vissza a cimoldalra
2020-01-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3414)
Palcsó Sándor (279)
Pantheon (2509)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3641)
Élő közvetítések (8351)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62058)
Miller Lajos (91)
Ilosfalvy Róbert (875)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4661)
Kedvenc magyar operaelőadók (1154)
Pályák, Szerepek (43)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1848)
Franz Schmidt (3508)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2707)
A nap képe (2177)
Bernstein- és Stokowski-szabály (35)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Hangyász
Leírás:
Honlap:
   


Hangyász (2734 hozzászólás)
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620092019-12-10 13:17:32

No, most értünk egyet. Tessék megnézni bármilyen magyar építkezést, beleértve az út- és közműfelújításokat is. Az Andrássy úton kívülről igen jót tesz a homlokzattisztítás, netán a szobrok restaurálása. Sajnos a mennyezetfestmény (tudtommal secco, ami sokkal sérülékenyebb és kevéssé időtálló a freskónál) rossz állapota korábban is nyilvánvaló volt, mire most ilyen hivatkozással mentik a menthetetlent. Ókovácsnak abban mondjuk igaza van, hogy emberhez méltó zenekari öltözőket is ki kell alakítani. A büfét illetően megint csak 100%-os nézetazonosság.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1242019-12-10 13:09:09

Alföldi-árvák alatt AR rajongóit értem, akik az ő rendezései miatt jártak a Nemzetibe, most pedig vándorlásra kényszerülnek, amiért kedvenc művészük egymástól távol lévő színházakban kénytelen működni, de hamarosan eljön majd az a nap...! Mivel Alföldi a ballib média kedvence, bármit és bárhogyan színpadra állíthat, és agyba-főbe fogják dicsérni. A jelenlegi Carmen tudtommal pocsék. Calixto Hogyishívják pedig provokátor, aki éppen ezzel tett szert kétes hírnévre.


Társművészetek • 15322019-12-09 17:06:46

Ebben a cikkben egyetlen szó sem esik arról, hogy bárki is tiltakozna Bán Teodóra menesztése ellen. Persze 5 óra alatt simán meg is változtathatták a szöveget.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1192019-12-09 15:58:31

Ez mind helyes, ám abban nem vagyok biztos, hogy ezek a rendezők megújulást hoznak. A katalán botrányhős esetében kettőn áll a vásár: "N. Horváth Zsófia", aki eddigi tudtommal egyetlen megnyilatkozásán kívül mást nem "közírt", újra aktivizálódhat, ugyanakkor "Alföldi-árvák" is szétkapkodhatják értelmiségi rizsával körítve Calixto Hogyishívják produkciójára a jegyeket, a megszüntetett viruló baráti média dicshimnuszainak kíséretében.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620002019-12-08 10:34:39

Kálmánt illetően egyetértünk. A sárga hercegnőről akkor értesültem, amikor előadták, talán a Zeneakadémia Kis Solti termében? A trójaiak: Én meg a különféle modern balettekkel szemben vagyok negatívan elfogult. Ezek visszaszorításával bármilyen látványos nagyopera színre állítható, sőt A trójaiakhoz hasonló ritka produkciókra Nyugat-Európában általában messzi földről tódulnak a (mármint anyaglag) vastag nézők.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1162019-12-08 10:28:17

No de ezzel lehet mellet döngetni, hogy a MÁO milyen korszerű intézmény, amiért befogadja a világhírű rendező formabontó, gondolkodásra késztető munkáját!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619932019-12-07 16:23:52

Tegye a kezét kicsi szívére, aki hallott valaha ezekről a darabokról. Kérdem szeretettel: Reveláció számba megy majd ezek kivétele a naftalinból előadása? Tódul majd rájuk a közönség?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619922019-12-07 16:21:31

Köszönöm, hurrá!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619872019-12-07 11:41:10

Az Eiffel Műhelyház fórumban benne van a link. Csatlakozom, ám majd a nyomtatott évadfüzet átolvasásakor nyerhet teljes képet a nagyérdemű. Ha nem tévedek, Szilveszter szemérmesen elhallgatta, mikor készül el végre az Andrássy úti kulipintyó. Ami a "francia évadot" illeti, ez annyira francia, mint a jelenleg futó keresztény. Ha már nagyon régen nem játszott operák: Én örültem volna A zsidónő vagy A portici néma legalább koncertszerű előadásának. (+Gyöngyhalászok, még egy Meyerbeer). Nem világos, vagy én vagyok lusta megnézni, milyen módon működik közre a Pelléasban a dán együttes? Öröm az ürömben, hogy reaktiválják Perenczet. Sajnos csak a szokásos magyar trehánysággal vagy a valódi kihívásoktól való ódzkodással tudom magyarázni, hogy a törpe kor- és honfitársai közül kiemelkedő gigász, Berlioz operai életművéről megint csak szemérmesen megfeledkeztek. A Benvenuto Cellini megérdemelné a koncertszerű előadást, a Beatrix és Benedek pedig a méltó betanulást. OK, utóbbiban túlteng a próza, magyar összekötő szöveggel simán játszani lehetne, még ha szcenírozás nélkül is. Végül ott van a mester főműve, az operairodalom egyik csúcsa, A trójaiak. EZT MIÉRT NEM ÁLLÍTJÁK VÉGRE IDEHAZA SZÍNPADRA???? (Avagy ha Kocsisnak adatott volna még 5-6 alkotó év!!!)


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 1132019-12-07 11:24:40

Úgy gondolják, kíváncsiságból vagy sznobizmusból dőlni fog a közönség, netán a "Király tevepárduca"-effektusban bíznak?


modern eszement rendezesek • 3302019-12-02 15:56:18

Szerintem Schlingensief bayreuthi Parsifalja az abszolút 0. Minden egyebet ehhez kell viszonyítani, beleértve a biogáz-üzembe helyezett, szintén bayreuthi Tannhäusert.


Társművészetek • 15032019-12-01 10:37:00

Prát üzenet megy.


modern eszement rendezesek • 3262019-12-01 10:36:03

Nem fogom megnézni a lembergi opera honlapját, de feltételezem, hogy ezzel oda is bevonult a Regietheater.


modern eszement rendezesek • 3252019-12-01 10:34:39

A címben szereplő rendezőknek úgy kell akár a legrövidebb zenekari előjáték is, akár egy falat kenyér - "világmegváltó" ötleteik megvalósítása érdekében.


Társművészetek • 14992019-11-30 18:43:47

Estére bevették ugyan, de addigra megérkeztek a poroszok és Napóleon főseregét szétverték. 


Társművészetek • 14932019-11-29 18:01:17

Az egész ügy egyre inkább a waterlooi csatára emlékeztet, ahogy egy megerősített udvarházat egész nap ostromoltak a franciák. A végkimenetel közismert.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 912019-11-26 21:33:07

Tudom, még nem vettem meg. A Liszt-életrajz 3. kötete alapján totál zakkant lehetett. Igaz, b. neje rútul kicseszett vele. (Debike jól van?) ;o)


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 892019-11-25 16:21:38

Kösz, ezt nem tudtam! (Bülow borzalmas alak lehetett.) Üdvözletem Debilkének!!!


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 862019-11-21 19:47:53

Mondjuk ilyen őserővel én sem Grieg hegyi manóinak táncát, sem a Tűzmadarat, sem a Hattyúk tava fő motívumát sem hallottam, ráadásul most nem tudom, Fischer Iván dalárdává átalakított zenekar ötlete volt-e előbb, vagy csak másoktól vette-e át (l. még "éneklő forradalom").  A kotta nélkül játszó zenekar ötlete viszont teljes újdonság volt. A tételek sorrendjének Fáy által jogosan kifogásolt önkényes megváltoztatása és a zongoraversenynek a Peer Gynt-szvitbe beletolásán, valamint az állandó fényjátékon ugyanakkor bosszankodtam. A bosszúságom csak a koncert végére párolgott el, de egy fajta rossz szájíz megmaradt. Világéletemben nem mentem volna el erre a koncertre, de bérletet vettem, mert nem akartam lemaradni Thielemann jövő júniusi fellépéséről.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 842019-11-21 11:59:22

Kristjan Järvi vezényelte a Baltic Sea Philharmonic elnevezésű multinacionális zenekart, Balogh József zongorázott. L. még itt: www.faymiklos.hu


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 822019-11-20 15:19:17

Koncerten voltam, de még ha nem is ott lettem volna, akkor sem bosszantom fel magamat soha (sz)aranylábú fiaink diadalmenetén csúfos kudarcain.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23572019-11-20 10:11:50

A magyar zenekarok helyzetét taglaló fórumba írtam.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 802019-11-20 10:09:09

Teccenek még emlékezni (az egyébként műszaki szakbarbár, zeneileg rockrajongó) Tarlós megjegyzésére, amikor FI a fővárosi támogatás  csökkentésén kesergett? Miután Tarlós közölte, hogy a BFZ 1 milliárd Ft államkötvényen ül (akár Fafner a Nibelungok kincsén, ezt én teszem hozzá) , Rettenetes Iván nagyon gyorsan visszavett a nagy arcából.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 792019-11-20 10:04:42

L. még FI hírhedt interjúját 2004-ből a New York Timesben, amikor a BFZ és az NFZ véletlenül kb. egyszerre turnézott Ámerikában. A BFZ sokkal több pénzből gazdálkodik, mint a többi magyar zenekar, így próbapénzt is fizet - igaz, a tagok egyéni vállalkozóként vagy bt-ként számlázzák a közreműködésüket. FI igen bölcsen megújította a hangszerállományt, létrehozta a barokk instrumentumok tárát is. Kérdem szeretettel: Az lehet, hogy a BFZ-nek nincsenek állami hangszerei, de mely más zenekarnak jobbak a nyenyeréi stb.???


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 782019-11-20 09:58:40

KI



A jelenlegi magyar szégyentömegnél maradva: Nagy pénz - kis foci. :O(((



Hajrá San Marino/Andorra/Liechtenstein/Málta/Ciprus/Feröer-szigetek stb.!!!



BE



 


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 692019-11-19 10:03:38

Aki ráér, megkereshetné, mennyi pénzből gazdálkodik a Fesztiválzehnekar, és mennyiből a többi.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23552019-11-19 10:02:04

Hah! Gyakorlatilag egyetértünk. Az adott koncertre bérletem volt, ehelyett kaptam egy másikra szóló jegyet, majd 2017 vagy 2018 őszén megtartották, ezen ott voltam, remek teljesítményt nyújtottak, főleg a zongoraművésznő. A hír hallatán fel sem kaptam volna a fejemet, ha nem mond le az igazgató. Mivel elkerülte a figyelmemet, hogy új fiú, így meglepődtem. Ráadásul nem sok időt töltött e pozíciójában. Megjegyzem, ha leépítik az állását, máris jelentős költzségmegtakarítást érhetnek el, amibe itteni lakhatási és útiköltségei is beletartoznak. Ám jó magyar szokás szerint jaj a portásnak!!!


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 682019-11-19 09:50:28

NEM! Maradjanak csak a kiváló zenészek, akikre büszkék lehetünk. A mértéktelenül agyonfizetett focistákra legyen büszke, aki örül Liechtensteint és San Marinót megszégyenítő teljesítményüknek. Megjegyzem, a 2 halmaznak aligha vannak közös pontjaik.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23532019-11-18 21:25:29

A BFZ közönségének jelentős része sznobizmusból, ill. politikai demonstrációként látogatja az együttes fellépéseit. Hozzájuk járulnak a szponzorcégek vattaemberei. Nagyon kevés az olyan BFZ-törzshallgató, aki más együttesek hangversenyeit is felkeresi. Érdekes egyébként, hogy FI eddig hallgatásba burkolózott. (Vagy minden korábbinál erőteljesebb nyilatkozatot/happeninget készít elő?)


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 652019-11-18 21:20:35

A foci egy dolog, én személy szerint egyetértek E TÁRGYBAN előbbi megjegyzéseddel. Ám egyáltalán nem következik, hogy Kétked ftárs szívesebben szorítana falábú labdaantizsonglőreinknek, mint aranykezű és tüdejű hangászainknak.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 642019-11-18 21:17:52

Érdekes lenne megtudni, melyik konkurens zenekar karmestere/igazgatója röhög most a markába? Avagy legszebb öröm a káröröm. Ma nekem - holnap neked.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23522019-11-18 21:16:58

L. még A magyar zenekarok helyzetéről fórumot. Egy dolog, hogy ezeket könnyebb lemondani - és faképnél hagyni azokat, akik a budapesti sznoboknál* jobban rászorulnának a ZENE hallgatására. Viszont nyilvánvaló, hogy nem merték meglépni, amit néhány éve a később mégis megtartott Kitajenko/Zilberstein koncertekkel tettek.


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 632019-11-18 21:08:42

Figyelem, most demagóg leszek: A BFZ = FI most a leginkább kiszolgáltatokba, az öregotthonok lakóiba, a hahahás/(mély)szegénységben élő gyermekekbe rúg bele! Hát európai viselkedés ez?


A Magyar Zenekarok helyzetéről • 622019-11-18 21:06:36

Úgy látom, az igazgató lemondása miatt ez most komolyabb helyzet, mint FI korábbi balhéi. Utóbbi most nem tart flashmobot a zenekarával?


Erkel Színház • 103712019-11-18 21:05:15

A modern agyament rendezések miatt a közismert operákra még csak-csak bejön a nagyérdemű, de ha pl. a Vadnyugat hőskora helyett mai melósokat raknak a színpadra, nem csoda, hogy a közönség nem jön be (az esetek többségében méltatlanul) kevésbé ismert/játszott darabokra.


Plácido Domingo • 9162019-11-03 13:41:58

Egy talán még híresebb valaki viszont igen. :O(((


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 962019-11-02 13:25:21

Meglátjuk azt a jövő évi megnyitót. :O((( Avagy utálom, ha igazam van.


Plácido Domingo • 9132019-11-02 13:22:57

Domingo nem tudta, hogy BF hm...???


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619642019-11-02 13:22:04

Ószilveszter már csak sodródik. (Milyen jó, hogy a Rosszul őrzött leány a repertoár azon darabja, amely a legkevésbé érdekel, a Verdi Requiemet pedig csak kivételes előadásban hallgatom meg élőben, miután zsenge ifjúként Abbadoval hallottam.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619632019-11-02 13:19:38

Mikor énekeljen valaki nagy szerepet? 60 éves korában? L. még Alfonzó feledhetetlen "Unterfórum" jelenetét.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 872019-10-27 12:49:01

Az átlagos magyar építkezéseket, helyesebben az azokon folyó lázas semmittevést látva legalábbis jogos fenntartással viseltetem a közölt időpontokkal szemben. Abban egy pillanatig sem kételkedem, hogy január utolsó 3-4 napjában tényleg DOLGOZNI fognak, méghozzá hangyaszorgalommal. Egyébként meg nagyon örülnék, ha tévednék.


Eiffel Műhelyház – Bánffy terem • 842019-10-25 21:07:07

Október vége van, lassan itt a karácsonyi/újévi elmebaj. Szilveszter barátunkak (illetve, vagy inkább Baánnak, ha már unja a Városligetet) a melósok körmére kellene néznie. Az épület körül továbbra is háborús állapotok, belül munkavégzésnek semmi nyoma. A héten kétszer mentem el ott a villamossal, ráadásul a külső körút felől továbbra sem lehet autóval behajtani.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619382019-10-25 21:01:50

Ráadásul Brahms és César Franck is operaszerzők. Avagy mindig tanul az ember.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619302019-10-07 17:50:01

Fogjuk rá!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619272019-10-06 16:00:16

Fogalmazzak úgy, hogy némán/kivárva, amíg elül a felkavart sivatagi homok? Ha nem tévedek, Szilveszterünk átsiklott a vendégjátékról beharangozott hurráoptimista beszámoló /bármilyen hangú beszámoló felett.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619232019-10-05 16:21:11

Ha nem tévedek, az izraeli vendégszereplés felett szemérmesen elsiklott a Főigazgató Úr. Vagy tévedek?


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23492019-10-04 09:33:53

A debil kifejezés macskásnak szólt, és egyáltalán nem emberre vonatkozott. Macskás érti, mire vagy inkább milyen kis élőlényre. (Utóbbinak Debilke a neve.)


Pantheon • 23992019-10-04 09:32:10

Gott, a brutális csehszlovák komcsi rendszer kirakatbaba-bájgúnárja ennek dacára éppen hogy befér ide. Hogy én hol húznám meg a határt: Rossz ripacsokat és a legalja bóvlizörejek művelőit (rap & tsai) nem venném be.


Pantheon • 23982019-10-04 09:30:00

Tessék megnézni Fáy Miklós blogját. Jómagam ereklyeként őrzöm meg azt a 2 CD-t, amelyet Jessye Norman nekem dedikált, tudtommal egyetlen magyarországi fellépésén. Már éjszaka volt, de a rettenthetetlen közönség türelmesen várt a művésznőre, aki mindenkihez úgy szólt, mintha régen látott kedves ismerőse volna. Ama felvetésemre, hogy vannak olyan őrültek, mint én, akik még Schönberg Erwartungját is megveszik, mosolyogva viszonozta, hogy az valóban nagyon tömör. A YouTube-on gyönyörű méltatásokat írtak róla a hozzászólók.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23422019-10-03 17:59:17

Hát debil vagyok én?


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23412019-10-03 17:58:52

Érintve teccik lenni? A kérdésre válaszolva: Egyet sem. Ugyanakkor ha pár %-uknak fogalma lenne a zenéről, máris jobban állnánk.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23382019-09-30 16:18:05

A tanítók zenei ismereteit meg inkább hagyjuk. :O(((


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23352019-09-30 09:45:28

Ez édeskevés. A tanarak képzettségére inkább nem térnék ki, persze tisztelet a kivételnek. A múltban egy zenerajongó fizika- vagy nyelvtanár gyakran többet tett a Zene megszerettetéséért, mint elvben erre képzett kollégája; kérdés, akad-e még ilyen nem-szakbarbár tanerő.



Amit Karinthy ír  az Utazás a koponyám körül előszavában, ugyanígy a művészetek minden ágára, de szerintem főleg a zenére ugyanígy érvényes.


Pantheon • 23892019-09-28 10:19:15

Pócs Katalin (1963-2019) zeneszerző.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23262019-09-27 13:05:42

Sajnos mindent a (családi) környezet dönt el, esetleg az, hogy hány gyerek képes abból Billy Eliot módjára kiszakadni, vállalva a mocsárként működő család/haverok/szomszédság stb. kiröhögéssel vegyes értetlenkedését.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619052019-09-27 12:56:56

Tehát semmi sem lesz abból, amit meghirdettek. Bravó.


Plácido Domingo • 8662019-09-26 18:07:48

Engem csak az érdekel, igaz-e az a városi legenda, hogy a Metben csak az lehet műszaki, aki...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618962019-09-23 12:18:54

A Főigazgató Úr ígérete dacára szemérmesen átsiklott az izraeli "diadalútról"  Tatjána Nénének küldendő beszámoló felett.


Juan Diego Flórez • 7382019-09-23 12:16:14

Azért a popszarral  ~szeméttel kapcsolatos véleményemnek csak helyt adhatok, vagy...? A jegyek nem-fogyását a közönség elhülyülésében és a ZENEszerető közönség természetes fogyásában/keresletcsökkenésében látom. 


Juan Diego Flórez • 7342019-09-21 13:44:33

A kérdést nem tudom, de a PL sportarénába nyilván nem fogytak a jegyek. Persze a popszemétre ennél nyilván nagyobb a kereslet.


Társművészetek • 13842019-09-14 09:22:09

A miskolci operafesztiválon volt egy ilyen eset, de akkor nem Bartók Péter, hanem az európai jogbirtokos, Ziegler Márta rokona lépett közre. Ha nem tévedek, a meghirdetett előadás lement, mert nem akart a közönséggel kitolni, oszt egyszer volt Miskolcon Bartók-torzítás.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618922019-09-13 17:19:05

Ha valaki ráér izraeli lapok angol internetes kiadásait figyelni, keressen bennük a MÁO Tel Aviv-i bukására / diadalútjára.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618912019-09-13 17:05:51

Hoppá. Zafir Hanna arra hívta fel a figyelmet, hogy a Szulamitot éneklő Sümegi Eszter már nem fiatal és karcsú. A túlzást én a címben láttam, mert szerintem csúfos bukás az, ha a közönség fütyül, hangosan üléseket/ajtókat csapkodva távozik az előadás közben, avégén pedig rohadt paradicsommal/döglött macskával stb. dobálja meg a jobb sorsra érdemes közreműködőket.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618862019-09-13 11:42:50

https://izraelinfo.com/2019/09/12/hatalmas-bukas-magyar-opera-tel-avivban/



Én meg csak most vettem észre, hogy nem linkeltem be a ledorongoló olvasói levelet. A produkció védelmében meg kell jegyeznem, nem tudom, ilyen öszvér megoldáshoz folyamodva miért nem tudták a New Yorknál jóval közelebbi Tel Avivba elvinni a Sába díszleteit? Lehet a rendezéssel vitatkozni, de én már annak örülök, hogy nem a madáchi falanszterbe helyezték a cselekményt. (Hehehe. (C) by WG) Magam egyszer a Margitszigeten, másodszor az Erkelben láttam a darabot, amely valóban nem az operairodalom csúcspontja, bár  150 év távlatából Lisztnek igaza volt, amikor kiállt földije mellett. Ugyanakkor még Wagner (!) is elismerte Cosima naplója szerint, amikor néhány sikeres kortárs opera partitúrájába nézett bele és kénytelen volt elismerni, hogy Goldmarké a legjobb. Káel színpadi megvalósítására visszatérve: Sajnos a finálé éktelenül primitívre sikerült. Értem én, hogy szinte lehetetlen sivatagi homokvihart színpadon megrendezni, de mégis...



 



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618852019-09-13 11:28:58

A cikkre ma reggel bukkantam rá mobil internetezés közben. Nyilván internetezési szokásaim ismeretében javasolta a szolgáltató. Én úgy válaszolnék a kérdésedre, hogy az Izraelinfo mezei olvasója, akárcsak Zafir Hanna. Alef Betnek immár felnőtt emberként esett le a tantusz, hogy a mama Pesten mégsem olyan rossz irányba terelgette csemetéjét. Zafir Hanna pedig eléggé realista beszámolót adott a Tel Aviv-i előadásról. Annyi biztos, hogy nem az a diadalmenet volt, amelyről a kincstári média beszámolt. Zafir Hanna levélírónő (vagy a szerkesztőség?) ugyanakkor eltúlozta a bukta mértékét.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618832019-09-13 09:44:45

https://izraelinfo.com/2019/09/12/anyu-operaja-tel-avivban/  avagy anyu nem hiába próbálta operába járásra ösztökélni Alef Betet. (Vajon a mama Wagner-előadásokra is elment az Andrássy útra/Erkelbe?)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618822019-09-13 09:41:04

New York kicsiben, avagy minden ismétlődik:



https://izraelinfo.com/event/saba-kiralynoje-tel-avivban-a-magyar-allami-operahaz-eloadasaban/



Itt a hivatalos MTI-tudósító írása:https://izraelinfo.com/2019/09/12/hangos-ovacioval-fogadtak-tel-avivban-a-saba-kiralynojet/



A beharangozó:



https://izraelinfo.com/event/saba-kiralynoje-tel-avivban-a-magyar-allami-operahaz-eloadasaban/



Én meg várom a Tatjánan néninek szóló szilveszteri levelet, akár fecske a tavaszt.


Milyen zenét hallgatsz most? • 250372019-09-06 15:13:49

A BUS (Bartók Új Sorozat) sajnos már évekkel ezelőtt leállt. :O(((


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618762019-08-29 16:05:04

Mivel egy német alak fogja megrendezni, képzelem, mit láthatunk a színpadon. Az illető úriember munkásságának majd utánanézek, ha aktuális lesz. A Főinkvizitor szerepében viszont nagyon várom Cser Krisztián dörgő basszusát!!!


Plácido Domingo • 7982019-08-27 17:12:05

Nem tudom, mit akarnak azok, akik ilyen több évtizedes kétes ügyekkel vádaskodnak. Pénzt Domingotól, hogy fogják be a szájukat, illetve pletykalapoktól, cserébe a lehető leginkább szenzációhajhász kitalációkért??? 


Opernglas, avagy operai távcső... • 202932019-08-19 19:09:36

A szerző "szakértelméről" annyit, hogy jövőre Beethoven születésének 250., nem pedig 200. évfordulója lesz.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 72052019-08-15 15:37:04

Nem vagy te olyan buta fiú, szerintem egy csillagból is rájöttél volna, kire utalok. :O)))


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 71972019-08-14 11:36:24

Hát ha ettől nem bukik meg ***, akkor senkitől és semmitől sem fog.


Plácido Domingo • 7202019-08-14 10:52:55

Ebből ki akar anyagi hasznot húzni?


Erkel Színház • 102692019-07-03 18:40:30

Hadd fordítsam meg: Teccett valaha migráns külsejűeket operában/klasszikus zenei koncerten látni? NB. Nem az elegáns indiaiakra és távol-keletiekre gondolok. Főleg az utóbbiak nagyon illedelmesen viselkednek.


Erkel Színház • 102682019-07-03 18:38:13

Semmiféle xenofóbiát nem lehet belőle  kiérezni! Aki igen, kezeltesse magát. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618332019-06-21 13:20:54

Csak olvassa a fórumunkat! (Ha nem, a sameszai munkatársai.)


Erkel Színház • 102382019-06-20 12:58:34

Én tegnap láttam másodszor ezt a rendezést. Jellemző, hogy nem maradt meg bennem tavalyról a 2. felvonásbeli ópiumbarlang. Mivel a 18. század a sarlatánok és kalandorok százada IS, Ulrica 1. felvonásban egy főúri palotában való megjelenése ebbe még belefér, ám amikor a szöveg a város széli vesztőhelyre utal, szerintem ennek ellentmond az ópiumbarlang, akármilyen rémes hely is az, átvitt értelemben ugyanúgy vesztőhely, mint a vérpad vagy az akasztófa. Anckarströmék csak emlegetett kisfiát meg hagyjuk. A Ház megspórolt egy gyerekstatisztát - na bumm!


Erkel Színház • 102372019-06-20 12:52:26

Wiedemann betegségét az előadás előtt tegnap bemondták. Ennek ellenére szépen teljesített. Mikschnél sokkal rosszabb énekesnőket is hallottam már, Nánási Helgát illetően viszont teljesen egyetértek. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618232019-06-20 12:49:34

Ebben az Opera saját erői csak részlegesen érintettek, pl. a Billy Eliot színészei nem a társulat tagjai. Valaki szólhatna Szilveszternek, hogy egy operaház minőségét nem a teljesített előadások sztahanovista mennyiségi mutatói adják. 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618222019-06-20 12:43:48

Schubert eléggé ékes példát szolgáltatott az utána következő nagy dalkomponistáknak arra, hogy nála igényesebben válogassák meg az általuk megzenésítendő versikéket. :O)))


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618112019-06-18 16:10:21

Kapásból mondom: Az a zeneszerző Brahms volt, és az Altrapszódiában dolgozza fel a költemény egyik részletét.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618082019-06-17 19:05:24

A János vitéztől giccses volta mellett mindig is taszított az a tény, hogy gyengén adják elő, próba nélkül, valamilyen gyakorlat nélküli zeneakadémistát az árokba dobva. Én zsenge ifjúként megfogadtam, hogy eccer az életben elmegyek a Csárdáskirálynőre, bár ezt mindmáig nem teljesítettem, ugyanakkor nyilvántartom. Az a fránya filológiai pontosság! Engem az eredeti vagy a szerző által jóváhagyott végső verzió érdekel, az Operettszínház átdolgozása nem. (Töredékesen fennmaradt (színpadi) művek esetében az a helyzet, mint amit az előbb Mogyeszt Petrovicsról írtam.)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618072019-06-17 18:57:14

Beismerem: A Gluck előtti operák nem érdekelnek, így Monteverdi meglehetősen hidegen hagy. Muszorgszkij 3 operája közül a Boriszt a szerző eredeti hangszerelésében kell(ene) előadni, itt persze felmerül a lengyel felvonás és/vagy a Vaszilij Blazsennij (bolond!!!) jelenetének kihagyása, a végső sorrend, azaz Borisz halálát kövesse, netán előzze meg a forradalmi jelenet, és ha megvolt előzőleg a Vörös téri jelenet, akkor tegyük túl magunkat azon a logisztikai kérdésen, miként jut el a (szent) bolond, az operairodalom egyik legcsodálatosabb epizódszereplője a Moszkvától 400 km-re lévő erdőbe. (Válasz: Unalmas volt neki Moszkva, megindult nyugat-délnyugatnak, oszt egyszer csak odaért, ugyanakkor az ellenkező irányból az Ál-Dimitrij, Marina Mnyszek, az előbbiek udvartartása, a 2-2 jezsuita és kolostorszökevény is.)  A Hovanscsina áprilisi előadása tetszett ugyan, bár laikusként nekem jobban tetszett Sosztakovics hangszerelése (felvételről), különös tekintettel a darab lekerekítésére. A szorocsinci vásár esetében annak is örülnék, ha egyáltalán előadnák, felőlem akár Gipsz Jakab hangszerelésében és kiegészítéseivel.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617852019-06-16 14:03:51

Bizonnyal pongyolán fogalmaztam: Garay a magyar irodalom kismestere. Minden nemzeti irodalomban bőven akadnak megfelelői. Nélkülük az adott nyelvű irodalom elképzelhetetlen. Harsányi korának felkapott lektűrszerzője, akihez Kodály egyáltalán nem mérhető. Paulinyi még kevésbé mérhető Kodályhoz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617842019-06-16 14:00:02

Talán törlik, ha vége az évadbak. Itt jegyzem meg: Nyári Károlyról a büdös életben nem hallottam addig, amíg pár éve szemembe nem tűnt egy óriásplakát, amely kb. olyan lelkesedéssel dicsőítette, mintha Caruso lépne fel az Erkelben.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617832019-06-16 13:58:03

Azért kötve hiszem, hogy aki elmegy a János vitézre, az mondjuk a Parsifalra is jegyet vált, és fordítva.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617822019-06-16 13:51:55

Márpedig a Háry, ahogyan Kodály & társai megírták, a Horthy-rendszer gyermeke. A Kékszakállú a boldog békeidőké. I ták dálse.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617812019-06-16 13:50:07

Legalább egyetértünk valamiben. Én azért ódzkodtam mindig is az ilyen daraboktól, első sorban az operettektől, mert a filológiai pontosság megszállottjaként tudom, hogy nem az eredetit adják elő, miután a színház vezetősége vagy a rendező stb. úgy döntött, hogy eredeti formájában előadhatatlanok.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617712019-06-14 16:49:58

Harsányi Zsolt és Paulinyi Béla librettója beleilleszkedik a megszilárdult Horthy-rendszer kultúrpolitikájának fő áramába. Manapság alig vizsgálják ezt a témát, pedig hálás terület. A hagyományos recept alapján: "Mi megmondjuk/megmutatjuk nektek, mi a jó" mottóval készült butácska történet bizony a vidéki/falusi amatőr színjátszókörök részére készült. Kodály zenéje, amely sokkal több népdalok meghangszerelésénél, a népszínművet nem hogy megnemesíti, hanem platinával vonja be. (Már nem tudom, hol olvastam az elmúlt 25 évben, hogy bizony a Trianonban vétkesek felé is fricskát mutat a franciák/a bécsi udvar/a cseh udvaroncok kifigurázásával. Ugyanakkor - ezt én teszem hozzá - az angolszász hatalmak, Szerbia és Románia szükségszerűen kimaradnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617702019-06-14 16:41:41

Kacsóh és tsainak Petőfi csodálatos költeményéből készített "átdolgozása" simán kimeríti a giccs fogalmát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617692019-06-14 16:40:02

Hát ez az!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 617452019-06-09 12:43:22

Mi anakronizmus van az 1937-es Bohéméletben? Talán az, hogy hűen követi a librettót, azaz Párizsban játszódik valamikor Lajos Fülöp idejében, a szereplők pedig nem pl. egy elmegyógyintézet ápoltjai/orvosai-ápolói???


Erkel Színház • 101742019-06-07 21:04:14

Edith Piaf neve hallatán én is felkaptam a fejemet!!!


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 68652019-06-05 12:17:53

Wagnernél azért - leginkább a Trisztán kivételével - érdekes dolgok történnek a színpadon, amelyek megkönnyítik a legtöbb néző által dögunalomként/üresjáratként értékelt jelenetek túlélését. (Gondolok pl. a Rajna kincse jelentős részére, a Valkűr Fricka-jelenetére, a Mesterdalnokok templomi gyűlésére.) A Cosiban az egyetlen változatosságot a 2 vőlegény maskarában való megjelenése hozza, oszt csókol anyád, Stanci.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67882019-06-01 11:09:26

Én rendszeresen gyötröm magamat általam nem kedvelt zeneművek hallgatásával. Többé-kevésbé siker koronázza erőfeszítéseimet, bár hogy egy nem-operai példát vegyek elő: Hugo Wolf legtöbb dala számomra élvezhetetlen és nagy valószínűséggel az is marad.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67872019-06-01 11:03:15

Csak röviden: Esetünkben azért tátonganak komoly foghíjak az Erkel nézőterén, mert a média és az általános elbutulás/elbutítás következtében nem váltanak jegyet olyanok, akiknek anyagi (és társadalmi) helyzete ezt a kiadást simán megengedhetné. Ugyanez hatványozottan érvényes az eredetileg házi muzsikálásra szánt műfajokra (kamarazene, dal). Nagyon boldog idők voltak azok, amikor a "magas" és a "könnyű" műfaj között akkora különbség, illetve közöttük átjárás volt, mint Johann Strauß és kebelbarátja, Brahms között. Ugyanez vonatkozik a Varázsfuvolára, amelynek librettóját ugyebár Hildesheimer ízekre szedte. Említhetném még azt, amikor tényleg szegény inasok és szolgálólányok töltötték meg az operaházak karzatát.



Én nagyon tudatosan használom a popszemét gyűjtőfogalmát. Eleve képzetlen/hiányos képzettségű emberek eredetileg alacsony iskolai végzettségűek számára készült kompozíciói, amelyek a 2. vh. utáni amerikanizálódás és reklámozás következtében terjedtek el - dacreakcióként a vasfüggönyön innen is! Majd az utolsó 40-50 évben a klasszikus zenét olyan nyomás érte, amelynek következtében visszaszorult a rétegmédiába, mára pedig begyepesedett vén hülyéknek - és még minek! - nevezi közönségét a túlnyomó többség, amely korábban minimum viszolygással vegyes tisztelettel nézett fel a komolyzenére.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67842019-06-01 10:36:28

Visszavághatnék, mit hallgass inkább, vagy mit nem érdemelnél meg, de ma galambszelídségű lelki állapotban leledzem.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67832019-06-01 10:34:38

Sajnálom, nekem lelki erőre van szükségem a Cosi végigüléséhez. Négy-ötévente összegyűlik annyi, jelenleg minimum három év hiányzik az újbóli nekiveselkedéshez. Talán közrejátszik a berzenkedésnél, hogy ez az utolsó mű a szűken vett klasszikus operarepertoárból, amellyel - bevallom, nagyon felületesen megismerkedtem. Talán a hossza* és a cselekmény szegényes volta riasztott eleve el tőle. Persze, ha feltennénk a kérdést, melyik fórumozó mely operákat nem állhatja ki, igen érdekes eredményeket kapnánk.



*Tántoríthatatlan wagneriánusként ez kissé ellentmondásnak tűnik ugyan, de vállalom.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 67322019-05-30 10:57:51

Szerencsés ember vagy, ha akár az ablakot kinyitva nem üti meg a füledt mindaz, ami a szomszédból vagy akár egy elhaladó autóból kiárad. A Carmen mint a korabeli hősi/mitológiai operákkal élesen szembemenő mű heves reakciókat váltott ugyan ki, viszont senki sem vitatta, hofgy Bizet kiválóan képzett és tehetséges zeneszerző. A Cosi szövegét Beethoven és Wagner egyaránt elítélte, de a zseniális, bár szerintem rétestészta módjára nyúló zene feltehetően nem csak engem késztet mimimum ásítozásra, amihez a cselekmény nem éppen látványos vagy fordulatos volta is hozzájárul. A mai popszemét és a 19. században tömegesen elterjedni kezdő "cselédromantika" közös vonása, hogy amatőrök/tehetségtelenek műve, primitív szórakoztatás céljából, iskolázatlan vagy képzetlen, illetve a 2. vh. befejezése óta egyre inkább manipulált, papíron iskolázott tömegek részére. Kis Grófóra és rajongóira hadd ne térjek ki. Uhrin a dilettáns tipikus esete, aki hiányos iskolázottsága miatt nem tudott eljutni a magas kultúráig. Ugyanakkor rendkívül tisztelem azért, amit a szerencsétlen sérült fia érdekében kifejtett, és ilyen mértékben vetem meg azokat a hülyegyerekeket, akik látszólag felnézve rá, "Mesternek" nevezték és látszólag felnéztek rá, miközben aháta mögött kiröhögték. A (DNI főszerkesztő úr szavával élve) méltán elfeledett zeneszerzők, írók, festők pedig mind művészi igénnyel  alkottak, csakhogy őket nem csókolta meg úgy a múzsa, mint ahogyan mondjuk Mozartot. Mivel hosszú idő óta végre akadt egyéb tennivalóm, a Beatlesről alkotott véleményemre most nem térek ki. Csak annyit: Szinte eszményi állapot lenne, ha a nem-komolyzenét hallgató tömegek mindennapi kenyerét a Lennon/Mc Carthy páros szerzeményei tennék ki.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Fülei Balázs (zongora)
"Magyar szonáta"
BARTÓK: Zongoraszonáta, BB 88
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Zongoraszonáta ‒ ősbemutató
LISZT: h-moll szonáta

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Musica Sacra Kórus
Budapesti Vonósok
Művészeti vezető: Botvay Károly
Házigazda: Bősze Ádám zenetörténész
"Schubert közelében 1."
SCHUBERT: G-dúr mise, No. 2 D.167

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Sharon Kam (klarinét), Schnöller Szabina (szoprán), Szántó Andrea (mezzoszoprán), Ninh Đức Hoàng Long (tenor), Cser Krisztián (basszus)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hamar Zsolt
"mozART"
MOZART: 25. (g-moll) szimfónia, K. 183
WEBER: 2. (Esz-dúr) klarinétverseny, op. 74
MOZART: Requiem, K. 626
A mai nap
született:
1705 • Farinelli (Carlo Broschi), énekes († 1782)
1937 • Baranyi Ferenc, költő, műfordító, operai író
1951 • Szenthelyi Miklós, hegedűs
elhunyt:
1883 • Friedrich von Flotow, zeneszerző (sz. 1812)
1960 • Edwin Fischer, zongorista (sz. 1886)
2007 • Palánkay Klára, énekes (sz. 1924)