vissza a cimoldalra
2020-07-05
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11529)
A csapos közbeszól (95)

Franz Schmidt (3632)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1973)
A MET felvételei (607)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3959)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7362)
Giacomo Puccini (135)
Régizene (3402)
Társművészetek (1804)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (856)
Operett, mint színpadi műfaj (4376)
Mozartról magasabban (695)
Operák, amelyeket utálunk (301)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4850)
Pantheon (2681)
Kortárs zene (91)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62188)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: zenebaratmonika
Leírás:
Honlap:
   


zenebaratmonika (920 hozzászólás)
 
Operett, mint színpadi műfaj • 43682020-07-02 13:59:55

Dschainah, das Mädchen aus dem Tanzhaus c. Ábrahám operett vezérdala, Tobias Bonn előadásában https://www.youtube.com/watch?v=8LTBJnufBZ4



 


Operett, mint színpadi műfaj • 43592020-06-16 20:02:35

Azt tudjátok, hogy az operettszínházban, hogy fogják tartani a 1.5 méteres távolságot? A jegy.hu-n, úgy nézem minden ülésre ültetnek embereket. Úgy tűnik a cél, hogy a nyájimmunitás kialakuljon, tehát a lakosság 60%-a vagy több átessen a víruson. Persze ezt nem mondják ki... ráadásul szeptember után a covid még fel is fog erősödni...


Operett, mint színpadi műfaj • 43042020-05-27 21:42:01

Íme egy kis meglepetés, Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. varázslatosan szép operettje teljes egészében, szerintem eredeti hangszerelésben (Kemény Egon műve részben) a Chicago-i Wolks Operetta Theater előadásában 2019-ben



https://www.youtube.com/watch?v=RK_d5cAH1sk



Sajnos a híres Johny dal (néger dal)  kimaradt érthetetlen okokból, de az összes többi dal szerepel az előadában, még a teljesen ismeretlen összekötő dalok is.



Lent magyar felirat is választható, az angol eredeti mellett az automatikus fordításnál.



Az operettet eredetileg 1931-ben mutatták be német nyelven, és úgy vált európai sikerré. A darab Németországban, Ausztriában és Svájcban manapság is népszerű, de az USA-ban most, 2019-ben játszották először. Az eredeti szövegkönyvet a szintén magyar Földes Irme írta, amit Löhner és Beda dolgozott át németre.



Az operett nagyon exotikus mind történetét, mind zenéjét illetően, a szerepeket pedig fehér, fekete, sárga és hawaii énekesek játszák, ami szintén különlegessé tesz a jazz-operettet, amely átmenet az operett és a musical között, ötvözve mindkettőt.



https://www.youtube.com/watch?v=RK_d5cAH1sk&t=271s



 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 19472020-05-27 21:39:54

Íme egy kis meglepetés, Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. varázslatosan szép operettje teljes egészében, szerintem eredeti hangszerelésben (Kemény Egon műve részben) a Chicago-i Wolks Operetta Theater előadásában 2019-ben



https://www.youtube.com/watch?v=RK_d5cAH1sk&t=271s



Sajnos a Johny dal kimaradt érthetetlen okokból, de az összes többi dal szerepel az előadában, még a teljesen ismeretlen összekötő dalok is.



Alul magyar felirat is választható az automatikus fordításnál, természetesen érdekes hallani angol fordításban az eredetileg német nyelvű operettet. A szövegkönyv Földes Imre műve.



 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 19322020-05-11 19:46:26

Sajnos tényleg nem emlékezett meg senki Ábrahám Pál halálának 60. évfordulója napján a zeneszerzőről, de ugye a tévéműsor azért szerencsére elkészült. Sajnos a Viktória operett előadása is elmaradt a vírus miatt az Operettszínházban, reméljük azért pótolva lesz ősszel, ha egyáltalán kinyit akkor a színház.



Különben az egyik német rádió megemlékezett Ábrahám Pálról halála 60. évfordulója alkalmából.


Operett, mint színpadi műfaj • 42812020-04-12 18:13:09

Az Ojság 



1929-11-24 / 47. szám



Végbizonyítvány



A múlt héten levizsgázott Fővárosi Operettszinház a következő osztályzatot nyerte:



Honíhyttan .........................jeles

Oerettirás és olvasás ....elégtelen

Igazgatómennyiségtan ...untig elégséges



Sztárlétszámtan .....plána

Operettpoétika ......harmathrendű

Gür(l)ög pótló .......jó

Dalesztétika .......elégséges

Ének ......................................türhető

Sztárgázsimetria ..... nem türhető



Közkrachdasági ismeretek... elégtelen 



Szabolcsranika ......elégséges

Rovartan (Pók) .......................hanyatló

Vegytan és színház nem megytan ....jó



Filollylógia .......kitűnő

Nagybörtörténelem .....jó

Wernerkölcstan ....jeles.

Fejesperantó ............................kitűnő

Slágerömétria ......hanyatló

Direktorna ...................... elégtelen

Fehérkesztyüs-kézimunka (Ábrahám)... jeles



Кabоsnуák nyelv és humorologia ....szabályszerű



Békeffizika....elégséges



Bukásványtan.....szabályszerű



Zárulsmeret....hanyatló



A közönség szorgalma....jó



Sikerkölcstan....pláne



Igazolatlan direktorok száma ...sok



Mulasztott sikerek száma.....még több



A tulajdonos részvénytársaság határozata.: A sztárok része más színházban felléphet,az eddigi bérlő pedig elléphet



 


Operett, mint színpadi műfaj • 42792020-04-08 17:35:55

Az Újság 1931-07-24 / 166. szám



SZÍNHÁZ - ZENE



A hawai virág



Magyar premier előtt Lipcsében



Lipcse, julius 22. Most már száguldó tempóban, pihenő nélkül folyik a nagy robot, zenekari próbák a teljes együttessel délelőtt és délután, este és későn éjjel, már kinn vannak a plakátok, melyek öles betükkel hirdetik Ábrahám Pál új nagy operettjének, A hawai virágnak sorozatos előadásait a szerző személyes vezényletével.

Három nap óta minden gyorsvonat hoz valakit a vezérkarból. Először a librettó kitűnő szerzője, Földes Imre futott be, aztán Grünvvald, a német átdolgozó érkezezett, közben igazgatók Kölnből, Hamburgból, Bres- lauból, Hágábót és Kopenhágából, majd frissen, bizakodón Marton Sándor dr. érkezeit a Hotel Kaiserhofba. ahol valóságos főhadiszállása van a színházi szakembereknek, akik valamennyien izgatottan, türelmetlenül várják a bemutatót, egy új magyar világsiker elindulását.



Egész kis magyar kolónia van itt, magyar a direktor, magyarok a szerzők, a librettisla és a komponista, magyar a díszlet és kosztümtervező művész, magyar a szubrett, magyar a szólótáncosnő, néhány jó tánocs és epizódista, nem lehet eléggé csodálkozni Ábrahám Pál merészségén, hogy a leggyilko- sabb német krízis idején magyar rohamcsapattal indul a lipcsei és berlini szivek meghódítására.

Prager Miksa rendezi a darabot, ö hozta ki tavaly a Viktóriát is, az öregúr, aki négy hét óta három órát alszik naponta és még álmában. is veszekszik, káromkodik, kiabál a kórussal, mely nem zümmög neki elég halkan és a magánszereplőkkel, akik mindenáron saját egyéniségüket akarják érvényre juttatni szerepeikben. Még jó, hogy magyarul kedve szerint szidhatja az egész társaságot, így legalább nem értik azok, akik az öreg idegeire mennek.

A munka szinte kronométer-pontossággal kezdődik minden nap, délelőtt tiz órakor. A szinészek, legyen az sztár vagy statiszta, egyformán pontosak és lelkiismeretesek, itt nines mimelés, itt minden mozdulat, tánc, ének hiánytalan, mert annak kell lennie, a szereplők valamennyiének szászázalékos teljesítményt kell nyújtani minden egyes próbán, mert ha nem ezt teszik, könyörtelenül lekergeti őket a színpadról. Prager, a hatvanhat éves,-,rendező, akiben ez az idegeket őrlő, izgalmas, megfeszített munka tartja a lelket, akinek a színpad kimondottan az életelixire. narkótikuma...



Ábrahám Pál már csak árnyéka sajátmagának. Szinte érthetetlen az a zavartalan harmónia, ahogy ez az izig-vérig modern zeneszerző az operett régi stílusához csökönyösen ragaszkodó rendezővel együttműködik. Úgy hat az egész, mintha valcert és jazzt egy időben játszana, egy orchester, a múlt ölelkezik itt a jelennel, sőt a jövendővel és megértik egymást, ha sokszor villámlik is közben...

Ábrahámnak nem szabad fáradtnak lenni, pedig ő talán még annyit sem alszik, mint Prager, Az arca már egész valószinütlenül sápadt, mélyen árnyékollak a szemei, olyan, mintha lázas lenne mindig, pedig semmi baja, csak az átvirrasztott éjszakák gyötörték meg egy kissé túlságosan. Már olyan rekedt a sok kiabálástól, hogy alig hallja a saját kommandóit. Mindenki hozzámegy panaszkodni, ő a nagy eligazító, kiegyenlítő, békítő az egymásra halálosan féltékeny fő szereplők között, neki kell elsimítani a felfogásbeli ellentéteket a rendező és a primadonna, a librettisták és a rendező, a táncosok és a többi táncolni akarók között. Rajta keresztül megy minden intrika, ő pedig okosan és diplomatikusan felvesz mindent, mint egy finomművű antenna és súgva, titokzatosan végül is mindig mosolyra kelti az összes elégedetlen ábrázatokat.



A Viktória világsikere után sokan azt hiszik, hogy ezúttal „nem lesz olyan szerencséje" Ábrahámnak, mint a múlt évben. Hát a kontreminőrök most fájdalmasan csalódni fognak, mert a Hawai muzsikája kvalitásban messze túlszárnyalja a komponista eddigi alkotásait, hangszerelés tekintetében pedig egyenesen szenzáció lesz. Nem múlik el öt perc mind a báron? felvonáson keresztül, hogy Ábrahám Pál egy újabb remek slágerrel fejbe ne kólintaná hallgatóit, a selymesen lágy, mélabus és szentimentális szerelmi kettősöket nyomon követik a remek steppek és foxtrottok és Jerger utolérhetetlen tengerész-indulóját két hét múlva egész Németország énekelni fogja. (Feltéve, hogy közben anyagilag lélegzethez engedik jutni ezt a szükség-rendeletek között vergődő, jobb sorsra érdemes népet.)

Rita Gcorg játssza a darab primadonnaszerepét, haja hercegnőt, Honolulu reménységét, akiért izgalmas szerelmi várviadal folyik három felvonáson át Lio Taro herceg, Hawai másik reménysége és Stone angol tengerészkapitány között a happy end-es befejezésig. Sergej Abramovits, egy nemrég feltűnt széphangú orosz tenorista énekli a herceg szerepét, Jerger kamaraénekes, a bécsi operaház nagyszerű baritonistája alakítja Stone kapitányét. A vidámságról Hlarold Paulsen, Fritz Steiner — Jim Boy és Buíty — gondoskodnak a reveláció számba menő Bársony Rózsival együtt, aki egy tempera mentumos, aranyos kis angol miss szerepében meteorszerü sebességgel és illuminációval fog berobogni a legjobban fizetett német színésznők galériájába. Egy pillanatig nem kétséges, hogy a lényében rejlő természetes báj és közvetlenség, német színpadokon eddig ismeretlen, sziporkázóan vicces tánckészsége, aranyos kedélye térdre fogja kényszeríteni a nagyképü és idegenekkel szemben rendszerint kellemetlenül tartózkodó német kritikát. A zseniális komponista után kétségkívül ő lesz a bemutató második nagy meglepetése, eseménye.



Premier ma, pénteken este, hetedik hónap huszonnegyedikén lesz, mert igy kívánta Ábrahám Pál, akinek a tizenhármas szám és a pénteki nap nagy szerepet játszott eddig nagyivü karrierjében. Kabala nélkül nincs színház.



Vásárhelyi Gyula dr.


Operett, mint színpadi műfaj • 42732020-04-02 16:41:43

  • Magyar Hirlap, 1935. április (45. évfolyam, 75-97. szám)



Egy kortörténetinek is nevezhető riportot találtam Ábrahám Pál operettszerzőről és a bizonyos fehér kesztyű mítoszáról



Ábrahám Pál és a fehér kesztyű



Ábrahám Pál, a világhírű magyar zeneszerző — mint a Történnek még csodák próbáján láthattuk — egyik pillanatban a zenekart vezényli, a másik pillanatban már a primhegedűsnek, a harmadik pillanatban Bobby-nak, a dobosnak ad utasításokat, majd fent terem a színpadon és a táncokat mutatja a görlöknek, egy szempillantás, odaszalad Bársony Bózsihoz és neki mond néhány szót. És mindezt olyan villámgyorsan, hogy az ember nem is hiszi, hogy mindenhol az az egy Ábrahám van. Jókedvű, vidám, még sohasem láttuk így premier előtt.

— Szeretem ezt a muzsikámat — mondja —, mert nemcsak a közönség szórakozlalására Írtam, hanem magam is jól mulattam rajta, amikor komponáltam. Nem abszint ez a zene, csak könnyű, színes cocktail; nem is az a célja, hogy Ierészegitsen, hanem csak hogy elmámorosítson. A pesti tavasz — ha késik is — talán holnap már itt lesz: illik tehát zenével fogadni...

Éveket ezelőtt — talán még emlékezni fognak rá? — Ábrahám Pál a Zenebona című első, háromfelvonásos operettjét fehér glaszékesztyűben, karmesteri pálca nélkül dirigálta. Milyen feltűnést keltett ez akkor.

— Tényleg, kabalája ez a fehér kesztyű? — kérdezzük.

Nevet:

— Szó sincs róla! Ma már pálcával dirigálok és kesztyű nélkül. Bevallom: adminisztrációs trükk volt az egész. Egy fiatal, kezdő zeneszerző trükkje, hogy — minél többet beszéljenek róla. Ezt ma már bevallhalom, főleg azért, mert nem is a keszlyű-trükkröt beszéltek annyit, hanem inkább a zenémről... Valami azonban mégis megmaradt a fiatal, kezdő zeneszerzőből: ma is drukkolok így premier előtt ..

Már szalad is tovább, fel a színpadra, ahol á világosítónak magyaráz valamit, majd az egyik színész maszkján talál kifogásolni valót.

Szertefoszlott tehát Ábrahám Pál elegáns, fehér glaszékesztyűinek legendája.



 


Plácido Domingo • 9262020-03-31 16:35:42

A 79 éves művész úr szerencsésen felépült, már el is engedték a kórházból.


Pantheon • 25642020-03-27 17:23:48

Sajnos az Operettszínház művésze Kovács Zsuzsa ma eltávozott (1945-2020. március 27.)


Plácido Domingo • 9242020-03-23 20:48:34

A görög hírekben olvastam, hogy sajnos a Placido Domingo művész úrnál koronavírust diagnosztizáltak, szerencsére a körülményekhez képest jól van. Mielőbbi felépülést neki.


Operett, mint színpadi műfaj • 42662020-03-19 14:13:19

Magyar Hírlap, 1935 május 30.



Ábrahám Pál legújabb darabját a budapesti operaházhoz nyújtja be

Beszélgetés a komponistával Londonról, Párizsról, filmről, operettről





Ábrahám Pál, a világhírű magyar zeneszerző, többhetes külföldi tartózkodás után szerdán Budapestre érkezett. Vidáman, jókedvűen, tele optimizmussal beszél külföldi élményeiről és a közeljövő művészi terveiről.

Először egy érdekes külföldi újításról számol be Ábrahám Pál. Elmondja, hogy Londonban minden nagy hangosfilm először a színpadon jelenik meg, mint színdarab. Ennek az az oka, hogy élőbb kipróbálják a témát, mielőtt kockára tennék a filmesítés óriási költségeit. A második oka, hogy véget vessenek már annak a jelszónak, hogy a film tönkreteszi a színházat. Átengedik tehát a téma elsőbbségi jogát a színháznak. A londoni film- és színházi szakemberek úgy hiszik, hogy a színház ezzel az új módszerrel egyenesen nyer.

— Londonban egyébként — mondta Ábrahám — nemsokára színre kerül The gay King (A víg király) című operettem, amelyből csak azután készítenek majd filmet, az új recept szerint. Párizsban megbízást kaptam arra, hogy én komponáljam Chevalier legújabb filmjének muzsikáját. Júniusban — folytatja a kitűnő zeneszerző — Bécsbe utazom, ahol megkomponálom Darvas Lili első filmjének, a Baskircsev í/rfríá-nak zenéjét. Úgy amis a filmet több helyen zene kíséri.

Egy rendkívül érdekes tervet árult még el Ábrahám Pál. Köztudomású, hogy Dzsaina című legújabb munkáját már évek óta írja. Ábraháni Pál ezt tartja legszebb muzsikájának, valóságos szívszerelme ez a zene. A külföldi lapok már többször megemlékeztek a Dzsaina külföldi bemutatóiról, de helytelenül, mindig azt írták, hogy ennek a munkának a műfaja: operett.

Ábrahám Pál ezt most maga cáfolta meg:



Az operett a Dzsaina, a stílusa, a meséje is egészen más és — ha szabad szerénytelennek lennem — a muzsikája is több: és nemesebb, mint az operettmuzsika. Különös célom vain a darabbal: a nyár folyamán benyújtom a budapesti operaházhoz, Radnai Miklós igazgatónak. Remélem, hogy ő is ezen a véleményen lesz ..,


Pantheon • 25582020-03-13 16:45:25

Luca Targetti, a milánói Scala casting igazgatója 62 éves korában, koronavírus-fertőzésben hunyt el.


Pantheon • 25572020-03-12 11:24:46

Úgy legyen,  nagyon jó műsor volt a Panoráma.


Pantheon • 25552020-03-12 10:36:44

Szerencsére nem halt meg, fake news volt.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620722020-03-11 19:21:53

Az operettszínház is márciust törölte. A Müpa-ban pedig nincsenek törölve a 100 fő alatti előadások.


Erkel Ferenc • 10752020-03-11 15:14:08

2020. március 11. éjféltől április 3-ig elvileg minden 100 fő feletti rendezvény, színházi előadás törlésre kerül.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204272020-03-10 19:12:57

Prágában márc 18-án nyitnak, most néztem meg. Persze még váltzohat.


Opernglas, avagy operai távcső... • 204262020-03-10 19:09:09

Ápr. 1-én nyit ki  Volksoper, az a gáz, hogy valakitől pont kaptam volna márciusra egy ingyenjegyet (talán félt elmenni), de így most én se utazom oda.


Erkel Színház • 105582020-03-01 18:23:09

Persze, nincsen egy se akár menekült...annyira szánalmas már, remélem senki se hiszi el, hogy kikerüli a V4-eket, de majd hirtelen lesznek, mert az 1 millió legyártott maszkot el kell adni.


Erkel Színház • 105442020-02-27 11:32:54

Arról tud e valaki, hogy ki lehet e cseréltetni a bérlet egy előadását (amiatt mert már sokszor láttuk) valami másra?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36892020-02-20 12:12:59

Kb. 50 perc lett az operett rész, az Az a Szép-ben, valamikor csak 45. Utána örökzöldek, de ott  hangzott el szinfonikusan a Ábrahám Pál: Tangolitája, ami ugye operett. Szóval, néha abban a részben is van operett.


Erkel Színház • 105162020-02-13 16:15:21

Nos, tényleg elég rosszul áll az Erkel Színház szénája, a Karamazov testvérek c. számomra teljesen ismeretlen balett jegyeladása még a Giocondát is alulmúlja, persze ez is féláron megy már most legalább 2 jegy vásárlása esetén... ez még vasárnap estére is talán 1/5-öd házra van lefoglalva csütörtökön délután.


Operett, mint színpadi műfaj • 42222020-02-13 12:01:21

A Győri Nemzeti Színház, 2020. február 9-én elbúcsúztatta Huszka Jenő: Bob herceg c. előadását, amit előző szezon végén tettek fel.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36702020-02-13 09:11:02

Volt már egy dal Gyöngy Páltól is, (persze csak egy) és Zerkovitz, Márkus Alfréd is előfordult már minimálisan, meg Millcöker. Offenbach viszont tényleg alig van, pedig ő a négy legtöbbet játszott operettszerző egyike, akár Strauss. Ábrahám Páltól egyik nap adtak legalább két dalt a Viktóriából, de neki is pl. a Hawaii rózsája c. operettje és a 3_1 a szerelem javára mellőzve lett és a többi dala is (leszámítva a Lila akácokat). És Carl Zeller Madarásza hol van? Az az egyik legtöbbet játszott darab.



Ha az operbase adatbázist nézzük,  és a 2004-2019 közötti (idei szezon nélkül) éveket, akkor a világ színpadjain az operettszerzők sorrendje a következő:



                       Előadás szám               Produkció



Strauss           8043                                 1343



Lehár              5915                                  848



Offenbach       4464                                  754



Kálmán            4294                                  713



Sullivan             1341                                273



Benatzky         1330                                  154



Zeller                 798                                  97



Millöcker            655                                  76



Künneke            652                                  70



Abraham            601                                  75



Hölszky             515                                 122



Lincke               443                                   48



Fall                    383                                  51



O. Straus         299                                   49



Huszka             236                                    20



Lopez F             204                                   81



Szirmai             152                                   14



Nebdal             111                                    21



Stolz                  100                                  8



Huszkát Magyarországon kívül Oroszországban (Lili bárónő) és Romániában (Kolozsvári Magyar Opera) játszották 



Ábrahám Pál operettjei Magyarország mellett Ausztria, Észtország, Bulgária, Franciaország, Litvánia, Németország (legtöbbet itt), Oroszország, Románia és Svájc színházaiban is műsorra kerültek, legtöbbet a Bál a Savoyban, majd a Hawaii rózsája, majd a Viktória és huszárja c. operettje, de 3 alkalommal ment a 3_1 a szerelem javára és 1 alkalommal a Mese a Grand hotelben is.



 



 



 



 


Erkel Színház • 104892020-02-04 17:34:45

Más országban is ez a helyzet, egyre kevesebben járnak operára pl. Németország. 



Görögország egyetlen operaháza is örül, ha egy darab 4-5 előadást megél a nagyszínpadon, sokszor ez 2-3 előadásra tesznek fel valamit, a legtöbb darab pedig a kamaraterembe kerül ugyanennyi előadásra.....


Erkel Színház • 104882020-02-04 17:01:55

Igen igen, de csak Verdi, Puccini, Mozart, Rossini, Erkel.... és hol van a többi szerző? Ja még a Porggy is ment Gershwin-től telt házzal, azt én is kétszer láttam.


Erkel Színház • 104862020-02-04 16:39:22

Viszont olyan máshol népszerű szerzők is népszerűtlenek, vagy nem túl népszerűek nálunk, mint Offenbach.



Ja és akkor még nem beszéltünk a kortárs operáról (XX. század) (XXI század.. Ilyen is létezik elvileg az Operettszínház erőlteti ezeket a darabokat mind hiába...)


Erkel Színház • 104852020-02-04 16:35:43

Még ott van Jose Cura is... még ott vannak a Puccini operák is (amiket a Tosca és Turandot kivételével nem kedvelek), de a Wagner már kevésbé és még kevésbé Richard Strauss. Ja a Varázsfuvola és a Denevér, a két Erkel mű még nagy sláger szokott lenni, meg talán még a Rossini Sevillai borbély is....


Erkel Színház • 104832020-02-04 16:01:50

Az operbase oldal statisztiái szerint, nincs közte a 100 legtöbbet játszott operának  ha a világ színházait nézzük (és csak az opera kategóriát jelöltem ki, operettet, musicalt stb. nem)



Ha mint zeneszerzőt nézzük, Ponchielli a 63. helyen áll (2004-2019) 81 permier 356 előadás., ebből 2 kivételével ez a műve ment mindig...



tehát máshol is elég ritkán játszott mű.


Erkel Színház • 104792020-02-04 10:04:45

De miért népszerűtlen ennyire ez az opera Magyarországon? Szerintem nem is ismerik. Máshol szeretik?


Erkel Színház • 104662020-02-03 11:37:34

Nem is tudtam, hogy a jegykezelők ennyire szivélyesek, hogy fent előre küldik a közönséget.


Erkel Színház • 104622020-02-03 08:17:11

Talán érdemes lenne a külföldieket elcsalni az Erkel előadásaira, ha már a magyarokat nem érdeklik az operák, tegnap vasárnap (tehát hétvége!) este a Gioconda 1/3 házzal ment..... a keddi előadáson még ennyien sincsenek, pedig a jegy.hu már féláron adja 2 vagy annál több jegy vásárlása esetén...


Operett, mint színpadi műfaj • 42202020-02-01 14:12:30

Csodás szereposztás, jó lenne műsorra tűzni, meg kell lennie valahol, mert már játszottak belőle részleteket a Hogy volt-ban.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36522020-01-31 08:59:59
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36512020-01-31 08:59:54

Én is hallgattam az adást tegnap, hát nem sok operett volt tényleg benne, csak Offenbach pár dala. A többi inkább korabeli slágerzene volt, vagy magyarnóta (pl. Erdélyi Mihály dalai, bár ő operettszerző is volt.).


Operett, mint színpadi műfaj • 42162020-01-30 16:04:52

Richard Tauber elsősorban azért operaénekes volt. 



Természetesen német, osztrák operettszerzőktől is énekelt áriájat:



Leo Fall



https://www.youtube.com/watch?v=lLYs1aGvUrY



 



Oscar Strauss



https://www.youtube.com/watch?v=sfrlZ1Pn6Co



Csokoládé katona c. operett: https://www.youtube.com/watch?v=4jV4k89am9I



https://www.youtube.com/watch?v=LQtd8VAL7Js



https://www.youtube.com/watch?v=9JIxkoVsAxs



 



Johann Strauss



Denevér c operett 



https://www.youtube.com/watch?v=XGQlsLh9I3I



Cigánybáró c. operett



https://www.youtube.com/watch?v=0YB18GhO-jE



Kék Duna keringő



https://www.youtube.com/watch?v=I5MPiUkIWYw



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 42152020-01-30 15:10:18

Richard Tauber több magyar zeneszerzőnek és külföldi operettszerzőnek énekelte dalait.



 Lehár Ferencnek:  



Paganini (1925) 



https://www.youtube.com/watch?v=0dKL6xGF5Ro



Cárevics (1927)



Friderika (1928) 



https://www.youtube.com/watch?v=pF3bYtlDFr8



Mosoly országa (1929) 



https://www.youtube.com/watch?v=9-ors0Auadw



Szép a világ (1930) 



https://www.youtube.com/watch?v=_xWY3bTxfFM



Giuditta (1934)



https://www.youtube.com/watch?v=r9YUJgVLsvE "Du bist meine Sonne"



operettje dalait.



 



Tauber Ábrahám Pál 1930-as Viktória (és huszárja) és 1931-es Hawaii rózsája c. operettjéből is énekelt dalokat:



Viktória c. operett:



Good Night (5.1.1931)



Pardon, Madame (5.1.1931)



Hawaii rózsája c. operett:



Blume von Hawaii (8.9.1931)



Ein Paradies am Meeresstrand (8.9.1931)



Will dir die Welt zu Füßen legen (8.9.1931)



Kann nicht küssen ohne Liebe (8.9.1931)



És Ábrahám egy filmdalát is felénekelte:



Der schönste Gedanke bist Du (6.9.1932)



https://www.youtube.com/watch?v=7vXdrZRFcvI



A Tauber féle Ábrahám dalok a fenti linken meghallgathatók.



 



Tauber természetesen Kálmán Imre dalokat is énekelt, többek közt:



Chicagoi hercegnő c operettből.



https://www.youtube.com/watch?v=m-DXWBJ5H6k



https://www.youtube.com/watch?v=G9xElsxxpZo



Marica grófnő c. operettből:



https://www.youtube.com/watch?v=BSGeDw5exos



https://www.youtube.com/watch?v=cP5ZeedfXXY



https://www.youtube.com/watch?v=BSGeDw5exos



A Cirkuszhercegnő c operettből:



https://www.youtube.com/watch?v=wOk7rWMF02E



Montmartei ibolya c. operettből



https://www.youtube.com/watch?v=urw-NQfv-Vk



 



 


Operett, mint színpadi műfaj • 42142020-01-30 14:34:56

Mely zeneszerzőkről lehet még mozgó felvétel? Gyöngy Pál és Fényes Szabolcs akit láttam még, de idős korukban.



Gyöngy Pál operettszerzőre és dalaira ez a műsor emlékezik:



https://nava.hu/id/428402/


Operett, mint színpadi műfaj • 42122020-01-30 12:34:41

A magyar operettszerzők közül Ábrahám Pál mellett Lehár Ferncről is készült filmfelvétel, az alábbi linken Lehár zongorázik Richard Tauber-nek, a világhírű tenornak, aki a zeneszerző késői darabjait sikerre vitte:



https://www.youtube.com/watch?v=XlQPOFpaAd4


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18592020-01-30 11:56:39

A Túl az Óperenciánban megemlékeztek születése 125. évfordulóján (2017.) 3 napon keresztül Ábrahám Pálról, felelevenítve a rádió archívumban meglévő felvételeket.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18582020-01-30 11:47:23

Már többször is megnéztem a műsort, az Úr sok jó dolgot mondott, de azért mondott valótlanságokat is pl. Ábrahám nem meztelenül, hanem pizsamában vezényelt a Broadway-en. Azt nem tudom, hogy igaz volt e hogy Ábrahámot gyengéd kapcsolat fűzte Bársony Rózsihoz (végül is ez kettőjük magánügye), mindenestre Rózsi férje Dénes Oszkár volt. A Fehér hattyú operettnek - és nem csak a Júliának - volt Honthy Hanna a főszereplője. Nagyjából ezek tűntek fel. Mindenesetre örülök, hogy megszületett ez a rész.



Az, hogy Kemény Egonról is lesz e ilyen rész, passz, nála érdekes lenne az a tény, hogy Ábrahám mellett rengeteg embernek hangszerelet még pl. Buday Dénes Csárdás ugrik be. (Smaragd: Honnan veszed, hogy nem lesz? )



Az is kérdés, hogy Huszka Jenőről, - akinek szintén 2020-ban van halálának 60. évfordulója -, készül e külön műsor. (Erről tudtok valamit?)



Mindenesetre hiányoltam az Ábrahám részből, hogy nem játszották be a sokat emlegetett Johnny dalát a Hawaii rózsájából (Szolnoki rosszul mondta, mert az nem a Savoyban van, de gondolom beletették az előadásába, ezért mondta ), de erről is csak hanganyag készült (Bozsó Józseffel és Szolnoki Tiborral). Ja és jó lenne végre a tévében is megnézni a Bál a Savoybanbanról készült tévéjátékot, Zsadon Andreával, Felföldi Anikóval, Berkes Jánossal.


Operett, mint színpadi műfaj • 42112020-01-30 09:31:38

A youtube-on Ábahám Pál 4 operettje is megtalálható teljes terjedelmében (zeneileg) :



Hawaii rózsája átdolgozott NSZK tv revü változata (Ittam egy kis pityókát dal kimaradt):



https://www.youtube.com/watch?v=Zy_z1-afxRE&t=75s



Hawaii rózsája teljes egészében a Kölni Philharmonikusoktól



https://www.youtube.com/watch?v=gN9v8MRu0QA



Bál a Savoyban revüoperett szintén a Köln-i Philharmonikusoktól:



https://www.youtube.com/watch?v=TBBuBy2HzWc&t=5074s



1935-ös eredeti Bál a Savoyban revüoperett



https://www.youtube.com/watch?v=WWVpuDji4ZU



Mese a Grand Hotelben c. Ábrahám operett a Komische Oper Berlin felújított koncertelőadása:



https://www.youtube.com/watch?v=iUYMZwRQ-Bc&t=2188s



Viktória operett dalai, a Mörbisch-i Operettfesztiválról (Ausztria, Fertő tó):



https://www.youtube.com/watch?v=pr25uX8GD78&t=201s



Ez pedig az eredeti 1931-es filmváltozata a Viktória operettnek (maga Ábrahám vezényel):



https://www.youtube.com/watch?v=dXe8ab4x_8g



Itt pedig a német tévéfilmváltozata a Viktóriának:



https://www.youtube.com/watch?v=QOgUzyNRW-8



 


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18532020-01-26 17:14:57

Láttam és nagyszerű műsor volt. Annyit hozzátennék, hogy New York-ban Ábrahám Pál nem meztelenül, hanem pizsamában vezényelt azért.... kár hogy a Hawaii rózsájából nem játszotték a Johnny c. dalt, de miután a műsoridő véges, így ennyi fért bele. Végre Alpár Gitta és Bársony Rózsi is előkerült Dénes Oszkárral, valahogy mostanában mindenki csak Hothy Hannáról beszél, aki a Júlia és a Fehér hattyú c. Ábrahám operett főszerepét vitte, tehát nem Fedák volt a Hattyú.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36442020-01-24 20:16:46

Bravó, vissza  lehet hallgatni?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36422020-01-24 11:13:38

Honnan veszed hogy az egyik utolsó?


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620582020-01-23 15:03:52

Nem tudom, de nekem ez a Nyugat lánya nagyon nem jött be, semmi dallam, legalábbis nekem, és ária se.... le is zártam. És neked?


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36372020-01-22 14:12:25

Nagyon is igazad van. Az operett nemzetközi műfaj.



Ezt szóvá kéne tenni, különben is Lehár, Ábrahám nemzetközileg magasan jegyzett szerzők. Zerkovitz-ot pedig pesti bulvar szerzőnek tartjuk. Ábrahámtól játszott már egyáltalán dalt vagy Kemény Egontól? Ja és a külföldiek, Zeller, Millöcker, Stolz, Benazky, Oscar Strauss hol vannak? Meg sokan mások, különösen Offenbach és Johann Strauss. Szerintem Klaudia nem annyira ért az operetthez, és csak a Kálmánt meg Szirmait ismeri....vagy pedig csak ez a magyar népies stílus jön be neki, amit Kálmán, Szirmai és Huszka képviselnek, Fényes Szabolcsot pedig nyilván otthonról ismeri, de nem teheti meg, hogy a többi szerzőt mellőzi, már csak azért is, mert a hallgatóság a többieket is szereti.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 18472020-01-21 19:48:26

Sajnos nem lehet tudni, mikor sugározzák végre az Ábrahám Pálról szóló részt, a port.hu-nál már egy hete ki van írva  Duna world-re egész február 2-ig, de eddig minidig másik rész ment. Szerintem ez egy 2020-as készítésű adás lesz, ami még nem készült eddig egy se, a nava.hu-n megnéztem. Az apropo nyilván a Viktória áprilisi premierje, tavaly Fényes Szabolcsról készült egy rész a Maya premier miatt, azt sajnos azóta már le is vették, szerencsére láttam.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36332020-01-21 14:29:30

Még sose hallottam egyik műsort se, vissza lehet hallgatni valahol? Azt írtad 30 perc operett összeállítást tartalmaz, és az a műsor elején vagy a végén van? Mi megy a maradék 30 percben? Musical?


Operett, mint színpadi műfaj • 42052020-01-21 13:41:35

Mondjuk jó lenne, ha ezekből a gálákból nem csak 1 előadás lenne, hanem legalább 2.


Operett, mint színpadi műfaj • 42042020-01-21 13:40:15

Ha így van, akkor májusban Ábrahám Pál gálát rendezhetnek, mert ő is 1960-ban hunyt el.


Operett, mint színpadi műfaj • 42022020-01-21 11:35:16

Azt tudja valaki, hogy miért lesz a Huszka Gála az Operettszínházban ? A Lehár gála ok, Lehár születésének 150. évfordulója lesz.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620462020-01-21 10:24:44

Különben régebben 10 000 Ft-os jegyeket hirdettek az Eiffel-be, ha jól rémlik, az azért elég durva a magyar fizetésekhez, persze már akinek.



A Sztárcsinálók rockoperát meghirdették az UP Újpesti Rendezvénytér, Színházterem-be és oda 7000-13000 Ft egy jegy, hát érdekes, én vettem rá 2 db-ot 9000-ért, (sehol máshol nem meg a darab) de máskor nem igen fizetek  6000 Ft-nál többet egy db jegyért, ha lehet a Ma este színházon veszem, vagy olcsóbb előadásokat nézek ki, vagy olcsóbb helyeket választok. Az Erkelbe sose ülök hátra, mert oda távcső kell.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 620442020-01-21 09:35:33

Ott mikortól lesznek előadások és mik? Erről tudsz valamit. Annyit hallottam elég borsos áron fogják a jegyeket adni. A kőbányai környék mennyire veszélyes? Mondjuk este nők egyedül járhatnak arra vagy párosával?


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13812020-01-15 22:21:57

Most nem ez a rész ment, ennyit a port.hu-ról. A Hogy volt honlapján ezeket az időpontokat közlik az Ábrahám Pál zeneszerzőről szóló részhez:



Vetítések:



0:55, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





23:50, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





0:45, vasárnap (január 19.)



DUNA Televízió



https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/abraham-pal/hogy-volt-hogy-volt/episode-827170#comments



 


Operett, mint színpadi műfaj • 41992020-01-15 22:21:23

Most nem ez a rész ment, ennyit a port.hu-ról. A Hogy volt honlapján ezeket az időpontokat közlik az Ábrahám Pál zeneszerzőről szóló részhez:



Vetítések:



0:55, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





23:50, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





0:45, vasárnap (január 19.)



DUNA Televízió



https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/abraham-pal/hogy-volt-hogy-volt/episode-827170#comments



 


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36122020-01-15 22:19:39

Most nem ez a rész ment, ennyit a port.hu-ról. A Hogy volt honlapján ezeket az időpontokat közlik az Ábrahám Pál zeneszerzőről szóló részhez:



Vetítések:



0:55, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





23:50, péntek (január 17.)



DUNA Televízió





0:45, vasárnap (január 19.)



DUNA Televízió



https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/abraham-pal/hogy-volt-hogy-volt/episode-827170#comments



 


Operett, mint színpadi műfaj • 41982020-01-15 17:11:38

2020. január 15-én 20.00-tól a Duna word televízión Ábrahám Pál operett- és filmzeneszerző lesz a téma.



Ismétlések



Hely szerint



Január 15. - Szerda





Január 16. - Csütörtök





Január 18. - Szombat





Január 19. - Vasárnap





Január 23. - Csütörtök





Január 25. - Szombat





Január 26-tól pedig az Operett világa lesz a téma


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 36112020-01-15 17:11:02

Bár ez nem rádió, hanem tévé, de rádiós operettműsor hiányában szerintem ezentúl a tévéműsort is ide lehetne venni:



2020. január 15-én 20.00-tól a Duna word televízión Ábrahám Pál operett- és filmzeneszerző lesz a téma.



Ismétlések



Hely szerint



Január 15. - Szerda





Január 16. - Csütörtök





Január 18. - Szombat





Január 19. - Vasárnap





Január 23. - Csütörtök





Január 25. - Szombat





Január 26-tól pedig az Operett világa lesz a téma


Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók • 13802020-01-15 17:10:09

2020. január 15-én 20.00-tól a Duna word televízión Ábrahám Pál operett- és filmzeneszerző lesz a téma.



Ismétlések



Hely szerint



Január 15. - Szerda





Január 16. - Csütörtök





Január 18. - Szombat





Január 19. - Vasárnap





Január 23. - Csütörtök





Január 25. - Szombat





Január 26-tól pedig az Operett világa lesz a téma


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35912020-01-09 16:39:33

A Túl az Óperenciánt a későbbiekben Klaudia fogja vezetni. Tudjátok mi a teljes neve és ki ő? Úgy tippelem Erdélyi Klaudiáról lehet szó.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35872020-01-08 13:48:18

Belső forrásból értesültem, hogy a közlejövőben valaki más fogja átvenni a Túl az Óperenciát, de azt nem tudni kicsoda.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35852020-01-08 09:34:03

Van ismétlés később? 5-kor még mindenki alszik.


Pantheon • 24962020-01-07 20:00:41

Ez még egy tavalyi haláleset, valaki hallott róla?



Athanasios "ThanosMikroutsikos (Greek: Αθανάσιος (Θάνος) Μικρούτσικος; 13 April 1947 – 28 December 2019) görög zeneszerző


Pantheon • 24952020-01-07 19:44:13

Sajnos a mai napra is jutott, ráadásul egy operettes haláleset:



Felföldi Anikó, 1938-2020. január 7.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35802020-01-07 14:31:53

Valami operettműsorral kéne kárpótolni a hallgatóságot...


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35782020-01-07 10:14:59

Ez elég durva. Vasárnap elbúcsúzott? Ha nem, akkor szerintem hétfőn kapta a pá pát. Különben valószínűleg anyagi okok vannak itt ...4 embert küldtek el hétfőn, de nem tudom ki a másik 3.



Kezdeményezzük, hogy legalább 1 óra operett és musical sugárzás maradjon legalább úgy, hogy bemondják a szerzőket és előadókat, ez így olcsóbb. Szerintem a vengégek nem igen kaptak pénzt....


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35762020-01-07 09:05:03

Most hallgatom a Dankót, és nótákat adnak délelőtt 9-kor ....


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35742020-01-06 10:59:52

Sajnos elbocsájtották az MTVA-tól, egy belső munkatárstól tudom.... de az okot ő sem tudta.


Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) • 35702020-01-06 10:27:58

Most olvasom, ezt a szomorú hírt:



NAGY IBOLYA:Kedves Dankó Hallgatók, BÚCSÚZOM. <3

Itt is szeretném megköszönni Önöknek hogy velem töltötték ezt a 7 évet..... és hogy ennyi szeretetet és támogató, lelkesítő szavakat, leveleket kaptam én magam, és általam a műfaj is..... Jó ezt tudni, mert erősíti az emberben a hitet...De minden befejezés, egy újnak kezdete is egyben.

Lehet, hogy eztán már engem is fognak kérdezni? :) :)

Még 2 hétig szól a Túl az Óperencián egy kivezető sávban, hajnali 5 és 6 között. Viszont látásra, viszont hallásra:

Tartsanak velem az új facebbook oldalamon is! https://www.facebook.com/T%C3%9AL-AZ-%C3%93perenci%C3%A1n-NAGY-Ibolya-%C3%A9nekesn%C5%91vel-111763957012048/?modal=admin_todo_tour



Annyit tudtam megy, hogy Nagy Ibolyát elküldték valamilyen okok miatt a Dankó Rádióból, az nem tudom, valaki más átveszi e helyette a műsor, de az már akkor se lesz a régi.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 41882019-12-23 10:57:39

Az Ábrahám Pál operett helyes fordítása inkább ez lenne: 



Jainah - A lány a táncházból



Magyarországon ez a darab nem került még ezidáig bemutatásra, mert abban az évben a Ábrahám Pál Történnek még csodák c. operettje került színpadra.


Pantheon • 24702019-12-23 10:54:22

Mi történt vele? Nagyon fiatal volt még....



Giordani met his wife, Wilma, when he was singing in Lucerne in 1988. They married two years later. The couple and their two sons lived in New York and Sicily.[1] Giordani died of a heart attack at his home in Augusta on 5 October 2019 at the age of 56.[9][3]



Ezt írja a wikipedia, tehát szívinfartust végzett vele.


Operett, mint színpadi műfaj • 41872019-12-22 21:51:47

A Komische Oper Berlin 2019. december 22-én újította fel koncertelőadás keretében Ábrahám Pál: Dzsaniah, a lányok táncháza c. 1935-ös, akkoriban a Theater Wien-ben nagy sikerrel bemutatott jazz-operettjét. A 2019-es felújításon az egyik bariton szerepet a szombathelyi születésű Foki Dániel alakította. A 2. koncertelőadás 2019. dec. 30-án lesz. Az operett német címe: Dschainah – Das Mädchen aus dem Tanzhaus



 



STAB



MUSIKALISCHE LEITUNG



Hendrik Vestmann



KOSTÜME



Katrin Kath



CHÖRE



David Cavelius



BESETZUNG



PIERRE CLAUDEL



Johannes Dunz



HORTENSE CLIQUOT



Zazie de Paris



YVONNE



Mirka Wagner



BARON BOGUMIL BARCZEWSKY



Dániel Foki



DSCHAINAH LYLO



Hera Hyesang Park



MUSOTTE



Talya Lieberman



CHORSOLISTEN KOMISCHEN OPER BERLIN



ES SPIELT DAS ORCHESTER DER KOMISCHEN OPER BERLIN.


Operett, mint színpadi műfaj • 41372019-11-04 14:14:20

A Turay Ida Színház már már teljesen elfeledett operettet is felújított idén, Jacobi Leányvásárját, amit meg is néztem, és nagyon tetszett, bár még harmadház se volt a hétvégi előadáson. Láttam itt a Viktóriát és a Bál a Savoybant is, ott valamivel azért nagyobb volt  a közönség. Emellett a Jacobi Sybilljét is feltették. Úgy tudom ezek darabok még műsoron lesz az évdban. Decemer 15. Sybill, dec. 1 és 21. Luxemburg grófja Soroksáron, november 11 órakor és 15 órakor pedig Bál a Savoyban is lesz, tehát mégse vették le. Akit pedig Huszka Bob Hercege érdekli nagyszínpadon, Győrben jelenleg műsoron van.


Operett, mint színpadi műfaj • 41362019-11-04 13:59:29

Úgy tudom, nincs egyetlenegy unokája sem Kálmán Imrének, leszámítva Charles két nevelt gyerekét.


Operett, mint színpadi műfaj • 41282019-11-04 10:36:03

Ábrahám Pál: Viktória c. darabja lesz áprilisban az operettszínházban. Eisemann Mihály:Egy csók és más semmije megy a Tháliában, és Szirmay Mágnás Miskája a vígszínházban. A Fedák Sári Színház pedig felteszi Lehár Luxemburg grófját és Víg özvegyét. (Most a budapesti előadásokat soroltam fel)


Operett, mint színpadi műfaj • 41272019-11-04 10:33:37

Zeller: Madarász, ez jöhetne vagy akár Leo Fall: Sztambul rózsája.


Erkel Színház • 103462019-11-02 14:12:56

Én már 2-szer láttam, idén tuti nem megyek.


Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. • 8332019-11-02 13:54:25

127 éve, 1892. november 2-án látta meg a napvilágot Apatinban (vagy Zomborban nem tudni) (Vajdaság, ma Szerbia) Ábrahám Pál a magyar operettirodalom nemzetközileg is elismert, kiemelkedő alakja. Három operettje, az 1930-as Viktória, az 1931-es Hawaii rózsája és az 1932-es Bál a Savoyban c. darabja a nemzetközi operettirodalom részévé vált, ma is játszák azokat főként a német nyelvű színházak (Németország, Ausztria,Svájc) és a magyar színházak. Emellett a Bál a Savoyban többek között Észtországban, Bulgáriában, Lettországban, Lengyelországban is műsorra került. Emellett a 3:1 a szerelem javára c. 1936-os sportoperettje is időnként műsorra kerül (pl. Székesfehérvári Vörösmarthy Színház, Komische Oper Berlin).


Operett, mint színpadi műfaj • 41082019-11-02 10:11:39

A János vitéz helyett inkább 2 másik operett lett volna jó, mert a János vitézt az Erkel is feltette, talán kéne a két színház között valami összhang.



Nálam mindig Ábrahám Pál: Hawaii rózsája lenne a befutó, és az nemzetközileg is jegyzett és játszott darab napjaiknban is, és egész modern.



A másik ilyen kedevenc a Fényes Szabolcs: Maya, de azt feltették tavaly és meg is néztem.


Operett, mint színpadi műfaj • 41072019-11-02 10:09:36

A Güll Baba pár éve ment a Turay Ida Színházban, bár én nem láttam. A Bob herceget nagyon rég láttam, de az meg megy jelenleg a Győri Nemzeti Színházban, ott megnézheted.



Offenbach szerintem nem lesz mostanában, nemrég volt a Kékszakáll, azt láttam is, sőt a Rajnai Sellők is ment az Erkelben, az is nagyon szép volt. Az Orfeuszt inkább az Erkelnek kéne feltennie.



A Suppé és Planquette darab, az tényleg nagyon régies. A Dubarry-ban egy ismert dal van, az ment is a palotakoncerten.


Operett, mint színpadi műfaj • 41012019-11-01 11:31:06

A cikk említette, hogy a Grand hotel c darabot vezényelte Pfeiffer Gyula, ez Ábrahám Pál Mese a Grand Holtelben c. darabja lenne? Ez eddig csak 2 helyen ment, a német Komische Oper Berlinben és Mainz-ben, illetve egy hete feltette a Luzerner Theater is Svájcban.


Operett, mint színpadi műfaj • 40962019-10-30 13:59:04

Egy kis revüoperett tévémozi az NSZK-ból, 1971-ből: 



Ábahám Pál 1931-es Hawaii rózsája c. darabja egészében (kivéve az Ittam egy kis pityókát c. dal) megtekinthető az alábbi linken (az eredeti librettót Földes Imre szerezte). Jó lenne egyszer már a magyar színházakban is látni a darabot:



https://www.youtube.com/watch?v=Zy_z1-afxRE



Szereposztás



Suzanne Provence - Layla : Uta Sax



Lilo Taro: Rex Gildo



Jim Boy: Gene Reed



Bessie: Stella Mooney



Raka: Paola



Stonk kapitány: Peter Fröhlich


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619362019-10-25 12:06:57

Mindenesetre érdekes a lista, 18 helyen Kálmán Imre, aztán Lehár akit nem jelölnek magyarként se máshogy, ő 20. helyen, 53. helyen Ábrahám Pál, Bartók 162. helyen, Ligeti György 173.



 


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619352019-10-25 11:55:12

Nr.ComposerPopularityCountryBornOperas



91Sorozabal, PabloSpain189719882



92Zandonai, RiccardoItaly188319441



93Schubert, FranzAustria179718281



94Schütz, Heinrichn/en/en/e1



95Serrano, Josén/en/en/e1



96Gomes, CarlosBrasil183618962



97Vives, AmadeoSpain187119321



98Granados, EnriqueSpain186719161



99Moniuszko, StanislawPoland181918721



100Suppé, Franz vonn/e181918951



101Glass, PhilipUsa1937-1



102Reznicek, Franz vonn/e186019451



103Grigoriu, Theodorn/en/en/e1



104Dvorak, AntoninCzech184119042



105Albert, Eugen deSchotland/Germany186419322



106Janacek, LeosCzech185419281



107Capdevielle, JeanUsan/en/e1



108Méhul, Etiennen/e176318171



109Wolf-Ferrari, Ermannon/e187619482



110Martini, GiambattistaItaly170617841



111Künnecke, Eduardn/e188519531



112Barbieri, Franciscon/en/en/e1



113Millöcker, Karln/e184218991



114Pietri, GiuseppeItaly188619461



115Nessler, VictorFrance184118901



116Cottrau, GiulioItaly183119161



117Salieri, AntonioItaly175018251



118Schönberg, Claude-Micheln/en/en/e1



119Rabaud, HenriFrance187319491



120Wolf, Hugo PhilipAustria186019031



121Sarti, GiuseppeItaly172918021



122Falla, Manuel deSpain187619461



123Charpentier, GustaveFrance186019561



124Traette, Tommason/e172717791



125Argento, DominickUsa1927-0



126Debussy, ClaudeFrance186219182



127Franchetti, AlbertoItaly186019421



128Gretry, Andrén/e174118132



129Pfitzner, HansGermany186919491



130Franck, Césarn/en/en/e1



131Marschner, HeinrichGermany179518611



132Porrino, EnnioItaly191019591



133Dittersdorf, Karl vonAustria173917991



134Gazzaniga, GiuseppeItaly174318181



135Dukas, PaulFrance186519351



136Reyer, ErnestFrance182319092



137Goetz, HermannGermany184018761



138Schreker, FranzAustria187819341



139Martin y Soler, VicenteSpain/Russia175418061



140Scarlatti, AlessandroItaly166017251



141Ascher, LeoAustria188019421



142Tate, PhyllisEngland191119870



143Bock, Jerryn/en/en/e1



144Brahms, JohannesGermany183318971



145Bruneau, AlfredFrance185719341



146Cornelius, Carln/e182418741



147Dargomyrski, AlexanderRussia181318691



148Hindemith, PaulGermany189519631



149Hoffmann, ErnstGermany177618221



150Joplin, ScottUsa186819171



151Nebra, José den/en/en/e1



152Neubach, Ernstn/en/en/e1



153Orff, CarlGermany189519821



154Pacini, GiovanniItaly179618671



155Rachmaninov, SergeiRussia187319431



156Ricci, LuigiItaly180518591



157Rubinstein, AntonUkraine182918941



158Schmidt, FranzAustria187419391



159Zeller, Carln/e184218981



160Musgrave, TheaScotland1928-0



161Piccinni, NiccolòItaly172818000



162Bartók, BélaHungary188119450



163Chabrier, EmmanuelFrance184118940



164Cui, CésarFrance183519180



165Charpentier, Marc AntoineFrance164317040



166Balfe, Michael WilliamIreland180818700



167Dallapiccola, LuigiItaly190419750



168Schubert, FranzAustria179718280



169Peri, JacopoItaly156116330



170Soliva, Carlo EvasioSwitzerland179118530



171Shostakovich, DmitriRussian190619750



172Tippett, MichaelEngland190519980



173Ligeti, GyörgyHungary192320060



174Blow, JohnEngland164917080



175Cavalieri, Emilio deItaly155016020



176Sacchini, AntonioItaly173017860


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 619342019-10-25 11:39:11

https://www.opera-arias.com/composers/#x 



a honlap közzéteszi a leghíresebb opera- és operettszerzőket népszerűségi sorrenben (passz mi alapján veszi)



Composer Popularity Country Born Operas



1Verdi, Giuseppe Italy 1813 1901 28



2Mozart, Wolfgang Amadeus  Austria 1756 1791 22



3Rossini, Giaochino Italy 1792 1868 28



4Donizetti, Gaetano Italy 1797 1848 26



5Handel, Georg Germany/England 1685 1759 19



6Puccini, Giacomo Antonio Italy1858 1923 12



7Wagner, Richard Germany 1813 1883 13



8Bellini, Vincenzo Italy1801 1835 9



9Massenet, Jules France 1842 1912 12



10Gounod, Charles France 1818 1893 6



11Sullivan, Arthur England 1842 1900 3



12Monteverdi, Claudio Italy 1567 1643 6



13Bizet, Georges France 1838 1875 4



14Strauss jr, Johann n/e 1825 1899 6



15Purcell, Henry England 1659 1695 2



16Gluck, Christof von Germany 1714 1787 5



17Weber, Carl Maria von Germany 1786 1826 4



18Kalman, Emmerich Hungary/Usa 1882 1953 3



19Strauss, Richard Germany1864 1949 10



20Léhar, Franz n/e 1870 1948 8



21Weill, Kurt Germany 1900 1950 6



22Britten, Benjamin England 1913 1976 3



23Berlioz, Hector France 1803 1869 5



24Giordano, Umberto Italy 1867 1948 4



25Offenbach, Jacques Germany/France 1819 1880 5



26Leoncavallo, Ruggero n/e 1857 1919 4



27Vivaldi, Antonio Italy1678 1741 10



28Meyerbeer, Giacomo Germany1791 1864 7



29Mascagni, Pietro Italy 1863 1945 7



30Thomas, Ambroise France 1811 1896 2



31Cilea, Francesco Italy 1866 1950 2



32Delibes, Leo France 1836 1891 1



33Ponchielli, Amilcare Italy 1834 1886 2



34Humperdinck, Engelbert Germany 1854 1921 2



35Menotti, Gian Italy/Usa 1911 2007 5



36Tchaikovsky, Peter Ilyich Russia 1840 1893 2



37Gershwin, George Usa 1898 1937 1



38Lortzing, Gustav Albert Germany 1801 1851 5



39Stravinsky, Igor Russia 1882 1971 4



40Adams, John Coolidge Usa 1947-1



41Beethoven, Ludwig van Germany 1770 1827 1



42Cherubini, Luigi Italy 1760 1842 3



43Haydn, Joseph Austria 1732 1809 4



44Cimarosa, Domenico Italy 1749 1801 2



45Boito, Arrigo Italy 1842 1918 1



46Saint-Saëns, Camille n/e 1835 1921 1



47Flotow, Friedrich von Germany 1812 1883 2



48Benatzky, Ralph Czech 1884 1957 1



49Strauss, Oscar Austria 1870 1954 3



50Halevy, Jacques n/e 1799 1862 1



51Auber, Daniel France 1782 1871 4



52Barber, Samuel Usa 1910 1981 2



53Abraham, Paul Hungary 1892 1960 1



54Pergolesi, Giovanni Italy 1710 1736 1



55Berg, Alban Austria 1885 1935 1



56Smetana, Bedrich Czech1824 1884 1



57Spontini, Gasparo Italy 1774 1851 1



58Prokoviev, Sergei Russia 1891 1953 2



59Moore, Douglas Stuart Usa 1893 1969 1



60Adamo, Mark Usa 1962-0



61Nicolai, OttoGermany181018491



62Borodin, Alexander Russia 1833 1887 1



63Adam, Adolphe France 1803 1856 3



64Rimsky-Korsakov, Nikolai n/e 1844 1908 6



65Dostal, Nico Austria 1895 1981 2



66Bernstein, Leonard Usa 1918 1990 3



67Copland, Aaron Usa 1900 1990 1



68Boieldieu, Francois France 1775 1834 1



69Rousseau, Jean Switzerland 1712 1778 1



70Stolz, Robert Austria 1882 1975 3



71Catalani, Alfredo Italy 1854 1893 2



72Floyd, Carlisle Usa 1926-1



73Poulenc, Francis France 1899 1963 1



74Moreno Torroba, Federico Spain 1891 1982 1



75Cavalli, Francesco Italy 1602 1676 2



76Alfano, Franco Italy 1875 1954 1



77Korngold, Erich n/e 1897 1957 1



78Mussorgsky, Modest Russia 1839 1881 3



79Ravel, Maurice France 1875 1937 2



80Kienzl, Wilhelm Austria 1857 1941 1



81Reimann, Aribert Germany 1936-1



82Mercadante, Giuseppe Italy 1795 1870 2



83Rameau, Jean France 1683 1764 1



84Fall, Leo Austria 1873 1925 2



85Lalo, Edouard France 1823 1892 1



86Galliard, John n/en/en/e1



87Mendelssohn, Felix Germany 1809 1847 1



88Busoni, Ferruccio Italy 1866 1924 1



89Paisello, Giovanni n/e 1741 1816 1



90Glinka, Michael von Russia 1804 1857 3



 


Operett, mint színpadi műfaj • 40802019-10-12 19:48:28

Köszi a linket, de itt ugyanúgy nincs kedvezmény semmi. Annyira nem fontos, inkább a Férfiagyat nézem meg ugyanennyiért.


Operett, mint színpadi műfaj • 40772019-10-11 19:21:02

Ha az Egy csók és más semmire gondolsz, én is rámentem az jegy.hu-ra és nincs semmilyen akció most és elég drága, az opiban egy operett megtekintése jóval olcsóbb. A Tháliában 6500-4000 Ft, csoda, hogy ennyit eladtak, ráadásul, ez nem is igazi operett, csak inkább zenés vígjáték, nem hiszem, hogy sok dal van benne. A filmben kb. 3 dal volt.


Operett, mint színpadi műfaj • 40752019-10-11 15:55:40

A bariton Foki Dánielnek komoly sikert jelent, hogy a Komische Oper Berlinben énekel, íme egy kis ízelítő hangjából:



https://www.youtube.com/watch?v=Tsw_fL3wfuo


Operett, mint színpadi műfaj • 40742019-10-11 15:48:02

A Komische Oper Berlin pedig egy újabb Ábrahám Pál operettet újít fel 2019. decemberében 2 koncert erejéig, az 1935-ös darab címe Dschainah Das Mädchen aus dem Tanzhaus, ami anno annak idején a Theater Wien-ben került bemutatásra egész nagy sikerrel, ráadásul, ez volt a színház utolsó sikere a bezárása előtt. Az operett végül sohasem jutott el a magyar színházakba, mert helyette Ábrahám másik darabja került műsorra az évben, aminek Történnek még csodák volt a címe.



A Dschainah c. operett 5 szereplős darab, ezek közül az egyik a virtuózok tehetségkutatóból ismertté vál Foki Dániel BARÓ BOGUMIL BARCZEWSKY szerepében.



Dániel Foki



https://www.komische-oper-berlin.de/programm/spielplan/dschainah-das-maedchen-aus-dem-tanzhaus/1258/



Azt nem tudom, hogy erről az operettről is készül e hangfelvétel, mint a Mese a Grandhotelben c. operettről, utóbbi itt hallgatható meg:



https://www.youtube.com/watch?v=iUYMZwRQ-Bc



 


Operett, mint színpadi műfaj • 40732019-10-11 15:23:21

Most látom, hogy a Thália Színház műsorára tűzte Eisemann Mihály: Egy csók és más semmi c. operettjét, https://port.jegymester.hu/hun/Production/56938  2019.október 18. a premier, az alábbi linken érhető el a jegyvásárlás, eléggé elvitték már a helyeket.


Erkel Színház • 103242019-10-11 14:51:36

Úgy nézem ebben az évadban is elég üresek az előadások, sőt egyre romlik a helyzet, már a Porggy-n is alig vannak, bár még van idő addig.


Operett, mint színpadi műfaj • 40722019-10-11 13:58:28

Én hamarosan megnézem a Carouselt, kiváncsian várom, még a Színházak éjszakáján vettem rá jegyet 30% kedvezménnyel, ennyit még áldoztam rá, gondolom nem igen lesz máskor rá lehetőség. Szerintetek leveszik? Ez nagy kudarc lenne. Egy lányt kérdeztem az operett és musical gálán, aki előttem ült, neki tetszett a musical.


Pantheon • 23922019-10-02 11:36:32

A ČTK cseh hírügynökség szerint 80 éves korában meghalt Karel Gott, akit a Kelet Sinatrájaként és Prága aranyhangjaként is gyakran emlegettek. Felesége tájékoztatása szerint az énekest családi körben, álmában érte a halál kedd éjjel.


Operett, mint színpadi műfaj • 40612019-09-25 09:56:35

Theater Dortmund operettgálájának műsora:



SA, 28. SEPTEMBER 2019

SO, 13. OKTOBER 2019

SO, 17. MAI 2020



Programm (Änderungen vorbehalten):



1.) Ouvertüre (Franz von Suppé: Leichte Kavallerie)

Dortmunder Philharmoniker, Dirigent: Christoph JK Müller



2.) „Mein Herr Marquis“ (Johann Strauss: Die Fledermaus)

Anna Sohn, Dirigent: Christoph JK Müller



3.) „Wie mein Ahnl zwanzig Jahrʼ“ (Carl Zeller: Der Vogelhändler)

Fritz Steinbacher, Opernchor Theater Dortmund, Dirigent: Sebastian Engel



4.) „Freunde, das Leben ist lebenswert“ (Franz Lehár: Giuditta)

Mirko Roschkowski, Dirigent: Christoph JK Müller



5.) „Heia, heia, in den Bergen ist mein Heimatland“ (Emmerich Kálmán: Die Csárdásfürstin)

Romana Noack / Irina Simmes, Opernchor Theater Dortmund, Dirigent: Christoph JK Müller



6.) An der schönen blauen Donau, Walzer Op. 314 (Johann Strauss)

Dortmunder Philharmoniker, Dirigent: Sebastian Engel



7.) „Es steht ein Soldat am Wolgastrand“ (Franz Lehár: Der Zarewitsch) Opernchor Theater Dortmund, Dirigent: Sebastian Engel



8.) Wolgalied (Franz Lehár: Der Zarewitsch)

Mirko Roschkowski, Dirigent: Sebastian Engel



9.) Vilja-Lied (Franz Lehár: Die lustige Witwe)                        

Romana Noack / Irina Simmes, Opernchor Theater Dortmund, Dirigent: Sebastian Engel



10.) „Mein Liebeslied muss ein Walzer sein“ (Ralph Benatzky/Robert Stolz: Im weißen Rössl, Arr. M. Grimminger)

Anna Sohn, Fritz Steinbacher, Dirigent: Christoph JK Müller



11.) Finale 1 (Ralph Benatzky: Im weißen Rössl, Arr. M. Grimminger)

Fritz Steinbacher, Opernchor Theater Dortmund, Dirigent: Christoph JK Müller

                                       

- Pause -

12.) Radetzky-Marsch, Op. 228 (Johann Strauss (Vater) )

Dortmunder Philharmoniker, Dirigent: Sebastian Engel



13.) „Lippen schweigen“ (Franz Lehár: Die lustige Witwe)

Romana Noack / Irina Simmes, Mirko Roschkowski, Dirigent: Sebastian Engel



14.) Frühlingsstimmen, Walzer Op. 410 (Johann Strauss)

Anna Sohn, Dirigent: Christoph JK Müller



15.) Dynamiden, Walzer Op. 173 (Josef Strauss)

Dortmunder Philharmoniker Dirigent: Christoph JK Müller



16.) Unter Donner und Blitz, Polka Op. 324 (Johann Strauss)

Dortmunder Philharmoniker, Dirigent: Christoph JK Müller



17.) „Es ist so schön am Abend bummeln zu gehʼn“ (Paul Abraham: Ball im Savoy)

Romana Noack / Irina Simmes, Fritz Steinbacher, Dirigent: Sebastian Engel



18.) „Wenn es Abend wird“ (Emmerich Kálmán: Gräfin Mariza)

Mirko Roschkowski, Dirigent: Sebastian Engel



19.) „Klänge der Heimat“ (Johann Strauss: Die Fledermaus)

Romana Noack / Irina Simmes, Dirigent: Sebastian Engel



20.) „Schenkt man sich Rosen in Tirol“ (Carl Zeller: Der Vogelhändler)

Anna Sohn, Fritz Steinbacher, Opernchor Theater Dortmund, Dirigent: Christoph JK Müller



Besetzung






Operett, mint színpadi műfaj • 40592019-09-18 22:09:23

Miket nem találok, egész elképesztő meglepetés (Ez Fényes Szabolcs igazgatása alatt lehetett...)



Kossuth Népe, 1947. 12. 25.



A FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ

is bekapcsolódik a nagyszabású tervezgetésekbe. A centenáris emlékére valószínűleg Lestyán Sándor ír darabot, de addig is sok magyar operettet mutat be a színház. Lekötötték Szántó-Szécsén „Művészálom“ című operettjét, Békeffi—Bródi diákoperettjét, a „VIII. osztály"t, Ábrahám Pál „Tamburin“ című új darabját, valamint Vadnai László „A maharadzsa és a manikűröslány“ című vígjátékát. Tárgyalások folynak arról is, hogy Kálmán Imre legújabb operettjét, a „Saratoga“t a Fővárosi Operett színház mutatja be.

Az ünnepi műsor tehát mindenütt teljes, most már csak jobbnál jobb előadásokat várunk és kérünk a centenárium tiszteletére.



Nem semmi, de hogy kerül a műsorba, a nácik elől Amerikába menekült két világhírű komponistánk, Ábrahám Pál és Kálmán Imre soha sehol be nem mutatott, Amerikában komponált két operettje. Azt se tudtam, hogy Kálmán írt ilyen darabot. Ábrahám és Kálmán ezen két operetteje Amerikában nem került bemutatásra, végül persze Budapesten sem.



A többi darab is teljesen no name, nem tudom mik kerültek végül repertoárra.



 


Operett, mint színpadi műfaj • 40582019-09-18 21:50:25

Pesti Napló 1929. január 23.



Tizennyoloéves komponista operettje — budapesti színpadon

Szabolcs Ernő. a Fővárosi Operetttzinház főrendezője mondja:

— A Fővárosi Operettszínházba» ezentúl kizárólag fiatal magyar komponisták operettjei kerülnek színre. Egész különös kivétel lesz az, ha ettől az irányelvünktől néha-néha el fogunk térni. Íme a bizonyosság: Ábrahám Pál,

Eisemann, és legközelebb: Kemény Egon. Kemény Egon mindössze huszonkét éves. Kikelet utca 3 című operettjének zenéje meglepően jó és szép.

— Van azonban színházunknak egy új zeneszerzője is, kivel eddig még nem beszéltünk. Ki ez? Fényes Szabolcs a neve. Mindössze tizennyolc éves. A Zeneakadémia növendéke. Egy teljes operettre váló zenéjét fogadtuk el előadásra. Színrehozzuk a jövő szezonban. Most készítjük hozzá a librettót. Azt hisszük, hogy Fényes Szabolcs zenéje meglepetés lesz. Ki ez.a Fényes Szabolcs, Fényes Annusnak, a volt kis operettprímadonnának unokaöccse. Többet mi sem tudunk róla.


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 17612019-09-18 21:43:38

Miket nem találok? Ő az édesanyja?



Esti Kurir 1933. augusztus 23.



Házasság

Kemény Egon, Ábrahám Pál munkatársa és titkára, Berlinben nőül vette Gora Zoltán elvált feleségét. A fiatal pár Budapestre jön nászúira, ahol Kemény Egon segédkezni fog Ábrahám Pálnak a Rákóczi cimü film zenéjének filmrc


Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) • 17582019-09-18 21:31:55

A Kálmán Imréről írtakra gondolsz?



Itt rá a válasz:



Pesti Naplo 1934. április 19.

(*) Brodszky Miklós zenei munkatársul szerződtette Kemény Egont. Kemény Egon hosszú éveken keresztül Ábrahám Pál zenei munkatársa volt és mint ilyen, szép és komoly munkát végzett Ábrahám mellett. A szezón elején Ábrahám Pál és Kemény Egon között nézeteltérések támadtak, amelyek következtében Kemény Egon itthagyta állását, Bécsbe utazott, hogy Kálmán Imra szolgálatába szegődjék. Ez a terve nem sikerült, visszajött Budapestre, ahol szerződést írt alá, hegy a jövőben Brodszky Miklós zenei munkatársaként fog működni. A szerződés aláírása után Brodszky Miklós Londonba utazott, ahol résztvesz Kék lámpás címfi operettjének előkészítő munkálataiban.


  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1914 • Fischer Annie, zongorista († 1995)
1916 • Rév Lívia, zongoraművésznő († 2018)
1924 • Starker János, csellista († 2013)
elhunyt:
2007 • Régine Crespin, énekes (sz. 1927)
2010 • Cesare Siepi, operaénekes (sz. 1923)