vissza a cimoldalra
2019-08-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11422)
A csapos közbeszól (95)

Plácido Domingo (764)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1739)
Franz Schmidt (3407)
Palcsó Sándor (251)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4535)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3388)
Társművészetek (1336)
Pantheon (2376)
Élő közvetítések (8078)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7211)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (179)
Kedvenc magyar operaelőadók (1138)
Milyen zenét hallgatsz most? (25030)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (820)
Operamúzeum (915)
Mozartról magasabban (693)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: parampampoli
Leírás:
Honlap:
   


parampampoli (6517 hozzászólás)
Erkel Színház • 90002018-03-23 18:13:04

9000.


Erkel Színház • 89992018-03-23 17:13:42

Igazad van.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606232018-03-23 16:15:17

Nem is gondolnád, milyen sokan vannak a Tebadi-fanek, különösen olaszok, de magyarok is (akiket ismerek, még a Callas-rajongóknál is elvakultabbak -:))) ) akik "Renatona" (azaz a nagy Renata) minden hangját gyűjtik, legyen az bármilyen felvétel.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 606002018-03-22 22:56:52

60600.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605992018-03-22 22:43:43

Kovács János meg 5-öt.



Rost idén lemondta, ha Domingo jön, énekel? Ha lemondja, megint nem? Neki lehet?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605952018-03-22 22:32:19

Elég volt a nevekből! Ha magad nem tudod, csak annak alapján, amit az elmúlt napokban és hetekben itt írtak a fórumon, akkor felesleges névtotót játszani. (A Sümegi-ügyet részemről befejeztem. )


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605922018-03-22 22:26:34

Pontosan. És az nem OK módszer, hogy valakiket már a rajtnál kizárunk a versenyből, hogy a másik egyedül versenyezzen.



Sajnálom, hogy nizajemon elvitte a diskurzust egy irányba, csak Sümegire hegyezve ki a kérdést. Nem csak róla írtam, és nem konkrét, hanem általános érvénnyel. Érdekes, hogy ezt csak Robesz vette észre.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605902018-03-22 22:18:43

Abigélből pl Boross Csillát. De nem csak ezeket a szerepeket énekli. Én is sokszor nagyon elismerően írtam róla (Elsa, Senta, Giorgetta, a régi Liúi és Desdemona, többek közt), de ami az utóbbi években történik körülötte, az számomra nem O.K. Te elkötelezett híve vagy, ez közismert, mondhatnám, elfogult. Én senkivel nem vagyok elfogult, még ha bárki ezzel vádolna, akkor sem. Mert nem engedhetem meg magamnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605842018-03-22 22:01:06

Ez a vezetés csinált belőle sztárt, méltatlanul háttérbe nyomva mindenkit. Addig csak egy elismert énekesnő volt, aki soha nem volt megfosztva semmilyen lehetőségtől. Most miatta tesznek tönkre énekesnőket. Érdekes, hogy ha annyira csodálatos volt, miért nem kellett soha a külföldi nagy házaknak? Sümegi Eszter Sümegi Eszter volt és maradt. Majd elszámol imáiban az "illetékessel". Hogy hány főbűnben volt vétkes. Nem lesz könnyű beszélgetés.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605812018-03-22 21:28:20

Én éppen 2001-ben hallottam ezekben a szerepekben Maria Guleghinát. Hát....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605762018-03-22 21:02:24

És amikor azokat énekelte, vele párhuzamosan énekelt még mindenki más is. Hogy a legszebbek lettek volna, noch dazu a világon, méretes túlzás.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605732018-03-22 20:24:31

Nem, kedves Pristaldus, nagyon is logikus: az ő logikájuk szerint!! Csak átfutottam a szereposztásokat, és tényleg, ha nem kellene sírni, akkor röhögni kellene rajta. Kovács Jánosnak 4 Denevér és egy Sába királynője. Amelia Miksch Adrienn. -:))) Minnie: Bátori Éva. 20 éve is határszerepe volt Amerikában, mikor még volt magassága, ami a Jenufa második szériája óta nem nagyon van neki, az utóbbi években szinte nem is énekelt nagy szerepet, erre hozzávágják az olasz repertoár legnehezebb szerepét. A seriff Szegedi Csaba. Láttak már ekkora üleppel cowboyt? Azt könnyebb találni, mint ilyen hanggal Jack Rance-t a Fanciullában. Manon Lescaut: Létay Kiss, akit nem akarok megsérteni, de kb annyi a női varázsa, mint a II. felvonás táncmesterében volt Maros Gábornak egykor. „Donna non vidi mai????” Róla. Énekli majd Boncsér Gergely, az Operettből, aki tenorban nem lirico, hanem lirissimo. Aki kiosztja rá Des Grieux-t (nagy olasz tenor mondta a szerepről, hogy nehezebb, mint két Radames együttvéve) az életében nem hallotta a művet. Rostnak Tosca, miután akkorát bukott benne, mint egy ház, és Pamina, aminek a magas piano állásait 20 éve tudta elénekelni utoljára, de akkor is nehézkesen. Sümeginek nem elég a 4-5 premier évente, nem elég sorozatban minden évben valami kitüntetés, a kiváló művész cím, Wagner-díj, Kammersaengerin és most a Kossuth-díj -- nem, még oda kell neki adni a Toscát és a Chenier Maddlénáját is. Kis telhetetlen… Egyetlen énekesnő a színházban?? Akkor miért nem tűzték ki Turandotra is, abban süvöltözhetne kedvére, miután 10 éve egy pianót nem tud énekelni. Inkább odaadják Turandotot Lukács Gyöngyinek, aki évekkel ezelőtt elmondta, hogy búcsút vett a szereptől. Remélem, tartani fogja magát döntéséhez, és ezt a megalázó felkérést vissza is fogja utasítani. Így jár az az ország és az a színház, amelyik hozzá nem értők kezére jut. Nyilvánvaló, hogy Ókovács és tettestársai elhatározták, hogy leszámolnak azokkal, akikből nem ők csináltak sztárokat. Nem bírják elviselni a nagy énekeseket, a nagy művészeket, akik nélkülük lettek azok, akik. Tulajdonképpen az opera, a művészet lényegét nem értik. Irtóznak a nagyoktól, mert ők törpék. Sőt, a törpénél is kisebbek. Tulajdonképpen senkik. Ilyen emberekre színházvezetést bízni, hatalmas felelőtlenség. Hogy egyébként a főigazgató egyetlen szava se igaz, egyetlen állítása se, már akkor se, amikor nagynénikéjének megírja valamelyik levelében - nem számít. Művészi és emberi értelemben is ámokfutás, a közpénzek (a felújítás költségei is emelkednek folyton, milliárdokkal) és a művészi közvagyon elherdálása és tönkretétele. Meddig hagyják még???? Ki állítja meg?????


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605642018-03-22 09:31:07

Semmiféle hátránya nem lenne. Ellenben meglenne az az előnye, hogy ha egy énekes beteg lesz, nem egy énekes van egy szerepre, egymás utáni napokon 5 előadásban. Továbbá meglenne az az előnye, hogy nem csak egy énekesnő énekel, aki egyébként is mindent rogyásig. És unalomig.


Balett-, és Táncművészet • 54962018-03-22 08:28:31

Már hogyne lehetne!. Az origón?? Dehogynem lehet. Még egy olyen táncosról is, akiről kb. mindenki tudja, hogy "hóót" tehetségtelen. Viszont remek szélsőjobbos írásokat publikál.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605512018-03-21 12:50:14

Adva lenne, ha lenne... én sajnos mást olvasok a csillagokból a távcsövemmel. De valójában nem is kell távcső., látom szemüveggel is. Sőt: nélküle is.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605462018-03-21 11:20:54

Egykor volt Misura, Szendrényi, Szilfai, Rohonyi, egyik jobb, mint a másik. Miért ne lehetne most is több Gioconda, Lukács, Sümegi, Boross? A közönségnek is érdekesebb lenne nem mindig ugyanazt az egyet nézni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605422018-03-21 08:45:34

Ne örülj korán!! Ez a módszer, hogy egy produkciót altatnak egy időre, aztán kihozzák valami új produkcióban, hogy a fene ott enné meg mindet, ahol voltak, Traviátától a Trubadúrig és Aidáig. Ez lesz a Toscával és a Don Carlossal is, igen hamar, attól tartok. A Saloméről volt szó, hogy mégse Anger rendezi a Szigeten. Amiben én nem vagyok biztos, mert a város tele van a plakátokkal, hogy ő rendezi. Az évad műsorában nem láttam. Szóval katyvasz és káosz. És Domingo bácsi mégse énekli a Boccanegrát a felújított Operaházban januárban???


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 605412018-03-21 08:42:14

Gioconda Sümegivel, Nyugat lánya Rálikkal - mindig ugyanazok énekelnek mindent. A Tosca csinált idén 8 telt házat, ha jól látom, nincs is műsoron. Az álarcosbál szintén nincs, biztos azért, mert már arra is első héten elkelt az összes jegy. Nagyon intelligens műsorösszeállítás.  -:((((



Mi a fenének kell folyton váltogatni a bérletek neveit????



 


Élő közvetítések • 69652018-03-19 22:14:36

Egyetértek veled, mert Alagna korábbi Otellójához volt szerencsém videón, mikor Orange-ban debütált a szerepben. Nem hiszem, hogy azóta nagyot fejlődött volna, annyit biztos nem, hogy emlékeimmel felvegye a versenyt. Akkor meg minek? Meghallgatom valamelyik régi kedvenc felvételemet, jobban járok.


Lukács Gyöngyi drámai szoprán • 29072018-03-19 06:53:54

Már megint ez az értelmetlen felvetés...nyugodj meg, minden magyar énekes sokat szeretne szerepelni a MÁO-ban. Nem tudom hanyadszor jössz ezzel a vélelmezéssel, hogy biztos maga az énekes nem is akarja, hogy hívják.


Opernglas, avagy operai távcső... • 199742018-03-18 14:49:20

Szurkolok neki!


Kedvenc magyar operaelőadók • 10522018-03-18 12:17:50

Ne bántsuk az ifjú urat, végre egy új ember, aki értelmesen szól hozzá, ha esetleg téved vagy nem egyezik véleménye a mienkkel. Legalább kicsit felkavarta a momus állóvizét. A vélemények ütköztetése mindig kellemes dialógushoz vezet, álláspontját pedig mindenki megvédheti . De ajánlatos a véleményeket ütköztetni, nem a véleményezőt ütni és minősítgetni. ;)


Rost Andrea • 20022018-03-18 12:05:29

A kommentárnak a valósághoz a földön semmi köze. De nyilvánosságra úgyse fogják hozni.


Kedvenc magyar operaelőadók • 10492018-03-18 12:04:13

Akkor kicsit tegyük helyre ezt a dolgot. -:))  Misura teljes pályájának ismeretében, úgy érzem, érdemben hozzászólhatok. Davidnek részben igaza van abban, amit írt, mert Misura hangja a középfekvésben színben és olykor erőben is egy teljesen világos lírai szoprán volt, gyakran egyenesen operettes jelleggel. Amikor azonban a magas regiszterbe ért, képes volt hatalmas hangerővel megszólalni. Soha nem felejtem el a Mózes premierjét, ahol az első felvonás egyik együttesében úgy vitte át a teljes apparátust, hogy csoda, hogy a színház egészben maradt utána.Tökéletes énektechnikájának köszönhetően (mert az volt!) fantasztikusan jól szólt a mélyregiszterben is. Ergo: egy olyan énekesnő, akit bármilyen fachban lehetett volna használni. A Figaróban lehetett volna éppúgy Susanna is, mint Grófné. Egyik se lett, mert egy színház mindig hiánygazdálkodást is folytat. És mivel Misura mindent el tudott énekelni, ráállították azokra a szerepekre, amelyeket más nem tudott elénekelni, így lett elég rövid időn belül az Opera egyik oszlopa. A hangszín ízlés kérdése, azon vitatkozni nem érdemes, nem csak Misura esetében nem, hanem a többi felsorolt, kiválóbbnál kiválóbb énekes esetében sem. De aki látta Misurát Leonóra, Senta, Izolda, Turandot, Abigél szerepében, aki ott volt jubileumi gálaestjén, ahol egyetlen estén háromra való programot énekelt úgy, hogy mindenkinek a szája tátva maradt, az tudja, miről beszélek. Vagy visszavonulása után pár évvel az Operacsillagok gálán Fokanovval egy olyan kettőst a Trubadúrból, hogy a szó szoros értelmében s.ggre ültem tőle. Énekleckét adott mindenkinek. (Általában nagyon kockázatos olyan énekesekről kategorikus nyilatkozatot adni, akiket nem hallott az ember élőben, pláne olyanról, akit más évizedeken át hallgatott. Véleményt persze mindenki mondhat, ahhoz nem kell ugyanolyan pályát befutni, mint egy énekesnek, ahogy -- már mondtam ezerszer -- az is véleményt mondhat egy tojás frissességéről, aki nem tud tojást tojni. De a tévedés lehetősége ilyenkor nagyon nagy. Egyébként a Toscában én sem szerettem igazán, épp ezért abban összesen csak kétszer néztem meg. Abban mindig mások voltak az ideáljaim. -:)) )


Sass Sylvia • 4432018-03-18 00:03:29

Általános tanácsokra érthette, nem konkrét szerepformálási utasításokra.


Rost Andrea • 19982018-03-18 00:02:36

Majd mesélj!  Rost alkatilag nem Marica, Rálik hangilag képtelenség. A Ne szólj, kicsim, ne szólj, azon a hangon ? A mikroportot élvezheted holnap is, mert úgy hallom, azzal megy.


Rost Andrea • 19962018-03-17 20:40:11

Ha így döntöttek, jó döntöttek. Isten őrizz a színház egyik legszebb produkcióját lecserélni valami Anger-féle sz@rra! Hogy a Szigeten hogy fog mutatni, hogy fogják felépíteni, arról fogalmam nincs. Legyen az ő bajuk.


Rost Andrea • 19942018-03-17 18:53:13

Nem lesz Salome a Szigeten? Ezt honnan tudod?


A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei • 6702018-03-17 17:18:14

Már hogy a fenébe ne emlékeznék rá?? Igaz, csak lemezről, mert mikor ő disszidált, még csak kétéves voltam. Sajnos kevés felvétel maradt vele. 


Sass Sylvia • 4402018-03-17 17:16:09

A Callas-életrajz szerint 1952-54 közt 92 kilóról fogyott le 64-re, viszont már 52-ben is jóval soványabb volt, mint a 40-es években, amikor krumpliszsáknak nevezte az athéni tenorista, vagy ő maga nem volt hajlandó Pillangókisasszonyt énekelni debütnek a Scalában. Van egy híres képe, első Normáiról, ahol szőke parókában úgy néz ki, mint egy hústorony. Akkoriban, állítólag 120 körül volt a testsúlya. Ilyen értelemben mondtam a 60 kilót - bár sose mértem meg személyesen, ez igaz.


Sass Sylvia • 4372018-03-17 16:53:05

Sajnos azt kevés helyen játsszák. -:) De igaz, fokozatosan kellett volna meghódítani a drámai fachot, és bőven lett volna mit énekelni a Lady előtt is. Azt meg 40 felett.


Sass Sylvia • 4332018-03-17 16:38:07

Abszolút egyetértünk ebben. Sass 26 évesen énekesi szempontból hibátlan volt, de hallatszott, hogy nem tesz jót neki. 8 évvel később, mikor lemezre vette, már korántsem volt olyan hibátlan, de még akkor is nagyszerű. Van vele 86-os élő felvételem, még akkor is, mert éppen jó napja volt. De a hang már nem az a fiatal, csengő, mindent legyőző csoda hang, mint 77-ben Torinóban. Ám, mint tudjuk, a művészet komplex dolog, és nem csak virágkorban lehet valaki nagy művész.


Sass Sylvia • 4322018-03-17 16:32:44

Tudom, hogy Leontyne még él, de mint énekesnő, múlt idő. De Isten éltesse sokáig, gyakran hallgatom régi felvételeit.


Rost Andrea • 19902018-03-17 16:28:11

Úgy könnyebb. Mert én már láttam párszor... -:))


Sass Sylvia • 4292018-03-17 16:27:28

Hasonló élményem volt nekem is. Csak a végén vettem észre, hogy nem krimit néztem. -:)))


Sass Sylvia • 4262018-03-17 16:16:34

Tökéletesen alkalmas volt rá, csak túl korán csinálta, és megártott neki. Ahogy David írja, etalon.


Sass Sylvia • 4202018-03-17 16:10:35

Három nagy Turandot volt a történelemben, akikre azt lehet mondani, mindenkit megelőztek: Nilsson, Marton, Dimitrova. Hogy ezek közül kit szeret a legjobban, az örökös vita tárgya, aminek soha nem lesz vége. (Nekem a 83-as Marton a csúcs. )


Sass Sylvia • 4182018-03-17 16:07:44

Price is óriási énekesnő volt, bár nekem nem az első számú kedvencek közt, de végtelenül tisztelem és maximálisan elismerem, és mindig mindenben örömmel hallgatom.


Sass Sylvia • 4162018-03-17 16:06:13

Jövőre lesz.


Sass Sylvia • 4152018-03-17 16:06:02

Turandot később jött, akkor már 32 volt. 26 évesen volt Lady, az nagy baj volt, bár maga az alakítás azóta is szenzációs, és a valaha volt legnagyobb Ladyk egyike. (Olasz fórumokon ez általános vélemény, együtt Verrettel, Callassal, Rysanekkel említve.) Hogy a pályaépítése totális tévedés volt, természetesen nem vitatéma, abban teljes mértékben egyetértünk.


Sass Sylvia • 4132018-03-17 16:03:46

Ismét vitatkoznom kell többszörösen is: Kincses hangja a legszebb magyar szoprán matériák egyike volt, Mozartban és Pucciniben is csodálatos. Marton pedig szerintem a legturandottabb Turandot hang volt, ami csak létezik. Nekem sok élőm van vele (majdnem 200x énekelte a szerepet) 1983-1995 között, és még az az utolsóban is abszolút érvényes alakítást nyújt hangilag kis (kicsit élesebben és erősebb vibrátóval, az tény), színészileg és kifejezben még jobbat mint 12 évvel korábban, még akkor is kenterbe verve mindenkit, aki azóta is a szerephez közelíteni próbált. Dávid, ne ítélj elhamarkodottan fénykort illetően! Marton 1994-ig fénykorban volt, nézd meg ezt 94-ből, ha nem hiszed:



https://www.youtube.com/watch?v=-V9UsCFGd6s



A következő évben hallatszott először, hogy valami történt.


Sass Sylvia • 4092018-03-17 15:57:35

Hibátlan koloratúrái voltak, és a 49-es Turandottal sem volt semmi gondja, ahogy a Ladyvel se, Abigéllel se. Mindent tudott ! De aztán jött Bellini és Wagner felváltva, lefogyott 60 kilót, és akkor már persze, hogy nem ment úgy a Turandot, mint előtte. Aztán válás, szerelem, abortusz, elhagyás... szóval nem volt könnyű sors. Ismétlem, egy énekest a fénykora alapján kell megítélni, ezekhez Callas esetében mérce a a kalóz Nabucco, az 51-es első Gioconda, a mexikói Aida, és az 55-ös két élő Norma: Scala és RAI. Ha semmi mást nem tett volna, csak ennyit, már a legnagyobbak közt lenne a helye.


Rost Andrea • 19882018-03-17 15:45:06

Hogy a Szigeten nem nézem meg vele, az biztos. Mikroporttal mindenki el tudja énekelni. De félek, hogy be fogják vinni vele a Házba is.


Sass Sylvia • 4042018-03-17 15:42:39

Itt vitatkoznom kell: Callasnak káprázatos technikája volt, de egyéni színe ellenére nem volt a hagyományos értelemben vett "szép" orgánum. Viszont amit azzal ki tudott fejezni!!!!! A túlvállalás, az egymástól eltérő repertoárok váltogatása, továbbá a magánéleti problémák vezettek oda, hogy túl hamar kiégett.


Sass Sylvia • 4022018-03-17 15:39:52

Mivel én Sass Sylviát fénykorában szinte minden itthoni előadásában láttam, elég jól tudom, hogy mit beszélek. Valóban nem Callas volt, és sose akart az lenni. Sass Sylvia volt. Számos interjúban elmondta, hogy ez a buta összehasonlító reklámszlogen sokkak többet ártott neki, mint használt.


Sass Sylvia • 3972018-03-17 14:52:46

Azon a Toscán én is ott voltam, az már valóban a szomorú végjáték kezdete volt. De egy énekest nem a hanyatlása, hanem a fénykora alapján kell megítélni. Ahogy azt david28 teszi.


Kedvenc magyar operaelőadók • 10392018-03-17 11:09:25

David28, te egy igen szellemes fickó vagy. (Jó füllel.) -:)))


Kedvenc magyar operaelőadók • 10382018-03-17 10:47:41

Horti Lilla figyelemre méltó hang volt növendék korában, veszélyes technikai hibákkal. Ezeknek a technikai hibáknak az az általános természete, hogy ha nem küszöbölik ki őket azonnal, akkor öt év múlva 5x, 10 év múlva 10x akkora hibáknak fognak hallatszani. Horti Lilla a vizsgáin is, a Marton versenyen is folyamatosan forszírozva és disztonálva énekelt (magyarul: folyamatosan alacsonyan),mivel, úgy tűnik, fejébe vette (vagy tették), hogy ő egy nagy drámai szoprán már most is, de mindenképpen az lesz. Jövőre, mint hírlik, ő lesz Manon Lescaut. Aki ismeri a szerepet, tudja, hogy az nem Mimi, hanem annak sokszoros többszöröse. A 3-4. felvonás iszonyatosan nehéz és megterhelő, drámai szoprán feladat. Horti Lilla, félek, és bár ne legyen igazam, a magyar szoprán temető legújabb áldozata lesz.


Rost Andrea • 19852018-03-17 00:22:58

Toscát Szegeden, tavaly nyáron. (Írtam privátban ...)


Kedvenc magyar operaelőadók • 10292018-03-16 23:49:55

-:))))))


Rost Andrea • 19832018-03-16 23:43:14

És Salomét? Meg Toscát ? :DDDDDDDDDD


Kedvenc magyar operaelőadók • 10262018-03-16 22:50:26

Milyen kis szerény, mint az ibolya. Egyenesen erre született... ezt majd meglátjuk, mondjuk 20 év múlva.


Rost Andrea • 19812018-03-16 22:48:25

Zétát kinevezhetjük jósnak, mert hónapokkal ezelőtt megjósolta, hogy Rost le fogja mondani a Marica grófnőt a Müpában. Hát nem lemondta? (Állítólag Rálik énekel helyette. -:(


Erkel Színház • 89732018-03-14 11:52:45

Szegény amerikaiak... persze miért legyen nekik jobb, mint nekünk? Mindenesetre alaposan meg fognak lepődni. Vagy inkább döbbenni.


Erkel Színház • 89712018-03-14 09:42:40

Oszt vagy kapnak, vagy nem. Két hetvenéves odablattyog a bizonytalanra, oszt vagy kap jegyet, vagy nem. Aztán meg hazablattyog, ha nem. Nagyon életszerű, nem? Mint ezek az adminisztratív, szovjet rendszerű intézkedések.


Erkel Színház • 89702018-03-14 09:41:20

Köszönöm: erről van szó.


Erkel Színház • 89672018-03-14 09:13:15

Egy barátom minden előadásra, amelyik érdekelte, az I. em. oldalpáholyba vett jegyet, mert még jó minőségű és megfizethető. Nyugdíjas házaspárnak nem mindegy. Ők akkor most társadalmilag igazságosan ki vannak zárva onnan? Ekkora orbitális baromságot életemben keveset hallottam.



A jövő heti Ramon Vargas dalesten pár nappal ezelőtt negyed ház se volt, "zöldmezős beruházás" az egész -- minek, ki a fenének hívnak ide dalestre egy réges régen lejárt szavatosságú énekest, mikor még a legnagyobb ászok se képesek dalesttel megtölteni egy nagyobb termet, néhány ügyeletes sztárt kivéve? Valakinek érdeke volt, hogy Vargast meghívják újra, feleslegesen? (A kérdősjelet akár le is lehet felejteni a mondat végéről.)


Erkel Színház • 89572018-03-13 22:15:34

Egy színházban fél évad. Érdekes.


A díjakról általában • 10032018-03-07 19:57:18

Berczelly István!!!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604942018-03-05 13:29:10

Azon nem lenne semmi csodálkozni való. Ha Gabriele Adorno lenne, annál inkább. -:)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604822018-03-03 09:08:15

Emlékeztetnélek, hogy a nagy dérrel-dúrral és sajtófelhajtással aláírt szerződés szerint Domingo 2019. első hónapjaiban énekelne Boccanegrát a felújított Operaházban. (Tényleg?)


Kolonits Klára • 10602018-03-01 21:05:29

Nem ismerjük a szegedieket eléggé. Nektek, akik közelről látjátok, kellene értékelni őket, és így minket is informálni. Amit az utóbbi időkben olvastam az ottani igazgatói pályázat körülményeiről, fordulatairól, nem voltak túl pozitív dolgok.


Kolonits Klára • 10582018-02-28 23:23:45

Budapesten már réges régen nem így mennek a dolgok. Sőt, még abszurdabbul mennek.


Kolonits Klára • 10512018-02-28 15:38:54

Micsoda?????


Ilosfalvy Róbert • 7932018-02-27 10:37:24

Innen meghallgatható, esetleg le is tölthető:



https://www.youtube.com/watch?v=CC-us5-yj2o


Nicolai Gedda-az univerzális tenor • 2782018-02-15 10:26:33

Igen, igen, híres és gyönyörű felvétel. Sajnos di Stefano csak nagyon rövid ideig tudta így, Gedda viszont majd' harminc évig így:



https://www.youtube.com/watch?v=R4yqbPFmIWc


Nicolai Gedda-az univerzális tenor • 2772018-02-14 17:06:17

Tulajdonképpen Gedda nem indiszponált volt, hanem előadás előtt tudta meg, hogy édesanyját baleset érte. Az előadást nem mondta le, de pszichésen nyilván nem volt teljesen kiegyensúlyozott állapotban.



A C-t pár éve, az előző Traviata rendezés utolsó évében Balczó is énekelte párszor, nem is rosszul. (Az újban is, de nem jól.)


Nicolai Gedda-az univerzális tenor • 2742018-02-14 14:15:36

A Traviatában C van a cabaletta végén, azt senki úgy nem énekelte, mint ő, se stúdióban, se élőben. (Igaz, a Faust cavatinát se nagyon.) Sajnos 71-ben még az általános iskola 5. osztályába jártam, így azok az előadások kimaradtak. De 1982-ben, ha a dátumra jól emlékszem, indiszponáltan is pompás C-t énekelt a Traviatában.


Nicolai Gedda-az univerzális tenor • 2722018-02-10 17:38:40

Én is ugyanígy voltam vele, de egy konkrét áriát meg se tudnék nevezni. De még ma is úgy érzem, hogy akármit hallgatok vele, mindenkinél jobbnak tűnik. A tökély. Csak ennyi, és semmi más. Nyugodjék békében! (Köszönöm, hogy emlékeztettél rá.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24442018-02-07 19:32:11

Csak Don Giovanni? Nem arról volt szó, hogy lesz Ernani is?


Jonas Kaufmann • 21632018-02-07 16:01:47

Énekeljen csak, ahol akar, ha fizetnek érte. Itt ne, ha lehet. (Beszéltem három emberrel, akik közelről hallották, mondhatnám, egészen közelről. A legudvariasabb, amit mondtak róla, hogy ritka eset, ha eltalálja egy hang tiszta intonációját.)


Jonas Kaufmann • 21592018-02-06 17:39:33

Ha teheti, inkább kerülje. (Sokkal inkább 9-én Agachét.)


Erkel Színház • 88362018-02-05 10:36:56

Kedves Alef, nem tudom, új fórumozó vagy-e, vagy korábban más néven írtál -- van ilyen: egy ismerősöm pl. elfelejtette passwordjét, és azóta hiába akar írni, nem tud, mert hiába kérte, hogy küldjenek neki egy újat, nem kapta meg. Mindenesetre légy üdvözölve köztünk: jól hallasz és jól írsz, öröm lesz veled beszélgetni. Pár gondolat hozzászólásodhoz: Palerdi és minden énekes önmagával tesz rosszat, ha engedi magát kizsákmányolni, mert a túlterhelés hamar érezteti hatását. Nem mindegy mennyit, és nem mindegy, mit énekel. Palerdinél a mennyiség a baj, Bretznél a minőség. Le kell szögeznem, hogy én mindkettőt jó énekesnek tartom, és amit írok róluk, esetleg negatívumot, nem ellenük teszem, hanem értük. Mert mindkettejükre szüksége van a színháznak, tehát nekünk is. Palerdit azóta kedvelem, mióta a 2000-es évek elején Banquo és Ramphis szerepében hallottam. Bretz megjelenését a Fidelio minisztereként lelkesen üdvözöltem, kitűnő Leporello és Don Giovanni volt, a youtube-on pedig van egy Figaro házassága felvétel a Verbier Fesztiválról, ahol nem egyszerűen jó volt, hanem fantasztikusan jó. Miért hagyta el a neki tökéletesen illő fachot? Miért énekel ennyit Palerdi? A kérdést persze nem csak nekik kell feltenni, hanem azoknak, akik nincsenek tekintettel sem teherbírásukra, sem hangi adottságaikra. Akik nem tudják, hogy egy színházban nem kettő, hanem tíz jó énekesre is szükség van, és a feladatok jó megosztásával kellene gazdálkodni velük. Személyes szempontok, bosszúvágy és egyéb alantas indulatok nélkül.



Ami Pasztircsák Polinát illeti takatsa felvetéseire is szeretnék reagálni. Nem igaz, hogy egy jó szót nem kapott volna tőlem, mert például megdicsértem az első felvonásban és különösen a tanácstermi jelenetben nyújtott teljesítményét. (Általában is örömmel kimondom, hogy sokkal jobban kedvelem, összehasonlíthatatlanul jobb énekesnőnek tartom, mint Létayt, Zavarost vagy Sáfárt.) Összességében se tartottam rossznak egész Amelia-alakítását, legfeljebb megállapítottam, hogy más hangon képzelem a szerepet, nem az ő alapvetően lírai szopránján. Amit pedig technikailag írtam róla, továbbra is kénytelen vagyok fenntartani, de ezeket azóta írom, mióta először hallottam egy Verdi Gálán 2013-ban. Akkor még jóval nagyobb testsúlyban volt, mint most. Lefogyott vagy húsz kilót, vagy talán többet is, nagyon csinos a színpadon, kellemes jelenség, és Amelia jelmezei is nagyon jól állnak rajta -- de az jól látható, hogy a hatalmas uszállyal és szoknyával olykor rosszul bánik. Valamikor ezt az operatanszakon külön tanították, nem tudom, ma még figyel-e ilyenre bárki is, mert az évekig látott operavizsgákon olyan rendezéseket láttam, ahol ezekre a fogásokra semmi szükség se volt. (Hogy hogyan kell vetkőzni, sokkal inkább.) Bár itt a momus-ön valaki mindent megpróbál elkövetni azért, hogy engem rossz színben tüntessen fel -- ugyanannyira nem érdekel sem ő, sem a véleménye, mint a tegnap már említetteké, ismerem, mint a rossz pénzt -- egyet leszögezhetek, tiszta szívvel és őszintén: soha nem azért írok valakiről rosszat, mert rosszat akarok neki, vagy mert utálom. Jót akarok neki, és figyelmeztetem, hogy okuljon belőle, saját érdekében. És nagyon örülök, ha valaki ezt teszi. Volt olyan bariton, akinek első Posája után ajánlottam, hogy ne cipőben hanem csizmában énekeljen, továbbá tegyen parókát - három nappal később parókában és csizmában énekelt. Egy másik énekesnek, akit tényleg hol csapkodnom kell, hol a buksiját simogatnom, ajánlottam, hogy a Sekrestyés Angelusában ne a karakterizálásra figyeljen, hanem a szép, kerek hangadásra - következő előadáson addig nem hallott igyekezettel törekedett, teljes sikerrel, hogy a rövid kis imát szép, kerek hangon adja elő. Ennél nagyobb öröm nincs annak, aki arra vállalkozott, mint én, hogy valami keveset tegyen a magyar operajátszásért, miután majd 50 éve szívügye neki. Azzal, hogy rögzíti a valóság tényeit, hibáit és erényeit. Hogy ne csak az a propagandaszöveg maradjon meg, amit mások hirdetnek széltében-hosszában, vagy olyanok megállapításai, akik az operáról, az éneklésről azt se tudják, eszik-e vagy isszák. Hogy ki kinek hisz, nekem, vagy másoknak, már nem az én dolgom. Én megmondtam... és mondom továbbra is.


Ki írhat kritikát? • 14372018-02-04 16:10:16

A momus névtelen kritikusát -- aki úgy névtelen, mint mikor Ókovács írt egykor álnéven kritikákat évekig, már nem emlékszem rá, pontosan milyen néven, de valaki biztos emlékezni fog, és kisegít -- Ókovács köröm alatti piszoknak is nevezte eggyel korábbi levelében, ami ugyanígy nem számít, mint mikor Fáy nevezi őt akárminek. Az ő véleményük, minősítésük nem mérce számára. Egyébként a köröm alatti piszokra kontrázhatott volna, a másikat szarkupacnak nevezve, amibe nem lép az ember, de nem tette. Mert nem számít neki. Semmit.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39142018-02-03 21:36:30

A Müpában dolgozó ismerősöm információja szerint Stuart Neill valóban az utolsó pillanatban mondhatott le, mert a koncert napján délelőtt még a helyszínen tartózkodott. Ezért az erre vonatkozó passzusom tárgytalannak tekintendő.


Erkel Színház • 88142018-02-03 21:22:41

Ha már megtiszteltél azzal, hogy megszólítottál, írok pár sort a tegnapi Boccanegra-előadásról, bár eredetileg csak a 9-i előadás után akartam. Véleményem az eddig olvasottakkal sokban találkozik, pár ponton eltérő. Általában tudható rólam, hogy egyes énekesek túlfoglalkoztatását, agyonterhelését, mások mellőzését kíméletlenül bírálom, tehát Palerdi tegnapi beugrása alapból a totális abszurd kategóriája. A szakmai nonszensz csimborasszója, hogy mást ne mondjak. Ha Bretz a holnapi előadást is lemondja, Palerdi négy előadást énekel négy nap alatt. Tudja, aki ezt csináltatja vele, hogy mit tesz? (Miközben Rácz István, akinek Fiesco egyik legjobb szerepe volt, ül otthon munka nélkül.) Ennyit általában. Konkrétan: Palerdi tegnap úgy énekelt, ahogy sok év óta nem hallottam. Az igaz, hogy Fiesco basso profondo szerep, és a mélyben Palerdi nem igazán acélos, de tegnap még ott sem éreztem komoly gondokat, a hangja pedig sokkal jobban, egészségesebben szólt, mint általában az utóbbi években. Bretznél valószínűleg összemérhetetlenül jobban, akinek Fiescóra való kitűzése szintén az abszurd kategória. Aki ezt teszi, vagy a művet nem ismeri, vagy Bretzet nem hallotta még. A Feketéről írottakkal alapvetően egyet kell értenem: nyom, feszít, és folyamatosan fortissimóban ordít. Nem lehet így... és egy ilyen énekes mellett még egyértelműbb a partnernő volumenproblémája. Nem lennék Pasztircsákkal túl szigorú, az igazat megvallva jobb volt, mint vártam, de Amelia Grimaldi túl van az ő hangi határain. Ez Verdi-szoprán szerep, amelyet olyanok énekeltek egykor, mint Milanov, Tebaldi, Chiara, Freni, Ricciarelli. Sőt: hogy mást ne mondjak, a fiatal Astrid Varnay. Pasztircsák az első felvonásban még helyén van, de a második felvonásban, Fekete mellett az embernek folyamatosan az az érzése, hogy az egyik túl sok, a másik túl kevés. Pasztircsák eredendő hangi határain túl technikailag is problémás: nagyon nagy nyitással énekel, és ettől a magas hangok hátraesnek, jelentős volumencsökkenéssel. Ezért a drámai kitörésekban, együttesekben hiányzik az átütő erő. Nagyon szépen énekelte viszont a Békedal utáni együttest. És ott az addig feltűnően unott és hideg közönség is "felébredt": hatalmas és hosszú ovációval ünnepelte a közreműködőket, és ez megmaradt a záró tapsra is. Különösen Agache aratott viharos sikert, joggal. Nem véletlenül ez a legkedvesebb szerepe, ahogy azt több interjúban is elmondta. Szívéből énekel, fantasztikus hangi építkezéssel: az elején meglepően visszafogott, hogy a kulcspontokon valóban áradjon a hang, és ez a volumenkontraszt rendkívül hatásos. A gyönyörű mezzavocék, puha tónusok az alakítás külön értékét jelentik. Még van két előadás, 4-én és 9-én, aki teheti, feltétlenül nézze meg. Amit alef írt a rendezésről: 100%-ban aláírom. Kocsár különösebb bajt nem csinált, levezette az előadást, de én, aki ezt a művet Patanéval ismertem meg, hiányoltam az igazi lendületet és az igazi szívet is. Talán majd a későbbi előadásokon....Volt már olyan, hogy Kocsár a második előadáson úgy dirigált, hogy az első előadás negatív tapasztalatai után szinte rá se ismertem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604412018-02-01 14:46:01

Turandot  Müpa



2018. január 31.



Az előadás előtti filmecskében Héja Domonkos kórusoperának nevezi a Turandotot. ÉS TÉNYLEG! Soha életemben nem hallottam ennek olyan nyilvánvaló bizonyítékát, mint tegnap este. Amit az Operaház felújítása miatt most az Erkel Színházban is fellépő operai énekkar produkált (karigazgató: Csiki Gábor), arra egyszerűen nincsenek elég erős dicsérő szavak. Olyan erővel és fénnyel szóltak, egy tömbben, ha kellett, és olyan finomságokra voltak képesek, ha kellett, amilyet, azt hiszem, ma a világ egyetlen színházában se lehet tapasztalni. Nem véletlenül választották a világ legjobb 7 operakórusa közül a legjobbnak őket! Mert azok! Tudatosítsuk nyugodtan magunkban, hogy miénk A VILÁG LEGJOBB OPERAKÓRUSA!



Az Operaház kiköltözött három előadásra a Müpába, mert az ott most játszott három darabot az Erkel Színházban nem lehet előadni. Legalábbis ezt állította filmes bevezetőjében Ókovács Szilveszter, és most ne vizsgáljuk állításainak valóságtartalmát. (Nyilvánvalóan nem igaz. Szerinte nem lehet, de egyébként miért ne lehetne?) Hogy már nincs egy olyan esemény, ami ne vele kezdődne, lassan megszokottá válik. Ha nincs ott személyesen, akkor videoüzenetben gondoskodik róla, hogy aki nem szívesen látja és hallgatja — és ilyenek vannak nem kevesen — ne tudja nyugodtan átadni magát a zenei élménynek. Ezt a mennyiségű túltengést és mindenhol való jelenlétet csak egy helyen tapasztaltam: Észak-Koreában 1984-ben. Ott volt mindenütt úgy jelen Ki Mir Szen, mint most Ókovács Szilveszter. Akinek megnyilvánulásai egyébként is kezdenek Vágó István régi műsorának címére hajazni: Fele se igaz! (Egy decemberi levelében nénikéjéhez pl. beszélt arról az esetről, amikor felhívott engem telefonon, csak éppen azt nem mesélte el, miről volt szó, ill. helyette a valóságtól eltérő dolgot állított be témaként. Majd azzal folytatta, hogy miután nem jutottunk közös nevezőre, letettük a telefont. A helyzet az, hogy miután nincs hozzászokva, hogy valaki ellentmond neki, mint tettem én, ő csapta le rám udvariatlanul a kagylót.) Tegnapi filmes bevezetőjében a három müpás este karmesterét szívüknek kedvesnek nevezte (Halász, Héja, Kocsár), amit jól érzékelünk, hiszen Kovács János biztos nem kedves szívüknek, mivel semmi rangjához méltó feladatot nem kap évek óta. Állította továbbá, hogy a meghívtak az előadásokba külföldi sztárt, de pechem volt, mert Antonenko megérkezett az Otellóba, de Stuart Neill nem. Noha még reggel is ő szerepelt a honlapon, a Müpába érkezve Michal Lehotsky neve fogadott. Biztos, hogy már tudták előre, hogy Neill nem fog énekelni, mert ilyen hamar egy Kalafot leakasztani csak úgy, a mai világban a valószínűtlenség kategóriájába tartozik.



Hogy megtalálták és elhozták, jó döntés volt. Nem először látjuk a Müpában, 2005-ben már Gruberova partnere volt ugyanitt a Roberto Devereux-ben, és láss csodát: azóta nem elromlott, hanem nagyot fejlődött. Nem hangfenomén, nem óriási és nem nagy hang az övé, viszont nagyon jó tudja használni. Az én ízlésemnek kicsit túl nyitott a hangképzése középregiszterben, ami abból ered, hogy próbálja torkát szabad és széles állapotban tartani, de borzasztó érdekes volt megfigyelni, hogy a magasságokra érve hogy tudja hirtelen összefogni és fókuszálni, hogy azok biztosan szólaljanak meg. Egy még így se sikerült neki, a Turandot ária végén a közösen énekelt „C” sajnos gikszer lett, és majdnem a Nessun dorma „H”-ja is, de azt meg tudta menteni kisebb döccenővel. Ennek ellenére ő az a tenor, akit a főigazgató Eyvazovban vélt megtalálni, tévesen: akire egy színháznak nagy szüksége van repertoárja biztos üzemeltetéséhez. Szívesen látnám Lehotskyt az Erkel Színházban más alkalommal is.



Szintén nem először vendégünk Jee Hye Han, a koreai szoprán már énekelt két szériában is Turandotot az Erkel Színházban. Most, jobb akusztikai körülmények közt, a zenekar előtt állva is egyértelmű, hogy lírai szoprán, akinek a darabban Liú lenne a szerepe, de mivel technikailag el tudja énekelni Turandotot is, eltérítették az eredetileg neki való szereptől. Becsülettel el is énekli, csak éppen a szerep nem erről szól. Hiányoznak a mélységek, hiányzik a magas regiszter volumene, viszont nagyon szépen formál azokban a részekben, ahol egy vérbeli drámai szoprán nehézségekkel találkozik. Mint ázsiai kollegáinak, neki is nagy gondot jelent a szöveg, olasz dikciója sajnos nélkülözi a szavak értelmezését, az akcentusokat, és az olasz nyelvben kulcsfontosságú kettős mássalhangzókat.



Azonnal, már koncert előtt érdemes lett volna megcserélni a két női főszereplőt, hogy Sümegi Eszter énekelje a címszerepet, kolléganője Liút. Úgy talán jobb felállás lett volna, mint így. Liú valamikor azon kevés olasz szerep egyike volt, amelyikben Sümegi maradéktalanul tetszett, mert pontosan és kényelmesen kitöltötte kereteit. Ma már maradéktalanul nem tetszik, mert a szerep egyetlen hangján sem felel meg annak a hangnak, éneklésmódnak, ami hozzá szükséges lenne. Ez a mennyiségű vibrató olasz szerepkörben elfogadhatatlan (nekem már németben is, de ez legyen az én személyes problémám), minden magassága alacsony, és egyetlen egyet sem képes pianóban megfogni. Hogy egyenesen az Árnynélküli asszony Császárnőjének trónjáról leszállva érkezett a kis rabszolgalány szerepébe, nyilván csak tetézte amúgy is adott technikai problémáit. Sümegi, ahol halkítani kellene, ott ráerősít, és ezek a hangok fülsértően kilógnak a dallamvonalból. Összerezzenve hallgattam, minden magas hangja áramütésként hatott dobhártyámra, és egyfajta megkönnyebbülést éreztem, mikor szerepe szerint végzett magával.



Fried Péter az Erkel Színházban megszokott zengő hangú Timurját ismételte meg most is, és minden alkalommal élmény basszus szerepben basszus hangot hallani. (Budapesten már rég nem egyértelmű és biztos a dolog.) A miniszterek tercettjének határozottan jót tett, hogy Kelemen Zoltán személyében vezető bariton énekelte Pinget, ahogy az mindig is szokás volt Budapesten. Kevésbé tett jót, hogy Kiss Tivadar énekelt a hirdetett Kiss Péter helyett, valószínűleg nem túl sok próbalehetőséggel. Ezért ő eléggé kiszólt a tercett hangzásából, és bár jobban megfelel ennek a szerepkörnek, mint a Bánk bán Ottójának, talán kevésbé lett volna feltűnő a társaival fennálló hangzási diszharmónia, ha énekét a tegnap látott talajtorna gyakorlatokra emlékeztető mozgás nélkül adja elő. Sokkal jobban tetszett a kellemes, csengő hangon éneklő Megyesi Zoltán. Kőrösi András személyében végre ismét olyan Mandarint hallottunk, aki megfelelő hanggal bír ehhez a nem nagy, de egyáltalán nem jelentéktelen szerephez.



Végül pedig: Róka István. Ritka eset, hogy Altoum császárnak külön bekezdést szenteljen egy recenzenzió. Ez az az eset: szinte hihetetlen, hogy a pályától gyakorlatilag sok éve visszavonult, nem fiatal művész ilyen hangi állapotban legyen. Róka úgy énekelte kis szerepét, olyan volumennel és csengéssel, hogy az embernek az az érzése támadt, hogy ha akarná, bármikor átvehetné akár Kalaf szerepét is. Szóval… a hang, az hang, és az marad örökre, ha a természet, a Jó Isten tette helyére, és használója jól sáfárkodott vele egy életen át.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39032018-02-01 14:44:56

Turandot  Müpa



2018. január 31.



Az előadás előtti filmecskében Héja Domonkos kórusoperának nevezi a Turandotot. ÉS TÉNYLEG! Soha életemben nem hallottam ennek olyan nyilvánvaló bizonyítékát, mint tegnap este. Amit az Operaház felújítása miatt most az Erkel Színházban is fellépő operai énekkar produkált (karigazgató: Csiki Gábor), arra egyszerűen nincsenek elég erős dicsérő szavak. Olyan erővel és fénnyel szóltak, egy tömbben, ha kellett, és olyan finomságokra voltak képesek, ha kellett, amilyet, azt hiszem, ma a világ egyetlen színházában se lehet tapasztalni. Nem véletlenül választották a világ legjobb 7 operakórusa közül a legjobbnak őket! Mert azok! Tudatosítsuk nyugodtan magunkban, hogy miénk A VILÁG LEGJOBB OPERAKÓRUSA!



Az Operaház kiköltözött három előadásra a Müpába, mert az ott most játszott három darabot az Erkel Színházban nem lehet előadni. Legalábbis ezt állította filmes bevezetőjében Ókovács Szilveszter, és most ne vizsgáljuk állításainak valóságtartalmát. (Nyilvánvalóan nem igaz. Szerinte nem lehet, de egyébként miért ne lehetne?) Hogy már nincs egy olyan esemény, ami ne vele kezdődne, lassan megszokottá válik. Ha nincs ott személyesen, akkor videoüzenetben gondoskodik róla, hogy aki nem szívesen látja és hallgatja — és ilyenek vannak nem kevesen —  ne tudja nyugodtan átadni magát a zenei élménynek. Ezt a mennyiségű túltengést és mindenhol való jelenlétet csak egy helyen tapasztaltam: Észak-Koreában 1984-ben. Ott volt mindenütt úgy jelen Ki Mir Szen, mint most Ókovács Szilveszter. Akinek megnyilvánulásai egyébként is kezdenek Vágó István régi műsorának címére hajazni: Fele se igaz! (Egy decemberi levelében nénikéjéhez pl. beszélt arról az esetről, amikor felhívott engem telefonon, csak éppen azt nem mesélte el, miről volt szó, ill. helyette a valóságtól eltérő dolgot állított be témaként. Majd azzal folytatta, hogy miután nem jutottunk közös nevezőre, letettük a telefont. A helyzet az, hogy miután nincs hozzászokva, hogy valaki ellentmond neki, mint tettem én, ő csapta le rám udvariatlanul a kagylót.) Tegnapi filmes bevezetőjében a három müpás este karmesterét szívüknek kedvesnek nevezte (Halász, Héja, Kocsár), amit jól érzékelünk, hiszen Kovács János biztos nem kedves szívüknek, mivel semmi rangjához méltó feladatot nem kap évek óta. Állította továbbá, hogy a meghívtak az előadásokba külföldi sztárt, de pechem volt, mert Antonenko megérkezett az Otellóba, de Stuart Neill nem. Noha még reggel is ő szerepelt a honlapon, a Müpába érkezve Michal Lehotsky neve fogadott. Biztos, hogy már tudták előre, hogy Neill nem fog énekelni, mert ilyen hamar egy Kalafot leakasztani csak úgy, a mai világban a valószínűtlenség kategóriájába tartozik.



Hogy megtalálták és elhozták, jó döntés volt. Nem először látjuk a Müpában, 2005-ben már Gruberova partnere volt ugyanitt a Roberto Devereux-ben, és láss csodát: azóta nem elromlott, hanem nagyot fejlődött. Nem hangfenomén, nem óriási és nem nagy hang az övé, viszont nagyon jó tudja használni. Az én ízlésemnek kicsit túl nyitott a hangképzése középregiszterben, ami abból ered, hogy próbálja torkát szabad és széles állapotban tartani, de borzasztó érdekes volt megfigyelni, hogy a magasságokra érve hogy tudja hirtelen összefogni és fókuszálni, hogy azok biztosan szólaljanak meg. Egy még így se sikerült neki, a Turandot ária végén a közösen énekelt „C” sajnos gikszer lett, és majdnem a Nessun dorma „H”-ja is, de azt meg tudta menteni kisebb döccenővel. Ennek ellenére ő az a tenor, akit a főigazgató Eyvazovban vélt megtalálni, tévesen: akire egy színháznak nagy szüksége van repertoárja biztos üzemeltetéséhez. Szívesen látnám Lehotskyt az Erkel Színházban más alkalommal is.



Szintén nem először vendégünk Jee Hye Han, a koreai szoprán már énekelt két szériában is Turandotot az Erkel Színházban. Most, jobb akusztikai körülmények közt, a zenekar előtt állva is egyértelmű, hogy lírai szoprán, akinek a darabban Liú lenne a szerepe, de mivel technikailag el tudja énekelni Turandot is, eltérítették az eredetileg neki való szereptől. Becsülettel el is énekli, csak éppen a szerep nem erről szól. Hiányoznak a mélységek, hiányzik a magas regiszter volumene, viszont nagyon szépen formál azokban a részekben, ahol egy vérbeli drámai szoprán nehézségekkel találkozik. Mint ázsiai kollegáinak, neki is nagy gondot jelent a szöveg, olasz dikciója sajnos nélkülözi a szavak értelmezését, az akcentusokat, és az olasz nyelvben kulcsfontosságú kettős mássalhangzókat.



Azonnal, már koncert előtt érdemes lett volna megcserélni a két női főszereplőt, hogy Sümegi Eszter énekelje a címszerepet, kolléganője Liút. Úgy talán jobb felállás lett volna, mint így. Liú valamikor azon kevés olasz szerep egyike volt, amelyikben Sümegi maradéktalanul tetszett, mert pontosan és kényelmesen kitöltötte kereteit. Ma már maradéktalanul nem tetszik, mert a szerep egyetlen hangján sem felel meg annak a hangnak, éneklésmódnak, ami hozzá szükséges lenne. Ez a mennyiségű vibrató olasz szerepkörben elfogadhatatlan (nekem már németben is, de ez legyen az én személyes problémám), minden magassága alacsony, és egyetlen egyet sem képes pianóban megfogni. Hogy egyenesen az Árnynélküli asszony Császárnőjének trónjáról leszállva érkezett a kis rabszolgalány szerepébe, nyilván csak tetézte amúgy is adott technikai problémáit. Sümegi, ahol halkítani kellene, ott ráerősít, és ezek a hangok fülsértően kilógnak a dallamvonalból. Összerezzenve hallgattam, minden magas hangja áramütésként hatott dobhártyámra, és egyfajta megkönnyebbülést éreztem, mikor szerepe szerint végzett magával.



Fried Péter az Erkel Színházban megszokott zengő hangú Timurját ismételte meg most is, és minden alkalommal élmény basszus szerepben basszus hangot hallani. (Budapesten már rég nem egyértelmű és biztos a dolog.) A miniszterek tercettjének határozottan jót tett, hogy Kelemen Zoltán személyében vezető bariton énekelte Pinget, ahogy az mindig is szokás volt Budapesten. Kevésbé tett jót, hogy Kiss Tivadar énekelt a hirdetett Kiss Péter helyett, valószínűleg nem túl sok próbalehetőséggel. Ezért ő eléggé kiszólt a tercett hangzásából, és bár jobban megfelel ennek a szerepkörnek, mint a Bánk bán Ottójának, talán kevésbé lett volna a társaival fennálló hangzási diszharmónia, ha énekét a tegnap látott talajtorna gyakorlatokra emlékeztető mozgás nélkül adja elő. Sokkal jobban tetszett a kellemes, csengő hangon éneklő Megyesi Zoltán. Kőrösi András személyében végre ismét olyan Mandarint hallottunk, aki megfelelő hanggal bír ehhez a nem nagy, de egyáltalán nem jelentéktelen szerephez.



Végül pedig: Róka István. Ritka eset, hogy Altoum császárnak külön bekezdést szenteljen egy recenzenzió. Ez az az eset: szinte hihetetlen, hogy a pályától gyakorlatilag sok éve visszavonult, nem fiatal művész ilyen hangi állapotban legyen. Róka úgy énekelte kis szerepét, olyan volumennel és csengéssel, hogy az embernek az az érzése támadt, hogy ha akarná, bármikor átvehetné akár Kalaf szerepét is. Szóval… a hang, az hang, és az marad örökre, ha a természet, a Jó Isten tette helyére, és használója jól sáfárkodott vele egy életen át.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65122018-02-01 08:58:50

A művészi előélet: tény. Tények sorozata. Azokkal vitatkozni pedig nem lehet, mert a tények makacs dolgok. Hogy utána meg kell felelni az elvárásoknak, igaz - ki jobban megfelel, ki kevésbé, ez már függhet általános hangi állapottól, egészségi állapottól és napi diszpzíció változásától is. Te nem szereted Boross Csillát, ez régóta világos és közismert, és nem szereted Lukács Gyöngyit se. Ehhez természetesen jogod van. Ellenben nagyon szereted Sümegit és Rálik Szilviát, amihez szintén jogod van, biztosan azért mert olyan szépen és hosszan tartják ki a pianókat... ilyet biztos nem állítanál, ha hallottad volna Sümegi Eszter tegnapi Liúját a Müpában, amelyről majd hosszabban is fogok írni. Ami meglepő, hogy hallottad Boross Csillát, és mégis megengeded magadnak azt a kitételt, úgy általában, hogy nem tartja ki a hangokat. Ami viszont egyszerűen nem igaz. Az Álarcosbálhoz jó szórakozást, de a tegnapi Liú alapján annyit mondhatok: szépen kitartott pianókra ne nagyon számíts!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65102018-01-31 23:01:51

Félreértettél, de lehet, hogy félreérthető voltam: Boross Csilla magas hangjai nagyszerűek voltak, csak az ima legvégén volt kis probléma a decrescendálással. Ott meg kellene találnia a technikailag optimális megoldást. Az Álarcosbál nagyon jól feküdne a hangjának.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65062018-01-31 10:36:34

Támpontot egy konkrét alakítás megítéléséhez maga az alakítás adhat, semmi más. Hogy milyen művészi kaliberrel állunk szemben, arról ellenben nagyon is informatív lehet egy művész pályarajza, milyen szerepekben, hol és milyen rangú művésztársakkal énekelt. Az tény, hogy az Operaházban 2010. óta fungáló különféle vezetők nem szeretik, sőt nem bírják elviselni, ha egy művészt a külföld hitelesített, és nem ők neveznek ki naggyá. Itt az az elv évek óta, hogy nekünk ne mondja meg senki tutira, ki a jó meg a nagy énekes, majd mi megmondjuk, és akkor az lesz a nagy. Oh, hogyne... Hogy külföldön nagy karriert csinált énekeseket irigységből halálra utálnak, mindig volt példa, de hogy Kossuth-díjasnak azt ajánlják, hogy a díját használja toilette papírnak (nem ilyen szalonképes és választékos szavakkal ám), korábban nem volt szokás. Boross Csilla curriculuma magáért beszél -- meg az a négy előadás is, amit kapott idén. Kimondom kereken, tőlem már megszokta mindenki: az Álarcosbált Lukács Gyöngyinek és Boross Csillának kellett volna énekelnie, és nem Sümeginek ill. Ráliknak. Nekik JÁRT volna a szereppel való személyes történetük, művészi nagyságuk miatt is. Hogy az ő hangjuknak való a szerep, már csak mellékes kérdés. Vagy nem.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 65042018-01-30 23:08:32

Akkor álljon itt egy lista, hol, miben és kikkel dolgozott Boross Csilla 2010-től mostanáig.



Prága: Idomeneo(Elettra), Don Giovanni(D.Anna), Cosí fan Tutte, Butterfly, Tosca, Nabucco, Aida



Brno: Tannhauser, Traviata,Butterfly, Onegin,Macbeth, Tosca, Nabucco,,Aida, Gioconda



Tokió, Nagasaki, Yokohama,  Osaka: Tannhauser



Gut Immling: Bohéme (Mimí)



Trieszt : Traviata



Palm Beach: Nabucco, Macbeth



Montpellier: Manon Lescaut



Roma Caracalla: Tosca, Nabucco



Lyon: A köpeny, Angelica nővér



Washington: Nabucco



Pittsburg: Nabucco



Philadelphia: Nabucco



Savonlinna: Aida, Macbeth



Ravenna: Sancta Susanna (Hindemith) -Muti



Regensburg: Nabucco



Roma Teatro dell’Opera: Nabucco-Muti, I due Foscari-Muti  , Aida



Melbourne: Az álarcosbál



Sanghai: Attila



Genf: Nabucco, A végzet hatalma



Palermo: Norma



Peralada: Andrea Chenier (Liceu)



Marseille : Macbeth



Verona: Norma



Macao : Tosca, (Teatro Regio Torino tournée), Andrea Chenier



Oman:  Macbeth



Kanton (Scala vendégjáték): Aida



Bécs: Requiem



Idei tervek: Limoges : Kékszakállú, Róma: Tosca, Marseille: Nabucco



Akikkel dolgozott (többek közt)



Riccardo Muti, Daniel Oren, Marco Armiliato, Donato Renzetti, Will Humburg, Pinchas Steinberg, Philippe Auguine, Arnaud Bernard, Andrea Molino, John Fiore, Keri- Lynn Wilson, Roberto Aronica, Walter Fraccaro, Johan Botha, Fabio Sartori, José Cura, Rubens Pelizzari, Juan José Rodrigez, Michael Chioldi, Sebastian Catana, Aquiles Machado,  Marcelo Alvarez, Marcello Giordani, Carlo Ventre, Roberto Frontali, Carlos Alvarez, Carlo Guelfi, Giacomo Prestia, Giovanna Casolla, Giovanni Meoni,  Carlo Guelfi,  Franco Vassallo, Gabriele Viviani, Ambrogio Maestri, Roberto Tagliavini, Vitalij Kowaljov, Dmitri Beloseisky, Anita Rachvelisvili,  Hugo de Ana, Jean Paul Scarpitta , Henning  Brockhaus, Franco Zeffirelli, Charles Workman, Yoshi Oida, Werner Herzog, David Pountney, David Stern, Bernard Uzan,La Fura Dels Baus..etc.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24362018-01-28 21:27:01

Nem ebben volt Carmen Laczák Boglárka? Ami már önmagában képtelenség.


Kolonits Klára • 10362018-01-28 11:52:28

Aki ezt a riportot csinálta, az is elmehetne oda, ahova gondolom. Amatőr...Csak épp a címszereplőt felejtették el meginterjúvolni. -:(((


Balett-, és Táncművészet • 54652018-01-26 09:36:05

Írj a főigazgatónak a stílus tompításának ügyében! Ez, amit nekem írtál, megfelelő lesz, szó szerint. Bár nem hinném, hogy bármit is elérnél vele.


Balett-, és Táncművészet • 54602018-01-25 09:59:41

És ez kit érdekel?? Ha valaki itt azért ír, mert meg akarja győzni azokat, akiket úgyse lehet meggyőzni, elég nagyot téved. De valahol valakinek le kell írni, hogy mik történnek. Hogy nem az a valóság, amit a Nemzet Főigazgatója és társai nyilatkoznak meg leveleznek szanaszét.


Balett-, és Táncművészet • 54592018-01-25 09:57:25

Az én, egyébként nem létező, próbatermi tapasztalataim vagy a tied Popova megítélésében nem oszt, nem szoroz. Ő már bizonyított, sokszorosan. Ahogy Solymosi Tamás is, hogy vezetőnek teljesen alkalmatlan.



A személyi igazolványos esetnél votak durvábbak másokkal, ne hidd, hogy kirívó vagy egyszeri eset!


Balett-, és Táncművészet • 54522018-01-24 09:13:28

Én egyetlen balerina életkorát konkrétan nem firtattam, a pálya egy bizonyos szakaszáról beszéltem. Popova életkorát sem tudom, hölgyek esetében ilyet nem szokás firtatni. (Az csak az Operaházban divat egy ideje, hogy mikor valakitől meg akarnak szabadulni, azt ajánlják neki, hogy nézze meg a születési dátumát a személyi igazolványban. Remélem, nem akarod te is ezt az eléggé el nem ítélhető, megalázó szokást követni.) Lehet, hogy Popova 44, de 34-nek se látszik! Hogy milyen kisugárzása van, az évek számától független, Aurora hozzászólásához csak a tavalyi két Puritani előadást említeném, ahol egy néma szerepből főszerepet csinált úgy, hogy a közönség az énekesekkel egyformán ünnepelte.


Balett-, és Táncművészet • 54472018-01-23 10:12:47

A kiváló Zarémák felsorolásából kihagytad Szumrák Verát, Pongor Ildikót, Hágai Katalint, Végh Krisztinát, valamennyien a pálya másoodik felében táncolták, nem kislányként, kb olyan időben, szakaszban, mint ahol most Popova van. Legalábbis amikor én láttam velük a darabot. Balettben jártas barátomat idézve pedig: "Szőnyi Nóra pedig annak idejen már alig táncolt, és amúgyis ő egy különleges eset volt: nagyon magas és nehézkes, nehezen emelhető !!! És nem volt amúgysem neki való a szerep....mint ahogyan Lakatos Gabriellának sem volt való a Spartacus egyik női szerepe se...mert ő a klasszikusokban mindig gyengébb volt!! "


Balett-, és Táncművészet • 54462018-01-23 09:54:19

IVA, akkor te ne kardoskodj, ha nem nézted Popovát a tavalyi évadban Anna Karenina szerepében, amelyben baletthez értő barátom szerint ismét csodálatos alakítást nyújtott. Zaréma szerepe a darabban ellentéte a fehér tüllruhás, hamvas szépségű Máriának, és a technikai felkészültségen kívül EGYÉNISÉGET  is követel. Annak vannak híjján a mai kislányok, és igencsak bőviben Popova. Lakatos Gabriellához ne hasonlítsuk, akit egyébként imádtam, sőt személyesen ismertem is, de egész más eset volt: utolsó éveiben, mikor a Bolerót táncolta, nála már elég súlyos technikai gondok mutatkoztak.



Engem nem érdekel, hogy mi kontraproduktív, én azért csapkodom az asztalt továbbra is, hogy a te hasonlatoddal éljek. Azért jutott oda ez a színház, meg ez az ország, mert mindenki ül, és behúzza fülét-farkát, legtöbben meg se mernek mukkanni. Én nem hallgatok, bármennyire bosszantja is ez levelei alapján a Nemzet Főigazgatóját. Neked egyébként általában szokásod, ha megengeded ezt a baráti megjegyzést, hogy alapvetően tehetségtelen és hangtalan énekesekről, énekesnőkről próbálod megmagyarázni, hogy milyen jók is voltak, meg majd lesznek is, ha fejlődnek, ahelyett, hogy leírnád, hogy nagy sz.r az egész, amit csinálnak. Eközben nagy énekesek levesében halászva egy esetleges hajszálat találva hangosan reklamálsz. Van egy olyan kategória, hogy művészi dimenzió. Nehezen megfogható, leírható, de van, és nagyon fontos. Énekben is, balettben is. Ha valaki ott téveszt, akkor az egészet téveszti el, nem csak egy-egy részletet.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604152018-01-22 18:16:40

Köszönöm! Azóta már beírtam a balett topicba is!


Balett-, és Táncművészet • 54432018-01-22 17:19:46

Ritkán szoktam megszólalni balett ügyben, ezért nehezen, ill IVA segítségével  találtam meg a balett topicot. Balettben még finnyásabb vagyok, mint operában, kevesebb művet és kevesebb stílust szeretek, de a nagy egyéniségek mindig vonzottak. Mióta a nagy generáció alapvetően visszavonult már, én is keveset fordulok meg balett előadásokon; mióta az új vezetés átrendezte a régi klasszikusok egyékét-másikát, még annyira se. Utolsó nagy egyéniség, aki miatt jegyet veszek vagy vennék: Popova Aleszja, a régi nagy balerinák egyetlen méltó utóda. A nagy balettkedvenceim egyike A bahcsiszeráji szökőkút, amelyben Zaréma szerepe ordítva követeli Popovát, aki pont abban a karrierfázisban van, amikor azt el KELL táncolnia. Ehhez képest azt hallom, hogy NEM KAPTA MEG A SZEREPET, a netes programot nézve meg azt látom, hogy a márciusi előadásokon minden szerepben N.N. fog táncolni. (Tehetséges fiú vagy lány ez az N.N. hogy ennyi mindent tud és egyszerre is! ) Közben meg valaki privátban küldött egy képet a MÁO balettes próbatáblájáról, ahol már magyarul és oroszul és ki vannak függesztve a dolgok. (Még japánul kéne, tekintettel a sok japán művészre is a Nemzeti Balettben.) Ott mi folyik, tessék mondani? Majd a Nemzet Főigazgatója biztos megmagyarázza azt is egy nénikéjéhez írt levélben, hogy miért kell szépen lassan kiirtani onnan is a magyar művészeket, és lecserélni külföldiekre. De előtte már azt látom, hogy a Balettintézet 4-11 éves fiúkat keres a balettnövendékeknek. Minek? Képezni táncosokat a külföldi társulatoknak?? Vagy boldogtalan munkanélkülinek? Mert félő, hogy orosz, ukrán vagy japán passport nélkül Solymosi együttesében sok babér nem terem nekik.



Ceterum censeo: követelem Popova Aleszját Zaréma szerepébe!! Ha kell, egyedül követelem, úgyse törődik vele senki, de én azért most közzéteszem ezt a proklamációt!



POPOVÁT ZARÉMÁNAK!!!



Hátha lesz valaki, esetleg többen, aki egyetért velem, és követelni kezdik ők is.


Kolonits Klára • 10312018-01-22 13:52:32

Neeee, könyörgöm!! -:)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604102018-01-22 11:03:30

Ritkán szoktam megszólalni balett ügyben, ezért nem is találtam meg a balett topicot, hát ide írom, amit szeretnék. (IVA majd segít megtalálni, remélem. -:) Balettben még finnyásabb vagyok, mint operában, kevesebb művet és kevesebb stílust szeretek, de a nagy egyéniségek mindig vonzottak. Mióta a nagy generáció alapvetően visszavonult már, én is keveset fordulok meg balett előadásokon; mióta az új vezetés átrendezte a régi klasszikusok egyékét-másikát, még annyira se. Utolsó nagy egyéniség, aki miatt jegyet veszek vagy vennék: Popova Aleszja, a régi nagy balerinák egyetlen méltó utóda. A nagy balettkedvenceim egyike A bahcsiszeráji szökőkút, amelyben Zaréma szerepe ordítva követeli Popovát, aki pont abban a karrierfázisban van, amikor azt el KELL táncolnia. Ehhez képest azt hallom, hogy NEM KAPTA MEG A SZEREPET, a netes programot nézve meg azt látom, hogy a márciusi előadásokon minden szerepben N.N. fog táncolni. (Tehetséges fiú vagy lány ez az N.N. hogy ennyi mindent tud és egyszerre is! ) Közben meg valaki privátban küldött egy képet a MÁO balettes próbatáblájáról, ahol már magyarul és oroszul és ki vannak függesztve a dolgok. (Még japánul kéne, tekintettel a sok japán művészre is a Nemzeti Balettben.) Ott mi folyik, tessék mondani? Majd a Nemzet Főigazgatója biztos megmagyarázza azt is egy nénikéjéhez írt levélben, hogy miért kell szépen lassan kiirtani onnan is a magyar művészeket, és lecserélni külföldiekre. De előtte már azt látom, hogy a Balettintézet 4-11 éves fiúkat keres a balettnövendékeknek. Minek? Képezni táncosokat a külföldi társulatoknak?? Vagy boldogtalan munkanélkülinek? Mert félő, hogy orosz, ukrán vagy japán passport nélkül Solymosi együttesében sok babér nem terem nekik.



Ceterum censeo: követelem Popova Aleszját Zaréma szerepébe!! Ha kell, egyedül követelem, úgyse törődik vele senki, de én azért most közzéteszem ezt a proklamációt!



POPOVÁT ZARÉMÁNAK!!!



Hátha lesz valaki, esetleg többen, aki egyetért velem, és követelni kezdik ők is.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2502018-01-22 10:45:58

Sajnos nagyon későn érkezett, és elég gyengén énekelt: de történelmi esemény volt mindenképp!! Inkább, mint zenei szenzáció.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2172018-01-20 11:03:31

Valószínűleg mindenütt koncert formában adták elő. Mert a rendelkezés mindenütt érvényes, nem csak Magyarországon.


Bánk bán • 29392018-01-20 10:52:53

Ez a produkció végleges garanciát fog adni arra, hogy soha az életben senkinek eszébe ne jusson a Bánk bán bemutatására még csak gondolni is....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 604022018-01-20 09:42:16

Hallottál Verdi örököseinek hasonló kikötéseiről, mint a Gerswin-örökösök rendelkezéseiről? Ha az Aida kiferdítéseit jogi útra terelnék -- egyébként bármilyen nyerési esély nélkül -- az egész világon nem lehetne játszani.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 603932018-01-19 17:08:05

Miért lenne? És mi ez a minősítgetés, már te is kezded ill.folytatod mások rossz szokását? Lehet, hogy az illető jogvégzett ember, és nem szereti, ha valaki ravaszkodással akar kibújni a nemzetközi jog szabályai alól. Vagy csak egyszerűen rühelli Ókovácsot. Meglepő? Sokan vannak. Az mindenesetre kiderült, hogy Amerikában nem ő fújja a passzátszelet.


A Porgy és Bess Magyarországon • 2132018-01-19 16:42:28

Figyelem, ez már nem az a Figyelő, hanem Schmidt Máriáé!


 
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

"Organ & Choir"

20:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Duna Szimfonikus Zenekar
"Budapest Gálakoncert"
17:00 : Tolcsva
Oremus-szalon

Balogh József (zongora)
WOLF PÉTER: Invokáció
J. S. BACH: c-moll preludium
WOLF PÉTER: Patak
J. S. BACH: cisz-moll preludium
WOLF PÉTER: Ostinato
J. S. BACH: esz-moll preludium
WOLF PÉTER: Köd
J. S. BACH: f-moll preludium
WOLF PÉTER: Fanyar Tangó
J. S. BACH: fisz-moll preludium
WOLF PÉTER: Ódon kastély; Fergeteg

17:00 : Tolcsva
Oremus borászat

Theater Brass Miskolc:
Veres Tamás (tuba), Kakuk Zoltan (harsona), Horváth Sándor (vadászkürt), Várkoly Imre (trombita), Gál Péter (trombita)
Reneszánsz és barokk táncok, madrigálok, ünnepi zenék
Gastoldi, Morley, Praetorius, Bach és Händel műveiből

19:30 : Szeged
Szent Rókus templom

Kovács Ágnes, Balogh Eszter, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt, Melkovics Zoltán (ének)
Határon Túli Magyar Zenészek Szimfonikus Zenekara
Purcell Kórus
vez.: Vashegyi György
MENDELSSOHN: Paulus; Op.36

20:00 : Tolcsva
Látogatóközpont, Szabadtéri Színpad

Lackfi János (költő, előadóművész)
Fugato Orchestra
Hibrid dalok Lackfi Jánossal

20:00 : Tokaj
Fesztiválkatlan

Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Karigazgató: Tőri Csaba
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
"FILMharmonikusok"
A mai nap
történt:
1876 • Az istenek alkonya bemutatója (Bayreuth)
született:
1936 • Róna Viktor, balettművész († 1994)