vissza a cimoldalra
2018-09-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7401)
Kimernya? (2752)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4338)
Ilosfalvy Róbert (812)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1066)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1480)
Franz Schmidt (3183)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2889)
Palcsó Sándor (227)
Balett-, és Táncművészet (5550)
Momus-játék (5515)
Opernglas, avagy operai távcső... (20137)
Operett, mint színpadi műfaj (3700)
Pantheon (2260)
Lisztről emelkedetten (917)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: joska141
Leírás:
Honlap:
   


joska141 (516 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610412018-09-14 14:22:51

Megint:



https://www.napi.hu/ingatlan/opera-felujitas-csuszas-kultura.669591.html



Az idézett cikk hosszan foglalkozik a felújíátssal, a már biztos befejezési időpont csúszással és az ezzel összefüggő hatásköri vitákkal.



Sajnos ez minden állami beruházásnál, a legtöbb országban ilyen. Elég csak a berlini Staatsoper felújítására gondolni.



Ami megkülönbözteti a többitől nálunk: a korrekt tájékoztatás teljes hiánya, a hallgatás, a félreinformálás, az alaptalan bizakodás



Nem idézem teljesen (a szavak egy része nem is írható le nyomtatásban) Örkény egypercesét az 50-es évekből. Amikor újságíróként az akkori sztálinvárosi nagykohó augusztus 20-i elkészültéről faggatózott....De sajnos még most is itt tartunk...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 610352018-09-06 15:32:42

Interneten ma több helyen, hasonló címekkel megjelent:(csak egyet idézek):



https://24.hu/kultura/2018/09/06/lesujto-kritikat-kapott-az-operahaz/



Az Állami Számvevőszék most tette közzé jelentését az Operaház kizárólag beruházásokkal összefüggő gazdálkodásáról, illetőleg annak - legenyhébb kifejezéssel - hanyagságairól.



Ez egy kicsit ellentétben áll Ókovács Szilveszter korábbi, több nyilatkozatával, mely szerint mindenhol a leggazdaságosabb megoldásokat választották a most zajló felújításnál, új épületek kialakításánál, eszközök beszerzésénél.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66382018-08-07 15:49:59

Amikor Kesselyák Gergely a nyílt, mindenki számára elérhető levél megszólításában "lejanózza" a nála 20 évvel idősebb Kovács Jánost, akkor már nem is érdemes a levél többi részét elolvasni.


Opernglas, avagy operai távcső... • 201102018-08-01 13:53:29

Érdekes, hogy a HVG mintegy elhatárolódik az általa közölt, Salzburgi Ünnepi Játékok cikktől. Pedig az osztrák idegenforgalmi iroda által összeállított írást nem ártott volna magyar szempontból egy kicsit átnézni, aktualizálni.



Csak két példa: az osztrákok lelkiismeretesen megemlítik az Akárki előadás főszereplőjeként Tobias Morettit (Rex felügyelő első gazdája), de a szintén említett Salome produkció szereplőiről nem írnak, pedig ott Jochanaan a magyar Bretz Gábor.



Másik: meglehetősen eufemisztikus megfogalmazás Solti Györgyöt „holokausztot túlélő zsidó művész”-nek aposztrofálni. Solti György, mint emlékirataiban olvasható, azokat a vészterhes éveket Svájcban töltötte, a Holokausztnak még árnyéka sem vetődött személy szerint rá. Nem nélkülözött, nem bujkált, még a Tonhalle zenekarát is vezényelhette. Ez természetesen mit sem von le emberi és művészi nagyságából.


Házy Erzsébet művészete és pályája • 43202018-07-27 06:55:05

Érdekes a hivatkozott fénykép aláírása, idézem:



Házy Erzsébet, Szőnyi Olga és Melis György operaénekesek (b-j) Nádasdy Kálmán igazgató beszédét hallgatják a Magyar Állami Operaház évadnyitó társulati ülésén.



A fénykép tanúsága szerint maximum Melis György hallgatja a beszédet. A két kivételes tehetségű és szépségű művésznő jóízűen nevetgélve egymással társalog.


Marton Éva • 7412018-07-09 05:11:49

Mai hír egy tegnapi eseményről:



http://www.borsonline.hu/celeb/szulovarosaban-avattak-fel-koncz-gabor-szobrat/156317



80-is születésnap alkalmával készült, fénykép is van a cfikk mellett, sajnos azt nem tudom belinkelni. Hála...Koncz Gábor még jó egészségnek örvend...



Ennyit a szoborállítás aktuális rendeletéről, annak betartásáról...


Erkel Színház • 93412018-06-21 16:01:52

A most kialakult sajtókampány mellett vagy ellenére, egyszer már tényleg kellene azzal foglalkozni, hogy egyes musicalek, amelyek Londonban óriási sikert aratnak, Magyarországon/Budapesten egyszerűen nem találnak közönségre, függetlenül szerzőik világnézetétől, bármilyen irányultságától. Emlékszem valamelyik évben ment az Erkel Színházban egy musical Hasfelmetsző Jack-ről, azt hiszem Miller Lajossal. Megbukott.



Az Operettszínház nagy reklámkampánnyal építette fel a Ghost, a Szépség és a Szörnyeteg produkciókat. Megbuktak.



A Queen együttes legnépszerűbb dalaira írt Wie Will Rock You, ami Londonban évtízedekig ment, egy kisebb játszóhelyen is megbukott Budapesten. És így tovább, és így tovább. Ugyanez a sors várt a jelen sajtókampánytól függetlenül már 2016-ban a Billy Elliot-ra. Szintén emlékszem: évtízedekkel ezelőtt a Sportcsarnokban lépett fel Elton John. Még az utolsó napon is folyt a toborzás, hírdetés, hogy vegyünk jegyet. Vannak bizonyos műfajok, zenei irányzatok, amire a magyar közönség – minden előzetes felkészítés ellenére – nem fogékony. Zeneesztéta kellene, hogy ennek okait kibogozza, én csak egy mezei néző-hallgató vagyok.



Sajnos van ellenpélda is: egyik londoni látogatásom első napján mentem a Covent Garden-be, még a műsort sem tudtam. Kiderült Schönberg Erwartung volt a Kékszakállú-val egy estén. Már csak azt nem kérdezték meg a pénztárnál, hogy hánykor kezdjék a kedvemért.



Persze nem akarom Bartókot és Elton Johnt egy lapon említeni.


Erkel Színház • 93392018-06-21 12:33:49

Mai hír az internetről:




Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója szerda este levélben tájékoztatta a Billy Elliot című musical stábját, hogy a tervezett előadások közül 15-öt lemondanak.



Nem tudom az egészet idemásolni, de a Főigazgató Úr a lemondást az elmúlt időszak negatív sajtókampányával indokolta.



Erkel Színház • 93372018-06-20 09:21:30

Minden kommentár nélkü, a www.jegy.hu honlapról a mai napon:



Az évadzáró előadásokra az Operaház most rendkívüli akciót hirdetett: a Billy Elliot nyári szériájára a készlet erejéig 50% kedvezménnyel vásárolható belépőjegy!


A díjakról általában • 10252018-06-19 18:41:02

Van némi báj abban, hogy Lovász Lászlót Budapest díszpolgári címmel tüntetik ki az egyik nap, miközben az általa irányított MTA költségvetésének felét elvonják másik nap.


Pantheon • 22222018-06-13 16:48:39

Paudits Béla


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608292018-06-13 16:47:09

Teljesen az Operaház felújításától feljesen független hír a mai sajtóból:



"Több mint 140 különféle típusú férfi és női jelmez elkészítését rendelte meg az Operaház – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből, a TED-ből. Az óriási beszerzés két tételben történik, és a 30 százalékos opciós keretet is beleértve összesen 624 millió forintot tesz ki. A pályázatot konzorciumban elnyerő két cég, a Méretes Szabó és a Jelmez Art Kft. ezért a kivitelezést és a szállítást vállalja, négy éven át – a jelek szerint az anyagköltséggel nem lesz gondjuk, ugyanis az Operaház biztosítja a jelmezek anyagát is."


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608282018-06-13 14:24:53

Tisztelt "IVA"! Nincs meg az az ismeretanyagom, hogy történelmi, ideológia, bírósági, jogi ügyekben állást foglaljak. Úgyszintén nem tudom komplexen megítélni, hogy a jelenlegi operai vezetés és az előző operai vezetések összehasonlításában melyik miben jobb és kevésbé jobb.



Azt azonban látom, erre nagyívű hozzászólásában Ön nem tér ki, hogya felújított Erkel Színház majdnem valamennyi előadása tátongó széksorokkal, szinte teljesen üres erkély nézőtérrel megy. A mai viszonylatban nevetséges 500-1000 Ft os, leggyakrabban félárú jegyekkel sem lehet nézőket-hallgatókat bevonzani, még az Operaház felújítása alatt sem!!!



Azért - ideológiai, kulturális missziós, küldetéstudat és egyebek mellett - valahol mégis jelent valamit, hogy az adott intézményt látogatják-e az emberek.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39952018-06-12 23:56:33

Az alanti webhelyről letölthető a Bayreuth-i Windgassen féle Trisztán előadás:



https://www.israbox.ch/3137648131-bayreuther-festspielorchester-wagner-tristan-und-isolde-wwv-90-2018.html


Erkel Színház • 93222018-06-11 06:48:26

Pozitív: De legalább az ezen a fórumon szóvá tett műsor ismertetési pontatlanságokat már kijavították.



Negatív: Természetesen Perencz Béla már nincs feltüntetve a közreműködők között.



Negatív: Eddig minden előadásuk szerepelt a Ma este Színház 50%-os kínálatában. Ez a produkció nincs benne.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65892018-05-16 10:09:51

Tisztelt „IVA”! Köszönöm részletes kiegészítését az operaelőadás és nyelv kapcsolatáról. Előző írásai alapján nagyjából sejtettem jelen sorainak tartalmát. Érdekes lenne egyszer egy hosszabb írásban kifejteni az aktuális társadalmi berendezkedés, az ebből fakadó oktatási rendszer és előadási kultúra kapcsolatát. Természetesen mindenki saját maga szűrheti le, hogy egy régebbi relatíve zárkózott vagy egy mai nyitottabb rendszer milyen hatással bír az egyén fejlődésére, megélt élményeire. Ez valamilyen szinten eldönti az anyanyelvi vagy eredeti nyelvű operaéneklés hatásosságának egyéni megítélését is. Ismételten köszönöm.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65792018-05-15 11:37:07

Tisztelt "IVA"! Nagy érdeklődéssel olvasom sorait az opera előadási nyelvét illetően. Maximálisan tiszteletben tartom az Ön álláspontját, érvelésében valóban vannak nagyon megfontolandó szempontok.



Egy félmondatának értelmezésére, bővebb kifejtésére azonban tisztelettel kérem.



Az egyik bekezdésének utolsó mondatából idézek: "A folyamatot (mármint az eredeti nyelvű operaéneklést) felgyorsította ...egy felkészülebb énekes nemzedék felnövése is".



Mit tetszik "felkészültebb énekes nemzedék"-énérteni? Milyen értelemben "felkészületebb" a mai, mint a nem-mai nemzedék?


Momus társalgó • 63292018-05-03 20:24:13

Maximálisan egyetértek Önnel: Jorge de Leon-t volt "szerencsém" most, május1-jén a STOP/Aida-ban látni-hallani. A románcnál udvarias taps, utána az együttesekben alig hallani, a felvonás végén (bevonulás, stb.) szinte ott se volt. Talán az előadás végére, amikor a zene már kellően halk volt, összeszedte magát és valami érzelem is kifejeződött az alakításban.



Igaz, az egész előadás - Amneris kivételével - szinte teljesen alkalmazkodott hozzá, szürke, egyhangú, csak már legyünk túl rajta hangulat.



A színlapon pontosan feltüntetik a szünet várható kezdetét és az előadás várható befejezését. Jelenthetem: sikerült 5 perccel előbb befejezni, utána mindenki azonnal kiözönlött a különféle, állandóan nyitva tartó Würstelstandokhoz.


Erkel Színház • 92602018-04-27 21:13:51

Ezért jó a STOP büféje. Ott az emberek relatíve többet keresnek, ezért olcsóbb a büfé: szendvics-sütemény 2,00-2,50 EUR/db. Van is tolongás minden szünetben.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200582018-04-20 18:55:22

A STOP-ban a III.emeletre egy viszonylag jó hely, amiről látni és hallani is lehet 30-40 EUR, (ugyanez a II.emeleti páholysor hátsó székeinél, ezekről is lehet látni és hallani). Az Operától 15 percre gyalog a Josefstadt-ban van egy penzio, 2 főnek reggelivel 50 EUR, A vasúti jegy oda-vissza 1 főnek 26 EUR. Ha előre intézem (Culturall az interneten, nem számol fel kezelési költséget), gyakorlatilag bármelyik előadásra lehet jegyet biztosítani. Kb. 220 EUR egy előadás mindennel összesen.


Opernglas, avagy operai távcső... • 200342018-04-17 10:59:23

Tisztelt Klára!



Elnézését kérem, hogy csak most reagálok néhány nappal ezelőtt, itt ezen a fórumon megjelent írására, mely szerint:



„…De az is nyilvánvaló, hogy egy előadás az EGY adott este teljesítménye, és abból messzemenő konzekvenciákat nem lehet levonni…. Valamint hogy egy előadás teljesítménye alapján nem minősítünk senkit….”



Kiragadtam az írásából a fenti részeket, azt hiszem mondanivalója lényegét megfelelően adtam vissza.



Ehhez, az Ön által képviselt, kétségtelenül reális, felfogáshoz szeretnék néhány gondolatot hozzáfűzni.



Én egy néző-hallgató vagyok, aki az adott napra vásárol jegyet és elvárja, hogy a pénzéért – bármennyire is visszataszító így összekapcsolni a pénzt és a művészetet – maximális teljesítményt kapjon. Ennek alapján az adott művészt igenis az adott napi teljesítménye alapján minősítem, függetlenül attól, hogy előző napon vagy a következő napon milyen teljesítményt nyújtott vagy fog nyújtani.



Profán a hasonlat, de biztos tetszik nézni BL mérkőzéseket a televízióban. Tetszik hallani, hogy világsztárokat is kifütyülnek azonnal egy-egy rossz megmozdulásuk után, pedig ők biztosan tudnak magas szinten futballozni. Azonban „híc Rhodus, hic salta”, itt és most kell teljesíteni.



Furcsa ez a művészet. Gondolja el: könyvbe beleolvasok, lemezbe belehallgatok, festményt megnézek és így tovább. Ezekben az esetekben módom van vásárlás előtt információt szerezni és dönteni. De színpadi előadóművészek minden este a bőrüket viszik a vásárra és kiteszik magukat annak, hogy igen: egyetlen egy este, előadás alapján minősítsenek.



Még egy példa, Magyarországról: az elmúlt század 70-es éveiben itt lépett fel, Gabriella Tucci, aki addig egy nemzetközileg igen elismert szoprán volt. Csúnyán megbukott a Traviatában, utána már szinte nem is lépett fel. Pedig az „csak” egyetlen egy este volt, de annak alapján minősítették.



Természetesen nem kívánom, hogy megváltoztassa álláspontját, de kérem, értse meg azokat az embereket is, akik tényleg csak egy este hallgatnak élőben valakit és annak alapján formálnak véleményt a teljesítményéről.


A nap képe • 20502018-04-12 10:33:34

Ezen a honlapon, néhány nappal ezelőtt egy más oldalon, Gulyás Dénes nyilatkozott a képen pont együtt látható 2 énekesről....Legalábbis sajátságos szempontból....Hm...Persze a szavak elsődlegesen a nyilatkozót minősítik....


Help me! • 10802018-04-04 18:57:06

Zene és Színház, Argumentum Kiadó – Lukács Archívum 1998. 315. o.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606462018-03-27 16:28:56

Mai hír az internetről:



Kigyulladt az Operaház



Mintegy tíz méter hosszan izzott a tetőszerkezet deszkázata.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606412018-03-25 14:42:57

Sajnos nem igazán újdonság, hogy Erkel Ferenc kottákat nem adnak ki Magyarországon. Néhai Kocsis Zoltán beszélt még valamikor évekkel ezelőtt egy interjúban, hogy Bartók Béla (!!!) népdalgyűjtései „x”-edik kötete kiadásra készen áll a Bartók Archívumban, de a kiadásra nincs pénz. Azóta se lett. Amikor Áder János Köztársasági Elnök a Zeneakadémián búcsúztatta, valahogy erről nem beszélt.


Erkel Színház • 89932018-03-23 04:18:13

Tisztelt "Búbánat"! Maximálisan egyetértek beszámolója minden részével, egy nagyon kellemes hangulatú este volt a Szinetár 3.0.



Egy mondatban szeretném Önt helyesbíteni. Ön idézi Kellér Dezső után Szinetár Miklóst a kövekezők szerint: hány kora van az embernek, ő így felelt: "három": - van a gyermekkor, van a középkor – és van az a kor, amelyet éppen megélek.  " Szinetár - mellettem ülő ismerőseim egybehangzó állítása szerint is - úgy mondta, hogy "és van a kor, hogy de jól nézel ki."


Balett-, és Táncművészet • 54912018-03-20 15:48:03

Biztosan így volt, de azért ne feledjük: erre a premier előadásra is 50%(+kezelési költség) féláron kínálta a jegyeket, több mint a felét, a Ma este színház honlap.


Erkel Színház • 89882018-03-19 08:38:04

Tisztelt Heiner Lajos Úr!



Kicsit módosítom az alább idézett sorait:



„Irtam egy felhaborodott levelet a Narodni igazgatojanak, gondoltam, a fule botjat se fogja mozgatni.”



A módosítás:



Írtam két felháborodott levelet a Magyar Állami Operaház igazgatójának, a füle botját se mozgatta”


Kedvenc magyar operaelőadók • 10622018-03-19 05:56:43

A STOP-ban az a jó, hogy áprilistól szezon végéig szinte az összes előadást kivetítik a térre.(Live im Platz részen a honlapon elérhető a teljes műsor)


Erkel Színház • 89862018-03-19 05:53:21

Az „igénytelenség” még nagyon-nagyon enyhe kifejezés az Operaház nézőkkel szembeni magatartásáról.



Csak 2 példa a közelmúltból:




  • Requiem előadás első, nagyon halk tételénél csoportosan engedik be a későn jövőket, természetesen beszélgetve vezetik a helyükre.

  • Lukács gála első része előtt senki sem szól a színpadon, hogy a műsor teljesen más lesz, mint amit az előadás előtt osztogatott szórólapon tüntettek fel.



Durvább emberek az ilyen viselkedéseket a jegyvásárlók lebecsülésének, teljes lenézésének fogják fel.


A díjakról általában • 10092018-03-15 18:23:23

Minden elismerésem a most kitüntetett művészeknek.



De.....Berczelly István és Pál Tamás még mindig nem!!!


Operett, mint színpadi műfaj • 35512018-03-14 09:32:21

Természetesen Rost Andrea a vaásrnapi Müpa Marica grófnő szereplést is lemondta, ha már döntően vele hírdették. Rálik Szilvia lesz helyette!!


Erkel Színház • 89682018-03-14 09:24:45

Idézek a szövegből:



a tárgynapon várásolhatók meg, változatlan áron, online és pénztárnál egyaránt, bárki számára.



Tárgynapon online a "Ma este Színház" honlapján ezek a helyek állandóan, változatlanul féláron (+kezelési költség) vásárolhatóak meg.


Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 28862018-03-13 07:39:01

Pont azért kell belőle "ügyet csinálni", mert ünnep!!! Az emberek azért mentek, hogy megtiszteljék az ünnepeltet, és egy az ünnephez méltó eseményen vegyenek részt.



Sokkal tisztességesebb lett volna, ha a műsorvezető már az elején bejelenti, hogy Lukács Gyöngyi művésznő jelenlegi állapotában csak a szívének nagyon kedves Giocondát vállalja, amit két részben fognak előadni.


Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 28832018-03-12 22:03:10

A várt „Lukács30” első részénél még egy rossz értelemben vett „vidéki hakni” is összefogottabb, egységesebb.



Az erkély utolsó soraiból hosszan lehetett látni Lukács Gyöngyi fiatalkori, nagyon izgalmas dekoltázsát. Arcát természetesen nem. Aki a színpadra vetített kép helyét meghatározta, úgy látszik, sohasem ült az erkélyen és nézte, hogy onnan mi látható a színpad hátsó részén elhelyezett, nagyméretű fényképből.



Természetesen az első rész műsora csak nyomokban emlékeztetett a különféle fórumokon – itt a Momuson, az Operaház honlapján, a helyben osztogatott szórólapon (a három mind más és más volt) – felsoroltakra.



Nem volt semmi Norma, nem volt semmi Álarcosbál, semmi Mefistofele, de volt – vetített – Ókovács Szilveszter és szintén vetített fiatalkori Madárdal és Végzet hatalma kolostorba vonulás. (Ez utóbbi a milánói Scala 1999.évi előadás részlete, rejtély, hogy előtte miért kellett az akkori összes szereplőt felsorolni, akik az adott részben nem is szerepeltek.)



Természetesen a vetítés hangerejét és az élő zene, ének hangerejét nem hozták egy szintre, a vetített részletek hangja, különösen a Madárdal, fémesen csengett.



De úgyszintén nem próbálták a zenekar és a szólisták hangját együttesen, mert az Aida részletben Agache hangját néha (sajnos többször is) elnyomta a háta mögötti zenekar hangja.



Sajnos Agache sem volt topon az első részben, Luna áriája – melynek második, gyorsabb részét nem is vállalta – közben nagyon sokszor lehetett hallani, hogy lélegzetet vesz, tördeli a dallamot és így tovább. Sajnos.



Volt viszont minden gálaestről elmaradhatatlan Végzet hatalma nyitány, mely játszása alatt feltehetően Lukács Gyöngyi fényképalbumából vetítettek különféle, minden magyarázó szöveg nélküli fényképeket, Lukács Gyöngyi gyerekként, aztán feltehetőleg az Ő gyerekei, Ő különféle ismert és nem ismert emberekkel, különféle ismert és nem ismert szerepekben, rendezésekben. Ahogy írtam, izgalmas volt nézni az erkélyről a különféle férfi és női fej nélküli torzókat, mintha egy vetélkedőn lennénk.



Bősze Ádám műsorvezető megköszönte Lukács Gyöngyinek, hogy betegen is vállalta a fellépést.



Miért vállalta, ha így nem tudott teljes értékű produkciót nyújtani?



Azt hiszem az egészet jól jellemzi, hogy az első rész 19,40-kor kezdett és 20,30-kor már a színházon kívül voltunk, záró taps és ruhatár után.


A nap képe • 20362018-03-10 02:12:11

Tisztelt "IVA"!



Restellem a dolgot, de én nem találok a Wikipédián Gáti István cikket. Ha kattintok az Ön által megadott hivatkozásra, egy szöveg olvasható, hogy "még nincs ilyen szócikk"...



Rosszul vagy rossz helyen keresem?


Opernglas, avagy operai távcső... • 199492018-03-07 13:31:53

Még egy megjegyzés. Vigyázni kell a Staatsoperrel, hiszen jelenlegi vezetője egy francia migráns, jövőbeni vezetője egy jugoszláv migráns, jövőbeni zeneigazgatója egy svájci migráns lesz. Úgy, hogy óvatosan a látogatással...


Erkel Színház • 89192018-03-07 09:35:03

Nem ismétlem itt meg, de az Opernglas oldalon leírtam Béccsel kapcsoltos, friss élményeimet.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199462018-03-07 09:31:56

Egy hónapja voltunk Bécsben az Operabál főpróbáján. Ugyanolyan, mint évtizedek óta.



Szintén évtizedek óta szokott helyünkön a Josefstadt-ban volt/van szállásunk. Ez megfelel teljes egészében a budapesti „Nyócker”-nek, a Józsefvárosnak, mind hangulatában, mind népesség összetételében. Az elmúlt évtizedek alatt szinte semmit sem változott, üzletek zártak-nyíltak, házakat tataroztak, házak ürültek ki és így tovább.



Szintén évtizedek óta Ottakring-ben a török piacon ebédelünk, vacsorázunk, vásárolunk. Gyakorlatilag ott mindenki – magyar szóhasználattal - migráns, a legkülönbözőbb viseletekben, hanghordozásokban. Eddig soha, egyetlen alkalommal sem tapasztaltunk semmiféle rendbontást, verekedést vagy hasonlót. Rendőrt sem látunk többet, mint bárhol, azaz nagyon ritkán. Török, indiai, szír vendéglőkben velük együtt ettük a menüjüket, ittuk a teájukat, hallgattuk a zenéjüket, a számunkra érthetetlen beszélgetésünket és velük együtt mi is jól éreztük/érezzük magunkat.



Egész Bécsben évek óta ténylegesen három helyen tapasztaltunk „látható” rendőri jelenlétet: Parlamentnél, Hofburgnál, MariaHilfer strasse közepén áll egy-egy, mindig emberek nélküli „Police” felirattal ellátott személygépkocsi. Számunkra örök rejtély marad, hogy a benne ülők hol lehetnek.



Legközelebb húsvétkor megyünk a szokásos húsvéti vásárokra.



Lázár János videója a Favoriten-ben, Bécs leglkülsőbb városrészében készült. A felvételen látható: az utcák, mint mindenhol, tiszták, gondozottak, kéregetők nincsenek, zavargások nincsenek, emberek nyugodtan sétálnak, intézik ügyeiket.



Szóval Bécs egy élhető, nyugodt, soknemzetiségű város.


Erkel Színház • 88902018-03-03 16:09:27

Már úgy tetszik értelni, hogy a 14.400 Ft (+488 Ft kezelési költség), amit összesen fizetni kell, tartalmazza az 50%-os kedvezményt? Hm...


Erkel Színház • 88872018-03-03 10:17:11

Kétségbeejtően üres az Erkel Színház nézőtere a március 5-ei, hétfői, Korngold produkción. Talán, ha eltakarnák a földszint második részét és az egész erkélyt, akkor telt házat mutatna.



Nem értem, miért nem lehet ilyen – nálunk még szinte ismeretlen – egyalkalmas, koncertszerű előadásokat egy kisebb helyen megtartani?



A Vigadó azon a napon teltházas (Halmai Katalin és növendékei egy szál zongorával!!!), de a MTA Díszterme akkor szabad, oda pontosan beférne az eddig jegyet váltott/kapott mintegy 250-300 néző.


Erkel Színház • 88692018-03-01 10:26:33

A féláru jegyeket árusító "Ma este színház" honlapján látható az Erkel Színház ma esti "Rajnai sellők" elődás nézőtere, az eddig foglalt helyekkel. Jó, ha a hatalmas nézőtér 1/3-a megtelik...



Erre a néhány, nem állandó repertoár, előadásra nem lehetett volna inkább kibérelni egy kisebb játszóhelyet? Mindenkinek kellemetlen lehet így teljes művészi élményt nyújtani.


Jonas Kaufmann • 21862018-02-27 14:24:58

Tisztelt "Telramund" Mire tetszik gondolni, amikor a "dalesteknek van egy dress-kódja" kifejezést tetszett írni? Én láttam-hallotam például néhai Polgár Lászlót, Philippe Yarousskyt egy szál nadrág felett lógó ingben dalokat énekelni, dalestet adni. Ez is a "dress-kod"?


Edita Gruberova • 30492018-02-19 18:43:10

Program szerint egyidejáleg a Staatsoper melletti térre is kivetítik. Persze ez nem ugyanaz, de azért a téren is székek vannak, és általában sok-sok ember.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199412018-02-19 10:23:44

Tudom, hogy: az alant hivatkozott blog közlése a következő hetek operaelőadásairól csak reprezentatív,



 a jelenlegi nemzetközi operavilágban foglalkoztatott egyes énekesek hangja legalábbis érdekes,



 magyar operaénekeseket is hívnak sok országba, vendégszerepelni.



De azért, mégis figyelemreméltó, hogy :



a hivatkozott blog által közölt mintegy 50 várható európai operaprodukció szereplői között csak 1 azaz EGY (!!!) magyar énekes van, Ő is csak a salzburgi Húsvéti Játékok Tosca előadásban a III.felvonásbeli, 19 szavas Börtönőr szerepében!!!



http://belcantissimo.blogspot.hu/p/opernsendungen-aktuell.html



Vorankündigung



TV Sbd, 31. März, 19:30 Uhr – 3sat



Salzburger Osterfestspiele 2018

Giacomo Puccini – Tosca

Floria Tosca: Anja Harteros

Mario Cavaradossi: Aleksandr Antonenko

Baron Scarpia: Ludovic Tézier

Cesare Angelotti: Andrea Mastroni

Der Mesner: Matteo Peirone

Spoletta: Mikeldi Atxalandabaso

Sciarrone: Rupert Grössinger

Ein Schließer: Levente Páll

u. a.

Salzburger Bachchor, Salzburger Festspiele Theater Kinderchor

Sächsische Staatskapelle, Dresden Musikalische Leitung: Christian Thielemann

Inszenierung: Michael Sturminger


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604752018-02-16 06:35:09

Sajnos túlzottan idős vagyok, hogy emlékezhessek: régen, ha valamelyik szereplő valami miatt indiszponált volt, az intézmény vezetője előadás előtt kijött a függöny elé és mondott pár szót, a közönség megértését kérve. Ma már ez a gyakorlat kiment a divatból?



Nem olyanra gondolok, mint amit például a Magyar Állami Operaház Főigazgatójától hallottam a „Simándy 100” produkcióban, amikor hosszan részletezte, hogy a zenekari tagoknak az adott produkció előtti napokban – úgy látszik szokatlan módon - különféle próbákon és előadásokon kellett részt venniük és ez mennyire fárasztó volt.


Erkel Színház • 88602018-02-16 06:16:34

Információ az Operaház honlapjáról



http://www.opera.hu/musor/megtekint/tosca-2017/eloadas-201802161900/



a mai Tosca előadás teljes szereplőlistájáról:



"Szereposztás



Karmester



N.N.



Karmester



N.N."



A Karmester neve így, az idézett módon és ezzel vége.



Becsületükre legyen mondva, azt kiírták, hogy a mai előadásra minden jegy elkelt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604712018-02-13 22:08:01

ELHUNYT BORSA MIKLÓS



80 éves korában hétfő éjszaka elhunyt Borsa Miklós építészmérnök, aki 1964-től 42 éven át volt a Magyar Állami Operaház főmérnöke, majd műszaki igazgatója. A műszaki feladatok ellátása mellett nevéhez fűződnek Mozart: Titusz kegyelme című operájának és Theodorakisz-Keveházi: Zorba című balettjének díszletei is. A sokoldalú mérnök mindemellett a Csepel kiváló öttusázója volt, járatos az asztrológiában és Három transzcendens etűd címmel krimikötete is megjelent. Szeretett dalszínházáról tucatnyi tanulmány mellett három könyvben is megemlékezett. Az 1984-es rekonstrukció tapasztalataiból született Tolnay Pállal közös Az ismeretlen Operaház című kötete, míg Egyharmad Opera című önéletrajzi könyve és az Opera 130 éves jubileumára megjelent A Dalszínháztól az Operaházig című szakkönyv az elmúlt évtized gyümölcse. A Magyar Színháztechnikai Szövetség 2015-ben Tolnay Pál Életműdíjjal tüntette ki kiemelkedő munkásságát és oktató tevékenységét.


Erkel Színház • 88532018-02-10 10:39:12

Sikerült eljutnunk oda, hogy a mai napon Roberto Alagna és Alexandra Kurzak fellépését – Ring Estély - féláron lehet látni és hallani. Persze még így is 10.000 Ft körül van egy jegy. Ha már a fellépést megelőző propaganda olyan volt amilyen, sokkal jobb lenne, ha az Erkel Színház erkélyét valamilyen technikával eltakarják. Legalább így a földszinti teltház biztosított.



Ha visszaemlékszem, néhány napja a bécsi Operabál főpróbáján (!!!) egy gombostűt nem lehetett leejteni, annyian tolongtak. Pedig ott Pavol Breslik és Valentina Nafornita fellépése csak egy-egy szólószámra és egy kettősre korlátozódott és a jegyek is drágábbak voltak…



Hm, hm…


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604382018-02-01 07:34:38

Mai napi olvasmány, részletesebben egy már elemzett témáról:



https://24.hu/belfold/2018/02/01/meses-ajanlattal-csuszott-le-tiborcz-kor-az-opera-szinpadarol/



A cikknek az a része érdekes, mely szerint a Tiborcz-kör olyan ajánlatot adott be, aminek megvalósítása esetén leomlott volna az Operaház födéme.



Kérdés: ezt a tipikus politikamentes műszaki problémát miért a Közbeszerzési Döntőbizottságnak kellett észrevennie?


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38942018-01-29 03:56:32

Csatlakozva és egyetértve a slendriánsággal, trehánysággal az előadás propagálása körül, felhívom a Fórum olvasóinak figyelmét, hogy a megmaradt - tényleg nem olyan sok - jegyek a "Ma este színház" honlapján féláron (+kezelési költség) kaphatóak.


Élő közvetítések • 68652018-01-28 11:20:30

Úgy látszik Németországban sem általános szokás, hogy a fiatalabb pályatárs valamivel megkülönbözteti nevét az idősebb, régebbi kollégától.



Thomas Gottschalk néven már évtizedek óta van egy Stohl Andráshoz hasonló típusú nagyon sikeres és ismert televíziós műsorvezető, filmszínész német nyelvterületen. Természetesen nem ő a hamburgi opera kórusból kiemelt énekese.


Kedvenc előadók • 28172018-01-22 00:56:13

Sajnos az osztrák - Graz és Salzburg - búcsúfellépéseit az ottani kuponos oldalakon már eleve 50% kedvezménnyel hírdették, minden helyszínen és árkategóriában. Sic transit...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604062018-01-22 00:52:56

Oda lehet menni az Erkelbe, vallhatja magát az ember kereszténynek (amishnak, buddhistának, tűzimádónak, stb.) de jegyet nem lehet venni erre a Parsifalra. Legalábbis az Opera honlapja szerint a "Jegyvásárlás jelenleg nem érhető el"


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604012018-01-20 08:38:31

Tisztelt „Edmond Dantes”



Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet Ditzendy Attila „szakértő” néhány rasszizmussal és hasonló témával foglalkozó, általam eddig nem ismert, írásaira.



Beleolvastam az egyikbe és idézek az első bekezdéséből néhány mondatot:



Cím: A muszlimok a sarkamban vannak



Az idézett szöveg: „Szombat. Piacról hazafelé. Jobb kezemben cekker, tele zöldséggel. A balban hűtőszatyor hússal. Mellettem a feleségem, két gyümölccsel, tojással rakott kosárral. Persze könnyebb lenne kocsival, de a Skála piacnak (ma Fehérvári úti Vásárcsarnok) nincsen parkolója.”



A Skála piacnak mindig is volt, természetesen ma is van gépkocsiparkolója.



Azt gondolom, hogy ha ez és a többi cikk is ilyen alapossággal, tényszerűséggel készült, akkor nem is érdemes azokat elolvasni.



 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38802018-01-18 14:08:02

Tisztelt "parampampoli"! Mindenki ott volt és énekett, aki a címlapon és a műsorfüzetben fel volt tüntetve: Cseh Antal, Bordás Barbara, Kálnay Zsófia - nagy, nagy elismerés utóbbi részére!!! Ahogy írtam: ott volt Kolonits Klára is a fizikai jelenlétével, csak éppen nem énekelt semmit.



Ez se lett volna baj, ha eleve csak a felsorolt 3 énekest írják ki és meglepetésként - mint Dinyés Dániel felesége - megjelenik Kolonits Klára is. Vagy ha közlik, hogy előtte már több napon énekelt és a hét végén lesz egy premierje, ma inkább kihagyja. Mindent meg lehet érteni, csak közölni kell valamit.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603832018-01-17 17:41:12

Azért valamivel árnyaltabb a kép.



 



Természetesen az Aida, Otello összehasonlításoknak nincs jelentősége, hiszen soha senki nem követeli az adott szerepekben kizárólag csak az adott saját bőrszínű énekes felléptét.



 



Azt azonban tudomásul kell venni, hogy egy adott könyv, színdarab, opera, stb. szerzőinek vannak bizonyos jogai. Ezekkel a jogokkal lehet egyetérteni, lehet más véleményünk az alkalmazásáról, de attól még figyelembe veendő jogok.



 



Gondoljunk arra, hogy Márai Sándor nem engedte a könyveit Magyarországon megjelentetni, amíg a szovjet csapatok itt tartózkodtak. És így tovább.



 



Gondoljunk arra, hogy milyen nagy alkudozások voltak több éven keresztül, míg a Macskák a Madách Színházban más rendezésben bemutatásra kerülhetett, mint az eredeti előadás. És így tovább.



 



Vannak szerzők és nekik – bizonyos, Magyarországon is hatályos törvények szerinti, ideig – vannak szerzői jogaik. Ezeket a jogokat pedig nekünk is be kell tartani, azért hogy ellenkező esetben mi is érvényesíthessük az ilyen, saját szerzői jogainkat. Apróság, de ez a jogkövető magatartás vezethetett oda, hogy például Presser Gábor szerzeményét Amerikában is jogszerűen ismerjék el.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603792018-01-17 13:43:34

A cím elég hangzatos, de azért érdemes elolvasni Ókovács Szilveszter igazgató úr, cikkben idézett, nyilatkozatát a bemutatóról:



https://444.hu/2018/01/17/a-magyar-allami-operahaz-tesz-a-porgy-es-bess-szovegirojanak-vegakaratara


Erkel Színház • 87442018-01-16 08:23:47

Talán még nincs minden veszve. A különböző operai honlapokon (Operabase, Opera-Live, stb.) Marco Vratogna következő fellépései között nem szerepel, nincs feltüntetve a budapesti Boccanegra produkció, holott annél későbbi dátumú Tosca például van.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38712018-01-15 07:12:15

Tisztelt "zéta"! Biztosan úgy van ahogy tetszett írni: délelőtt énekelt. Sőt január 12-én is énekelt A vámpír előadásán, valószínűleg később is fog énekelni.



A vasánap délutáni előadáson, amelyiket említettem, a telt házas - 459 fő - közönség azonban hiába várta a hangbani jelenlétét is. Kizárólag csak ennyit említettem.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 38692018-01-14 22:21:15

Érdekes „fellépése” volt ma délután 15-17 óra között a Müpa Fesztivál Színházban Kolonits Klárának.



Opera-Macera címen a Figaro házassága opera egyes részeit elemezte Dinyés Dániel és Göttinger Pál nagyon élvezetesen. A Momus honlapján is megtalálható közreműködő énekesi listán első helyen Kolonits Klára neve szerepel.



Nevezett művésznő: meghajolt a szereplők bemutatásánál, egész idő alatt ült a színpad jobb oldalán, átvonult a színpadon Cherubino átöltöztetési jeleneténél, majd meghajolt a záró tapsoknál. A nagyon szórakoztató másfél órás produkció alatt – ellentétben a többi feltüntetett énekessel - egy árva hang sem hagyta el a torkát.



Figyelemre méltó volt.


Erkel Színház • 87012018-01-10 00:51:48

Biztos így van. De azért éppen Wagnert is átdolgoztak, rövidítettek, magyaráztak gyerekek számára. Nálunk a Müpa-ban volt a Hattyúlovag, Bayreuth-ban a Bolygó hollandi, azt hiszem még a Nibelung gyűrűje is és így tovább. Persze ez nem zárja ki, hogy mindenki arra vigye a gyerekeit, amire akarja.


A nap képe • 20212018-01-09 01:14:46

A mai nap képéhez:



Ez tulajdonképpen - a képaláírással ellentétesen - nem a "nézőtere", hanem csak a páholysor egy része.


Pantheon • 21662018-01-07 13:29:25

France Gall (!!!) R.I.P.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602472017-12-29 22:17:32

Tisztelt „Momo”!



Nagyon figyelemre méltó az érvelése és tényleg egyet lehet érteni a választásokkal kapcsolatban leírt gondolataival.



De azért, szerintem vannak az országban, az életben olyan területek, ahol a „politikai ellenzék”-nek, sőt a jelen politikai irányítóknak nincs, nem is szabad hogy legyen, konkrét beleszólása. Tudom, rossz a hasonlat, mint minden hasonlat, de például a egy térdműtét elvégzése nem attól függ, hogy az adott politikai kurzus vagy az ellenzéke, a laproszkópiát vagy a teljes feltárást preferálja inkább.



Ezzel azt szeretném mondani, hogy abszolút közömbös vagyok a Magyar Operaház irányítójának politikai beállítottságáról, mint ahogy a bécsi, párizsi, londoni operát irányítónál sem tudom ezt. Ebből következőleg az sem érdekel, hogy mi a jelenlegi ellenzék, operát illető kultúrpolitikai elképzelése.



Egyetlen egy dolog érdekel: a teljesítmény, a hétköznapi előadások színvonala, a hazai énekesképzés preferálása, a fiatalok fokozatos beépítése, egy adott repertoár kialakítása, és így tovább.



Ebben a vonatkozásban akár jelen politikai oldalon, akár a jelenlegi ellenzék oldalán van, mindenkinek az lenne a dolga – Önt idézem – „hogy odafigyel, ellenőriz és alternatívát kínál.”



Ehhez az odafigyeléshez és a többi tevékenységhez kívánok Önnek és minden kedves fórumozónak boldog új évet.


Élő közvetítések • 67662017-12-20 21:44:35
Sbd, 23. Dezember, 19:30 Uhr – Ö 1


Aus der Bayerischen Staatsoper München (26.10.2017)


Mozart – Le nozze di Figaro


Federica Lombardi (Contessa Almaviva),


Olga Kulchynska (Susanna),


Anett Fritsch (Cherubino),


Christian Gerhaher (Conte Almaviva),


Alex Esposito (Figaro),


Anne Sofie von Otter (Marcellina),


Paolo Bordogna (Bartolo), u.a.

Chor der Bayerischen Staatsoper;


Bayerisches Staatsorchester;

Dirigent: Constantinos Carydis


Hm...Marcellina: Anne Sofie von Otter!!! Múlik az idő....


 


De azért a szokásos,éves bécsi Konzerthaus karácsonyi hangversenyen Juan Diego Florez mellett is hallhatjuk.

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24322017-12-19 20:01:07

December 15 és Január 28 között - Bál a Savoyban, Macbeth, Carmen. Szívből kívánok sok sikeret László Boldizsárnak ezen 3 teljesen különböző hangot kívánó szerep megformálásához.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 602182017-12-17 07:46:18

Gyönyörű „termelési riport” az Opera Café tegnapi adásában. Középen asztal, tárgyalódelegációk, szerződés aláírás, mosolygás, pezsgőzés. Ókovács Szilveszter aláírta az Operaház színpadtechnika felújítási szerződését a Bosch vezérigazgatójával. Az alámondott szöveg szerint, ez az a szerződés, amit már régóta vártunk, akartunk.



A Bosch korábbi szerződésmegtámadásáról, a megismételt közbeszerzési eljárásról a KDB Operaházra kirótt ezzel kapcsolatos ötmilliós büntetéséről most nem volt szó.


Erkel Színház • 85582017-12-12 07:56:05

Azért az jelent valamit, hogy a mai előadásra a jegyek mintegy 25%-a kelt el. A Jegymester rendszerében már nem is lehet jegyet vásárolni a hátralevő 4 előadásra. Az Operaház honlapja alkalmazásával igen, de ott teljes áron minek? A Ma este színház honlapja ugyanezeket a jegyeket féláron (+kezelési költség) adja.



Biztos, hogy nem az elmaradó nézők a hibásak...


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 11312017-12-11 13:12:04

Azt hiszem két dologról írtunk, elnézését kérem, ha előbb nem fogalmaztam egyértelműen. Ahogy utánanéztem több internet helyen, 1963-ban indult, azonos emblémával az egyes művek, a „Zenés TV-Színház” sorozat a már említett Dallapiccola művel.



 



Ez tartott ameddig tartott. Utána indult 1970-ben a „TV Zenés Színháza” sorozat, aminek bemutatóit Ön nagyon precízen összegyűjtötte.



 



Azt hiszem én – már csak a hasonló szavak miatt is – kevertem a két sorozatot. (Más lapra tartozik, de Juhász Előd interjúkötetében Szinetár Miklós is keverte, összevonta a két sorozatot).



 



De, örömmel látnám itt az előző, 1963-ban induló sorozat adatait is.



 


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 11292017-12-10 06:48:46

Tisztelt „Búbánat”!



 



Rendkívül lenyűgöző az összeállítás, amit tetszett készíteni a Zenés TV Színház 1972-1993. közötti időszaki tevékenységéről. (Zárójelben: szomorú volt látni, hogy csökkent a bemutatók száma a rendszerváltás utáni években…de ez már politika lenne.)



 



Tisztelettel érdeklődöm: nem tetszik-e valamikor ugyanígy feldolgozni, (vagy esetleg valahol már megtalálható az előzmények között?) az 1963-1972.évek közötti időszakot is?



 



Valahol, valamelyik fórumon már tetszett ezekről a művekről is írni. A kezdő, 1963-as Éjszakai repülésről például már idén áprilisban volt Önnek több írása.



 



Még egyszer köszönöm a jelen listát.


Élő közvetítések • 67032017-12-04 18:13:13
TV Fr, 29. Dezember, 21:45 Uhr – Arte


Aus dem Théâtre des Champs-Elysées, Paris


Rossini – Il barbiere di Siviglia

Michele Angelini (Il Conte Almaviva),


Florian Sempey (Figaro),


Catherine Trottmann (Rosina),


Peter Kálmán (Bartolo),


Robert Gleadow (Basilio),


Annunziata Vestri (Berta),


Guillaume Andrieux (Fiorello)


Le Cercle de l’Harmonie


Dirigent: Jérémie Rhorer


Inszenierung: Laurent Pelly

Élő közvetítések • 67022017-12-04 18:08:57
Fr, 15. Dezember, 20:00 Uhr - RAI Radio 3


Live aus dem Teatro Comunale di Bologna

Puccini - Tosca



Opernglas, avagy operai távcső... • 198732017-12-04 06:27:33

Mai hír az internetről:



"A New York-i Metropolitan Opera jegeli a közös munkát a szexuális zaklatás gyanújába került James Levine-nal, aki a szezonban már nem lép fel a világ egyik vezető operaházában.





A New York Times és a New York Post számolt be korábban arról, hogy a sztárkarmester 1985-től éveken át szexuálisan zaklatott egy fiatal nőt. Az ügy 1993-ig tartott és a ma 48 éves nő kis híján öngyilkos lett a történtek miatt.



Az operaház vasárnap jelentette be, hogy James Levine mostantól nem vesz részt a Met produkcióiban, a már meghirdetett előadásokon sem vezényel. Az operaház megbízott egy korábbi ügyészt is, hogy minden részletre kiterjedő vizsgálatot folytasson le.



A 74 éves művész negyven éven át, 1976-tól 2016-ig volt a Metropolitan Opera zeneigazgatója. Parkinson-kórja miatt tavaly visszavonult tisztségéből, de alkalmanként továbbra is dolgozik a Metben, a szezonban szombaton vezényelt először és utoljára."



Simándy József - az örök tenor • 4872017-12-03 16:46:46

Mai napon, Duna World adón, Önök kérték, László Boldizsár hosszabb interjú.



Legalábbis figyelemre méltó, ahogy Simándy Józsefről nyilatkozott.



"Érdekes pályája volt.", "Ma már nem tudott volna így érvényesülni", "A mai világ inkább a színészi tehetséggel rendelkező énekeseket keresi" és így tovább...



Hrm...(Vannak erre ideillő magyar közmondások)


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 3862017-12-03 10:11:16

A Naxos cég 2017-ben kiadta CD-n Széchenyi Imre zenekarra komponált táncait.



A CD innen letölthető:



https://www.israbox.one/3137606858-mav-symphony-orchestra-amp-valeria-csanyi-szechenyi-complete-dances-for-orchestra-2017.html


Élő közvetítések • 66822017-11-21 17:59:38

A Mezzo csatornán éppen most sugározzák - 16,30 és 20,15 között - a "Zéta" által vezércikkben méltatott Lucio Silla előadást. Mindenki helyeslőleg nyugtázhatja - már akinek szolgáltatója kínálatában szerepel a Mezzo - mennyire alapos és lényeglátó volt "Zéta" részletes ismertetése.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601092017-11-12 13:57:42

Mai cikk az interneten:



http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/kevesebb_epul_tobbert_az_operanak.650770.html



Kevesebb épül többért az Operának. Hm...Lehet majd fokozni...



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601042017-11-11 08:12:55

Tisztelt "Momo"! El tetszene tudni magyarázni, hogy ha egy épületből egy csomó dolgot elhagyunk - az idézett határozat felsorolása szerint - akkor miért kell a szűkebb verziójú megvalósításhoz többlet finanszírozás? Tényleg nem értem. Előre is köszönöm.


Momus társalgó • 61502017-11-05 11:24:20

Nagyon jól mutat az Erkel Színház egyik, senki által nem használt, földszínti kiállítási oldaltermében az új (még újabb) Bogányi zongora. Szép fekete, fényes, nagyon jól volt megvilágítva.


Pantheon • 21242017-11-05 11:21:28

Önnek van igaza, én emlékeztem rosszul. Azt hiszem Melis énekelte a Prológot.


Pantheon • 21192017-11-04 23:29:31

Ott voltam én is a Bardini Monaco féle ParBaj előadáson. Előtte még találgatás volt, hogy Monaco mind a két szerepet énekli-e. De nagyon jó volt így.



Van egy LP-m is vele, amelyen olasz dalokat énekel, nagyszerűen.



Nyugodjék békében.


Társművészetek • 12152017-11-04 15:23:31

Hír a mai, november 4-i, a felkelés szovjetek általi leverése miatti, Nemzeti Gyásznapon:



"Szergej Lavrov orosz külügyminiszter Puskin-éremmel tüntette ki Vidnyánszky Attila Kossuth- és Jászai Mari-díjas rendezőt, a Nemzeti Színház igazgatóját szombaton Moszkvában, az orosz nemzeti egység napján" - írja a 24.hu.



Azért van ebben valami báj...


Requiem • 4452017-11-04 08:27:16

Természetesen Önnek tökéletesen igaza van: az 1:25-os Requiem előadás teljesen normális tempójú. Amin én vehettem részt, abban az 1:26-ban már benne volt a végén taps, meghajlások, ruhatár, színházból történő kivonulás is. Így a tényleges zenére maradt 1:15, mely Cilike fórumtársunk szerint lassabb is volt a szokásosnál. Biztos neki is igaza van. Érdeklődéssel várom a mai estét.


Requiem • 4422017-11-03 19:19:21

Egyáltalán nem értek a zenei megoldásokhoz, botfülem van. De a következőket tapasztaltam:



19,30-kor kezdett a zenekar bevonulni, hangolás, énekkar, szólisták, 19,40-kor elkezdték. Taps, ruhatár, tömeg, erkélyről lemenés, a színház előtti óra 21,06-ot mutatott.



Azaz kb. 75 perc alatt, az előző hozzászóló szavát idézve: "lekergették".


Requiem • 4392017-11-03 13:42:23

Tegnap volt egy szinte teltházas Requiem előadás az Erkel Színházban. A jegyen - Verdi mellett - fel volt tüntetve, hogy "56-os rekviem", de szerencsére ünnepi beszédek nem hangzottak el.



Van valakintek véleménye a megvalósított produkcióról, mely tulajdonképpen a holnapi - Nemzeti Gyásznap-i - előadás főpróbájaként is felfogható volt?


Olvasói levelek • 111872017-11-02 15:49:41

Igen-igen nagy tisztelettel és meghatódással viseltetek a Halottak Napja eseményeivel kapcsolatban.



De az már egy kicsit túlzás, és talán az esemény kicsit leértékelése, hogy az M3 csatornán mai napon sugárzandó Abbado féle Requiem előadásra



5 (!!!) azaz Öt fórumon



hívja fel valaki a figyelmet!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599512017-10-26 07:07:59

Ma reggeli hír:



"A Közbeszerzési Döntőbizottság 5 millió forintra bírságolta és megsemmisítette a Magyar Állami Operaház korszerűsítésének színpadtechnológiai tervezési és kivitelezési feladataira kiírt tender eredményét és az eljárást követő valamennyi döntést."  (Erre 2 pályázó volt, a vesztes óvta meg az eredményt. Az épületfelújítás marad a terv szerint, mert arra csak 1 pályázó volt.)



Ez "csak" a színpadtechnikai rész, de a felújítás tervezett ideje ezzel szükségszerűen kitolódik. (Új pályázat, új értékelés, új határidők).



Nem idézem az egész cikket, de az Operaház által itt követett gyakorlat hasonlít a szakszervezetekkel folytatott tárgyalási gyakorlathoz. Erő pozíciójából tárgyalunk, mindent elutasítunk, nem törekszünk megegyezésre. Aztán ez a következmény.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599472017-10-25 20:32:36

Van rendszeres heti MET rádióközvetítés is:



https://www.metopera.org/Season/Radio/Saturday-Matinee-Broadcasts/



Ezt nem is gondolom Magyarországon, de azért - ahogy Búbánat írja - legalább a bemutatók.



Persze a magyar közművelődés állapotára nem csak ez jellemző.



A már idézett RTV újságból: November 4-e a "Nemzeti Gyász Emléknapja." A Duna TV 19,35-20,35 között: SzerencseSzombat, A Kárpát-medencében sugárzott Duna World Rudolf Péter szituációs komédiáját adja 20,00-21,00 között.



Az alig mérhető nézettségű M5 adja csak a Bazilikában rendezendő emlékkoncertet. Ennyit a magyar televízió nyújtotta közművelésről.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 599352017-10-25 09:09:42

Nem tudom, hogy ide illik-e a felvetésem:



Van abban valami báj, hogy október 28-án, az Operaházi/Erkel Színházi Hugenották



- bemutató estéjén a Magyar Rádió egy régi Metropolitan-Aida felvételt sugároz, majd a



- bemutató után október 31-én leadják a Bonynge-Sutherland féle Hugenották felvételt.



Ez a hazai kultúra terjesztése...


Jonas Kaufmann • 21422017-10-24 21:17:29

Ha valakit még érdekel a párizsi Don Carlo, erről a fórum oldalról le lehet tölteni még a mai napon is:



https://datalinkek.com/showthread.php/122092-Don-Carlos-aus-der-Pariser-Oper-(2017)



 



 


Pantheon • 21012017-10-09 19:13:43

és



Földi Ottó rádióbemondó



és



Jean Rochefort francia színész


MET-es operaelőadások moziban • 5942017-10-09 14:17:24

Említésre érdemes, hogy a Flaviot éneklő Adam Diegel nálunk, a 2008-as szegedi Armel operaversenyen tűnt fel.


Élő közvetítések • 65932017-10-02 06:26:39

Tisztelt "Haandel"



Mit csinálok rosszul?



Ha rákattintok az Ön előző két üzenetében levő előadás vagy színház nevekre, minden alkalommal "Not found" üzenetet kapok és a rendszer ki is lép.



Legyen olyan szíves tanácsot adni, előre is köszönöm.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 597402017-09-26 15:22:01
Idézet a mai internetes hírek közül:

Két héttel az Operaház új üzemházának ünnepélyes alapkőletételét követően startolhat az Ybl Miklós tervei alapján készült Andrássy úti palota felújítása is. Az erről szóló szerződést hétfő délután írták alá.

A felújítást a Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau (WHB) Kft. végezheti el, az értéke 15,5 milliárd forint.
A cég az utolsó körben egyedüli pályázóként kapta meg a megbízást.
Ezzel kapcsolatban Ókovács Szilveszter, az Opera főigazgatója elmondta, hogy a magyar piacon aktív építőipari cégek közül hat-hét olyan vállalkozás is indulhatott volna, amelyek korábban részt vettek jelentős műemlék-felújítási projektekben, például a Zeneakadémia rekonstrukciójában. Számára ezért is meglepő, hogy csak a győri székhelyű WHB indult a tenderen.
Az építkezés költségeit az első ajánlathoz képest sikerült jelentősen csökkenteni - tette hozzá a főigazgató.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27982017-09-02 01:28:58
Nem csak az André Chénier-re, gyakorlatilag az Erkel Színház minden előadására minden jegy elfogyott.

Legalábbis az Operaház Műsor honlapon a "Jegyvásárlás" opción 2017.szeptermberétől 2018.júniusáig.

Illetőleg egyes balettprodukciókra még a "Jegyvásárlás" opció sincs feltüntetve.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27712017-08-31 17:45:06
Elnézést, figyelmetlen voltam, hogy csak az utolsó hozzászólást olvastam és úgy reagáltam Az Operaház zenekara már korábbi hozzászólásokban említésre került.

"Kárpótlásként" megadom a műsoron szereplő "Romnza" lemez egyik letöltési lehetőségét:

https://www.israbox.one/3137588549-anna-netrebko-and-yusif-eyvazov-romanza-deluxe-edition-2017.html
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27702017-08-31 17:39:50
Az est közreműködői közül:

Orchester der Staatsoper Ungarn Orchester des Abends
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 596302017-08-26 18:25:53
Tisztelt „Cilike”!

Maximálisan tiszteletben tartom és – mivel gondolom Ön belülről látja-éli az operai állapotokat – igaznak is fogadom el erre vonatkozó sorait.

Egy mondatrészre azonban szeretném felhívni a figyelmét. Írni tetszik: „minden nagy átalakítás nagy kuplerájjal ..jár”. Azt érzékelem, hogy itt a „kupleráj” szó a „rendetlenség” szinonímájaként szerepel.

Magyar irodalmi emlékeim – Jókai Mórtól Hunyady Sándorig bezárólag – és egyes résztvevők megjelent emlékiratai alapján egybehangzó, hogy egy kupleráj egy jól szervezett, tiszta, rendezett, fegyelmezett, központilag hatékonyan irányított, gazdaságos intézmény volt.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 27132017-08-25 23:55:43
A ZDF most - 23,00-0,30 között - ad egy keresztmetszetet a salzburgi Aidá-ból.

Hát..

Abszolút botfülem van, de régen Pesten az Erkel Színházban mentek Aidák Gardelli vezényletével, Déry Gabriella, Simándy József, Jámbor László (Amenrisre nem emlékszem sajnos), Ízzott a színpad, a Nílus parit jelenet Aida és Amonasra között még most is a fülembe cseng..

Most pedig...Phillips hangfalaim vannak, de néha az énekeseket alig hallom...De láttam Meli erőlködését a kard átadásakor és láttam, de nem hallottam ugynaebben a jelenetben a főpapot...

Öregszem...
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
14:30 : Budapest
BFZ Székház

Kakaókoncert
ismétlés: 16:30

15:00 : Budapest
Zeneakadémia

"Liszt-Kukacok Akadémiája"
Zenelabirintus

15:00 : Budapest
Erkel Színház

ORFF: Carmina Burana

16:30 : Budapest
Napfényes Étterem és Rendezvényterem

Narihito Mukeda (zongora)
Shimizu Yosuke, Hagiwara Riku, Hagiwara Izumi (cselló)
Ifjú virtuózok és mesterművek
PAGANINI: variációk egy Rossini témára
POPPER: Koncertpolonéz Op. 14.
SCHUMANN: Adagio és Allegro
BARRIÉRE: Szonáta két csellóra
BOCCHERINI: Esz-dúr csellószonáta
POPPER: Szvitek két csellóra
POPPER: Requiem Op.66.

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

25 éves a Nemzeti Kulturális Alap
Fesztiválnyitó gálaest

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Nyíregyházi Pro Musica Leánykar
Vezényel: Szabó Dénes
Ittzés Gergely (fuvola), Balog József (zongora)
Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Gyöngyösi Levente szerzői estje
Nőikarok
Fuvolaverseny
Zongoraverseny
A Mester és Margarita – I. felvonás
19:00 : Kecskemét
Hírös Agóra, Kulturális Központ

Operát az Operából! – Klasszikus és modern
Balett-est
A mai nap
született:
1923 • Kónya Sándor, operaénekes († 2002)
1973 • Ingrid Fliter, zongorista
elhunyt:
1835 • Vincenzo Bellini, zeneszerző (sz. 1801)
2006 • Pege Aladár, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1939)