vissza a cimoldalra
2018-12-10
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61384)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11295)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6696)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4391)
Juan Diego Flórez (724)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1187)
Erkel Színház (9483)
Élő közvetítések (7593)
Pitti Katalin (822)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3019)
Operett, mint színpadi műfaj (3777)
Bretz Gábor (127)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1542)
Franz Schmidt (3240)
film és zene (190)
Egyházi zene (215)
A díjakról általában (1044)
Ilosfalvy Róbert (821)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Név: Tejberizs
Leírás:
Honlap:
   


Tejberizs (72 hozzászólás)
 
 
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26252018-11-19 16:55:43

Márok Tamás írása a Figaro házassága produkcióról. Néhány fotó is.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26112018-11-16 15:19:39

Egy nézői vélemény a Figaro házassága múlt szombati előadásáról, ami a Délmagyarország c. lap mai, 2018. november 16-i számában jelent meg:



"Felejtendő Figaro



A Délmagyarország jó szokása szerint a hűséges előfizetőit jutalmazza, legutóbb a szegedi színház Figaro házassága című vígoperájára sorsoltak páros belépőket. Örültünk mi is a szerencsénknek, s november 10-én este ott ültünk a színház második emeletén az első sorban.



Boldogságunk az előadás alatt egyre inkább bosszúsággá változott, aminek több oka volt. A díszlet leginkább origamihoz volt hasonló, egy nagy dobozt nyitogattak-csukogattak a díszletesek (feltűnő színű egyenruhában, így még inkább magukra vonva a figyelmet) a teljes előadás alatt, látványosnak még csak véletlenül sem volt nevezhető az említett faszerkezet. Az első felvonásban a szereplők faládákat rakosgattak teljesen feleslegesen ide-oda, amelyeknek igazából semmi közük sem volt a darabhoz. Az előadást szintén végigkísérte az alkoholfogyasztás okkal, ok nélkül. Az egyéb kiegészítő kellékeket is stíluskáosz jellemezte, azokat hol a szereplők, hol a színpadmunkások, hol az énekkari tagok tették errébb-arrébb (vagy éppen felborították véletlenül).



A színészek szövegét egyáltalán nem lehetett érteni, ez lehetett hangtechnikai hiányosság is, de a szövegkiejtést tanulni is lehetett volna, amíg nem megy rendesen! Hallottam nem egy operát, ahol az előadók minden szava tisztán csengett, most ez abszolút nem volt igaz. A legjobban a díszletmunkásokat lehetett megérteni, mert ők hangtalanul tették, ami a dolguk volt.



A szünetben beszéltem ismerőssel, aki szintén le volt döbbenve az érthetetlen szövegek miatt, s láttuk, hogy többen haza is mentek. A taps menet közben csak halk, rövid, inkább udvarias volt, a darab befejezése után ugyan kicsit erősebb, de nem tartott túl sokáig, nem hívták ki a szereplőket a függöny elé. A zenekar volt az előadás egyetlen dicsérhető szereplője, a taps a végén is elsősorban nekik szólt.



Ezzel a produkcióval nem vonzották be a közönséget újabb előadásokra, mint ahogy azt a színház igazgatója a műsor előtti rövid beszédében remélte. Talán nem kellene kettős, sőt hármas szereposztásban játszani a darabot, hanem kisebb létszámú, de jó gárdát alkalmazni, akár magasabb bérért. Felmerült bennem a gondolat, hogy úgy akart a színház bevételhez jutni, hogy egy előadást eladott a Délmagyarországnak (amely így sem volt telt házas), s nem törődtek annak színvonalával („parasztnak tanyára ez is jó lesz”, mit akarnak ingyen?).



Matusik János, Szeged"


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26102018-11-08 11:07:37

Hollósi Zsolt írása a Délmagyarország c. lap 2018. november 6-i számából:



"Tetszett a nézőknek a Figaro házassága a Co-Opera projektben a Nagyszínházban



Egy bolond nap



A szegedi társulat A sevillai borbély után most a történet folytatását, a Beaumarchais-trilógia másik sikerdarabját, Mozart Figaro házasságát mutatta be a hétvégén Pál Tamás vezényletével, Szabó Máté rendezésében a Co-Opera projektben a nagyszínházban. A közönség vevő volt a produkcióra.



A Gördülő Opera rendhagyó vendégjátékával együtt Szabó Máté rendezése már az ötödik Figaro házassága produkció Szegeden a rendszerváltás óta. Galgóczy Judit Figarója a 90-es évek elején olyan jól sikerült, hogy színházi találkozót tudott vele nyerni az operatársulat. Ha még azt is megemlítjük, hogy Pál Tamás épp ezzel a darabbal indította 43 évvel ezelőtt, 1975-ben szegedi korszakát, nem nehéz belátni: komoly hagyományai vannak az Egy bolond nap alcímet viselő örökzöld Mozart-remekműnek a Tisza partján.



Hagyományos rendezést és kísérletezve újítót is láthatott már a publikum, könnyen elfogadta most Szabó Máté értelmezését is: a vagyonos borász, Almaviva gróf birtokán napjainkban játszódik a történet. Khell Csörsz praktikusan modern díszlete leszűkíti ugyan a játékteret, de gördülékennyé teszi a helyszínváltozásokat: hatalmas, forgatható deszkakonténerből nyílnak ki a jelenetek, barokk parókát viselő, piros munkaruhás díszítők segítenek a bútorok mozgatásában. Benedek Mari jelmezei is maiak, az immár pazar humorú Marcellinává érett Vajda Júlia úgy fest a kalapban és a kései menyasszonyi ruhában, mintha maga II. Erzsébet királynő lépett volna színpadra.



Hármas szereposztásban játsszák, így érdemes többször is megnézni a produkciót. Kiss András hangban és karakterben is jó választás Figaro szerepére, a premieren különösen a népszerű I. felvonásbeli C-dúr áriával aratott sikert. A telt házas szombati előadáson a Szegeden végzett Pataki Bence alakította a komornyikot. A fiatal baritonistára felkészültségének, színpadi megjelenésének, hangi adottságainak és muzikalitásának köszönhetően komolyabb nemzetközi karrier is várhat, ideális Mozart-énekes, oldott játékkal keltette életre Figarót, és az áriákkal is meggyőzte a közönséget.



Két teljesen különböző karakterű Susannát láttam, a premieren a szépen éneklő Horák Renáta imponálóan magabiztos és kidolgozott játékkal okos kis viperának ábrázolta a komornát, olyannak, aki rögtön átlát a szitán, és ügyesen kézben tartja a szálakat. Másnap a minden szempontból perfekt alakítást nyújtó Rácz Rita a figura hagyományosabb értelmezését adta, cserfes, bájos, elbűvölő Susannájáért nem véletlenül bolondul mindenki, ráadásul poétikus, katartikus rózsaáriát énekelt. Jó végre újra Szegeden látni-hallani.



Somogyvári Tímea Zita hangjához méltó főszerepben mutathatta meg, hogy vérbeli Mozart-szoprán: a grófné kavatinája és III. felvonásbeli áriája után is megérdemelten nagy tapsot kapott. Szombaton Rálik Szilvia énekelte a grófnét; akinek ugyan nem ez az igazi szerepköre, de drámai kifejezőereje, színpadi rutinja könnyedén átlendítette a vokális kihívásokon. Az már a rendezés érthetetlen sutasága, hogy épp az operairodalom egyik legszebb szopránáriája („Gyorsan hervad a nász virága”) közben kell grófnéként selyemhuzatot húzogatnia a székekre, miközben arra ott lenne a rengeteg alkalmazott.



Bár Szélpál Szilveszternek szerintem kicsit korai még Almaviva szerepe, okosan megoldotta a feladatot, a gróf III. felvonást nyitó kényes áriáját is meggyőzően énekelte. Kendi Lajos – jellegtelen hangja, modorossága miatt – Almavivája inkább mitugrász kiskakasnak hat, mint macsó szívtiprónak. A különben nem túl sok eredeti ötletet hozó rendező a gróffal ment legmesszebbre a napjainkat idéző bolondozásban: Almaviva szerszámosládát kerít, hagy feltörje felesége ajtaját, majd fúrógépet vesz elő, és a használati utasítását kezdi lapozgatni. Ha már lúd, legyen kövér, ezekből a kortárs poénokból lehetett volna több is, mert az kevés, hogy folyton csak borozgatnak.



Azt el lehet fogadni, hogy a hagyományokkal szemben szoprán is énekelheti a nadrágszerepet, de az már kínos, hogy az egyébként intelligensen, tehetségesen bolondozó Gyüdi Eszter egy premieren ilyen vékonyka gyermekhangon nyekeregheti Cherubino slágeráriáit az „operafellegvár” színpadán. Operaigazgató apukájának biztosan erre is van kézenfekvő művészi magyarázata. Másnap a mezzoszoprán Kálnay Zsófia szinte burleszkszerűre vett, és vokálisan sokkal meggyőzőbb Cherubinóját felüdülés volt hallgatni. A népes szereplőgárdából Altorjay Tamást érdemes még kiemelni, aki Bartolóként sértett daccal énekelte a bosszúáriát, tetszett Kovács Éva vicces Barbarinája és az énekkar odaadó játéka is.



Az elmúlt évtizedekben sokat fejlődött a Szegedi Szimfonikus Zenekar, régen előfordultak rézfúvós gikszerek, bizonytalankodások, ma már ilyesmit szinte nem is hallani. Pál Tamás értő, muzikális dirigálásával a darab komikus hatású, könnyed dallamai éppúgy karakteresen, stílusosan szólaltak meg, mint a drámai csúcspontok."



 


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26092018-11-07 17:50:35

A Délmagyarország c. lap tegnapi (2018. nov. 6.) számában jelent meg Hollósi Zsolt írása a Figaro házassága produkcióról, a nov. 2-i és 3-i előadásokról. Nem tudom a lap weboldaláról idelinkelni, mert csak előfizetőknek nyílik meg. Beszkenneltem a cikket, de nem tudom ide beilleszteni a képet...


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26042018-10-10 18:55:31

A Figaro házassága előadásainak konkrét napi szereposztásai is olvashatók a Színház honlapján.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 26032018-09-27 13:20:53

A Színház honlapján olvashatók a novemberi Figaro házassága szereplői és az elődási napok is. Konkrét napi szereposztás még nincs fent.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25962018-07-12 18:47:16

Közben megtaláltam. (Elolvasásához előbb egy reklámot kell megnézni.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25952018-07-12 16:44:46

Márok Tamás írása a Rigoletto-produkcióról.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25942018-07-12 16:42:18

Olvasta valaki Fáy Miklósnak a Rigoletto-előadásról szóló írását? Az ÉS-ben jelent meg július 6-án. Neten nem tudtam elérni.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25762018-06-27 13:10:13

Tegnap sajtótájékoztató volt a Co-Opera jövő évadbeli Figaró házassága produkciójáról, amin Gyüdi Sándor és Barnák László is részt vett. A cikk végén a főbb szerepek alakítóiről is írnak.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25702018-05-30 15:17:45

Két hír:



A Színház énekkarának néhány tagja adott szólókoncertet hétfőn



Információk a Szabadtéri idei Rigolettojáról


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25692018-05-30 15:11:58

Gratulálok a Díjazottaknak!



Bocsánat az ünneprontásért, de az a tény, hogy Turpinszky Gippert Béla bármilyen énekesi díjat kaphatott szegedi produkcióiért, nálam már "túl van a piros vonalon", és számomra azokat a döntéshozókat minősíti le és hitelteleníti el, akik ezt a díjat Neki odaítélték.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 25152018-05-08 10:39:05

Sajtótájékoztató a jövő évad tervéről



"[...] Barnák László hangsúlyozta, hivatalban lévő elődje, Gyüdi Sándor – akit nemrégiben a szimfonikusok igazgatójává választottak – vezeti az operatagozatot, vele állították össze a műsortervet. Mozart operáját, a Figaro házasságát koprodukcióban Szentendrén mutatják be a nyáron, november 3-ától Szabó Máté rendezésében a szegedi közönség is láthatja. Halasi Imre állítja színpadra áprilisban a Parasztbecsületet és a Bajazzókat. Januárban pedig a kisszínházban Toronykőy Attila rendez két egyfelvonásost: Donizetti Farsangi kalamajkáját és a korábbi operaigazgató, Molnár László Szép Ernő Májusából írt új operáját. [...]"



Nincs hír se a karmesterekről, se az énekesekről.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24922018-04-20 15:31:11

Tudomásom szerint a jövő évadról még semmi biztosat nem lehet tudni.


Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 607252018-04-19 16:12:00

Vajon mit értett a Főigazgató Úr azon, hogy "A Parsifal keresztény mű..."


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24772018-04-12 19:29:49

Felkerült a Színház honlapjára az Ernani konkrét napi szereposztása.



A jövő heti négy előadás után lesz még kettő május közepén.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24762018-04-09 16:28:05

Márok Tamás beszélgetése Gyüdi Sándorral a szegedi városi tv Ar(t)cok c. sorozatában.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24732018-03-19 15:40:57

Privát üzenet ment


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24692018-03-14 16:36:22

A Színház honlapja szerint március 17-én 15 órától lesz az utolsó előadás. Az áprilisi naptár is fent van már, abban nincs Bál a Savoyban. De sok szabad nap is van még benne; nem tudni, oda miket terveznek. A májusi műsornaptár pedig még szinte teljesen üres. Szerintem nem vesztett sokat, hogy nem látta. Hétvégén összeírom a véleményemet, és jövő hét elején elküldöm privát üzenetben.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24672018-03-13 09:22:08

Én voltam két előadáson, még decemberben (16. este, és 23.)


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24602018-03-09 14:06:51

Felkerültek a Színház honlapjára az Ernani áprilisi előadásainak adatai



(Konkrét napi szereposztás még nincs.)


Kolonits Klára • 10542018-02-28 19:17:26

Tudomásom szerint a Színház honlapján eddig még nem jelent meg hivatalos szereposztás az Ernaniról.



Az Ernanival kapcsolatban a helyi lap mai számában a rendező változásáról volt hír: a Főigazgató bejelentette nem Göttinger Pál, hanem Toronykőy Attila rendezi.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24532018-02-12 09:50:00

A Színház honlapja szerint március 21-én lesz még egy bérletszünetes Carmen. A szereposztás még nincs fent.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24492018-02-09 07:51:18

Gyüdi Sándor főigazgatói pályázata elérhető a szinhaz.org oldalon.



Más: tegnap este bemutatkozott Micaela szerepében Ferenczy Orsolya. Nagyon jó! Aki teheti, nézze-hallgassa meg a szombat délutáni (15 óra) előadásban!


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24372018-02-01 18:04:44

Márok Tamás írása a szegedi Carmenről a tiszatájonline-on.


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24302017-12-18 16:17:39

A Színház honlapján olvasható a Carmen előadói gárdája. Bemutató: 2018. január 26.



Vezényel: Gyüdi Sándor, Koczka Ferenc



A főbb szerepekben:



Carmen: Laczák Boglárka, Gaál-Wéber Ildikó



Don José: László Boldizsár, Turpinszky Gippert Béla



Micaela: Kónya Krisztina, Ferenczy Orsolya



Escamillo: Cseh Antal, Réti Attila


Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24082017-06-06 16:33:08
Tudom, hogy az idei szegedi Faust-szériáról írni már nem "új"-ság. Csak ma reggel olvastam Heiner Lajos beszámolóját az "Operabemutatók" rovatban a május 26-i előadásról. E cikk címe, "Zeneileg nagyszerű - A szegedi Faustról", késztet írásra. Nem a "Hozzászólások a Momus írásaihoz" topicba írok, mert úgy érzem, sokkal inkább ide tartozik.
Az eddigi beszámolókból az az összkép alakul(hat) ki az olvasókban a Faust-produkcióról, hogy egy rendezésileg gyenge, de zeneileg nagyszerű produkció hat előadását láthatta-hallhatta a publikum.
A rendezés/színpadra állítás véleményem szerint is gyenge, sőt teljességgel nevetséges volt. Elhűlve gondoltam arra az előadások közben, hogy ez lenne a "magas művészet"?! Számomra a balett sem volt kivétel a nevetségesség alól. Pl.: A tánckar női tagjai piros alsóneműben gépfegyverekkel hadonásznak?! A tánckar férfi tagjai egy asztalt csapkodnak és időnkét átugranak rajta?! Stb.
A rendezés a zenei megvalósítás minőségébe is keményen beleszólt. Hogy lehet egy kórust asztalok alatt, kacatok közt fekve énekeltetni úgy, hogy nem is látják a karmestert?! Hogy lehet egy énekest arra kényszeríteni, hogy egy hangilag és érzelmileg is igen megterhelő finálét egy kétemeletes, rozoga asztal-építmény tetején énekeljen el?! Stb.
Egyetértek Heiner Lajossal: Bodolay Gézának szerintem sincs semmi fogékonysága az opera iránt, sőt, az égvilágon semmi köze sincs hozzá, és véleményem szerint is az lenne a legjobb, ha soha többet nem nyúlna operához, hogy ne okozzon több kárt az eddigieknél.
Mégsem a rendezés/színpadra állítás miatt írok igazából, hanem egyes, a zenei megvalósításban tapasztalt jelenségek okán.
Természetesen egyetértek az előttem szólókkal abban, hogy Pál Tamás gyönyörűen és hatalmas szakmai tudással muzsikált, továbbá az énekesek és a hangszeresek is erejükhöz és tehetségükhöz mérten kitettek magukért. Az előttem szólók részletesen elemezték a szereplők erényeit-hibáit. Arra azért kíváncsi lennék, mire gondolt a Szegedi Nemzeti Színház felelős vezetése, amikor Turpinszky-Gippert Bélát meghívta Faust szerepére: teljesen értelmetlen volt küszködnie a szólammal, pl. még a transzponált cavatina is meghaladta erejét.
DE, számomra egyenesen ijesztő volt hallani a kórust! Sajnos, megfigyelésem szerint, ez egy tendencia: egyre romlik a kórus hangi állapota, egyre lejjebb csúszik a kórus hangi teljesítményének minősége. És ez nem csak a létszám problémája. Ez nagy baj, mert szólistákat lehet idehívni, de kórust nem... És egy még nagyobb gond. Pál Tamást méltán dicsérték a beszámolók, de Gyüdi Sándor is vezényelte a Faustot. És Gyüdi Sándor vezénylése úgy zenei megformálás, mint érzelmi kifejezés tekintetében véleményem szerint a Faust-produkció mélypontja volt. Számomra úgy tűnt, mintha teljesen kívül állna a zenén, a művön. Akárcsak a rendezőnek, sajnos Neki sincs sok köze az operához, és így teljesen értelmetlen az előadás, szétesik az egész. Az a legrémisztőbb az egészben, hogy az ilyen előadások mutatják azt a sötét "rögvalóságot", ami akkor vár ránk, szegedi operaszeretőkre, ha Pál Tamás valami okból leteszi a pálcát...
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24072017-05-29 13:03:55
Bocsánat! "Évad Énekese..."
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 24062017-05-29 13:01:57
Összefoglaló az évadzáró társulati ülésről.
Vaszy Viktor-díj: Cseh Antal
Évad Énekesnője díj: Kónya Krisztina
Évad énekese díj: László Boldizsár
Évad Ifjú Énekese: Kiss András (Mefisztó)
Énekkari Nívódíj: Somogyvári Tímea Zita
Továbbá, megújult a Színház honlapja.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23962017-05-16 19:11:29
Márok Tamás írása a Faustról.
Momus társalgó • 59812017-04-21 14:53:05
Egy újabb lehetőség:
Batta András Bruckner Nyolcadikjáról írt elemzésében "Az ünnep hangulatával megszentelt színpadi játék"-nak fordítja a "Bühnenweihfestspiel"-t. (A hét zeneműve 1980/3, p. 46.)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23792017-03-22 19:21:30
A Színház honlapján olvasható az április végi Faust előadói gárdája.
Pál Tamás, karmester • 2182017-03-13 16:37:33
A Szegedi Nemzeti Színházban a Szegedi Szimfonikus Zenekar teljesít szolgálatot, amely szervezetnek művészeti vezetője és vezető karmestere is Gyüdi Sándor.
Wagner • 25822017-01-30 10:35:34
Van-e valakinek infója, hogy hogyan sikerültek Miskolcon az eddigi Hollandik?
Olvasói levelek • 110072016-12-21 09:39:04
A "Műsorajánló"-hoz:
A mai nap ajánlatainál, a zeneakadémiai koncertnél Pál Tamás neve szerepel, de a Zeneakadémia honlapján Hámori Máté neve van feltüntetve vezénylőként.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23502016-12-19 17:23:42
Gyüdi Sándor főigazgató nyilatkozata a Délmagyarban az operamentes hónapok okairól.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23122016-09-22 09:56:53
Köszönöm!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23102016-09-22 09:13:00
Az előző hsz-ban jelzett, a Színház honlapján megadott alkotói gárdában nem szerepel Tiborc. Ki énekli ezt a szólamot? Vagy az "ősváltozat"-ban nem szerepel Tiborc?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 23092016-09-21 16:44:00
A Színház honlapján olvasható a Bánk bán alkotói gárdája.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22942016-08-30 09:22:19
Sajtótájékoztató a Szabadtériről.
Jövőre Tosca.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22802016-07-04 13:56:58
A bolygó Hollandi előadásáról
szegedma.hu
Rövid beszámoló, sok kép, néhány komment
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22342016-05-12 16:12:17
Sajtótájékoztatón ismertették a Szegedi Nemzeti Színház jövő évadra tervezett bemutatóit.
Az operák: októberben Bánk bán, februárban Don Pasquale, áprilisban Faust; a gyerekeknek pedig a Parázsfuvolácska, szintén februárban.
A Fausttal kapcsolatban a következővel zárul a tudósítás: "...az opera zenei szépsége mellé Bodolay Géza rendezői fantáziája garantálja a szellemi izgalmat."
Erkel Színház • 66912016-04-20 19:00:59
Márok Tamás beszámolója a "Primavera 16'-verseny"-ről a Szegedi Operaklub Főtéma rovatában.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22322016-04-20 18:55:12
Márok Tamás beszámolója a "Primavera 16'-verseny"-ről a Szegedi Operaklub Főtéma rovatában.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22272016-04-18 19:56:02
Tisztelt László Boldizsár!
Elnézést, hogy nick-névvel írok, fórumokon ez általában így szokás, bár természetesen vannak kivételek.
Először is gratulálok a Manrico szerepében nyújtott teljesítményéhez! Le a kalappal, hogy milyen biztosan és
egyben izzón alakította és énekelte a hőst! Régen láttunk-hallottunk ilyen Manrico-t Szegeden!
Remélem nem veszi rossz néven, de egy "kifogásom" is van szereplését illetően: több esetben - véleményem szerint
indokolatlanul - túltartotta a magas bé hangokat. Először a szerenád végén, másodszor az f-moll/desz-dúr ária
közben, végül az utóbbi ária végi cadenza-ban. Mit akart ezekkel kifejezni? Ezekben az áriákban Manrico gyöngéd,
szerelmes, "trubadúr"-i lénye nyilatkozik meg. Szerintem az Ön éneklése ezeken helyeken teljesen ellentétes a
drámai helyzet, a szöveg és a zene karakterével. Különösen a fent utolsónak említett, a cadenza-ba beillesztett
magas frázis volt számomra ízléstelen, durva effektus. Egy ilyen lírai ária végere egyáltalán nem illik ilyen
"erőszakos" befejezés, teljesen tönkreteszi az addig elért hatást. Kár volt érte! Van elég egyéb hely az operában,
ahol megmutathatja hogyan tud forte magas hangokat énekelni, teljesen fölösleges itt is "villogni" velük. Tudom
én, hogy "hagyomány", meg "tenor-büszkeség", meg minden, de szerintem Ön a képességeivel meg tudná oldani ezt
ízlésesebben is. Drukkolok, hogy a következő előadásokon ez sikerüljön is!
Másodszor pio fórumtárs hozzászólására adott válaszára reagálnék. Valóban, Pio fórumtárs írása igen kemény, a
"nevetségesen ugrabugrál" kitételt én is túl erősnek, tiszteletlennek tartom. De hogy Ön az írást a névtelenség
miatt "komolytalannak", "névtelen feljelentés"-nek tartja, azzal már messzemenően nem értek egyet. Pio fórumtárs
láthatóan igen alaposan, tehát komolyan végiggondolta, amit leírt. Az írás tartalma pedig tapasztalataim szerint
fedi a valóságot. Miért lenne így "feljelentés"?!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 22172016-04-15 15:08:08
Márok Tamás írása a Trubadúr premierjéről
tiszatajonline
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21952016-03-23 17:55:08
Köszönöm az információkat!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21932016-03-23 17:19:11
Sajtótájékoztatón ismertették az áprilisi bemutatókat, köztük a Trubadúrt is.
Hol lesz a balett a Trubadúrban? A cigányképben?
Továbbá, ha jól értem, elhangzik majd a "Tu vedrai..." cabaletta is.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21872016-03-11 18:09:37
A Színház honlapján olvasható az április 8-án bemutatásra kerülő Trubadúr előadói gárdája.
Trubadúr
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31132016-03-09 15:31:10
Bocs, lemaradt a végéről a /-jel...
sajtóközlemény
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 31122016-03-09 15:29:36
Bejelentették az idei szegedi szabadtéris Bolygó Hollandi produkció rendezői koncepcióját és előadóit.
[url]http://szegediszabadteri.hu/hu/item/944-a-vegtelen-univerzum-koltozik-a-szegedi-dom-terre;sajtóközlemény[url]
Olvasói levelek • 108762016-02-23 18:40:11
Köszönöm a választ!
Olvasói levelek • 108742016-02-22 19:46:53
Tisztelt Szerkesztőség!
Mostanában vettem észre, hogy törölték a 2180 sz. hozzászólásomat a Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban topicból. (A 2181. is ugyanaz volt, kétszer nyomtam meg a gombot.)
Érdeklődöm, hogy mi volt a törlés oka? Ha a tartalmával "baj" volt, miért nem azonnal törölték, miért vártak hetekig? (Sokáig fent volt, pontosan nem tudom mikor tűnt el.)
Kérdezem ezeket azért, hogy ha én hibáztam, akkor a jövőben ne kövessem el ismét.
Előre is köszönöm válaszukat akár itt, akár privátban!
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? • 546722015-12-05 10:47:18
Gratuláció Kovács János karnagy úrnak Szegedről is!
(aeroccino hsz-hez egy kiegészítés: "...aki ma a karmesteri tudásközpontja a mai Magyarországnak.""" Szvsz az EGYIK tudásközpontja! Pál Tamás karnagy úr is tudásközpont!)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek • 29612015-09-12 08:30:43
A Szegedi Szabadtéri jövő nyári műsortervében A bolygó Hollandi is szerepel.
"Sosem szerepelt még Wagner-mű a Szegedi Szabadtéri színpadán: 2016-ban a mester egyik meghatározó zenedarabjával, A bolygó hollandival nyit a fesztivál. Július 1-jén és 2-án láthatják a nézők a Miskolci Nemzeti Színházzal koprodukcióban létrejövő előadást. Az idők végtelensége óta a tengert járó, elátkozott hollandi és az álmodozó, magát önfeláldozó lány tragikus szerelmi története számos lehetőséget rejt magában egy igazán látványos, a Szabadtéritől már megszokott volumenű produkció létrehozására."
zene.hu
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 21582015-09-05 09:12:21
A Szegedi Nemzeti Színház Örökös Tagja lett Vajda Júlia operaénekes és Rácz Tibor színművész.
Évadnyitó társulati ülés
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 20702015-07-01 08:17:08
"Óriási siker Alföldi Róbert szegedi Varázsfuvolája.
Hosszan és lelkesen ünnepelte a zsúfolásig megtelt Thália Színház közönsége a szegedi operatársulatot és Alföldi Róbert rendezőt A varázsfuvola premierjén."
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/oriasi_siker_alfoldi_robert_szegedi_varazsfuvolaja/2436082/
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 20492015-03-30 15:33:05
A Tosca előadásain zeneileg nagyjából az következett be, amit várni lehetett. (Néhány pozítív és negatív meglepetés azért volt.) De a "rendezés"...
Gondolom, Anger Ferencnek és csapatának időben be kellett mutatnia elképzetését a Szegedi Nemzeti Színház felelős művészeti vezetésének, hogy hogyan tervezik színpadra állítani a Toscát. Hogy lehetett ezt a - véleményem szerint - dilettáns, üres, gyerekes, több helyen egyenesen nevetséges "rendezést" színpadra engedni?
Vagy rosszul tudom, és nincs semmiféle bemutatási kötelezettség? Ha valaki megkap egy darabot, akkor azt csinál vele, amit akar, és senki nem állíthatja le?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19812014-10-09 13:36:35
Köszönöm a választ!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19792014-10-09 08:45:11
Kedves Pál Tamás karnagy úr!
Tisztelettel kérdezem, hogyan értelmezzük Verdinek az alábbi levélrészletét:
"...átlapoztam a Macbethet, hogy elkészítsem a balettet; de jaj nekem! Ennek a muzsikának átolvasásakor olyan dolgok döbbentettek meg, amilyeneket nem óhajtottam volna felfedezni. Egy szóval, vannak benne olyan részletek, amelyek vagy gyengék, vagy pedig - ami még rosszabb - jellegtelenek!" (Várnai Péter: Verdi operakalauz, Zeneműkiadó, Bp. 1978., 86. o.)
Előre is köszönöm válaszát!
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19692014-09-05 11:15:33
(Bocsánat, elgépeltem: nem Könya hanem Kónya!)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19682014-09-05 11:03:06
A Színház honlapján megjelent a Macbeth szereposztása. "Balsejtelmem" beigazolódott: a Lady-t Könya Krisztinára is kiosztották. Ezek után semmi kétségem sincs afelől, hogy Toscá-t is énekelni fogja. Nagyon sajnálom Őt, véleményem szerint egyiket sem szabadna neki, sokat fog ártani a hangjának.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19472014-06-10 10:05:56
Tudomásom szerint a szereplőkről hivatalosan még nem nyilatkoztak egyik tervezett opera vagy operett esetén sem. A bemutatók dátumát és a rendezők személyét jelentették be.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 19182014-06-03 18:01:19
A jövő évad műsortervében szerepel a Macbeth és a Tosca is. Vajon ki fogja énekelni Lady Macbeth, illetve Tosca szólamát?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18732014-04-15 12:57:14
Köszönöm a felvilágosítást! Én eddig csak E-dúrban láttam-hallottam.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18632014-04-14 18:27:12
(Gisz. De nem kötelezők.)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 18222014-02-27 08:00:23
Miért nagy kár?
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 17882013-12-18 08:43:30
Kedves lámpaoltogató, köszönöm a választ.
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? • 17842013-12-17 12:12:26
Köszöntöm a Tisztelt Fórumozókat!
Felhívom a figyelmet, hogy a tiszatájonline-on december 14-i dátummal olvasható Márok Tamás kritikája a Luisa Miller szegedi előadásáról.
A koncerten én is jelen voltam, véleményem szerint Márok Tamás beszámolója pozítív irányban túlzó és elfogult, szebbnek láttatja előadást, mint az valójában volt.
Korábban, 1766 alatt Momo fórumtárs megjegyezte: "Annyira kedves, ahogy a szegediek imádják a saját művészeiket... persze ez a ló másik oldala[...]"
Szerintem is átestünk a másik oldalra. Szegedi vagyok, régóta szorgalmas opera- és koncertlátogató. Megítélésem szerint annyira azért nem rózsás a helyzet - sajnos -, ahogy pl. a fenti kritikából is gondolná a kívülálló.
Ezzel kapcsolatban megkérdezném még lámpaoltogató fórumtárstól, hogy 1773 utolsó mondatát - "Gyüdi Sándor igazgató-karnagy minden dícsértetet megérdemel, hogy színházát a honi Verdi-kultusz egyik központjává tette." - pontosan hogyan értette?
   
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Szalai András tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Soós Máté (hegedű)
A Zeneakadémia BA III. évfolyamos hallgatóiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Ménesi Gergely
A BA III. évfolyamos hallgatók koncertje
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op. 26
DVOŘÁK: f-moll románc hegedűre és zongorára, op. 11
DVOŘÁK: e-moll mazurka hegedűre és zenekarra, op. 49
HAYDN: 88. (G-dúr) szimfónia, Hob. I:88

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Dallos Erika (csembaló), Botos Veronika, Babácsi Csaba (brácsa), H. Zováthy Alajos (bőgő), Dóczi Áron, Tallián András (hegedű), Dóczi Péter (cselló), Rácz János (fuvola), Szélpál Krisztina (oboa), Tüske Aladár (fagott)
Az est házigazdája: Császár Angela
"Jegyezvén szalmaszállal - advent zenével és verssel"
ROSTETTER SZILVESZTER: Siciliano
J.M. SPERGER: Szonáta mélyhegedűre és gordonra
J.S. BACH: Air
GLUCK: Melódia
CIMAROSA: oboa-fuvola koncert
CORELLI: Karácsonyi concerto
CACCINI: Ave Maria

19:30 : Budapest
Erkel Színház

Devich Gergely (cselló)
Szemere Zita, Balga Gabriella, Bakonyi Marcell, Pataky Dániel
Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara
vez.: Kocsár Balázs
Antall József25+ emlékhangverseny
BEETHOVEN: Egmont-nyitány
VERDI: Don Carlos – Szabadságkettős » Szegedi Csaba, Pataky Dániel
KOCSÁR MIKLÓS: Csellóverseny (Antall József halálára)
KODÁLY: Budavári Te Deum
19:00 : Zalaegerszeg
Ady Art Mozi

Operát az Operából - Belföldi turné
PUCCINI: Tosca

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Rálik Szilvia, László Boldizsár, Kelemen Zoltán
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám
"Erkel 125 gálahangverseny"
ERKEL: Ünnepi nyitány
részletek a Bátori Mária, Hunyadi László, Bánk bán, Dózsa György, Brankovics György és Névtelen hősök című operákból
A mai nap
született:
1822 • César Franck, zeneszerző († 1890)
1908 • Olivier Messiaen, zeneszerző († 1992)
1913 • Takács Paula, énekes († 2003)
1913 • Morton Gould, zeneszerző († 1996)
1938 • Jurij Tyemirkanov, karmester
1980 • Sarah Chang, hegedűs
elhunyt:
1987 • Jascha Heifetz, hegedűs (sz. 1901)