereposztást a "régi" nagy énekesekkel. Ez többé kevésbé sikerült is, csak Kelen maradt ki, saját döntése után.
De ezt sok helyen sokszor elmondták már, csak lehet hogy elkerülte a figyelmedet, vagy pedig szándékosan kelted itt a hangulatot. Nem kéne!
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 862007-10-23 09:51:40
Elég nagy merészség valakiről kijelenteni, hogy zenei érzék nélkül születik.
Mégis mikor teszteled le?
1 naposan, 1 hónaposan, 1 évesen?
Tesztelni csak sokkal később lehet, és az addig eltöltött évek meghatározóak.
A tudományos elméletek nagyjából fele-fele arányban teszik felelőssé az öröklött tulajdonságokat, illetve a környezeti hatásokat a zenei tehetség, érzék kialakulásáért. És ezt nem én találtam ki.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 822007-10-23 00:50:34
Félreértettél, azt én mondtam! Olvass figyelmesebben!
A botfülűséget, mint másik végletet ne keverd bele, bár fel lehet tenni a kérdést, mitől botfülű valaki?
Mert úgy született?
Vagy inkább, mert olyan környezetben nőtt fel, amiben bizonyos idegpályák nem kaptak a kellő időben megfelelő ingereket, és így nem fejlődtek?
A zenei érzék, mint minden egyéb érzék "csupán" agyi, idegi, és motoros kapcsolatok sokasága az emberi szervezetben. Minden normálisan fejlődött emberben megvan a lehetőség a kialakulására.
Hogy kialakul, vagy sem, a kívülről jövő ingerek határozzák meg.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 772007-10-22 22:46:33
Nézzük meg, mit ír a kérdésről Donnington kézikönyvében (A barokk zene előadásmódja, Zeneműkiadó, 1978):

"A titokzatosnak látszó kontratenor-hangszín a hangterjedelem nagy részében lényegében nem más, mint a fejhang. A magas fekvést az eredményezi, hogy az énekes a hangszalagoknak csak egy szakaszát használja - ami teljesen szabályszerű eljárás. Ez az, amit rendszerint falsettónak szokás nevezni, helytelenül, hiszen semmi fals vagy rendellenes nincsen benne. Egyes barokk írók felváltva használják a falsetto és a testa (fej) kifejezést, amely a pettónak (mell) az ellentéte.

A kontratenor énekes hangterjedelmének legalsó hangjait szabályszerű mellhangon szólaltatja meg, hogy ezek elég erőteljesek és színdúsak legyenek, vagy hogy egyáltalán megszólaljanak. Emellett valószínű, hogy a tenor, vagy bariton hangterjedelemmel is rendelkezik, és ebben a fekvésben is teljes értékű énekes."

A falzetténekléssel valóban kis regiszter fogható be, de a falzett nem azonos a kontratenorral, csak egy részét képezi annak. Ugyancsak nem nevezhető kontratenornak az az énekes, aki bariton vagy akár tenor fekvésű műveket énekel, és ahol nem bírja a magasságot, átcsap falzettbe. Ilyenkor a hallgató csodálkozva kapja fel a fejét, mert az a benyomása támad, mintha hirtelen valaki más kezdett volna énekelni.

Falzetténeklésre szinte kivétel nélkül minden férfi (ritkább esetben nő is) képes, önmagában még ez sem kontratenor-éneklés. Ehhez az szükséges, hogy a megfelelően képzett, megtámasztott, rezonanciákban dús falzettet (fejhangot) az énekes zökkenő nélkül össze tudja kötni a mellregiszterrel, törés nélkül tudjon áthaladni az úgy nevezett váltóhangon, a fejben és mellben képzett kétféle színű hang között az átmenetet ne lehessen érzékelni. Erre csak olyan énekes képes, akinek a hangja, szakmai kifejezéssel élve "elöl szól", azaz megfelelően bezendülnek az arc-, homlok- és orrüreg rezonanciái, amelyek segítségével ez megvalósítható. Így jön létre a kontratenor hangfaj.

(Ha csak érintve is a kérdést, szólnunk kell itt a castratókról (heréltekről), akik szintén nem azonosak a contratenorokkal. Magas énekhangjukat a nemi érés, a pubertással járó fejlődés elmaradásának "köszönhették", amely a rajtuk éppen ebből a célból még mutálás előtt végrehajtott műtét eredménye volt. A kasztráltak az operaéneklés sztárjai voltak. Hangjuk a (ma nőinek tartott) magas regiszterekben acélosan, férfiasan csengett, ez adta művészetük különleges karakterét.

Már az eddigiekből is kiviláglik, hogy a kontratenor éneklésmód nemhogy kisebb, hanem éppen ellenkezőleg, nagyobb hangterjedelmet biztosít. Mindez megállapítható a korabeli művek contratenor szólamaiból is. (Természetesen voltak olyan kompozíciók is, amelyeknek bizonyos szólamait falzettisták adták elő, és amelyek szerkesztésén-ambitusán ez azonnal észrevehető, mint például Palestrina, Victoria sok motettája esetében. Ezek előadásánál a szerző nyilván nem szólistákra gondolt - talán, mert ilyenek nem álltak rendelkezésére -, hanem kórusra.)

Angol idézetünkből kiderül az is, hogy kétféle kontratenor létezik: a tenor fekvésre alapozottnak könnyebb a dolga, mivel magasabbra tud feljutni természetes fekvésében. A bariton (basszus) viszont ezzel az előnnyel nem rendelkezik, és általában lefelé megtoldja a falzett-regisztert, ami nem mindig hangzik szépen. Úgy tűnik, hogy a tenorból képzett kontratenorok nagyobb hangerővel rendelkeznek, magasságaik pedig nem ritkán elérik a női szopránok magas fekvéseit. (Természetesen mindig kiművelt, jól képzett hangokról beszélünk.)

Ahhoz, hogy valódi fogalmat alkothassunk erről a hangfajról, "élőben" kell meghallgatnunk néhányat ma élő képviselői közül, például Jacobsot, Oberlint, Esswoodot vagy Mintert, Vandersteenét. Ezt azért hangsúlyozom, mert felvételen nem lehet felmérni az abszolút hangerőt, amely a jól éneklő kontratenornál ekvivalens bármely más hangfaj dinamikájával. Természetesen egyéni adottságok is léteznek: Schipának például közismerten kis volumenű hangja volt (de milyen szép!), pedig ő nem volt kontratenor.

Összefoglalva: "Ezzel a speciális technikával nagyobb hangterjedelemben, a többi hangfajjal azonos dinamikával lehet énekelni, viszont a hang csodálatosan gazdag kifejezésre és rendkívüli hajlékonyságra képes, amelyet tulajdonosa különösen a reneszánsz és barokk vokális zenékben kamatoztathat …"
Minden, ami nem opera... • 3232007-10-22 22:28:55
Szerinted az ORF kitől kapja a híreket?
Itthon nem is lesz nyugalom addig, amíg a jelenlegi kormány romlásba viszi az országot, és amíg egy 56-os hóhér rokona a miniszterelnök. Erről nem beszél az ORF?
Minden, ami nem opera... • 3202007-10-22 22:18:59
Szerintem nem volt olyan nagy az a "bál", csak a kormányoldal, és a csatlós média felfújta, hogy mindenki megint féljen az utcára menni. És elriasszák a holnap békésen demonstrálni akarókat.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 752007-10-22 21:37:14
Nem is veled kezdtem vitatkozni hanem valami nyunyi-val, aki szerint nincs igazam abban, hogy a hangon kívül minden más tanulható.
Lehet, hogy nekünk európaiaknak velünk születik a stílusérzékünk, de bárki ránkverhet e téren is, ha alaposan megtanulja.

Sőt, ha veleszületett stílusérzékek döntenének, akkor törvényszerű volna, hogy európán belül is olasz operát csak olaszok, németet csak németek, franciát csak franciák, stb. énekelnének csak igazán jól.
Ám ez mégsem így van.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 732007-10-22 21:20:43
Épp ezért írtam korábban, hogy jelenleg nincsenek használható kritikusok, használható kritikák, és ez igen nagy hiánya a magyar zenei életnek.
Ha nagy ritkán meg is jelenik néha valami a sajtóban /bármelyikben/, az is legjobb esetben semmitmondó, rosszabb esetben jó zaftos, csak értelmetlenül.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 702007-10-22 21:09:08
Nem hiszem, hogy az operairodalom afroamerikai, meg gospel ritmusokban lenne túl gazdag.
Az általam említett énekesek pedig elég sokféle szerepet elénekeltek bizony nagyon jól. Inkább gospeleket kellett volna nekik énekelni, hátha abban otthonosabbak?
Na neee!
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 692007-10-22 21:05:31
Na, de gyerekek, annak idején Fáyt mindenki azért támadta, mert mindenféle zenei képzettség nélkül írogat kritikát, tulajdonképp dilettáns - mondták róla.
Azt felvállalni, hogy "szakértelem" nélkül kritizálgatunk, mert tulajdonképp nem is akarunk konkurrálni senkivel egyenesen pofátlanságnak tartom.
Szakértelem nélkül hogy veszi bárki is a bátorságot, hogy olyan embereket kritizáljon, akik évek fáradtságos munkájával érték el azt, hogy művészek lettek.
És bizony sokan veszik.
Egész jól el is vannak belőle, megjelennek mindenféle sajtótájékoztatón, koncerteken, operai eseményeken, persze a legtöbbször sajtóbelépővel, mert attól, hogy különféle zenei honlapokon írogatnak, már "sajtó"-nak számítanak.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 662007-10-22 20:48:14
Azért elég nagy sztárok voltak, nem?
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 642007-10-22 20:47:20
Jessie Normann, Kathleen Battle, Barbara Hendricks, Leontyne Price meg egyenesen feketék.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 622007-10-22 20:37:41
Szerinted Kiri Te Kanawa milyen torokkal, hangképző szervekkel született?
Az ősei közt még emberevő maorik is voltak.
De a kérdésem nem elsősorban a hangképző szervekre irányult, hanem a tehetségre, muzikalitásra.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 582007-10-22 19:59:28
Szerinted egy ázsiai, afrikai, vagy új-zélandi művész milyen muzikalitással születik?
Európaival, vagy a saját országabélivel.
Milyen zenére van veleszületett érzéke?
Aztán mégis "európai" zenekultúrát tanul, és sokszor jól is csinálják.
Hogy is van ez?
Én tudom, de vajjon Te hogy látod?
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 512007-10-22 17:49:23
Ahogy elnézem, eddig nem sokaknak volt kedve emberi hangról csevegni.
Persze ez változhat, én a magam részéről asszem befejeztem az offolást.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 202172007-10-22 17:46:08
Egyébként tényleg mi újság a MÁO-ban?
Milyen műsor lesz a bohócnak, ki lép fel?
Esetleg ő maga lesz a non-plus-ultra?
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 492007-10-22 17:40:20
Az, hogy "van olyan", nem hiszem, hogy azt jelentené, hogy ez az általános.
Ha 10 momusosból 1 gyári munkás, az nem azt jelenti, hogy a közönség 10%-a gyári munkás.
Vagy akár azt, hogy a társadalom 10%-a gyári munkás.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 202162007-10-22 16:26:44
Vagy kijön-e egyáltalán?
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 462007-10-22 16:25:31
Szerinted!

Egyébként ez az egyetlen értelmes szó az előző hozzászólásodban.
A saját tudatlanságodat pedig ne kend a szociológusokra.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 422007-10-22 13:01:59
"Amúgy úgy vélem, hogy az általam (is) ismert Momus-látogatók nagyjából a társadalom teljes rétegét leképezik."

Csakhogy ez nem olyan, mint a közvélemény-kutatás, aminek valahány fős mintájában benne van minden réteg, és az alapján valószínűsíthető pl. egy szavazás eredménye.

Sokkal differenciáltabb dolog ez ennél.

Eleve a komolyzene kedvelők soraiban nem olyan arányban vannak jelen a különböző rétegek, mint a társadalomban.
Ebből következik, hogy a közönség nem olyan arányban tartalmazza a bizonyos rétegeket, mint a momus "közössége".
Nem hiszem, hogy bármilyen általánosítás akárcsak részben is megállná a helyét.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 362007-10-22 09:41:59
A zenekritikákról és kritikusokról teljes egészében osztom a véleményedet.
Nincs ma olyan kritikuscsapat Magyarországon akinek a véleményére az előadóművész adhat, abból esetleg tanulhatna az adott produkciót illetően.
Többnyire önjelölt, magamutogató, irásaikban rendszeres elfogultságot mutató firkászok vannak az írott, és elektronikus sajtóban, akik úgy vélik, hogy minél botrányosabb, cikibb dolgokat írnak, annál érdekesebb lesz a kritikájuk. Sokan bírálták, és bírálják Fáy kritikáit és személyét, de a fiatalabb generáció mégis mintha egyenes követője lenne ennek a fajta kritikaírásnak.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 322007-10-22 09:14:37
Azon kevesek egyikének tűnsz, aki a nagyobbik részből kerül ki, de itt is megfordul.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 312007-10-22 09:11:22
Nehogy már az ide beírogató néhány tucat emberkét a teljes hazai opera- és koncertlátogató közönséggel azonosítsuk!
Ide rendszeresen csak egy hangos kisebbség írogat ami a közönségnek csak nagyon kis százaléka, ráadásul a nagyobbik rész tettenérhetően a "szakmából" kerül ki.
Szerencsére a hazai közönség jóval nagyobb része őszintén tud örülni, tapsolni a jól sikerült produkcióknak operaházban, és koncertpódiumon egyaránt.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 272007-10-22 00:02:23
Nagyon jól tudod, hogy zenészekre, "művészekre" gondoltam, nem kell itt viccesen értetlenkedni.
Ha a jelenlegi hivatásod, szakmád nem a zenéhez kapcsolódik, akkor már megbocsáss, de zenei téren "sikertelen emberke" vagy.
Hozzászólásaid alapján eléggé járatosnak tűnsz a művészetekben, lehet, hogy valamikor művelted is valamelyiket, vagy áhítoztál rá, de nem lettél művész valamiért.
Vagyis az általam vázolt kategóriába beleférsz, lehet, hogy más oldalról.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 252007-10-21 23:45:51
Érdekes, hogy ilyen elevenen él benned a majdnem épp 1 évvel ezelőtti csipkelődésem Keszei Borit illetően.
Nagyon közel állhat a szívedhez, ha így pár perc alatt "bekattant" az a régi beírás.
De akkor is, ez eddig 1 eset, igaz én is találtam még kb. két "fanyalgást", tehát összesn eddig 3.
Sok lenne?
Hozzátok képest sehol sem vagyok e téren.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 222007-10-21 23:20:37
Légyszíves, másold be a "fanyalgásaimat", mert olyan kevés volt, hogy nem sikerülne megtalálnom őket a tieitek szénakazalában.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 532007-10-21 22:50:22
Az össze-visszaságot, és leépülést illetően mindenesetre versenyben van.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 202007-10-21 22:43:19
Na, mégegy topik, ahol majd a sok "húdenagyontehetségesdesikertelen" emberke fanyaloghat az énekeseken.
Jó írigykedést, ha jólesik.
Azonban ez mit sem változtat azon a tényen, hogy az énekes kapott valamit a Jóistentől, amit más nem, nevezetesen hangot.
Persze ki többet, ki kevesebbet, ki ilyent, ki olyant.
Na, és persze elég kurázsit ahhoz, hogy két kis vacak hangszalagra tegye fel az egész életét, amiket ráadásul kisebb százalékban használ éneklésre, mint egyéb más "haszontalan" dolgokra, mint pl. beszéd. Olyan ez, mintha pl. egy hegedűs egész nap a hangszerét használná beszédre.
Ráadásul azt nem támadja meg semmiféle vírus.

Hangszert bárki vehet olyat, amire elég pénze van, és ha elég ambíciózus, még játszani is megtanulhat rajta.A stílusok, de még a muzikalitás is tanulható.
Nem említve a "tehetséges" karvez-eseket, akik mindenkinél mindent jobban tudnak, de még a legjobb esetben is csak elméletben, mert hát a gyakorlat ugye, az eszköz híján nem megy. A kritizálás annál inkább.
A HANG-ot azonban kapni kell, onnét fentről.
A siker azon múlik hogy a hang mellé még ki mit tud letenni az asztalra.
De a HANG alapkövetelmény, anélkül nem szólal meg semmiféle fenenagy muzikalitás, stílusismeret, vagy tehetség.
Azt pedig tudomásul kell venni, hogy a műfaj sajátosságaiból adódóan még a legkisebb szereplő is több tapsot "zsebel be" mint bármelyik zenekari, vagy énekkari művész, nem beszélve a tapsot soha nem kapó, mindenféle fanyalgó emberkéről.
La calunnia-avagy operaházi köpöcsésze és dagonya • 452007-10-12 14:10:48
Nem állítottam semmit, csak felvetettem ezt az egyszavas kérdést, továbbá az illető korábbi foglalkozására céloztam a közismert szólással.
La calunnia-avagy operaházi köpöcsésze és dagonya • 412007-10-12 10:37:57
Avagy:
-Uraim, tegyék meg tétjeiket!
La calunnia-avagy operaházi köpöcsésze és dagonya • 402007-10-12 10:36:54
Pénz?
Opernglas, avagy operai távcső... • 146192007-10-12 10:34:55
Olvassátok ezt, minden benne van:

Macbeth de Verdi no Teatro de São Carlos
"Macbeth", uma ópera de Verdi inspirada na tragédia escrita por William Shakespeare, estreia-se dia 31 no São Carlos com encenação da veneziana Elena Barbalich.

É a primeira vez que a encenadora veneziana apresenta uma obra no Teatro Nacional de São Carlos, depois de uma alteração na temporada lírica ditada por razões orçamentais.

Em Janeiro passado, a direcção do São Carlos informou que foi forçada a substituir a nova produção desta ópera assinada pelo húngaro Istvan Gaal, anunciada em Junho, por uma outra já estreada em Itália.

Elena Barbalich inaugurou em 2006 a temporada lírica do Teatro Municipal "Giuseppe Verdi" de Salerno, com a encenação de Macbeth que agora será apresentada em Lisboa.

O maestro António Pirolli, que assinou na abertura da temporada 2005-2006 a direcção musical de "Otello", uma outra obra de Verdi também baseada em Shakespeare, volta a dirigir a Orquestra Sinfónica Portuguesa.

No elenco, a soprano de origem grega Dimitra Theodossiou será lady Macbeth e o dinamarquês Johan Reuter interpreta Macbeth.

Apesar de ter actuado há um ano em Portugal, cantando em Ein Deutsches Requiem, de Brahms, no Centro Cultural de Belém, esta é a primeira vez que Reuter, barítono baixo, actua no palco do São Carlos.

O cantor dinamarquês foi convidado para o papel principal desta ópera quando a produção era ainda a assinada por Istvan Gaal e o compromisso manteve-se.

Em declarações à Lusa, Johan Reuter apontou o rigor desta encenação em relação ao texto original e destacou que, tratando-se de uma produção italiana, "tem uma abordagem diferente, talvez mais próxima de Verdi".

No palco haverá pouca luz e personagens com fatos escuros, sublinhando o lado sombrio de uma tragédia em que o sobrenatural se cruza com a ambição e a sede de poder.

Fabio Sartori, Giovanni Furlanetto, Simeon Dimitrov e os portugueses Carlos Guilherme, João de Oliveira, Sara Braga Simões, Carlos Pedro Santos e Daniel Paixão também vão cantar nesta ópera.

Macbeth é uma ópera em quatro actos que teve a sua estreia em Florença em 1847, com libreto de Francesco Maria Piave, a partir da obra literária de Shakespeare.

A tragédia gira em torno da figura do general Macbeth, um nobre da Escócia do século XI que acaba por sucumbir à sua ambição.

Com cenografia e figurinos de Tommaso Lagattolla, Macbeth terá cinco récitas no São Carlos até 8 de Junho.

Bocs, portugálul van, de most nincs kedvem lefordítani.
Aki érti, érti, aki nem, nem
Opernglas, avagy operai távcső... • 146162007-10-12 09:46:36
Csak a teljesség kedvééert:

http://www.operabase.com/diary.cgi?code=wpli&season=2006
Opernglas, avagy operai távcső... • 146152007-10-12 09:41:59
Ja,és kb 15 mp-ig tartott!
Opernglas, avagy operai távcső... • 146142007-10-12 09:40:24
Bénák!!!
Persze a cikk is pontatlanul fogalmaz.
Egyébként a google 2 helyen hozza a 'gaál macbeth lisboa' szavak beírása után a következőt:
Giuseppe Verdi
: Macbeth
31! May 2007; 02m, 04, 06, 08 Jun 2007 Other performances within 7 days and 125km
Conductor Antonio Pirolli
Producer István Gaál
Sets, Costumes Francesco Zito
Lighting Pasquale Mari

Na, erről ennyit!!!
~
Macbeth Johan Reuter
Lady Macbeth Dimitra Theodossiou
Macduff Fabio Sartori
Banquo Giovanni Furlanetto
New coproduction with ABAO, Bilbao
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 2252007-10-08 11:45:27
Valóban zavaró dolog lehet!
NEKTEK!!! Akikre céloztam az általad is olvasott "elméletem"-ben.
Az a baj csupán, hogy a gyakorlat azt mutatja, hogy az elmélet helyes.
Tudjátok, /hogy is ne tudnátok/ nagy dolog az internet, sok mindent meg lehet találni rajta, ha az ember okosan használja.
Pláne, amióta van iwiw, ki mindenkit megtalál az ember a mások ismerősei közt.
Főleg azokat, akik mindenütt használják valamelyik becenevüket.
Ebből már rég rájöttem, hogy amit leírtam, az nem "összeesküvés-elmélet", hanem a valóság.
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 2212007-10-08 10:55:10
Nem vagyok egy Szinetár fan, de egy régi évadnyitó, vagy -záró eseményen mondott "patkányozós" beszédében a jelek szerint nem is mondott olyan hülyeséget.
Ha van benned tisztesség, visszateszed, amit levettél.
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? • 2202007-10-08 10:49:50
Gratulálok a gyors munkához!
Talán csak nem igazam volt a MOMUS mŰködéséről leírtakban, hogy ilyen gyorsan arra a döntésre jutottál hogy leszedd az egész témát.
Téged minősít, én pedig megbizonyosodtam feltételezésem helytállóságában.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 201312007-10-07 10:22:26
"Az opera elsősorban színház, amit énekelni tudó színészek adnak elő."

Na, ekkora f*szságot már rég nem hallottam.
Főleg ez az "énekelni tudó színészek" kifejezés....
Néhány utcát tévedni tetszett, azt hiszem.
Az operaénekes az operaénekes, az énekes színész meg énekes színész.
Néhányan ez utóbbiak közül ugyan azt hiszik magukról, hogy tudnak esetleg operát is énekelni, de rendre bebizonyosodik, hogy nem!

Az a helyzet, hogy egy opera megáll a saját zenei lábán, akár koncertszerűen is, ha jók a zenészek, énekesek.
Ez azonban nem mondható el a "prózai" művekről.
Nem túl sok "koncertszerű" III. Richárd előadást láttam mostanság sem, de a verses felolvasó estek száma is a nullához esik közelebb.

Azt hiszem némelyeknek savanyú a szőlő, talán azoknak, akik nem kaptak elég hangot a Jóistentől, vagy elszúrták valahol, de azt hiszik, hogy baromi jó színészek, /persze, ha azok lennének, valami komoly színházba kerültek volna/

Továbbá pedig jó lenne abbahagyni ezt az általánosító hangnemet, ami azt sugallja, hogy a MÁO színpadán csupa antiszínész énekes láp fel, holott ez nem igaz!!!

Nem tudom kinek az érdeke ezt bizonyos rendszerességgel felemlegetni, de gyanítom, hogy mindenféle "nem eléggé értékelt" féltehetség keservei ezek.
Vagy valami ostoba rendező lehet, akikből mostanság elég sok szaladgál.
Ezekre is igaz, hogy normális prózai színházba "kevesek", nem esnek hasra tőlük a jobb színészek, hát próbálják a "zsenialitásukat" az operistákra erőltetni, anélkül, hogy a műfajjal tisztában lennének.
Opernglas, avagy operai távcső... • 145672007-09-27 09:13:06
"Októberben Chenierből 4db lesz, 2Bátorival, 2 Sümegivel. Kiss B. helyett mindet Fekete A. énekli."

Nem "helyett", hanem Kiss B. majd a köv. 4-et énekli Lukáccsal.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 200462007-09-22 17:42:57
Nem engem utasítottak vissza, hanem Dolcsikát, amikor egyik fiatal magyar zongoristával is összegyűrte volna a lepedőt, de az nem kért belőle, mert menyasszonya volt. Igaz a többi szeretőjének meg felesége van, de gerincük az nincs.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 200422007-09-22 13:10:04
"Hallgatta valaki Pavarottival kapcsolatban F.Dolcsikát az egyik kereskedelmi rádióban? Hát ő is ez a tipikus eset, néhány évvel ezelőtt a MÁO-ban vica, majd most a debreceni színházban verza..."

Oszter S. pedig ennyi szarvval a fején elmehetne kapitális bikának a gemenci erdőbe, de csak egy kapitális barom a különböző adókon. Most éppen a lánya meztelen képei kapcsán, aki ugyebár nem esett messze a fájától: anyucitól.
Anyuci pedig éppen oda csücsül, ahol valamelyik szeretője a főnök.

Az pedig egyenesen gusztustalan volt, ahogy Pavarotti halála kapcsán mindenféle kevéssé hiteles sztorikkal próbálta a saját hírnevét öregbíteni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 199242007-09-10 10:02:54
Mint modtam, a létszámot túlnyomórészt a nyugdíjasokkal "csökkentették", azaz gyakorlatilag semmi nem történt, csak papíron, mert akik jók, nyugđíjasan is énekelnek.
Közalkalmazottat kirúgni nem lehet, végkielégítéssel is csak akkor távozik, ha neki is OK.
/persze olyan is volt, hogy énekest a házon belül más munkakörbe ültettek át, ezzel is csökkentve a magánénekesi létszámot/
Sok nem használható énekes pedig még messze van a nyugdíjtól, távozni meg nem akar. Persze, majd hülye lesz, mikor a havi 2-300 ezer bruttóját nagyon kevés, vagy olykor semennyi éneklésért is megkapja. Tessék megnézni a lentebb említett énekeseknek mennyi előadása van, és milyen szerepekkel?
Ha az évi fizetést /+szereppénz/elosztjuk az előadásszámmal, ign szép "gázsi" jön ki.
A jobbnál jobb "vendégek"-nek meg reménytelenül küzdhetnek egy-egy emelésért.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 199192007-09-09 21:53:36
Nincs mit csodálkozni a magánénekes/nő - vendégművész - nyugdíjas megkülönböztetésen, csak épp végre a honlapon is a helyükre kerültek a dolgok.
Magánénekesi fronton 10-15 éve létszámstop van, továbbá a minisztérium elvárása volt mindig is a magánénekesi létszám csökkentése.
Ezt többnyire mindig nyugdíjazással oldották meg.
Az időközben felnövő fiatal énekesek tehát nem lehettek a MÁO tagjai, hanem úgymond vendégként énekeltek, és énekelnek a mai napig.
Persze amikor már honlapja is lett a MÁO-nak, sok vendéget tévesen magánénekesként soroltak fel, Páran meg is kérdezték idegesen, hogy ez meg az hogy lett tag, mikor más nem lehet az?
A hiba javítására eddig kellett várni, most meg néhány tudatlan itt értetlenkedik az új listákat látva.

Nekem az tetszik a legjobban, hogy a leghasználhatóbb tenorok egyike sem a magánénekesi listában van, hanem mind vendég.
Vajjon miért?
Érdekességként jegyzem meg, hogy egyiküket a STOP viszont épp a tagjai sorában szeretné tudni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 198582007-07-25 19:50:21
Botrányosnak tartom, hogy a nehéz helyzetű Operaház nyakába varrnak egy bizonyíthatóan rendszeresen sok pénzt elsikkasztó lókötőt.
Hogy lehet az, hogy aki lebukik az NFZ-nél, nem a sittre, hanem az operába kerül?
Ha Kovács G. feljelentette volna, lehet hogy most más lenne a helyzet? Nem értem, miért nem tette?
Wagner • 7472007-06-27 20:58:00
747!!!
Jumbo(Boeing)
Opernglas, avagy operai távcső... • 141872007-06-27 20:57:10
A "zsozé" dolog még nem is olyan zavaró, tekintve, hogy a mű nyelve francia, meg Bizet is az, és ők már akkoriban is "zsozé"-ztak. Érthető, miként az olasz szerzők latin nyelvű műveinek olaszos kiejtése is, bár ez ellen is néhányan prüszkölnek, de hál' Istennek kevesen vannak.
Persze Mozartnál ne legyen "Ánnyusz Dei"!
Help me! • 5072007-06-27 20:45:42
Bizony, az újabb típus.
Ez volt a nagy Videoton hifitoronyban is
Itthon készült.
Nem emlékszem pontosan rá, de talán beépített előerősítője van.
Milyen feliratú lukak vannak a hátulján?
Help me! • 5052007-06-27 20:32:04
Véletlenül nem egy "ap-100"-as AKAI, mert a maga idejében elég elterjedt modell volt.
Help me! • 5002007-06-27 20:22:59
Már csináltam házilag is, de ahhoz tudni kell a régi típus tüskekiosztását.
Milyen?
Kör alakú, és van benne öt kis tüske körbe?
Elvileg hifis boltokban lehet tán még kapni gyárit is.
Azt hiszem DIN-RCA átalakító lehet a neve, de nem biztos
Opernglas, avagy operai távcső... • 141802007-06-27 20:13:36
Na, ja!
Az ötvenes években meg mindent "magyarítottak".
Volt pl. Wagner Rikárd, meg operája a Fenyőházi, de Chenier András is.
Az cirilles nevek átírása viszont brilliáns, szerintem sem kell majmolnunk a külföldet, pláne nem a franciákat, akik pl. a mezzón keresztül teleszórják a világot a hülye franciásított névkiejtéseikkel. pl. Mozár, Málőr,

Na, de ez már kiejtés, nem leírás.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 11642007-06-13 19:08:02
Kénytelen a szerencsétlen, mert a vonósok mindig egyre magasabbra hangolnak, állítólag, hogy fényesebben szóljon, meg magasabbra is hallanak mindent, és magasabbra is játszanak.
Plána, ha meglátnak néhány keresztet...
Na, akkor teljesen megvadulnak.
Többször hallottam, hogy egy-egy műben ha van egy hosszabb tisztán vonós rész,utána a tutti belépésnél hallható, hogy felcsúsztak.
Csakhát ilyenkor mindig a másik a hamis, mert sajnos ők vannak többen. Sok lúd.....
Az lehet a baj, hogy túl közelről hallják a saját hangszerüket, sokszor meg úgy húzzák, hogy mást meg sem hallanak.
Persze csak a tehetségtelenebbje, de ők vannak többen.
Néha azért egy karmester rájuk mer szólni, hogy ugyan már ne passzírozzák már olyan magasra, de akkor megsértődnek.
Opernglas, avagy operai távcső... • 140852007-06-13 18:55:33
Nem vagyok meglepve, mert úgy tudom, a produkció Kiricsi K. szervezése valamilyen részben. Az előadók egy része is hozzá köthető, Sümegi mindenképp, és Bradshaw is.
Lehet hogy ez most pont egy szerencsétlen véletelen, de Kiricsi szervezései általában nem mindig problémamentesek.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 198402007-06-13 17:32:35
"holott ma már sokan említették nekem az Operaházban, hogy milyen szerepet is énekelnének szívesen."

Na, épp erről beszéltem! Már kezdődik!
Hogy egyesek mennyire pofátlanok!
Remélem Fischer átlát majd a szitán, és elküldi a francba az önjelölt nyomulósokat.
Normális helyen ennek az a rendje, hogy az új vezető behívja beszélgetni az arra érdemesnek tartott énekeseket, akár mindet, és esetleg megkérdezi, hogy mit énekelnének, ami eddig még nem kaptak meg?
Na, akkor, de csakis akkor meg lehet nyilatkozni a vágyakról.
Tapasztalatok szerint mindig a "nem eléggé elismert" önjelölt pofátlan "művészek" nyomulnak elsőként.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 198302007-06-11 10:06:07
Ez így van, de mégsincs min csodálkozni, mert évekkel ezelőtt olyan is volt, hogy 6 Cosi fan tutte 5féle szereposztásban ment, valaki mindig változott.
Most is, miként régen, mindig bekönyörgi valaki magát egy-két előadásra valamilyen szerepre, a többiek meg szívnak.
Ennek kéne megálljt parancsolni!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 198242007-06-10 16:35:20
Mindenkinek a legnagyobb tévedése legyen életében, hogy egy ilyen botrányos produkció pontos idejére ne emlékezzen!
Olyan sokáig beszédtéma volt, hogy úgy lehetett érezni, mintha csak ma történt volna. Otelloban tényleg nem rossz, úgy látszik, fortissimóban megszólalnak a magasságok is, és legatót sem kell túl sokat énekelni benne, amolyan kiabálós szerep.

Chénierből 8 lesz, 4-4 Kiss B.-Fekete leosztásban, aki mást mond, téved.
Madeleine valóban sok, pláne, hogy valakiknek pluszban kell próbálniuk a számukra új partner miatt.

"Logikus lenne, ha a három szoprán és bariton mellé kéznél volna egy harmadik tenorista"
Ja, ebből a logikából kiindulva kezdte el Wendler híresztelni, hogy ő is megkapja a szerepet, merthogy állítólag Kesselyák odaígérte neki... vagy nem...
A végén majd az jön, hogy Kiss B. és Fekete kifúrta.

Végzetre Kelent győzködik még a senior szereposztásra, ha nem vállalja, talán Bándi lesz.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 198162007-06-10 09:38:34
Üzembiztosan....
Mint az 1-2 évvel ezelőtti Brusonos Sümegis Tosca?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 198062007-06-09 22:15:58
Tényleg? Kár hogy nem lesz harmadik menet.
Mégis kitől vennék el a kitűzött előadását, és ki vállalná ezt magára?
Merthogy a jövő évi 8 fele fele arányban a két másik At(t)il(l)a közt oszlik.
Vagy megint Wendler terjeszt ilyen álhíreket, mint ahogy tavaly egy interjúban is tette, azt' pofára esett?
Vagy tán kezdi már a kilincselést, meg a nyalást Fischernél?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 197602007-06-06 10:53:44
Csak nem ez a pofa volt?

http://www.or-zse.hu/ev/sandorgyuri.htm

Mert ez a Kelen haverja...
Azért van itt...
Kelen azért is nem mondta le ezt a Toscát, mint a többit.
No comment
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 196252007-05-24 19:46:38
"Vagy falzettozik, vagy megnyomja és akkor lebegős lesz a hangja. A kettő között pedig nincs semmi."

"Kovácsházi, ahogy mondani szokás, megállta helyét, azért több temperamentum nem ártana a műhöz."

Amióta az eszemet tudom, mindig így énekelt mindent, mert egész egyszerűen ennyire képes éneklés terén, ráadásul az olasz repertoárhoz egyáltalán nincs "olaszos" hangszíne.
Temperamentuma meg soha az életben nem volt. Olyan langyos víz az egész jelenség.

Spangel szerint ellenben kiváló énekes, aki kiválósága miatt énekel kétszer annyit évente, mint pl. Bándi, Kiss B., Fekete, Berkes.
Na de Spangel furcsa ízlésén már meg sem ütközünk.
Én személy szerint, ha tenort akarok hallani, inkább hallgatom a többit, Berkessel együtt, mint Kovácsházit.

Az is elgondolkodtató, hogy a jól fizető távolkeleti turnékban kivétel nélkül benne volt az első perctől kezdve, sőt új szerepeit is aszerint kapta, hogy megy-e az adott darab a következő évben Japánba.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 196142007-05-24 08:23:01
Na, ne misztifikáljuk mán Kovácsházit!
Nem a többi tenor felé kell feltenni a kérdést, miért nem ugrik be más, hanem attól kéne megkérdezni, aki Kovácsházit hívta fel elsőnek, hogy ugorjon már be!(tán a Kákay volt)
Szerintem bármelyik tenor az említett háromból boldogan vállalta volna a Toscákat Kelen helyett.
Azért ez nem lehet véletlen, miként az sem, hogy Kovácsházinak minden évben kb. 2-szer annyi előadása van, mint az említett háromnak. Vajjon miért?
Opernglas, avagy operai távcső... • 139702007-05-23 09:35:39
Kiváncsi vagyok, mi lesz a Budafestből, mert a miskolci Carment Miskolc visszamondta, az operai gárda (kórus, műszak, Zk.)pedig sokba kerül.
A debreceni Végzet díszlete meg nem passzol rá az operai forgószínpadra.
Talán elővennék a régi Mikó félét, de akkor megint probléma az operai stáb "drágasága"
Szóval ki tudja, mi lesz itt még?
Politikai homokozó • 113942007-05-06 17:31:01
Te teljesen hülye vagy?
Pétein-ről kérdezd meg a franciákat!
Horthy-t terrorizálták a németek, egyik fiát meg is ölték repülőbalesetnek álcázva.
Mellesleg annyi magyarútálat után, amennyit az európai országoktól korábban kaptunk, még logikus is volt a győztesnek kinéző németek oldalán belépni a háborúba.

Kádárt senki sem kényszerítette, hogy 56-ban a már kifelé tartó szovjet sereget megállítsa, és visszahívja.
Ennyit a hazaárulásról!
Igenis az volt, egy mocskos hazaáruló!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 194672007-05-06 16:05:45
Magamat látom igazolva azzal, hogy rajtad és "mesternyalnokon" kívül a régi törzs-momusosok közül szinte senki nem szól hozzá ehhez "kimagaslóan teheséges európai színvonalú" ifjú tenoristához, vagy legalábbis nem áradozik róla szuperlatívuszokban, pedig kb 3-4 éve lehet már hallani egy-két koncerten, múltkor a TV is közvetítette próbálkozásait Kodály műveivel.
Ti ketten pedig megjelentek itt viszonylag tök új , sosem látott nevekkel, és zsenialitásáról áradoztok.

...

Mellesleg az, hogy szerinted jobb volt az eddigi Nemorinóknál, nem nagy dicsőség, mert Berkes nem fiatal már, bármennyire is szeretem, Kovácsházi pedig szintén nem egy etalon, hogy hozzá mérni érdemes volna.
Az elvakult dicshimnusz-zengés helyett javaslok olvasni inkább néhány Fáy kritikát a korábbi produkcióiról!
Nem szeretem Fáy-t, sőt... de néha fején találja a szöget!
Néhány megállapítása:
"kicsi a hang..., a magasságokkal is gondja van...., nem is értem ilyen nagy hanversenyre miért ilyen tenort hívnak..."
vagy
"leszállított árú Gulyás Dénes imitátor"
máshol
"ez a fél Gulyás Dénes (hangképzése a felső regiszterben nagyon emlékeztet az idősebb tenorra, lent viszont egy egészen más színű hang szólal meg"(szerintem ez nem dicséret!)
ez már nem Fáy:
"nem mindig jött át hallhatóan a zenekaron"
Ezek a vélemények nagyjából ugyanazt mondják, amit én is hallok, és nem lehet azt mondani, hogy Fáy írigységből ír ilyet, vagy mert tenorista, mint ahogy én sem vagyok az.
Pályát pedig tényleg lehet későn kezdeni, de akik így lettek sztárok, általában egy csapásra "berobbantak", mert olyan képességeik voltak. B.Sz. pedig már próbálkozik pár éve a pályával, de még "pukkanásnak" sem nevezném, nemhogy berobbanásnak.(talán "bepukkanás", de az mást jelent)
Egyébként meg mitől lenne egy közepes klarinétosból kiváló tenor?
Ha több tehetsége lett volna a hangszeréhez, ma valamelyik neves zenekarban ülne.
Nem hiszem, hogy ami a klarinéthoz kevés volt, a tenorsághoz elég lesz.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 194492007-05-05 13:18:49
jav. tönkremenni

PS. 27 évével nem túl fiatal pályakezdő.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 194482007-05-05 13:14:53
Nem széttiprásról van szó.
Szerintem egy kezdő énekesre nézve sokkal veszélyesebb, ha az előzőhöz hasonló, erősen túlzó dícséreteket mind beszopja, és azt hiszi majd magáról, hogy micsoda király, pedig nem is. Na, ebben lehet tönkre menni.
Szerintem tisztességesebb, ha felhívják a figyelmét a korlátaira, és képessége határaira, hogy aztán ezeken belül maradva viszonylag sikeres pályát fusson.
A pályakezdő jelzéssel egyetértek, bár egy ideje már lediplomázott.
Éppen pályakezdő volta miatt lenne tanácsos nem pont főszerepekkel kezdeni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 194452007-05-04 23:55:55
Milyen érdekes, hogy egyedül csak te vélekedsz ilyen túlzóan Szabikáról!
Pedig a forumozók közül szerintem már sokan sokszor hallották, mégsem tartották említésre méltónak, és egyéb kritikák is náladnál lényegesen visszafogottabban beszéltek a képességeiről. Nem gyanús egy kissé ez így?
Bár lehet, hogy csak nekem, aki igencsak nem értem ezt a hirtelen jött rajongást.
Szerintem Szabolcsnak egy teljesen generál színű, nem különösebben szép, és eléggé kis volumenű hangja van. Ezt számos koncerten volt alkalmam megállapítani.
A spintoságtól, hőstenorságtól nagyon távol van, soha nem is lesz az.
Az meg, hogy EU színvonalú, és az elmúlt húsz év legnagyobb ígérete, fellengzősen túlzó menedzserduma, egyszerűbben szólva kamu rizsa. Nem értem, kinek van erre szüksége? Neki?
Ő egy teljesen átlagos tenorka, aki lehet, hogy a zeneakadémián esetleg "nagy szám" volt, de ez csak az ének tanszak színvonalát minősíti.
Nemorino, és Tamino helyett pedig tanácsosabb volna kisebb szerepekkel kezdeni az operaszínpaddal való ismerkedést. Pláne, hogy kvalitásai alapján később sem lesz többre való.
Szerintem!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 188942007-02-24 19:33:58
A "minimum 3-4 énekessel" itt nem értelmes, talán maximumot akartál írni?
Másfelől elég megnézni, hogy koncertjein kikkel dolgozik, illetve kiket kér fel először. Meglepődnél!
Van köztük jónéhány énekes a Házból, akiket te finoman szólva nem sokra tartasz.
Akkor vagy az ő fülével van baj, vagy a tiéddel. Inkább ez utóbbira szavazok.
Egyébként meg nem hiszem, hogy a pl. mannheimi "másféle" színvonal magasabb lenne az operáénál.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 32007-02-24 16:42:07
Ha van á, é, ó, sőt ú, akkor van a többi is.
pl. ű az é, á után jobbra a következő billentyű kell legyen.
í pedig ctrl+alt+j. Nagyban most én sem lelem.
Na persze ez magyar beállítású windows-ra vonatkozik.
Milyen billentyűzeted van, ill. mit használsz?
Opernglas, avagy operai távcső... • 134302007-02-24 14:59:23
Te, mondd már meg, hogyan lehet préselve ordítani?
Egyébként passzírozásban Kiss B. a bajnok már régóta.
Chenierként neki is komoly probléma a hangok eléneklése /meg úgy általában az éneklés/, továbbá még csak szépnek sem mondanám!
Akkor mitől is jobb ő?

Valahol már leírta valaki, és nagy igazság:
nem attól lesz jobb az első csapat, hogy a másodikat fikázzák egyesek.
Egyébként meg érdekes, hogy a különböző fórumokat, véleményeket olvasva azt lehet látni, hogy míg Kiss B-ről a legpozítivabb állítás, az hogy "nem rossz", Feketét igen nagy meglepetésnek tartják, dícsérik a teljesítményét, kivéve egy-két utálóját.
A dolog pszichológiája a következő lehet:
Ha már nem lehet az egyikről szuperlatívuszokban beszélni/mert nem lehet!!!/, húzzuk le a másikat, hátha néhányan elhiszik, hogy az se jobb.
Ismerős a "negatív kampány" kifejezés?
Szánalmas!
Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 12412007-02-22 15:39:02
Talán a kissé guturális, mellezett hangképzés váltotta ki Fáy-ból ezt az "orosz-hang" érzést.
Opernglas, avagy operai távcső... • 134122007-02-22 15:36:07
Ja, és még valami:
pancsova a kórkép alapján
/nagybetűs, hisztérikus kiabálás/
felveti annak a gyanúját, hogy ő maga Lukács Gyöngyi.
Opernglas, avagy operai távcső... • 134112007-02-22 15:33:25
Továbbá felhívom mindenki figyelmét, hogy ha valaki bármelyik szereposztásról nyilvánosan effélét állít, minden valóságalap nélkül, az akár hitelrontásnak is minősülhet, és mint ilyen perelhető is.
Bár nem hiszem, hogy a második gárda bármely énekese effélére ragadtatná magát, mivel sokkal egészségesebb lelkületű emberek, semhogy ilyen pitiáner, kisstílű hazugságokkal foglalkozzanak.
A kedves közönségnek meg javaslom, vigyen hangvillát az előadásra, és ellenőrizheti a hangnemet!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 188552007-02-22 15:33:07
Továbbá felhívom mindenki figyelmét, hogy ha valaki bármelyik szereposztásról nyilvánosan effélét állít, minden valóságalap nélkül, az akár hitelrontásnak is minősülhet, és mint ilyen perelhető is.
Bár nem hiszem, hogy a második gárda bármely énekese effélére ragadtatná magát, mivel sokkal egészségesebb lelkületű emberek, semhogy ilyen pitiáner, kisstílű hazugságokkal foglalkozzanak.
A kedves közönségnek meg javaslom, vigyen hangvillát az előadásra, és ellenőrizheti a hangnemet!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 188542007-02-22 15:24:56
Ez a transzponálás história Lukács "művésznő" beteges agyszüleménye, amivel már a sajtótájékoztatón is eléggé szánalmassá tette magát. Javaslom, hogy a sok momusos általában jólértesült emberke kérdezze már meg valamelyik zenekari ismerősét, hogy milyen kottából játsszák a záróduettet?
Szó sincs semmiféle transzponálásról csupán egy leszálló ágban lévő énekesnő képzelgése az!
Opernglas, avagy operai távcső... • 134092007-02-22 15:24:42
Ez a transzponálás história Lukács "művésznő" beteges agyszüleménye, amivel már a sajtótájékoztatón is eléggé szánalmassá tette magát. Javaslom, hogy a sok momusos általában jólértesült emberke kérdezze már meg valamelyik zenekari ismerősét, hogy milyen kottából játsszák a záróduettet?
Szó sincs semmiféle transzponálásról csupán egy leszálló ágban lévő énekesnő képzelgése az!
Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 12362007-02-22 10:54:13
Biztos valami teuton jókívánság, főleg Wagner előadások előtt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 188292007-02-19 11:15:46
Nahát, hogy itt egyesek milyen elnézőek lesznek egyszerre, ha "kedvencük"-ről van szó. Most éppen Kiss B-vel szemben.
Bezzeg máskor másokat lelkesen a sárba taposnak, sokszor csak egyetlen hallott produkció alapján. Most pedig megy a szerecsenmosdatás, hogy "szegény elfáradt a próbákban", meg hogy "nem jól osztotta be az erejét".
Na de kérdem én, a többieknek nem volt ugyanilyen "fárasztó" a próbaidőszak?
Arról nem is beszélve, hogy Kiss B. nem igazán erőltette meg magát a próbákon, mert szinte mindig félhangon énekelt, persze ugyanolyan rosszul , mint a premieren, csak nem full voice. Mi a franctól fáradt el?
Egész egyszerűen nem énekelte be a szerepet, vagy nem neki való, vagy pedig már jóideje lefelé tart, és nem tud visszajönni.
Lehet kérem választani!
De ezekkel a mentegetésekkel igencsak kilóg a lóláb egyeseknél, akik nem hajlandóak tudomásul venni, hogy kedvencük, vagy tán közeli barátjuk, ismerősük ennyire képes és nem többre, és mindenféle mentséget keresnek, olykor az opera vezetés "felelőtlenségére" is célozgatva, ugyebár Spangelkám?
Bizony, olykor fáj az igazság, de ennek ellenére bölcsebb dolog volna hallgatni!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 185942007-01-11 19:59:43
Mindenki....azaz ti is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 185922007-01-11 19:48:20
Nem kérdezek rá, mert nem tudják igazolni.
Legfeljebb az bukik le, aki egyazon gépen váltogatja a neveit, belépéseit, és arra sincs esze, hogy ezt esetleg egy anonimizáló, IP címet elfedő internetes oldal közbeiktatásával tegye.
Na, azt meg lehet csípni, de a nagy többséget nem.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 185882007-01-11 19:27:23
Kesselyák esetében valóban az objektívebb hozzáállást képviseli, legalábbis itt és most Sesto néven.
Elnézést csak ezért kérek.
Az hogy neve az elsők közt került be a felsorolásba, csupán a tudatalattim műve lehetett, mert biztos valamilyen korábbi fikázás kapcsán megjegyeztem. Mindazonáltal nem szántam kiemelten kezelni, mindenkit leírhattam volna név szerint , Ködlámpát, WiseG.-t, telramundot, STB., nekik meghagytam az általánosítást. Betű szerint idézve a "mit tudom én még kik" fordulattal élve.(szövegértelmezés!!!)
Aztán nemcsak konkrétan az ebben a topikban leírtakon háborodtam fel. Elég fikázás megy az Opernglas, vagy más hasonló operai témájúakban is, de elégnek találtam csak ide beírni, mivel itt minden fikázó megfordul, illetve Kesselyákkal kapcsolatban ez a mostani szócséplés gyomorforgató volt.
Harmadsorban ide is passzol az "akinek nem inge, nem veszi magára" mondás, bár sokan magukra vehetik, legalábbis eddigi momusos "életművük" alapján.
Ha lenne időm "érdemeik" alapján szívesen csinálnék egy rangsorolást, de erre mostanában kevés az esély.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 185822007-01-11 16:05:37
Na, most már tényleg álljon meg a menet!
Amit itt a különböző fórumokon egyesek a nekik nem tetsző, nem szimpatikus énekes, vagy karmester (jelen esetben Kesselyák) mocskolásaként leírogatnak, az már tényleg minden határon túlmegy.
Nem hiszem, hogy egy zenei fórumban helyet kéne adni mindenféle jöttment senkiházi féltékeny, sértődött, és ami felháborító, olykor becsületbe gázoló fröcsögésének.
Cseppet sem tisztelt Sesto, Martuni, parampampoli,meg mit tudom én még kik,
lehet, hogy csupán egy két ember, aki a sok név mögött meghúzódik!
Csak egyet modhatok:
A tehetetlen sértődöttség, írigység, vagy tudom is én mi helyett, ami ezeket a fikázásokat motíválja, tessék inkább jobb zenésznek, jobb énekesnek, műveltebbnek, vagy ambíciózusabbnak lenni!
Nem egyszerű az az út, ami egy opera főszerepéig, vagy a karmesteri pulpitusig vezet, és nem elsősorban összeköttetés, vagy nyomulás kérdése.
Tudom, hogy a tehetségtelen, komoly munkában elvérző, ambíció nélküli, gyenge emberkéknek, amilyenek vélhetően ti is vagytok, más a véleménye erről.
Nem tudom kik vagytok, de vélhetően "meg nem értett", huszadrangú emberkék, akik nem sokat értek el eddigi életükben, és erre mások pocskondiázásában vélik megtalálni az okokat. Sajnos itt a Momuson partnerekre is találtok az okoskodó eszmecserékhez.
A Momus szerkesztőinek szíve joga engedni ezt a sokszor botrányos észosztást, de többet érne az oldal, ha néha a moderátor tenné a dolgát, és megszűrné, mi kerül ki a fórumba bármelyik művészünk kritizálásának álcázva.
Akik pedig nem képesek többre mások fikázásánál, inkább a saját házuk táján kutakodjanak, hogy hol szúrták el, miért sikertelen szürke emberkék?
Opernglas, avagy operai távcső... • 131622007-01-09 14:53:04
Nem tudom, neked mi számít nagy hangnak, de a Hunyadiban Kelen volt a mérleg másik serpenyőjében, és neki világéletében sokkal kisebb volt a hangja a Feketéénél.
A Cheniert én is kiváncsian várom, de ezzel kapcsolatban meg egy másik összehasonlítás jut eszembe, mégpedig a Norma, aminek szinte az összes előadását láttam. Ott pedig kifejezetten Kiss B. tűnt sokkal kevesebbnek.
Egyébként honnét tudod, milyen lesz a Chenierben, vagy azt, hogy "nyomja". Csak nem tán hallottad már próbálni? Esetleg benne vagy a darabban?
Érdekelne. Na, meg az is, milyennek hallod a másik Attilát?
Opernglas, avagy operai távcső... • 131592007-01-09 12:58:39
"Gara Máriánál nekem is elsőre Keszei Bori kattant be, rá van szabva a szerep. A Máo-ban miért nem énekli?"
Ilyen kicsi hanggal nem lehet Máriát énekelni. Nem csak a cabalettát kell tudni énekelni, de van ott két duett is, és Erkel hangszerelése, főleg a búcsúnál, igencsak elnyomná Borika hangját.
Nem beszélve a partnerről, akinek igencsak vissza kéne fognia az éneklőkéjét Keszei mellett, pláne ha az általatok kitalált Bándi vagy Kiss B. az illető. Bár ez utóbbinak mostanában eléggé mennek a levegős pianók, kár hogy hamisan.

"A címszerepben el tudnám Fekete Attilát is képzelni."

Ha nézted volna az Erkelben, akkor nemcsak képzelődnöd kellene, merthogy elég sokat énekelte is a szerepet, Kelennel felváltva. Jó volt.
Bándihoz és Kiss B.-hez képest határozottan jól is néz ki.
Opernglas, avagy operai távcső... • 130772007-01-02 18:30:58
Minden tiszteletemmel:
ez való igaz, azonban jelen esetben Verdi neve szóba sem került a firtatott cékkel kapcsolatban, továbbá egyéb forrásokból kiderül, hogy ugyan nem írta már bele a szólamba, de sokszor saját maga is hozzájárult a "césítő" szándékhoz.
Operái kezdeti próbái során is teljesen elképzelhető, hogy teret engedett az énekesek "magasság" iránti, vagy egyéb törekvéseinek, noha ezek talán már nem kerültek bele a partitúrába. A zongorakivonatokban azonban már ott vannak, azokban is, amik még az ő életében készültek.
Per abszurdum, én magam egy efféle beszélgetést is el tudok képzelni Verdi és temorista közt:
-Maestro, itt a Trubadúr strettában az ismétlésben nem énekelhetnék egy magas cét, tetszik tudni ott az "o teeeeeco almeno" résznél.
-Dehogynem kedves Tenor úr, az ismétlésekben úgyis megengedett a variáció, csak én nem akartam odaírni, mert hát ugye nem sok cés tenor van, pláne a hőstenorok közt. De tudja mit, ha magának ilyen remek céje van, menjen föl a végén is az "all' armi"-val is!
-Köszönöm drága Maestro, ez lett volna a másik kérésem.
-Csak aztán semmi gikszer kedves Tenorom, mert akkor nem engedem.

Egyébiránt az f-moll ária béje valami hasonló beszélgetés alatt született, erre Verdi leveleiben van utalás.
Opernglas, avagy operai távcső... • 130632006-12-31 19:43:12
"Kelen Péter is nagy átéléssel játszotta Rodolfot, a "Che gelida manina" áriában fantasztikus magas C-t produkált."

Ez biztos? Mármint a "C". Meglepődnék, mivel már egy jó ideje transzponálva énekli az áriát.
Opernglas, avagy operai távcső... • 130462006-12-30 16:09:25
A belinkelt Népszava kritika egy zanzásított, tőmondatos változata az UZU-ban elhangzottnak. Az egy kicsit jobb volt, de talán csak fogalmazásilag, és nem a lényegét tekintve.
Opernglas, avagy operai távcső... • 129872006-12-23 14:26:11
L.GY. valóban jó Abigél, kár, hogy már most elég intenzíven mozog a hangja, meg hát az a tartott gikszer sem volt igazán szép tőle. Bár ezeket a momusos szakértők nyilván nem hallják. Egyébként az előző előadáson gikszer volt több is, nyilván azokat sem hallották. Igazából csak azt nem tudom, hogy irigyeljem vagy sajnáljam őket szelektív hallásukért.
További jó rajongást!!!
Opernglas, avagy operai távcső... • 129382006-12-18 18:45:38
Lehet fikázni a második szereposztás főszereplőit, meg lehet az egekig magasztalni az "első"-ket, persze mindezt alaptalanul, mert közületek itt bizony sokan csak a szócsépléshez értenek, de a száraz tények a következők:
A másodpremiernek sokkal nagyobb volt a sikere, mint a világsztáros elsőnek.
Mindezt elfogulatlanul mondom, mert mindkét csapatban vannak számomra kedves emberek.
A fogadáson Kovács Janó is "irigykedésének" adott hangot, mert szerinte még a zenekar is jobban játszott.
További jó szakértelmetlenkedést kivánok mindenkinek!
Opernglas, avagy operai távcső... • 127452006-11-28 18:52:48
Helyesen: Egyelőre
Egyenlőre = egyformára
 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Jean-Efflam Bavouzet, Nemecz Andrea (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Farkas Róbert
Haydn: 20. (C-dúr) szimfónia, Hob. I:20
Mozart: Esz-dúr versenymű két zongorára, K. 365
Haydn: 104. (D-dúr) szimfónia, Hob. I:104 („London”)

19:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András
Műsorvezető: Zelinka Tamás
A keringő örök!
Válogatás a Strauss-család és kortársaik műveiből

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

Prunyi Ilona (zongora), Banda Ádám (hegedű), Perényi Miklós (cselló), Rumy Balázs (klarinét), Tóth Sára Rebeka (fagott)
"Beethoven plusz"
Beethoven: 4. (B-dúr) zongoratrió, op. 11 („Gassenhauer”)
Glinka: d-moll („Patetikus”) trió
Beethoven: 7. (B-dúr) zongoratrió, op. 97 („Főherceg”)
A mai nap
született:
1907 • Ránki György, zeneszerző († 1992)
1957 • Shlomo Mintz, hegedűs
1967 • Leonidas Kavakos, hegedűs
elhunyt:
1974 • Harangozó Gyula, táncos, koreográfus (sz. 1908)