vissza a cimoldalra
2019-10-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11440)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2686)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4592)
Pantheon (2434)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61932)
Operett, mint színpadi műfaj (4083)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4418)
Opernglas, avagy operai távcső... (20324)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1783)
Franz Schmidt (3439)
Juan Diego Flórez (744)
Kolonits Klára (1136)
Erkel Színház (10343)
Erkel Ferenc (1069)
Lisztről emelkedetten (972)
modern eszement rendezesek (324)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3462)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: andy
Leírás:
Honlap:
   


andy (12 hozzászólás)
 
 
Pantheon • 24082019-10-04 23:45:49

Találkozásom Jessye Normannal:



Sok-sok éve egyik nap az autópályán autózva, szokás szerint hallgattam a Bartók rádiót, félig az útra figyelve, félig gondolataimba merülve, amikor hirtelen elárasztott egy sosem hallott, elementáris, megrendítő hang. Nem is a rádióból, hanem valahonnan mélyből, az ősidőkből, a tudatalattiból , a létezés és érzékelés legalsóbb bugyrából tört fel, hömpölyögve, parttalanul tágulva. Ez a hang nemcsak a fülemre hatott, hanem rázúdult minden érzékszervemre, belémhatolt, átjárt és betöltött. A leállósávba lehúzódva, a kormányra borulva hallgattam, csak hallgattam, Dido halálát, Jessye Norman előadásában.



Azóta kerestem és kutattam, sokmindent hallgattam tőle, megilletődve és áhítattal ámulva-bámulva ezt az óriási fekete kerubot, aki megtanított arra, hogy mit is jelent szívből - szívhez szólni. Ő nem a mi fajtánkhoz tartozott, hanem azokhoz a kevesekhez, akiket Isten valóban a saját képére és hasonlatosságára teremtett. Számomra ő volt az örök Dido és Delila, egyszeri és megismételhetetlen csoda. És most visszatért oda, ahonnan jött: az örök világosságba.


Pantheon • 23912019-10-01 23:27:48

A legnagyobb távozott.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 43852019-10-01 23:24:37

Villazón koncert a Müpában.



Felkúszva a harmadik emeletre, ahová a bérletünk szól, az ajtóban egy kedves fiú-lány páros fogadott, akik hosszas válogatás után kezünkbe nyomtak nem is kettő, hanem három jegyet a földszint 19. sorába, középre. Balsejtelmekkel gyötörten bandukoltunk vissza a földszintre, ahol még így is foghíjasok a széksorok. De szerencsére balsejtelmem nem igazolódott. Villazón, ha nem is olyan, mint régen, de most is Villazón, egy közvetlen, rokonszenves, szeretnivaló kicsi ember. Középregisztere maximálisan rendben, ahol kell, ott meleg-bársonyosan, máshol pedig zengő-ércesen szól. Sikerrel küzd meg az e-f-g-vel, feljebb pedig nem merészkedik, azon kevés énekesek egyike, aki tisztában van hangja - jelenlegi - korlátaival. A spanyol és mexikói dalok pedig ömlenek sorjában, gondosan és jó ízléssel válogatva, vidámra szomorú, szomorúra vidám, több, mint jó zongorakísérettel. Hallgatjuk ezeket a keserédes, jobbára ismeretlen dalokat és elvarázsol minket ez a változatos, egzotikus zene, amely annyira más az olasz-német-angol megszokottól. Villazon pedig elemében van, ez az ő anyanyelve, szívvel-lélekkel, maximális átéléssel csak nekünk énekel. Telt házat érdemelne, de hát - mint tudjuk - kegyetlen a világ. Szép volt ez az este, szép és szomorú...


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23292019-09-28 20:28:56

Kedves Momo, valamit nagyon félreértettél. Szó sem volt a mindennapos énekóráról. 


Plácido Domingo • 8862019-09-28 17:23:39

Csak annyiban vitatkoznék kedves Heiner Lajos, hogy nem a Miller alakítás jelentette a világ nyolcadik csodáját, hanem maga Domingo a világ nyolcadik csodája. Ő - bár sokáig a viág első számú tenorja volt - elsősorban nem énekes, hanem zseniális zenész, egyedülálló formaérzékkel, szerepformálási készséggel. Egy ilyen embert csak csodálni lehet, vagy sárba tiporni. Most az utóbbinak vagyunk tanúi, újabb lecke arról, hogy miképpen működik az ember. És most már nem lesz megállás, az USA után jön Európa, az egész világ. Halál Domingóra... 


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23272019-09-27 22:49:32

"Összesen 222 példát gyűjtöttünk össze a kötetben, afféle breviárium, tehát minden tanítási napra jut egy. Ezek egyszerű, népszerű, dallamos, szerethető részletek, amelyek szervesen illeszthetők az iskolai anyagba, és amelyeket nemcsak ének szakos tanár, hanem bármelyik pedagógus tud használni. Egy-egy példa feldolgozása, megtanulása mind­össze 10-15 percet vesz igénybe,..."



Ez a minden nap legyen énektanítás, nem kell ahhoz énekóra, lehet a tízperces szünetben, folyosón, lépcsőházban ötlet már két éve felmerült, és akkor ki is adtak egy kis dalkönyvecsét. Aztán néma csend, semmilyen hatása nem lett az akciónak. Ez most az Ókovács féle továbbfejlesztett változat. Két újdonság van benne, hirtelen nem is tudom megmondani melyik a blődebb. 222 közkedvelt opera-dallam, fülbemászó, egyszerű, 10 perc alatt megtanulható. Nem sok ez egy kicsit, Ókovács mester? Olasz-frencia-német-orosz, aztán egy kis angol barokk a lurkóknak? És persze nem kell hozzá énektanár sem, bármelyik pedagógus kívülről fújja. Eszébe jutott valakinek is, amikor bevezették a napi testnevelést, hogy nem kell ahhoz testnevelőtanár, jó arra bármilyen pedagógus? Persze a testnevelés más, az egy fennkölt és tudós szakma, no de énekelni néhány opera-dalocskát mindenki tud, nem kell ahhoz képzettség, jön az magától. És mint köztudott a mai pedagógusok mindegyike Mozart-Verdi-Wagner zenéjén nőtt fel. Az új irány nagyon jó, induljunk el rajta, aztán lépjünk tovább: egyáltalán nem kell énektanár, meg az a heti egy énekóra sem, mindenki énekelje, fütyöréssze a sorakozónál, tízórai közben, becsengetés előtt, wc-öblítést követően a 222 opreadallamot, vesszen a népdalkincsre alapozott énektanítás, vesszen Kodály, éljen Ókovács. 



Valami nagy baj van, nagyon nagy baj - úgy gondolom.


Plácido Domingo • 7662019-08-17 17:00:21

Köszönjük a linket, Zéta. Ezzel a cikkel maximálisan egyet lehet érteni.


Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek • 1762019-08-16 20:21:19

De jaj, szegény Dzsovannink



kiment a divatból,



ha meglát egy némbert



fejvesztve eliszkol.


Plácido Domingo • 7562019-08-16 20:10:35

Úgy vélem, manapság nincsen nagyobb bűn annál, mint ha egy férfi, férfiként viselkedik. :)


Plácido Domingo • 7502019-08-16 08:02:00

Úristen!



Hát mire való a dekoltázs, ha nem arra, hogy nézzék?



Ha garbóban lett volna, biztosan nem nézi a dekoltázsát.


Plácido Domingo • 7342019-08-14 17:56:04

Hát én nem tudom, hogy pontosan miről szól és pontosan kikről szól. És hogy ki volt az alá- és fölérendelt, és ki nem kapott szerepet és miért nem kapott. Csak azt tudom, hogy ez nem más, mint sárdobálás. Domingo egy uriember, nem azt mondja, hogy rágalmazásért pert indít, hanem azt mondja, hogy úgy gondolja, az akkori társadalmi normákat nem lépte túl a viselkedése, de sajnálja, ha megbántott valakit. És arról, hogy most, és akkor mik voltak a társadalmi normák, lehet vitatkozni. Én úgy tanultam, hogy ha valamit nem tilt a törvény, akkor azt szabad csinálni. És a törvényen kívül vannak minden szakmának etikai normái, ha az előadóművészeknek akkoriban volt nemzetközileg elfogadott etikai kódexük, akkor meg lehet nézni, hogy a térdfogdosás etikai normába ütközik-e. És ha igen, akkor biztosan definiálva van az is, hogy ennek a büntetése iéletfogytiglani kiközösítés.



Mert egy dolog van ami nem évül el soha: az emberi gonoszság és rosszindulat...


Plácido Domingo • 7242019-08-14 13:40:01

Én úgy emlékszem, hogy a 60-as évek végétől a szexuális szabadság volt világszerte divatban, pontosabban a szexuális szabadosság. Domingo egy abszolút világsztár volt, ráadásul egy kifejezetten megnyerő, "szép" férfi. Gondolom, hogy körüldongták a nők, szakmán belüliek és kívüliek egyaránt. És ő élt, élhetett az alkalommal-alkalmakkal. Erkölcsileg ez persze problematikus, de hát ez volt a trend (gondolom erre utalt ő is), sokan ezt csinálták, és a társadalmi megítélés megengedő volt. A kérdés az, hogy hol van a határ, mi az, ami belefér egy délvidéki férfi udvarlásába, heves udvarlásába, és mi az, ami már szexuális zaklatásnak minősül? Egyáltalán, hogyan lehet definiálni a szexuális zaklatást, és ha már definiáljuk ezt, akkor ez a definició változhat-e idővel, ugyanazt jelenti-e most, és ugyanazt jelentette-e 40 évvel ezelőtt?  Domingo az ebéd alatt fodossa az ügyeletes primadonna kezét és az abrosz takarásában megfogja a térdét? 



Elég furcsán alakul a világ. Dőljünk hátra és érdeklődéssel figyeljük, hogyan csinálnak ki egy 78 éves öregembert, a XX. század egyik legnagyobb énekesét.



Esetleg ne csak az előadásait töröljük, hanem zúzzuk be az összes lemezét, DVD-jét, töröljünk ki minden vele kapcsolatos információt, mintha nem énekelt volna és nem is élt volna soha.


   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Jevgenyij Koroljov (zongora)
RAMEAU: Gavotte és variációk
HÄNDEL: d-moll szvit, HWV 428 – 5. Air és variációk, 6. Presto
D. SCARLATTI: Hat szonáta
J.S. BACH: 1. (B-dúr) partita, BWV 825
J.S. BACH: 2. (c-moll) partita, BWV 826

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Teleki Miklós (orgona), Kováts Kolos (basszus), Krusic Eleonóra (fuvola)
A mai nap
született:
1913 • Tito Gobbi, énekes († 1984)
1925 • Luciano Berio, zeneszerző († 2003)
1931 • Szofia Gubajdulina, zeneszerző
1935 • Malcolm Bilson, zongorista
elhunyt:
1725 • Alessandro Scarlatti, zeneszerző (sz. 1660)
1799 • Karl Ditters von Dittersdorf, zeneszerző (sz. 1739)
1974 • David Ojsztrah, hegedűs (sz. 1908)