vissza a cimoldalra
2020-09-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4445)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (308)
Eiffel Műhelyház (293)
Társművészetek (2082)
Bartók Béla szellemisége (283)
Bartók Béla (1881-1945) (217)
Jazz (80)
Bartók Rádió (780)
Opernglas, avagy operai távcső... (20660)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62451)
Kimernya? (3772)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4934)
Balett-, és Táncművészet (6037)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1449)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4108)
Franz Schmidt (3691)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: eszbe
Leírás:
Honlap:
   


eszbe (187 hozzászólás)
 
Ki írhat kritikát? • 11812008-10-14 00:22:56
Ezt viszont nem értem. Én egyáltalán nem érzem BaCi írásán, hogy ő bármelyik táborba is tartozik. Nekem az csengett le belőle, hogy kifejezetten szimpatikusnak tartja Szokolay őszinte vallomását. Nem úgy, mint zenemű, hanem mint jelenség.
De hogy jön ide Iván, egyáltalán, ha rühelled a politikát, akkor miért kevered ide te magad?
Ki írhat kritikát? • 11572008-10-14 00:02:19
Tudom, direkt túloztam. A siker épp azért nem objektív értékmérő, mert az ember tömegszinten igénytelen. Aztán gond van azzal is, hogy az egyes koncertek közönsége nem ugyanaz. Nemcsak politikailag, (sőt most ez a legkevésbé fontos tényező, bár sajnos már ott tartunk, hogy a kortárs szerzők elég nagy része is valamelyik szekértáborhoz soroltatik, minek köszönhetően az azonos oldal tömjénezi, az ellenoldal fintorog), de kulturális igényszintjét tekintve sem összemérhető egy-egy koncert közönsége. Lehet, hogy egy más összetételű pubikum kifütyülné ugyanazt, amin az adott közönség tombol. (Pl. a 3 tenor 28. koncertje)
Visszakanyarodva, a Szokolay-műhöz, lehet, hogy jó darab. Én véleményt nem mondhatok, hiszen nem is hallottam, a közönségnek ezek szerint tetszett. Csak BaCi írását olvastam, amelyik összességében inkább pozitív. De ha a mű igazán jó, akkor ott fog kiderülni, ha érdek nélkül sokszor műsorra tűzik. (Bár ez is sántít, hiszen jogdíjas...)
A mű megítélésénél az is nyilván különböző lehet, hogy ki milyen mélységig ismeri. Az előadás karmestere teljesen más szemszögből ítéli meg, hiszen ő tanulmányozta, és sokszor hallotta. Aki ott ült akkor este, az csak egyszer, és csak eztán jön, hogy nem vagyunk egyformák.
Ki írhat kritikát? • 11452008-10-13 23:46:55
Arra reagáltam, hogy nemcsak Tóth Aladár van már nagyon messze, hanem az Operaházban sincsenek nagyszerű karmesterek. Hogy volt olyan periódus, amikor egy Klemperer, egy Toscanini után jött csak egy Ferencsik.
Az egész polémia pedig azon indult, hogy BaCi mit és hogyan írt a NFZ koncertjéről, és az egész kezdett kissé kioktatás-ízűvé válni, hogy hogyan kellene profi kritikát írni. Ezért írtam le ma ötvennegyedszer, hogy bár nagyon megtisztelő, de ne ezt várják tőlünk, mert nem vagyunk zenekritikusok.
Cserébe lehet velünk vitatkozni.
Ki írhat kritikát? • 11392008-10-13 23:34:09
Klemperer, Toscanini.
Ki írhat kritikát? • 11382008-10-13 23:33:14
Akkor Varnus Xavér a legnagyobb művész. A MűPában eddig neki volt a legnagyobb sikere.
Ki írhat kritikát? • 11352008-10-13 23:19:06
Nem egészen az utolsó húsz évére céloztam.
Ki írhat kritikát? • 11332008-10-13 23:18:14
Hogy lehet valami korrekt, amikor a legelvontabb művészet alkotásairól szubjektív módon nyilatkozik meg valaki?
Ki írhat kritikát? • 11282008-10-13 22:54:55
Írhattam volna hamarabb, és akkor aktuálisabb, de mit csináljak, most jutottam el a géphez.
Ki írhat kritikát? • 11262008-10-13 22:45:53
Megpróbáltam kb. 50 hsz.-ra egyszerre reagálni. Lehet, hogy kissé tömörre sikeredett.
Ki írhat kritikát? • 11252008-10-13 22:44:25
Azt mindig könnyű.
Ki írhat kritikát? • 11232008-10-13 22:41:41
Mi a kérdés?
Ki írhat kritikát? • 11202008-10-13 22:18:21
Hadd emlékeztessem szelíden az egybegyűlteket arra, amit a Café Momus már annyiszor deklarált:
mi nem vagyunk sem ÚZÚ, sem Muzsika, nem írunk profi zenekritikákat, és kérjük a T. Olvasókat, és a T. Művészeket, hogy ne ezt várják el tőlünk!
Megpróbálunk úgy írni, mintha egyvalaki a közönség soraiból leírná a véleményét. Márpedig a közönség zenei képzettsége, ízlése, stb. olyan amilyen - a zenetudományi tanszak összes valaha végzett és még élő növendékével aligha lehetne megtölteni egy koncerttermet marad a "plebs": a sznobok, és a zeneszeretők azon része, aki meg tudja fizetni a jegyeket.
Persze lehet ezt úgy felfogni, hogy a mi ténykedésünk által is butul a világ, meg hogy hol van már Tóth Aladár, csak nem érdemes. Vissza is kérdezhetnék, hogy ha már Tóth Aladár, hol van az a MÁO, ahol egy Ferencsiknek csak leeső morzsák jutottak a világsztár karmesterek mellett?
Kávéházi terefere • 50362008-10-04 08:01:42
A módosított hangnak megfelelő előjegyzés következik.
Pontosan ez a problémám. A módosított hangnak megfelelő sorrend éles ellentétben áll az előjegyzések sorrendjével.
Nézzük meg a 8#-et! Azt kellene kiírni, hogy fisz-cisz-gisz-disz-aisz-eisz-hisz-fiszisz.
Ha azt írom, hogy fiszisz-cisz-gisz-stb, akkor a tényleges hangokat írom, de nem jó a sorrend, és nem 8 jel lesz, csak 7. Ha azt írom, hogy fisz-cisz-...-fiszisz, akkor egyrészt ott nem létező hangok írok (fisz), másrészt milyen jelet írok a fisziszhez? Ha x-et, akkor az már fisziszisz lesz, hiszen volt egyszer már egy fisz is, ha pedig még egyszer #-et, akkor az félreérthető.
Tanulság egy van: ne tessék 8#-ben és/vagy 8b-ben írni. De ezt meg is fogadta eddig mindenki...
Kávéházi terefere • 50292008-10-04 00:16:47
Egy erősen elméleti jellegű kérdésem lenne.
Ha egy zeneműben 7-nél több valami az előjegyzés, akkor azt hogy írják ki? Rögtön az elején duplát jeleznek, vagy miután lement az első kör, még egyszer kiírják ugyanazt, vagy akkor már a duplaértékű jelet teszik ki?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17462008-09-29 09:04:43
Aki koncertre megy, nem biztos, hogy pornót akar látni... ;)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 17442008-09-28 16:23:43
Némileg formabontó módon - merthogy az ember normális esetben időben korrigálja írásának hibáit, és nem kényszerül arra, hogy utólag tegye ezt például egy fórum-hozzászólás formájában, de ezt tényleg csak most vettem észre - kénytelen vagyok egy megjegyzést tenni, megelőzendő esetleges félreértéseket.
Az a kitétel, miszerint a mai egocentrikus világban üdvözlendő, ha valaki nem hágja meg a darabot, általános irányú megjegyzés, nem konkrét személyre, így nem is Lendvayra vonatkozik, még ha a szövegkörnyezetből úgy is tűnhet.
Ki írhat kritikát? • 10752008-09-27 15:05:26
Ha kiritika nem is, de egy koncertbeszámoló azért lesz.
Ki írhat kritikát? • 10622008-09-26 08:06:59
hmmm. :) ??? :)
Olvasói levelek • 62552008-09-24 10:03:26
Ha valaki tudna segíteni, azt megköszönném: szükségem lenne (kölcsönbe) valamilyen formátumban Walton Brácsaversenyének és Hindemith: Der Schwanendreherének egy-egy felvételére. Mindegy, kivel.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 882008-08-18 21:39:37
Egy picit meg kell védenem a kommentátorokat, mert természetesen a kínai kiejtés sem egységes, itt van például Peking, ami németül is Peking, angolul viszont "bejdzsing", avagy Nancsingot is mondják Nanking-nak.
A "zh" betűkombináció jelölhet "c"-t, de "dzs"-t is.
A Q leginkább "cs"-re hasonlít, az X, ahogy WG is írja, inkább s, de nem rendes, a fogaknál képzett, hanem hátul képzett, "sejpítős" s, és így tovább.
Abban eccerűnek igaza van, hogy a riportereknek lett volna idejük felkészülni, van az ELTÉn kínai szak, csak meg kellett volna kérdezni valakit.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 16732008-07-30 10:30:44
Kicsit spätreflexes vagyok, és csak most olvastam -dni- kollégám írását Kaposy Gergely könyvéről, melyben írja, hogy "kevés olyan könyvről van tudomásom, mely a karvezetés gyakorlatával foglalkozik", és felsorol néhányat. Kiegészíteném a felsorolást még kettővel.
Az egyik Forrai Miklós A karvezető című könyve (Magyar Kórus, 1941). Az évszámból is sejthető, hogy ma ez már inkább csak érdekes, mint tanulságos olvasmány.
A másik, rövidebb írás Székely Miklós tollából származik, a Gyakorlati útmutató kórusvezetési, kórusszervezési munkákhoz címet viseli (Calibra Kiadó, 1995), és inkább amatőr kóruskarnagyoknak, illetve a (ma már egyre kevésbé) kötelező iskolai kórusokkal bajlódóknak nyújthat segítséget.
Egyházi zene • 1532008-06-28 21:44:16
A Kapisztrán Kórus P. Tamás Alajos halála utáni hanyatlásához nem kis részben járult hozzá maga a ferences rend is, nem véletlenül volt az a bizonyos két év kényszerszünet és Virágh András elküldése sem. Mellesleg nem ő volt az első az elküldött karnagyok sorában, és bizony ez általában kivívta a kórus nemtetszését is.
A jelenleg állapot pedig az, hogy a kórus egy része csatlakozott Virágh másik kórusához, a legnagyobb része talán életkora miatt már nem jár, és a harmadik rész pedig ez a halva született újraélesztési kísérlet.
Olvasói levelek • 56232008-04-08 21:30:21
hozzászólás törölve, mert okafogyottá vált - szb
Olvasói levelek • 56142008-04-06 22:48:10
A kérdésre a választ nem tudom, de mint azt írtam, a tudatlanságomat vállalom.
Ami a lemezt illeti, arról van szó, amelyen Bartók maga zongorázik? (Bartók at the piano - vastag barna vászonkötésű)
Ki írhat kritikát? • 8862008-03-23 21:42:35
Tévedni tetszik. A momus zenei véleményezői valóban nem képzett zenekritikusok, ezt vagy 58x le is írtuk, de ebből nem következik, hogy más zenei irányú diplomával ne rendelkezhetnének.
Fáyt nem taszigáljuk sehonnan sehova. Fáy egy jelenség, és szégyen-gyalázat, de számomra nagyon élvezetesek írásai. Az megint más kérdés, hogy a tartalmukkal mennyiben értek egyet.
Olvasói levelek • 53622008-01-30 10:08:07
Annyit tennék hozzá, hogy kibicként le lehet írni a dni által megfogalmazottakat. Ha szorosan vett szakmabeliként (értem ezalatt, hogy gyakorló ének-zenetanárként) írod le mindezt, egy életre elvágtad magad, mert nem szabad kimondani, hogy meztelen a király.

Pedig...az utolsó pillanatban vagyunk, ott tartunk, hogy már a tanítóképzőkben sincs ének felvételi, a képzés is olyan, amilyen. Következésképpen a kikerülő tanító(néni)k háttérbe fogják szorítani az énekórákat, hiszen nekik az a gyengéjük. Ami rettentő nagy hiba, mert az alsós korú gyerekek kifejezetten igényelnék az éneklést, az éneklős játékokat, de hiába. És a kör itt bezárul(t),a zenetanítás lezüllése elérte a legkisebbeket is. Lassan felnő egy generáció, amelyben nincs felébresztve az igény a zenére, így aztán maga sem fogja fontosnak tartani, hogy gyermeke részesüljön benne.
Olvasói levelek • 52152008-01-02 21:29:40
Kétségtelenül valóban lehet így is érteni írásomat, bár sehol nem írtam, hogy ez a lemez az első lenne a sorban. Nem is az, egész pontosan a 4-es számot viseli az összkiadásban.
Hogy mégis ilyen kicsengése van a dolognak, annak más az oka. Egyrészt ezen a lemezen van az egyes és kettes számot viselő Bartók opus. A másik, és komolyabb ok, s lehet, ebben túlzottan szkeptikus is vagyok, de akkor hittem el igazán, hogy tényleg lesz(van) összkiadás, amikor az első fecske után a folytatás is megjelent. Nem az előadók szándékában kételkedtem, csak ismerem a kicsiny hazánkat és a benne élő embereket.

Az meg gondolom elírás, hogy 2005 végén jelent meg azt első lemez, hiszen a Kossuth-szimfóniát 2006 végén vették fel.
Kodály Zoltán • 1772007-12-17 22:48:30
Létezik, hogy senki sem volt ott szerdán a zeneakadémiai Kodály-maratonon?
Csak láttál ott valakit rajtad kívül, nem? :)))
A momustól, úgy tudom, senki nem tudott eljutni oda - ha rosszul tudom, majd megcáfolnak. Ami engem illet, de ez szigorúan a magánvéleményem, a maraton nem volt szerencsés ötlet, megint nagyjából ugyanazok előadták nagyjából ugyanazt, amit általában Kodálytól szoktak.
Kodály Zoltán • 1702007-12-15 11:31:47
Ma az m2-n sok kis műsorban Kodály a téma. Reggel már volt egy Háry rajzfilm változatban, szívenütő vágásokkal. Letaglózó élmény volt.
Olvasói levelek • 50402007-11-19 08:42:44
Nálam még egy "l" volt, de a cikkben továbbra is kettővel látom.
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 612007-10-22 20:37:23
Nem tudom, hányszor írtuk már le ezeken a fórumokon, de ha kell, megismételjük bármennyiszer, hogy a Momus Café nem akar konkurálni más (zenei) orgánumok zenekritikai rovataival. Mi deklaráltan nem profi zenekritikusok vagyunk, és nem is akarunk annak látszani, mi több, ezen nem szeretnénk változtatni a jövőben sem. Következésképpen a koncertbeszámolóink sem olyan nézőpontból íródnak, mint egy zenetudományi szakot végzett recenzoré.
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 1052007-10-19 22:08:28
Ezt nem igazán értem. Egy szavát sem. Csak sejtem, mire gondolhatsz. De érteni akkor sem értem.

Az a problémám Kovács Samu benyögésével, ami egy narancslé reklámban felbukkanó meztelen nővel is, nem odavaló. A kérdéses zeneműrészletnek semmi köze a szexhez. Lehetne olyat találni más szerző más művében, amelynek nagyon is van, (mintha még momus-fórumtopik is szólna erről), de ennek speciel nincsen; csak egy bugyuta szóvicc, ami messze nem méltó az illető úr funkcióihoz.
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 942007-10-10 23:34:02
De nem ezért akartam írni, hanem egy felháborító eset miatt, amire nincs mentség.
Létezik egy Concertino Praga elnevezésű nemzetközi zenei verseny, amiből csak a döntőt rendezik meg a csehek, a döntőbe az adott ország delegál x főt, mégpedig a saját nemzeti Rádióban készült stúdiófelvételek alapján. Már a stúdiófelvételre is csak szelektált mezőny kap meghívást: egy előzsűri értékeli a beküldött felvételeket.
Az intézményből, ahol dolgozom, több diák is jelentkezett ezen a módon, de csak egyet hívtak vissza stúdiófelvételre, méghozzá nem azt, aki nem érdemtelenül megnyerte az országos versenyt, hanem egy másikat. Ma derült ki, (nem írom le, milyen úton-módon) hogy azért nem hívták be, mert meg sem hallgatták a beküldött anyagát, így nem is tudták, hogy ő milyen tehetséges a hangszerén. Érdekes, ennek ellenére a negatív tartalmú értesítést kiküldték...
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? • 932007-10-10 23:21:18
Azért a "szakértő" műsorvezetők is züllenek, a minap Kovács Samu volt képes "erotikus zene"-ként felkonferálni Humperdinck Jancsi és Juliskájának előjátékát. Ez jó poén egy zenetörténet órán, de nem az a közszolgálati rádióban.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 13082007-09-20 08:00:17
Pár sorral feljebb ez olvasható: "...a koncert szoprán szólistája".
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 13062007-09-19 10:28:26
Ez mind szép és jó lenne, ha így nem keletkezne szóismétlés. Éppen ezt elkerülendő használtam másik kifejezést - a szó mellesleg nem új, csak mára kiment a divatból.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 13022007-09-18 08:40:44
Köszönöm a helyreigazítást, így már értek mindent, ami eddig nem volt világos, félig megkövetem a lexikont is - azért csak félig, mert ilyen esetekben oda szokták írni, hogy az első tétel=Halotti ünnep, mint ahogy a 3. tételhez írja is, hogy az a "Fischprädigt" zenekari változata, és bizony a koncerthez árult programfüzet is elég zavarosan fogalmaz a keletkezési körülményekről.
Szintén nem magyarázkodásnak mondom, csak tudatlanságom hátterét megvilágítandó, hogy a 2. szimfóniát először és utoljára kb. 15 éve hallottam, ezért nem tűnt fel az azonosság. Még egyszer kösz.
Olvasói levelek • 47482007-09-05 15:39:29
Ha nem is én, de intézkedtem... :)
Én kösz.
Olvasói levelek • 47462007-09-05 08:39:53
Jogos.
Olvasói levelek • 44312007-05-18 10:36:12
Na, tisztázzunk valamit. A zeneiskola nem volt veszélyben, csak a szakközép. Az viszont most is van. Több szempontból is.
A "tárgyalásokat kezdenek a fővárossal" félő, hogy azt fogja jelenteni, hogy a következő év februárjában a bizonytalan helyzet miatt alig lesz felvételiző. Mert mindjárt nyár van, tehát szeptemberig semmi nem fog történni,utána is, ha el kezdenek tárgyalni, az nem 5 perces lesz. S ha még ez az összevonós sztori lesz a befutó, az lesz csak a hab a tortán. Gondold el, a Sapszonéknál reggelente közös imával indul a nap. Szerinted a konzis diákok hány százaléka ilyen szinten gyakorló katolikus...?
Olvasói levelek • 44272007-05-18 09:34:55
Én élőben néztem a közvetítést (a neten) a testületi ülésről. Csak annyi dőlt el, hogy tárgyalni fognak a Fővárossal. Ezt nem nevezném megoldásnak. Nagy a valószínűsége, hogy mégiscsak a "Sapszon-verzió" fog megvalósulni, azaz a Kodály Kórusiskolát kiteszik a várbéli épületéből, - a XVI. kerületi megmarad - és kap egyet valahol a Fehérvári út végén, egyúttal összevonják a Weiner középiskolai részével, amelyet szintén elköltöztötnek őrmezei székhelyéről.
Olvasói levelek • 44032007-05-17 19:16:43
Újbuda képviselő testülete az előterjesztést pár perccel ezelőtt 20:18 arányban elfogadta, tehát a Weiner szakközépiskolai részéről tárgyalások kezdődnek a fővárossal. A tárgyalás alapját képező javaslatban nincsen olyan garancia-igény, amely az intézményt egyben és 12 évfolyamban kívánná megtartani. Eredmény ősznél előbb nem várható.
Olvasói levelek • 43772007-05-12 22:04:34
Oravecz a másik néggyel ellentétben természetesen nem konzisként volt weineres, hanem zeneiskolásként.
Olvasói levelek • 43762007-05-12 22:03:34
Egy lehetséges vasárnapi program:

május 13-án 18h-kor a Szt Imre Gimnázium dísztermében (XI. Villányi út) hangverseny lesz a Weiner Konzi megmentése érdekében.
Közreműködik a Bartók vonósnégyes,
Fodor Beatrix, Keszei Bori, Wierdl Eszter, Boldóczky Gábor, Oravecz György - mint volt weineresek,
Pálfalvy Tamás, valamint az iskola Fúvószenekara.
A belépés díjtalan, és kívánatos minél nagyobb létszámú közönség jelenléte!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 10432007-03-31 19:27:14
Nem naiv, csak kevered a sezlonyt a fazlonnyal.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 10292007-03-31 14:34:47
Azt nem, (nem is mentek volna vele sokra, mert az az előző élet), de például olvastak egy-két könyvet, meg van olyasmi, hogy kulturális tradíció, biztos ismered az idevágó viccet a fűnyírásról...
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 10272007-03-31 13:05:08
Valamiről lemaradtam. Ők amerikaiak lennének?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 10252007-03-31 00:17:32
A Musica Angelica esetében kétségtelenül van annyi helyzeti előnyöm, hogy nem egészen fél éve egy ismerősöm játszott náluk kisegítőként, és már a koncert előtt birtokában voltam véleményének, miszerint nem volt különösebben lenyűgözve tőlük, de elmondása szerint a régi zenei együttesek közt amerikai mércével mérve még ez is kimagaslónak számít.
(Csak halkan kérdem meg, végül is honnan kéne tudniuk, hogy kell ilyet játszani, hisz amikor Bach ezt papírra vetette, az USA még sehol nem volt...)
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 10222007-03-30 00:39:25
Kedves lorien!

Nagyon megtisztelő, hogy egy szép hosszú hozzászólást szenteltél írásomnak, de úgy látom, ez utóbbit nem olvastad el elég gondosan!
Kórus. A következőket írtam a kórusról: az egész interpretációról elmondható, hogy a koncepció világos, érthető; a hangzáskép transzparens, élő, lüktető a ritmika, s mindez a karmesteren kívül a remek formát mutató kórus(t dicséri).
Szerintem ez meglehetősen kedvező vélemény.
A zenekarra pedig az vonatkozik, hogy tehetségükhöz, felkészültségükhöz mérten (jól valósították meg a dirigens elképzeléseit).
Nyilván nem véletlen a dőlt betűs kitétel, ami erősen más színezetet kap a bécsi kórus, illetve a Los Angeles-i zenekar esetében...
Bartók Béla szellemisége • 952007-03-27 19:39:05
De most lelepleződtek(-tünk?), és ezennel mindennek vége!
A díjakról általában • 5202007-03-16 16:07:40
Azért, hogy házunk tájéka se maradjon ki, e helyütt is gratulálok tépének! :)))
Olvasói levelek • 41632007-03-14 19:43:13
Marad a "Rovataink", ott Koncertbeszámolók szerepel.
Azért remélem a lényeg érthető? :)
A publikum és a szervezők elbunkósodásáról • 1022007-03-13 01:07:48
A Szokolov koncerten a ráadásként előadott Chopin e-moll prelüd végén épphogy leütötte a zongorista az amúgy szép hosszasan kicsengő záróakkordot, máris valaki otromba módon beltapsolt. Annyira hihetetlen volt, hogy pár másodpercig nem akadt követője.
Olvasói levelek • 41582007-03-13 01:00:02
És nem a zenetudományi az a hely, ahol ezeket a műhelytitkokat tanítják?
Olvasói levelek • 41362007-03-08 14:02:37
Gondolom tanítják valahol, hogy kell egy ilyet írni.
Az újságírást is okítják, az más kérdés, hogy a tanoncok meg nem tanulják, amit tanítanak nekik, és egy harmadik kérdés, hogy kik, és hogy tanítják.
A zenetudományin azért ennél jóval jobb a helyzet.
Olvasói levelek • 41302007-03-08 00:35:20
Kedves Melinda, azt hiszem, nem értette meg a lényeget.
A Café Momus munkatársai nem végzett zenekritikusok (zenetudósok), és nem céljuk profi zenekritika írása. Sőt, annak a látszata sem. Éppen emiatt ne várja, hogy olyan tárgyilagos és objektív(?), háttérinformációktól hemzsegő írásokat lásson viszont, mint az Ön által emlegett sajtóorgánumban, de említhetném példaként a Fideliot, vagy éppen a Gramofont is. Ha megnézi a fejlécet, vagy az impresszumot, a zenekritika szónak az irmagját sem fogja találni - nem véletlenül.
Ha tehát Ön arra kíváncsi, hogy egy ítész milyennek minősít egy adott koncertet, olvassa szorgosan ezeket a folyóiratokat!
Ha az érdekli, hogy zeneszerető, ad absurdum -művelő embereknek mi a benyomása ugyanerről, akkor pedig minket.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 8912006-11-27 15:02:23
Na így már jó, mert neki tényleg jár az elismerés, az az írás valóban ütős!
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 8892006-11-27 03:21:29
Dreboot átvedlett tűzoltóvá?

Egyébként mi az a csoda, amit firkantottam, hadd tudjam meg én is :) ?
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 8862006-11-25 12:05:08
Annál rosszabb.
Az olcsó ár szlogen már régóta fut náluk. Végül is örüljünk, hogy legalább az árat olcsón adják.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 8772006-11-16 10:55:26
Mer hüje azé nem vok-hoz. Csak, mint lehetőséget vetem fel, hogy nem arról van-é szó, hogy ezek ócsó kínai koppintós cd-k, és a betűhibák szándékoltak, hogy ne lehessen lopással vádolni őket?
Olvasói levelek • 35712006-11-05 18:15:38
Ezt már nem akartam szóba hozni, és akinek nem inge..., de szerintem pontosan ebben különbözik mégcsak nem is az igazán nagy előadó, hanem a profi zeneművész a műkedvelőtől: fülével a "lila gőzön" áthatolva képes kívülről hallgatni magát. Az természetes, hogy az emberben belül él a zene, egy kép, amilyennek ő képzeli az adott művet. De ha a mű tényleges megszólaláskor is ez az idea a hangosabb, s elnyomja a tényleges hangzást, akkor az az illető megmarad ezen a bizonyos szinten.
Olvasói levelek • 35692006-11-05 15:54:47
Kedves vandergoes!

Hozzászólása elsõ része kiválóan összegzi a zenekritika megszületésének körülményeit. Mivel az ezt követõ bekezdésben többesszámot használ - embereK, akiK talán zenei végzettséggel bírnak - és nem szûkíti a kört, így úgy érzem, hogy a hozzászólása az összes illetõre vonatkozik, aki a momuson írást tesz , vagy tett közzé e tárgyban, így rám is.
Ezzel kapcsolatban több dologra is felhívnám a figyelmet. Egyikünk sem zenetudományit végzett ember, így ne azt várja tõlünk, amit egy zenekritikai médiaforrástól vár az ember. Nem véletlenül koncertbeszámoló a rovat címe, mert magunkat egynek tekintjük a "civil" koncertlátogatók közül, csak nyilvánossá tesszük a véleményünket. Igen, van, aki nem teljes nevével, ez a feddés jogos - a magam "bûnében", hogy azonosítható legyek, már intézkedtem is - de nem is retteg tõlünk a fél világ, hogy mit fogunk írni róla. Nem ez a cél.
A konkrét esetre már johanna reagált, csak annyit fûznék hozzá, hogy az "amatõrség" nagyon dicséretes dolog, rengeteg amatõrre lenne szükség, sajnos maga a szó mára már kapott egy kis pejoratív felhangot; pedig azt hiszem, johanna ebben az esetben abszolút pozitív értelemben használta. De abban viszont johannának van igaza, (noha ezt szó szerint nem mondta) hogy a pejoratív felhang csak addig nem képzelendõ oda, amíg az amatõr nem akar profinak látszani, és itt legalábbis gyanús lehetett a dolog. Egyrészt a névválasztás, gondoljon bele, hangzásra ugyanolyan a "Budapesti Tavaszi Fesztivál", mint a "Budapesti Barokk Fesztivál", ugyanaz a fajta jelzõs szerkezet. A gyanútlan hallgató valami hasonlót vár, ha csak az esemény összefoglaló nevét hallja. Ehhez képest lehetett lelombozó, ami történt, és bármennyire is az ellenkezõjének szánta, amit például az elsõ koncert védelmében felhoz - "az egyetlen hibája, amit fel lehet róni, hogy bizony jobban kellett volna tudnia a mûvet" - csak tovább súlyosbítja az összképet. Ha "csak" ez volt az egyetlen hiba, az is bõven elég, de megbízom annyira kollegámban, hogy elfogadjam, nem így volt.
De nincs ezzel semmi baj, erre is szükség van, csak ne akarjon többnek látszódni, mint ami. Higgye el, ezt nem "lesajnálásból" mondom. Az édesapám világéletében amatõr zenészekkel dolgozott, többnyire kórusokkal, így szinte soha nem hozott létre olyan produkciót, ami "lemezminõségû" lett volna. Mégis imádták õt, mert tudta, hogy az adott produkciónak hol a helye, és így mind a résztvevõknek, mind a hallgatóságnak mindig maradandó élményt alkotott.
Az Ön írásának második felébõl az süt, hogy megbántva érzi magát, mert a koncerteket belülrõl fantasztikusnak érezte, és nem ezt a véleményt kapta vissza az írásban. Amint a többi hozászólásból kiderül, más is inkább johannával ért egyet.
Mint vizuális kommunikáció szakos hallgató, kérem fogadja meg a tanácsát egy zenetanár-elõadónak: meg kell tanulni együttélni azzal a tudattal, hogy egy produkció annak, aki egyszer hallja kívülrõl, sosem tûnik olyan jónak, mint a produkcióban résztvevõknek. Ennek két oka van: egyrészt nem ismer(het)i a darab fejlõdését (ami a próbákon ment végbe), tehát nincs meg a viszonyítási pontja, mihez képest lett ilyen; másrészt õ nem hallja azt az érzelmi pluszt, amit a résztvevõk megélnek a produkció során, mert ez nem hallható, legfeljebb (jó esetben) a lelkesedés jön át. Ráadásul ez a lelkesedés sokszor elfed kisebb-nagyobb technikai hibákat, amit a külsõ fül kíméletlenül meghall.
Utolsó bekezdéséhez pedig annyit tennék hozzá általánosságban, hogy sokszor nehéz megfogalmazni, mi is hibádzik egy adott elõadásból. Nem biztos, hogy "konkrét hiba" okozza az emberben a hiányérzetet, vagy rossz esetben meg a "bõség zavara" áll fenn és jobb, ha bele sem fogunk a felsorolásba, mert abból csak sértõdés lenne.

Lehet, sõt biztos, hogy követünk el hibákat, és nagyon jó, ha valaki ezeket jelzi is, de kérem, azt is fogajda el, hogy mi ezen írásainkkal egy szubjektív tükröt tartunk mindenki elé. Szubjektív is, és tükör is.
Requiem • 372006-11-02 10:55:12
Ajánlom figyelmébe mindenkinek Johann Georg Lickl Requiemjét. Õ Pécs városában mûködött anno Beethoven kortársaként. Felvétel létezik belõle a pécsi zenekarral, Howard Williams vezényletével, és ha jól tudom, az Erdõdy Kamarazenekar is játszotta többször, lehet, hogy velük is megvan.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 8292006-11-01 07:34:28
Szomorúan olvasom Johannától, hogy Helen Huang is egy amerikaiak által felfújt luftballon. Csak azt nem értem, hogy miért kell minden egyes ferdeszembõl világszenzációt csinálniuk. Itt (Peking) bármelyik - nem zongorafõtanszakos - növendékem olyan technikával játszik, hogy otthon csorogna a nyála a zeneakadémiai diákoknak, csak éppen semmi zene nincs a játékukban. Ezt nem sztárolni kéne, hanem küzdeni ellene vagy a megváltoztatásukkal - szerintem ez reménytelen - vagy a nem elismeréssel.
A Zeneakadémián uralkodó áldatlan állapotokról... • 4442006-10-12 12:06:29
"Együttműködés körvonalazódik amerikai, kínai és természetesen a budapesti zenei intézményekkel"

Ezt Batta nagyon komolyan gondolja, mert 2-3 hét múlva ellátogat ide Pekingbe.
Kocsis vs Fischer • 16392006-03-27 21:54:12
Kíváncsian várom a hibás dolgok felsorolását!
Olvasói levelek • 33082006-03-27 00:59:26
Kedves Darer,

információm nyomtatott, nem pedig elektronikus forrásokra támaszkodtak, és nem a legfrissebb kiadványokra. (Pl. Wörner: Musikgeschichte.)
Annak csak örülni lehet, ha egyre jobban tudatosul a világban, hogy õ magyar volt, annak vallotta magát, mégha nem is beszélte a nyelvet.
Azért abban egyetértünk, hogy Liszt nemzeti identitása a (nem magyar) zenészek közt vitatott? Ez hasonló kérdés, mint például Sztravinszkij, vagy Rahmanyinov esete - egyesek szerint oroszok, mások szerint meg orosz származásúak.
Azt viszont egy szóval nem írtam, hogy mi ne tartanánk magyarnak Lisztet, sõt éppen ennek az ellenkezõjét emeltem ki, szóval csatlakozni nincs okunk.
A nevének írása. Nos, igen, õ mindig magyarul írta, de láttam már neves kiadó nyomtatott kottáján "List"-et díszelegni.
(Abszolút nem idetartozik, de errõl eszembe jutott, hogy Darius Milhaud nevét itthon "milyó"nak mondjuk, pedig õmaga "miló"nak ejtette.)
Kocsis vs Fischer • 16342006-03-25 00:27:06
Hát akkor nem egy koncertet hallgattunk, szerintem fenomenális volt, legalábbis onnan hallgatva.
Mik voltak azok a hibás dolgok?
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 1152006-03-15 15:11:29
Nincs az ellen semmi kifogásom,hogy a "fű és a fa egyetemi végzettségű lesz",ha a tudás,amelyet szerez,a gyakorlati életben kamatoztatható.A bajom az,hogy a felsőoktatás a fenekeket díjazza,hogy elegendő 4-5 évet üldögélnie az egyetemi hallgatónak a tojásain, melyek "zápulásáról" kap oklevelet. Sajnos itten vagyon a higulás, mert a kapcsolatai révén vagy sajnálatból, de átengedik a nem kellően felkészült nebulót - nem működvén a szűrő - higítva fel a társadalom munka és életképes rétegeit ilyen " táskahimbálókkal", akik a kapott diploma jogán hoznak - elképesztően hülye intézkedéseket(lásd: osztályzatok eltörlése az alsó tagozatokban)
Nekem viszont van bajom azzal is, ha mindenkit felvesznek, szerintem nem ott van a higulás fő oka, amit mondasz. Az ugyanis nem újdonság, - legalábbis zenei szakokon ez már évtizedek óta így van - hogyha bekerültél az adott intézménybe, akkor a Jóisten sem ment meg a diplomától. (Valahogy a tanárok presztizskérdést csinálnak ebből, a saját tanításuk kritikáját látnák abban, ha valakit a főiskola/egyetem 4-5 év alatt kirugnának.) Márpedig ha valaki teljesen alkalmatlanul is megkap egy tanári diplomát, mi a garancia arra, hogy nem fogja használni? Ráadásul teljesen devalválja a már meglévő diplomák értékét az, ha lassan mindenkinek lesz. Jogászoknál, közgazdászoknál még hagyján, mert mindenki tudja, hogy melyik egyetemen szerzett végzettség mögött van komoly tudás. De egy zeneakadémiai szaknál ez nem áll fenn.
Tehát az első számú baj, - természetesen ezt a rendszerváltáskori állapothoz képest értem, a fő baj (pl. a tanárképzés helyzete) korábbra eredeztethető - hogy elszaporodtak a zenetanár szakok (is), és könnyebb lett ezáltal bekerülni, ergo lediplomázni is.
A második számú probléma a negatív demográfiai tendencia: egyre kevesebb a gyerek. Ugyanakkor az oktatói létszám nem követi ezt.
A harmadik baj, hogy még ez a kevés gyerek is fokozatosan csökkenő érdeklődést mutat a komolyzene, és annak tanítása felé.
Nem hiszem, hogy újat mondok, de néhány példa:
- amikor én felvételiztem oda, akkor 66-an jelenkeztek a ZAK karvez szakára, tavaly 9-en (!!!);
- Konzikban vannak olyan szakok, hogy évekig nem jön senki (Bartókban oboista nem volt jóideig, a Weinerben brácsás nincs már egy ideje).
Negyedik baj: kihalnak a nagy egyéniségek. A legszélsőségesebb példa a karmester szak: Anno Somogyi László volt a tanár, aztán jött Kórodi András, majd Lukács Ervin, és most Gál Tamás. Vagy ott van a "különleges tehetségek osztálya". Tényleg ilyen sok különleges tehetség van???

A buktatásról pedig egyszerűen azért szoktak le, - egyszer Kovács Samu így, szó szerint el is mesélte - mert nem akarnak újból és újból összetalálkozni a megbuktatott egyénekkel. Inkább átengedik, csak ne lássák többet.
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 1122006-03-15 00:53:41
Na kezded kapisgálni...és ez valóban nem egyedi eset, sőt általánosnak mondható. Az egyik - eddig nem említett - oka, hogy politikai elitünknek köszönhetően (mindenkit az egyetemekre jelszó alatt) felhigult a felsőoktatás, fűt-fát felvesznek.
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 812006-03-11 23:51:59
Azért remélem nincs harag? Nem személyeskedek és nem rád céloztam.
Nem haragszom olyan könnyen :)))
Érintve pedig közvetlen módon nem vagyok. ;)
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 802006-03-11 23:46:13
Hol vannak a zeneiskolák által trenírozott zeneszerető tömegek?
Na, akkor ezzel visszértünk az alapproblémához: a tömegmédiából minden pillanatból áramló, igénytelen, primitív zenékkel nem lehet felvenni a harcot. A zene valóban mindenkié lett, ezáltal teljesen értéktelen is.
Komolyzenét nem nagyon hallgatnak tömegek, ugyanis ahhoz (zenei) intelligencia is kell, ahhoz egy kicsit strapálnia is kell magát az embernek, ehhez a tömegzenéhez meg nem.
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 792006-03-11 23:37:51
Megint a kivételekről beszélünk. Biztos nehéz dolog csodagyerekekkel foglalkozni, de nem ez a jellemző szituáció.

A több lábú modell önmagában nem baj, az sokkal inkább, hogy a tudásnak nincs becsülete, sokkal inkább az ügyeskedésnek. Minek tanulna már zenét, mikor az "semmire nem jó", abból nem lehet munka nélkül sok pénzt keresni?
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 772006-03-11 23:28:34
Mé van az,(maradjon a téma zeneközelben)hogy a Kurtág,vagy a Rados "szavain" ezrek csüngenek,pedig ők is a pályát előadóművészként kezdték?

Ne keverjük a szezont a fazonnal, akkor szólj, ha kisdiákok ezreit látod rajtuk csüngeni.

Hát ebből tessék elkötelezett nevelőgárdát elgépzelni! Szar zenész - ből Hivatástudat - os pedagógus?
Szóval aki elvégez egy konzit, az csak szar zenész lehet?
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 762006-03-11 23:23:40
Azért nem mindenki ilyen. És Te magad írtad, senki sem születik zenetanárnak, - ez arra is igaz, aki később kiváló zenepedagógus lesz. Lehet, hogy valaki közben érti és szereti meg ennek a pályának a lényegét, (felkészülten aligha kerülhet oda, mivel sem a Zeneakadémia, sem a Tanárképző Intézetek nem viszik túlzásba a pályára felkészítést.)

Ugyanakkor az is egy rejtély, hogy bizonyos emberek a nyilvánvaló alkalmatlanságuk dacára nemhogy nem hagynak fel tevékenységükkel, hanem még "feljebb" is jutnak: zeneiskolából konziba, neadjisten a ZAKra.
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 752006-03-11 23:11:17
Azt hiszem, ilyet itt senki nem mondott.
Ilyet még nem, de a mondta eleje (HIVATÁS - csupa nagybetûkkel) már megvolt, csak idõ kérdése a többi...
Nagyon sokan szeretik a tanárokat erre emlékeztetni, meg nagyon sokan jönnek azzal a szintén közismert (és igaz) frázissal, hogy a kontraszelekció miatt mennyi a rossz, megkeseredett tanár.
Mindkettõ igaz. Csak visszakérdezni tudok, és akkor mit kéne csinálnom?
Úgy gondolom, a hivatás annyival is több a szakmánál, hogy az embernek fel kell mérnie, van-e rá megfelelõ "spiritusza".
Ehhez nem kevés intelligencia szükségeltetik. De tegyük fel, hogy az illetõ belátja, nem való erre a pályára. Mit csináljon 25 évesen?? Ez nem olyan dolog, hogy ha nem jár a 6-os villamos, akkor megyek metróval...
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 632006-03-10 22:02:45
Kedves dreboot!

Attól, hogy valaki hivatásának tekinti a pedagógusi pályát, még nem lesz karizmatikus egyéniség, ez utóbbi ugyanis "születési hiba"!
Sőt, sok olyan tanárt ismerek, aki az iskolának, a gyerekeknek él, (van hivatástudata) de ettől még csak jó szaktanár, és/vagy jó pedagógus sem lett, ez ugyanis nem ezen múlik. A gyermekek szeretete a jó pedagógus egyik, de közel sem egyetlen ismérve!
(És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy ki miért tart valakit jó tanárnak, jó pedagógusnak, mert bizonyára ez sem egységes.)
Nevelés. Itt van az például az az ingoványos kérdéskör, hogy mihez van joga a tanárnak. Egy példa, Te levetetnéd egy diák fejéről az osztályteremben a sapkát - mely fejfedő nem a hideg elleni védekezésből, hanem divatból - "önkifejezésből" - került a fejére? (Segítek, az iskolai SZMSZ-ek nem szoktak ezzel a problémával foglalkozni, és nem szabályozzák a kérdést, ezt az adott tanárnak kell eldöntenie az adott szituban.) Na, itt kezdődik a nevelés, az ehhez hasonló kérdések helyes eldöntésénél.

Egyébként pedig rettenetesen cinikusnak és álszentnek tartom azt a fajta megközelítést, hogy mivel "a tanári pálya hivatás", ezért a pedagógusok fogják be a szájukat, dolgozzanak éhbérért, tűrjék el, hogy bunkó apuka megveri, a diák lekurvázza őket, primitív politikusok bezáratják a fejük felett a munkahelyüket, egyszóval nyeljenek le mindent.
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 602006-03-10 12:33:45
Erre is akartam utalni az 50-ben. Nem lehet közhelyeket puffogtatni, mert egyik sem általános érvényű. Igen, egy jó tanár sokat ér, de nem pótol mindent. Mondok egy példát. Voltam pár éve Komlón, Tóth Feri bácsinál egy napját végignézni, lenyűgöző volt, amit művelt - pedig nem volt neki semmilyen hangszere, magnója, vagy bármilyen zenekeltő eszköze. A Beethoven 7. szimfóniát elfütyülte, jobb híján ez volt a zenehallgatás.
De. Hiába lenyűgöző, amit művel, őmaga nem tud produkálni egy zenekart, vagy egy lemezfelvételt, és bár azok a gyerekek egész életükre emlékezni fognak az énekórákra, a nagyrészük sose fogja tudni, hogy is szól Beethoven eme műve. Mert a sok munkanélküli bányásznak biztos nem az volt az elsőszámú célja, hogy csemetéjük meghallgathassa ezt a kompozíciót.
Szóval igenis szükség lenne egy jóadag pénzre, hogy abból hangszereket, hifi berendezéseket vásárolhassanak az iskolák - megjegyzem igen szerény mértékben most is van erre mód, de csak újat lehet venni, meg is van az eredménye: mindenki a digitális szarokat veszi - mert amikor felteszel egy 30-40 éves sercegő lakklemezt, és keresgéled a számot, akkor a diák körberöhög, hogy ilyen vízözön előtti dolgokkal akarod őt elbűvölni. Ellenpélda: Nyíregyháza, Szabó Dénes iskolája. Ott minden a legkorszerűbb, pontosan abból a felfogásból fakadóan, hogy a gyereknek a legjobbat kell nyújtani a technika terén is. Más kérdés, hogy ott ez párosul egy karizmatikus emberrel is, de azt sajnos nem lehet elvárni a társadalomtól, hogy ezrével-tízezrével termelje a karizmatikus tanár-egyéniségeket. Ellentétben a jobb tárgyi-technikai feltételek biztosításával.

Ja, és a fizetés. Való igaz, hogy (budapesti adatokat tudok) amikor 4 éve volt az 50%-os béremelés, egy csapásra megszűnt a pedagógus-hiány, hirtelen betöltődtek az üres álláshelyek. Mindezek dacára azt azért nem állítanám, hogy ennyi fizetés elegendő lenne a magyar zenetanároknak, ugyanis sokan azért lesznek zenetanárrá, mert nincs más választásuk, hiszen aki elvégez egy konzit - közismeretből is - az már nem nagyon tud másfelé orientálódni, csak a zenei életben kereshet boldogulást, tisztelet a nagyon kisszámú kivételnek.
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 502006-03-09 23:23:11
Azért van egy kis reménysugár. Sosem szabad elfelejteni, hogy a tanár becsukja az ajtót és onnantól az történik, amit ő akar. (jó esetben -:))Ez ilyen 'aknamunka'. Szép lassan lehet terjeszteni a gondolkodó, alkotó, jót felismerő emberi magatartást minden tárgy esetében. És ha az ember elég sziporka személyiség, akkor minden avitt tanterv ellenére rendben lesz a dolog.
Ez egy kicsit idealizált felfogás, - nyilván a saját diákkorodból szerzett tapasztalat mondatja Veled, amit írtál - még az is lehet, hogy sokszor igaz is, de manapság már nem elég a sziporka személyiség. Amikor pl. a 25 fős osztályból van 6-7 hiperaktív gyerek, akkor ott mit teszel? Vagy menj el egy VI-VII-VIII. kerületi nem zenetagozatos iskolába egy énekórára! És aki ott tanít, annak a hét minden napján, minden órában ezzel kell megküzdenie!
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 472006-03-09 22:22:53
Pedig épp akartalak rá kérni...
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 442006-03-09 22:05:52
És mire megyünk vele?
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 432006-03-09 22:05:02
Hát, ki mondta, hogy rajta? :))
Meg kell újítani az ének-zene oktatást! • 392006-03-09 21:20:16
Ez közel sem olyan eccerű, mint azt gondolnád. Kicsiny zenei életünk meglehetősen belterjes, a fontos pozíciókban meglehetősen sértődékeny, azt féltékenyen őrző, mellesleg nem fiatal hölgyek, urak ülnek.
Ha venném a fáradtságot, és végeznék egy komoly kutatást, az eredményt és a következtetéseket - megnevezvén a felelősöket, akik nemcsak a politikusok közt találhatóak, hanem szép számmal az előbb emlegetett vezető pozíciókban - publikálnám a megfelelő hely(ek)en, egy életre elásnám a saját és családom jövőjét. Ezt pedig nem vállalnám fel, ma nem a hősök korát éljük.
Annak meg mi értelme, hogy leírjuk még egyszer az unalomig ismételt szólamokat. Sajnos a csapból áradó igénytelen könnyűzene, valamint a filozófiai és gazdasági értelemben is vett anyagias világszemlélet ellen nincs orvosság, és ez a szemlélet bizony nem kedvez a kultúrának, benne a komolyzenének.
Kávéházi terefere • 44252006-03-08 20:21:33
gratulálok tépének a hírekben említett díjért!
Írjunk saját nevünkkel! • 872006-01-16 11:00:23
A kínai nevek átírása az egy külön tészta, és az ennél sokkal összetettebb kérdés. Létezik egy átírási kód - pinyin az angol neve - amit a kínaiak találtak ki, és a kínai karakterek latin betűs átírását takarja. Azonban teljesen logikátlan a dolog, csak egy példa: él Pekingben egy csellótanár, aki az ötvenes években a pesti Zeneakadémián végzett, és itt "Cum Pe"-ként ismerték. Az ő nevének pinyines átírása "Zhong Bo". Nyilván egyik sem az igazi, de minegyik ugyanarról szól. Tehát a fő baj, hogy az egész átírási próbálkozás eleve lehetetlen, a kínai nyelvben egy csomó olyan "mássalhangzó" van, aminek nincs megfelelője az indoeurópai nyelvekben; másrészt tk. "kínai nyelv" sincsen, hanem van a mandarin, ami a hivatalos dialektus; de rengeteg nyelvjárás van, akik szinte nem is értik egymást.
Szintén szemléletes példa Peking nevének átírása: az angol Beijinget mond, a magyar, vagy a német Pekinget. A mienk az északi "típusú" kiejtés, az angol a "déli".
És akkor még nem beszéltünk a kínai nyelv legfontosabb karakterisztikájáról, ami aztán végképp lejegyezhetetlen latin betűkkel: az egyes szótagoknak többféle (a mandarinban négy, de van olyan nyelvjárás, ahol 13 különböző) hanglejtése lehetséges, ami eltérő jelentéstartamot eredményez.
Írjunk saját nevünkkel! • 82006-01-13 12:54:14
Van ebben igazság, és az agresszív, provokatív dolgokat talán ki lehetne szűrni - bár szerintem aki hajlamos ilyen magatartásra, az előbb-utóbb megtalálja magának a módot, hogy ezt a tevékenységet folytassa.
De amíg Magyarországon (is) van félnivalója annak, aki nevét adja egy határozott véleményhez, addig nem érzek semmi kivetnivalót önmagában a nickek mögé bújásban.
Hogy mást ne mondjak, ha kezedben egy 168 órával felszállsz mondjuk az 59-es villamosra, biztos lehetsz benne, hogy minimum egy rosszalló pillantásban, megjegyzésben lesz részed - és ugyanígy mondjuk Csepelen egy Nemzetőrrel.
A zenei élet sajnos egy cseppet sem toleránsabb, mint az átpolitizálódott közélet, márcsak azért sem, mert maga a zenei élet is erősen politikafüggő lett.
Hozzászólások a Momus írásaihoz • 4882006-01-09 21:10:36
Nekem volt kollegám 1 évig, - mint korrepetitor - ebben a minőségében nem mutatott semmi kiugrót, se jót, se rosszat.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Gulyás István (zongora)
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc


15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Szokolay Ádám - zongora
BARTÓK BÉLA:
Három csíkmegyei népdal zongorára (1907), BB 45b
Zongoraszonáta (1926), BB 88
Válogatás a Gyermekeknek című sorozatból (1908-09), BB 53
Román kolindadallamok (I. sorozat, 1915), BB 67
Szonatina (1915), BB 69
Román népi táncok (1915), BB 68
Táncszvit (1923, 1925), BB 86

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Berecz Mihály (zongora)
Concerto Budapest
Vezényel: Keller András
Ünnepi hangverseny Bartók Béla halálának 75. évfordulóján

Bartók: Táncszvit, BB 86a
Beethoven: 2. (B-dúr) zongoraverseny, op. 19
Beethoven: Lento assai
Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, BB 114
Élő közvetítés!

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Andrew Staples (tenor)
Szőke Zoltán (kürt, Báll Dávid (zongora)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
"Európai hidak 2020 - Egyesült Királyság"
Haydn: Induló a walesi herceg tiszteletére, Hob. VIII:3
Britten: Simple Symphony
Britten: Szerenád tenor hangra, kürtre és vonósokra, op. 31
James MacMillan: Cumnock Fair
A mai nap
történt:
1835 • A Lammermoori Lucia bemutatója (Nápoly)
született:
1877 • Alfred Cortot, zongorista († 1962)
1891 • Charles Münch, karmester és hegedűs († 1968)
1898 • George Gershwin, zeneszerző († 1937)
1930 • Fritz Wunderlich, énekes († 1966)
elhunyt:
1945 • Bartók Béla, zeneszerző, népzenekutató (sz. 1881)