vissza a cimoldalra
2018-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3779)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1549)
Diana Damrau (429)
Franz Schmidt (3243)
Simándy József - az örök tenor (558)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3027)
Giacomo Puccini (133)
Erkel Színház (9499)
Jonas Kaufmann (2317)
Gioacchino Rossini (1023)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1194)
MET-es operaelőadások moziban (623)
Juan Diego Flórez (725)
Élő közvetítések (7602)
Edita Gruberova (3065)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4393)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: gezakadocsa
Leírás:
Honlap:
   


gezakadocsa (57 hozzászólás)
 
 
Momus-játék • 55302018-10-01 18:38:37

Ez biztosan nem érdekli a többséget, de miután ezek szerrint már másodszor veszett el valahol ellenőrzött válaszom, kérderzem, hogy az általam (is) írt ellenőrzési módon  kívül biztos lehetek-e abban, hogy válaszom elment? (Én a számítógéppel kb. ott tartok, mint a Momus Café a mai "vezércikk"-ben írt 20 évvel ezelőtti állapotában, s mobilt sem használok.) Értelmetlen lenne megismételnem elküldött válaszomat (csak emlékezetből tehetném), de annyit még belőle, hogy megírtam azt is, hogy Händel Tamerlánjában két főhős van, s a másik Bajazid török szultán, akire mindenkinél jobban illik az összes kritérium (pl. Nikápolyi csata még a XIV. században, csak hogy ne kelljen messzire mennünk, de ahol pl. jelentős farncia sereg is a vesztes (magyar ill. európai) oldalon volt vele szemben).


Momus-játék • 55272018-10-01 16:56:19

Ha már ennyien hozzászóltak, hadd toldjam meg én is. Magam is II. Mohamedet és Tamerlánt írtam, de megemlítettem Attilát is azzal  hogy ismert, de inkább ókor. Lényegesebbnek tartom azonban azt, hogy fölhívtam a figyelmet arra, hogy a középkor mettől meddigh tart. Nos, főként a meddigen van vita, de a XVII. század biztosan nem  az már - mi még az iskolában Amerika fölfedezését tanultuk, ami ugye még a XV. század, ha a vége is- tehát Girej aligha lehet jó, ha az általa érintett területek nagyrészén akkor még biztosan középkori állapotok uralkodtak is... Nem beszélve arról, hogy ő azért nem  remegtette meg egész Európát soha. Elnézést a kajánságért. 


Momus-játék • 55172018-09-28 15:08:49

A hozzászólásban írt egyik lehetőséget sem tudtam megnyitni, így lehet, hogy részben nyitott kapukat döngetek, de ideírom, hogy én miért nem a Lohengrint, hanem Gounod Faustját írtam: Utóbbi a Színháztörténeti Füzetek 29. számában van: Koch Lajos A Budapesti Operaház műsora 1884-1959 (Adattár)  ((Bp.1959. Szinháztudományi Intézet, Országos Színháztörténeti Múzeum)). Ebben a tudományos igényűnek tűnő és forrásmunkákat is fölsoroló kiadványban 3.sorszám alatt van a Faust, s csak 5. a Lohengrin. (Az első kettő a nyitónap programja, föltüntetve, hogy mely részletek, tehát nem  teljes operák), a 4. a Bánk bán, s a Lohengrin csak okt.5. Ez amúgy föllelhető a világhálón, ha a Google-on "a budapesti operaház műsora 1884"-t ütjük be. Ugyancsak a Faustot írja első teljes itteni olperának  a "Faust az Operában - Caruso" bejegyzés is, melyre a "gounod faust 1884. október 2-án budapesten" beírás után lehet rátalálni. A Wikipedia kétségtelenül szept.30-i Lohengrint ír, de a Wikipedia adatai sokszor megkérdőjelezhetők. Persze ha van más ezt alátámasztó forrás, az lehet irányadóbb.


Momus-játék • 55122018-09-20 16:23:14

Kíváncsian várom, hogy mi a tegnapi játék megfejtése, mert nálam csak Boito látszik, akit egyiknek én is írtam - igaz, a kimernya-rovatba, kérve az "átutalás"-t,  még idejében, miután észrevettem, hogy a kimernya-kérdésre a játék-rovatba írtam és küldtem el a választ. 


Momus-játék • 55092018-09-10 22:18:51

Meg szoktam nézni válaszom elküldése után, hogy az jön-e ismételt megnyitás után, hogy "Mai kérdésünkre..." stb. (másként nem tudom ellenőrizni, s utólag sem tudom dokumentálni), s emlékezetem szerint Komor Vilmosnál is megtettem ezt, de a számítógép nem az anyanyelvem, így tegyük ezt ad acta. Maradjon - miként Seress Rezsőnél - az erkölcsi "siker" - föltéve, hogy hihető, hogy rájöttem, s legalábbis megpróbáltam elküldeni idejében a helyes választ.


Momus-játék • 55072018-09-10 17:35:09

Nincs különösebb jelentősége, de nem kaptam meg a pontot, mert változatlanul a péntek előtti 1 pont szerepel csak, amit már korábban, P. Ustinov megfejtéséért kaptam. Érdekelne viszont, hogy ki volt az, akitől a pénteki föladvány idézete származik, mert alaposan félrevezetett, én ugyanis elhittem, amit írt, ezért eszembe nem jutott volna Wagner - úgy tűnik, sokan mások is így jártak. Azt nem tudom, hogy más írt-e be valaki mást, de szerintem az én Seress Rezsőm igenis megfelel a föltételeknek - ide nem értve persze azt, amit magam is eleve leírtam, nevezetesen, hogy nem tartják nyilván mint nagy klasszikus zeneszerzőt, bár azért Klemperer nem osztogatta akárkiknek az elismeréseit...


Momus-játék • 55052018-09-09 22:03:03

Komor Vilmos utám nem kaptam pontot.


Momus-játék • 54982018-07-20 14:08:51

Kissé kérdéses a tegnapi föladvány, mivel a most bemutatott operából a Wikipedia szerint csak részletek készültek el még 1840-ben, amiket D. bedolgozott az A kegyencnő c. operájába. Utóbbit pedig réges-régen bemutatták, így ennek a töredék-operának az elkészült részeit is, ha pedig most valamilyen kiegészítéssel adták, akkor az már nem eredeti és önálló D-opera. 


Momus-játék • 54812018-05-18 16:35:17

Hogy ne legyen olyan sima a Trisztán-kérdés, leírom a saját tapasztalatomat. Anthes Györgyre tippeltem (igazából Georg Anthes), aki átvette Buriantól ezt a szerepet. Ez biztos, amint az is, hogy Burian a bemutató utáni szezon végén "elszökött" Bp-ről, ahogy egy helyen írják, s arról is van korablei kritika, hogy Burian olaszul (tehát nem magyarul és nem is németül) énekelte itt ezt akkor. Hogy Anthes magyarul énekelte, azt én is csak azzal tudom altámasztani, hogy ismert, hogy sok szerepet magyarul énekelt (derűt keltő rossz kiejtéssel állítólag), mint a módosított megfejtés embere. Az pedig biztos, hogy hamarabb énekelt Trisztán Bp-en, mint utóbbi. 


Momus-játék • 54682018-04-24 17:23:15

Nekem nincs meg a Falstaff se lemezen, sem a partitúrája, de a google alapján meg lehet nézni a teljes librettót olaszul, s aszerint Fenton csak Ford után szerepel, bár kétségtelenül ugyanabban a jelenetben, tehát lehet, hogy ténylegesen a színpadon, mivel többen  egyszerre jönnek be, nemcsak ők ketten, lehet, hogy Fordot lehet hallani utolsóként köztük. Szeretném azonban azt is tudni, hogy az általam írt másik variáció miért nem jó, mivel a tündérkirálynő egyértelműen csak a 3. fölvonásban szerepel, s nemcsak a librettóban olvasható, de youtube-on meg is található videó-fölvételen az ő egyszemélyben előadott áriája: Erriam sotto  la luna... Tudom, hogy nem kötelező az ilyen hozzászólásokra a válasz, de az Anthes Györggyel kapcsolatban -5461.sz.a.- régen föltett kérdésemmel kapcsolatban sem lettem okosabb.


Momus-játék • 54612018-04-18 18:09:43

Hogy a Parsifal jó válasz, arra -utólag- gyorsan rájöttem, mivel bennem csak a legendás Reiner Frigyes-féle első előadás maradt meg, amiről tudtam, hogy A.Gy. volt a címszereplő, s nem gondoltam arrra, hogy az nem az OH-ban ment. Ezzel szemben  kérdezem, hogy az általam írt A bolygó hollandi miért nem jó? Magam ugyanis ennek bp-i OH-i történetéről olyan fölsorolást találtam valahol, ahol a háborúig az összes előadás főszerepolőit megemlítik, s A.Gy. csak rendezője volt az egyik előadásnak, de egyszer sem énekelte eszerint ott a főszerepet. Ha ez így van, járna a pont, ha nem, érdekelne, hogy mikor énekelte az OH-ban ezt. Egyúttal az is, hogy jól láttam-e, hogy a IV.2-i (rádióhírmondós opera) kérdésre nem jár pont a Bánk bán után?


Momus-játék • 54352018-03-12 22:53:33

Nem tudom  igazolni, hogy a Scalában szerepelt-e vele, de ott is játszották elég hamar az eredetileg nem ott bemutatott Semiramist, aminek címszerepét Rossini az általam megfejtésként írt első feleségének (I. Colbran) írta, aki az ősbemutatón biztosan énekelte, s az is tény, hogy hamarabb volt nagyon híres és befutott, mint Rossini felesége, s más Rossini-operákban is énekelt címszerepet, de a Scala műsorrendjének és szereposztásainak kutatása kívül esik nemcsak a szabadidőm, de érdeklődési köröm keretein is...


Momus-játék • 54272018-02-28 16:58:23

Magam is hamar rájöttem, hogy Einsteinék nem megfelelő válasz, de mivel ezt egyértelműnek láttam, sok másnál pedig hiába kereskedtem, nem írtam be semmit, gondolva, hogy van helyes válasz, s senki nem jelzett semmit és a kérdést sem korrigálták. Figyelmet érdemel azonban, hogy Galileiék majdnem megfeleltek a kérdésnek.


Momus-játék • 54142018-02-09 18:12:56

Talán segít: a youtube-on beütni: schubert stabat mater d.175. - és elsőként meg fog jelenni, 6:10-cel, s az is a címében van, hogy g-moll. Megjelenik a másik is, ha csak schubert stabat matert írunk be, de az f-moll, D.383. és csaknem 40 perces mű - ez a Klpostock-féle német szövegű. Ha a g-moll-ban írtat hallgatjuk, s ha nem elég egyértelműen kivehető a latin szöveg, elő kell venni a latin szöveget (a google-ban is megvan), s amellett kell követni az éneket, s teljesen egyértelmű. Amúgy ha a google-ból a schubert stabat matert beütjük, kicsit lejjebb, de még az első oldalon szerepel a D.175 is, a Carus Verlag kottakiadványaként, s annak a kísérő szövegében az első sorban írják is, hogy ez a latin nyelvű stabat matere schubertnek.


Momus-játék • 54112018-02-08 19:39:08

Ezek szerint Kodály hazájában pl. népdalföldolgozás sem lehetne megfelelő válasz hasonló esetben. Mellesleg én mindhárom szóbajöhető személyt megjelöltem, s még arra is kitértem, hogy a szakirodalom szerint közülük ki a legáltalánosabban elfogadott szerző. Akinek ennyi jó kevés... 


Momus-játék • 54092018-02-07 16:34:45

Szeretném tudni, holgy az általam írt válasz, mely a kérdés minden elemére részletesen kitér, s vers, nyelv, mű, szerzők, minden megfelel, miért nem jó? Még azt is leírtam, hogy Schubertnek melyik Stabat Matere felel meg a kérdésnek, s melyik miért nem. Mindkét általam írt mű meghallgatható a youtube-on is, latinul természetesen. (Először az Ave Mariára golndoltam, de az nem felel meg Schubertnél a kérdésnek.) 


Momus-játék • 53982018-01-22 19:44:44

Nincs igazán tétje, de szerintem is el kellene fogadni azokat a triókat, amiben van zongora és Wilhelm Müller versére készült. Így pl. az előttem szólóval is egyetértek, miként magam is részletresen leírtam az általa meg is jelölt Schubert-mű összetevőit és a hangszervariációkat is, amiben  azonban a zongora az egyetlen következetes része a műnek.


Momus-játék • 53802018-01-02 22:04:55

Csak mint megjegyzést írom, hogy magam Kmenttre nem gondoltam, de az nagy kérdés, hogy ki mennyire népszerű, ellenben szerintem a világhírneve aligha vitatható. Hamarjában: Salzburgban énekelt Mozartot, Bayreuthban Wagnert, Bécsben sok mindent, több "nagyágyúval" Richard Strausst, de szerepelt a Bécsi Staatsoper 1955-ös újranyitásánál is a Fidelioban (Jaquino volt, ahol Dermota fantasztikus Florestan) Böhm alatt, de szólista volt a Kilencedik szimfóniában Klemperernél (Philh.Zkr., EMI) és Karajannál is (utóbbinál a Bécsi Szimf. mellett és  62-ben (DG) a berliniekkel is).


Momus-játék • 53772018-01-02 16:45:12

A tegnapi föladványhoz: nem vitatom R. Taubert, de szerintem az általam írt Anton Dermota is jó. Szerintem se tenormivoltához, sem  nagyságához  nem férhet kétség, s egyike volt a leghűségesebb és legtovább működő bécsi operatagoknak. Nekem is megvan az a lemez, amin a bécsiekkel Alfrédot énekel (C.Krauss a karmester), de az, hogy Eisensteint is énekelte, megtalálható az allmusic.com/artist/anton-dermota.../biography oldalon,  a cikk negyedik bekezdésében. 



 


Momus-játék • 53742017-12-19 19:24:01

A Karajan-Kodály-féle megoldással nem vitatkozom, csak megjegyzem, hogy a Háry-Intermezzót kétszer is fölvette még a Philharmonia zenekarral, én ebből következtettem arra, hogy legalább hatszor elő is adta, míg a Psalmusnak egy fölvételét láttam, "ritka"-ként megjelölve.


Kimernya? • 26042017-12-10 14:27:08

Nem szól a rejtvény-zene! Nem látszik az időtartama (és a régieké) sem!


Momus-játék • 53232017-09-07 16:24:16
Szerintem pedig az előző hozzászólás bár helytálló, az általam írt A hallgatag asszonyra (R. Strauss) még inkább áll, hogy igenis megfelel a kérdésnek.
Momus-játék • 53102017-07-26 15:16:55
Csak kérdezem, hogy végülis A Rajna kincse után kaptam meg a pontot vagy pedig Liszt Férfikari miséje után, ami ugyebár azonosítható a Szekszárdi misével, csak én az eredeti címét írtam be. (Két változata van, s másodszorra lett belőle "Szekszárdi" - közben eltelt több mint 20 év,s hogy bonyolultabb legyen a dolog, Albach atyának szólt az első változat ajánlása, akkor, amikor III. Napóleon még nem volt III. Napóleon... - Lásd Szabolcsi B. - Tóth A. Zenei lexikon ((1965.)), II. kötet 475.oldal és J. Milstejn: Liszt ((Zeneműkiadó, 1965.)) II. kötet 918.oldal., de a Wikipédia ((elnézést az előbbi szerzőktől, hogy melléjük írom a világhálót!)) Szekszárdi mise címszava is megerősíti mindezt.)
Momus-játék • 53052017-07-25 16:32:34
Én is reklamálok, mivel magam is A Rajna kincsét írtam, pontosan az egyik hozzászólásban is hivatkozott interjút akartam ezzel kapcsolatban megemlíteni, mivel ott nemcsak azt mondta el, hogy Loget sosem énekelte és nem is bánja, hanem azt is, hogy az A bolygó hollandiban viszont föllépett, igaz külföldön, de szerintem a kérdés igenis egyértelmű, de úgy, hogy nem tartalmazza azt, hogy csak a bp-i operaházi szerepléseire vonatkozik. A pesti műsorra utalás csak kisegítő megjegyzésként értelmezhető - a jelek szerint a kisegítés (mint oly sokszor az életben) visszafelé sült el.
Kimernya? • 24412017-06-24 08:57:34
Tettem még egy kísérletet, az eredmény ugyanaz. Ezennel föladom, megjegyezve, hogy sok nagyszerű zenét lehetne beírni, ahol van ilyen hosszú csönd - persze tudtommal fölvonásközökben. (Kivéve esetleg valamilyen "modern" alkotást.) Gyönge vigaszul a nemrégen elhunyt szegedi énektanárra, Joó Etére emlékeztetek, aki a 60-as években az itteni Radnótiban sütötte el -számos szellemes megjegyzésén kívül- a következőt: Kiállításon egy üres vászon, alatt a cím: Legelésző tehén. Kérdi valaki, hogy hiszen itt nincs is fű? A rendező: Már lelegelte a tehén. Előző: De tehenet sem látok? Válasz: Persze, bolond lenne ottmaradni, ahol már nincs mit legelni.
Kimernya? • 24372017-06-23 22:26:48
A hozzászólásokat is elolvasva, rendkívül figyelmesen hallgattam végig a 4:33-t, de egyáltalán semmit nem hallottam - ide nem értve a fejhallgatón is átjövő számítógép-alapzajt(ventillátor). Ellenőriztem egyéb zenés dolgokkal (pl. az említett opera több részletét a youtube-on), s mindenütt hallani, tehát azt hiszem, a hiba nem az én készülékeimben van...
Kimernya? • 24282017-06-13 21:01:36
Utólag ismét meghallgatva a VI.9-i föladványt, nem vitatható, hogy Gesualdo és nem T.L. de Victoria, de azért érdemes megjegyezni, hogy az -általam pontosan megjelölt- szentírási részre írta de Victoria is a maga a capella művét, aminek szövege teljesen, időtartama pedig kb. azonos a Gesualdoéval (mindkettőből többféle földolgozás létezik természetesen), s ahogyan pl. a Dies Irae is több -sokszor persze nagyon különböző- földolgozásban is benne van, de a lényeget tekintve azonos dallammal, itt is én úgy éreztem, hogy ez helyes válasz lehet.
Momus-játék • 52402017-05-11 20:04:57
Csatlakozom azokhoz, akik közvetve azt fejezik ki, hogy a pantomim és a balett "szövege" nem biztos, hogy azonosítható a koreográfiával. Talán hihető, hogy én is hamar eljutottam Dohnányiékhoz, de azért nem küldtem be megfejtést, mert úgy láttam, hogy akkori felesége csak koreográfusa (és táncosa) volt többször, ami szerintem sem a darab eredeti szövege. Gondoljunk a sok nagyszerű Jókai-filmre - mindnek volt forgatókönyvírója és dramaturgja, sőt rendezője is, mindegyikük -nem kevés!- szöveget írt, de aligha mondja bárki is, hogy valamelyikük szövege a film alapja. De érdemes fölütni a Balettlexikont is, ami külön címszó alatt szerepelteti a koreográfiát és a pantomimot, s csak igen erőltetetten lehet ezeket eminens szövegként értelmezni. Ahogyan én is most írtam egy szöveget, de ez nem döntés a szóbajöhető válaszokról, de mégcsak a kérdésről magáról sem... Ha az volt a cél, hogy ne legyen túl egyszerű (érthető?) a kérdés -pl. ki készítette vagy ki írta a koreográfiát?- ez sikerült.
Momus-játék • 52192017-04-21 14:10:32
Magam is rögtön gondoltam arra, hogy nem az a kifejezett Wagner-tenor Schreier, de Wagnernél sem csak a főszereplők fontosak (Siegfried, Siegmund, Parsifal, Tristan) - Schreier pl. énekel az egyik etalon-Mesterdalnokok lemezen, Karajannal és a Drezdaiakkal.
Olvasói levelek • 110552017-04-20 16:02:05
Nem tudom, egy cikkhöz hogy és hol lehet hozzászólni, ezért írok ide Heiner Lajos legfrissebb szegedi koncertbeszámolójához. Magam ezen a hangversenyen nem voltam ott, ellenben emlékszem rá, hogy amikor Vaszy Viktor nyugdíjba ment, Pál Tamás lett a szegedi zkr. vezető karmestere, s az első időszakban (talán 1976-ban) emlékeim szerint ő vezényelte (ebben lehet, hogy tévedek, de az időszak, a mű és a folytatás biztos) Sosztakovics V. szimfóniáját, ami nekem annyira tetszett, hogy megvettem lemezen, majd további műveit is, s ennek nyomán jóideje kifejezetten egyik kedvencemmé vált a szerző, mellesleg nemcsak a szimfóniáival. Az V-nek pedig a Bernstein-féle tán 59-es stúdiófölvétele sokáig kedvencem volt (N.Y.Philh., CBS). Mravinszkijjal van belőle részlet a saját zenekarával dvd-n is, A múlt nagy karmesterei 2. részében, s ő is a Csajkovszkij V-höz hasonlítja.
Momus-játék • 52172017-04-20 15:41:58
Nem akarok erősködni, de szerintem Adolf Wallnöfer nemcsak osztrák, hanem német is volt, s az összes föltételnek megfelel, de Peter Schreier pláne, aki kifejezetten német (doch: eredetileg keletnémet!) volt, s a világhálón is van nyoma MET-beli és bayreuthi Wagner-szerepléseinek (lemez is őrzi több Wagner-szerepét, ez is ellenőrizhető, bár ez nem a kérdéshöz tartozik), emellett pedig nemcsak Bach-oratóriumok vannak vezényletével, pl. a Drezdai Staatskapellevel, de más híres zenekarokat és más szerzőket is vezényelt, ez is ellenőrizhető.(Lásd pl. a Google alapján az idegen nyelvű Wikipediakat.)
Kimernya? • 23902017-04-05 18:03:33
Sokszor együtt és mindenesetre egymás után van a kettő, ahogyan az igazi miseszövegben (közös imaként) is, de itt speciel két külön tételként van megjelölve (legalábbis az én lemezemen, de az Oratóriumok könyvében is így emlékszem), s a föladványban egyértelműen a Benedictusnál kezdődik, a sanctus nincs benne. A Hozsanna viszont igen, aminthogy az tényleg szinte sosem önálló tétel.
Kimernya? • 23882017-04-05 17:10:12
Szerintem elírás van a tegnapelőtti föladvány megfejtésében, mert nem a Sanctus, hanem a Benedictus volt Schubert Asz-dúr miséjéből.
Momus-játék • 51762017-04-04 16:58:17
Nagyon köszönöm a gyors választ, de ez tulajdonképpen nem a kérdésre adott válasz, hiszen utólag könnyű ez; a kérdés az lehet ezek után, hogy hogy jutott el valaki pont ehhöz az operához?
Momus-játék • 51742017-04-04 16:41:56
Kedves Játékostársak! Érdekelne, hogy akik a Wozzeck befejezési évével eltalálták a -kétszer változtatott szövegű és gyanúsan április 1. előtt ill. alatt föltett- kérdésre a helyes választ, hogyan jöttek rá?
Momus-játék • 51602017-03-29 17:00:14
Bocsánat, most látom, hogy elírtam az első adatsort, ott természetesen nem karegoriak, hanem kategoriak van, vagyis:

offbiennale.hu/kategoriak/egyetemes-himnusz
Momus-játék • 51592017-03-29 16:56:52
A számítógéphöz finoman szólva is keveset értek, így linket küldeni csak "linkelve" próbálhatnék. Ellenben leírom, hogy a Google-ba belépve ENSZ himnusz-t beírva több, az én megfejtésemet alátámasztó kínálat is van. Ezek közül több megerősíti azt, hogy az ENSZ-nek -jóval a Casals-féle 1971 után- se volt hivatalos himnusza, s az általam írt számítógépes dolgot, és az Örömódás variációt is. Így:

offbiennale.hu/karegoriak/egyetemes-himnusz

multikult.transindex.ro/?cikk=21984

EU-himnusz/Sulinet/Hírmagazin

Az ENSZ-nél sincs sehol az, hogy lenne hivatalos himnusza.
Momus-játék • 51572017-03-28 19:04:10
Utánanéztem, s természetesen elfogadható P. Casals mint helyes válasz, de fönntartom azt, hogy az ENSZ-nek hivatalos himnusza nincs, nemhivatalosnak pedig elfogadható az is, amit én írtam, mégpedig teljes részletességgel, adatokkal. Szerintem tehát mindkét válasz helyes.
Momus-játék • 51552017-03-15 18:41:49
Hogy Shakespearet miért kellene elfogadni, kérdéses (magam nem találtam nála harmadikat), én viszont konkrétan is megjelöltem Byronnál mind a három szerzőt, háromnál is több operával -igaz, az egyik befejezetlen maradt, amit viszont föl is tüntettem. Kicsit Rigolettósnak tűnik a dolog...
Momus-játék • 51472017-02-22 16:12:29
Talán hihető, hogy nekem is rögtön eszembe jutott a Rigoletto, de az is, hogy púpos, tehát nem mozgássérült. Csak megerősített ebben az, hogy eszembe jutott a Porgy és Bess is, s gondoltam, hogy ez a csel a kérdésben, hogy mindenki a Rigolettot fogja írni, tévesen. Ezzel szemben Porgy esetében aligha lehet vita, s ma már Gershwin operája is klasszikusnak számít, hiszen a szűk értelemben vett, stílusirányzat szerinti klasszikus kategóriába Verdi sem sorolható, mivel romantikus volt. A klasszikus időtálló, stb. értelmében pedig a Porgy és Bess is régen elfogadott. (Lásd pl. a sok évtizedes magyar operák könyvét.) Mindenesetre sokkal közelebb van a klasszikushoz, mint a púpos a mozgássérülthöz...
Momus-játék • 51402017-02-16 16:51:36
Én is egyetértek; én is B.L-t írtam, aki nemcsak a világhálón van fönn egyértelműen, de a magyar Operalexikonban és a régebbi, Tóth Aladár-féle és az újabb, Brockhaus-Riemann-féle zenei lexikonban is. A kérdés itt is félrevezető volt, de legalábbis nem elég pontos, miként Mozart leghosszabb kamaratételénél - itt is el kellene fogadni mindkét választ.
Momus-játék • 51332017-02-09 18:37:07
Bocsánat, a kimernyához írtam, amit ide szántam, ezért kénytelen vagyok itt megismételni: tehát ha nem írtam volna, akkor ezennel írom, hogy az általam utolsóként írt műnél is az első tétel a megfejtés a mai föladványnál.
Kimernya? • 23542017-02-09 18:34:53
Elnézést, nem emlékszem rá, de ha nem írtam volna, az általam utolsóként írt műnek is az első tétele a megfejtés.
Momus-játék • 51322017-02-09 18:25:23
Nem tudom igazolni, hogy a címszerepet énekelte L. Hilgermann, csak az összes többi szerepéből és pozíciójából következtettem, de szerintem ez Fiorenza Cossottoval (aki igenis énekelt a Normában Callas mellett, s akkor még nem volt annyira befutott, később pedig neki is egyik nagy szerepe lett ez) kiegészítve összesen egy pontot a kettő megérne...
Kimernya? • 23512017-02-07 19:50:36
Nem tudom, hogy másnál is ez-e a helyzet, de nálam ebben a rovatban a januári helyes megfejtésekhöz vannak hozzáadva a februáriak - elmaradt a nullázás. (A játéknál nem.)
Kimernya? • 23362017-02-03 15:15:45
Nyilván elírás a tegnapi föladvány közölt megfejtése, de azért nem árt tisztázni: a kérdéses szimfónia a 9., a 8. pedig melléknév nélküli és G-dur.
Kimernya? • 23152017-01-30 19:58:34
Lehet, hogy még nincs kiértékelve a pénteki föladvány, mivel 0/0-t mutat? Én a megoldást Da Pacem címmel küldtem be, de ugyanaz, sőt ez a pontosabb, ha a megoldásként föltüntetett előadást nézzük meg a youtube-on. Az első néhány szó után jön a Magnificat ismert szövege.
Kimernya? • 23092017-01-21 20:50:54
Nem rokonom K. Rebeka.
Kimernya? • 23042017-01-21 09:35:30
Kodály Balettzenéje hozzáférhető CD-n: Hungaroton HCD 32122 - a Nagy magyar zenészek sorozatban, Ferencsik János vezényel, a CD-n a Bp.Filh.Társ. Zkr-át, s több más -gyönyörűen játszott- Kodály-mű mellett ennek egy 1965-ös stúdiófölvétele is rajta van. Mellesleg remek szöveg van a dobozban négy nyelven, ahol igen szimpatikus megnyilatkozást idéznek Ferencsiktől, hogy miért maradt Mo-n, s ehhöz ráadásul egy szegedi példát említ - szegediként nekem ez külön kedves.
Momus-játék • 51122017-01-11 16:39:18
Nem a magam védelmében (is) írom, de több operáját is maga tanította be és vezényelte J. Haydn, még ha itthon is volt annakidején a mai Fertődön, s ő igenis nem magyar volt azért és elég híres már akkor is. Szóval szerintem jár érte a pont.
Olvasói levelek • 109992016-12-14 16:44:05
A tegnapi "mai nap" adatoknál Wagner nagy tévedés, mert nem a 12. hó 13-án, hanem a 2.hó 13-án halt meg.
Kimernya? • 22172016-10-28 18:15:16
A Kimernya? nem engedi, hogy beírjam a megfejtést, pedig be is léptem, s a zenét engedi megszólalni.
Kimernya? • 22092016-10-24 19:25:28
A pénteki megfejtést elküldtem, s Lisztet, pontos címmel, de nem látom jóváírva.
Momus-játék • 50492016-10-21 13:41:38
Ma már tudom, hogy Respighi jó válasz volt tegnapra, s azt is, hogy ismertebb ma mint A.Ny.Szerov - ha nem is elsősorban operaszerzőként!-, de attól még az én válaszom is megfelelt a kérdésnek -kérem elfogadni.
Kimernya? • 21792016-10-12 17:00:43
Tegnap megírtam Goldmark K. Sába királynőjét, mégsem adtak hozzá egy pontot az edigiekhöz. Ismét jogorvoslattal élek, hisz a részletet nem kell a szabályok szerint pontosan megjelölni.
Momus-játék • 50332016-10-07 15:48:31
Ha jól értettem, elfogadták Salierit, tegnapra pedig én is Brucknert írtam, így nem értem, hogy miért csak 2 pontom van. (Előtte már Reger is jó volt a héten.)
Momus-játék • 50312016-10-06 16:29:54
A tegnapi játéknak szerintem az általam adott válasza (A. Salieri, mint a három nagy mester tanára) legalább annyira jó, mint Diabelli, s főként a kérdésből nem csak Diabellire lehet gondolni. Salieri sem éppen agyonjátszott szerző, ugyanakkor Diabelli már a maga korában is inkább volt kiadó (lásd pl. a föladványt!), mint zeneszerző. Tehát ezennel jogorvoslattal élek, bár nyilvánvaló, hogy nem vérre megy a játék.
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

Liszt-kukacok Akadémiája

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Asztalos Bence (hegedű), Gábos Judit (zongora), Kertész György (cselló)
CSAJKOVSZKIJ: Évszakok, op. 37b (átirat zongoratrióra)

11:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

15:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
Csajkovszkij: A diótörő - szvit

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Vámosi Katalin, Simon Krisztina, Megyesi Zoltán, Najbauer Lóránt
Bajor Filharmonikusok Ifjúsági Zenekarának fúvósai
Vezényel: Mark Mast
J.S. BACH: Karácsonyi Oratórium BWV 248 I., II., III. kantáta

18:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Karvezetés vizsgakoncert
Sweelinck: Angelus ad pastores ait – motetta
Bruckner: Pange lingua – himnusz
Vezényel: Varga Áron
Croce: Triaca musicale – Mascheratta de' gratiani
Rheinberger: Waldblumen, op. 124 – 1. Abend am Meer
Kodály: Adventi ének
M. Haydn: Missa Tempore Quadragesimae – 2. Credo
Közreműködik: Sárosi Dávid (orgona)
Vezényel: Gerály Anna Borbála
Hauptmann: Du bist ja doch der Herr, op. 42/4
Liszt: Ave Maria
Közreműködik: Sárosi Dávid (orgona)
Vezényel: Schnell Máté
Willaert: Vecchie letrose non valete niente – canzona
Haydn: Abendlied zu Gott, Hob. XXVc:9
Stanford: O living Will, that shalt endure
Kodály: Szép könyörgés
Közreműködik: Magyar Valentin (zongora)
Vezényel: Zsíros Levente
A koncerten közreműködik a Zeneakadémia hallgatóiból alakult kórus.

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - balett

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok
vezényel: Kovács Zoltán
koncertmester: Soltész Ágnes
művészeti vezető: Botvay Károly
Karácsonyi koncert a Weiner Konzervatórium ifjú szólistáival
J.S. BACH: IV. Brandenburgi verseny I. tétel
Seres Barbara, Boros Adrienn (fuvola)
ALBINONI: d-moll Concerto II-I. tétel
Pávási Nikolett (oboa)
HAYDN: C-dúr gordonka verseny III. tétel
Bognár Domonkos (gordonka)
MOZART: Don Ottavio „Dalla sua pace” áriája (Don Giovanni)
Papp Viktor (ének)
VIVALDI: C-dúr concerto-t (RV444) II. I. tétel
Lajkó Ivett (blockflöte)
QUANTZ: G-dúr fuvolaverseny I. tétel
Kurcsák Viktória (fuvola)
LALO: Spanyol szimfónia I. tétel
Mákszem Fanni (hegedű)
TELEMANN: e-moll Concerto I-II. tétel
Drahos Balázs (trombita)

18:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Csala Éva (gordonka), Vimláti Judit (fuvola), Tarnai Dávid (ének)
Ad Libitum Gitáregyüttes
konferál: Bárkányi Judit
Klasszikus gitárzene a reneszánsztól a XXI. század zenéjéig.

18:55 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Metropolitan-operaközvetítések a Müpában
VERDI: Traviata

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály Templom

Organ & Choir

19:00 : Budapest
Pozsonyi úti Református Templom

Sümegi Eszter, Pataki Adorján , Fellegi Balázs
Haydn Filharmónia
A. Vivaldi, G.F. Händel, J. S. Bach, J, Haydn , W. A. Mozart , R. Strauss művei

19:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Bódi Zsófia, Wittinger Gertrúd, Megyesi-Schwartz Lúcia, Horváth István, Sándor Csaba
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Bizják Dóra, József Ács, Zentai Károly (zongora)
Vezényel: Janos Acs
ROSSINI: Korinthosz ostroma – Pamira áriája
ROSSINI: Mózes – jelenet az I. felvonásból, Mózes imája
SCHUBERT: Mirjam győzelmi dala
ROSSINI: Kis ünnepi mise

19:45 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Yeree Suh (szoprán), Fulvio Bettini (bariton)
Budapesti Fesztiválzenekar
Művészeti vezető és koncertmester: Midori Seiler
Barokk gesztika: Sigrid T’Hooft
GEMINIANI: 12. (d-moll) concerto grosso („La Follia”)
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (1. rész)
TORELLI: g-moll („Karácsonyi”) concerto grosso, op. 8/6
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (2. rész)
VIVALDI: Esz-dúr triószonáta, RV 65 – 2. Allemanda, 3. Sarabanda
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (3. rész)
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Kuti László (klarinét)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Gilbert Varga
HAYDN: C-dúr szimfónia No. 9, Hob. I:9
MOZART: A-dúr klarinétverseny, KV 622
MUSZORGSZKIJ-RAVEL: Egy kiállítás képei
A mai nap
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1917 • Hilde Zadek, énekesnő
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)