vissza a cimoldalra
2018-04-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60754)
Társművészetek (1244)
Momus társalgó (6313)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3969)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11263)
A csapos közbeszól (95)

Opernglas, avagy operai távcső... (20060)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (689)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2675)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1224)
Balett-, és Táncművészet (5515)
Operett, mint színpadi műfaj (3572)
Franz Schmidt (3105)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2494)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1380)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (750)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4254)
Momus-játék (5468)
Kedvenc magyar operaelőadók (1082)
Zenei események (991)
Natalie Dessay (1802)
Kodály Zoltán (378)

Fórumok teljes listája
Apróhirdetések
• 2018-04-17
A Magyar Nemzeti Énekkar meghallgatást hirdet bariton és basszus szólamra, valamint basszus szólamvezetői megbízatásra szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező énekesek számára.

A meghallgatás anyaga:

1. Szabadon választott skála, ami a hangterjedelmet bemutatja.

2. Két szabadon választott, különböző karakterű darab (ária, vagy dal) előadása (zongorakísérőt biztosítunk)

3. Előre megadott énekkari állások előadása zongorakísérettel az alábbi művekből (kottát kérésre biztosítunk):

- Bach: h moll mise
- Brahms: Német Requiem
- Bartók: Cantata profana
- Verdi: Quattro pezzi sacri

4. Lapról olvasás

5. Szólampróba vezetése (csak szólamvezető-jelölt esetében!)


Jelentkezés részletes szakmai önéletrajzzal 2018. május 10-ig Tóth Antal menedzsernél a toth.a@filharmonikusok.hu e-mailcímen.
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Diva Plavalaguna
Leírás:
Honlap:
   


Diva Plavalaguna (82 hozzászólás)
 
 
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 39332018-02-23 02:06:51

Nagyon szép este volt. Két gyönyörű hangú, közvetlen, kedves és jóhumorú világsztár énekelt nekünk olyan dalokat Wolftól, amiket máshol nem nagyon hallhattunk. Volt köztük néhány egészen különleges, igazi minidráma.A köhögés valóban különösen zavaró volt, körülöttem páran teljes hangerővel tolták. 


Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 36432017-06-16 13:15:58
Igen Alberich nagy formában szórta az átkokat tegnap. Erda figyelmeztetése is nagyon odacsapott. Várom én is a folytatást,főleg a háromestés Theorint.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 592262017-06-15 11:38:31
Kicsit csodálkozva olvastam a Pape est jobbára negatív hozzászólásait. A színpadhoz egész közel ültem a hangversenyen, ami nekem élmény volt. Pape közvetlen volt és készséges, végig látszott rajta, hogy tényleg örül annak, hogy egy nagyszerű zenekarral mutatkozhat be a magyar közönségnek. A színpadon pedig egy világsztár énekelt nekünk, szépen és kifejezően. A program jó volt, a Wagner részben történt csere sem okozott semmi gondot. A viszonylag jó kiejtéssel megtanult Pomádét egy kedves művész, kedves gesztusaként vastapssal jutalmazta a közönség. Soha rosszabbat !!!! Jól jártunk mi, akik ott voltunk.

Több helyen hallottam Papét a magyarországi fellépéssel kapcsolatosan nyilatkozni. Üdítő kivételnek vettem a világsztár szerény, minden sztár-allűr mentes hozzáállását. Papéval kapcsolatban megnyerő az is, hogy sok pályatársával ellentétben nem merült el a tinglitangli felvételekben/fellépésekben, a yt-on is csak ritka félrelépéseket találunk. Megjegyzem közülük a Rammstein általam kedvelt „Mein herzt brennt „ dalának erősen áthangszerelt változata Pape előadásában is kifejezetten tetszik.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 588132017-03-23 10:51:09
Szerintem is Szemere Zita az egyik nagyon ígéretes, látványos fejlődést rövid alatt bemutató fiatal művészünk. Jó volt Énekes madárként, de több más darabban is ..pl. Léna /Sárga hercegnő vagy A karmeliták... Constance nővéreként.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 587862017-03-21 09:47:06
Rossz rovatba (A komolyzene jelene....) küldtem alábbiakat, bocsánat az ismétlésért.

Kivételesen jó előadás volt a premier, megvalósult a zene, a dráma, a látvány, a mozgás ..... egysége, azaz igazán sikerült a megcélzott összművészetiség.

Le a kalappal Kovácsházi István előtt, fantasztikusan végigénekelte a nagyon nehéz címszerepet, különösen a megerőltető első felvonást. Siegfried csaknem végig a színen van és folyamatosan szerepel. Wagner kíméletlensége, hogy ezek után a harmadik felvonásban egy igazán bonyolult kettőssel jön elő. Siegfried ezt a pihent Brünnhildével, a szintén csodás Sümegi Eszterrel adja elő. Hangsúlyoznám még Kovácsházi érzékeny színészi munkáját, amivel Siegfried fejlődését, változását mutatja be.

Minden szereplő nagyon jó volt, nekem különösen tetszett még Szemere Zita, jelmeze és "madársága". Javasolom, hogy aki teheti nézze meg az előadást, mert szerintem fentiek miatt elég ritkán lehet jó Siegfriedet kifogni.
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 22252017-03-21 09:35:37
Kivételesen jó előadás volt a premier, megvalósult a zene, a dráma, a látvány, a mozgás ..... egysége, azaz igazán sikerült a megcélzott összművészetiség.

Le a kalappal Kovácsházi István előtt, fantasztikusan végigénekelte a nagyon nehéz címszerepet, különösen a megerőltető első felvonást. Siegfried csaknem végig a színen van és folyamatosan szerepel. Wagner kíméletlensége, hogy ezek után a harmadik felvonásban egy igazán bonyolult kettőssel jön elő. Siegfried ezt a pihent Brünnhildével, a szintén csodás Sümegi Eszterrel adja elő. Hangsúlyoznám még Kovácsházi érzékeny színészi munkáját, amivel Siegfried fejlődését, változását mutatja be.

Minden szereplő nagyon jó volt, nekem különösen tetszett még Szemere Zita, jelmeze és "madársága". Javasolom, hogy aki teheti nézze meg az előadást, mert szerintem fentiek miatt elég ritkán lehet jó Siegfriedet kifogni.
Erkel Színház • 74472017-02-02 18:05:01
A ZAK Soltija remek hely a "niche előadások" számára. A MÁO jó érzékkel itt rendezi a Late-Night sorozatát, olyan nagyszerű és ritkán hozzáférhető operákat láthattunk az utóbbi években, mint például a Lukrécia meggyalázása , a Dzsamile vagy a Sárga hercegnő stb.. .Ebben az évben a Tisztességtudó utcalány kerül sorra.
Az ilyen produkciókkal nem lehet a nagy színházakat megtölteni. Fontosak lennének a kicsi, a kísérletező játszóhelyek, kíváncsian várom a sajnos késve nyitó Eiffel előadásait.
Jonas Kaufmann • 17232017-01-02 13:19:42
Lohengrinként tér vissza Kaufmann
Jonas Kaufmann • 17112016-11-30 20:01:07
Sajnos Kaufmann lemondta a december 8.-i Nobel Gálát
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 24562016-11-29 19:50:37
[url]http://slippedisc.com/2016/11/anna-netrebko-im-happy-since-i-put-on-an-extra-30-pounds/,Netrebko - boldog vagyok, mióta felszedtem közel 15 kilót[/url]


Anna Netrebko a "gömbölydedségét" kritizálóknak elmondta, hogy köszöni jól van és boldog a majd 15 kiló súlyfeleslegével.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 24542016-11-29 13:19:05

Anna Netrebko a "gömbölydedségét" kritizálóknak elmondta, hogy köszöni jól van és boldog a majd 15 kiló súlyfeleslegével.

[url]http://http://slippedisc.com/2016/11/anna-netrebko-im-happy-since-i-put-on-an-extra-30-pounds/[/url]



Requiem • 3662016-11-03 10:51:09
Hát igen.....a méltató felsorolásomból nem véletlenül maradt ki a karmester. E "handicap" ellenére, csodás módon a végeredmény nagyon széppé formálódott össze, talán azért is, mert nagyon figyeltek egymásra a szinpadonlévők. Én úgy hallottam, hogy a fiatal basszus a kottát már ismerve, tartotta a lépést kiváló szólista művésztársaival.
Requiem • 3632016-11-02 12:06:49
Az egyik legjobb előadás volt, amit az utóbbi időben az Operaházban láttam. Világszínvonalt kaptunk ezen a teltházas estén, csodás szólistákkal, kórussal és zenekarral.Palerdi helyett egy fiatal örmény basszust Vazgen Gazaryant ismerhettük meg.
November 4.-én az Erkelben látható Verdi Messa di Requiem-je, úgy láttam még elég sok eladó jegy van. Mindenkinek ajánlom, menjem és ne hagyja ki!!!!!

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 571462016-10-06 11:02:05
Vannak üdítő kivételek. Személyes tapasztalataim alapján sokat látom nézőként pl. Molnár Piroskát és az Operában pedig pl. Marton Évát, Komlósi Ildikót.... .
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 571252016-10-04 11:49:02
Gyerekkorom meghatározó előadás-élménye a Székely fonó, kórustagként sokat és sokszor énekeltem is. Jó döntése volt a MÁO-nak, hogy műsorra tűzte Kodály daljátékát. A nehezen kategorizálható darab számomra mindig is fontos üzenetet hordozott; az összetartó és el/befogadó közösség rengeteget segíthet rajtunk bánat, magány és a veszteségeink idején. Nem nehéz észrevenni, hogy az új rendezés ennek hangsúlyozását nem tartja lényegesnek.

A szombati előadást láttam. Határozott véleményem, hogy Gál Erika fényévekkel kiemelkedett a női hangok közül.Sajnos az este többi női szereplője igen nagy csalódást okozott.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22592016-09-30 12:26:33
Leginkább azért tartom bántónak a hangját, mert szinte üvöltve énekel. Mindig ugyanazzal a koreográfiával látom... terpeszállás, széttárt kar és egyenletes ordítás.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 22112016-09-16 11:46:43
Ez egy elképesztően szép koncert, Netrebko és Barenboim csodás formában van, a végére tartogatott Dvorak kedvenccel. Többször ment a mezzon is a teljes előadás, valószínű, hogy lesz még ismétlése, mindenkinek ajánlom.

Nemrég kaptam meg a most megjelent Verismot. Érdekes összeállítás......például szinte egyidőben felvett Liu és Turandot egymás mellett. Nagyon jó anyag, bár a férje hangjával nem hiszem, hogy valaha is megbarátkozom. Talán ezért tetszett jobban a 2013-as Verdi lemeze.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566302016-05-27 16:09:36
Több állítással is egyetértek. Kétségtelenül a mélypont a „Vieni, t’affretta” volt, amikor a mellettem ülő néző méltatlankodva felállt és többet vissza sem jött. Mivel „dagadva szakad a rossz” (Szabó Lőrinc), Rácz István és a címszereplő Lado Ataneli is hamisak voltak, kb. egyforma mértékben, de összehasonlíthatatlanul sokkal jobban énekeltek Rálik Szilviánál.
A kisebb szerepekben viszont jó volt Haris Nadin (akit tegnap először hallottam),Kovácsházi István és Boncsér Gergely is. A vészbanyák kórusa fantasztikus volt végig - a legjobb megoldás, amit eddig Macbeth előadáson láttam.
A hátizsákos sztorin elcsodálkoztam, mert tegnap különösen szemetszúró volt a sok rettenetes öltözetű néző. Láthattunk rövid- és térdnadrágot, ócska papucsot, lehasznált és koszos Converse-ket, agyonmosott pólókat, hátizsákokat, stb… . Megjegyezném, hogy nem tartom ízlésesnek a szolgálatot teljesítő hölgyek esetében hárpiázni és menopauzázni.
Kedves parampampoli, a fordítós-vérfrissítést pedig nagyon jó ötletnek tartom, a jövőbeli folytatást előre is megköszönöm.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 566102016-05-24 14:32:47

Mindig félve ülök be a nézőtérre, ha egy „agyonhájpolt” kortárs darabról van szó. Szombaton meggyőződhettem róla, hogy Thomas Adés operája miatt nem kell tartani a csalódástól. Nagyon jó, első hallásra is befogadható zene, jól kidolgozott szerepek és szólamok – ezek teszik többek között igazi csemegévé a tényleg különleges operát. Két vendégszereplőt hallhattunk, akiket aligha lehetett volna hazai művészekkel helyettesíteni. Kiemelten igaz ez Laure Meloy-ra, aki a fizika törvényeit feszegető egészen lehetetlen íveket énekelt Arielként úgy, hogy ezt jórészt felfüggesztett állapotban, a levegőben lebegve tette. Ilyen különlegesség még Trinculo szerepében is a fiatal kontratenor Armin Gramer. De sorolhatnám a többi szerelőt is, mert igen jók voltak. Talán a díszlet kopársága és a szegényes megvilágítás rontotta kissé a színvonalat, engem a pislákoló, gyér lámpák kifejezetten zavartak. Összességében, nagyon szép operaélmény A vihar és a nézői reakciók szerint annak igazolására is kiváló, hogy igenis nagy igény van a minőségi kortárs operára.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31502016-05-08 13:27:01
BFZ koncert online közvetítése a MÜPAból

A mai 15.30-kor kezdődő koncert élőben online megnézhető.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31452016-05-05 15:43:01
A heti Requiem dömpingből tegnap a BFZ előadását láthattuk a teljesen teltházas MÜPAban. Az első részben a Per questa bella mano (Hanno Müller-Brachmann/basszus és Fejérvári Zsolt/nagybőgő) és az A-dúr klarinétverseny volt. Az utóbbi szólistája Ács Ákos volt, külön megemlíteném csodás játéka mellett elegáns előadásmódját (fura módon ezt a darabot kétszer erősen túlmozgásos klarinétossal láttam, ami engem nagyon zavart).

A második részben a Requiem is pontosan úgy szólt, olyan tökéletesen, ahogyan kellett. Fischer vezényelt, hallhattunk szép hangú fiatal szólistákat: Norma Nahoun(szoprán), Barbara Kozelj(alt),Bernard Richter(tenor) és Hanno Müller-Brachmann (basszus) és a Collegium Vocale genti kórust. Nagyon szép előadás volt, itt a műsorszerkesztésre sem lehetett panasz. Mindhárom darab 1791 évi, az életmű befejezése. Vasárnap még kétszer adják, nagyon ajánlom mindenkinek.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 20882016-05-04 16:59:23
A szegény bécsiek hallgathatják Kalaf szerepében.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 20832016-05-03 18:03:04
Ma bejelentették, hogy a visszalépett Netrebko helyett ki énekli Norma szerepét:

Sondra Radvanovsky/ MET
Sonya Youncheva/ ROH
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20192016-05-03 10:15:40
Két jó vers, rengeteg párhuzammal és különbséggel…..lehet róla írni bőven. Nem gondolnám, hogy nagyon kevesen választották.

De azt tényleg jó lenne tudni, hogy vajon mi való "egy átlagos, középszinten érettségiző 18 évesnek"?
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon • 20152016-05-02 17:45:20
A mai magyar írásbeli érettségin lehetett a következő feladatot választani összehasonlító elemzésként:


Miként jeleníti meg Vörösmarty Mihály Liszt Ferenchez és Illyés Gyula Bartók című alkotása a zene, a zeneszerző szerepét, hatását az emberi érzelmi- és gondolatvilágra?


Úgy gondolom, idén átgondoltak és jól-összeállítottak a magyar érettségi vizsga kérdések.
Balett-, és Táncművészet • 51192016-04-29 13:37:38
A nyolcas széria utolsó darabját néztem meg tegnap. Az volt végig az érzésem, mintha egy lelkes vizsgaelőadáson lennék. Nagyon sok tévesztés volt, két földreülős eleséssel, szóval nem volt eseménytelen az előadás. Tegnap este fényévekkel ragyogott ki a többi szereplő közül az elbűvölő cicapár Purszki Lilla és Komarov Alekszandr, valamint Leblanc Gergely, ők valóban nagyon jók voltak.

Azon gondolkoztam vajon mit szólna Petipa, ha látná az előadást? Mit gondolna például arról, hogy Orgonatündére fehér, földigérő ruhában, a lábát egyetlen egyszer sem felemelve „táncolta” el a klasszika egyik csúcsának tartott balettjét?
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 20752016-04-28 10:15:10
Egyértelműen így van.

Ugyanaz az intenzív, „delejes” színpadi jelenlét, egyedülállóan természetes karizma, fantasztikus tehetség és művészi igényesség. Szép nő, igazán hangsúlyt fektet ugyanúgy a „díva imidzsre”, mint Nagy Elődje. Ugyanakkor odaadó anya és családját mindenkor előtérbe helyező művész. Sajnálom, hogy Schrottal nem jött össze végül, mert nem mindennapi és elbűvölő párosnak tűntek.

Érdekes és szokatlan, hogy a sorozatos lemondásait (Margit, Manon, Norma..) egyetlen nagyház sem szankcionálta bejelentett eltiltással. Nyilvánvalóan azért, mert a csökkenő jegyeladások idejét éljük és Netrebko (és Kaufmann) a nemzetközi sztárvilágban kivételek. Ők képesek bárhol, bármilyen méretű nézőteret fullra megtölteni.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 20702016-04-27 17:36:10
Bár a súlyára tényleg sokkal jobban vigyázhatna és a sport teljes hiánya látszik a külsején, még mindig ápolt, nőies és csinos. Az pedig nyilvánvaló, hogy karrierjét céltudatos és penge üzletasszonyként építi.

Ma bejelentette, hogy nem vállalja 2017-ben a MET Opening Night Normáját sem. Májusban a Semperoperben Elzát énekel, amit sokan nagyon várunk. Úgy tűnik ez az új út számára, nem pedig a belcanto.
Opernglas, avagy operai távcső... • 191292016-04-26 17:11:04
Bevált a közös európai "operamegosztó"
Opernglas, avagy operai távcső... • 191282016-04-26 17:09:09
[url]http://szinhaz.hu/opera/64705-bevalt-a-kozos-europai-operamegoszto-15-orszag-produkcioi-valtak-elerhetove;Bevált a közös "operamegosztó"

A honlap (http://www.theoperaplatform.eu/en) angol, francia és német nyelven érhető el, az előadásokat ezeken kívül olaszul, spanyolul és lengyelül - vagyis összesen hat nyelven - feliratozzák. A honlapra havonta kerül fel új produkció, amely aztán fél évig ingyenesen megtekinthető.

Érdekes, hogy a letöltésben a finnek itt is élenjárnak. A minap olvastam, hogy a rangosabb finn zenei színházak jegyeladási rátája stabilan 92-95 % között van.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 20662016-04-26 16:52:18
A nagy kérdés - Met Opening Night 2017??

Vajon Gelb ejti Netrebkot? Talál egy megfelelő operát a Netrebko/DiDonato/Calleja szereposztásnak? Netrebko mégis beáll Normaként?

Ha már nem Netrebko, szívesen látnám Monastryskát vagy Radvanovskyt Norma szerepében.
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 20642016-04-26 14:27:29
Netrebko lemondta a Normát. Közleményében elmondta : 4 évvel ezelőtt Pappanoval együtt kezdték a felkészülést. Abban bízott, hogy a hangja idővel beérik a szerepre, de sajnos nem így történt.

A ROH még keresi a megfelelő szopránt.
Gaetano Donizetti • 8652016-04-10 23:48:24
A londoni Royal Opera House a héten mutatta be a Lammermoori Luciát Katie Mitchell rendezésében. A rendezőnő egy erősen feminista változatot szándékozott színpadra vinni és több ponton radikálisan megváltoztatta Donizetti történetét. A nézők az előadás előtt emailt kaptak azzal a figyelmeztetéssel, hogy az opera nyugalom megzavarására alkalmas szex és erőszakos részeket tartalmaz. A beszámolók ezt meg is erősítették pl. Lucia várandós majd elvetél és a színpadon véres jelenetben mészárolja le Arturot stb… A bemutatón a művészeket elismerően megtapsolták, a rendezőt többen kibúzták, a kritikusok java része felháborodásának adott hangot.
Elgondolkoztam azon, milyen jó nekem, hogy annak idején a szüleim egy teljesen „hagyományos” rendezésre vittek el és nem a Katie Mitchell-féle változatban találkoztam először Donizetti remekművével.


Vajon milyen lesz novemberben a MÁO Luciája?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 564642016-04-08 17:16:46
Galuzinnal
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 564632016-04-08 17:11:13
A tegnapi előadás Hermannja biztos nem ilyen volt (mármint akiért érdemes lenne Jeleckijt dobni). Az opera és a szerep sokkal jobb tenort érdemelne, mint Gubszkij. Főleg az első felvonás volt nagyon kínos. Egyébként ezt leszámítva, az előadás kimondottan jó volt, az énekesek, a gyerekkórus, a kórus és a zenekar igazán formában voltak. Galuzovval újranézem a Pikk dámát. Szerintem Csajkovszkij egyik legjobb de biztosan leginkábbra színpadra termett operája, játszhatnák többször is.
Milyen zenét hallgatsz most? • 247212016-04-04 19:31:17
Kathleen Battle 22 év után ismét fellép a Metropolitan színpadán


Kathleen Battle, Karajan és a Bécsi Filharmonikusok 1985. évi közös felvétele, Mozart Koronázási mise - Agnus Dei



Kathleen Battle....az egyik legszebb női hang amit valaha hallottam, akit a Met vezetősége 22 évvel ezelőtt összeférhetetlen viselkedése miatt kirúgott és akit Gelb kinevezése óta próbált visszacsábítani. A hírek szerint Battle november 13.-án "Underground Railroad - A Spiritual Journey" címmel végre ismét fellép a Metropolitan színpadán és zongorakísérettel spirituálékat fog énekelni.
Wagner : Lohengrin • 322016-03-31 16:17:26
Netrebko májusban Elzaként debütál


Netrebko május 19.-én debütál Brabanti Elzaként a Semperoperben. Az előadás karmestere Thielemann lesz és egy sor fantasztikus énekes lép még fel - Lohengrin/Beczala, Telramund/Konieczny, Ortrud/Evelyn Herlitzius stb.. . Május 22.-én a Lohengrint a térre viszik ki és ha jól tudom az előadás ingyenes lesz a közönség számára.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 564212016-03-29 17:26:54
A díszlet tényleg múlt évben is ugyanez volt és ugyanígy kihúzgálták két oldalra a „selymes pázsitot”. A 34. alkalommal látható Mikó rendezés még most is élvezetes, de én is úgy láttam, hogy idén a szokott „nagypénteki varázs” elmaradt (legalább is a saját várakozásaimtól). A tavalyi szereposztás fantasztikus volt, az idei is jó volt. Nem lehetett könnyű Bretz Gábornak, mert olyan elődök, mint Polgár László és Eric Halfvarson nagyon magasra tették a lécet.
Én pénteken láttam az előadást és ezen a napon a zenekar – főleg a fúvósok miatt – nem mindig nyújtotta a maximumot.

Idén az Operaház meg sem kísérelte a Parsifal egyedi, tapshoz kötődő hagyományára felhívni a figyelmet és ezzel nem követett el hibát. Pontosan ugyanolyan hangosan szólt most is a taps, mint az előző években, amikor is az előadás előtt több nyelven az első felvonásvégi tetszésnyilvánítás mellőzésére kérték a nézőket.
Erkel Színház • 65282016-03-19 01:43:02
Az biztos, hogy a színpadon nagy volt a káosz. A rendező miskolci Trubadúrjáról készült kritikát előzetesen elolvasva tudtam meg, hogy a fehér ruhás imbolygók azok szellemalakok és a kezükben a Sors könyvét tartják. Ennél sokkal nehezebben értelmezhető például Leonóra kényszerzubbonya....


A művészek és a zenekar viszont jók voltak, különösen Komlósi Ildikó volt fantasztikus és Verdi nagy mutatványa, a Miserere is kifejezetten szépre sikerült.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 561552016-03-11 14:39:36
Úgy tudom mindkettő bejegyzés helyes.

Az 56152 számú az Erkelben fut,rendezője Káel Csaba, karmestere Medveczky Ádám és Dénes istván. Az 56151 számú pedig a miskolci előadás szereposztásáról ír, ahol Vidnyánszky a rendező és Kesselyák a karmester.
Herbert von Karajan 1908-1989 • 942016-03-10 14:45:30

Hivatalos közlemény arról, amit eddig is tudtunk és amit a Fesztivál nagyon is tagadott.


Salzburg admits it banned maestro for 20 years



A statement by the Salzburg Festival in tribute to Nikolaus Harnoncourt admits what had previously been denied with great vehemence – that the festival had accepted a demand by Herbert von Karajan that his former orchestral cellist should not conduct there in his lifetime.
Harnouncourt taught and performed at the Mozarteum from the 1970s but was not admitted to the Festival roster.
This was the official confession:
The Mozarteum Foundation was also responsible for his debut with the Vienna Philharmonic. After all, Herbert von Karajan did not want him to appear at the Festival during his lifetime.
Karajan and Harnoncourt – those were separate musical worlds. However, they did have one thing in common: they were both after truthfulness in music. Both remained seekers throughout their entire lifetimes, but their searches took radically different paths.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 560512016-03-07 17:09:50
...a lemondott főzeneigazgató...
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 560502016-03-07 17:06:13
Nem volt olyan rossz. Annyi biztos, hogy rendezés nincs és a vetített képeknek nem igazán, vagy csak nagyon kevés köze van a színpadon zajló egyéb tartalomhoz. Hundig a kutya vokálisan gyenge, figurája teljesen félreértelmezett, története megmásított, a szereplők mindegyike a legelőnytelenebb röhejes ruhában kénytelen játszani … de …..

..DE, a magyar énekesek jók, különösen Németh Judit, a walkürlányok hangban, színpadi megjelenésben hatottak, Wotán szerepében Tomasz Konieczny-nek is voltak szép pillanatai, a zenekar és a lemondott főigazgató derekasan helytálltak stb.. . Láttunk már jobb Walkürt, de valamiért a tegnapi előadás működött.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 559082016-03-03 15:33:32
Blanche de la Force : Létay Kiss Gabriella.

Fokanov, Boncsér, Szabóki, Szerekován a főbb szerepekben.

Karmester :Badea
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak • 20562016-03-01 11:38:47
[url]http://www.nytimes.com/2016/03/01/arts/music/anna-netrebko-summons-the-intensity-of-russian-romances.html[url]

Netrebko fantasztikus szólókoncertje

A híradások szerint a fantasztikus formában lévő Anna Netrebko első MET-beli szólókoncertjén elbűvölte a közönséget. Ritkán hallott csodaszép orosz dalokat válogatott Rahmanyinov, Rimszkij-Korszakov és Csajkovszkij műveiből, melyek zömét már hallhattuk egy mezzon is sugárzott Netrebko/Barenboim felvételen. Zongorakísérője a skót Malcolm Martineau volt. Csak egyetlen rövid operarészletet adott elő, Rimszkij-Korszakov Cári menyasszonyából, Márfa őrülési jelenetét. Hallható volt még R.Strauss "Cacilie" -je és Dvorak „E dalra tanított anyám” című kedvencem. Gyönyörűen énekelt a tőle megszokott színpadi intenzitással és átéléssel.
A cikkek szerint a közönség rendkívül hálás, de neveletlen volt (előadás közben többen fotóztak; ha kell, ha nem közbetapsoltak; idő előtt kiosontak stb…) amit Netrebko nagyon elegánsan kezelt.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 558082016-02-26 16:00:54
Sok ponton egyetértek.
Szemléletes például a salzburgi Bohémélet esete Damiano Michielettóval. Az opera minden idők (egyik) legtöbbet játszott csodája. A Bachtrack statisztikája szerint 2015-ben a világ össz-előadásszámát tekintve az első helyen végzett, a zeneszerzője az egyetemes zenekultúra páratlan zsenije, a libretto a nagy páros Illica és Giacosa tollából származik, a főszereplők Netrebko és Beczala stb .. és még ezernyi „leg” említhető. Mégis….. a csalogatónak szánt marketing anyagokban és a média megjelenésekben a rendező neve a hangsúlyos, az ő teljesítményével „brandelik” az előadást.
Ajánlom Pál Tamás 2013.júliusában (szinhaz.net) megjelent Operarendezés, operakritika címmel megjelent fontos, a témához kapcsolódó írását és a hatására kibontakozott több hónapos rendkívül színvonalas vitát.
Erkel Színház • 63382016-02-22 17:02:34
A pénteki Bohémélet 2.0 jó előadás volt, telt házzal és hálás közönséggel. Szó sem volt itt Oláh Gusztáv ismert és szeretett szépséges-hóeséses díszletéről, a párizsi háztetőkre néző kis padlásablak romantikájáról, a Momus vidám és bohém törzsvendégeiről. Amit láttunk, az a színtiszta reménytelenség, jövőtlenség, nélkülözés és nyomor. A mezzo-ból ismert rendezést kaptuk, díszlettel és jelmezzel, sajnos nem Netrebkoval.
Az előadás gyönge láncszeme(i) : a két főszereplő. Sáfár Orsolyának a második felvonás utcajelenetére sikerült kellőképpen beénekelnie, az első felvonásban hangja szinte végig erősen lebegett. Meg kell azonban jegyeznem, hogy játéka elhitette, hogy Ő Mimi, a szerencsétlen sorsú kis grizett, aki az élet napos oldalát még csak hírből sem ismeri. Boncsér Gergely szépen indított, az első felvonásbeli áriájában és kettősében kifejezetten jó volt, hangja a negyedik felvonásra fáradt el. Számomra az egyik legszebb részt Kiss András Kabátáriája jelentette, de tetszett Haja Zsolt és Szakács Ildikó is.
A Kovács János vezette zenekar nem volt hangos, sem halk – segítette a fiatal szereplőket. Az előadás nyilvánvaló (hangi) hiányosságai ellenére lényeglátó és szívhez szóló és valóban lehet a fiatalok kedvence.
Kolonits Klára • 4042015-08-16 18:39:59
Úgy láttam egy kamera rögzítette az eseményt. Kelemen Zoltán blogjában az olvasható,hogy talán lesznek további előadások.
Kolonits Klára • 3962015-08-16 02:14:47
Volt egy kis kavarás az örülési jelenettel, de kit érdekelt? Örültünk, hogy a második felvonás mindkét bel canto gyöngyszeme (Qui la voce sua soave ill. Vien, diletto, e in ciel la luna) + a cabaletta olaszul elhangzott gyönyörűségesen Kolonits Klárától.

Magam részéről fantasztikusnak tartom, hogy ez a sokak kevence és nálunk oly régen nem játszott Bellini opera, a meghírdetett nagy művészeinkkel, magyar nyelven , csupán a művészet és az élmény gyönyörűségért lyen színvonalon és ilyen jó hangulatban összejött ezen a zamárdi estén.

Tényleg jó volt az előadás. Köszönet a Művészeknek, Csákovics Lajosnak a szervezőnek és az est házigazdájának valamint a csupa szívből zongorán játszó Tóth Sámuel Csabának a nem mindennapi előadásért. Bizakodom, hogy jövőre is lesz valami hasonló meglepetés és ismét lesz miért utazni az augusztusi forróságban a zamárdi Közösségi Házba .
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 29222015-08-08 22:49:43
Nekem nem annyira jött be a chilei vendégművész. Különösen az első felvonásban tűnt modorosnak és lassúnak - bár néha az volt az érzésem, hogy talán a hangosítás is hozzátette a magáét. A Képária elég lehangolóra sikerült, de a második felvonástól beénekeltebbnek hallottam Giancarlo Monsalve-t és a harmadikban már a Levélária és a kettős sokkal jobban szólt.

Tosca imája különösen szép volt, működött az az érdekes, szép sötét hang, amiről Cilike írt a 2911 hsz.-ben. Megnéztem Béatrice Uria Monzon eddigi szerepeit, széles skálán mozogva, bátran válogat. Szívesen meghallgatnám előadásában Juditot.

Anatolij Fokanov nagyon jó volt, tökéletes Scarpia, szép és erős hanggal, ezúttal igen meggyőző alakítással.

Telt ház volt, nagyon sokan voltunk.
MET-es operaelőadások moziban • 5472015-08-04 12:10:26


[b]Metropolitan-operaközvetítések a Müpában[b]

Ha az embert utánozzák, az annak jele, hogy valamit jól csinált


"... A következő szezon 2015. októberében A trubadúrral indul, ezt követi egy másik Verdi-mű, az Otello, majd Wagner Tannhäusere következik James Levine vezényletével. A program Alban Berg operájával, a Luluval folytatódik, utána Bizet Gyöngyhalászok, Puccini Turandot, Manon Lescaut, illetve Pillangókisasszony című műve kerül műsorra, végül a szezont jövő áprilisban Donizetti ritkán játszott operája, a Roberto Devereux, és Richard Strauss Elektrája zárja. ... a legnépszerűbb előadásokból ismétlések is láthatók..."
Bartók Béla (1881-1945) • 1742015-07-29 13:33:51
A kékszakállú Bécsben

Kékszakállú Bécsben az Ünnepi Heteken

Szeptemberben a Müpában, októbertől a MÁO-ban itthon is láthatjuk ragyogó szereposztásokkal.
A díjakról általában • 9082015-07-28 16:11:12
A Gramophone honlapján július 31-ig szavazhatunk Fischer Ivánra, akit az Év Művésze díjra jelöltek.

Év_művészének_jelölték_Fischer_Ivánt

Jonas Kaufmann • 11682015-07-28 15:40:49
Kaufmann_közleménye

Ne vegyétek a lemezemet!-kéri Kaufmann
Jonas Kaufmann • 11652015-07-28 13:47:16
Kaufmann és a kiadói - szép kis történet

Kaufmann_közleménye
Élő közvetítések • 46802015-07-27 14:21:56
Úgy gondolom, nem ez volt a legsikeresebb előadásuk. Ez a Turandot olyan se rossz/se jóra sikeredett...bár Kalaf (Riccardo Massi)nagyon jó volt és Liu (Guanqun Yu) is szívbemarkolóan szólt hozzánk.

Dicséretükre legyen mondva, hogy a Bregenz évről évre nagyon magas színvonalon,pazar látványossággal és ízléssel rendez szabadtéren, ellenállva a manapság sajnálatosan nyári programokra egyre jellemzőbb gagyisodásnak.
Gaetano Donizetti • 8442015-07-17 14:33:12
[url]http://www.wqxr.org/#!/story/defending-donizetti/;Defending Donizetti [url]

Jó írás az utólérhetetlenül csodálatos zeneszerzőről.

Még, még és még Donizettit, mert sajnos nagyon kis dózisokban juthatunk csak hozzá!!
Az Armelen egy kevésbé ismert művével a Calais ostromával találkozhattunk és jön a következő szezonban a Bolondokháza, amit szintén nagyon várok.

Igazából a MET nagydobására vagyok leginkább kíváncsi a következő évadban - Radvanovsky "Három Királynőjére".

Olvasói levelek • 107242015-07-15 16:35:41
Kedves Szerkesztők, hogyan lehet új témát nyitni?
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28842015-07-09 12:57:40
= Töreky Katalin
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28832015-07-09 12:55:11
Nem tudom, hogyan kell új témát létrehozni itt a fórumon, szerettem volna egy Armel Fesztivál topic-ot nyitni. A mostani Sába hozzászólásokat is praktikusabb lenne Szabadtéri Nyári Fesztivál cím alatt gyűjteni, de jobb híján ide írok. Évről-évre követem a Szabadtér nyári rendezvényeit, ami igen változó – de jobbára gyenge - színvonalú előadásokat és új/régi előadókat sorakoztat fel.
Kétségtelen, a régvárt Sába királynője az eddigi legnívósabb bemutató volt, szemet-kápráztató jelmezekkel, szép díszletekkel, monumentális tablóképekkel, kiváló kórussal és zenekarral ( a szeptembertől „külföldre-szakadó„ Héja Domonkos vezetésével) és Káel Csaba méltó rendezésében.
A hivatkozott kritika ellenében úgy gondolom, hogy az est fénypontja Gál Erika volt, mind vokálisan, mind pedig színpadi jelenlétben, alakításban világszínvonalon hozta a mágikus erejű királynő alakját. Gál Erika véleményem szerint az idei évad legnagyobb operaénekesi fejlődését mutatta be, kiemelve a Ring szerepeit és leszámítva a Carment. Nagy kedvencem Sümegi Eszter is csodásan hozta Szulamitot (különösen szép volt az ima) bár csodálkozásomra, tőle teljesen szokatlanul egy-egy éles, magas hang is becsúszott. A két női főszereplő (sőt a harmadik Astaroth szerepében Töreki katalin is) telitalálat volt, miattuk mindenképpen újranézem majd a Sábát az Erkel Színházban is. Kelemen Zoltán és Fried Péter hibátlanul oldották meg nehéz szerepüket. Nagy csalódás volt azonban az Asszádot alakító Nutthaporn Thammathi. Bár gyönyörű tiszta és kivételesen hajlékony tenorja nagyban hozzájárult a sikerhez, de színpadi kiállásban és színészi alakításban kimondottan illúzió romboló volt. A jelmeztervező Németh Anikó az ő esetében fogott egyedül mellé.

Gyönyörű előadás volt, a szabadtéri muzsikálást csak néha zavarta meg néhány tréfáskedvű és meglehetősen hangos énekes madár.Jó lenne minél többször találkozni ezzel a csupa-dallam operával, hiszen nem túl sok hasonló magyar nagyoperánk van sajnos.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28572015-06-25 15:51:38
Csodálatos élmény volt a tegnapi Kovalik rendezés. Gondolatébresztő, sokáig fogvatartó előadást láthattunk. Az első sorrá avanzsált harmadikból egész közelről gyönyörködtem a zenekar-kórus fantasztikus összhangjában, a csodás hangokban és a nagyon erős színészi alakításokban. Nagyon tetszett a gyakran mozgatott díszlet és a kifejező jelmezek.
Az idei Wagner napok jó magasra tette a lécet. Köszönet és gratuláció az alkotóknak, a művészeknek és mindenkinek aki lehetővé tette azt, hogy mindezek részesei lehettünk.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 528212015-06-17 15:58:06
Kovalik és Anger rendezése egyszerűen nem összehasonlítható. A Xerxes rendezői ötletekkel teli, sziporkázó, tüzijátékszerű barokkopera volt, míg a Farnace korántsem ilyenre sikeredett. Valahogy úgy voltam vele, hogy Vivaldi és kedvenc operája - rossz nem lehet. Ez csupán félig jött be. A Farnace zenei megvalósítása tökéletes volt, Németh Pál és csapata gyönyörűségesen muzsikáltak és az énekesek is fantasztikusan jók voltak. Mindkét kontratenor, a katalán Xavier Sabata és Hegyi Barnabás vokális zsonglőrködését élvezet volt hallgatni, Szabóki Tünde, Meláth Andrea, Schöck Atala, a nadrágszerepes Ducza Nóra nagyon tetszettek. Szemünket behunyva élvezhettük a szépségesen áradó, díszes muzsikát. Az eredetileg is nagyon bonyolult történetbe belemagyarázott „patológiás-hullakamrás-kibelezős” valami azonban értelmetlenül gyomorforgató volt. Eszerint a középszerű címszereplő, hős apja nemes szívére vágyik - innen a „transzplantációs” ötlet. A bemutatót néztem meg, szünetben a közelemben ülők javarésze hazament. Nem szoktam előadást otthagyni, de a lelépés nekem is megfordult a fejemben.

Nekem a Faust Fesztivál és az évad többi darabja nagyon bejöttek, még a sokat támadottak és vitatottak is. Véleményem szerint a MÁO egy érdekesen színes, bátor és sikeres évadot tudhat maga mögött, amihez a magam részéről gratulálok és következő évadot is nagyon ígéretesnek tartom. Kár volt ezt a sorozatot ezzel a rettenetes rendezéssel elrontani.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 28352015-06-17 11:44:53
Ebben az évben az utolsó estét láttam (egyébként is ez a kedvencem a ciklusból), többek véleménye szerint ez jelentette a mostani négy nap csúcspontját is. Az jutott eszembe, hogy tényleg nem panaszkodhatunk, míg ilyen produkciókat nézhetünk itt Budapesten. Ismét tanúi lehettünk annak, hogy Iréne Theorin mekkora művész. Jelenléte, csodásan árnyalt mélységei és magasságai, korlátokat nem ismerő hangerővel és szívbemarkoló drámaisággal uralta a színpadot. Az Immolation részben szerintem túltett – az eddig nekem csúcsnak tartott - Copenhagen Ring-beli alakításán. Valkür testvéreként, megilletődve csodálhattuk Waltraud Meiert. Az este egyértelműen a nőké volt, a három norna (Németh Judit, Gál Erika és Wierdl Eszter) nyitóképe kellőképpen hangulatba hozta a nagyérdeműt, elismerő említést érdemel Pasztircsák Polina Gurtrune és Woglinde dupla-szerepében. Büszkék lehetünk, hogy ilyen Wagner énekeseink vannak. A Budapesti Wagner Napok fanfárjai jövő évben is felcsendülnek, a jegyeket és bérleteket már elkezdték árulni.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526672015-05-30 00:12:16
Pénteken a Mefistofele előadására összegyűlt publikum öltözködésére nincsenek szavak… ízléstelenségben és stílustalanságban talán fokozták az általad már leírtakat. Szandál, sort, baseball sapka, hátizsák,szakadt edzőcipő stb…volt ott minden.. és nemcsak a külföldiek esetében.A páholyok összképe olyan tarka volt, mintha egy zs-kategóriás meccs lelátóján néztünk volna végig, nem pedig a MÁO gyönyörűséges nézőterén. Ez az egész nagyon méltatlan volt Boito egyetlen befejezett opera-remekművéhez és Kovalik „székhezszegező” rendezéséhez.

Az előadás fantasztikus volt, a címszereplő Palerdi András és Faustja Fekete Attila remekelt, Létay Kiss Gabriella erősen hozta a drámai vonalat, az intenzív „lúdbörzés” most sem maradt el a „L’altra notte ….” résznél. Külföldi vendégemmel néztük az előadást, meglepetésünkre a karzat elsősor középtájáról az angol felirat teljesen olvashatatlan volt. A szöveget a függöny címeres középrésze teljesen kitakarta.

Nagy kár, hogy csak két előadásban élvezhetjük a Boito teremtette Faust-történetet… aki teheti nézze, mert nem mindennapi élmény. Egyébként meg egyre csak az jár a fejemben, - az eddigi jószándékú próbálkozások ellenére- miért nincs nekünk is hasonló hatású, fantasztikus Ember tragédiája operánk?
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 526112015-05-25 16:35:56
Teljesen igazad van. Nem DFD, de mégcsak nem is Hampson... de jó volt.

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 525972015-05-24 02:23:14
Pénteken a most zajló Faust Fesztivál eddigi legizgalmasabb darabját láttam, Busoni Doktor Faustját. Méltatlanul háttérbeszorított remek operáról van szó, egy izgalmasan modern műről, különleges hangzásvilággal. Busoni főművének tekintik a befejezetlenül hátrahagyott operát. Nemcsak a zenét , de a librettót is ő írta, nem Goethe munkáját viszi tovább, hanem a középkori varázslóról szóló bábjátékot. Nem a Gretchen-féle szerelmi történet, hanem sokkal inkább a mély tartalom, a filozófikus vonal a domináns. Nagyon jól énekeltek a szereplők, egészen kiemelkedő volt a Pármai hercegnő szerepében Bátori Éva, a közönség hangos bravózással ünnepelte. Fantasztikus a címszereplő, Szegedi Csaba, aki nem egy sodródó, hanem az elképzelésekkel és akarattal rendelkező tudóst alakítja. Érdekes, hogy Geiger Lajos játszotta ezúttal is Wagner szerepét. A színpad rendkívül puritán, de jól működik, láthattunk csomó hatásos színpadi megoldást is. A fiatal rendező Szabó Máté jól követhetően, világosan dolgozta fel az egyébként nagyon bonyolult történetet. Az opera szünet nélkül megy, a környezetemben ülő nézők egyhangúlag méltányoltak volna egy rövid megszakítást. Aki különleges operaélményre, ritka csemegére vágyik, tanácsolom, hogy ezt a tényleg páratlan előadást semmiképpen se hagyja ki ma, vasárnap este.
Egyébként a közelmúlt elkényeztetett bennünket, a Faust története iránt érdeklődőket. Nekem a Katona bátor kétestés vállalkozása nem jött be, míg a MÁO fesztiválba fűzött darabjai nagyon is. Kimondottan jó volt Zsótér erős rendezése, hihetetlen erővel érzékeltette A bűvös vadászban az emberi kiszolgáltatottságot és nagy élményt nyújtott A kéjenc útja is. Számomra most a legkevésbé megkapó, a közönségdarab, Gounod Faustja volt. Bár ez is tele volt feledhetetlenül fényes pillanatokkal, ...pl. jó volt hallani és látni ismét Bretz Gábort (a rondó alatt még a folyamatos köhögés is megszűnt a teremben  ), Rost Andrea, Haja Zsolt, Geiger Lajos, Vörös Szilvia fantasztikus volt a szerepében..., de a címszereplő valahogy nem volt az igazi - fakó, elcsukló hang, szürke színpadi jelenlét.
Hátramaradt még a Mefistofele (ezúttal sajnos nem Bretz Gáborral) és a Schumann est, ....……izgatottan várom.
Momus-játék • 48372015-05-21 20:11:06
Különösen szeretem Meyerbeert. Tudomásom szerint a Romilda és Constanza valóban az első sikeres operája, ami azonban sorrendben már a harmadik volt. Az első (totál kudarcot adó) opera-szárnypróbálgatásait évekkel előbb németül mutatták be A Jefta fogadalma című korai zsengét Münchenben 1812-ben, majd az Alimeneket 1813.-ban.

Balett-, és Táncművészet • 42452015-04-27 08:30:46
Bizony, a balett irodalom koronaékszerét a bemutatón elkerülte a siker és sok idő telt el, míg Petipa és alkotótársa összehozta a megérdemelt ünneplést hozó változatot. A Hattyút feldolgozók a mai napig főleg ezt használják alapként, „kályhaként”, kiindulásként, amit én erre a tényre rámutatva - talán félreérthetően - neveztem „ős-Petipa” változatnak. Köszönöm a pontosítást .
Balett-, és Táncművészet • 42342015-04-26 17:20:58
Nagyon nagyszabású vállalkozás a most bemutatott Csajkovszkij remekmű, ráadásul ez az ősváltozat, benne minden hanggal, amit a Mester eredetileg belekomponált. A szombati előadást láttam, Nakamura Shoko elbűvölő Odette/Odile , a 32 fouetté en tournant mesés volt. Talán tényleg kicsit hosszú - 22.43 lett vége - de engem ez az előadás alatt cseppet sem zavart. Váratlan volt viszont a szomorú befejezés. A zene csodásan szólt, szerencsémre jól ráláttam a zenekarra és különösen a fúvósok olyan gyönyörűséggel muzsikáltak, hogy megesett, hogy alig tudtam a színpadra figyelni. Pedig ott is voltak csodák, nekem az egyik ilyen a tóparti hattyú-négyes volt.

Az ős-Petipa változatban a varázsló mozgása pantomimszerű, a tegnap látott sokkal intenzívebb a szinpadon. Radziush Mikhalai nagyon ütős Rothbart, a hatalom, a gonoszság, a sötét erő ura.
Érdekes volt a jelenet, amikor a Fekete és a Fehér Hattyú egyidejűleg van a színpadon, talán ezt a nagyhatású Aronofsky film inspirálhatta (?).

Imádnivalóan monumentális és látványos alkotás - ebben a spórolós, minimalista világban ez mindenképpen becsülendő.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27712015-04-18 21:55:38
Szinte tökéletes müpás estét varázsolt nekünk tegnap Elina Garanca (kivetnivalóként csak a borzasztóan előnytelen elsőrészbeli fellépőruhát tudnám említeni, amit szerencsére egy gyönyörű pirosra cserélt le a későbbiekben). Jól felépített, gondosan összeválogatott áriákat hallhattunk, fenségesen előadva, fényes mélységekkel és magasságokkal. Közel ültem, a „szőke hidegség” dolog eszembe sem jutott, viszont mi úgy láttuk, hogy a szerethető, kedves és nagyon is emberi világhíresség mutatkozott be nekünk. Engem legjobban Johanna áriája bűvölt el. Jók voltak a ráadás számok, különösen szívhezszóló volt Laurettaként, bár én szívesen hallottam volna még az ismertebb, nagy belcanto szerepeiből is.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 523212015-04-07 11:11:09
A tegnapi Parsifal szinte tökéletes színrevitel volt, nem nagyon találhattunk benne hibát. Mikó András rendezése még mindig üde, a szereplők majd mindegyike fantasztikus volt, különösen igaz ez Németh Juditra és Molnár Leventére. Eric Halfvarson nemcsak csodás basszusát, hanem meggyőző színészi képességeit is bemutatta nekünk. Kovácsházi István Parsifalja is sokkal jobban tetszett, mint két évvel ezelőtt.
Az előadás különös hagyományát szerintem sohasem fogja megszokni a publikum. A karzat, ahol ültem most is tapsviharban tört ki az első felvonás után annak ellenére, hogy a kezdéskor több nyelven is kérték a tetszésnyilvánítás mellőzését.

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 521252015-03-23 18:55:24
Most látom csak a suta névtévesztést, bocsánat:-). Helyesen : Halász Péter
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 521172015-03-23 10:24:35
Kedves Telramund, ha jó értem, költői kérdését azért tette fel, mert Ön máshogyan látta az előadást.

A sok lehúzós előzetes vélemény miatt eléggé előítéletesen ültem be és vártam a nagyon rosszat – és tényleg nem azt kaptam. Ez az én véleményem - egy a sok közül. Nem vagyok egy nagyon fórumba-írós típus, inkább olvasni szeretem a színvonalas és hozzáértő írásokat, melyek amellett, hogy fontos információkat tartalmaznak, sokszor segítenek abban is nekem, hogy a nehezen kibogozható részletek a helyükre kerüljenek.

Azért osztottam meg a “Rajnás” – úgy látom totál kisebbségben lévő - benyomásaimat, hogy elmondjam véleményem szerint érdemes ezzel a feldolgozással is találkozni, mert van benne sok-sok szépség.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 521152015-03-23 09:27:33
A Rajna kincsét szombaton láttam, de előrelátó módon most csütörtökre is vettem jegyet. Jól döntöttem, a második találkozó abszolút szükséges, egyrészt a befogadást és értelmezést teljes sikertelenségre kárhoztató inger-kavalkád miatt, másrészt pedig azért, mert a helyemről a zömében jobb oldalon történő eseményeket igen korlátozottan láttam.

Mint megátalkodott Wagner rajongó és mint a MÜPA négynaposainak rendszeres „fogyasztója” napokat számolva vártam a Rajna kincsét M. Tóth Géza rendező újraálmodásában. A fiatalokat megcélzó felújításhoz animációs szakember kiválasztása teljesen kézenfekvő volt. A kérdés az, hogy az IT eszközeivel létrehozott vizuális világgal sikerül-e újabb nézőknek átörökíteni és vonzóvá tenni a wagneri csodát úgy, hogy a rendszeres operalátogatókból nem vált ki zsigeri ellenállást.

Összességében látványos és élvezetes Rajna kincsét kaptunk. A zenekar Anger vezetésével jól szólt, hálás voltam, mert a kedvenc részem a Prelude különösen szépre sikerült. A sellők Wierdl Eszter, Simon Krisztina és Heiter Melinda hármasa fantasztikus volt. Tetszett a hinták függőleges mozgatása, de az ízléstelen és bazári ruháikat és platformos cipőiket próbálom elfelejteni. Nem tetszettek az óriások ruhái sem , szegény Gábor Géza el is botlott a színpadon a magas talp miatt. Freia szerepfelfogását és jelmezét totális melléfogásnak gondolom, hiszen ő a szerelem, a fiatalság és a szépség istennője, nem pedig egy rózsaszín-csupa-fodor-ruhás infantilis nő. A többiek jelmezével nem volt problémám, talán a Morzsoló, Donner kalapácsának felfújható változata volt még röhejes.

Igazán csodálatos volt Gál Erika Erdája, gyönyörűen szólt a két óriás is Cser Krisztián és Gábor Géza és a kedvencem a csupaész Loge megszemélyesítője Adrian Erőd is igazán telitalálat. A sok előzetes kritikus véleménnyel szemben nekem tetszettek az opera énekesei és várom, hogy újrahalljam (és talán lássam is) őket 26.-án, ezúttal a nézőtér baloldaláról.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27322015-03-13 10:44:06
Elnézést kérek, rosszul tudtam a művésznő korát. Köszönöm szépen a pontosítást.
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 27262015-03-12 15:41:49
A Varázsfuvola szcenírozott változatát láthatta a szerencsés Nagyérdemű három alkalommal a zsúfolásig megtelt Bartók Hangversenyteremben. Fischer Iván elmondása szerint az opera „…egy mesekönyv lapjain valósul meg, ami abba a csodákkal teli mesevilágba visz el, amit nemcsak a gyerekek, hanem a gyermeklelküket megőrző felnőttek is imádnak...” Szinte elképzelhetetlen, hogy erre a nagyon is kézenfekvő értelmezésre eddig nem került sor.
Talán ez volt első opera, amivel gyerekkoromban találkoztam, azóta is számtalan alkalommal volt szerencsém hozzá – de ez a változat tényleg nagyon jól sikerült. A BFZ fantasztikus volt, a tőlük megszokott színvonalból most sem engedtek. A figyelmet mágnesként megragadó képes meséskönyv mellett, a nagyon fiatalokból álló nemzetközi szereplők üdén szólaltatták meg Mozart utolsó operáját. Közülük is kiragyogott Paminaként az eddig főleg barokk zenét preferáló huszonéves katalán szoprán Nuria Rial. A nevét érdemes megjegyezni, mert szerintem sokat fogunk még találkozni vele.
Erkel Színház • 53532015-03-07 23:50:22
Minden szóval egyetértek.Verdi gyönyörű muzsikája és Schiller lírájának gazdagsága több figyelmet és törődést érdemelt volna, arról nem is beszélve,hogy a LM nálunk alig játszott darab.
Megemlíteném még a fantáziatlan,semmilyen jelmezeket, melyek jól passzoltak a gyalázatos díszlethez.
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 519282015-03-01 00:08:35
szívszaggató
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 519272015-03-01 00:01:00
Gyönyörű volt a mai Manon bemutató az Operaházban. Rengeteg tehetséges táncos, csoda látvány és nagyon eltalált díszlet a színpadon. A zenekar nagyon jól szólt, a címszerepet Aliya Tanykpayeva táncolta, különösen a szívszagattó harmadik felvonás volt fantasztikus.
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? • 2332015-02-21 15:44:16
Én is úgy gondolom, hogy a Sárga hercegnő tegnapi előadása telitalálat. Érzékletes rendezés, mindhárom szereplő (Balczó Péter, Szemere Zita és Apáti Bence) átéléssel és tehetséggel hozta az alig ismert Saint-Saens operát. A közönség nagyon hálás volt és vastapssal jutalmazta az előadást.

A Dzsamile szerintem még nincs készen és elég sokat kellene finomítani rajta. Ezt a különleges Bizet operát én most láttam először . Nagyon kár, hogy a szólamok nem a legszebben szólaltak meg, helyenként kaotikus szinpad képben.

Nagyon örvendetes az is, hogy a Solti terem teljesen megtelt tegnap este. Utoljára a Lukrécia meggyalázása című Britten opera fantasztikus előadását láttam itt (akkor legnagyobb csodálkozásomra kb. 30-40 voltunk.)
Élő közvetítések • 41722014-11-02 22:17:44
A MÜPA szép gesztusa volt a Requiem ma esti adásának videocast-ja. Nagyon szép előadás volt, ebből is kiemelkedett a Lacrimosa rész. Verdi nagyszerű zenéje ma a Halottak Napja tiszteletére szólt.
Edita Gruberova • 26332014-10-28 00:52:57
Nem először láttam élőben Gruberovát (Norma, Lukrézia stb...), de mindig elvarázsol és mindig másmiért. Ma este teljes pompájában ragyogott, megcsodálhattuk hihetetlen vivőerejű, friss fuvolaszerűhangját. Bár a csodahang itt-ott már kopik,hihetetlen mesterségbeli tudással és fegyelemmel mindezeket ellensúlyozni tudja. Felfoghatatlan és példátlan a 68 éves Gruberova története és sikere. Hatása nem a múltból, hanem igenis a jelenből táplálkozik.
Nekem ő az örök Lucia... a mai Erkelbeli produkciója -különösképpen a kadencia - is ezt erősítette.
Sajnos a legnagyobb döbbenetemre sok üres hely volt. Az erkélyről láttam,hogy ezek száma a szünet után csak növekedett.
A mai este az ország összes köhögőse-harákolósa ott ült a közelemben a nétőtéren. Felfoghatatlan, hogy aki meg akar fulladni a köhögéstől , miért nem otthon iszogatja a mézes hársfa teáját.
Nagyon jó volt még Edgárdo is, csoda szépen szóltak együtt Gruberovával.
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-Kukacok Akadémiája"

10:00 : Budapest
MÁV Szimfonikus Zenekar Próbaterme

"Zene-Tér-Kép Plusz 4."

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Osztrosits Éva (hegedű), Devich Gergely (cselló), Kovalszki Mária (zongora)
KODÁLY: Duó hegedűre és csellóra, Op.7
SAINT-SAËNS: a-moll bevezetés és rondo capriccioso, Op.28
RAVEL: Szonáta hegedűre és csellóra

15:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Olena Tokar (szoprán)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
MOZART: 1. (Esz-dúr) szimfónia, K. 16
MOZART: Ch’io mi scordi di te – koncertária, K. 505
MOZART: Bella mia fiamma, addio – koncertária, K. 528
MOZART: Un moto di gioia – koncertária, K. 579
HAYDN: Holdbéli világ – nyitány, Hob. XXVIII:7
HAYDN: 60. (C-dúr) szimfónia, Hob. I:60 („Il Distratto”)

16:00 : Budapest
Erkel Színház

"Zenekari hangversenyek - Kamarazenei koncertek"

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Miranda Liu (hegedű), Stefán Zsófia (fagott), Winni Wan-Chun Tsou (zongora), Bábel Klára (hárfa)
"Hangulatkoncert"
J.S. BACH: G-dúr invenció, BWV 781
J.S. BACH: f-moll invenció, BWV 780
LISZT: 3 Études de concert, S. 144 - Un sospiro
CHOPIN: cisz-moll noktürn
BARTÓK: Román népi táncok (Stefán Zsófia átirata)
HUBAY: 3. hegedűverseny, Op. 99

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Hargitai Géza tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

18:00 : Budapest
Várkert Bazár

Szirtes Edina Mókus és Rohmann Ditta koncertje
Vásárhelyi Művészélet finisszázs

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Cracow Singers
Raschèr Saxophone Quartet:
Kenneth Coon, Christine Rall, Elliot Riley, Andreas van Zoelen (szaxofon)
Vezényel: Karol Kusz
LERA AUERBACH: 72 angyal

19:00 : Budapest
Müpa, Fesztiválszínház

Pauline Rinvert, Kathrin Zukowski, Natalya Boeva, Eric Ander, Tianji Lin, Anja Silja
Hofkapelle München
zenei vezető
Michael Hofstetter
HASSE: Artaserse - magyarországi bemutató

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál

19:00 : Budapest
Nádor Terem

A Harmonia Caelestis Barokk Zenekar szólistái:
Belovári Beatrix (barokk fuvola)
Tóth-Vajna Zsombor (csembaló, orgona)
"Nagy Frigyes és zeneszerzői I."
C.P.E. Bach, J.J. Quantz, J. P. Kirnberger és Nagy Frigyes fuvolaszonátái és billentyűs művei

19:00 : Budapest
Magyar Tudományos Akadémia

Megyesi Zoltán (ének), Klenyán Csaba (klarinét)
Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok
hangversenymester: Somogyi Péter
CSAJKOVSZKIJ: Hálás köszönet – elégia
DVOŘÁK: Bibliai dalok, Op.99
GLAZUNOV: Révedezés
GRIEG: g-moll kvartett, Op.27

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Frankl Péter (zongora), Várdai István (cselló)
MENDELSSOHN: 1. (B-dúr) cselló-zongora szonáta, Op.45
SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D.821
SCHUMANN: Öt darab népies sílusban, Op.102
DOHNÁNYI: b-moll cselló-zongora szonáta, Op.8
19:00 : Pécs
Kodály Központ

Alba Regia Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Donato Renzetti
ROSSINI: Tell Vilmos - nyitány
BARTÓK: Táncszvit
RESPIGHI: Tre Corali di Johann Sebastian Bach
RESPIGHI: Róma fenyői

19:00 : Gödöllő
Művészetek Háza

Horváth Benedek (zongora)
Talamba Ütőegyüttes
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
"Mozarttól a kortárs zenéig"
KOVÁCS ZOLTÁN: Adagietto
MOZART: C-dúr zongoraverseny KV 467
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei

19:00 : Szeged
Nemzeti Színház

VERDI: Ernani
A mai nap
született:
1814 • Egressy Béni (Galambos Benjámin), zeneszerző († 1851)
elhunyt:
1991 • Willi Boskovsky, karmester (sz. 1909)