vissza a cimoldalra
2020-10-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11562)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2738)
Hibajelenségek - fejlesztési napló (35)
Régizene (4749)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4145)
Franz Schmidt (3710)
Erkel Színház (10731)
Kolonits Klára (1184)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1454)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2080)
Élő közvetítések (8514)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4961)
Melis György (269)
Beethovenről - mélyebben (705)
Jonas Kaufmann (2503)
Eiffel Műhelyház (491)
Kimernya? (3815)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: eccerű
Leírás:
Honlap: nincs
   


eccerű (2019 hozzászólás)
 
Eiffel Műhelyház • 3512020-10-04 15:31:56

Pedig Miklósa Erikáról már 20 éve megmondták a rosszakarói, hogy azzal a technikával, amivel énekel max. 2-3 évig fogja bírni. Ehhez képest köszöni, jól van.



 


Társművészetek • 21122020-10-03 14:58:24

Erről a "van egyetemi praxis mögötté"-ről az jutott eszembe, amikor egy pénzügyi revizor ment a Zeneakadémiára, és fél órán át tartó magyarázat ellenére sem sikerült felfognia, hogy lehetséges az, hogy van olyan óra, ahol egy diákot két tanár tanít, ő csak azt szajkózta, ha ott az egyik (nevezzük az egyszerűség kedvéért főtárgytanárnak), akkor semmi keresnivalója a másiknak (legyen mondjuk korrepetitor), és ez kész pénzpazarlás, aminek ő azonnal véget kell vessen.


Társművészetek • 21112020-10-03 14:54:19

Egy interjú  a baloldali világnézettel nem vádolható valaszonline.hu-ról.


Társművészetek • 20842020-09-26 20:41:30

Nem tudom, mennyire tárgyilagos, vagy elfogult -ppp- kritikája a Saloméról, de ha igaz, amit a rendezésről írt, akkor az felettébb kellemetlen, merthogy a rendező az SZFE kuratóriumának tagja, és mint ilyen, kitüntetett figyelem övezi a művészi megnyilvánulásait. Hiszen kézenfekvő a feltételezés, hogy amit letesz az asztalra, az egyfajta mintaként szolgálhat mindenkinek, milyen irányvonalat tart követendőnek a T. kuratórium.


Társművészetek • 20712020-09-22 16:50:32

Kedves Viola!



 



Ennek így tényleg semmi értelme. Le lehet írni ezerszer, hogy Vidnyánszky mit ígért, azonban ami történt, az ennek gyökeresen ellentmond.



Egyrészt tessék csak szépen utánanézni, hogy mi (nem) történt Kaposváron. Másrészt abszolút konkrétum: törvénysértő módon átírta a működési szabályzatot. Innentől nincs miről beszélni.



A pénzügyi hiány megintcsak más kérdés, mert minden egyetemnek van kancellárja - a régi rendszerben ejtőernyősöknek hívták azt, amikor egy hozzá nem értő, de a párt felé lojális valakit felülről odatettek egy intézmény élére, na a mostani kancellári rendszer is valami ilyesmi azzal a nem kis különbséggel, hogy most még sok pénzzel is jár kancellárnak lenni, bár általában nem szokott egy-két évnél többet időzni valaki egy helyen... - és a kancellár hozzájárulása nélkül egy gombostűt nem lehet leejteni. Magyarul ha 2016 óta nem javult a SZFE gazdálkodása, akkor azért a kancellár az egyszemélyi(!!!) felelős. Emiatt nem kéne átalakítani az egyetemet. Vagy mondjuk úgy: nem emiatt kéne, ez csak ürügy. Nem folytatom, úgysem értünk egyet.


Társművészetek • 20662020-09-20 20:14:46

Kedves Viola, nekem úgy tűnik, hogy kormányoldalon nem tudják, mivel, és miért, de mindenáron "le kell buktatni" (magyarra fordítva: be kell sározni) a SZFE hallgatóit, hogy Soros-ügynökök, és más kottájából játszanak. Miért annyira ördögtől való feltételezés, hogy vannak saját gondolataik? 



Igen, ez volt a nyári szabadegyetem programja, amit a diákok maguk állítottak össze, és ők hívták meg rá az előadókat. Ezt eddig minden érintett elismerte. Nem értem, hogy akkor ki bukott le és mivel.



Ellenben, ami biztosan tudható: Vidnyánszky Kaposváron kapott egy esélyt, hogy bemutassa, lehet ezt másképpen, főképpen jobban is csinálni. És mi lett ebből? Semmi. NB Vidnyánszky még ebben a pillanatban is a kaposvári színészképzés ura, ez már önmagában is erkölcsi aggályokat vet fel, mondhatnám úgy is, hogy nem összeférhető a két dolog.


Társművészetek • 20512020-09-18 15:25:25

Lehet, hogy rosszul következtettem, és Papp Dániel nem SZFE diák, de mindenesetre jobban ismeri az álláspontjukat az itteni fórumozóknál.


Társművészetek • 20502020-09-18 15:22:37

Idézet következik az egyik SZFE diáktól, forrás az illető fb oldala, (és nem én vagyok az...) :



Tisztelt Benkő Péter! Tisztelt Dózsa László! Tisztelt lelkes kommentelők!




Az alábbiakban, lévén hogy van szerencsém a diákok polgári engedetlenségi akcióját viszonylag testközelből követni, megpróbálok néhány félreértést eloszlatni:


A diákokat nem "hergelik" a tanáraik. Olyannyira nem, hogy egyetemfoglalásukat tanáraik szándéka ellenére kezdték meg, az ezzel kapcsolatos döntést is olyan zárt fórumokon hozták meg, mely fórumokon kizárólag az egyetem hallgatói vehettek részt. Az egyetem oktatói mindvégig próbáltak és próbálnak a jelentősen átalakított, sokszor ellentmondásos törvények szabta kereteken belül maradni.


A diákokat nem "hergelik" politikai pártok. Olyannyira nem, hogy megmozdulásaikon kifejezetten tiltják a pártok pártként való résztvételét, logóik használatát. Ezt a szándékukat, néhány otromba kivételtől eltekintve, a pártok tiszteletben is tartják.


A diákokat nem „hergelik” nemzetközi szervezetek. Olyannyira nem, hogy helyzetük, ügyük intenzív és alapos kommunikációjával, a szolidaritásra hívottak alapos tájékoztatásával (egyáltalán nem igaz, hogy a mellettük kiálló neves színészek, színházi szakemberek és szervezetek semmit sem tudnak a konkrét eseményekről!) ők maguk hívják fel a nemzetközi szakmai és egyetemi szervezetek figyelmét ügyükre.


A diákokat nem „hergelik” a „Tudjuk kik”. Olyannyira nem, hogy a diákok azt sem tudják, kik azok a „Tudjuk kik.


Ezzel szemben a diákokat alaposan „felhergelte”, és „hergeli” a korábban illetékes, és a diákok követelése szerint jelenleg is illetékes, állami szerv irányukba tett, ill. nem tett minden cselekedete. Kezdve azzal, hogy a tervezett átalakítás kapcsán sem őket, sem az általuk demokratikusan megválasztott szenátust egy pillanatig sem tekintették tárgyalópartnernek (a nagy nehezen kieszközölt találkozón, miután az általuk megfogalmazott 5 pontot egyszerűen lesöpörték (érdemi választ azóta sem kaptak rá), a távozó miniszter odavetette viccesen, hogy „Azt hittem énekelni fognak!”), egészen a minisztérium jelenlegi kínos hallgatásáig.


A diákokat joggal „hergeli” az összes olyan, a sajtóban megjelenő cikk, amely őket, vagy az általuk tisztelt és szeretett tanáraikat, sokszor minősíthetetlen stílusban gyalázza, sértegeti.


Végül a diákokat joggal „hergelik” azok a kommentek, melyeket önök egy-két ilyen cikk elolvasása után megkérdőjelezhetetlen igazságérzettel ítéletként odabiggyesztenek a cikk alá. Ezekkel szemben a diákok tehetetlenek. Mint amilyen tehetetlenek voltak a betóduló tankokkal szemben az 56-os forradalmárok. Mert ilyen korban élünk. Ma nincs szükség tankokra az ellenállás leveréséhez. Itt vannak önök. Önök a tankok, és a gépfegyverek. És bár vér (reméljük) nem fog folyni, a sebek, amiket önök osztanak legalább olyan fájdalmasak, és borzasztó nehezen gyógyulnak majd be.


Mindezért kérem önöket, hogy mielőtt ítéletet alkotnak (ha már muszáj ítélkezni), próbálják meghallgatni mindkét fél igazságát! Tiszteljék meg ezzel a hallgatókat, és tanáraikat!


Kérem önöket továbbá, hogy ha a fenti kijelentéseimmel kapcsolatban kérdésük van, vagy azokkal ellentétes információ birtokában vannak (vagy biztosan tudják kik is azok a „Tudjuk kik”), kérdésüket, tudásukat (a hiteles forrás megnevezésével) osszák meg velem, hogy valódi párbeszéd kezdődhessen, és mindannyian teljesebb képet kaphassunk.





Papp Dániel"



Társművészetek • 20442020-09-16 07:24:56

Valóban egész más megvilágításba helyezi az ügyet az a tény, hogy Benkő Péter - akiről akkor lehetett utoljára hallani, amikor elítélték adócsalásért nem színészettel összefüggésben, és ez is nagyon régen volt - fehér, hetero és saját bevallása szerint hisz Istenben. Érdekelne, hogy mi következik ebből.



Az a vélekedés meg szánalmas, hogy megvezetik a fiatalokat. Ilyen megvezetett fiatalok csinálták 48- at és 56-ot is...



Emberek, tessék már végre észrevenni, hogy miért tiltakoznak: Vidnyánszky egy törvénymódosításnsk köszönhetően (à lá Mocsai) lehetőséget kapott Kaposváron, hogy bizonyítson. Az eredmény: pusztítás, aminek a helyén semmi nem épült. Ebből nem kér az FSZE.



Ja, és még egy dolog: ha 2005-2006 táján Jancsó, Márta István és más libernyákok nem szólítanak fel összefogásra, ha Vidnyánszky tanoncai nem végezhették volna el a pesti FSZE-t, ma nem létezne Kárpátalján színjátszás.


Szégyenfal • 1242020-09-13 11:02:06

Kedves Amalgám!



 



Érdekelne, hogy a 116. sz. hozzászólás melyik része számít politikai tartalomnak?



Továbbá a hozzászólás azzal kezdődött, hogy nem kétségbe vonva GB megszólalásának igazságtartalmát, ami az én értelmezésemben azt jelenti, elhiszem neki, amit mond. A hozzászólás pusztán annyit akart közölni, hogy GB későbbi ténykedéseinek fényében az ő megszólalása sokat veszít erejéből és hiteléből, ily módon inkább maga ellen beszél.  Ebben semmi rossz nincsen.



Ám éppen azzal, hogy GB beáll a kormánypárti össztűzbe, és most áll bele, viszi el a dolgot abba az irányba, hogy az ember igazat ad ED-nek, aki nkább politikai haszonszerzésre gyanakszik motivációként. Ezt a vélekedést csak erősíti, hogy GB nem nevesített senkit. Szerintem ha már megszólalt, mondjon neveket is, a SZFE eddigi tanárainak már úgyis mindegy, s ha vádjai igazak, akkor az a minimum, hogy néven neveztetnek a felelősök.


Társművészetek • 20372020-09-13 07:59:39

Akkor én is maradnék a vesszőparipámnál: a hanyatlás " makogás" témában sem most kezdődött, hanem a 90-es években. Miért most lett ez probléma? Teljesen nyilvánvaló, hogy a felhozott érvek ürügyként szolgálnak a FSZE birtokba vételére. Aki ezt vitatja, keressen rá a valaszonline-on - tehát egy konzervatív szellemiségű oldalon - egy cikkre, ami arról szól, hogy a Moholy-Nagy Egyetemen meg lehetett lépni úgy is a változtatásokat, hogy az egyetem megfelelő fórumaival hónapokig egyeztettek. És nem a nyilvánosság előtt háborúztak. 


Szégyenfal • 1162020-09-12 15:04:44

Nem kétségbe vonva annak igazságtartalmát, amit nyilatkozott, annyit megjegyeznék, hogy nem ő a leghitelesebb ember, aki mellbimbó témában megszólalhat, mert kicsit más megvizsgálításba helyezik ezt a témát későbbi címlapfotói, meg amiket anno nyilatkozott ezekről.Pl.


Eiffel Műhelyház • 2712020-09-10 10:50:12

Ezzel egyidőben a gyerekeim iskolájában egy éve(!!) nem működik - mert a KLIK nem ad pénzt ilyesmire - a tanári mosdó. A lányvécében nincs melegvíz, a tanároknak nem jut kréta, (nem KRÉTA, az van), van olyan tanár, aki nem látta még azt a(z új NAT miatt lóhalálában megírt) tankönyvet, amiből állítólag már egy hete tanít, és sorolhatnám.



A Műhelyház pedig eleve alkalmatlan arra, amire szánják. Nincsenek és a mostani állapota szerint már nem is lehetnek olyan apróbb helyiségek, művészszobák, ahol be lehetne énekelni, vagy befújni a zenekari zenészeknek, vagy csak csöndben rákoncentrálni a hangversenyre.Ezért minden ráfordított forint pénzkidobás.


Társművészetek • 19342020-09-03 16:21:00

Íme a kaposvári évekről egy pár perces film.



Kétségtelenül az egyik fél álláspontját képviseli - a másik is megkapta a lehetőséget, ami még nyitva áll most is -, de ha csak a negyede is igaz...



Egy mondatot kiemelnék: volt olyan (Vidnyánszky által idehozott) tanárunk, akivel nem találkoztam egyetlen egyszer sem, és ott volt az indexben az ötös.



Ez lenne a megújulás?


Társművészetek • 19322020-09-03 15:44:03

Ez a folyamat nem ma, hanem Huszti rektorsága idején kezdődött el, azóta nem vesznek fel oda "hangokat". Hol van már Básti Lajos, Sinkovits Imre, Bessenyei Ferenc Agárdi Gábor, és sorolhatnám? Nekik nem volt szükségük arra, hogy állandóan üvöltsenek. Volt hangjuk, és tudtak artikulálni.


Társművészetek • 18982020-08-31 21:28:18

Nem egészen, éppen azért akartam példának hozni, hogy ha libsinek titulált valaki rendezésében van szex, az bűnös és gusztustalan, bezzeg ha a főtehetségében, akkor meg olyannyira nem, hogy észre sem vesszük, mintha meg sem történt volna.


Társművészetek • 18942020-08-31 17:59:08

...és ki ne hagyjuk nagysikerű rendezései közül a Nemzetiben játszott Johanna a máglyán-t, ahol a nézőteret nem egy előadáson odavezényelt diákseregekkel próbálták feltölteni, aminek az adja igazi pikantériáját, hogy Kossuth-djías tenoristánk szamárnak öltözve egy igencsak méretes, nagyokat himbálódzó (mű) nemi szervvel, Udvaros Dorottya pedig számomra máig nem világos okból magára műmelleket ragasztva volt látható a színpadon. Ismétlem: sok száz, nem önként dalolva odakerült általános iskolás diák szeme láttára. Mivel ők sem voltak rá felkészülve, a tanárnénik is zavarban is voltak rendesen, hogy akkor most nekik erre mit kéne reagálniuk.


Társművészetek • 18932020-08-31 17:50:02

Már bocsánat, de Vidnyánszky eddigi ténykedése bőven megadja a kellő megalapozottságot. Ha már joska141 analógiákat keres, hát VA gyönyörűen példázza azt, hogy mit tesz egy tehetséges valakivel a hatalom. Sértő az illetőre nézve márcsak tehetségüket összehasonlítva is, hogy egy lapon említsem vele, de a NFZ 4 éve elhunyt vezetője egyik interjújában nagyon keményen elmondja, mi mindenre kötelez a tehetség, hát ezt nem látom VA életművén. (És azt csak halkan jegyzem meg, ha valaki kiáll az utcasarokra félreérthetetlen ruhában félreérthetetlen céllal, az ne sírjon, ha lek.rvázzák. VA beállt szekértolónak, ő választotta, hogy ideológiai alapon támadható lesz, tetteivel pedig enyhén szólva nem cáfolja meg a támadások igazát.


Társművészetek • 18632020-08-25 00:11:02

Hallgatni arany.


Társművészetek • 18602020-08-24 20:26:35

nyílt levél Vidnyánszky Attilának


Társművészetek • 18312020-08-14 10:23:08

Lehet, hogy én nem értem jól a hozzászólásokat, de az állásfoglalás az operai zaklatásra vonatkozik, vagy a SZFE-re?



A másik kérdésem: Vidnyánszky Attila kitért arra is, hogy nagyon sok embertől, köztük a keresztény értelmiségiek körétől kapott támogatást, segítséget, kiállást, bátorítást abban, hogy ezt most végig kell csinálnia.



Mit jelent az ezt szó? Mert gyanúm, hogy a támogatók, bátorítók információhiányban szenvednek, nekik sincs fogalmuk arról, mit támogatnak, csak azt, hogy kit (V.A.), és nem mérik föl, hogy mit, mekkora kárt jelent egy dilettáns kuratórium felügyelete. Amiben hiába van szakmabeli, ha az annyit ért hozzá, hogy hiányolja egy olyan szakképzés létét, ami 19 éve létezik, akkor ennyi erővel olajipari "szakember" is lehetne. Felhívnám a figyelmet arra, hogy itthon nincs másik egyetemi szintű színészképző intézmény, az egyetlen létezőt készülnek tönkretenni.


Társművészetek • 17142020-05-30 23:47:35

A kérdések az 1705 hsz.-ban vannak.


Társművészetek • 17132020-05-30 22:37:16

Kedves Klára, igen, ebben egyet tudunk érteni. Csak itt nem erről volt szó. Amalgám "kirohanása", (ha esetleg olvasta az Eszenyi-ügy kapcsán megszólalt emberek nyilatkozatait, pl. a volt titkárnőjéét) elég jól leírja, miről. Hogy rögtön elejét vegyem újabb félremenéseknek, nemcsak a próbákon viselkedett így EE.


Társművészetek • 17062020-05-30 01:46:00

Rövid válaszaim: Igen. Nem. Alma-körte.



Hosszabban. Nulladik válasz. Vásáryt abban a kontextusban hoztam fel, hogy nem kell senkit terrorizálni ahhoz, hogy valami nagyszerűt alkossunk, és az tagadhatatlan, hogy ő előtte sem Lehellel, sem Ligetivel nem voltak olyan koncertjeik, amiket évekkel később is felemlegetett az ember.



Első kérdés. Amit akkor (Vásáry első rádiózenekaros korszakára gondolok, a 20 évvel ezelőttire) ki lehetett hozni, azt megtette. Nem azt mondom, hogy időnként nem lehetett volna még jobban, de ez azon múlt, hogy Vásáry nem szeretett pepecselős próbákat tartani, és nehezebb daraboknál ez hallatszott. Előtte Ligeti András elég jó színvonalúra emelte a zenekart, de neki ez volt az erőssége, nem a koncerteken való plusz hozzáadása. Vásáry viszont nagyszerű zenész, és ez áthatotta a produkcióit is sajátos vezénylése ellenére. Ettől függetlenül idővel ez a "kapcsolat" is elfáradt, ebben persze része volt annak is, hogy voltak olyanok, akik Ligetit szívesebben látták a zenekar élén, és a tűz a végén már nem volt olyan erős, mint 1993-ban.



Második kérdés. A kórus nem szerette Vásáryt, ennek okát az akkori karnagyban kéne keresni, ezért a kórus nem volt olyan helyzetben, hogy Vásáryról objektív lehessen a véleménye. Privátban szívesen megírom a részleteket, ha van rá igény.



Harmadik kérdés. Fischer Ádám nem akkor vezényelte a MüPában a Wagnereket, amikor Vásáry volt a Rádiózenekar főzeneigazgatója, így nem ugyanaz volt még a zenekar sem, ráadásul emlékeim szerint azokon a koncerteken inkább a Nemzeti Énekkar működött közre, mint a Rádióé. De, magunk közt szólva, a felvetést sem értem. Hogy lehet összehasonlítani teszem azt egy Schumann-Schubert szimfonikus ciklust (Vásáry bérletsorozata) akárcsak egy Wagner-opusz koncertszerű előadásával is?


Társművészetek • 17042020-05-29 18:03:39

Kedves Klára! Nagy tévedés, hogy ez csak akkor érv, ha már más nincs. Nem kívánom sem Önnek, sem senkinek, hogy olyan légkörben kelljen év(tized)eket dolgoznia, mint előadóművész, amilyet az idézőjelben szereplő kifejezés körülír. Az, hogy évszázadokon át lehetett, (és lehet még ma is) ilyen habitusú ember színigazgató / főzeneigazgató / vezető karnagy / satöbbi úgy, hogy ezt az általa vezetett intézményben dolgozó emberek / művészek látszólag nem sínylették meg, az sem azt nem jelenti, hogy valóban így van, sem azt, hogy ez erkölcsileg helyes. Mert - és ez már a filozófia határát feszegeti - való igaz, hogy a legnagyobb művészeti alkotások egy tekintélyes része épp az emberi szenvedés által ösztönözve született meg, de nem csak ez az odavezető egyetlen út, ráadásul önmagában a szenvedés nem garancia semmire. Ahogy szokták mondani, a nevelésben egy-egy jókor jött pofon csodát tud tenni, de ha rendszeressé válik, az már bántalmazás. És igen, nagy kérdés, hogy ismerünk nem kevés karmestert például, aki hírhedett diktátor volt - a viszonylag közelmúltban Daniel Barenboim keveredett ilyen gyanúba -, s vajon a műveszetük, a kezük alatt megszületett produkciók feledtetik-e, semmissé tehetik-e, legalizálják-e ezt a tulajdonságukat. Nagyon jó ellenpélda Vásáry Tamás esete. Aki dolgozott már a keze alatt, megerősítheti, hogy csak dicsérettel is ki tudja hozni a rendelkezésére álló apparátusból a maximumot. Tulajdonképpen borzasztó, hogy egy művészetekkel foglalkozó fórumon ezt bizonygatni kell.


Társművészetek • 16992020-05-29 09:51:13

Mielőtt az ember egy kalap alá vonja, majd erősen lekicsinylő jelzővel illeti az érintetteket, nem árt tájékozódni. Senki nem bírálta Eszenyi Enikő művészi kvalitásait, a gondok vezetői stílusával, módszereivel voltak, illetve bírálói azt rótták fel még neki, hogy finoman szólva nem következetes.


Társművészetek • 16942020-05-27 14:31:36

Hát igen. A Zeneakadémia működési modellje változott az elmúlt három évtizedben, a különbség akkora, hogy a portás is zongorázni tudná a különbséget. Nem jobb lett, ha esetleg valakiben kétség merülne fel.


Olvasói levelek • 114902020-05-02 10:29:22

T. Szerk.!



Elolvastam az énektanítási kérdőívet. Abszolút jóindulatból mondom, nem bántásból, hogy ebből nem sokkal lesz okosabb az illető. Sok kérdés úgy van feltéve, hogy eleve nem lehet rá helyesen válaszolni, vagy nem értelmezhető a kérdés. Csak egy példa: az Ön mely iskolában tanít tartalmú kérdésre adható válaszok között egy kalap alá vonja az emelt szintet. Pedig az már emelt szintnek számít, ahol a karéneket is beleértve heti legalább 4 órában van énekóra, ez a gyakorlatban közelebb áll a normál tagozatnak nevezett formához, ahol heti 1-2 óra + karének az előírás, mint a régi értelemben vett zenetagozathoz, ahol a 4-5 órához jön még 1 vagy 2 valóban kötelező kóruspróba. (Ez utóbbiból nem sok van, de van. Azok az iskolák, melyek kórusai sorban nyerik a nemzetközi versenyeket.)



A végzettséget is a bolognai szisztéma szerint értékeli, pedig a korábban (és mostantól újra van osztatlan képzés!) kiadott diplomák nem értelmezhetők ebben a rendszerben, s ha már statisztika, miért nem szerepel a DLA? A tankönyv sem egyszerű kérdés, mert erőteljesen változott az elmúlt években a választható tankönyvek listája. És így tovább. Azt ajánlanám, hogy a kérdező bővítse ki az adható válaszok listáját, természetesen csak ott, ahol nincs, egy szabad válasz opcióval, sokat lendítene a használhatóságán! Üdvözlettel


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 27862020-04-22 15:59:22

Az utolsó mondat akkor lenne igaz, ha így szólna az idézet: "Itt található(...) a templom és a kocsma, amelyeket Lucia mama és fia üzemeltet. De mivel a (vonatkozó) névmás egyes számú, így csak az utolsóra, azaz a kocsmára vonatkozik.


Társművészetek • 16102020-03-01 10:43:05

Gulyás Gergely kedden bejelentette: ha nem Bán Teodóra lesz a Szabad Tér Színház következő igazgatója, hanem a szakmai bizottság ajánlása ellenére Benkő Nóra, akkor nem ad pénzt a kormány a fővárosi színházakra.



Annyit hivatkoznak erre a szakmai bizottságra, kik is ők névszerint?


A díjakról általában • 10812020-01-22 10:20:53

" Végül két vásárhelyi polgár, Berei Erzsébet zongoraművész-zenetanár, a helyi zeneiskola egykori igazgatója, a város kulturális életének máig aktív figurája és Dratsay Ákos fuvolaművész-zenetanár kapta a díjat.  "



...és mennyivel jobb ez így, ők legalább megérdemlik. Még azzal együtt is, hogy van némi megalázó abban, ha valaki "csak B terv".


Társművészetek • 15632020-01-07 08:25:28

Nem érzek ellentmondást a cáfolat és a cáfolandó mondat közt. Ha Kovalik tett - ezt laikusként nem tisztem megítélni, objektív vélemény pedig nem létezik a tárgykörben - törvénybe ütköző dolgokat, akkor megvan (lenne) a megfelelő útja, hogy elnyerje érte a méltó "jutalmat". Ez megtörtént? Ad. 2. Zsákszámra lehetne hozni a példákat az elmúlt 10 évből, amikor valaki a kormányoldalon - akár milliárdokban számolható kárt okozva - törvénybe ütköző dolgokat tesz bármilyen következmény nélkül. Nyilvánvalóan politikai oka van a következménynélküliségnek.


Eiffel Műhelyház • 932019-11-01 01:03:27

Én néztem el, Jóska 141 hozta ezt fel, de voltaképpen nem is ő, hanem ófőigazgató úr levelében jött elő, ő csak idézi.


Eiffel Műhelyház • 882019-10-27 13:17:03

Nem tisztem ED helyett válaszolni, de érteni vélem a mondanivalóját, így megteszem. A "mennyivel jobb és régibb kiszólás ez A tanú habostortájánál!" megjegyzést elég nehéz nem belerúgásnak értékelni. Egyrészt egy műalkotás sem lehet régebbi, mint amennyi idős, ezt számonkérni butaság. S ha figyelembe vesszük a szóban forgó film születésének okát, körülményeit és utóéletét, akkor még unfairnek is nevezhetjük. A filmnek természetesen nem volt célja felülírni a tejfölös közmondást, nincs benne szó a MÁO leendő vezetőiről sem, csak annyi van benne, hogy a karikatúra eszközeivel mondja el véleményét arról a korszakról - tegyük hozzá: műfaját és témáját tekintve az egyik, ha nem "A" legjobban sikerült alkotásként - teljesen érthetetlen ez az oldalrúgás. A miniszterelnök kedvenc sportágában az ilyet sárgalappal szokás jutalmazni.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23372019-09-30 10:15:34

A helyzet még ennél is sokkal rosszabb: ugyanis egyre nagyobb az énektanár hiány, a tendencia pedig erősödik, mert az ének-zene tanárképzés romokban hever. A Zeneakadémián amióta átszerveződött az egykori karvezetés szak, alig van diák, aki van, annak sem ez az életcélja, de ha mégis délelőtti iskolában állásba áll, akkor 1-2 év után visítva menekül és elmegy zeneiskolába szolfézstanárnak, mert ott kisebb létszámú csoportok vannak, kisebb elvárásokkal, nincs folyosói ügyelet, stb. Az egyetemi nevezzük "ELTE-rendszerű" zenetanárképzést pedig most szándékszanak megszüntetni, persze nem így direktben, hanem olyan feltételek közé szorítják a szakokat, hogy ne tudjon működni. Ne feledjük, a tanító(nő)k 6. osztályig taníthatnak ének-zenét, a tanítóképzőkben pedig a zenei alkalmasság az utolsó helyen van. Plusz ugye készülődik BÖSZME, aminek megint felerősödtek az előkészületei. Szóval a végeredmény, hogy 40 év alatti iskolai énektanár az a fehér holló kategória.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23362019-09-30 10:04:50

Dehogy tartják, se tanár nincs rá, se terem. Tisztelet a kivételnek, de általában heti 1-2-t tartanak meg megfelelő körülmények közt, esetleg ahol van néptánc (nagyon nem ez a jellemző), ott az kiváltja az egyiket, a maradék 2-3 óra pedig a tanárra/tanítóra van bízva, hogy mit kezd vele. Jó esetben kimennek a szabadba, rossz esetben más tantárgy órakeretét bővíti.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 23212019-09-26 23:01:55

" Kákay István képzési vezetőjük szerkesztésében példatárat állítottak össze népszerű opera- és balettrészletekből, melyhez minden iskola ingyen juthat hozzá, és amely nagy segítség lehet a mindennapos éneklés színvonalas megszervezésében. "



Ez igazán naccerű. A mindennapos éneklés színvonalas megszervezése amúgy igen jól áll, szinte minden tárgyi és személyi feltétele megteremtődött, igazából már csak egyvalami hiányzott: egy ingyenes példatár, amelyben népszerű opera- és balettrészletek vannak (hallhatóak, láthatóak?).


Élő közvetítések • 80002019-07-13 19:19:31

8000  bocs, macskás...


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618132019-06-18 17:26:56

Köszönöm a kiigazítást, valóban így van, s amire nincs mentség: magamnak fel sem tűnt az elírás, pedig játszottam már eleget az Altrapszódiát... De nem is erre a műre gondoltam, mégcsak nem is a Winterreisére. No mindegy, amúgy sem a konkrét példa a lényeges, inkább a jelenség: hogy sokszor a jelentéktelen, néhol talán még giccsbe is hajló költemények mozgatták meg a zeneszerző(k) fantáziáját, és döbbenetes érzelemgazdagságú, mondanivalójú dalokat voltak képesek alkotni belőlük.



E téma kapcsán nem tud nem eszembe jutni egykori zeneirodalom tanárom, Sólyom György kirohanása, amikor felolvasott egy - sajnos nem tudom, kitől származó - idézetet, mely szerint a Don Giovanni szövege és zenéje jellemábrázolás szempontjából az operairodalom egyik csúcsa. Azon a kitételen volt kiakadva, hogy "szövege és". Merthogy a szövegből a világon semmit nem derül ki, legfeljebb utólag, a zene ismeretében belehallunk ezt-azt, Mozart zenéje az, ami megmutatja az egyes szereplők lelki világát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 618092019-06-17 21:44:00

Ez így van, és majdhogynem szükségszerű. Mondjuk érdemes megvizsgálni irodalmi szempontból "A téli utazás a Harz-hegységben" című művet, és megnézni, mit művelt belőle egy Schubert nevű zeneszerző! Általában is megállapítható, hogy többségében nem a remekbeszabott költeményekből lesznek a kiváló dalok. Van kivétel, hogy ne lenne, de nem ez a jellemző. És itt még van is valami alapja az összevetésnek, mert e költemények nem azzal a céllal születtek, hogy "dalként végezzék". Viszont az operai librettó eleve a zenének van alárendelve, következésképpen az már csak hab a tortán, vagy szerencsés véletlen, ha még irodalmi értéke is van, nagyon nem fair dolog összevetni egy librettót egy operával, mert már maga a két műfaj nincs egy súlycsoportban.


A díjakról általában • 10592019-05-21 23:23:45

Magyarország történelme a hősökre épül. Ezeket a hősöket kell napjaink fiatalságával újra megismertetnünk – mondta Benkő Tibor honvédelmi miniszter a honvédelem napja alkalmából rendezett központi ünnepségen május 16-án, Budapesten.



És ezek után kitüntetéseket adott át, többek között Mága Zoltánnak.



(A linkelt oldalon van a cikk alatt egy sor: az elismerésben részesültek névsora, ott lehett megtalálni.)



Komolyan érdekelne, hogy Mága a hős lenne, vagy netán tartalékos katona...?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 616422019-04-26 15:33:55

Selten kommt es besseres nach...


Kossuth-díj • 13962019-03-16 14:02:48

Mindenkit megemlítenek a fórumon pro vagy kontra



Na, azért nem mindenkit, mert pl. Mága Zoltán Liszt-díjáról egy szó nem hangzott el, pedig elég gyalázat ennek az embernek Liszt Ferenccel egy mondatban való említése.


A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22862019-03-11 09:10:04

Szerintem ez stílszerűen szólva vakvágány, ne menj ebbe bele. A halálát nem az okozta, hogy mit hallgatott, hanem az, hogy hogyan. A közlekedéshez  fény-, és hanghatások is társulnak, amelyeket érzékelnie kell tudnia minden résztvevőnek. Teljesen lényegtelen, hogy mi miatt nem hallod meg adott esetben a dudálást, mentőautó szirénáját, tolatóradarod pittyegését, vagy egyebet, ha Varázsfuvola fináléját hallgatod hangosan, a külvilágot kizárva, az ugyanúgy veszélyes, mintha tuc-tuc dübörögne.


Olvasói levelek • 113022018-12-29 18:39:27

Hova lett a 11300.?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 614022018-12-12 23:27:32

Ez a bejegyzés kinek szól?



A 61393-ban nincsen semmi, amire vonatkoztatható lenne, egyedül én írtam olyat, (de 2-vel később), hogy a gyerekeimet viszem valahova, a bonbon matiné viszont nem szemét. Győző bácsi minden negatívumával sem.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613952018-12-11 10:34:26

Pár éve még voltak rendes koncertek, lemezbemutatók, a gyerekeimet még vittem Győző bácsi bon-bon-matinéjára. De aztán győzött az üzleti szellem, beköltözött a Millipop játszóház, azóta kb. el is lehet temetni. Ráadásul a Csodák Palotája is elköltözött mellőle, még kevesebb ember jár arra. Most meg még építkeznek is a Fény utca túloldalán, nem tudom, mi fog abból kisülni, de ami látszik, az nem valami bíztató.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613942018-12-11 10:30:16

Nagyrészt felületes tájékozatlanság - itt azért érdemes megjegyezni, hogy amit az ember a momus vonatkozó fórumain olvashat, az fényévekre van az átlagember ismeretei előtt! Ide többen irogatnak olyanok, akiknek munkahelye a MÁO, tehát napi szinten, saját bőrön tapasztalják az ott zajló eseményeket, bennfentes infóik vannak, amiket természetesen nem osztanak meg a nyilvánossággal, mert nem is tehetnék, de véleményüket önkéntelenül is formálja. Többen irogatnak olyanok, akiknek szenvedélyük az opera műfaja, rendszeres előadás-látogatók, így megintcsak más alapállásból közelítik a témát. Az átlagember jó esetben kb. annyit tud róla, hogy  Pesten van az épülete, talán még azt is, hogy az Andrássy úton, éshogy nagyon sokba kerül a működtetése. Innen, a nagy átlag felől nézve a tájékozatlanság érthető, a mai médiaviszonyok közt sajnos sokkal több nem is elvárható, ettől még meg nem bocsátható.



De szerintem van egy másik aspektusa is az alákérdezésnek: a Klubrádió szemszögéből nézve onnantól, hogy Ókovácsot is támadják már jobbról, hirtelen barát lett belőle, hisz lehet, hogy a rendszer következő áldozatát tisztelhetik benne, és akit a rendszer ellenségének tekint, az ott barát.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 613692018-12-04 22:45:13

" Frappáns? Inkább ízléstelen, szexista. "



Most őszintén: mit kellett volna mondania? (És ne feledd: neked van időd gondolkodni a válaszon, neki ott kellett azonnal improvizálni valamit erre a tényleg idétlen és rossz kérdésre.) Ha már, akkor a kérdésben több a szexizmus, mert azt sejteti, hogy a főigazgató pusztán csak attól, hogy főigazgató, tudhatja, mi zajlik egy női öltözőben, amikor az ajtaja csukva van.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 612022018-10-27 13:15:27

Gondolom, amíg cikkeket írogat egy napi politikával foglalkozó lapban, addig egy komolyzenei fórum számára másodlagos. Onnantól, hogy részt vállal az Operettszínház irányításában, már érdekes.



Gondolom...


Pantheon • 22622018-10-16 16:31:42

Baleczky Annamária



Fiataloknak: régen, amikor még nem volt sem internet, sem teletext, csak egy pár oldalas műsorújság, no meg reklám is csak a fél nyolcas híradó környékén volt, két műsor között a tévébemondó konferálta le az elmúlt, és fel a következő műsort. Ez a hölgy volt az egyikük. 


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66802018-08-15 21:50:31

Győriványit.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66792018-08-15 21:50:03

Bocsánat, Kocsárt nem ismeri a telefonom.


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66782018-08-15 21:49:15

Kesselyák, Gyurcsányi és Kocsár esetében azonban...


Hozzászólások a Momus írásaihoz • 66772018-08-15 21:47:44

Egy apróság, úgy látom, elsikkadt. Déri András nem egyszerűen karmesterekről beszélt, hanem operakarmesterekről. Ott igenis racionális elvárás a zongoratudás, és bizony az általa leírt szamárlétra sem az ördögtől való. Ha valaki 30-40 évesen GMD lesz, sokszor csak a hatalommámor sugárzik belőle, a szakma és a műfaj iránti alázat nem. Egyébként a felsorolt három illető nem operaházi karmester, ezért megbocsájtható nekik a zongoratudásuk mértéke.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 609282018-07-11 11:45:14

Kedves IVA, abszolút értelemben teljesen igazak ezek a gondolatok, csakhogy a mai Magyarországon egy újságíró nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy saját véleménye legyen. Eyetlen kivétellel, erre mindjárt visszatérek. Szóval nem kéne csodálkozni, szánakozni annál inkább, hogy egy kormánypárti újságíró, politikus, tisztségviselő nem meri névvel felvállalni a véleményét, ugyanis fél. Pontosan tudja, hogyha nem megfelelően nyilatkozik, amikre egyébként éltrehoztak mindenféle kódexeket, még egy pedagógus sem bírálhatja nyilvánosan a jelenlegi oktatási rendszert(!), akkor egzisztenciáját veszélyezteti. Az az egy kivétel pedig az, mikor a véleménye teljesen egybecseng a kormánpropaganda fősodrával. Csak az ember meg ilyenkor él a gyanúperrel, hogy az illető nem a saját véleményét fogalmazza meg, hanem az általa vélt, vagy valós elvárásnak felel meg. Ez a fajta mentalitás még ma is dívik a távol-keleti totalitárius diktatúrákban, a következtetést vonja le magának mindenki.


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 40452018-06-25 23:13:55

Egy dolgot pontosítanék. A Kaddishban van gyerekkar, nem Milhaud művében. Tulajdonképpen ott sem annak kéne lennie, hanem fiúkórusnak.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608002018-05-25 01:05:43

Bocsánat, kimaradt néhány mondat - közben mást csináltam - ami nélkül egész mást jelent, amit írtam. Szóval eredendően ezt akartam írni:



Én is azt hallottam, hogy felmondtak az összesnek, és visszafoglalkoztatják őket projektre. Ahogy a magánénekeseket is. Az együtteseknél pár évente megy a minősítés, ők se lehetnek nyugodtak. Már várom, hogy mikor történik a karmesterekkel ugyanez - és itt a minősítésre gondolok.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607982018-05-24 00:28:41

Én is azt hallottam, hogy felmondtak az összesnek, és visszafoglalkoztatják őket projektre. Már várom, hogy mikor történik a karmesterekkel ugyanez...


Olvasói levelek • 112122018-01-18 00:59:22

Akkor is bunkók vagyunk, ha valaki inkognitóját engedélye nélkül felfedjük, ezért elvárásod nem fair. Én sem tartom etikusnak egy cikk valós aláírás nélküli leközlését, ennyiben egyetértünk. Bár megjegyezném, hogy az eset korántsem példa nélküli.


Olvasói levelek • 112102018-01-17 21:06:36

Kedves álmodó!



 



A tészerk nem írhatja meg, ha az illető nem járul(t) hozzá kilétének felfedéséhez, ne őt szidd érte!


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 601992017-12-10 00:36:27

Most látom a tévében, hogy Strausz Kálmán helyett Csiki Gábor lesz a kórus új karnagya. Ezúton gratulálok neki! Abból a szempontból remek választás, hogy ő aztán tudja, mi a dörgés, mire van szükség, jó zenész is.


Olvasói levelek • 111992017-11-30 14:01:19

Megnéztem, igen, de azért jól esne annyi magyarázat, hogy az előadó átiratában...


Olvasói levelek • 111982017-11-30 13:59:39

Tudom, hogy a ZAK honlapján is így szerepel, de biztos, hogy Kemenes András ma 3 vonósnégyest fog zongorázni?


Momus társalgó • 61832017-11-06 21:39:09

megneveztetett


Momus társalgó • 61352017-11-04 19:49:10

Ez nem konkrétum, ez általánosítás. Konkrét az, ha azt mondod, hogy X ekkor és ekkor ezt tette Y-nal Z jelenlétében.


Momus társalgó • 61342017-11-04 19:46:06

Két dolog. Egyfelől nem írtam, hogy könnyű lenne lemondani, én sem szívesen nélkülözném Wagner opuszát, de talán hiba is lenne egy másik kor társadalmi közállapotait ráhúzni. Másfelől meg nem született remekművekről beszélünk, és ismeretlen dologról mindig könnyebb lemondani nem tudván, mit vesztesz.


Momus társalgó • 61132017-11-03 22:05:46

A két ügy (ML, KMG) közt az az alapvető különbség, hogy az előbbi sokkal szolídabb, nem egy többirányú erős politikai kapcsolattal és saját "szemétdombbal" rendelkező kakas, és konkrét vád hangzott el ellene. ML ellen olyan ember szólalt meg, akinek ML ha akar, sem árthat, míg aki KMG ellen szólna, saját egzisztenciáját veszélyeztetné, hiszen most is ott vannak egy intézményben. KP is csak azért borított bilit, mert már outsidernek számít, nincs vesztenivalója. A téma amúgy tényleg kibeszélésre érdemes, mert vannak tényleg "tyrannos" típusú vezetők, rengeteg nagy karmester volt ilyen, akinek zenei nagysága miatt elnézte ezt a művészvilág, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy diktátorságukat mások megalázására használták volna, nem beszélve a szexuális afférokról. Ezek nem függenek össze, nem szükségszerűen járnak együtt, de azt sem lehet mondani, hogy ne lenne ilyen. A lényeg, hogy nem lehet tipizálni, és (számomra legalábbis) a művészi nagyság nem mentesít az esetleg elkövetett abúzusok ténye és következménye alól. Tehát adott esetben inkább ne szülessenek remekművek sem olyan áron, hogy valaki emiatt mások életét tönkreteszi. Külön témakör lehet(ne) a különc zsenik esete, ditt talán az ember elnézőbb, de szerény megítélésem szerint mind ML, mind KMG (és természetesen HW is) kívül esik e kategórián.


Marton Éva • 7012017-10-18 16:08:34

Kedves zéta! Egyetlen szóval sem írtam, hogy nem volt az ének tanszak vezetője, sőt, az én olvasatomban a "már nem" szembeállítva a "nem lett"-tel kifejezetten azt jelenti, hogy volt.


Marton Éva • 6942017-10-18 10:49:49

"Látta valaki azokat a "programokat", vagy ez is csak szöveg, mint eddig annyi minden más?" Nem szöveg.


Marton Éva • 6932017-10-18 10:46:59

Valóban nem értünk egyet. Egyrészt, az MMA-ban bármennyire is ideológiai, vagy ha úgy tetszik pártkötődéses alapon egységes összetételben, de mégiscsak értelmes emberek ülnek, akik tisztában vannak azzal, hogy Marton Éva mennyiben lenne alkalmas egy Akadémia vezetésére. Ők is ismerik az személyiségét, művészi és egyéb kvalitásait, és ennek ismeretében döntöttek. Nem nézném le őket azzal, hogy a parlamenti képviselőkhöz hasonlóan csak bio-nyomógombként működnének. Nem volt egyébként felólről jövő nyomás, ami ellen protestálni kellett volna, ezek az emberek amúgy sem azért ülnek ott havi háromszázezerért, hogy bármi ellen is protestáljanak, ami a kenyéradótól jön. Azért sem protestálásról van szó, mert csak olyan jelölt jöhetett szóba, akit odafentről támogatnak, azaz ez nem volt választási alap. Lásd éppen Jankovics Marcell esetét, akinek tudtára adták, hogy nem kéne indulnia. Ami pedig Marton Éva erős pártfogását illeti, annyira azért mégsem lehet erős, ha már nem ő a Zeneakadémián az ének tanszak vezetője, ha nem lett belőle operaigazgató, és ha nem lett belőle MMA vezető sem. Ezzel szemben Káel Csabáról tudható, hogy kinek a baráti köréhez tartozik, márpedig az mindent visz. És mivel MÉ most már látványosan nem szent és sérthetetlen, ismerve amár verbálisan is elég agresszív közéletet, ismerve a zenészvilág soha nem felejtéssel párosuló érzékenységét, sajnos egyáltalán nem lennék meglepve, ha most elindulna egyfajta sajátos "coming out"-lavina, amiben néhányan kitálalnának a művésznőtől elszenvedett vélt, vagy valós sérelmeikről. Ennek határt csak az érintettek intelligenciája szabhat. Remélem, nem ez fog történni, de van egy ilyen sejtésem.


Marton Éva • 6872017-10-17 09:23:01

Szerintem a helyzet ennél sokkal eccerűbb, a kulcsmondat is ott van a cikkben: Vashegyi volt az egyetlen, aki valamire való programmal állt elő. Tudom, nem minden a program, de itt azért mégiscsak értelmes emberek ülnek. Egy dolog, hogy lehet választást nyerni annyival, hogy "folytatjuk", de itt nem parlamentet választottak, "csak" egy intézmény vezetőjét, másfelől ha verseng több jelölt, akik közül az egyiknek van elképzelése arról, miről is szól az, amire pályázik, a másik kettő viszont hablatyol, akkor azért ilyenkor elég szembeötlő a különbség. Plusz Vahegyiről mindenki tudja, hogy Káel Csaba a haverja, tehát a kellő mértékű hátszele megvan, nem politizált (eddig), fiatal is, de nem túl, mi szól ellene? Egyedül Jankovics Marcell lehetett volna ellenfél, de miután ő volt olyan botor, hogy korábban kritikai szavakkal élt az MMA működését illetően, nyilvánvalóan szóba sem jöhetett, de köztiszteletnek örvendő személyiség, így a méltóságát legkevésbé bántó megoldást választhatta.


Pantheon • 19712017-05-22 23:05:59
Selmeczi Borbála
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22412017-03-27 11:18:04
Nem értjük egymást. Szándékosan a magyar legjobb zenekarokról (BFZ, NFZ, Opera, Rádió) beszélek, ahol Hamar neve eddig nem merült fel, nála kevésbé kvalitásosoké meg igen. Az megint más dolog, hogy meddig tartott egy-egy ilyen megbízatás, de az egész ott kezdődik, hogy egyáltalán hajlandó-e valaki téged megbízni, ha valaki el sem jut odáig, azon el kell gondolkodni.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22362017-03-26 15:20:25
Épp arról szólt az egész hozzászólásom, hogy egy dolog "a hírek szerint" és egy másik, hogy mi van ténylegesen a háttérben, amit mi nem tudhatunk, ezért jobb ha nem is okoskodunk. Egyébként a 2215. és 2226. sz. hozzászólásokat magad írtad, erre hivatkozni, mint "a hírek szerint" nem elegáns.
Ha végignézed a Filharmónia elmúlt húsz évét, nem hiszem, hogy ez lenne az első eset, ahol valami másképpen alakult, mint a vezetői szerették volna. Hadd utaljak csak a piszkos anyagiakra: a mindenkori kormány nemhogy nem úgy dotálta őket, ahogy azt kéne, hanem igen sokszor az ígéretét sem tartotta be, kezdve az évközbeni elvonásokkal. Számtalan esetben felállhatott volna már Kovács Géza ennyi erővel. De, feltételezem, az is benne van a dologban, hogy Kocsis annyira öntörvényű jó értelemben véve "nagyszájú" és mindenfajta szempontból független valaki volt, akihez még a mostani rezsim sem mert nyúlni, mert értelmetlen és kontraproduktív lett volna. De ő meghalt, innentől fogva már könnyebb lesz diktálni a feltételeket.
Kettő. Kovács Jánost egyöntetűen felhőtlen örömmel fogadnák. Nem is csoda, a rendelkezésre álló palettán ő lenne a legjobb zenész/karmester, legalább is nálam mindenképp. Nyilván lehetne nála is jobbat találni a nagyvilágban, de mivel ez Nemzeti zenekar nagy "N"-nel, kívánatos, hogy vagy magyar, vagy Magyarországhoz és a magyar kultúrához igen erős kötődéssel rendelkező külföldi legyen a vezetőjük.
Három. Hamar Zsolt tehetséges és jó kezű karmester, tk. a fiatalabb generációk közül őt gondolnám a legjobbnak. És azért már nem olyan fiatal, 50 körül járhat. Mégis. Kesselyák, Kocsár, Héja, Halász, Vajda már töltöttek/töltenek be ilyen posztot, ő nem. Sosem merült fel a neve a vezető együtteseinknél első számú karmesterként, vagy főzeneigazgatóként, most miért? (nem tudom a választ, komolyan kérdem.)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22342017-03-25 15:49:15
A hozzászólásodra klikkelve írom, de nem csak arra reagálva.
Kovács Géza nem az az ember, aki csak úgy feláll, mert valami nem úgy alakul, ahogy elképzelte. Valami sokkal komolyabb oknak kell lenni (pl. de nemcsak: elég erős politikai támogatottság) a háttérben, ami miatt inkább ő mehetett, mint Hamar. Továbbá még egy aspektusra felhívnám a figyelmet. Ahogy például Szombathelyen a politikai vezetést leszámítva egyöntetűen mindenki (szakma, közönség) kiállt Jordán pályázata mellett, itt egyáltalán nem tűnik úgy, mintha a zenekar és/vagy a Filharmónia vezetése harcolt volna azért, hogy Hamar legyen a zenei vezetőjük, s még akkor sem látszott a felhőtlen öröm, amikor kiderült, hogy Eötvös nem lesz, de Hamar igen. Tehát Hamarral is lehet valami bajuk, amit nem tud(hat)unk, és egyébként nem is tartozik a széles nyilvánosságra. S mivel a lényegi történésekbe nem látunk bele, az okokat sosem fogjuk megtudni, szerintem azon csekély információ birtokában, amit nekünk megismerni engednek odaföntről, teljesen fölösleges bárkit minősíteni, mert nagy valószínűséggel tévedünk.
Pantheon • 19522017-03-25 15:30:10
Szabó Tibor
A díjakról általában • 9632017-03-15 22:28:10
Nem tudom, hogy neki adnék-e, de ezerszer inkább neki, mint... Az biztos, hogy Kamp Salamon neve sosem merült volna fel bennem a Kossuth-díjjal összefüggésben.
A díjakról általában • 9582017-03-15 15:01:01
Tudom, nem ember, aki nem az opera világában él, de azért legyen itt egy teljes lista:
A haza érdekeinek előmozdításában és az egyetemes emberi értékek gyarapításában végzett tevékenysége elismeréseként Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetést kapott

BÁN TEODÓRA balettművész, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. ügyvezetője, a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója és művészeti vezetője,

EPERJES KÁROLY Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Kar Színházi Intézetének egyetemi tanára,

HARSÁNYI FRIGYES Jászai Mari-díjas színművész, színházmenedzser,

KÉKESI MÁRIA, Liszt Ferenc-díjas táncművész, balettmester, Érdemes és Kiváló Művész,

MIHÁLY GÁBOR, Munkácsy Mihály-díjas szobrászművész,

SZÖGI CSABA, Harangozó Gyula-díjas táncművész, táncpedagógus, koreográfus, a Közép-Európa Táncszínház igazgatója,

TÖRÖK JOLÁN Harangozó Gyula- és Bánffy Miklós-díjas táncművész, a Táncpedagógusok Országos Szövetségének alapító elnöke, a Nemzeti Táncszínház alapítója és volt igazgatója, a Magyar Művészeti Akadémia nem akadémikus köztestületi tagja.

Nemzeti ünnepünk alkalmából, kiemelkedő színvonalú munkájáért Magyar Érdemrend Lovagkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült:
BALÁZS OSZKÁR előadóművész, zeneszerző, zenetanár, hangszerkészítő, a Budapesti Ütőegyüttes alapítója és művészeti vezetője,

BARNA ZOLTÁN előadóművész, a Bojtorján együttes dobosa,

BUCHWARTH LÁSZLÓ előadóművész, a Bojtorján együttes gitárosa,

KEMÉNY GYŐZŐ muzsikus, producer, a Bojtorján együttes alapítója,

POMÁZI ZOLTÁN zeneszerző, dalszövegíró, a Bojtorján együttes énekes-gitárosa,

VÖRÖS ANDOR előadóművész, zeneszerző, a Bojtorján együttes billentyűse,

DRÁFI KÁLMÁN Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára,

FODOR ARTUR kürtművész, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának volt tagja,

JOBBÁGY VALÉR, Liszt Ferenc-díjas karnagy, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára, a Szekszárdi Madrigálkórus, a Schola Cantorum Sopianensis és a Pécsi Székesegyház Palestrina Kórusának vezetője,

LÉTAY KISS GABRIELLA operaénekes,

Nemzeti ünnepünk alkalmából magas színvonalú munkája, példamutató tevékenysége elismeréseként Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült:
ANGER FERENC operarendező, a Magyar Állami Operaház művészeti igazgatója,

DROZSNYIK ISTVÁN képzőművész,

HALÁSZ PÉTER karmester, a Magyar Állami Operaház volt főzeneigazgatója,

KAPÁS GÉZA hegedűművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Vonós Tanszékének egyetemi docense,

Dr. KISS GYULA, Ybl Miklós-díjas építész, a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Karának kapcsolati dékánhelyettese, az Építészmérnöki Intézet főiskolai tanára,

KRAUSZ ALIZ Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus,

KUN ÉVA, Ferenczy Noémi-díjas keramikusművész,

Dr. MACHER SZILÁRD, Harangozó Gyula-díjas balettművész, koreográfus, szakíró, a Magyar Táncművészeti Egyetem Klasszikus Balett Tanszékének főiskolai tanára, a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművészképző Intézet igazgatója,

Dr. NEMES LÁSZLÓ NORBERT, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Zoltán Intézetének igazgatója, egyetemi tanár,

PELLER MARIANN, a Virtuosos International Zrt. vezérigazgatója,

Nemzeti ünnepünk alkalmából, kimagasló színvonalú munkájáért Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült:
ÁGFALVI GYÖRGY SÁNDOR táncművész, koreográfus, a Magyar Állami Népi Együttes férfi tánckari asszisztense, a budapesti Liget Táncegyüttes művészeti vezetője,

BOROS ILDIKÓ, Harangozó Gyula-díjas táncművész, a Magyar Állami Operaház magántáncosa,

GÁSPÁR ÁLMOS zenész, a Duna Művészegyüttes és a Kormorán Együttes zenekari tagja,

LELKES ANDRÁS, a HANGVETŐ Zenei Terjesztő Társulás Kft. ügyvezetője,

LIBER ENDRE, a HANGVETŐ Zenei Terjesztő Társulás Kft. művészeti igazgatója,

LÉVAY ANDREA táncművész, a Magyar Állami Népi Együttes tagja,

PÁLOSI ISTVÁN mozdulatművész-táncművész, koreográfus, táncpedagógus, a Magyar Mozdulatművészeti Társulat igazgatója, a Budapest Táncművészeti Stúdió Szakgimnázium balettmestere és tanára,

PÁTKAI BALÁZS, Harangozó Gyula-díjas táncművész,

SÁRKÖZI ANDRÁS zenész, a Rajkó Művészegyüttes tagja,

TATAI ZSOLT, a Budapest Bábszínház bábszínésze,

TOLDI JÓZSEF ATTILA zenész, a 100 Tagú Cigányzenekar szólamvezetője,

VÉGH TAMÁS, táncművész, a Duna Művészegyüttes szólistája,

WEYER BALÁZS, a HANGVETŐ Zenei Terjesztő Társulás Kft. programigazgatója.

Nemzeti ünnepünk alkalmából, színvonalas munkájáért Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetést vehetett át:
BATKI LÁSZLÓ, a Honvéd Férfikar tagja és bariton szólamának vezetője,

DÖMSÖDI FARKAS BÁLINT előadóművész,

HUSZÁR ILDIKÓ táncpedagógus, koreográfus, a Grapevine Show Dance Club Közhasznú Egyesület elnöke és művészeti vezetője,

KARÉ ÁRPÁD táncművész, a Magyar Állami Népi Együttes tagja,

KIS DOMONKOS MÁRK színművész, a Váci Dunakanyar Színház ügyvezető igazgatója,

LUKÁCS ÁDÁM táncművész, a Miskolci Balett alapító tagja és magántáncosa,

NYITRAI TÍMEA a Kortárs Balettért Alapítvány irodavezetője, a Szegedi Kortárs Balett művészeti titkára,

ifj. STADLER FERENC, a Szegedi Kortárs Balett világítástervezője,

TÓKOS ATTILA táncművész, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szólistája.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22032017-03-05 16:50:48
Ha mégcsak a média lenne, - és ne feledjük, a média mindenütt jelen van, régen volt a másfél tévécsatorna heti hat napban, meg a két és fél rádióadó, aminek műsorában kb. 10-20% volt a popzene, ma ez brutálisan más - de mindenütt ez van! Zaj-, és hangmérgezésben szenved minden városlakó, bemész egy ruhaboltba, ott is megy a tuc-tuc teljes nyitvatartási időben. Eljutottunk oda, hogy sok gyereknek még értő kezek alatt sem okoz örömöt az éneklés, mert tökéletesen kielégíti az a passzív zene(?)hallgatás, ami napi sok órában éri. Ez a tény már az egész Kodály-filozófia alapjait recsegteti, s bevallom, fogalmam sincs, mit lehetne ez ellen tenni. Innen nézve huszadrangú dolog, hogy a Billy Elliot szerepel-e az Operaház műsorán, bár valóban semmi keresnivalója ott. Nemcsak azért nem, mert a művészi minősége nem predesztinálja oda, hanem azért sem, mert az egy más műfaj, erre az Operaház művészei nincsenek felkészítve, (és ne is legyenek).
Pantheon • 18962017-01-30 19:43:37
Kicsit megkésve, a Hallo, hallo főszereplője: Gorden Kaye
PÁR-BAJ-TÉR - Topic személyes konfliktusok rendezésére • 9082017-01-10 21:20:34
Kedves Fórumtárs!

Egy. Nem állt szándékomban senkit sem megbántani, nem is írtam semmi bántót.
Kettő. Valakit igaztalanul vádolni is minimum ízléstelen. Nem gyalázkodtam, de ha már ezzel vádoltattam meg, tisztázzuk: a gyalázkodás minősítést vagy jelzőt is magába foglal, én csak annyit írtam, hogy Pomádé király meztelen.
Három. A wikipédia, mint forrás, köztudottan nem megbízható. Ha valamiről semmi fogalma nincs az embernek, arra jó, hogy az irányt kijelölje, de ennyi. Olyanok szerkesztik, akik pl. ebben az esetben életkoruknál fogva semmit sem tudhatnak az illetőről, csak amit összeolvasnak a témában, márpedig a net korántsem ad teljes képet semmiről.
Négy. Már most megígérem előre, ne akkor kapjak ki, ha valaki majd Benkő Dániel halálakor a "művész" szóval bármilyen pozitív összefüggésbe hozza az illetőt, azt is szóvá fogom tenni.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 34342017-01-10 00:37:03
Valóban félreérthető voltam, én a 3423-ra reagáltam - erre rímel a "még rosszabb" -, nem pedig a 3425-re, ami után következik a hsz-om.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 34262017-01-07 18:33:49
S ha még azt is hozzátesszük, hogy milyen pénzügyi konstrukcióban építette anno Demján a MüPát, mert valaki így szerződött vele, a helyzet még rosszabb.
Olvasói levelek • 109962016-12-12 11:08:25
Csak a kukacoskodás kedvéért: az egész szimfóniát?
Kodály Zoltán • 3022016-12-10 23:14:55
Hallgatni arany.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 21342016-12-03 22:36:04
Csak érzékeltetendő, hogy miképpen kell elképzelni a tervek viszonyát az igazsággal, itt egy példa. A facebbokról kopizom be, itt írnak róla, de a lényeget idézem:
"Tegnap sajtóbejárás volt a Petőfi Csarnokban, ahol elhangzott két kozmetikázott adat. Ezeket az adatokat a sajtó jelentős része kritika nélkül leközölte. A Liget Zrt azt állítja, hogy a tervezett Magyar Nemzeti Galéria kisebb lesz, mint a Petőfi Csarnok. Most nem megyek bele abba, hogy milyen borzasztóan elhibázott lépés volt anno az Iparcsarnokot, majd a BNV-t, végül a Pecsát a Városligetbe telepíteni, amire az egyetlen logikus parkrehabilitációs válasz a bontás és a nagyrét visszaállítása lenne. Inkább csak az újabb trükközésről beszélnék. Ami ahhoz hasonlít, mintha lenne nekem egy kis 55 m2-es disznóólam, de tartozna hozzá egy fedetlen lebetonozott kifutó, meg egy ganédomb, és így az már 110 m2-t foglalna el a kertemből. Erre hivatkozva pedig azt próbálnám beadni egy építéshatóságnak (no meg a szomszédoknak), hogy a helyébe épített négy szint magas, 90 m2 alapterületű, alápincézett társasház valójában kisebb, mint az elbontott disznóól volt a kifutóval és a ganékupaccal.
A PeCsa alapterülete 5500 m2, magassága 12 m. A történelmi közpark nagyrétjének helyére építendő Galéria nettó alapterülete 9000 m2, párkánymagassága 25 m lesz, alatta pedig több szintben alápincézett. A 2,5-szer nagyobb épületről szemrebbenés nélkül állítják, hogy kisebb lesz az elődjénél, mert gyorsan beleszámolták a nyitott bolhapiac és az összes környező burkolat alapterületét is, így kaptak 5500 m2 helyett 11000-et. Habár a Galéria körül is lesz burkolt tér, nem is kevés, azt valahogy már nem számolták hozzá a 9000 m2-hez. Az már valahogy zöldfelület. Hab a tortán, hogy a Sanaa által tervezett épület ma már egyáltalán nem hasonlít ahhoz a pályázati blöffhöz, amellyel megnyerték a pályázatot. Eltűnt a pagoda, bedobozolódtak a légies üveghomlokzatok. Kevesebb blöff, kevesebb költészet, több brutalitás, továbbra is elhallgatott tömegarányok köszönnek vissza az egyetlen közreadott új látványtervről."
Ez nem a leendő Magyar Zene Házáról szól, hanem az új Nemzeti Galériáról, de semmi okunk feltételezni, hogy a történet másképpen zajlana, hiszen a szereplők ugyanazok.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 21222016-12-01 13:59:35
Tök fölösleges ebben a témában bármiről is vitatkozni több ok miatt is.
1. Az ára. Kishazánkban nem/sem volt még példa arra, hogy egy nagyberuházás annyiba kerüljön, mint amennyi a tervekben szerepel, meglátjuk erre mennyi fog jutni, és az mire is elég.
2. Kivágnak-e fát. Itt is meglehetősen nagy különbség szokott mutatkozni az ígéretek és a beteljesülés között, ezért ha valaki gyanakvó, nem tudom elítélni. Persze, hogy azt ígérik, nem vágnak ki fá(ka)t. Aztán majd meglátjuk.
3. A koncepció. Szépen hangzó általánosságok, ettől még akármi is lehet, jó is, rossz is, igazán a tartalom fogja eldönteni, hogy mi is ez az egész tulajdonképpen. Viszont arra nagy pénzben mernék fogadni, hogy még nagy botrányok lesznek abból felmelegítve évtizedes-évszázados vitákat, kik kerülnek bele a kiállítás anyagába. Az elmúlt hat év gyakorlatát tekintve lehet attól tartani, hogy majd valaki(k) - és gondolom az MMA környékén kell keresni ezeket a valakiket - eldöntik, kinek az életműve érdemes arra, hogy bekerüljön a Magyar Zene Házába.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2692016-11-24 00:32:58
A problémát az okozza, hogy a Zeneakadémiára rátelepült a koncertszervező központ, ahol a sok nagy fizetésű, semmihezsemértődeannálnagyobbpofájú léhűtő juttatását ki kell ga(ráz)dálkodni. A Liszt Ferenc tér 8-ból lassan kiüldöztetett a Zeneakadémia, vele Liszt szelleme, maradt egy smasszerekkel és biztonsági berendezésekkel teletömött élettelen épület. Az újranyitás óta sokkal rosszabb kedvvel is megyek oda. Nem azt érzem, hogy ez az épület a miénk-értünk lenne, hanem hogy minél hamarabb kiszabaduljak onnan. Szörnyű ezt látni és megélni.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2682016-11-24 00:23:51
Kedves Cilike!

Nem tetszettél jól megérteni, amit a kedves olv.társ írt. Amit politikai agitációs morzsának minősítettél, az a levél része volt, nem a kedves olv.társ véleménye. Ezzel a meglátásoddal te vagy az első ismeretségi körömben... Merthogy sokadmagammal együtt én is megkaptam ugyanezt a levelet több helyről is, ismerem a továbbítókat, és egyikük sem arról híres, hogy negatív politikai érzései lennének a mostani vezetéssel kapcsolatban, így 100%-os biztonsággal mondhatom, mindegyikük abszolút politikamentesen, jószándékúlag csak éppen gondolkodás nélkül továbbította az emailt. Két dologban azért egyet kell értsek veled: "tudatodat nagyban meghatározza a politikai hovatartozás." Illetve: "Nem érdemes politikai szimpátia és antipátia alapján mindent elhinni."
Bretz Gábor • 1102016-11-17 22:17:28
Gondoltam, hogy nem kell kifejtenem, de ezek szerint rosszul...igen, arra céloztam, hogy besegít. De egyébként a cikkben arról is esik utalás, hogy a nagyszülők igencsak besegítenek a család mindennapjainak lebonyolításába.
Bretz Gábor • 1062016-11-16 08:39:29
még erre is van ideje
Pantheon • 18252016-11-12 00:07:11
Robert Vaughn
Momus társalgó • 58222016-09-16 20:05:49
Érdekes, amit írsz, mert pont a viszkis rablót akartam volna felhozni még példának, annak idején olyan cirkusz ment körülötte szimpátiakeltés okán, hogy már azt vártam, mikor tüntetik ki. Természetesen nem magának a filmnek lenne az az üzenete, amiről vitatkozunk, hanem a ténynek, hogy egyáltalán készül.
Momus társalgó • 58182016-09-14 10:05:24
Nem szántam sem viccnek, sem vitaindítónak, leírtam a véleményem, mert valaki kérdezte. Nem is akarok rá több szót vesztegetni, mert csak reklámot csinálunk neki ezzel.
Egyébként igen, a filmek elég nagy részének rossz az üzenete, kezdve az akciófilmekkel, és a gyerekeknek szánt rajzfilmek legalább háromnegyedével.
És persze, nem erőszak a filmnézés, csak a dolog fordítva működik, mint a Te logikád: egy film mindenkire hat, nemcsak arra, aki előre eldönti, hogy fog-e rá hatni, vagy sem.
Ahogy például annak is van hatása, hogy bárhol bemész egy bevásárlóközpontba, dől a zenének szánt valami a hangszórókból.
Momus társalgó • 58152016-09-14 00:07:33
Mert rossz az üzenete. Lehet így-úgy magyarázni, de ha valakinek az életéről filmet forgatnak, abból példa lesz, ha akarják a készítők, ha nem. Márpedig az, hogy valaki megveszi, mert megteheti magának a termet, a közönséget, és kiáll eléjük egy minősíthetetlen produkcióval, az nem jó példa, hanem elrettentő, elítélendő. Az meg, hogy "az emberi mivoltát akarják bemutatni", nem érv. Ne akarják. Amit ez a nő tett a művészet, az érték ellen, az megbocsáthatatlan. Nem érdekel az emberi oldala, ahogy nem érdekel Hitleré, vagy Sztáliné sem, a szifilisz sem mentség, Lenin esetében sem szokás felhozni enyhítő körülményként...
Momus társalgó • 58012016-09-09 20:43:07
Florence Foster Jenkins életéről.
Momus társalgó • 58002016-09-09 20:41:49
Akkor megpróbálom két részben:
Film készült
Momus társalgó • 57992016-09-09 20:40:04
Na még egyszer.
Ide jutott a világ?
film készült...
Momus társalgó • 57982016-09-09 20:37:23
Ide jutott a világ?
film készült .
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Terem

Langer Ágnes (hegedű), Fülei Balázs (zongora)
Grieg: 3. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 45
Janáček: Hegedű-zongora szonáta
Franck: A-dúr hegedű-zongora szonáta
Műsorváltozás

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
Lajtha: 7. szimfónia, op. 63
Csajkovszkij: 5. (e-moll) szimfónia, op. 64
Élő közvetítés!

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Rumy Balázs, Kéringer Dávid (klarinét), Kántor Balázs (cselló), Schlanger Tamás (vibrafon), Rákóczy Anna (fuvola), Zászkaliczky András (oboa), Jankó Attila (fagott), Südi Bálint (kürt), Rozmán Lajos (klarinét)
vezényel, az est házigazdája: Dinyés Dániel
Művészeti vezető: Rozmán Lajos
Kondor Ádám:
Bizarre Objects XIII – 3 klarinét, cselló, vibrafon
Bizarre Objects II (az új változat ősbemutatója)
Inner Space – fúvósötös
A mai nap
született:
1685 • Domenico Scarlatti, zeneszerző († 1757)
elhunyt:
1956 • Walter Gieseking, zongorista (sz. 1895)