vissza a cimoldalra
2019-04-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11346)
A csapos közbeszól (95)

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4325)
László Margit (191)
Élő közvetítések (7827)
Operett, mint színpadi műfaj (3886)
Thomas Hampson (266)
Charles Gounod (221)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4482)
Palcsó Sándor (242)
Udvardy Tibor (207)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3228)
Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (7)
Egyházi zene (219)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1639)
Franz Schmidt (3312)
Requiem (454)
Abbado – az ember (155)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: peter
Leírás:
Honlap:
   


peter (3 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 608662018-06-20 14:23:46

Szerintem jelenleg az operaház kiemelkedő énekese Kolonits Klára. Sajnos csak két évvel ezelőtt hallottam először (bel canto reoladed) és meg kell mondjam elvarázsolt. A hangja kiegyenlítetten szól a legnagyobb magasságokban és mélységekben is. Technikai problémája nincs. Egy hamis hangja nincs. Vannak énekesek, akiknél az ember azon izgul, hogy ki tudja énekelni az ária végi magas hangot. Kolonitsnál ez meg sem fordul a fejemben. Csak rá lehet figyelni. Lucia, Hugenották, Norma – mindben a maximumot adta. Csak megjegyzem, hogy nála sokkal gyengébb énekesek kaptak már Kossuth díjat. Sok operát láttam életemben (70) , megfordultam Europa jelentős operaházaiban, ő mindenhol megállná a helyét. Hogy mi a titka, nem tudom! A fentieken kívül valószínű egy kisugárzó egyéniség.                                                              Mindezt azért írom, mert szerintem ő ma nem hasonlítható senkihez az operaház jelenlegi énekesei közül.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 572222016-10-10 14:48:34
Tegnap láttam a Traviátát. A salzburgi „nagy sikerű „ előadásokhoz hasonlóan ezt is inkább cd-n kellet volna meghallgatnom. A katasztrofális, öncélú rendezés tönkre tette az egész előadást. Nem a zenekaron és az énekesen múlott, hogy semmilyen hatást nem gyakorolt rám. Ők mindent megtettek a siker érdekében és róluk csak elismeréssel szólhatok. Már az is csoda, hogy végig tudták énekelni ezt az előadást. (Ileana Cotrubas nyilatkozta, hogy azért hagyta abba az operajátszást, mert ő ezekkel a modernkedő rendezésekkel nem ért egyet.) Úgy éreztem magam, mint akit tévedésből ültettek oda, és néznie kell mindazt, ami a színpadon történik. Hatással a cselekmény csak akkor volt rám, amikor Violetta (Miklósa Erika) egyedül marad, kialszanak a fények, eltűnnek a zavaró diszletek és csak őt látjuk, a haldokló Violettát. De sajnos ez csak pár percig tartott. Az egész előadásról olyan érzésem alakult ki, hogy csak a polgárpukkasztó momentumokra fektettek hangsúlyt (Felboruló kanapé, Alfréd vattacukros húga, Hófehérke koporsóban), amelyeknek egyébként a mű szempontjából semmi jelentősége nem volt, a rendezés (színészmozgatás) teljesen szétesett.
Láttam már modern rendezésű kitűnő operaelőadást, igaz a TV-ben. Sydneyből egy Bohéméletet, amelyben mai fiatalok élték az életüket, tele szenvedéllyel, anélkül, hogy a szöveg és zene által behatárolt környezetből kiragadták volna őket, vagy egy humoros madridi Hamupipőkét, tele ötletekkel. De sajnos a rendezők némelyike kihasználják, hogy a közönség zöme nem érti a szöveget, igy aztán kard helyett géppisztolyt ránt Manrico a Trubadurban egy olajfinomítóban (Bregenz), vagy teremőr Leonora egy képtárban (Salzburg). A rendezők igyekeznek egymáson túltenni a hülyeségekben. De jó lenne, ha ez nem a nézők kontójára történne. Vagy talán írják ki ezeknél az előadásoknál színlapra: belépés eszementeknek.
Aki látott már egy operát más előadásban, annak van összehasonlítási alapja. Aki nem, az vagy elfogadja, vagy nem megy többet operába. Az unokáimat nehezen tudom rávenni az Erkel színházi Carmen előadás után, hogy újra eljöjjenek velem az operába. Azt hiszem, hogy egy jó opera feltétele az énekeseken és a zenekaron kívül, hogy a mondanivaló, a zene, a díszlet és a kosztüm valahol összhangban legyen. Nem elég az, ha a történetet valamilyen sci-fi környezetbe teszik. És végül nem hiszem, hogy az ilyen „modern„ operákra lenne igény. A fizetéshez képest nem olcsó belépőjegyekért pedig ne kísérletezzenek velem az operarendezők.
Momus társalgó • 58492016-10-10 14:08:11
Tegnap láttam a Traviátát. A salzburgi „nagy sikerű „ előadásokhoz hasonlóan ezt is inkább cd-n kellet volna meghallgatnom. A katasztrofális, öncélú rendezés tönkre tette az egész előadást. Nem a zenekaron és az énekesen múlott, hogy semmilyen hatást nem gyakorolt rám. Ők mindent megtettek a siker érdekében és róluk csak elismeréssel szólhatok. Már az is csoda, hogy végig tudták énekelni ezt az előadást. (Ileana Cotrubas nyilatkozta, hogy azért hagyta abba az operajátszást, mert ő ezekkel a modernkedő rendezésekkel nem ért egyet.) Úgy éreztem magam, mint akit tévedésből ültettek oda, és néznie kell mindazt, ami a színpadon történik. Hatással a cselekmény csak akkor volt rám, amikor Violetta (Miklósa Erika) egyedül marad, kialszanak a fények, eltűnnek a zavaró diszletek és csak őt látjuk, a haldokló Violettát. De sajnos ez csak pár percig tartott. Az egész előadásról olyan érzésem alakult ki, hogy csak a polgárpukkasztó momentumokra fektettek hangsúlyt (Felboruló kanapé, Alfréd vattacukros húga, Hófehérke koporsóban), amelyeknek egyébként a mű szempontjából semmi jelentősége nem volt, a rendezés (színészmozgatás) teljesen szétesett.
Láttam már modern rendezésű kitűnő operaelőadást, igaz a TV-ben. Sydneyből egy Bohéméletet, amelyben mai fiatalok élték az életüket, tele szenvedéllyel, anélkül, hogy a szöveg és zene által behatárolt környezetből kiragadták volna őket, vagy egy humoros madridi Hamupipőkét, tele ötletekkel. De sajnos a rendezők némelyike kihasználják, hogy a közönség zöme nem érti a szöveget, igy aztán kard helyett géppisztolyt ránt Manrico a Trubadurban egy olajfinomítóban (Bregenz), vagy teremőr Leonora egy képtárban (Salzburg). A rendezők igyekeznek egymáson túltenni a hülyeségekben. De jó lenne, ha ez nem a nézők kontójára történne. Vagy talán írják ki ezeknél az előadásoknál színlapra: belépés eszementeknek.
Aki látott már egy operát más előadásban, annak van összehasonlítási alapja. Aki nem, az vagy elfogadja, vagy nem megy többet operába. Az unokáimat nehezen tudom rávenni az Erkel színházi Carmen előadás után, hogy újra eljöjjenek velem az operába. Azt hiszem, hogy egy jó opera feltétele az énekeseken és a zenekaron kívül, hogy a mondanivaló, a zene, a díszlet és a kosztüm valahol összhangban legyen. Nem elég az, ha a történetet valamilyen sci-fi környezetbe teszik. És végül nem hiszem, hogy az ilyen „modern„ operákra lenne igény. A fizetéshez képest nem olcsó belépőjegyekért pedig ne kísérletezzenek velem az operarendezők.
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Vári-Kovács Emese (ének), Gál Márta (csembaló), Molnár Andrea (blockflöte)
„Férfi szemmel, női szemmel a barokkban”
MONTEVERDI: Scherzi musicali cioe arie et madrigali – Maledetto sia l’aspetto; Eri già tutta mia
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Se l’Aura spira
G. CACCINI: Le nuove musiche – Belle rose porporine
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Ch’amor sia nudo
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – Chiamata à nuovi Amori
MONTEVERDI: Tempro la cetra
FRESCOBALDI: Arie musicali per cantarsi, 1. kötet – Così mi disprezzate
F. CACCINI: Primo Libro delle Musiche – Nube gentil
STROZZI: Cantate, ariette e duetti, op. 2 – L’Eraclito amoroso
MONTEVERDI: Ohimè ch’io cado
STEFFANI: Un core o piante o sassi
STEFFANI: Il pastorello
STEFFANI: Dolce Auretta
STROZZI: Ariette a voce sola op. 6 – Chi brama in Amore
STROZZI: Diporti di Euterpe overo Cantate e ariette a voce sola, op. 7 – Mi fa rider la speranza

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sztanyiszlav Trofimov, Irina Csurilova, Alekszej Markov, Nazsmiddin Mavljanov, Roman Burgyenko, Andrej Zorin [etc.]
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Mariinszkij Zenekar
vez.: Valerij Gergijev
CSAJKOVSZKIJ: Jolánta - koncertszerű előadás

20:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház

Szigetvári Dávid, Kovács István, Gabriella, Schöck Atala, Megyesi Zoltán, Bakonyi Marcell
vez.: Csiki Gábor
BACH – MENDELSSOHN: Máté-passió
Oratórium egy részben
18:00 : Martonvásár
Agroverzum

Novák Zita, Tóth Kiss Johanna (hegedű), Sörös Jenő (brácsa), Balog Endre (cselló), Boldoghy Kummert Péter (nagybőgő), Novák András (klarinét)
KODÁLY: Epigrammák 1-5 (Novák András átirata klarinétra és vonósnégyesre)
WEINER: Ballada op. 8 (Novák András átirata klarinétra és vonósötösre)
KEREK GÁBOR: Családi zene op. 207
WEINER: I. Divertimento, op. 20 (I., II. tétel)
WEBER: Kvintett klarinétra és vonósnégyesre, op. 34