vissza a cimoldalra
2020-09-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11553)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (4329)
Társművészetek (2067)
Plácido Domingo (930)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4103)
Operett, mint színpadi műfaj (4551)
A MET felvételei (1212)
Erkel Színház (10716)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (648)
Polgár László (269)
Sass Sylvia (480)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4743)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4929)
Simándy József - az örök tenor (669)
Franz Schmidt (3688)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2057)
Élő közvetítések (8511)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: david28
Leírás:
Honlap:
   


david28 (311 hozzászólás)
 
A MET felvételei • 12092020-09-19 16:07:53

Lise Davidsen nagyszerű Tannhauser Erzsébet volt Salzburgban - ő még akár jó is lehet.


Erkel Színház • 107032020-09-19 02:30:43

Nem hallottam az előadást, az elvet viszont fent tartom. Ettől még persze, lehet h rosszul volt dirigálva is az egész. 


Eiffel Műhelyház • 2832020-09-19 00:56:10

Engem is érdekelt volna, de én meg maszkban nem fogok ücsörögni egy színházban. :) Van egy ismerősöm viszont, aki szereti a kortárs muzsikát, ő el volt bűvölve, Meláth Andrea teljesítményét pedig külön kiemelte.


Erkel Színház • 106892020-09-18 03:00:16

Persze, csináljunk Strauss zenéjéből barokk muzsikát hogy a törpehangú operaéneklésre alkalmatlan hangok hallatszódjanak. Aha, inkább tiltsák be a Salomét.


Erkel Színház • 106732020-09-17 13:34:29

Akkor az énekes énekeljen olyat, amiben hallatszik. Ha nem olyat választ, akkor meg egye meg amit főzött. Ön meg tegye a megfelelő helyre: ez sz.r volt.


Erkel Színház • 106652020-09-17 06:41:15

Kedves Viola!



Aki nem tudja áténekelni a Strauss-i . köztudottan óriási - zenekart, az ne énekeljen Strauss-t. Nem a zenekar vagy a karmester hibája, ha valakinek nincsen hangja.


Társművészetek • 20472020-09-16 11:19:58

Teljesen igaza van, én az elejétől fogva ugyanezen aggályaimat és ellenérzéseimet fogalmaztam meg az egésszel kapcsolatban, ez egy korábbi hozzászólásomban meg is található. annak ellenére, hogy az általa felsorolt háromból kettő még véletlen sem igaz rám :DDD


A MET felvételei • 12012020-09-16 10:40:06

Az a Norma egy tragedia,Radvanovsky kulonosen elviselhetetlen benne


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 624252020-09-13 14:37:59

Ahhoz kőkeményen el kellett volna kezdenie dohányoznia és piálnia, hogy minimum egy fél Salomét kitegyen azzal a mérges Hófehérke-hanggal. Vicc. Ne lolitás legyen, hanem tudja elénekelni megfelelő súllyal a szólamot.


Társművészetek • 20392020-09-13 14:21:33

Bár nekem aztán megvan a véleményem a metoo-s gyilkosságok (valódi ill. karakter is volt) óta egyértelműen jelenlévő liberális színházi diktatúráról; azt még én is látom, hogy Gregor Bernike, (aki inkább egy Művész Úr lánya, semmint művésznő, bár ízlés dolga) megint nagyon butát szólt, hiszen olyan eszközzel élt, amit az őt szólni kívánók eddig pont hogy elítéltek (nagyon helyesen egyébként). 


A MET felvételei • 11792020-09-13 13:44:52

Wagnerianuskent azt mondom, hogy Berlioztol a kevesebb tobb lett volna :D Susan Grahambol nem neztem ki, hogy egy ilyen formatumu foszerepet elvisz, de nagyon jol teljesitett es a tenor is. Kasszandra szerepe is abszolut mezzoszopran szerep, Voigt szenvedett vele csak, nem neki valo. Budai Livia aratott ezzel kulfoldon szep sikereket. Itthon nem is tudom, hogy jatszottak-e ezt valaha.


musical • 1942020-09-11 12:05:55

Muszáj minden topikot szétbatmolni ezekkel? Akárhol kiváncsi vagyok egy értelmes társalgásra az adott topik témájáról, folyamatosan a végeláthatatlan cikkjeidbe meg közvetítéseidbe botlok. Tudtommal ez egy fórum, nem hetilap meg műsorújság.


Eiffel Műhelyház • 2622020-09-09 13:13:39

Nem neki kell eldöntenie, eldöntötte helyette a természet: egyértelműen világos lírai szoprán, aki mezzo akar lenni, emiatt törik is már középen kicsit.



Amúgy egyetértek, ez nem színvonal. Megsértődni meg meg lehet, önkritikát kéne gyakorolni, utána színpadra állni.


Eiffel Műhelyház • 2562020-09-09 07:20:52

Cser Krisztiánnal kapcsolódtam be, így az őelőtte lévő művészek fellépéséről sajnos lemaradtam. A kommentekben azt vettem észre, mint szinte mindig: viráglelkű művészeink ill. kedves rajongóik sajnos a kritikát semmilyen formában nem bírják elviselni (tisztelet a kivételnek), persze ez szerencsére sokakat nem érdekel. :) Aki meg nem hall vagy elfogult, annak meg úgyis mindegy, mindenre bravózik. Teljesen mindegy, hogy valaki alig Charlotte hanggal mészárol Tannhäuser Erzsébetet, főszerepeket éneklő szopránként nem tud elénekelni egy O mio babbino carot vagy egy falusi böllér közönséges üvöltözésével adja elő Renátót Az álarcosbálból. De láthattunk 1920-as éveki Murnau rémfilmekből vett mimikával előadott Pillangókisasszonyt, bonviván Des Grieux-t, egy "veri ikszájting" Sztravinszkij-t, megtudtuk milyen, mikor Stázi kontessz Musette-t énekel, illetve teljesen érthetetlen választásoknak is szem ill. fültanúja lehettünk: mint az adott szerepeken és áriákon már rég túllévő Szilágyi Erzsébet és Pollione performanszokat, amikből maximum az derült ki, hogy mi nincsen már (hiába jók egyébként sok minden másban az előadó énekesek). Nekem meg a fülem érzékeny és az fájt.



Azért szerencsére ott volt a profizmusából adódóan sosem csalódást okozó Komlósi Ildikó és Kálmándy Mihály, a Covid-szünet ellenére kiváló hangi állapotban lévő Palerdi András, a hangfenomén Alexandru Agache ill. Cser Krisztián (utóbbi kettő ezúttal némileg indiszponáltan, de még így is bőven kitűntek) ill. a Canio-ária mély drámaiságát - a szituáció nehézsége ellenére- tökéletesen interpretáló László Boldizsár. 


Erkel Színház • 106282020-09-07 21:21:20

Megy a KoronaGála....


Társművészetek • 19792020-09-07 17:13:20

A Nemzeti Színház ügye merőben más volt. Ott egy Alföldi-éra után egy Vidnyánszky nyilvánvalóan megváltoztatja a műsortervet, ezt el is várták tőle azok, akik őt támogatták + szintén sokan távoztak, illetve meglebegtették távozásukat, s azt se felejtsük el, akkor Vidnyánszky új srác volt, meg kellett felelnie, önálló elképzelései aligha akadtak, vagy ha akadtak, csak felső beleegyezéssel valósíthatta meg őket. Most azért merőben más a helyzet. Egy egyetem vezetése is különbözik ettől, ott közönség sincsen, belül kell megoldani a különböző kérdéseket, konfliktusokat. Nem azt mondom, hogy Vidnyánszky példásan viselkedett az ügyben, de egy élőláncos tiltakozást anélkül, hogy tudnánk, hogy mi várható, mik az elképzelések, ugyanolyan szélsőségesen előítéletes viselkedésnek tartok, mint ami ellen titlakozásként ez az ötlet a gyakorlatban is megszületett.


A MET felvételei • 11712020-09-07 14:44:52

Visszaolvastam :D Az iróniát kérem észrevenni :D


Társművészetek • 19772020-09-07 14:33:23

Nem akarok megint kötekedni, meg a lázadó ifjúságba (magam is alapvetően lázadó vagyok, bár ifjú már egyre kevésbé) belekötni, én őket sajnálom. Először is valószínűleg sok fogalmuk nincsen róla, hogy kell egy egyetemet vezetni. Másodszor pedig azok az oktatók, akik fogták magukat és kollektíve felmondtak, ott hagytak csapot-papot; nekik mennyire volt fontos az egyetem és a hallgatók ugy en bloc? Mert nekem ez eléggé visszatetsző. Azért mert egy politikai indíttatású (?) kinevezéssel nem feltétlen értenek egyet, nem kell rögtön Reichstagot gyújtani. Vidnyánszky elmondta, hogy le akart ülni az SZFE vezetésével tárgyalni az irányvonalakról. Annyira ő se hülye, hogy odamegy újként s az addig tekintélyes szakmát fogja és csak azért mert őt a "párt" nevezte ki, autoriterként lefokozza meg fittyet hány az ott tanítók és a korábbi vezetők véleményére. KIzárt dolog, hogy ez intézmenyeken belül így megy, ahogy például a helyi önkormányzatok szintjén sincs az a fajta jobboldali rémuralom, amiről beszélnek sokan sok helyen. A legtöbb párt szakmai kérdésekben kihagyja az ideológiát, helyi és intézményi szinten igenis össze tud dolgozni liberális, konzervatív, kerersztény, autista, posztkommunista, homo-és heteroszexuális is. Ha nem így lenne, hanem pusztán a hülye ideológiák irányítanának ez az ország már régesrég összeomlott volna. Az országos kirakatpolitikának az a dolga, hogy sárt dobáljon, de azért egyéb szinteken ennél jóval színesebb és értelmesebb a paletta. Ha hiszik, ha nem, sok példát láttam már erre.


A MET felvételei • 11692020-09-07 14:18:24

Nem értem, miről beszél, abszolút disztingválok itt :P


A MET felvételei • 11642020-09-05 04:15:48

Hát ezt a Porgy és Besst látva meg elgondolkodtam, hogy ilyen előadások megtekintése után nem érzi-e a MÁO Porgy-ján dolgozó vagy abban játszó duplán, sőt triplán nevetségesnek magát?


A MET felvételei • 11632020-09-04 22:30:27

Es Susan Graham kb sose volt olyan jo mint itt. Petersen hangilag tokeletes a foszerepre, igazi jeges vagos hang, de az alakitast mintha kicsit tul rutinbol hozta volna 18 ev Lulu utan. A karmester nehol erzelemmentesen osszecsapta a zenet, foleg a vegen, az elegge fajt azert. A darabot speciel itthon is musorra lehetne tuzni. Ralik es Komlosi tokeletesek lennenek ra es Agache is Dr. Schönként, bár o ilyen moderneket nem szokott vallalni.


A MET felvételei • 11582020-09-02 23:37:21

Nem akarok már megint izé lenni, de ha egyszer ez a véleményem, akkor ez a véleményem. Ebbe a Peter Grimes-ba berakták az összes olyan énekest, aki másra valszeg alkalmatlan lenne, mert ez modern és biztos nem hallatszik annyira (Racette a tipikus példa...). De hallatszik. Viszont Runnicles szerintem nagyon jó, izzik az egész, amúgy is ez a legjobb Brittentől magasan.


Marilyn Horne • 4832020-09-01 14:34:31

Kivéve, ami nem. :D (pl. az olasz drámai mezzo szerepek)


A MET felvételei • 11572020-09-01 14:15:27

Akkor bocsánat, félreolvastam.


A MET felvételei • 11552020-09-01 14:06:11

Friedrich filmjében Rysanek Elektra volt. :) Az a film egy zseniális mű. Várnay mint Klütaimnésztra, elképesztő.


A MET felvételei • 11532020-09-01 13:41:51

Ez az Elektra totális unalomba fulladt sajnos, Salonentől az isten mentsen legközelebb. Stemme ehhez már kevés nekem, Meier sosem volt Klütaimnésztra és Owens is csalódás; a legjobb még Pieczonka volt. A salzburgit mondjuk senkinek nem ajánlom, akkor már inkább a MET, de inkább ez: https://www.amazon.co.uk/Strauss-Elektra-Inge-Borkh/dp/B00000E4S0


Társművészetek • 18972020-08-31 20:43:55

Eh. Szoval ha konzervativ meg turul az a baj, ha sok a szex meg libsi skandallumot csinal, akkor meg az....


Marilyn Horne • 4802020-08-31 17:34:11

https://www.youtube.com/watch?v=U1GLMqmZ8mE



Ez egy csoda. Emma imája Rossini: Zelmira című operájából.


Marilyn Horne • 4792020-08-31 17:12:13

Elsősorban mezzo és alt-fanként nekem is kihagyhatatlan :) Magyar csoportja van?


Társművészetek • 18922020-08-31 17:01:05

Teljesen egyetértek, annyi különbséggel, hogy szerintem nagyon is megérdemli a régi SZFE amit kap. Ideológiai alapon, csakazértis kígyót-békát kiabálnak VA-ra mindenféle megalapozottság, racionális érv és konkrét indok nélkül. A fogyó levegőtől nyivákoló kislufinak miért legyen sikere a hőlégballon ellen?


A MET felvételei • 11442020-08-31 16:32:09

Smirnovával az éneklése volt a legnagyobb probléma. Ilyen hamis, alulintonált Ebolit még az életben nem hallottam, nem beszélve a rémesen knödel-hangú közép-és mélyregiszteréről. Végig negyedhangos csúszásokkal énekelt, meg egy tartott hangon megszólaltatott három különbözőt. Irigylem, aki nem hallja, sajnos én szenvedek ettől a körülénekléstől.


A MET felvételei • 11432020-08-31 16:30:20

Lett volna, ha a MET kedvenc "boytoy"-a le tudta volna vezényelni.


Edda Moser • 1132020-08-31 04:02:42

11 éve nem írt senki ehhez az óriási énekesnőhöz... a Mozart iránti szeretetemet neki köszönhetem elsősorban, és csak utána a zeneszerzőnek.


A MET felvételei • 11352020-08-30 22:35:13

Ahhoz nem kell a 21. század, bőven találni kiváló színészi alakításokat a 60-as, 70-es, 80-as években is, sőt korábban is. Arról nem beszélve, hogy az operában a HANG-gal kell elsősorban játszani, kifejezni valamit, ez pedig anélkül, hogy valaki nem tudja rendesen elénekelni a szólamát nem megy. Az az alap, utána jön minden más. Ma pedig az alap hiányzik sok esetben, enélkül tőlem Meryl Streep meg Al Pacino szintű színészi alakításokat nyújthatnak a szereplők, nem lesz hiteles, nem lesz komplex, nem lesz jó az alakítás, mert VALAMI hiányzik. Valami, ami a legfontosabb lenne.


A MET felvételei • 11342020-08-30 22:31:52

Nézet-Seguinnek szólhatna valaki végre, hogy nem John Williams: Star Wars-át vezényli, hanem egy Verdi-operát. Semmilyen zenei íve nincs annak, amit csinál, nincs katarzis, hatásvadász kitörési pontok vannak, mintha egy filmzenét vezényelne. Tönkrevágja az egészet. Furlanettonak, Poplavskayának és még Alagnának is vannak jó pillanatai; Keenlyside és Smirnova azonban tragédia.


A MET felvételei • 11202020-08-30 00:41:22

20. szazadi es kortars operakban ma is tud kifogastalan (v legalabb jo) eloadasokat produkalni a MET.


A MET felvételei • 11122020-08-29 12:55:02

A tegnapi Ballo katasztrofa volt ugy, ahogy volt. Az ot foszereplobol egy volt ertekelheto (Stephanie Blythe mint Ulrica). Nem tudom ilyen eloadasokat minek vesznek egyaltalan dvd-re, az amerikaiak nyilvan suketek.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623692020-08-23 20:42:14

Ebbe a "rémesen fertőző" vírusba ne menjünk inkább bele... egyéb valóban fertőző vírusoknál is egy hatásos módszer van: kézmosás és az arcunkhoz, szemünkhöz nem kell nyúlni. Az, hogy ezt a magyar (meg úgy általában a világ) képtelen elsajátítani, inkább dehumanizálja magát és fuldoklik, az már más kérdés.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623662020-08-23 19:11:53

Bizonyítottan nem gátol semmit, csak dehumanizál és félelmet kelt. Meg fullaszt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623652020-08-23 19:11:52

Bizonyítottan nem gátol semmit, csak dehumanizál és félelmet kelt. Meg fullaszt.


A MET felvételei • 10942020-08-23 17:20:53

Pedig Del Monaco micsoda Wagner-tenor lett volna. Ez abból az egy szem énekelt Siegmundjából már kiderül. Amúgy igen, Morris bariton - bassz nélkül.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623592020-08-23 17:17:45

Cselekvőképességük tudatában feltételezhető azokról, akik közösségbe mennek, hogy nem félnek az árnyékuktól is. Így talán el is lehetne felejteni a maszkban büfézést.... Aki retteg tőle meg veszélyeztetettnek érzi magát, az ne menjen ilyen helyre. Akinek olyan gyenge az immunrendszere, hogy egy vacak influenzát se kaphat el, azt már nem védi meg egy maszk az előtérben.


A MET felvételei • 10912020-08-23 15:58:01

Nem minden drámai baritonszerep való minden drámai baritonnak, Morris egész lényétől olyan messze van Scarpia, mint innen New York. De nem kell mindenkinek mindent tudnia, Gobbi meg nem lett volna jó Wotan.


A MET felvételei • 10882020-08-22 23:54:38

A pályája csúcsa egyértelműen a Wagner-szerepkör volt, de az említett Don Giovanniban is óriási volt. Tisztán basszus szerepben kevésbé tetszik, lévén, hogy nem volt az, de azokat is jól megoldotta... egy ideig. 


Kolonits Klára • 11802020-08-22 22:47:39

Remélem mindenki belekukkant a youtube-on az Építsünk énekest sorozatba! Akit érdekel az énektechnika és annak rejtelmeit régóta szereti tanulmányozni (mint pl. én is), annak igazi kincs a csatorna. Rengeteget lehet tanulni nem csak énektechnikából, hanem életből is: minden videó egy kis göngyszem egy pályája csúcsán lévő VALÓBAN REMEK énekesnőtől, akit nem valami mitikus őstehetségként repített fel a szakma, ebből kifolyólag tudja, hogy mit miért csinál, mi az a bukás, a küzdelem, a munka, s ennek megérdemelt gyümölcsét is megfelelő önreflexióval és intelligenciával tudja kezelni. Egy videó van, ami kicsit szúrja a szemem, de ki vagyok én ahhoz, hogy... :) A csatorna 99%-a egyetemi tananyag kéne, hogy legyen. Szóval youtube-ra fel, növelődjön az a nézettség!


A MET felvételei • 10862020-08-22 22:39:01

Én nagyon nagy Morris-fan vagyok, kiváló énekes, de idős korában ezeket a döntéseit én sem értem... 


Eiffel Műhelyház • 1912020-08-22 22:37:52

Egy gyümölcsöző munkakapcsolat.


Eiffel Műhelyház • 1802020-08-21 23:48:02

Azt üdvözlöm, hogy minden hangfaj képviseltette magát a legmagasabb szoprántól a basszusig, de tényleg mindenki ennyire kifogástalanul jó volt? Én nem ezt hallottam....


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623312020-08-21 22:29:23

Olasz tudasod ketsegtelenul az enyemet veri (nem nehez), ugyhogy ezuttal egy kiskapuval elismerem a gyozelmet: Oscar biszexualis esvagy szexfuggo volt, aki a legyet is ropteben :D :D :P (egyebkent az is nyilvanvalo, hogy abban a korban nem irtak volna olasz operat, ahol ferfiszereplo ferfire utal egy abrandozos vallomasban, szoval lehet a rejtettebb jeleknek is relevanciaja megha nem is feltetelezunk egy Alarcosbal mogott olyan magas szellemi tartalmat, mint egy Srauss-opera librettoja mogott.)


Bánk bán • 29972020-08-21 12:25:54

A másik oldal nyilatkozatai éppúgy bűzlenek az ideológiától csak az "elfogadás", a "tolerancia", a "szeretet" és hasonló hamis maszlagok mögé bújva, ugyanaz az erőszakos, nekik nem tetsző embereket gusztustalan módon eltávolító kivégző diktatúra, s igen, a színházi világban én elhiszem, hogy nagyon erősen működik a vörös NER. A narancs NER legalább nyílt lapokkal játszik (ettől még nem lesz feltétlen elfogadható). De mint írtam, nem akartam ebbe belemenni, ez az én véleményem, az is marad, slusspassz.


A MET felvételei • 10702020-08-21 12:22:18

Őszülő az nem aggastyán :P Nekem is van egy csomó ősz hajszálam, pedig a 40 azért még nincsen közelebb. :)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623272020-08-21 12:18:05

Ne haragudj, de ez a hozzászólás hemzseg a sztereotípiáktól. Csak homoszexuális zenetörténész állapíthatja meg egy szereplőről hogy homoszexuális kizárólag részrehajlás okán? És egy heteroszexuális szerző nem írhat meleg karaktert az adott műbe, csak azért mert ő heteroszexuális? (mellesleg a három szerzőnek nem ismerjük a pontos szexualitását, az hogy volt feleségük, esetleg gyerekük nem jelent semmit, főleg abban a korban). Én pedig eléggé indokoltnak látom Oscar nemi identitásának ilyetén történő megjelenítését és én a zenében ill. a librettoban is találok erre utaló jelet (amikor René meg akarja tudni a titkát, ahogy írtam is, illetve az áriái is kifejezetten nőies vezetésű dallamok, nem is beszélve arról, hogy a hangfekvés magas szubrett vagy kevésbé bonyolult lírai koloratúrszoprán, egy picit sem akar vele férfias hatást kelteni - írhatta volna éppenséggel mezzoszopránra is). Oscar maga a femininitás, egyáltalán nem egy Octavian vagy egy Cherubino típusú valóban fiús nadrágszereplő, hanem egy cserfes meleg fiúcska (nyunyóka, ha már ma úgyis divat lett ez a szó. :D :D :D). Sokkal inkább megalapozottnak látom ezt, mintsem a Don Carlosos "sok zenetörténész által igazolt (?)" mondvacsinált megállapítást Carlosról és Rodrigoról.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623212020-08-20 23:23:00

Erre a homomókus témára én csak egy referenciát tudok mondani: az Álarcosbál Oscar-ja elvileg vállaltan homoszexuális karakter. Mivel a király, akiről mintázták a Riccardot, a való életben szintén a férfiakat kedvelte, - akkoriban azonban ezt nem lehetett egy főszereplőnél megjelentetni -, így Verdi megírta a magashangú Oscar karakterét, aki azzal küldi el René-t, hogy akármilyen csábos kinézetű is, nem fogja elárulni neki titkait. :)


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 623202020-08-20 23:19:27

Ha komolyan, akkor köszi. :D


A MET felvételei • 10582020-08-20 23:18:11

Én nem szeretem sem a hangját, főleg mióta mesterségesen sötétít, olyan mintha egy gombóc lenne a torkában, ízléstelen meg az is, amit sokszor a szólamával csinál. Öncélú, a szerepformálása pedig one-woman show, mindig Anna Netrebko a dívás, szinte Mariah Carey-s Las Vegasos allűrökkel. De van, amiben jó volt, például az a bizonyos Traviata vagy orosz operák, mint ez is. De a drámai nagyasszonyt nem tudom elhinni neki sajnos.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622962020-08-20 11:22:14

Baroque music: "Hold my beer."


A MET felvételei • 10522020-08-20 00:43:43

De.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622762020-08-20 00:42:56

Nemtom melyikre gondolsz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622742020-08-19 22:45:06

Nem korfüggő ez... ;) Engem nem zavar a meztelenség, ha van célja. Ha serdülő fiam, lányom lenne, akkor sem. Én vagyok a szülője, nekem kell tudni elmagyarázni ezeket a dolgokat is tabuk nélkül. Ehhez a művészet csak segítség lehet. Az öncélúságot, erőszakos liberalizmust én se szeretem... Amúgy ez a komment legalább vicces, nem úgy mint E.D. kommentjei :D :D 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 622702020-08-19 20:07:38

Az, hogy a közönség mit akar tudomásul venni és hogy mi a valóság, az nem mindig korrelál. Sőt. Az csak tiszteletre méltó, ha valaki a popularitás ellen megy és azt mutatja meg, ami valóban létezik, ahelyett, amit szeretnénk, hogy létezne. Az operák totális átírását ettől még nem támogatom, ettől függetlenül írtam azt, amit. Kortárs művekben nem kéne hogy valakinek különösen feltűnjön és lovagoljon egy leszbikus, meleg, transznemű karakteren. Ez is van, van létjogosultsága s pont, hogy a közönség pukkasztott reakciójától lesz akkora nagy botrány. A konzervatív közönség teszi azzá. Vannak darabok, ahol egy teljesen természetes elem lenne ez, ha végre benyelnék ezt is, nem csak a karót. :)


Bánk bán • 29922020-08-19 18:12:47

Háttér"hatalom"-nak nem mondanám. Politikai indokból megtervezett és elkövetett nyilvános kivégzésnek igen. De egyszer már belementem itt, többet nem szeretnék. :)


Bánk bán • 29902020-08-19 17:49:54

Eszenyi kapcsán igaza van. És abban is, hogy a másik oldal sokadjára bizonyította, hogy semmiben sem jobb, mint az ellenfele. De ennyit erről. Ez nem befolyásolja a mai előadás színvonalát... 


Bánk bán • 29892020-08-19 17:27:13

Lesznek itt nagyobb gondok is annál, mint hogy Molnár Levente bariton egy tenor -, és Mester Viki lírai mezzo egy drámai szerepben.....


A MET felvételei • 10502020-08-18 14:57:18

Szoktak, csak nem az olaszoknál. :)


A MET felvételei • 10492020-08-18 14:52:57

Pff... Igen, ma fura ha valakinek van operai minőségű nagy, drámai hangja, nem fába szorult moszkítóként orrhangon cincog. Trisztánhoz nagy, erős hang kell. Stemme pedig borzalmas volt a Turandotban, ebben teljesen mást hozott.


A MET felvételei • 10412020-08-17 23:02:05

https://www.metopera.org/season/on-demand/opera/?upc=811357018729



Parancsolj. A többiek olyan jók voltak, hogy még Papét is felhúzták közepesre.


A MET felvételei • 10352020-08-15 23:46:14

Ha jol enekelnenek benne, akkor erdekes lenne, igy egy vicc.


Erkel Színház • 106242020-08-15 11:34:15

Tehetségtelen ripacs.


A MET felvételei • 10282020-08-14 13:01:04

Lényegesen jobb választás, mint Garanca vagy Rachvelisvilli.


Erkel Színház • 106222020-08-14 12:59:27

Szinetár-worship. Engem is zavar, - ahhoz ugyan fiatal vagyok, hogy a munkássága egészét megítéljem -, de amit láttam tőle azok alapján egy tehetséges iparos, legkevésbé sem akkora zseni, amekkorának lépten-nyomon beállítják.


Wagner-felvételek • 3042020-08-14 11:54:55

Ez bizony nalam is igy van.


Wagner-felvételek • 3022020-08-14 00:26:41

Az tény amúgy, hogy Strauss jobb volt nála, főleg mint művészetfilozófus, de Wagnerre azt mondani, hogy csapnivaló... Kanthoz képest biztosan, de nem is az volt a fő profilja. Ő volt az első, aki újra intellektust vitt a zenébe a romantikus "hogy képzeljük el az urak életét a szántóföldről" évszázadban.


Wagner-felvételek • 3012020-08-13 22:48:47

A zenetörténész meg azért zenetörténész, hogy a zenéről írjon jókat (vagy rosszakat), ne másról hülyeségeket :P


Wagner-felvételek • 2982020-08-13 18:34:48

Mindenkor a legnagyobb kedvencem. Itt hagyok egy szösszenetet róla, amit pár hónapja írtam. Aki nem tette még (bár aki szereti Wagnert és a Trisztánt, az kizárt, hogy kihagyta), hallgassa meg. :)



"Mi mást posztolhatnék RICHARD WAGNER 207. születésnapján... Mit klasszikus zenei berkekben csak szimplán "az évszázad felvételé"-nek tartanak, Wilhelm Furtwängler 1952-ben dirigált és felvett monumentális TRISZTÁN ÉS IZOLDÁ-ja.



Azt mondják mindenkinek vannak olyan művek- több vagy csak egy-, amiben megtalál mindent, amit valaha keresett (már ha a művészeti ágakban keres egyáltalán valamit): A ZENE, amely tetőtől talpig a bőre alá, a zsigereibe kúszik, eggyé válik vele, nos nekem ez az. Ha nem hallgathatnák holnaptól semmi mást, csak a Trisztánt, tulajdonképpen kiegyeznék azzal is.



Egy zenei, irodalmi, színházi epikus mű a szerelemről - írhatnánk, de ez annyira egyszerű és világi megfogalmazás, pedig tulajdonképpen erről van szó. Az érzelmek legszélesebb, legvalódibb palettáján játszó, brutálisan őszinte tükröt mutató, az érzelmek által befolyásolható emberi jellemet lehető legnagyobb mélységeiben megmutató tragédia. A legősibb, legösztönösebb emócióinkból épít fel két karaktert, melyek, - bár természetfelettinek tűnő erők befolyása alá kerülnek - (s ez Wagnernél sokszor van így), a lehető legreálisabban átélhető folyamatokon mennek keresztül, amit a tudatalattink tud, s ettől válnak fikcióból ijesztő valósággá.



A szimbólumok, az elvont fogalmak folyamatos egymásnak ellentmondó kettőssége adja a mű legfontosabb jelentéstartalmát: az élet és a halál, a nappal és az éjszaka vagy a szenvedés és boldogság, illetve a szerelem és a gyűlölet ebben a műben egy és ugyanaz. Wagner kétségbeesetten próbálja keresni a választ az elérendő és vágyott boldogság fogalmára; s mint az igazi nagy gondolkodók, a végére rájön, hogy ilyen talán nem is létezik: boldogságmorzsák vannak csak elrejtve a világban, s azért születtünk ide, hogy minél többet összegyűjtsünk ezekből. Aki pedig szerelmes, az ezekből túl nagy dózissal kap ahhoz, hogy ne fizessen érte borsos árat.



Sokan túl teátrálisnak vagy régimódinak, esetleg feleslegesen fatalistának, pesszimistának tartják ezt a szerelemfelfogást; azonban, ha valaki meghallgatja a több mint félórás szerelmi duettet, ami a hömpölygő gyönyör, két ego mámoros egybeolvadása és szinte a fizikai testet elhagyó túlvilági "agapé" zenei megtestesülése - kizárt, hogy Wagner ne a pozitív érzések miatt írta volna meg ezt az operát. Pont azért állítja szembe ezt a létformát a halállal a végén, hogy érezzük, mennyire kicsi, mennyire pórias a materialista létünk egy ilyen transzcendentális állapothoz képest, s mégis inkább mit értékelünk jobban, mire vigyázunk jobban, mennyire bízhatunk az emberi elme e világi preferenciáiban, holott mennyi dologra lehet képes az ember, amivel nincs is tisztában.



Wagner a Siegfrieden dolgozott éppen és azt szakította meg, mikor megírta a Trisztánt, s tulajdonképpen érthető - hogy ott miért pusztul el a leghatalmasabb isten, miért pusztulnak el a saját magunkat megnyugtató illúzióink; Wagner könyörtelenül ráncigál minket vissza a Földre, hogy itt, saját magunkban és a szeretetben keressük a megváltó boldogulást - a Trisztán erre a példa, a megoldás, ami aztán vágyálom marad, mert ilyen formában "istenekké" kevés ember képes válni a Földön. Az elme, a "túlértékelt" emberi ész megtestesítői, s Trisztán és Izolda ellenpontozásai a műben Marke király és Brangäne - ők itt maradnak - szomorúan, keresgélve, értetlenül, ahogy mi is a nézőtéren/magnó előtt (Brangäne elhaló, éteri hangja a földi lét baljós könyörtelenségével intelmében vagy Marke király drámai monológja mind az ésszel és racionálisan nehezen magyarázható folyamatokból való teljes kívül maradást jelképezik).



Egy nagyon bonyolult és nehéz műről van szó, minden hallgatásnál közelebb kerül az emberhez. Első hallásra fel kell dolgozni, mert az embert megrázza és nem érti, miért, aztán szép lassan megérti vagy azt hiszi hogy megérti, és jön egy újabb hallgatás, ami még egy réteget bont le a drámáról, az ember néha úgy érzi, hogy nem is ember írta, hanem valami boszorkányos csalás van benne - Wagner pedig pontosan ezt akarja...



Persze ehhez kell egy tökéletes karmester Furtwängler személyében, aki úgy vezényel, mintha ő lenne a kotta, ami ott helyben íródik, és tökéletes énekesek, itt azonban teljesül minden: Kirsten Flagstad és Ludwig Suthaus után alig-alig lehet mással ugyanilyen szinten szeretni ezt a művet (még akkor is, ha a mélyebb hangfekvésű Flagstadnak a szerelmi duett magas "c"-inél besegített Elisabeth Schwarzkopf), - persze azért érdemes azért más interpretációkat is meghallgatni belőle.



A többiek: Joseph Greindl, Blanche Thebom vagy Dietrich Fischer-Dieskau mind a német zene interpretálásának kiválóságai, abszolút revelációk szerepeikben a műfaj legmagasabb színvonalú alakításait nyújtva.



Úgy nem lehet meghalni, hogy valaki egyszer végig nem hallgatta ezt a művet, de vigyázat - ha szívvel-lélekkel megpróbálja megérteni, mást se akar majd hallgatni, minden kevesebb lesz ennél."


A MET felvételei • 10242020-08-13 16:32:42

Ez viccesnek indult, de a végére nem lett az. :'(


A MET felvételei • 10212020-08-13 12:49:09

A Kékszakállúban bőven van annál is több, mint amit Székely kihozott belőle, de kétségtelenül óriási alakítás. Egyébként ha már Kékszakállú, nekem nagyon tetszett a legutóbbi MÁO-s (Erkeles) Kasper Holten-féle rendezés is Komlósival és Palerdivel, teljesen új megvilágításba helyezte a művet, még ha néhány színpadi actioval nem is teljesen értettem egyet, az egész szellemisége nagyon eredeti és intelligens volt. de ez is OFF OFF OFF


Cecilia Bartoli • 8812020-08-13 11:30:13

Nekem tobb kozom van Carmenhez, mint neki a Normahoz.



 


A MET felvételei • 10192020-08-12 22:46:00

No en meg az alomvilagot nem szeretem, igy nekem kevesbe tetszenek a habos-babos feluletesebb rendezesek. Sajnos a modern rendezok nagy tobbsege a masik vegletet uzi, a darab es a zene ellen rendeznek. Szekely Kriszta azon kevesek egyike, aki megtalalta az arany kozeputat. Levette a giccset a darabrol, de meghagyta annak ami: Offenbach csipos humoru operettjenek.


A MET felvételei • 10152020-08-12 20:11:57

Márpedig ez a Kékszakáll fantasztikusan jó volt! Merem állítani, hogy a darabban önmagában nem volt ennyi, mint amennyit Székely kihozott belőle.


A MET felvételei • 9932020-08-12 00:50:45

De basszus, a művész nem érzi, hogy nem neki való? Néha azt érzem, hogy az operaénekesek (különösen a szopránok és a tenorok) valami emelkedett, rózsaszín, rizsporos álomvilágban élnek, ahová ne akarjon betörni a plebs-ből senki megmondani, hogy neki mi a jó, mert ő diverse művész. Ne diverse legyen, hanem éneklje el jól, amit el tud jól énekelni. Nem fontos a művészet, a darab, a szerző, a saját művészi színvonala? Sztárnak megy vagy művésznek? Vagy az intelligencia hiányzik? Tisztelet a kivételnek természetesen.


A MET felvételei • 9922020-08-12 00:50:42

De basszus, a művész nem érzi, hogy nem neki való? Néha azt érzem, hogy az operaénekesek (különösen a szopránok és a tenorok) valami emelkedett, rózsaszín, rizsporos álomvilágban élnek, ahová ne akarjon betörni a plebs-ből senki megmondani, hogy neki mi a jó. Pedig... nem fontos a művészet, a darab, a szerző, a saját művészi színvonala? Vagy az intelligencia hiányzik? Tisztelet a kivételnek természetesen.


Erkel Színház • 106032020-08-11 23:39:40

Szerintem ez mindenkinek csak jobb így. Ma mar mindenből musicalt írnak. Anettkából bezzeg készült opera is.


A MET felvételei • 9852020-08-11 17:32:27

Viszont mennyire nagyszerű karakterszerepekben (pl. Madame De Croissy-nak lélegzetelállító volt, pedig az hangra egy alt (!) szerep, mégis megrendítően hozta). Ebben szörnyű.


A MET felvételei • 9762020-08-11 14:35:50

Teljesen egyetértek.


A MET felvételei • 9672020-08-11 00:41:27

Erre a hétre egy klasszikus Rigoletto (bár itt nem Sutherland lesz a Gilda, de az a produkció) és egy szereposztás alapján elég jónak ígérkező Luisa Miller mellé betették a MET valószínűleg legrosszabb előadásait. Turandot Stemmével, Manon Mattilával, Carmen egy dögunalmas "mezzoval" és az Alagna-Kurzak házaspárral és egy nonszensz Trisztán Deborah Voigt-al, herélt hangú Trisztánnal és szörnyedelem Brangänével. És még Bohémélet is lesz... Jó szórakozást! Brr


A MET felvételei • 9592020-08-09 23:51:12

Én is azt mondom: legyen kifejező ereje, értse a szerepet, de legyen hozzá olyan hangja, amilyet a zene és a kotta megkövetel. Nem feltétlen zárja ki a kettő egymást, páran itt lent már majdhogynem kizárólagossá tették, hogy vagy csak az egyik vagy csak a másik van meg. Én is arra szavazok, ahol mindkettő jelen van, szerencsére sok példa van erre is. :)


A MET felvételei • 9552020-08-09 23:16:33

Nem, de itt most a hangjáról beszéltünk. Egyéb készségeit senki nem vitatta, legalábbis én nem láttam, csak azt hogy a hangja nem bariton. Ezt pedig szerintem meg lehet vitatni egy olyan műfaj fórumán, amiben igen nagy részben szól a vocéról. Ha prózai színészeknél példáloznak a hangjukkal, az pl. engem is idegesít, mert bár ott is fontos, nagyon nem elsődleges. Attól nem lesz valaki jó színész, hogy szépen beszél. Erős, hősies bariton hangon viszont énekelhet valaki érzelmek meg kifejezőerő nélkül, attól még az egy jó bariton HANG lesz (maximum nem lesz jó bariton MŰVÉSZ), s különbözik egy tenortól is adott szerepben, nem a tenor javára. Hogy inkább énekeljen-e gyengébb hangon de átéléssel valaki René-t vagy Amfortast; vagy kevesebb érzelemmel, de nagy, igazi hősi hangon, arról persze lehet vitázni, de mások a szempontok.


A MET felvételei • 9512020-08-09 13:27:18

Ezzel is egyet lehet érteni, de ez egy másik aspektus.Biztos, hogy Nucci összességében sok igazi, unalmas drámai baritonnál jobb, mert egyéb képességei sokkal jobbak, mint másoknak, de itt most én speciel csak a szűken vett hangról mint fizikai jelenségről írtam.


A MET felvételei • 9482020-08-09 12:50:09

Megsérteni senkit nem akartam, de mi értelme van véleményt mondani, ha nem őszintén teszi az ember? Nekem pl.Sass a kedvenc Lady-m, pedig pontosan tudom, hogy nem volt drámai szoprán hang, maximum lélek, nem veszem sértésnek, ha valaki ezt az orrom alá dörgöli. :)


A MET felvételei • 9472020-08-09 12:47:15

Amfortasnak egyebkent remek volt, meg ha a hang nem is az, de megrendito atelessel enekelte. Wotan, Hollandi es Telramund mar nagyon nem.


A MET felvételei • 9452020-08-09 12:41:36

Persze ertem, Nuccinak szemelyesen nem is mondanam :)


A MET felvételei • 9432020-08-09 12:31:00

Meg mindig nem ertem, miert lefokozas az, ha valakirol azt mondom, hogy tenor. Ez nem szidalom, max ha az intelligenciajara ertem :) De Nuccit en is szeretem, kivalo eloado, de hangra nekem ahhoz a fach-hoz amit enekelt, szinten keves. VISZONT volt amivel potolja, s ez a kifejezoero.


A MET felvételei • 9382020-08-09 11:20:58

Az nem ertekmero es hangfajmeghatarozo, hogy a kozonseg kit minek tart. Atto a tenorhang meg tenorhang marad. Nuccinal is meg Hampsonnal is (meg sokan masoknal is). Szerintem errol ennyit eleg.



 


La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 1752020-08-08 21:29:00

Nem volt jó ötlet.


A MET felvételei • 9312020-08-08 21:05:20

Ő bariton volt, de nem az izmosabbik fajta. :)


A MET felvételei • 9242020-08-08 12:14:35

Nem emlékszem erre :O


A MET felvételei • 9232020-08-08 12:14:32

Nem emlékszem erre :O


A MET felvételei • 9222020-08-08 12:14:29

Nem emlékszem erre :O


A MET felvételei • 9202020-08-08 02:09:52

No de MA PARSIFAL. KI NE HAGYNI. Meier és Moll mellett ott van Jerusalem is a csodálatosan drámai hangjával. Így kell énekelni, játszani Wagnert. Ha élne, biztosan büszke lenne.


A MET felvételei • 9192020-08-08 02:04:16

Sőt ettől még jó énekes is lehet. Hampsont ugyan nem kedvelem, de pl. Teresa Berganza kiváló énekesnő volt, annak ellenére, hogy maximum egy másik univerzumban volt mezzoszoprán a hangja.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:30 : Budapest
Duna Palota

Rudnyiczky Tatyjana, Csáky-Bogár Rita (hegedű), Szkordilisz Emília, Farkas Anna (oboa), Radnai Róbert (brácsa), Demeter László (fuvola), Révész Márk (kürt)
Duna Szimfonikus Zenekar
vez.: Deák András, műsorvezető: Zelinka Tamás
"Középpontban a versenyművek"
Bach: d-moll kettősverseny, BWV 1043
Marcello: d-moll oboaverseny
Stamitz: D-dúr brácsaverseny, op. 1
Mendelssohn: e-moll hegedűverseny (fuvola változat), op. 64
R. Strauss: 1. (Esz-dúr) kürtverseny, op. 11

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Bakonyi Anikó, Turpinszky Gippert Béla, Miksch Adrienn, Huszár Anita, Vághelyi Gábor, Kiss András, Laczák Boglárka
Sinfonietta Erudita (művészeti vezető: Tötös Krisztina)
Vörösmarty Vegyeskar (karigazgató: Gyombolai Bálint)
rendező Toronykőy Attila
Vezényel: Oberfrank Péter
Ruszalka, a vízitündér
Antonín Dvořák operája nyomán

14:30 : Budapest
BFZ próbaterme

"Kakaókoncert"
ismétlés: 16:30

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Varnus Xavér (orgona)
2021. február 17-ére halasztva
Elmarad

18:00 : Budapest
Hubay Zeneterem

Czabán Angelika - ének
Granik Anna - zongora
Detvay Mária Marcella - hegedű
Tóth Armand - fuvola
Händel: Neun deutsche Arien IX. HWV 210
Flammende Rose, Zierde der Erden (B.H.Brockes)
Schumann: Suleika dala (W. Goethe)
Holst: Négy dal (Anonym)
Poulenc: La Courte Paille (M. Caréme)
Farkas F.: Le Sylphe (P. Valéry), Pour Isabelle (Ch.
Baudelaire)
Tóth A.: Töredék-dalok (Arany J.), Álomdalok
(Gárdonyi G., T. Arghezi, Tóth A., R. M. Rilke)
Ligeti Gy.: Három Weöres dal
II.

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Jake Heggie: Ments meg, Uram! (Dead Man Walking)
Elmarad
13:00 : Tállya
Művelődési Ház

Miskolci Szimfonikus Zenekar
"Kerekdomb Fesztivál nyitókoncert"
Haydn: "Az este" szimfónia No. 8
J.S. Bach: h-moll zenekari szvit, Bourrée, Polonaise, Menuet és Badinerie tételek
Mozart: Kis éji zene
Weiner I. divertimentó Op. 20

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Szutrély Katalin, Pintér Ágnes, Balogh Eszter, Bárány Péter, Megyesi Zoltán, Melkovics Zoltán, Najbauer Lóránt
Orfeo Zenekar és Purcell kórus
Vezényel: Vashegyi György
Bach: h-moll mise, BWV 232
Elmarad
A mai nap
elhunyt:
1908 • Pablo de Sarasate, hegedűs, zeneszerző (sz. 1844)
1957 • Jean Sibelius, zeneszerző (sz. 1865)