vissza a cimoldalra
2020-07-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11538)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (721)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3975)
Kimernya? (3707)
Operett, mint színpadi műfaj (4384)
Franz Schmidt (3641)
Gioacchino Rossini (1034)
Régizene (3428)
Élő közvetítések (8501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4864)
Lehár Ferenc (715)
Pantheon (2695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1979)
Opernglas, avagy operai távcső... (20522)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1433)
Sass Sylvia (478)
Antonin Dvorak (199)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: david28
Leírás:
Honlap:
   


david28 (174 hozzászólás)
 
A MET felvételei • 6762020-07-11 00:11:30

Gencer alul van ertekelve, en is nagyon szeretem.


A MET felvételei • 6602020-07-09 15:19:04

Itt is akadozott.


A MET felvételei • 6582020-07-09 15:17:51

A MET-ben én meg vagyok lepve, ha az utóbbi 15 évből valami jó előadást fogok ki a mostani közvetítések alapján. Amivel meg voltam elégedve az szinte mind kortárs darab: nagyszerű volt a Marnie, a Nixon in China, az Öldöklő angyal és az Akhnaten. A Stemme-Skelton-Gubanova féle Trisztán jó volt még, de pl. a Ring is elkeserítő élmény volt. Az olasz operák nagy részéről nem is beszélve.


A MET felvételei • 6572020-07-09 14:02:43

Nekem is tetszik az a Turandot, abban még Caballé is tetszik, pedig egyébként őt nem szeretem (tudom, hülye vagyok, de akkor sem).


A MET felvételei • 6562020-07-09 13:34:10

Nézi valaki a Cosit? Vannak gondok bőven....


A MET felvételei • 6492020-07-09 11:50:50

Persze, úgy értem, hogy magához képest nem volt izmos, egyébként soha rosszabbat!


A MET felvételei • 6472020-07-09 11:26:52

Azért van, amiben egyetértünk, Yonchevától is menekülök :D Főleg ha mellérakjuk a másik kettő említett nagyszerű Leonorát.


A MET felvételei • 6422020-07-09 10:50:08

Marton olyan volt benne mint egy "kikerazott" Azucena :P :P  A hangja ellenben topon volt szerintem.


A MET felvételei • 6412020-07-09 10:48:01

Senki. Egy valaki tudna elenekelni, de o mar nem vallalna, nem ezt a repertoart enekli es a figura sem az ove.


A MET felvételei • 6402020-07-09 10:45:47

Zajick sose volt alt, eseteben meg a mezzot is sokan megkerdojelezik a Macbeth utan. Ez az Azucena se volt vmi izmos itt meg, egy evtizeddel kesobb brillirozott benne.


A MET felvételei • 6352020-07-08 20:22:35

Koloratúrszoprán? Biztosan soha. Maximum spinto még fiatalon, némileg mozgékonyabb hanggal (Odabella), de h drámai koloratúr abban a fachban mint Edda Moser vagy Joan Sutherland? Áááá...


A MET felvételei • 6342020-07-08 20:20:38

Hogy ne lenne mérce? Az egyik legfontosabb mezzo szerepe Wagnernek, tökéletes ellenpontozás a műben, ha Brangane nem jó, attól Izolda is kevesebb (hallottam már nem egy ilyet) és van bőven mit benne énekelni is. Gubanova nem kifejezetten olasz hang, Ebolija pl. nekem sem tetszett. Semenchukot nem sok mindenben hallottam, de rákeresek, ha ennyire ajánlott.


Operák, amelyeket utálunk • 3042020-07-05 19:18:37

A vége a kedvencem. Ki mit lát meg benne, ez szerintem felületes értelmezés. Ott mondja el Wagner az alkotásról való ars poeticáját, valóban némi patriotizmussal átszőve, de nem az a része a lényeg. Kb. az amerikai himnuszban több patriotizmus van, ezt mondvacsinálva felhasználták később a nácik, és mondvacsinálva hasonlítgatja és veszi elő az ügyeletes baloldal a mai napig.


A MET felvételei • 6242020-07-05 19:14:19

Netrebkotól is ugyanúgy kiver a víz. Középen és lent az ilyen szilvásgombóc hangtól mentsenek meg az istenek.Színészedése meg Anna-bál, karaktert ritkán látok bármiben, amit csinál. Anitának szintén a mesterségesen lesötétített drámai szopránjával van bajom, de ő azért nem ennyire ellenszenves jelenség, inkább csak unalmas (nekem).


A MET felvételei • 6232020-07-05 19:12:45

Ha már Ekatyerina, akkor egy bizonyos Gubanova meg fergeteges Brangäne volt pár évvel ezelőtt a MET-ben.


Operák, amelyeket utálunk • 2972020-07-03 23:11:09

Orulok, ha sokan szinten ezt latjak benne. :)


A MET felvételei • 5992020-07-03 23:10:03

Anita R. hangja szerintem meg maga a muvi sotetites. Huhogos "mezzo".


Operák, amelyeket utálunk • 2942020-07-03 13:21:38

A Mesterdalnokok csak azért "vígopera" mert nem hal meg benne senki. Egyébként egy nagyon komoly művészetfilozófiai mondanivalóval bíró zenedráma komikus elemekkel.


Operák, amelyeket utálunk • 2912020-07-03 00:11:51

A Schicchi nekem is kedvencek között van, s az egész Triptichon egyébként.


Operák, amelyeket utálunk • 2902020-07-03 00:10:25

Nálam változó. A német (Mozart, Beethoven, Wagner, Strauss, Berg stb) illetve a  20. századi műveket magukért a művekért szeretem. Az olasz és a romantikus zene önmagában nem az én világom annyira, így ott az énekesek dominálnak. Kevés olyan Verdi vagy Puccini és pláne bel canto mű van, amelyeket kedvenc énekesek nélkül meg tudok hallgatni. A Turandot, a Fanciulla, az Otello vagy az Aida pl. ilyenek, s még esetleg a Norma.


Operett, mint színpadi műfaj • 43722020-07-02 23:20:24

Nagyon kapós lett ez a metoo is, jön az Eszenyi-effektus vol.2.


Operák, amelyeket utálunk • 2882020-07-02 22:44:10

Nem mondtam, hogy mindenki hülye, akinek tetszik. Azt írtam, hogy nem értem, hogy bírják évente többször végigülni. Más meg azt nem érti, én hogy tudom egyhuzamban végighallgatni az egész Ringet, mert hogy az borzalmas, vontatott... én meg a Bohémet nem értem.


Társművészetek • 17912020-07-02 22:41:01

Uramisten. Mi van ezzel az oldallal?


Társművészetek • 17902020-07-02 22:26:58

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17892020-07-02 22:26:56

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17882020-07-02 22:26:53

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17872020-07-02 22:26:51

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17862020-07-02 22:26:48

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17852020-07-02 22:26:46

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17842020-07-02 22:26:43

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17832020-07-02 22:26:41

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17822020-07-02 22:26:38

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Társművészetek • 17812020-07-02 22:26:36

Szép és hihető is lenne ez a szöveg, ha nem azok lennének az aláírók, akik. Néhány név mellett kizárt, hogy hiteles tudjon maradni egy ilyen kezdeményezes.... Apáti Bencus meg sleppje. Kösz, nem. Nem mintha a másik oldalon nem lenne tele olyannal, aki szintén rontaná az összképet, de akkor is.


Régizene • 33992020-07-02 22:21:14

Elnézést kérek, ezt nagyon nem ide szántam.


Operák, amelyeket utálunk • 2812020-07-02 15:47:35

Hallottam mindkettőből részleteket, egyik sem volt neki való, ahogy pl. Turandot sem. Nem imádok senkit feltétlenül, ettől még ikonikus érdemeiből nem vonnak le az esetleges mellényúlások, sok énekesnő csak szeretne olyan egyedi és összetéveszthetetlen atmoszférát teremteni éneklésével, előadásmódjával mint ő. S mint nagy egyéniség, igencsak megosztó. Van, aki Callasimitálást lát benne mindig vakon és világtalanul. 


Pantheon • 26782020-07-02 15:33:03

Vera Lynn - 103 (júni 18-án). A világháborús kor emblematikus brit könnyűzenei énekesnője volt.


Társművészetek • 17732020-07-02 15:31:31

Neki is a rajongója vagyok, de az más műfaj. :D Illetve talán annyira nem is, mikor a kettő összejött, óriási dolog született (Őszi szonáta).


Társművészetek • 17722020-07-02 15:31:29

Neki is a rajongója vagyok, de az más műfaj. :D Illetve annyira nem is, ha a kettő összejött, óriási dolog született (Őszi szonáta).


Operák, amelyeket utálunk • 2792020-07-02 15:30:07

A topic címe: operák, amiket utálunk. Én leírtam egyet, amit utálok. Az, hogy sokak kedvence, arról nem tehetek. Nem értem, miért nem lehet elfogadni más véleményét. Leírtam, miért nem szeretem. Egyetérteni nem kell, attól még én így érzem és el is mondom róla a véleményem, ahogy bárki más is megteheti itt vagy más fórumon. 


Társművészetek • 17692020-07-02 13:35:19

Vannak itt Ingmar Bergman rajongók? :)


Operák, amelyeket utálunk • 2772020-07-02 13:30:36

Erre csak annyit reagálnék, hogy buta szereppel intelligens énekes ritkán tud mit kezdeni. :)


Operák, amelyeket utálunk • 2672020-07-01 22:37:26

Megértem, elfogadni nem fogadom, mert nem értek egyet. A vita tényleg parttalan, mert gyökeresen ellentétes az álláspontunk.


Operák, amelyeket utálunk • 2662020-07-01 22:37:22

Megértem, elfogadni nem fogadom, mert nem értek egyet. A vita tényleg parttalan, mert gyökeresen ellentétes az álláspontunk.


Operák, amelyeket utálunk • 2652020-07-01 22:37:19

Megértem, elfogadni nem fogadom, mert nem értek egyet. A vita tényleg parttalan, mert gyökeresen ellentétes az álláspontunk.


A MET felvételei • 5922020-07-01 18:05:36

A mai előadás az IGEN. Mindenki remekel, abszolút klasszikus.


Operák, amelyeket utálunk • 2622020-07-01 17:50:15

Kedves Telramund! Ha nekem valami még Sass Sylviával sem tetszett, akkor senkivel nem fog.


Operák, amelyeket utálunk • 2612020-07-01 17:49:04

A Bohéméletben? :D Nem, annyira ízlésficamos még fiatalon se voltam :P :P


Operák, amelyeket utálunk • 2552020-07-01 08:18:22

Az meg cseppet sem érdekel, mekkora stressz neki kiállni oda. Nekem meg stressz és kellemetlen élmény volt végighallgatni. 1-1 :) Ez egyébként egy örök vita, a viráglelkű művészek kontra kritikus tömeg között. Szegény könnyűzenei énekesek, zeneszerzők.... ott bezzeg nem lehet reklamálni, bármilyen sárga föld alá le lehet hordani legálisan bárkit. Van, ki simán megteszem a klasszikusban is, like it or not.


Operák, amelyeket utálunk • 2542020-07-01 08:15:20

Tökéletesen arra reagáltam, az más kérdés, hogy neked nem tetszik. Én a közönség vagyok. Jogom van kritizálni, főleg ha fizetek egy-egy előadásért, de ingyen is. Aki kiáll a színpadra, vagy közzéteszi a művét, az vállalja a kritikát. Ha nem bírja, ne tegye közzé vagy csak olyan közönségnek, akitől tudja, hogy csak pozitívat kap. Kivételesen tudom, milyen színpadon állni és tudom, milyen rossz kapni érte a kritikát. Többek között ezért nem űztem sokáig. :)


Operák, amelyeket utálunk • 2522020-06-30 19:56:11

Csak a Bohemelet es a bel canto letezik tan? :D Rengeteg operat szeretek.Mozarttol kezdve, nyilvan a nagy es legnagyobb kedvenc Wagner, de Strauss, Berg, Glass es meg szamtalan 20. szazadi szerzo muvei kedvencek, legalabb 40-et fel tudnek sorolni. Az olasz zene nem feltetlen az en vilagom, de Verdinek is van operaja, amit kedvelek, sot Puccininek is, nem is egy. De nem a Bohemelet. Fuj.


Operák, amelyeket utálunk • 2512020-06-30 19:53:13

Aha, szoval barmi mas modernebb mure lehet azt mondani, hogy szemet, de a kozonsegkedvenc operai vurstlizenere nem. Nekem a Bohemelet minden izeben az, amit a muveszetben utalok, tokeletesen megtestesiti a legellenszenvesebb dolgokat, amit ezekben az alkotasokban csak megtalalhatok, ez van. A kritikahoz pedig joga van mindenkinek, aki hall es lat. Pont. 



Amugy meg ugyanugy dicserek is, ha eppen ugy gondolom, hogy az kell. Mivel meg csak Fay Miklos sem vagyok, ugy erzem buntetlenul megtehetem. Itthon mindenre is tapsolni er csak, en nem allok be ebbe a birkasorba (sem).


Operák, amelyeket utálunk • 2312020-06-26 00:51:24

Bohémélet, Bohémélet és Bohémélet. Számomra elképzelhetetlen, hogyan bírja ezt a hazug, nyálas, hiteltelen, olcsó förmedvényt bárki is végigülni évente legalább egyszer.... :D 



Ezen kívül csak olyan van, amit unalmasnak tartok (bel canto operák nagy része) vagy aminek több részét nem szeretem (pl. A végzet hatalma, Pillangó), de megfelelő előadásban és pl. a bel cantot általam nagyon kedvelt énekesekkel bármikor élvezni tudom. A Bohémet senkivel se, bűncselekmény.


Társművészetek • 16982020-05-29 01:00:38

Ja hogy hol tarthat a vizsgálat? Remélem sehol, mert mindenki belefulladt a négyréteges maszkjába, amit a kezdeményező DK valószínűleg kötelező viseletté tett köreikben.


Társművészetek • 16972020-05-29 01:00:35

Ja hogy hol tarthat a vizsgálat? Remélem sehol, mert mindenki belefulladt a négyréteges maszkjába, amit a kezdeményező DK valószínűleg kötelező viseletté tett köreikben.


Társművészetek • 16962020-05-29 00:58:51

Vagyunk még jópáran, akik nem dőlnek be jött-ment link "művészek" lefizetett, koholt vádjainak és a politikai érdekekből történt undorító karaktergyilkosságnak. Én például bárhol és bármikor szívesen megnézem Eszenyi Enikőt, ellentétben a Vígszínház igen nagy hányadával.


A MET felvételei • 4352020-05-29 00:50:23

Hogy Freni-éből az lehet, de Scotto-ból biztosan nem. Ő még egy dögunalmas Desdemonát is izzóvá tudott tenni, nem beszélve a még unalmasabb Liúról.


A MET felvételei • 4342020-05-29 00:50:19

Hogy Freni-éből az lehet, de Scotto-ból biztosan nem. Ő még egy dögunalmas Desdemonát is izzóvá tudott tenni, nem beszélve a még unalmasabb Liúról.


A MET felvételei • 4232020-05-25 21:45:42

Zeneileg természetesen én is. :) Sőt, nekem Sutherland is nagyon tetszett (nekem majdnem mindenben tetszik, a számomra egyébként nem túl izgalmas bel canto operákat az akkori énekesek közül ő dobta fel az utánozhatatlanul bravúros éneklésével és egyedi hangszínével, nekem azokban sokkal jobban tetszik, mint Callas)


Marton Éva • 7722020-05-25 08:16:01

Martonnak az osszes Brunnhildejet erdemes meghallgatnia annak, aki ketelkedik abban, hogy Wagner neki valo lenne-e. Elza egyebkent sztem se - figurara, ahogy sztem mondjuk Tosca se igazan, viszont csodasan enekelte mindkettot.


La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 1672020-05-24 19:42:37

Persze ez csak az én véleményem :)


La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 1662020-05-24 19:36:39

Ha nem is konkrétan a pénzkeresés, a popularitás viszont biztosan. Ehhez nem kell forrás, elég meghallgatni az áriát, egy tökéletesen megszerkesztett Puccinis popsláger. Ezzel nem kisebbítem, mert ezt se tudta mindenki (illetve rajta kívül konkrétan senki sem, főleg az akkoriban divatos atonalitásba hajló vagy egészen olyan művek szerzői), de nem kell túlmisztifikálni. A Turandot igazi művészien zseniális részeihez nem tartozik hozzá a Nessun dorma.


A MET felvételei • 4082020-05-24 14:10:02

Azzal egyetértek, hogy a rendezés rémesen unalmas volt, tipikus példája a klasszikus ötlettelenségnek, viszont én nagyon örültem Tourangeau-n (Zerlina) kívül mindenkinek, akkor még igazi, operai vocekkal játszották Mozart operáit is, nem oratóriumba vagy kórusba illő lepke... hangokkal mint manapság. (bár lehet Sutherland-kedvelőként elfogult vagyok, úgy látom itt sokan nem szeretik).


La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa • 1632020-05-24 14:06:09

Ugyan. Puccini azért írta ezt az áriát, hogy pénzt keressen vele. Tökéletesen tudta, hogy slágert ír; kellett is, mert az egyébként átlagközönségnek túlságosan alternatív miniszteri tercett és emberi fülnek gyakran kényelmetlen lágéban megszólaló kérdésfeltevési jelenet után muszáj volt valami, ami miatt később is bemennek majd erre az operára. László Boldizsár pedig csak pont azt csinálja, ami Puccini célját is tovább örökíti. Ha látná, valószínűleg örülne, mennyi helyre eljut a műve, még ha csak egy populáris ária okán is - azért nem egy embert ismerek, akinek a Turandot a kedvenc operája, s egyébként nem operarajongó, őket pl. biztosan nem az In questa reggia vonzza be a darabra rendszerint. :)



 


A MET felvételei • 1362020-04-08 21:59:34

És röpködjenek csillámpónik Turandot feje fölött, miközben éppen lefejezi aktuális áldozatát.



A MET-es közvetített előadások kapcsán szerintem a legkisebb baj a rendezések.


Wagner-felvételek • 2912020-04-08 20:21:52

Annyira jó, hogy a vitaindítóra úgy reagálnak egyes elvileg "nem olyan fiatal" emberek, mintha a bölcsiben elvettem volna a kedvenc játékukat. Ilyen hozzáállással miért álljak neki? "írjál jobbat". Ne írjunk inkább semmit.


Wagner-felvételek • 2902020-04-08 20:19:48

Ez kb. olyan, hogy akkor Ön énekeljen jobban, mint a MÁO énekesei. Miért is? Egyébként írok jobbat, ha eljön az ideje.


Wagner-felvételek • 2872020-04-08 08:22:25

Szerintem Wagner művének ez egy erőteljesen leegyszerűsített és dogmatizált értelmezése. 


Erkel Színház • 105322020-02-17 21:24:53

Ahogy én láttam, lehet megsértődni:



A szombati Gioconda előadással kapcsolatban azokkal értek egyet, akik szerint ez az előadás az elmúlt évek, sőt továbbmegyek az utóbbi évek magyar operajátszásának abszolút mélypontja volt. Hová lett a művészet szerete, az alázat?



Tényleg az a legfontosabb, hogy egy minimum spinto képességeket igénylő szerepbe itthoni """sztártenort""" válasszunk? Egy olyat, aki még előrerendezve (úgy, hogy azon izgul az emberfia, hogy éneklés -erőlködés- közben bele ne essen a zenekari árokba és így) is alig hallatszik az 5. sornál hátrébb? Ami hallatszik, abban meg köszönet nincs. Hamis, forszírozott, gyenge, ún. "ingolata" éneklés. És azt hogy nevezzem, hogy amikor tenorunk énekelt a zenekar tücsökciripelésnek hatott? Ilyet lehet? Hol a határ? Ponchielli nem Verdi, de azért annyira tiszteljük már meg a szerzőt, hogy nem redukáljuk a darabját kisebb ívűre, mint amire írva van, csak azért mert valaki alkalmatlan elénekelni az egyik szerepet.



És nem, nem vezényeljük rá a zenekart a bariton -felháborítóan meghúzott módon- egyetlen áriájára, hogy a közönség még véletlenül se tudja kifejezni a tetszését az egyetlen énekessel kapcsolatban akiben hallani vélhettük igazi operaénekesek, igazi operaéneklését. Az, hogy valaki Alexandru Agache "hanyatlásá"-ról írjon negatívumként ENNEK az előadásnak a kapcsán, ahhoz igen "kifinomult"ízlés, továbbmegyek fül kell. Inkább meg kell neki köszönni, hogy okozott pár valódi operai pillanatot ebben a tragikomédiában. Az opera wagnerien erős, a Credo-ra emlékeztető, drámai hatású áriáját nem csak a  hanganyag, de a valódi monodrámai alakítás tette kiválóvá (ilyen téren sem láthattunk sok jót szombaton) - felháborító, hogy utána esélyünk sem volt megtapsolni, bravozni.



A mezzo-tenor duettnél én azon gondolkodtam, hogy hol ülök. Musicalen? Fürjes Anna erőtlen, kis hangterjedelmű szoprán hang, ha ő a jelenlegi fiatal mezzogárdából az, aki alkalmas lenne Laura szerepére, akkor inkább írják ki a darabból a szerepet (van rá alkalmas énekesnő egyébként, de őt most nem nevezem itt meg). A másik óriási csalódás maga a címszereplő volt, akinek semmi, de semmi köze ehhez a szerephez. Bakonyi Anikót én láttam már nagyon jól teljesíteni, de itt rá se ismertem. Egy igazi drámai szoprán szerepre nem választunk olyan énekesnőt, akinek közép-és mély hangjai nemhogy gyengék és nem szólalnak meg, de egyszerűen nincsenek, a magasságai pedig -teljesen világos, lírai hang révén- erőltetett és csúnya visításba mennek át. Tavaly Sümegi Eszterről írtam, hogy kevés Giocondának, én most esküszöm visszasírtam őt. A teljesen mache, szerepidegen színészkedéséről inkább nem is beszélnék (pedig kéne), az lehet a borzalmas rendezői instrukciók hibája is, ami a darab előremenetelével egyre inkább teszi egy keszekusza katyvasszá és a zenétől is teljesen távolivá a színpadi actiokat, ez az ügyködés az Órák tánca jelenetnél éri el a csúcs-(mély)pontját.



Hogy valami jóról is írjak a végén: Cser Krisztián a szokott szép, zengő hangján énekelt, de ez a szerep tavaly sem tartozott már a legjobbjai közé, el is hiszem hogy egy Kékszakállú, Wotan vagy II. Fülöp után nem is túlontúl izgalmas neki sem. Kissjudit Anna pedig végre egy igazi alt, aki annyira kellene ide mint egy falat kenyér (meg mint tenorunknak a mikroport), de kicsit ő is használhatná jobban a mellrezonanciát, mert néha átment gombócos-huhogósba az éneklése, ami ma nagy divat, én azonban ezt nem követném, pláne ha valakinek ilyen matériája van, mindenesetre ügyes és ebben az előadásban a kevés pozitívum között tudom megemlíteni.



Ez ma itthon az operajátszás? Ilyen olcsó és triviális "trükökkel"-"játszmákkal" történik a szemfényvesztés? Én köszönöm, ebből nem kérek, ez minden csak nem a zene és a művészet szeretete és interpretálása - ha valaki fogyasztja, akkor annak egészségére....


Marilyn Horne • 4732020-01-17 14:38:12

Igen,egy interjuban azt is elmondta hogy mivel bombabiztos c-je, sot desz-e volt, siman szoprannak kezdtek kepezni, s o ennek megfeleloen vilagositotta a hangjat, mig hamar rajott hogy ez nem a termeszetes hangja (ami ezeken a felveteleken szerintem hallatszik). Nehez egy ekkora hangterjedelmu enekesnel megtalalni, hogy mi is az, ami valo neki, Horne-nak sem mindig sikerult: a lirai szopran es a Verdi-mezzo biztosan nem. En mindenesetre kifejezetten kedvelem az egyedi hangfekveset es a senkivel ossze nem tevesztheto, valoban neha kisse torokkal rasegitett hangszinet.


Marilyn Horne • 4712020-01-16 19:30:56

Boldog születésnapot! Ha van hang, amelyre Rossini írhatta a nagy női főszerepeit, az bizony ilyesmi lehetett mint Horne-é. Rendkívül rugalmas hang, könnyed magasságok, a hangja igazi magva azonban nem is a közép, hanem a mély regiszterében rejlik, sötét, robusztus, szinte androgün regiszter, ami egyik pillanatról a másikra képes felugrani egy be-re vagy h-ra, akár c-re is. A "koloratúr alt" szerintem a leginkább illő Horne hangfajára, nem is a mezzoszoprán (magát is ilyenként határozta meg, egy koloratúr/lírai mezzo mint pl Troyanos, Rise Stevens, Maria Ewing stb. nem is rendelkeztek ilyen mély regiszterrel). Drámai szerepekben, mint Delila, Azucena, Eboli, Amneris szerintem kifejezetten gyenge volt, Ebolija egészen rémes. Carmenje már egy fokkal jobb, s Brünnhildével is próbálkozott, az is inkább izgalmas, mint etalon. Barokk, s főleg bel canto mezzo ill. alt szerepekben viszont gyakorlatilag verhetetlen, talán Ewa Podles, aki megközelítette, ő azonban egy idő után sokkal drámaibb, mélyebb hang lett.


Élő közvetítések • 79502019-07-04 17:36:54

Koszonjuk, s ez hol lesz kozvetitve?


Alexandru Agache, a bariton • 1812019-07-02 17:57:15

Miért lenne zenei igénytelenség? Én is szeretem a Giocondát. A pesti előadással kapcsolatban maximálisan egyetértek, kivéve Agache tekintetében ismét, akinek az áriája nekem kb. az évad legjobb performansza volt (amúgy is imádom azt az áriát).


Alexandru Agache, a bariton • 1782019-07-02 17:36:29

Ízlés kérdése, nekem speciel az abszolút kedvenc Puccini-operám. :D Nyilván pl. egy Tebaldi szintet nem lehet ma hozni, az az alap. De Rálik Szilviához képest nekem ez az alakítás üdítő volt.


Erkel Színház • 102632019-07-02 17:29:55

Elnézést, csak a hozzászólásának volt egy enyhén xenofób kihallása. Mögöttem meg mellettem is ültek már mindenféle népek, s nagyon sokszor magyaroktól tapasztaltam ilyen viselkedést (cukorbontogatást és idegesítő beszélgetést meg szinte csak tőlük).


Erkel Színház • 102612019-07-02 16:30:10

Már bocsánat, de ennek a kivitelezését hogy tetszik gondolni? Migráncs kinézetűeket nem engedünk be a MÁO-ba? Közeli utópia.


Kolonits Klára • 11232019-07-02 16:18:34

A Roberto Devereux egy másik nagy szívfájdalmam, szcenírozott formában látni kell benne Kolonitsot még ebben az életben!!!!!


Alexandru Agache, a bariton • 1762019-07-02 16:15:27

Plusz Agache van akkora jelenség és hang, hogy miatta érdemes legyen megnézni egy előadást.


Alexandru Agache, a bariton • 1752019-07-02 16:15:23

Plusz Agache van akkora jelenség és hang, hogy miatta érdemes legyen megnézni egy előadást.


Alexandru Agache, a bariton • 1742019-07-02 16:14:21

Bátori karakterértelmezése és előadása nagyszerű, nekem felülmúlta az elvárásaimat, főleg a mai kínálathoz képest és hangilag is hozza, amit kell. Boncsér engem nem érdekel, megszoktam már, hogy ő itt ma a hőstenor (no comment), van annyi más építő dolog, amire ebben a darabban oda lehet figyelni.


Alexandru Agache, a bariton • 1732019-07-02 16:14:16

Bátori karakterértelmezése és előadása nagyszerű, nekem felülmúlta az elvárásaimat, főleg a mai kínálathoz képest és hangilag is hozza, amit kell. Boncsér engem nem érdekel, megszoktam már, hogy ő itt ma a hőstenor (no comment), van annyi más építő dolog, amire ebben a darabban oda lehet figyelni.


Kolonits Klára • 11172019-07-02 03:23:36

Annyira, de annyira hiányzik nekem ide az a Norma. A tavalyi évad egyik legjobb előadása és alakítása volt Kolonits Klára Normája, maga az opera (és Kolonits) is olyan mű, hogy a bel canto műfajt abszolút közel tudja hozni az azt alapjáraton kevésbé kedvelő - akár németes zenedráma - rajongókhoz is, mint pl. én. Erre óvakodnak tőle mint a tűztől. Tudom, hogy állítólag nehéz rendezni, kissé statikus is volt, de legalább érvényesültek az énekesek, akik maximálisan teljesítettek, mind alakításban-mind éneklésben, s ez azt hiszem, elég is a katarzishoz.


Alexandru Agache, a bariton • 1702019-07-02 03:21:15

Szerintem meg az utóbbi idők legjobb rendezése, Agachével pedig megkapjuk az igazi seriffet, ráadásul Bátori a főszereplő, aki kiváló benne. Ez egy remek előadásnak ígérkezik, reklámozni kell :)


Alexandru Agache, a bariton • 1672019-06-28 12:33:44

Agache Chenier-eloadasa meg egy kicsit magat a Muvesznot is elhomalyositotta. Az est legjobb produkcioja volt Tokody Desdemonaja mellett. Muskat hallgathatatlan.


Alexandru Agache, a bariton • 1502019-06-26 18:05:51

Azert a dijakat nem egy mezei forumozo altal irt velemeny fogja eldonteni. :) Viszont TALAN, ha az illetekesek olvassak a RENGETEG velemenyt, amik hianyoljak a darabbol a Barcarolat, elgondolkodnak a visszatetelen.



 





(Sumegi Eszter hangfaj-megnevezese a valoban e hangfajuakra nezve meg mindig blaszfemia).


Alexandru Agache, a bariton • 1482019-06-26 15:44:20

Én lezártam a Gioconda témát, ami a főhősnőt illeti, ami Barnabát, ott viszont van némi bajom, például még mindig az, hogy miért nem énekli el a darabban a második áriáját? :) Nem mintha az első nem kárpótolna, szerintem a legjobb performansz volt, amit én ebben az évadban operaszínpadon láttam (Fischer Ring-vezénylése mellett).


Alexandru Agache, a bariton • 1462019-06-26 15:06:29

Illetve bocsánat, azt valóban írtam, hogy Caballé jobb énekesnő, de ezt ki cáfolná meg?


Alexandru Agache, a bariton • 1452019-06-26 15:04:46

Nem szidásnak szántam, egy szóval sem mondtam, hogy Sümegi Eszter rossz énekesnő lenne, az egy dolog, hogy én egyébként nem szeretem - itt csak és kizárólag a Gioconda alakításról nyilvánultam meg, ami véleményem szerint és a szerepet eddig éneklő sok énekesnő alapján nem neki, nem az alkatának és nem a hangjának való és mivel fizettem az előadásért, jogom van kifejteni a csalódottságomat.


Alexandru Agache, a bariton • 1422019-06-26 13:17:28

Nem. Mindegyikuk enekelte kismilioszor a szerepet, de a hangi kulonbsegek boven kijonnek egy aria alatt is, plane hogy ez egy olyan ahol minden regisztert hasznalni KELL. Az hogy valaki nem hallja az egbekialto kulonbseget ezek kozott a peldak kozott es Sumegi hangfaja kozott ebben az ariaban peldaul, azzal nem tudok mit csinalni.


Alexandru Agache, a bariton • 1412019-06-26 13:14:47

En csak a fuleket probaltam kinyitni ezekkel a peldakkal. Sumegi valoszinuleg egy kivalo lirai szopran lehetne :) (nem hinnem hogy ez sertes, tekintve hogy ebben a fachban is -mint mindegyikben- kivalo enekesek csinaltak karriert itthon is.


Alexandru Agache, a bariton • 1402019-06-26 13:13:07

Egyik se dramai szopran szerep. :) Az Aida kulonosen nem, legalabb a fele lirai. De mindegy, a modern "dramai" (valojaban gombocos muhang) eneklest kedveloknek Sumegi Aidaja a dramai szopran-katalogus csucseloadasa, oke (kb. annyira lehet jo benne, mint Netrebko). Jovore egyebkent lesz Aida megint. Csak Wagnerben ne garazdalkodjon.


Alexandru Agache, a bariton • 1352019-06-26 12:31:39

S hogy legyen igazi drámai éneklés férfi részről is (és ne térjünk el nagyon a tárgytól): https://www.youtube.com/watch?v=9j3mVe6to_A


Alexandru Agache, a bariton • 1342019-06-26 12:21:33

Csak szemléltetésnek: 



Renata Tebaldi (SPINTO szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=l8vnu5f01WU



Gina Cigna (DRÁMAI szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=fKIDU4Gp_Xs



Zinka Milanov (DRÁMAI szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=B7keJtfk4Os



Rosa Ponselle (FALCON szoprán) - Méregária: https://www.youtube.com/watch?v=WTiunVdMtAE



Az más kérdés, hogy a mai énekesek 95%-a nem tudja mi az az igazi drámai éneklés (minél több 20-50-es, 60-as évekig tartó felvételt meghallgatok annál inkább rájövök), így lehet vezető drámai szoprán egy intézményben egy olyan énekesnő, akinek nagyon-nagyon maximum a Butterfly lehetne a határszerepe. Csak itthon kilóg a lóláb, mert van nála min. 2 jobb ezen a térfélen. No mindegy.



 


Alexandru Agache, a bariton • 1332019-06-26 12:06:02

*Gioconda - Meregariajara gondoltam termeszetesen, ott eleg sok minden kiderul S. E.  hangfajaval kapcsolatban, ehhez nem kell zenesz ful, hogy meghallja valaki, elfogulatlansag viszont igen.


Alexandru Agache, a bariton • 1322019-06-26 12:03:45

Akkor hallgassatok meg Zinka Milanovot, Rosa Ponsellet, Birgit Nilssont, Astrid Varnayt, Delly Rozsit, Inge Borkhot, Ghena Dimitrovat, Gina Cignat, Dusolina Gianninit... Sumegi ezektol olyan messze van hangfajban mint ide Jeruzsalem. Koze nincs a dramai szopranhoz, egy telt lirai szopran (meg csak spintonak se mondanam), aki dramai szerepeket enekel, s ezeket forszirozza, visitozza s neha sotetit, de mellregisztere meg igy sem kozeliti meg pl. Caballe-jet, aki szinten lirai szopran volt (csak nyilvan merfoldekkel jobb). Erdemes meghallgatni a Giocondat pl Lukacs Gyongyi meg az o eloadasaban... Abszolut a legtulertekeltebb enekesno ma itthon. Wagnerhez meg vegkepp semmi, de semmi koze nincs.


Alexandru Agache, a bariton • 1292019-06-25 22:57:31

*Heródiást



Mert egy normális operaházban ezzel a dús hanggal ő vinné a lírai szoprán Sümegi jelenlegi drámai repertoárját és kilógna a lóláb, nem akarnak a kedvencnek konkurenst.


Erkel Színház • 102322019-06-17 19:21:08

Nánási Helga László Boldizsárt keresi az operában és néha beugrik dalolászni egy-egy "nótát".............. ;)


Erkel Színház • 102242019-06-15 15:41:39

Szerintem ugyanazt mondjuk csak maskeppen.



Azt persze tudom, hogy Wagner talalta ki ezt a kifejezest, de az en olvasatomban ennek igaznak kell lennie a verismora is (sot az egesz operai mufajra).


Erkel Színház • 102222019-06-15 15:05:03

Irtam is, hogy Batori nem volt a hangja teljeben, volt par intonacios zur stb. De az eloadasmod itt es most olyan eros volt, hogy nekem felulirta ezeket. Ez sem mindig tortenik meg, most megtortent. A Nyugat lanyaban pedig nekem hangilag semmi bajom nem volt vele, sot... azt igy kell enekelni, persze mai viszonyok kozott. Igen tudom pl. Tebaldi ott a mitikus relevacio, de az Tebaldi, ez meg Hungaria 2019. Ha mit tudom Donna Annat enekelne akkor valoszinuleg engem is zavarnanak dolgok.


Erkel Színház • 102192019-06-15 14:28:40

En mindig remenykedek a fejlodesben, raadasul Raliknak lennevolt olyan szerep, ami jol all, de... na mindegy. Berg Lulujaban megneznem mondjuk.


Erkel Színház • 102182019-06-15 14:25:25

Egyetertek. A lent emlegetett Nilsson jo pelda.Hallotta ot barki klasszikus ertelemben "szepen" enekelni valaha is? Hala az egnek en nem, pedig sok mindenben hallottam mar.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
21:00 : Budapest

Baráth Emőke, Fodor Beatrix, Fodor Gabriella, Sáfár Orsolya, Szemere Zita, Balga Gabriella, Horváth István, Haja Zsolt, Szegedi Csaba, Bretz Gábor, Kálmán Péter, Szvétek László - ének
Magyar Állami Operaház Zenekara
vez. Madaras Gergely
Rossini: A sevillai borbély - nyitány
Rossini: A sevillai borbély - „Ecco ridente in cielo” (Almaviva kavatinája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Largo al factotum” (Figaro belépője, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Se il mio nome saper voi bramate” (Almaviva szerenádja, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Una voce poco fa” (Rosina kavatinája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „La calunnia è un venticello” (Don Basilio rágalomáriája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „A un dottor della mia sorte” (Bartolo áriája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Ah! Qual colpo inaspettato” (Almaviva, Figaro és Rosina tercettje, II. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Cinque… dieci… venti” (Figaro és Susanna kettőse, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Se vuol ballare, signor Contino” (Figaro cavatinája, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Non so più cosa son, cosa faccio” (Cherubino áriája, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Non più andrai” (Figaro C-dúr áriája, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Porgi amor” (A grófné kavatinája, II. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Voi che sapete” (Cherubino áriája, II. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Un moto di gioia” (Susanna ariettája, II. felvonás), K. 579
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Crudel perchè finora” (Almaviva és Susanna kettőse, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Hai già vinta la causa” (Almaviva áriája, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Dove sono i bei momenti” (A grófné áriája, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - Sull'aria! Che soave zeffiretto (A grófné és Susanna levélkettőse, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Deh vieni, non tardar” (Susanna rózsaáriája, IV. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - II. felvonás finálé
A mai nap
elhunyt:
1930 • Auer Lipót, hegedűs, tanár, karmester (sz. 1845)