vissza a cimoldalra
2018-12-12
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61399)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3023)
Erkel Színház (9492)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (635)
Polgár László (267)
Abbado – az ember (153)
Franz Schubert (309)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1544)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1190)
Franz Schmidt (3241)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (962)
Erkel Ferenc (1053)
Haspók (1258)
Élő közvetítések (7595)
A díjakról általában (1045)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (803)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2635)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: peter
Leírás:
Honlap:
   


peter (3 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608662018-06-20 14:23:46

Szerintem jelenleg az operaház kiemelkedő énekese Kolonits Klára. Sajnos csak két évvel ezelőtt hallottam először (bel canto reoladed) és meg kell mondjam elvarázsolt. A hangja kiegyenlítetten szól a legnagyobb magasságokban és mélységekben is. Technikai problémája nincs. Egy hamis hangja nincs. Vannak énekesek, akiknél az ember azon izgul, hogy ki tudja énekelni az ária végi magas hangot. Kolonitsnál ez meg sem fordul a fejemben. Csak rá lehet figyelni. Lucia, Hugenották, Norma – mindben a maximumot adta. Csak megjegyzem, hogy nála sokkal gyengébb énekesek kaptak már Kossuth díjat. Sok operát láttam életemben (70) , megfordultam Europa jelentős operaházaiban, ő mindenhol megállná a helyét. Hogy mi a titka, nem tudom! A fentieken kívül valószínű egy kisugárzó egyéniség.                                                              Mindezt azért írom, mert szerintem ő ma nem hasonlítható senkihez az operaház jelenlegi énekesei közül.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 572222016-10-10 14:48:34
Tegnap láttam a Traviátát. A salzburgi „nagy sikerű „ előadásokhoz hasonlóan ezt is inkább cd-n kellet volna meghallgatnom. A katasztrofális, öncélú rendezés tönkre tette az egész előadást. Nem a zenekaron és az énekesen múlott, hogy semmilyen hatást nem gyakorolt rám. Ők mindent megtettek a siker érdekében és róluk csak elismeréssel szólhatok. Már az is csoda, hogy végig tudták énekelni ezt az előadást. (Ileana Cotrubas nyilatkozta, hogy azért hagyta abba az operajátszást, mert ő ezekkel a modernkedő rendezésekkel nem ért egyet.) Úgy éreztem magam, mint akit tévedésből ültettek oda, és néznie kell mindazt, ami a színpadon történik. Hatással a cselekmény csak akkor volt rám, amikor Violetta (Miklósa Erika) egyedül marad, kialszanak a fények, eltűnnek a zavaró diszletek és csak őt látjuk, a haldokló Violettát. De sajnos ez csak pár percig tartott. Az egész előadásról olyan érzésem alakult ki, hogy csak a polgárpukkasztó momentumokra fektettek hangsúlyt (Felboruló kanapé, Alfréd vattacukros húga, Hófehérke koporsóban), amelyeknek egyébként a mű szempontjából semmi jelentősége nem volt, a rendezés (színészmozgatás) teljesen szétesett.
Láttam már modern rendezésű kitűnő operaelőadást, igaz a TV-ben. Sydneyből egy Bohéméletet, amelyben mai fiatalok élték az életüket, tele szenvedéllyel, anélkül, hogy a szöveg és zene által behatárolt környezetből kiragadták volna őket, vagy egy humoros madridi Hamupipőkét, tele ötletekkel. De sajnos a rendezők némelyike kihasználják, hogy a közönség zöme nem érti a szöveget, igy aztán kard helyett géppisztolyt ránt Manrico a Trubadurban egy olajfinomítóban (Bregenz), vagy teremőr Leonora egy képtárban (Salzburg). A rendezők igyekeznek egymáson túltenni a hülyeségekben. De jó lenne, ha ez nem a nézők kontójára történne. Vagy talán írják ki ezeknél az előadásoknál színlapra: belépés eszementeknek.
Aki látott már egy operát más előadásban, annak van összehasonlítási alapja. Aki nem, az vagy elfogadja, vagy nem megy többet operába. Az unokáimat nehezen tudom rávenni az Erkel színházi Carmen előadás után, hogy újra eljöjjenek velem az operába. Azt hiszem, hogy egy jó opera feltétele az énekeseken és a zenekaron kívül, hogy a mondanivaló, a zene, a díszlet és a kosztüm valahol összhangban legyen. Nem elég az, ha a történetet valamilyen sci-fi környezetbe teszik. És végül nem hiszem, hogy az ilyen „modern„ operákra lenne igény. A fizetéshez képest nem olcsó belépőjegyekért pedig ne kísérletezzenek velem az operarendezők.
Momus társalgó • 58492016-10-10 14:08:11
Tegnap láttam a Traviátát. A salzburgi „nagy sikerű „ előadásokhoz hasonlóan ezt is inkább cd-n kellet volna meghallgatnom. A katasztrofális, öncélú rendezés tönkre tette az egész előadást. Nem a zenekaron és az énekesen múlott, hogy semmilyen hatást nem gyakorolt rám. Ők mindent megtettek a siker érdekében és róluk csak elismeréssel szólhatok. Már az is csoda, hogy végig tudták énekelni ezt az előadást. (Ileana Cotrubas nyilatkozta, hogy azért hagyta abba az operajátszást, mert ő ezekkel a modernkedő rendezésekkel nem ért egyet.) Úgy éreztem magam, mint akit tévedésből ültettek oda, és néznie kell mindazt, ami a színpadon történik. Hatással a cselekmény csak akkor volt rám, amikor Violetta (Miklósa Erika) egyedül marad, kialszanak a fények, eltűnnek a zavaró diszletek és csak őt látjuk, a haldokló Violettát. De sajnos ez csak pár percig tartott. Az egész előadásról olyan érzésem alakult ki, hogy csak a polgárpukkasztó momentumokra fektettek hangsúlyt (Felboruló kanapé, Alfréd vattacukros húga, Hófehérke koporsóban), amelyeknek egyébként a mű szempontjából semmi jelentősége nem volt, a rendezés (színészmozgatás) teljesen szétesett.
Láttam már modern rendezésű kitűnő operaelőadást, igaz a TV-ben. Sydneyből egy Bohéméletet, amelyben mai fiatalok élték az életüket, tele szenvedéllyel, anélkül, hogy a szöveg és zene által behatárolt környezetből kiragadták volna őket, vagy egy humoros madridi Hamupipőkét, tele ötletekkel. De sajnos a rendezők némelyike kihasználják, hogy a közönség zöme nem érti a szöveget, igy aztán kard helyett géppisztolyt ránt Manrico a Trubadurban egy olajfinomítóban (Bregenz), vagy teremőr Leonora egy képtárban (Salzburg). A rendezők igyekeznek egymáson túltenni a hülyeségekben. De jó lenne, ha ez nem a nézők kontójára történne. Vagy talán írják ki ezeknél az előadásoknál színlapra: belépés eszementeknek.
Aki látott már egy operát más előadásban, annak van összehasonlítási alapja. Aki nem, az vagy elfogadja, vagy nem megy többet operába. Az unokáimat nehezen tudom rávenni az Erkel színházi Carmen előadás után, hogy újra eljöjjenek velem az operába. Azt hiszem, hogy egy jó opera feltétele az énekeseken és a zenekaron kívül, hogy a mondanivaló, a zene, a díszlet és a kosztüm valahol összhangban legyen. Nem elég az, ha a történetet valamilyen sci-fi környezetbe teszik. És végül nem hiszem, hogy az ilyen „modern„ operákra lenne igény. A fizetéshez képest nem olcsó belépőjegyekért pedig ne kísérletezzenek velem az operarendezők.
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Rohmann Ditta (cselló), Mali Emese (harmónium)
Új Liszt Ferenc Kamarakórus
Vezényel: Nemes László Norbert
"Liszt és Kodály"
Az Új Liszt Ferenc Kamarakórus hangversenye
PALESTRINA: Miserere
ALLEGRI: Miserere mei, Deus
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 8. Miserere, d'après Palestrina
LISZT: 2. Elégia zongorára és csellóra
RUDI TAS: Miserere csellóra és vegyeskarra
RHEINBERGER: Miserere mei
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
LISZT: O heilige Nacht!
KODÁLY: Adventi ének

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Fülei Balázs tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Szabadi Vilmos (hegedű), Farkas Gábor (zongora)
Összkiadás élőben
Mozart variációk és szonáták zongorára és hegedűre/3
MOZART: 23. (D-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 306
MOZART: 24. (F-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 376
MOZART: 25. (F-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 377
MOZART: 26. (B-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 378

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Balog József (zongora)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Káli Gábor
SZENTPÁLI ROLAND: La folia
SCHÖNBERG: Variációk zenekarra, op. 31
RACHMANINOV: Rapszódia egy Paganini-témára, op. 43
LUTOSŁAWSKI: Variációk egy Paganini-témára

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Monika Melcová (orgona)
a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola kórusai
Vezényel: Domány Rita, Sapszon Borbála, Tóth Márton
MARCHAND: Grand dialogue
BÁRDOS: Karácsonyi kírie
KOCSÁR MIKLÓS: Maria, fons aquae vivae
KODÁLY: Jézus és a gyermekek
NÓGRÁDI PÉTER: Betlehem, Betlehem
SAPSZON FERENC: Két karácsonyi ének: Mostan kinyílt, Születésén Istennek
KODÁLY: Ave Maria
J.S. BACH: E-dúr toccata, BWV 566
VIVALDI-BACH: D-dúr concerto, BWV 972
FAURÉ: Pavane (G. Piper orgonaátirata)
VIERNE: Westminsteri harangok, op. 54, No. 6
VERDONCK: Ave Maria
WILLCOCKS: He Smiles Within His Cradle
KODÁLY: 114. genfi zsoltár
MONIKA MELCOVÁ: Improvizáció
KODÁLY: Magyar mise - Gloria
A mai nap
született:
1896 • Ádám Jenő, zeneszerző, kóruskarnagy, zenepedagógus († 1982)
1947 • Pászthy Júlia, énekes
elhunyt:
1956 • Geyer Stefi, hegedűs (sz. 1881)
1963 • Rösler Endre, énekes (sz. 1904)