vissza a cimoldalra
2017-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1220)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3859)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60213)
Momus társalgó (6308)
Milyen zenét hallgatsz most? (24990)
Kedvenc előadók (2814)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Haladjunk tovább... (205)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11198)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6451)
Erkel Színház (8608)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (574)
Berlioz újratemetése (144)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2454)
Élő közvetítések (6749)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1143)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1204)
Franz Schmidt (2976)
Momus-játék (5374)
Lisztről emelkedetten (880)
Zenetörténet (210)
Operett, mint színpadi műfaj (3408)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (424)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2427)
Bartók Béla szellemisége (256)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Darer
Leírás:
Honlap:
   


Darer (469 hozzászólás)
 
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 17652013-03-13 09:51:33
így mezítláb a legrosszabb jövő vár ránk
Help me! • 8982013-03-06 22:43:35
köszönöm
Help me! • 8962013-03-06 08:51:06
Gyöngyösi Levente III. szimfóniájáról hol olvashatnék kritikát v. koncertbeszámolót?
Köszönettel.
Momus társalgó • 51052013-03-04 18:50:03
Van nekünk végre bye alexunk. Meg vagyunk mentve.
Márta István még nem határolódott el?
Fia? Vagy lánya?
Milyen zenét hallgatsz most? • 236852013-03-04 18:46:24
BYEALEX
Momus társalgó • 50922013-02-24 23:43:01
Embertelen Gyengeség Minisztériuma lehetne inkább a neve a B.Z. által irányított agyhúgykőnek.
Javasolnám, hozzák létre az Állati Erőforrások Minisztériumát, majd a Növényi Erőforrások Minisztériumát is.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 23212013-02-24 23:24:18
Nézek eggy olasz filmet: A változás hullámai. Olasz filmdráma. FilmCafé.
Misézik a pap, mongya a hiszekeggyet, a hívőkkel. Szinkronizálták a filmet. Magyar szöveg, szinkronrendező, szinkronizáló szinészek.
Között.
Szó szerint idézem a szöveget:

"... hiszek a szent szellemben...stb"
-
Gyalázat.
Társművészetek • 7882013-01-20 13:22:34
Egy amatőr (amatőr?) társulat (társulat?) profi előadását láthattuk január 18-án Aszódon, az Evangélikus Gimnázium Színháztermében. Már aki képes volt a hófúvás és a vészjósló meteorológiai prognosztika ellenére kidugni az orrát védett otthonából. És láss csodát: dacolva az időjárással csak gyűltek és gyűltek a nézők, a terem megtelt, pótszékek kerültek elő, tucatnyian álltak-ültek a sarkokban, falmélyedésekben, ki hol lelt helyet magának.
Életének páratlan eseményére készül a kisváros. Olyan színdarab kerül itt színre, amit nem szabad kihagyni! A beharangozó szerint egy komédiára készülünk.
Ahogy elkezdődött, elámultam. Csodálkoztam, és csodálatom most is tart. Ilyen este után a recenziót elkezdeni is nehéz.
Bámulatos, mire képesek az orvosok! Mert hihetetlen módon: orvosok adják elő a darabot! Orvos írta és rendezte, és orvosok a szereplők is! Két életmentés között időt, energiát fektettek a szövegtanulásba, próbálták a dialógusokat, a jelenetek koreográfiáját – és micsoda színvonalon! Micsoda frenetikus élményt adnak a nézőknek! A finom kuncogások, amik a rejtett utalások, szójátékok megértőiből törnek elő, és a kirobbanó nevetések, a dübörgő hahota, ami a komikum teljes kibontásakor robban, ad bizonyságot a darab és az előadás magas kvalitásáról – mind szerzői, mind előadói vonalon! A vastaps és az elismerő gratulációk méltán követték az előadást.
De hát mi is volt ez tulajdonképpen?
Egy, az irodalmi élet kánonikus névsorában ismeretlen szerző, egy orvos (és mellékesen – mellékesen? – költő) színdarabja került bemutatásra: Hogyan keressünk hálapénzt? Már a cím is pikáns, mi több, tabu – a lepusztítás ellen élethalálharcot vívó egészségügy betegellátó lövészárkában napi csatákat nyerő korifeusainak szarkasztikus ábrázolása.
A tizedik előadásra gyűltünk össze.

Úgy éreztem magam, mint egy igazi színházban! Madách? Víg? mindegy.

A darab lassan bontakozó párbeszéddel indul (mit lehet ebből kihozni?): a naiv asszisztensnő valutával teli borítéknak – kétes erkölcsökkel megszerzett pénznek – nézi a nagyvilági ingatlanügynök leleteit, mely tévhitét a megérkező orvosba (Dr. Szerény – a név kötelez?) plántálva meg is születik az első, elsöprő derültséget kiváltó jelenet. Megismerjük a főszereplőt: korrekt, őszinte, a beteg érdekeit tisztelő orvos, olyan, amilyenre manap a legnagyobb szükség van.
Aztán az évfolyamtárs, a sikeres egészségügyi menedzser, a gazdag barát lép pódiumra, aki utazására magával vinné Szerényt, aki bevallja: nem tud pénzt keresni. A megoldás a menedzsertől érkezik (Dr. Pénzes: nomen est omen?): tanácsokat ad, hogyan lehetne több hálapénzt keresni.
És ekkor elszabadul minden. Egyik helyzet a másik után, mérhetetlen mennyiségű szituatív komikum, nevetés és nevetés,orvos és beteg, asszisztens és beteg, orvos és asszisztens – mi jöhet még! Esetleg egy orvoslátogató? – tessék, ott van!
Új zsebkendőért nyúlok, sok ez a nevetésből, könnyezek.
És egyszer csak vége. Észre sem veszem … De hát természetesen jó a vége. Taps, ováció, vastaps – szavak nincsenek, hogy leírjam a hangulatot.
A kiürülő teremben a lázas sietséggel összepakoló szereplőket nézem. Orvos-igazgató. Kardiológus. Gyerekgyógyász. Diabetológus. Neurológus. Szatyrokba dobálják a kellékeket – mintha életük egy-egy szilánkját ásnák el, mélyre, mintha látni sem akarnák a mai egészségügy áldatlan helyzetét… egy ostoba szatyorba kerül minden: holnap ismét csak egyszerű orvosok leszek, magára hagyatottan a betegekkel, panaszokkal, megmenteni életeket, javítani a létezést.
Magamhoz térek. Hogy is volt?
Aszód, 2013. január 18. Kell, hogy emlékezetessé váljon: sosem lesz többé ehhez fogható.
Jó volt ott lenni. S ha lesz még előadás: aki csak teheti, menjen el.
Momus társalgó • 47912012-05-16 08:01:37
Sírva, kínban, mit se várva
Mégiscsak száll új szárnyakon Nadal!
Momus társalgó • 47602012-05-11 13:27:27
Megszólal a telefonom. Rejtett szám.
-Iksz Ipszilont keresem.
-Tessék, itt Iksz Ipszilon.
-Szigma Tau vagyok a SukárLóvé pénzintézettől. Tájékoztatom, hogy beszélgetésünket adatvédelmi okból magnóra vesszük.
-Tessék.
-Kérem, mondja meg az anyja nevét és a születési időpontját.
-Hogy mit csináljak? Ezt mégis hogy képzeli? Egyáltalán, milyen okból telefonál?
-Azt, hogy miért telefonálok, csak akkor mondhatom meg, ha megmondja az anyja nevét és a születési időpontját.
-Hogyan mondanám meg, azt sem tudom, hogy ön kicsoda. A telefonom ismeretlen hívót jelez, nem fogom az adataimat kiadni. Adatvédelmi okból. Bárki telefonálhat, bármilyen pénzintézet nevében.
-Önnek, uram, van egy érvényes szerződése a SukárLóvé pénzitézettel...
-Erre akkor válaszolok, ha megmondja az anyja nevét és a születési időpontját! - és letettem.

Olvasói levelek • 94752012-05-10 19:45:21
Világzene topic nincsen??
Momus társalgó • 47572012-05-10 13:38:43
Az a politaki elfogultság, a mi a baloldalt tökkéletesen definiálja, minősíti H.Cs-t, meg sem kell szólalnia.
Ha valaki aszerint szimpatizál egy politikusszobor felállításáról, hogy milyen a "politikai tevékenységének a mérlege", legyen szíves tegye ezt meg minden olyan politikussal kapcsolatban, akinek szobra van vagy lesz. Vonatkozik ez Kossuth Lajostól Károlyi Mihályon és Lukács Györgyön keresztül Horthy Miklósra is.
N.b. Károlyi és pártja volt 1914-ben az a parlamenti párt, amely a háborúba belépést követelte, majd ő lett a legnagyobb pacifista... és ő adta át a hatalmat a kommunista rémuralmat hozó Kun Béláéknak, akik miatt a román-cseh-francia intervenció eszkalálódott, és akik miatt másfél évig nem volt legitim vezetője az országnak, akikkel szóba álltak volna a párizsban compogó ANTANT-hatalmak...
Az első világháború végének tragédiája semmivel sem marad el a második világháború végét követő tragédiáktól, és e tragédiák felelőseinek történelmi megítélése nem tűr megkülönböztetést.
Jellemző módon a szupertájéjozott H.Cs egy pillanatig sem tiltakozik Károlyi Mihály és bűnbandája ellen, pedig az országban tucatjával egzisztálnak még a nevükkel fémjelzett mintézmények, utcák stb.
Máshonnan közelítva: Tessék mondani, HA SZIGETVÁRON LEHET SZOBRA II. SZULEJMÁNNAK, MIÉRT NEM LEHET SZOBRA HORTHY MIKLÓSNAK BUDAPESTEN?
Momus társalgó • 47562012-05-10 13:17:18
Ez egy társalgó a kávéházban. Csak szabad má beszélgetni, vagy nem?
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21462012-05-02 15:23:25
Bocs, Ő nem szökött haza, mert ott halt meg, a csontjai pedig, az exhumálás óta egy széfben vannak az Egyesült Államokban.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21442012-05-02 12:36:25
f. Ady Endre idősebb korában, a század forduló után és a világ háborút meg előző években József Attila ál néven kezdte irodalmi folyó iratokban meg jelentetni költeményeit, mert el hatalmasodott a vér baj. Később ál temetést rendeztek, de ezt sem tudta fel dolgozni és végül tudat hasadásba került, és a Balaton szárszói vasút állomáson ön gyilkos lett.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21432012-05-02 12:26:23
Mefisztó a lúzer??
Momus társalgó • 47192012-05-02 12:23:49
Mekkapták a katonák a vízumot! Támadhatnak!
Help me! • 8282012-04-26 08:01:27
Nem hiszem, hogy a kotta informatívabb lenne, mint az adott, számomra példaként felhozott részlet meghallgatása. Egyébként zenét többnyire hallgatva szoktam átélni, nem kottát nézegetve - kézenfekvőnek látszik, hogy akkusztikussan is különbséget halljunk a kettő között, fülileg.
Végül: egzaktabb (!) választ kapok, ha kottapéldát hozok? Sőt: hozzatok kottapéldát, esküszöm, megkeresem! Megnézem!
Az origo pedig: azt találtam mondani, hogy Bach elképesztő mennyiségű szekvenciával , felfoghatalan szerkesztési és variációs találékonysággal képes dolgozni. Erre azt a kiigazítást kaptam (profi zenészektől), hogy az nem szekvencia, hanem imitáció. Akkor indult a vita, h mi is a különbség. Hogy EZ miért nem lehet AZ, vagy fordítva - arra nem kaptam választ.
De azt hiszem, tőletek sem fogom megkapni.
Kortárs zene • 252012-04-25 18:21:31
Látta valaki a Mezzon Adams Nixon Kinában címú operáját? MIt szóltok?
A madárének és a zene kapcsolata • 1262012-04-25 18:19:57
Múlt októberben szállok ki a kocsiból, hát sárgarigó fuvolázik az egyik fa tetején. Tulliarié-rióóó!
Lehetetlen, hiszen a sárgarigó, alias aranymálinkó, Afrikába megy augusztus végén. Távcső elő.
Seregély volt.
A madárének és a zene kapcsolata • 1252012-04-25 18:07:45
Sajnos nem láttam a darabot, amúgy megmondanám vsz.
Meg lehet találni valahol?
Georg Phillip Telemann (1681 - 1767) • 2032012-04-25 18:02:20
...és az egész szekvencia-imitáció kérdés ennek hallgatása közben vetődött fel bennem...
Help me! • 8212012-04-25 18:01:06
ÉS 812
Ha ez/ek/ díszítőelem/ek/, akkor OK, szekvencia.
Most (nem kötekedésképp) miért nem imitáció? Amit a fugarészletben hallok, OK, egyetlen pillanatig sem vetődik fel bennem, hogy szekvencia lenne, n.b. mint ahogy abban is biztos voltam/vagyok, hogy a Britten téma vagy a Jaroussky részletben hallott részlet szekvencia.
De, bocsássatok meg, visszakanyarodom.
Ugye, attól, hogy szekvencia, miért nem imitáció? (talán az imitáció egyik formája a szekvencia?) Ha egy zenetudományokban téjékozott ember egy szekvenciára azt mondja, hogy imitáció, akkor miért nincs igaza?
Ugyanakkor pedig, még egy kisérlet esetleg érdekes lehet.
Hallgassatok bele valamely Bach kantáta vagy passió áriájába. (kanyar) Sok a szekvencia? Vagy imitáció?
Kúp Flóris ezt írná:
soh(a)se fogom /azt/(-)feledni
mit mond e kérdésre dni
Help me! • 8202012-04-25 17:46:13
ezt is meghallgattam.
Help me! • 8192012-04-25 17:46:01
meghallgattam (mielőtt megkérdezed)
Help me! • 8182012-04-25 17:45:07
Így gondolom én is.
Kicsit még segítsetek: abban a Bach Blute nur... áriában szekvenciák azok, amiket annak gondolok? Mind a hely, mind a műben betöltött "szerep" (funkció, azaz diszítőelem, definitíve, lásd előbbiekben), mind a Jarousky példa alapján szekvenciának hallom.
Mindjárt elmondom a vitaindító sztorit (balhét).
(Nem használt senki pisztolyt.)
Help me! • 8132012-04-25 08:05:46
Köszönöm a választ.
Este azon gondolkodtam, hol azokban a zeneművekben, amiket ismerek, melyik is a téma és melyik is a díszítőelem. Persze, születtek elképzeléseim, de az éppúgy téves lehet, mint az imitáció és a szekvencia közötti polemizálásom.

Help me! • 8122012-04-25 07:53:51
Nincs nálam partitura sajnos (majf megkeresem a neten...)
Ha jó így szolmizálva: (ha nem tekinted blaszfémiának Kodály országában)

lá-- dó-- mi-- lá- tidorédotilászí---
és innen: mí-ládomidolá- fá
ré-szotirétiszó- mí
dó-fáládoláfá- ré
tí-miszitiszimí - dó

tidotilámí stb

szóval erre gondoltam.
Ez szekvencia. Szerintem.
Help me! • 8102012-04-25 07:45:11
nem esik jól egy ilyen kérdés...
Nem csak hogy elolvastam, de meg is hallgattam és az időpontokat is figyeltem a példádnál.
Help me! • 8092012-04-25 07:44:13
775 az eredeti kérdés így hangzott: Mi a különbség a szekvencia és az imitáció között?
Help me! • 8042012-04-24 19:09:46
Az 53. másodpercnél tartok. A negyedik olyan részlet most fejeződött be, amit én szekvenciának tekintenék (valószínűleg az a zenetudós barátom is, akitől életemben először hallottam ezt a szót 25 évvel ezelőtt...csak még nem szólalt meg az ügyben...)
Help me! • 8012012-04-24 19:03:19
A téma a nemfogalom és a díszítőelem a fajfogalom, vagy fordítva?
A téma tartalmazhat szekvenciát?
Occam borotvája...
Help me! • 7992012-04-24 18:58:11
Britten Változatok egy Purcell-témára: imitáció vagy szekvencia?
Help me! • 7942012-04-24 12:40:03
Britten Változatok egy Purcell-témára: imitáció vagy szekvencia?
Help me! • 7932012-04-24 12:39:10
Imitatio: (lat) követés, utánzás
Sequentia: (lat) sorrend, sorozat
A két szó zenei értelmezését teljesen felfogom a lexikonokból. Most már csak egyet szeretnék tudni: mi a különbség a szekvencia és az imitácoió között?

Help me! • 7832012-04-24 07:57:24
pl Blute nur, du liebes Herz!
Help me! • 7822012-04-24 07:50:30
Kedves profi zenész szerkesztő urak és hölgyek.
Help me! • 7812012-04-24 07:48:21
Hadd kérdezzek néhány példára.
Beethoven VII. sy. bevezetése és a gyors rész között a magas fák és a vonósok párbeszéde folyik. Ez sztem imitáció, de nem szekvencia. (Talán azt gondolhatnám, minden szekvencia imitáció, de nem minden imitáció szekvencia.)
Mondjuk, van egy dallam. Ezt magasságában eltolva megismétli. Ez már imitáció, OK. Harmadszor is ugyanez. Ez már szekvencia? Vagy még nem? Vagy akkor válik az imitáció szekvenciává, amikor már legalább harmadszor ismétlődik? Vagy több elemből áll az egyik, mint a másik? Vagy az imitáció második eleme időben "arrébb" is lehet, míg a szekvencia csak közvetlenül az első után?
Szeretném, ha zenei példát is mondanátok .
Ha mondjuk a Badineriet nézem, akkor abban mi az imitáció és mi a szekvencia? Vagy mondjuk A Máté - passsiót (majd minden áriája hemzseg a - mitől is?)
Georg Phillip Telemann (1681 - 1767) • 2022012-04-23 08:06:05
Mostanában ismertem meg Telemann Máté - és Márk Passióját, valamint Magnificatjait.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21312012-04-23 07:58:59
Na ezt biztos a bátyja csinálta... avagy! a húgom haja hajnalban...
Help me! • 7752012-04-23 07:48:00
Mi a különbség a szekvencia és az imitáció között?
Példát is szeretnék.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 15502012-04-19 12:44:32
1. Meg kell szüntetni a magyarországi zenészképzést. Tanárokat elbocsátani. Aki zenét akar tanítani, tanítson külföldön. A magyar zenetanárokat szívesen fogadják, mert itt a legmagasabb szintű az oktatás. Aki zenét akar tanulni, tanuljon külföldön, mert ott úgyis magasabb szintű a képzés.

2. A magyar zenekarokat fel kell oszlatni. Aki zenélni akar, menjen külföldre, ott kapva kapnak a magyar zenészeken. És ott jobban is keresnek.

3. Be kell zárni a magyarországi színházakat, operaházakat, a művészeket, dolgozókat kirúgni.

4.Hasonlóképpen cselekedni a filmstúdiókkal, valamint színiakadémiákkal és színészekkel is.

5. Minden hazai művész és művészeti iskola állami támogatását megszüntetni, tanárokat kirúgni.

A megtakarításból lehetne építeni egy jó futball-stadiont, és üzemeltetni egy-két újabb futball-akadémiát.

6. Később ezt ki lehetne terjeszteni kórházakra, orvosi egyetemekre, klinikákra, majd egyéb egyetemkre, iskolákra, végül ovodákra és bölcsődékre is.

A megtakarításokat a magyar labdarúgás fejlesztésére kell fordítani.

Lesz végre európai színvonalú stadionunk és jó labdarúgásunk.

Kortárs zene • 222012-04-18 08:01:37
Igen, értem.
Fórum. Rovat. Topic. Link. Etc.
Sajnos, ez a kiber-zsurnalisztika következménye, ezt a tolvajnyelvet nem értem minden ízében.
Meg tudom különböztetni a geszt a fisztől, a szusit a makitól, a tobzost a tegzestől, de ez ma már sajnos kevés.
Majd Kúp Flóris kádenciába szedi a hackerslenget.
Momus társalgó • 47112012-04-17 10:10:57
KAMU ROLAND
Milyen zenét hallgatsz most? • 236032012-04-16 18:52:05
Csodálatosak.
Kortárs zene • 62012-04-15 20:13:29
Két évvel ezelőtt csodálkoztam rá: nincs kortárs zenei rovat?! (Olvasói levelekben)
SzJ ezt a választ adta:
"A rovatokat nem "időrend" vagy "korszakok", hanem műfajok mentén alakítottuk ki; ám, ha rovat nincs is, kortárszenével foglalkozó cikkek természetesen vannak..."
Na most akkor lesz kortárs zenei rovat , d.m.

hátra arc.
Milyen zenét hallgatsz most? • 236022012-04-15 20:01:23
Bruckner misék
d-moll, e-moll, f-moll
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21302012-04-12 21:22:41
egyre kevesebb a magyar felirat a bevásárlóközpontokban
egyre kevesebb a magyar felirat
egyre kevesebb a magyar
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21292012-04-12 21:20:07
A magyar nyelv hungarikum?
Mér azt mondják mostanság, hogy formula egy? Mér nem volt jó így: Forma 1!
Aszonygya egyik (monygyam mejik?) szpíker a tévébe, a fodbalmeccsen:
A bíró nem itélt tizit...
Naponta találkozom azzal a jelenséggel, hogy jó magyar szót vált le egy ostoba anglis szleng.
Nem lájkolom a dolgot.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 15492012-04-12 21:14:04
Offenbach, Copland, Gershwin ide tartozik?
És a Mahagonny tündöklése és bukása?
Társművészetek • 7332012-04-12 21:08:50
Szerintem jó lenne Messi és Cristiano Ronaldo rovatot nyitni.
Társművészetek • 7312012-04-03 07:44:40
Vajon hungarikum-e a magyar nyelv?
Momus-játék • 36862012-04-03 07:37:54
win
Momus-játék • 36842012-04-02 20:14:04
Hát ez így sajnos kevés, kedves kolléga úr.
Nevek? Mikor éltek stb?
Egyébként pedig nem jó úton tetszik keresgélni. ZENE dolgában kutakodjon.
Momus társalgó • 47102012-04-01 20:05:30
Jaj, bocsánat.
Nem tisztogatás hanem tisztujitás.
Csak véletlenül elhallottam a bemondót.
Hja, így jár az ember ezzel a magyar történelmi örökséggel...
Momus társalgó • 47092012-04-01 20:04:04
Véget ért a tisztogatás a emeszpében.
Momus-játék • 36782012-04-01 20:01:23
24 óra gondolkodási időt adok.
1000 zseton a megfejtőnek.
Momus-játék • 36772012-04-01 11:49:41
Rejtvény
Hol van a találkozási pont Vavrinecz és Csajkovszkij viszonylatában?
Momus társalgó • 47062012-04-01 09:11:36
Tegnap nagy élményben volt részem.
Meghallgattam egy Hyundai Szonátát.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 15342012-03-23 20:27:23
én
Milyen zenét hallgatsz most? • 235982012-03-23 07:48:00
Két operaigazgató beszélget.
- Ez az énekesnő a torkának köszönheti a karrierjét.
- Olyan jó hangja van?
- Nem.
Milyen zenét hallgatsz most? • 235962012-03-22 13:04:41
Ez érdekel.
Részleteznéd?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 15312012-03-22 13:02:52
Miért?
Van komolyzene?
Help me! • 7742012-03-19 19:39:03
Köszi.
Help me! • 7702012-03-12 08:01:36
Tudná-e valaki Respighí Láng című operafelvétel szereplőit és karmesterét? Gregor hangját felismertem.
A legnagyobb képzavar • 2052012-03-12 07:56:49
Nincs már meg, azt hiszem. De nem is teregetném ki szívesen.
Ha megtalálom, esetleg elküldöm PÜ-ben.
A legnagyobb képzavar • 2032012-03-10 16:13:50
mielőtt megköveztek, harminc évvel ezelőtt rendszeresen olvastam kulturális lapokban megjelenő filmkritikákat, és egyik neves kritikus inspirált arra, hogy írjak róla egy paródiát. Abból idéztem.
A legnagyobb képzavar • 2022012-03-10 16:10:05
magam, egy régvolt filmkritikámból idéztem.
Bartók Rádió • 6382012-03-10 16:07:49
azt hallom, eltakarodik A Bartók Rádióról az irodalmi újság.
Wagner • 23502012-03-04 22:29:38
Nem beszélve arról, hogy ő Siegfried apja.
Kedvenc művek • 882012-03-04 19:33:10
Schnittke: Die Geschichte des Doktores Johann Faustus
Milyen zenét hallgatsz most? • 235952012-03-04 19:25:42
Respighi: La Fiamma
Balett-, és Táncművészet • 20452012-03-04 18:40:20
ja,2020.Ek.
Balett-, és Táncművészet • 20442012-03-04 16:45:22
Több év óta többször rákérdeztem már ebben a rovatban, most jött a válasz.
Balett-, és Táncművészet • 20432012-03-04 16:42:26
EZ AZ!
Megtaláltam!
Ő volt, aki koreografálta a Scsedrin Carment vagy 18 évvel ezelőtt, egy tévéadásban sugározták!

Kösssz!
Momus társalgó • 47022012-03-04 10:58:40
Az antennára gondolsz
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 15032012-03-04 10:57:42
Megállapodhatnánk egy paradigmában?
Két féle zene van: jó zene és rossz zene.
Másképp közelítve: Van olyan fajta zene, aminek létrehozásához igen komoly képzettség szükséges a zeneszerzés terén, előadása pedig nagyon komoly hangszeres tudás nélkül nem megy. Mind alkotás, mind reprodukció terén komoly kihívás ez az alkotónak és az előadónak egyaránt, és gyakran a hallgatónak is: ahhoz, hogy élvezzük, sok esetben meglehetősen komolyan megalapozott zenei-esztétikai ismeretek szükségesek. Van másrészt olyan fajta zene, aminek megalkotása jelentősen könnyebb, a zeneszámok rövidek, egyszerűek, könnyen érthetőek, előadásuk nem igényel komoly felkészültséget sem hangszeres, sem énekesi vonatkozásban. Ha szöveg is van hozzá, az könnyen követhető, a mindennapok könnyed társalgási, gyakran közhelyszerű vagy szleng szóhasználatával.
Az egyszerűség kedvéért javaslom a „komolyzene” és „könnyűzene” elnevezést.

Bartók Rádió • 6352012-03-04 10:29:18
váltson
Bartók Rádió • 6342012-03-04 10:28:44
Megint megújul a Bartók Rádió?
Kicsit sok talán már az interaktív műsor.
Kicsit mintha lehanyatlott volna az Új Zenei Újság színvonala, amióta interaktív okoskodás és szájjártatás teszi ki a műsor zömét, szakmai kritikák és recenziók helyett "baráti légkörben" folytatott, beszélgetés-szerű közhelypuffogtatás és élménycsere csompogó dagonyáját hallhatjuk hétről hétre.
Javaslom, hogy a Bartók-rádió véltson szignált.
Jelenleg a szignálja egy fülsértő fékcsikorgás.
Mostantól legyen egy jól temperált gumidefekt.
Momus társalgó • 46982012-02-27 13:59:26
Most olvasom a címlapon az ORIGO-ban:
"A svéd modellben rejtett adó van"
Hát most már tudom, miért igazoltattak és vegzáltak a rendőrök szombaton késő éjszaka, hazafelé.
Tudniillik egy gyönyörű stokholmi manökennél vacsoráztam. Már az elején is gyanús volt, de mostanra összeállt a kép...
Momus társalgó • 46842012-01-22 08:50:24
Elhangzott Ravel Cigány című rasszódiája.
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21012011-10-28 14:30:38
régen így szólt a vicc poénja:
-Dögöljön meg a szomszéd tehene is!
Ma így szól:
-Dögöljön meg a szomszéd a tehenével együtt...

Egyik szomszédom hajnali háromkor a traktora mögé kötötte az utánfutóját, ami nem volt levizsgáztatva, és elhajtott a szőlőjébe. Eközben 35 métert a faluban kellett megtennie a kertkaputól a szemben nyíló dülőútig. Az egyik szomszéd meglátta, tudta, hogy a szőlőbe megy, és nemsokára vissza kell jönnie. Hát odarendelte a jagellót. Két órát vártak egy kanyarban, és amikor a szomszéd bekanyarodott a faluba, előugrottak, lemeszelték és megbüntették...
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 21002011-10-28 14:22:02
lehet folytatni.
Amikor így írják ki: juh beles virsli , meg
vész kijárat, meg busz megálló, beteg képviselő...
és amikor mondjuk egy igényesebb lapban (É&T) így választanak el szavakat:
gyógysze - rellátó, rada - rállomás, madá - rútvonal, ű - robszervatórium stb.
ha szólsz valakinek, hogy nyelvtanilag nem helyes, halálosan megsértődik;
akkor ne csodálkozzunk, ha:
a boltban azt modja (nem mondja, öklendezi, okádja a műkörmös luvnya, aki épp a kigyúrt tetovált szoláriumos biztonsági őrnek csúfolt portással hetyeg: segíthetek? és ha nem óhajtok ilyen viszonyok közt semmit, örülök, ha nem tesz megjegyzést;
a minap nem spriccelt a szélvédőmosó, hát mint kiderült, megelőzően a benzinkútnál, miután megkértem a fiatalembert hogy ugyan töltené meg a tartályt ablakmosófolyadékkal, és mivel nem nézett ki belőlem kellő mennyiségű jattot, kitépte az egész csővezetéket mindenestől...
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 20922011-10-27 13:54:46
nyelvész, nem nyelvész...
ha valaki nem benzinkutas, legyen szives, ne maga tankoljon, hanem bízza azt a szakemberre...

ezmellett. ezmiatt. ezféle. ezfelett. ezközben. eznélkül. ezvégett. "Nem is mentem én azvégett"...ezkor? azmellett. Azkor? Eznélkül!!!
Ezheti, ezhavi?
Olyanoktól hallom e szavakat, akik néhány hónappal ezelőttig még nem így beszéltek.

A hentes rámutat egy kilós karajra, és megkérdi: ő jó lesz?
Bevállalom a konfliktust. Nem-e van igazam?

az ikes igét eltörölték. Harmadnapja nem eszek...
Megérjük (nem megéljük!!!) - szóval megérjük még, hogy a elipszilonos lyét és a pontos jét eltörlik, és csak egyféle lesz???
a nyelvtan élő követendő szabályait úgy alakítják, hogy az legyen a helyes, ahogy többség beszél? Nem a lakosságot kell megtanítani a jóra, hanem hagyni kihalni azt a populációt, aki nem azt fogadja el jónak, amit a többség?
Van egy külföldi kollégám, nem tud ragozni. "hozom pohár, iszok kávé. Voltál tegnap a közért? Olvastam egy könyv."
Mégis mindent értünk, amit mond.
Töröljük el a ragozást.
Beszéljen mindenki úgy, ahogy akar.
(Bocsássuk el a magyartanárokat, a fizetésükből fel tudjuk építeni az új futballstadiont).


V.ö. Báll Dávid nyilatkozatával a minapi Muzsikáló Délutánban, a Bartók Rádióban - aminek a szignálja egy fékcsikorgás...

Megjegyzem, én úgy tanultam még mikor tanultam nyelvszetet, hogy ha melléknév (pl. pl olvasható) okkor -óak a vége, ha főnév (pl. olvasó) akkor -ók a vége.
A legnagyobb képzavar • 1962011-10-25 13:02:10
"...a művész egyaránt képviselteti magát korszellemhű ábrázolásmódjával, tagadhatatlan mivoltával, emberi bájával és gyakorlatias érzelmességgel." (Ex)
Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó • 20512011-10-25 12:47:30
Mit gondoltok erről a jelenségről, amit az utóbbi időben elterjedőnek észlelek:
reklámszöveg a Magyar Rádió Kultúrális Csatornáján! : "...jegyek még kaphatóAK" meg a "kiállított tárgyak láthatóAK" meg a "felsorolt művek meghallgathatóak..." stb.
A dolog azért különösen szembeszökő, mert például tegnap egymás után hangzott el a két reklám. Az egyikben úgy mondták: jegyek kaphatók, a másikban pedig kaphatóak... Hogy melyik szöveg melyik zenekarhoz tartozik, azt mindenki maga találja ki, és vonja le a következtetést.
A megfejtőek között ajándékot sorsoljunk ki?

Van persze még kettő ilyesmi. Az egyik az AZ meg az Ő helycseréje. "Beszéltem a tanárral, AZ mondta hogy stb..." ill. "...a ládákat egy raktárba tolják, onnan teszik hajóra ŐKET..." , - mondjuk, magasabban kvalifikált műsorokból idézve.
A másik: "...a nemzetközi stb stb,... és EZMIATT stb stb", valamint "az egyik ok stb... és EZMELLETT stb..."
Elszomorodom néha emiatt: ebből vagyunk.
Help me! • 7482011-10-19 08:05:01
Volt valaki Pratoban vagy Pistoiában? Hol érdemes megszállni?
Kávéházi terefere • 53992011-09-22 22:07:08
Most itt van ez a rasszista reklám, most mihez kezdjek vele??
Megy az új piros Ford Focus. Ül benbne a sofőr, az arcán földöntúli örömérzés. A sofőr - bizony, félek leírni - néger. Idegen szóval afrikai. (De hát most beszéljünk magyarul.)
Aztán totálban az autó, manőverezik, csinál ezt-azt az utakon.
A film végén beparkol magától. Igen, igen, a piros Ford Focus. Enteriőr: csodák csodája, a néger kifehéredett.
Feel the difference.
Szóval:érezzem a különbséget a fehér férfi meg a néger férfi között?
Vagy a hagyományos autóktól ezt a modellt elválasztó különbséget érezzem: lám, ezt még egy néger is tudja vezetni?
Talán ha feljelentenék a film készítőjét rasszizmus miatt??
Társművészetek • 6832011-09-05 07:56:06
Kertész Ákos társművészete ebbe a rovatba tartozik?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14042011-09-04 12:15:32
na ezt fejtsd meg...
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14032011-09-04 12:15:08
Nae tag,dva,osszu multkját is merv jó persze DNI b.szás és sz.retk.zés megjegyzését h
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 14022011-09-04 12:13:15
Amúgy feltűnt Nektek, hogy olyan megjegyzéseket, hogy "jó zene" meg "rossz zene", tényleg csak azok mondanak, akik az ún. komolyzenét (DEFINITÍV!! komolyzent!) sosem hallgatj
Megjegyzem pro secuno, hogy egészen pontos definiciora bukkantam a "komolyzene" illetőségét illetően (jaj ..... B.Á.) meg álatalában, az ún. "művészet" és "giccs" tekintetében (irodalom, képzőművészet).
Help me! • 7442011-08-18 12:39:33
Tudja-e valaki, miért szívtak a XIX sz-XX sz elején a tenoristék étert?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13762011-08-11 15:06:45
Ja, meg amikor valaki, feljebb tolva az orrán a szemüveget, felemeli a mutatóujját, és komoly hangon, tanaras hanglejtéssel azt mondja:
-Szerintem nincs olyan hogy komolyzene meg könnyűzene. Csak két féle zene van: jó zene, meg rossz zene.
Tapasztalatom szerint az ilyen ember amúgy nem tudja megkülönböztetni Schubertet Schumanntól és Verdit Wagnertől stb. Többnyire az ilyen ember a "komoly, tartalmas" zenéket szereti, "aminek van mondanivalója", mint pl (itt egy hosszú lista következik, nem tudom, szabad -e, ha nem, a moderátor moderálja ki) LGT, Koncz, Zorán stb, meg persze Santana meg Depeche Mode meg Genesis...
Brrrrrrr......
És ezt a "jó zene meg rossz zene" baromságot mondja az is, aki Herbie Hancocktól kiütést kap és Marica Grófnőt, meg Dankó Pistát és Sas Nácit hallgat, meg mondja az is, aki az operettől és magyarnótától irtózik, de hallgatja Jan Garbareket meg Jaco Pastoriust.
Azt hiszem, irreális lenne azt elvárni, hogy bárki azt állítsa magáról:
-Én a rossz zenét szeretem. Nem fogom fel a komolyzene magasabb értelmét, megelégszem primitív közhelyekkel, mert az engem kielégít. Ezeknek a számoknak az értéktelensége nem zavar, a szájbarágósan ostoba zenei és verbális fordulatokban pedig örömöm tellik.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13752011-08-11 14:48:38
Biztos jól hangzik majd Karamel CV-jén: "Még a világhírű Magyar Rádiózenekarral is fellépett!"
De még mennyivel jobban hangzik a rádiózenekarról:
"A zenekarral fellépett szólisták mellett (itt egy hosszú lista következik) ki kell emelnünk Karamelt és Janicsák Vecát ... stb"
Milyen felemelő ez a többi művésznek... mondjuk Joshua Bell egy kalap alá kerül Belmondóval ... hehe...

A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13592011-08-08 12:56:50
Mostanában az a gyakorlat, hogy egy művész vagy együttes "pedigrét" tesz közzé magáról a koncertek előtt, felsorolván, hogy ki mindenkivel, ismert előadókkal léptek már fel.
Most már büszkén fog trónolni a Magyar Rádió Szimfónikus Zenekara mellett a következő:
"...partnerük volt többek között Belmondó, Janicsák Veca és Karamel..."
Renée Fleming • 8672011-07-04 07:51:09
Ja, nem véletlenül írtam ezt a kérdést ebbe a rovatba... de úgy látom, nem sokunkat ajz fel a kérdés.
Diliház • 19502011-05-16 07:59:00
Nem akarok blaszfém lenni, de gyötör egy megváloszolhatatlan kérdés.
Vajon Thomas Quasthof kapott-e már felkérést Alberich megformálására? Vagy Rigolettora?
Esetleg elénekelte-e már a Rheingold átok-monológját?
Vagy Wotan búcsúját?

Renée Fleming • 8612011-05-16 07:51:09
Tudtok-e arról, hogy rendeztek-e valaha operaénekesnő-szépségversenyt, és ha igen, mikor, milyen időközönként rendezik és ki lett az első?Akár szavazhatunk is.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 13002011-05-14 11:57:54
Barátom kérdezte a minap (többnyire slágerrádiót stb hallgat, amúgy három gyermeke 7-10-12 évesek,):
-Jó lenne, ha a gyerekeim szeretnék a komolyzenét. Milyen koncertre, vagy operára vigyem el őket?
Én azt mondtam:
-Nem az a lényeg, hogy a gyerekeidet mire viszed el, hanem az, hogy mire viszed haza.
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

"Bohém kiskarácsony"
ismétlés: 14:00

16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának együttesei
Vezényel: Matos László
"Karácsonyi koncert"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

"Házimuzsika a Zeneakadémián"
Fülei Balázs tanítványai

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Rónai Gábor (trombita, tanára: Kirsch János)
A Zeneakadémia BA I. évfolyamos hallgatói
Vezényel: Kováts Péter
TELEMANN: G-dúr szvit, TWV 55:G10 („Burlesque de Quixotte”)
HÄNDEL: D-dúr szvit trombitára és zenekarra, HWV 341
MOZART: D-dúr divertimento, K. 136
HOLST: Szent Pál-szvit, Op.29/2
PHILIP GLASS: Company (vonószenekari változat)
WEINER: Divertimento, op. 20 – Jó alapos csárdás, Rókatánc

18:00 : Budapest
MTA Zenetudományi Intézet

Kalafszky Adriana (szoprán), Lachegyi Imre (blockflöte), Szászvárosi Sándor (viola da gamba), Tegyei Zoltán (csembaló), Nagy Réka (viola da gamba)
"Barokk muzsika - hangverseny Telemann halálának 250. évfordulójára"

19:00 : Budapest
Aranytíz Kultúrház

"Történelmi Táncklub a Mare Temporis táncosaival"

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Harsányi Elina (hegedű)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Kornel Laszlo Thomas
C.Ph.E. BACH: D-dúr szimfónia
BARBER: Hegedűverseny op. 14
SIBELIUS: II. szimfónia

19:00 : Budapest
Klebelsberg Kultúrkúria

Tóth Armand karmester, zeneszerző
Horváth Béla (oboa), Granik Anna (zongora)
Házigazda: Detvay Mária Marcella
"Grazioso Zeneszalon"

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Ted Rosenthal zongora
"Gershwin-est"

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Belovári Beatrix (barokk fuvola), Tóth-Vajna Zsombor (csembaló)
Harmonia Caelestis Barokk Zenekar
Tóth-Vajna Gergely (moderátor)
Purcell, Couperin, Händel, Stanley és J. C. Bach művei

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Érdi Tamás (zongora)
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz, Op.22
DEBUSSY: A boldog sziget
Suite bergamasque
BARTÓK: Este a székelyeknél, BB 51/5
Improvizációk magyar parasztdalokra, op. 20, BB 83
Román népi táncok, BB 68
KODÁLY: Marosszéki táncok
BARTÓK: Allegro barbaro, BB 63

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Szabóki Tünde, Wiedemann Bernadett, Horváth István, Rácz István (ének)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, Énekkara, Gyermekkórusa
Vezényel: Vásáry Tamás
KODÁLY: Psalmus Hungaricus
KODÁLY: Szimfónia
KODÁLY: Nyári este
KODÁLY: Budavári Te Deum

20:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Moldoványi András (zongora)
A Zeneakadémia BA II-III. évfolyamos hallgatói
Vezényel: Ménesi Gergely
SUK: Szerenád
BEETHOVEN: 5. (Esz-dúr) zongoraverseny, Op.73
DVOŘÁK: c-moll szláv tánc, Op.46/7
DVOŘÁK: C-dúr szláv tánc, Op.46/1
20:00 : Pécs
Kodály Központ

"Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny – Döntő"
A mai nap
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1917 • Hilde Zadek, énekesnő
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)